Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Super Hornetin tuotanlinjat ovat pian menossa kiinni ja Rafael on tainnut olla aikalailla häntäpään ehdokas kaikilla mittareilla + ranskalainen tuote.
Nämä kaksi on olleet lienee ne ”ei ainakaan näitä” ehdokkaat.
Skaalaedut on ihmeellinen asia valmistavassa teollisuudessa. Itseäni ei ihmetytä yhtään ja tuo skaalaetu vain kasvaa merkitykseltään sitten huoltopuolella. Jos vaikkapa Gripeneitä ja F35:ia valmistettaisiin elinkaarensa aikana identtinen määrä olisivat Gripenin kustannukset todennäköisesti huomattavasti edullisemmat, mutta kalliimmasta tuotteesta/konstruktiosta tulee äkkiä edullisempi valmistaa, jos volyymi moninkertaistuu.Hiemna vielä ihmetyttää miten F35:sta saatiin halvin vahtoehto. Asia on hereättänyt hieman ihmettelyä.
En läytänyt viittaamasi uutislähetystä, mutta vanhoja juttua hankkeen alkuajoista, lukemalla puhuttiin vuodesta 2025, jossain tarkemmin avattu, jolloin silloisen käistyksen mukaan se elinkaari päättyy 25-30. joka kai menee lähelle sitä millä alunperin suunniteltu.Vuosi takaperin ilmavoimien komentajaa myöten ulistiin 10 uutisissa kuinka Hornetit lahoaa käsiin ja uudet koneet pitää saada asap. Nyt ei sitten olekaan kiire.
Hyvin erikoista jos teolliseen yhteistyöhön ei suostuttu tai huoltovarmuutta ei pystytty takaamaan. Muistaakseni Kanadalle juuri vuosia sitten nämä kaikki luvattiin vaikka myöhemmin ranskalaiset vetäytyivätkin kisasta muista syistä.Jos suorituskykymittareihin mennään niin Rafale olisi kyllä Gripenin edellä.
Mutta Rafale ei päässyt suorituskykymittareihin asti koska failasi karsintavaiheeen, eli joko
1) Oli liian kallis ettei 64 koneella mahtunut budjettiin, tai
2) Teollinen yhteistyö jota tarjottiin ei ollut riittävää, tai
3) huoltovarmuustilanne ei riittävä.
Eli joko ranskalaiset eivät olisi antaneet suomelle tarpeeksi alihankintahommia koneiden tuotannossa, huoltoa ei oliis saatu järjestettyä tarpeeksi suomessa, tai oli vaan liian kallis.
Skaalaetu tuotteen valmistusvaiheessa on kyllä varmasti merkittävä ja Suomelle myytävien koneiden yksikköhinta onkin aika edullinen mielestäni.Skaalaedut on ihmeellinen asia valmistavassa teollisuudessa. Itseäni ei ihmetytä yhtään ja tuo skaalaetu vain kasvaa merkitykseltään sitten huoltopuolella. Jos vaikkapa Gripeneitä ja F35:ia valmistettaisiin elinkaarensa aikana identtinen määrä olisivat Gripenin kustannukset todennäköisesti huomattavasti edullisemmat, mutta kalliimmasta tuotteesta/konstruktiosta tulee äkkiä edullisempi valmistaa, jos volyymi moninkertaistuu.
Vuosi takaperin ilmavoimien komentajaa myöten ulistiin 10 uutisissa kuinka Hornetit lahoaa käsiin ja uudet koneet pitää saada asap. Nyt ei sitten olekaan kiire.
Mielenkiintoista on se että LM lupaa US DOD:lle että Block 4 koneet tulee hihnalta ulos 12/2025-> niin mitä luulette irtoaako suomelle heti ensimmäisistä yhtään mitää?
Mutta Rafale ei päässyt suorituskykymittareihin asti koska failasi karsintavaiheeen, eli joko
1) Oli liian kallis ettei 64 koneella mahtunut budjettiin, tai
Tavanomaisissa huoltotöissä (eli pääosin se mitä Suomi tulee itse tekemään) ja standardikomponenteissa eroa ei tosiaan liene. Sen sijaan varaosatuotannossa (niin uudet kuin refurb osat) pätee samat skaalaedun lähteet kuin uustuotannossakin. Sen lisäksi harvinaisemmat erikoishuoltotyöt saa hoidettua tehokkaammin, jos niitä tulee säännöllisemmin esim. osaamisen ylläpidon vuoksi. Tuossa varaosien tuotannossa ja erikoishuoltotyössä näen uustuotantoa suuremmat skaalaedut, koska skaala-eduissa se rajahyöty tuppaa olemaan vähenevä ja huolto-osissa pelataan pienemmillä euromääräisillä volyymeilla. Näin ollen siinä missä jonkin 2000:n laitteen varaosaketjua voidaan pyörittää kymmeniä vuosia jonkinasteisessa sarjatuotanto-moodissa joudutaan alle 200:n yksilön populaatiota palvelemaan yhä enenevissä määrin erikoistöinä.Sen sijaan käyttö- ja huoltokustannuksiin en näe tällä kovin suurta vaikutusta. Toki järjestelmien laiteyksikköjä on enemmän markkinoilla kierrossa, joten saatavuus on hyvä. Lentokonelaitteite ei kuitenkaan aina valmisteta uutta, kun joku hajoaa vaan ne korjataan korjaamolla (yleensä tilataan ns. exchange part).
Oliko sulla mielessä jotain pointteja, miten huollossa voitaisiin saada säästöä skaalaedun avulla?
Jenkkien kommentteja kun lukee niin tuntuu että Suomelle myytiin koneet hyvällä hinnalla jotta saadaan rautaa venäjän vastaiselle rajalle.
Jenkkien kommentteja kun lukee niin tuntuu että Suomelle myytiin koneet hyvällä hinnalla jotta saadaan rautaa venäjän vastaiselle rajalle.
Kun Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon perusteli maansa kongressille, miksi Suomelle on tärkeää myydä parhaat mahdolliset amerikkalaisaseet, se käytti lausunnossaan englanninkielistä vital-sanaa.
– Ehdotettu kauppa tukee Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa ja kansallista turvallisuutta parantamalla luotetun kumppanin turvallisuutta, joka on tärkeää poliittiselle vakaudelle ja taloudelliselle kehitykselle Euroopassa. Yhdysvaltain kansallisen edun kannalta on elintärkeää auttaa Suomea vahvan ja valmiin itsepuolustuskyvyn kehittämisessä ja ylläpitämisessä, Yhdysvaltain puolustushallinto painotti syksyllä 2020.
Yhdysvaltain hallitus halusi, että Lockheed Martin tekee Suomelle tarjouksen, joka lyö laudalta kilpailijat. Asia on vahvistettu IL:lle useista ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteistä.
Taitaa olla ihan faktaa tuo: Kommentti: F-35-kaupan ratkaisi Pentagonin halu aseistaa Suomi Venäjän-uhkaa vastaan
Jos mennään takaisin ja katsotaan, mitä olemme tehneet hinnalle viimeisten muutaman vuoden aikana, se on tullut alas radikaalisti. Nyt se on viidennen sukupolven hävittäjä, joka maksaa vähemmän kuin suurin osa neljännen sukupolven hävittäjistä, Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtoon kuuluva JR McDonald kiteytti perjantaina Iltalehdelle.
Hyviä pointteja kieltämättä. Nämä pätevät varmasti melko suoraviivaisesti monissa teollisuuden aloissa, mutta ilmailuala eroaa hyvin paljon normaalista teollisuudesta ja valmistuksesta.Tavanomaisissa huoltotöissä (eli pääosin se mitä Suomi tulee itse tekemään) ja standardikomponenteissa eroa ei tosiaan liene. Sen sijaan varaosatuotannossa (niin uudet kuin refurb osat) pätee samat skaalaedun lähteet kuin uustuotannossakin. Sen lisäksi harvinaisemmat erikoishuoltotyöt saa hoidettua tehokkaammin, jos niitä tulee säännöllisemmin esim. osaamisen ylläpidon vuoksi. Tuossa varaosien tuotannossa ja erikoishuoltotyössä näen uustuotantoa suuremmat skaalaedut, koska skaala-eduissa se rajahyöty tuppaa olemaan vähenevä ja huolto-osissa pelataan pienemmillä euromääräisillä volyymeilla. Näin ollen siinä missä jonkin 2000:n laitteen varaosaketjua voidaan pyörittää kymmeniä vuosia jonkinasteisessa sarjatuotanto-moodissa joudutaan alle 200:n yksilön populaatiota palvelemaan yhä enenevissä määrin erikoistöinä.
Skaalaetuja tulee siis varaosien valmistuksessa ja erikoishuoltotöissä samoista lähteistä kuin uustuotannossakin, eli enemmän kilpailevia alihankkijoita saatavilla, työn standardointi, tehokkaampi varastonkierto jne.
Huoltojen päälle on sitten ohjelmistopäivitykset ja muut kehitystoimenpiteet vekottimille. Nämä nykyhävittäjäthän taitaa olla melkoisia tietokoneita ja päivitysten ylläpito 2000:lle laitteelle maksaa jälleen hurjan paljon vähemmän yksikköä kohden verratuna 10 kertaa pienempään fleettiin. Pienemmässä fleetissä monet päivitykset jäävät yksinkertaisesti kannattamattomina tekemättä.
Itse olen työskennellyt pitkään hyvin löyhästi verrannollisten vekottimien tuotannon ja huollon kanssa (about samat globaalit asennusmäärät ja käyttöiät). Tuollaisten tynkäsarjojen (alle 200kpl) huolto maksaa äkkiä 4 kertaa enemmän kuin isompifleettisten laitteiden ja toimitusaikojen pituus ihan toista luokkaa. Myöskään mitään kunnollisia päivityksiä noihin aikanaan matalavolyymisiin tuotteisiin on turha odottaa. Näistä omista kokemuksista oppineena en ikinä tekisi kallista ja oletettavasti pitkäikäistä hankintaa sellaiseen tuotteeseen, jonka kokonaisvalmistumäärä jää verrattain matalaksi. Täytyy tosin huomata, ettei tuo F35:nkaan valmistusmäärä näytä kasvavan liian suureksi tältä kannalta, mutta Gripenin tämän hetken oletettavissa oleva valmistusmäärä on ainakin itselle iso red flag.
Kirjoitin tuosta juuri eilen ennen kuin ylläpito poisto kasan viestejä.Taitaa olla ihan faktaa tuo: Kommentti: F-35-kaupan ratkaisi Pentagonin halu aseistaa Suomi Venäjän-uhkaa vastaan
Eli joko ranskalaiset eivät olisi antaneet suomelle tarpeeksi alihankintahommia koneiden tuotannossa, huoltoa ei oliis saatu järjestettyä tarpeeksi suomessa, tai oli vaan liian kallis.
Rafale ja Gripen kumpikin edustaa poliittisen päätöksen tulosta: asekehityksen ja tuotannon rahoja ei viedä maasta ulos vaan pääsääntöisesti kaikki tehdään itse.
Tää on jännä väite. LM jos tekisi myynnin, niin olisi varmaan mahdollista, mutta kun myynnin tekee DoD, joka ostaa koneet LM:lta. Tämä ei kuitenkaan saa aiheuttaa kuluja jenkkien veronmaksajille, joten ei näissä mitään "kaveri" alennuksia ole mukana.
edit: Suomen veronmaksajat siis maksaa myös jenkkien hallinon aiheuttamat kulut asioiden käsittelystä.
Millä perusteella ei muka olisi alennusta? Hinta tipahti julkisuudessa olleista aiemmista arvioista niin paljon, että veikkaisin hinnan nyt olevan melkolailla nollakate tai jopa sen alle. Kun isoin asiakas on ostamassa, niin kyllä LM on sen verran pelisilmää, että tuollainen pieni erä koneita voidaan myydä DoD:lle vaikka tappiolla.
USA:ssa lähtökohta on, että ulkomaille on myytävä samaan hintaan kuin kotimaahan. Todennäköisesti vika on noissa "aiemmissa arvioissa" kun jostain sadasta miljoonasta jaksetaan edelleen väsymättä puhua vaikka jo hyvän aikaa sitten esim. Lot 14 yksikkökustannukseksi on ilmoitettu 77,9 miljoonaa.
Ongelma tuossa "valtio käskee" hinnan alennuksessa on, että se ei ole osakkeen omistajille hyvä diili. Silloin valtion pitäisi kompensoida tuo tappio pois, joka taas on laitonta ulkimaanmyyntiohjelman lakien mukaanJos poliittista tahtoa on niin kyllähän numeroiden kanssa säätäminen on ihan mahdollista. Voi hyvin olla kun katsoo esim. Ukrainan tilannetta. Toki selom on mahdollista, että LM on vaan saanut niin paljon tiputettua valmistuskustannuksia. Maalikon ihan mahdoton sanoa miten tuo lopulta meni.
Ongelma tuossa "valtio käskee" hinnan alennuksessa on, että se ei ole osakkeen omistajille hyvä diili. Silloin valtion pitäisi kompensoida tuo tappio pois, joka taas on laitonta ulkimaanmyyntiohjelman lakien mukaan
Katsoppas kun tämä jotain oikeasti kiinnostaisi kun panokset ovat tällä tasolla.Silloin valtion pitäisi kompensoida tuo tappio pois, joka taas on laitonta ulkimaanmyyntiohjelman lakien mukaan
En löytänyt sitä politiikka keskustelua aiheesta. Olis voinut kommentoida noita poliittisiä kirjoituksia.Sitten jokainen pitää mielessä, että tämä ketju on tarkoitettu ainoastaan tekniselle (ei-poliittiselle) keskustelulle. Tämä alue on poliittiselle keskustelulle väärä paikka.
Tarvittaessa jaetaan suoria varoituksia, jos poliittinen keskustelu jatkuu tästä eteenpäin. Asiasta voi myös asiallisesti muistuttaa/huomauttaa toista käyttäjää raportoinnin ohessa.
Jenkit tilaa kuitenkin. Ei niiden tarvitse myydä kolmannelle osapuolelle tappiolla. Eiköhän tuo mene ihan vain kappalehinnan alentumisen piikkiin. Seuraavat tilaukset paljastaa sitten.Kuten sanoin, niin kun isoin asiakas pyytää niin aika herkästi siihen suostutaan. Tuollainen 64 konetta ei nyt hirveästi tunnu vaikka menisi suunnilleen nolla katteella monen vuoden aikana kun vuodessa tarkoitus valmistaa 156 konetta. Osakkeen omistajat myös ymmärtää, että se isoin asiakas kannattaa pitää tyytyväisenä, niin jatkossakin tulee hommia. Jenkit kuitenkin ostaa yli puolet heidän tuotannostaan, joinakin vuosina ostanut jopa 85%. LM tekee paljon muutakin kuin vain noita F-35.
On täällä hintoja ennenkin spekuloitu.En löytänyt sitä politiikka keskustelua aiheesta. Olis voinut kommentoida noita poliittisiä kirjoituksia.
Olenko sokea ja en löydä, vai eikö sellaista ole, eli onko kielletty aihe ?
Jos ketjua ei vielä ole, sen voi perustaa oikealle alueelle.En löytänyt sitä politiikka keskustelua aiheesta. Olis voinut kommentoida noita poliittisiä kirjoituksia.
Olenko sokea ja en löydä, vai eikö sellaista ole, eli onko kielletty aihe ?
Jenkit tilaa kuitenkin. Ei niiden tarvitse myydä kolmannelle osapuolelle tappiolla. Eiköhän tuo mene ihan vain kappalehinnan alentumisen piikkiin. Seuraavat tilaukset paljastaa sitten.
No jenkkien omissa intresseissä on myydä tänne kunnon kalustoa Venäjän rajalle. Ei jenkkien ole pakko ostaa heiltä, kyllä niitä muitakin valmistajia löytyy, jotka olisi innokkaasti tulossa apajille. Taloudellisesti tuo on LM aika sama saako se noista 64 koneesta voittoa vai ei. Bisnes on sen verran suurta, että tälläiset hankinnat hukkuu kohinaan. Seuraavien tilausten jälkeen sitten tosiaan helpompi arvailla oliko niissä alennusta vai ei. Hinnat vaan tippui julkisuudessa olleista luvuista niin paljon, että itse kyllä hieman epäilen, että pelkästään valmistuskulujen tippuminen noin suuren laskun hinnassa selittäisi.
Paljo ne tippui? Joo omakustanne hintaan saattavat myydä, mutta sitten menee seuraavatkin erät jenkeille omakustanne hintaan.
Ei siellä kovinkaan montaa tekijää ole. Boeing ja LM. Toisella ei edes ole tuotantolinjaa. Ja jenkit ei osta ulkomailta.
No yli 100M ainakin välillä puhuttiin. Erien hinta vaihtelee, joten ei se nykyinen hinta tarkoita, että kaikki seuraavatkin erät menisi samalla hinnalla. Kuten sanottu iso asiakas on pidettävä tyytyväisenä kun riski on, että seuraava tilaus ei välttämättä tulekkaan kuten kuvitteli. LM valmistaa paljon muutakin kuin F-35:sta. Liikevaihto oli 2020 65 miljardia, eli aika paljon muutakin pitää vuoteen myydä kuin ne ~150 F35.
No yli 100M ainakin välillä puhuttiin.
Tarkoitan että jos vaikka euro yhtäkkiä aukeltaisi puoleen suhteessa dollariin, niin voisiko vaan todeta että "voi voi, hinta tuplaantui." Tai toisinpäin.Eiks se ole ihan sama, molemmillahan on valuvika. Paperia painetaan paljon joo.
Tärkeintä on se, että saatiin Suomelle parhaat ja suorituskykyisimmät lentävät itsepuolustusvälineet, mitä "rahalla" saa. Ei tarvinnut mennä kultavarantoihin ainakaan vielä.
Tai jos kuu putoaisi, olisiko se juustoa?... Ja takaisin Aarnelle politiikkapuolelle...Tarkoitan että jos vaikka euro yhtäkkiä aukeltaisi puoleen suhteessa dollariin, niin voisiko vaan todeta että "voi voi, hinta tuplaantui." Tai toisinpäin.
Luuleeko joku aikuisten oikeasti, että euron seteleillä olisi jotain oikeata valuaatiota? No joo, ihan niin kauan, kuin kukaan ei uskalla kurkata taikurin hattuun, että sieltä ei se kani sitten pomppaakaan.
Ihan sama, olisiko HX maksanut 10 tai 100 Miljardia, niitähän ei makseta millään oikealla ja konkreettisella, esim. kullalla. Vaan
Eli huoli pois, hyvät koneet tilataan ja muutamaa naapurimaata harmittaa vielä, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu, joulupukki / pakkasukko tulossa joten pysytään kiltteinä nyt
Jenkit pitää huolen että vain heillä ja Israelilla on uusin versio käytössä. Kongressi vaatii tällä hetkellä että AETP padat lyödään jokaiseen jenkkikoneeseen 2027-> eli nämäkin menee meidän ohi.Maailmantilanne sen ratkaisee, ellei jenkeillä ole sodanuhkaa niin ulkomaan tilaukset täytetään ensin, sama Rafalella ja JAS:lla.
Jonnet ei muista että joskus kännyköitäkin sai eurolla. Kutsuivat sitä kytkykaupaksi. Tässä tapauksessa kytky on liittouma USA:n kanssa.Miten ihmeessä tämä pyörii edelleen keskustelussa vaikka juuri hetki sitten kerroin sen olevan vuosien takaista tietoa? Tämän voi halutessaan todeta ihan LM:n jakamasta tiedosta:
Hinnan tippumiseen sarjavalmistuksen edetessä ei taas liity mitään mystistä vaan on ihan normaali sarjavalmistuksen kehityskäyrä eli sekä työtunnit että kustannukset tippuvat roimasti valmistuksen edetessä.
Jos käyttää spekulaatioidensa pohjana väärää tietoa, niin toki niillä saa myös (toivomansa?) väärän johtopäätöksen.
Tarkoitan että jos vaikka euro yhtäkkiä aukeltaisi puoleen suhteessa dollariin, niin voisiko vaan todeta että "voi voi, hinta tuplaantui." Tai toisinpäin.
Ok kiitos asiallisesta vastauksesta. Tätä juuri hain että pakkohan se on sitoa johonkin.Tammikuun valuuttakurssiin sidottu muistaakseni.
2021 tammikuun?Tammikuun valuuttakurssiin sidottu muistaakseni.
Ei se eksy. Rauhanajan lennoissa koneeseen kiinnitetään peilejä, että se näkyy paremmin tutkassa. Lisäksi sillä estetään vihollisen tiedustelua saamasta koneesta mitään tutkadataa stealth-moodissa lentämisestä.
Onko tosiaan näin? Sehän on sitten hyvä juttu.
Itse on lentokoneista tai tutkista niin paljoa tiedä mutta mietin tuossa juuri itsekseni että eikö se ole tavallaan melkoinen riski jos tämmöinen ns. tutkassa vaikeasti näkyvä lentokone tuodaan lentelemään vuosikausiksi esimerkiksi ihan tuohon Venäjän rajalle jolloin Venäjällä on mahdollisuus testata ja harjoitella koneen havaitsemista omilla tutkillaan ihan niin paljon kun haluavat.
Mutta tosiaan jos se tutkassa näkymättömyys voidaan ikään kuin kumota rauhan aikana, niin sehän on tietysti hyvä juttu.
Niistä stealth ominaisuuksista päästään eroon melko tehokkaasti vaikka laittamalla siipien alle ohjukset, dummy ohjukset tai mitä vaan mitä sinne voidaan kiinnittää.
Mutta ei tarvitse kun sitä varten on tosiaan tutkaheijastimet.
Mutta Rafale ei päässyt suorituskykymittareihin asti koska failasi karsintavaiheeen, eli joko