Suomen hävittäjähankinta (tekninen keskustelu)

Jaa, myyntiluvat näköjään sisältää myös 200 kpl JASSM-ER risteilyohjuksia. Se on tollanen 1000 km kantaman risteilyohjus melko tehokas puolustusase kun vihulainen tietää että on laittaa paukkua paluusuuntaan vähän pidemmällekin :cigar2:

Onhan meillä nykyäänkin noita, mutta perusversiona jonka kantavuus on n.370 km. Menee uus jo vähän eri levelille kyvykkyydessä. Komia listaus rautaa oli, noi kun vielä kaikki sais ostettua...
 
Eikä kummassakaan ole yhtään AMRAAMia tai mitään muutakaan BVR-ilmataisteluohjusta. Tuleeko näille vielä oma myyntilupansa vai mennäänkö nyt köyhänmiehen ratkaisulla...
 
Eikä kummassakaan ole yhtään AMRAAMia tai mitään muutakaan BVR-ilmataisteluohjusta. Tuleeko näille vielä oma myyntilupansa vai mennäänkö nyt köyhänmiehen ratkaisulla...
No toisaalta, jos ne amraamit juuri päivitettiin 5v sitten, niin turhakai niitä puikkoja on taas uusia. Sidewinderit on vanhempia.

Määrät on sitten toinen juttu.

Mutta, joku HARM olis kiva...
 
C-7:ää meillä on jo ennestään, ei niitä välttämättä tarvitse lähteä hankkimaan nyt. Jos jotain, niin D:tä sitten, mutta onko sitä vielä saatavilla? Toisaalta pitää kuitenkin tehdä valinta AMRAAMin ja Meteorin välillä.
 
No toisaalta, jos ne amraamit juuri päivitettiin 5v sitten, niin turhakai niitä puikkoja on taas uusia. Sidewinderit on vanhempia.

Määrät on sitten toinen juttu.

Ongelma on juurikin niissä määrissä, MLU2:n yhteydessä hankittu AIM-120C7 -varasto ei kovin pitkään riitä. Lisäksi NASAMSiinkin pitäisi saada ammuttavaa.

Luin jostain, että HX-simulaatioissa pitäisi tasapuolisuuden nimissä kaikki konetyypit varustaa uusilla ohjuksilla. Tähän en nyt pikaisesti löytänyt vahvistusta.

C-7:ää meillä on jo ennestään, ei niitä välttämättä tarvitse lähteä hankkimaan nyt. Jos jotain, niin D:tä sitten, mutta onko sitä vielä saatavilla? Toisaalta pitää kuitenkin tehdä valinta AMRAAMin ja Meteorin välillä.

Miksei sitä olisi saatavilla?

Toivotaan, että tässä on kuitenkin taustalla jotain positiivista... Kuten AIM-260:n ja/tai Peregrinen tarjoaminen osana pakettia.
 
Turkilla taas on selvästi pienempi määrä naapurimaita joita vastaan sen pitää varustautua (kreikka, armenia, syyria, iran, Kypros, venäjä, ja näistä juuri mitkään eivät ole liitossa keskenään), turkin koko laivasto ja suuri osa ilmavoimista on käytännössä käytettävissä kreikkaa vastaan, vain maajoukkoja turkki joutuu pitämään suurissa määrin muillakin suunnilla.
Olen kyllä vähän eri mieltä tästä.

Turkki on ollut jatkuvassa kärhämässä etelärajalla ja kakkoskulmallaan kurdien ja syyrian sodan eri osapuolten kanssa. Välillä on ammuskeltu venäläisiäkin - vaikka sen suhteen yläfemmatkin ovat heiluneet välillä.

Turkin suhde Iraniinkin on monimutkainen - välillä on oltu parempaa pataa, välillä eri Syyrian sodan osapuolten tukeminen on aiheuttanut välien kiristymistä. Turkki lopetti Iranin öljyn ostot jenkkiboikottien myötä.

Turkin tilanne ei ole ainakaan minusta missään määrin yksinkertainen jossa se voisi jättää koko maansa ilman ilmavoimia ja merivoimia, sekä keskittää kaikki voimavarat Kreikkaa vastaan.

Eikä tuohon soppaan tarvita kuin hieman pimeää rahaa / aseita Kreikalta kurdeille, niin sotkua riittää kaakkoisilla vuoristoalueilla...
 
Jaa, myyntiluvat näköjään sisältää myös 200 kpl JASSM-ER risteilyohjuksia. Se on tollanen 1000 km kantaman risteilyohjus melko tehokas puolustusase kun vihulainen tietää että on laittaa paukkua paluusuuntaan vähän pidemmällekin :cigar2:
Yleisesti ottaen, jos vähän katsoo myyntiluvista mitä muut maat on ostaneet Jenkeistä viime aikoina, niin Suomella näyttää oleva melkoisen pitkä ja paksu ostoslista...
 
Miksei sitä olisi saatavilla?

Jos sen käyttöönotto ei ole vielä siinä vaiheessa. Minulle on vähän epäselvää onko sitä vielä myyty mihinkään.

Niin onkos toi Hornetti sitten kuitenkaan ollut monitoimihävittäjä, ennen kuin tuo MLU2-päivitys ajettiin koneisiin?

Ilmavoimat rupesi siinä vaiheessa kutsumaan sitä monitoimihävittäjäksi ja otti F/A-18 -tunnuksen käyttöön.
 
Yleisesti ottaen, jos vähän katsoo myyntiluvista mitä muut maat on ostaneet Jenkeistä viime aikoina, niin Suomella näyttää oleva melkoisen pitkä ja paksu ostoslista...

Kyllä ja projektin budjetti paukkuu ja soi noilla määrillä... Tosin toi olikin se mitä maksimissaan saadaan myydä Suomeen, todellinen määrä voi sitten olla pienempikin.
 
Yleisesti ottaen, jos vähän katsoo myyntiluvista mitä muut maat on ostaneet Jenkeistä viime aikoina, niin Suomella näyttää oleva melkoisen pitkä ja paksu ostoslista...

Arvatenkin, ei kapteeni Kaikkonen meinaa pysyä ostohousuissaan näillä seteillä :cigar:
 
Arvatenkin, ei kapteeni Kaikkonen meinaa pysyä ostohousuissaan näillä seteillä :cigar:
On tuolla tosiaan kaikenlaista pientä kivaa itse koneiden ohella :cool:

Esim. Hornet-paketissa voi ostaa
The Government of Finland has requested to buy fifty (50) F/A-18E Super Hornet aircraft; eight (8) F/A-18F Super Hornet aircraft; fourteen (14) EA-18G Growler aircraft; one hundred sixty-six (166) F414-GE-400 engines (144 installed and 22 spares); five hundred (500) GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II) All-Up Round (AUR); twelve (12) GBU-53/B SDB II Guided Test Vehicles (GTV); twelve (12) GBU-53/B SDB II Captive Carry Reliability Trainers; one hundred fifty (150) AIM-9X Block II Sidewinder Tactical Missiles; thirty-two (32) AIM-9X Block II Sidewinder Captive Air Training Missiles (CATMs); thirty (30) AIM-9X Block II Sidewinder Tactical Guidance Units; eight (8) AIM-9X Block II Sidewinder CATM Guidance Units; one hundred sixty (160) AGM-154C-1 Joint Stand Off Weapons (JSOW); two hundred (200) AGM-158B-2B Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range All Up Rounds (JASSM ER AUR); two (2) AGM-158B-2 JASSM Separation Test Vehicles (STV); two (2) AGM-158B-2 JASSM Instrumented Test Vehicles (ITV); two (2) AGM-158B-2 JASSM Jettison Test Vehicles (JTV); two (2) AGM-158B-2 Inert Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) with Telemetry Instrumental Kits; two (2) AGM-158B-2 JASSM Maintenance Training Missiles (DATM); one hundred twenty (120) BLU-117B/B 2000LB GP Bombs; one hundred twenty (120) KMU-556F/B Bomb Tail Kits (JDAM); three hundred (300) FMU-139D/B Fuzes; two (2) KMU-556(D-2)/B Trainers (JDAM); thirty (30) BLU-109C/B 2000LB Bombs; thirty (30) KMU-557F/B Bomb Tail Kits (JDAM); two (2) BLU-109(D-1)/B 2000LB Bombs; one hundred two (102) BLU-111B/B 500LB General Purpose Bombs; one hundred two (102) KMU-572F/B JDAM Bomb Tail Kits; six (6) MK-82-0,1 500LB, General Purpose Bombs, Inert; fifty-one (51) BLU-110B/B 1000LB General Purpose Bombs; fifty (50) KMU-559F/B Bomb Tail Kits; fifty-eight (58) M61A2 20MM Gun Systems; thirty-two (32) Advanced Targeting Forward-Looking Infrared (ATFLIR); thirty-two (32) Sniper Targeting Pods; fourteen (14) Advanced Electronic Attack Kit for EA-18G; sixty-five (65) AN/ALR-67(V)3 Electric Warfare Countermeasures Receiving Sets; sixty-five (65) AN/ALQ-214 Integrated Countermeasures Systems; seventy-four (74) Multifunctional Information Distribution Systems – Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS); eighty-nine (89) Joint Helmet Mounted Cueing Systems (JHMCS); three hundred seventy-seven (377) LAU-127E/A Guided Missile Launchers; seventy-four (74) AN/AYK-29 Distributed Targeting Processor – Networked (DTP-N); twenty-five (25) Infrared Search and Track (IRST) Systems; and eight (8) Next Generation Jammer Mid-Band (NGJ-MB) sets. Also included are AN/APG-79 Active Electronically Scanned Array (AESA) radars; High Speed Video Network (HSVN) Digital Video Recorder (HDVR); AN/AVS-9 Night Vision Goggles (NVG); AN/AVS-11 Night Vision Cueing Devices (NVCD); AN/ALE-47 Electronic Warfare Countermeasures Systems; AN/ARC-210 Communication System; AN/APX-111 Combined Interrogator Transponder; AN/ALE-55 Towed Decoys; Launchers (LAU-115D/A, LAU-116B/A, LAU118A); AN/AAQ-28(V) Litening Targeting Pod; Joint Mission Planning System (JMPS); Accurate Navigation (ANAV) Global Positioning System (GPS) Navigation; Aircraft Armament Equipment (AAE); Aircraft Ferry transportation; Foreign Liaison Officer (FLO) Support; Auxiliary Fuel Tanks, FMU-139D(D-2)/B fuzes; MK84-4 2000LB General Purpose Inert Bombs, MK83 Bomb General Purpose Inert Bombs; KMU-557C(D-2)/B tail kits; KMU-572C(D-2)/B tail kits; Detector Laser DSU-38A/B, Detector Laser DSU-38A(D-2)/B, KMU-559C(D-2)/B load trainer; Wing Release Lanyard Assemblies; AGM-154C-1 JSOW Captive Flight Vehicles, Dummy Air Training Missiles, AGM-154C-1 JSOW mission planning, integration support and testing, munitions storage security and training, weapon operational flight program software development; weapons containers; aircraft and munitions support and test equipment; communications equipment; provisioning, spares and repair parts; weapons repair and return support; personnel training and training equipment; weapon systems software, publications and technical documents; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The total estimated cost is $14.7 billion.
Muutamia poimintoja
  • five hundred (500) GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II)
  • one hundred fifty (150) AIM-9X Block II Sidewinder Tactical Missiles;
  • one hundred sixty (160) AGM-154C-1 Joint Stand Off Weapons (JSOW)
  • two hundred (200) AGM-158B-2B Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range All Up Rounds (JASSM ER AUR);
  • one hundred twenty (120) BLU-117B/B 2000LB GP Bombs
  • thirty (30) BLU-109C/B 2000LB Bombs
  • two (2) BLU-109(D-1)/B 2000LB Bombs
  • one hundred two (102) BLU-111B/B 500LB General Purpose Bombs;
  • fifty-one (51) BLU-110B/B 1000LB General Purpose Bombs
Mitähän sotapeleissä on ollut tavoitteena? Aika paljon näyttää olevan kalustoa, joka on tarkoitettu bunkkerien rikkomiseen.
 
Noi hävittäjähankinnat voitais siirtää tulevalle hallitukselle, koska ne kuitenkin ne hommaa. Ja PV varmasti hoitaa homman niin.
 
Noi hävittäjähankinnat voitais siirtää tulevalle hallitukselle, koska ne kuitenkin ne hommaa. Ja PV varmasti hoitaa homman niin.

Mitä ihmettä ajattelit hyötyä tästä muutaman vuoden viivästyksestä? Maksaisimme enemmän siitä, että saamme koneet käyttöön myöhemmin. PV varmasti pyrkii pysymään sovitussa aikataulussa.
 

Itse ohjuksista. Ilmavoimien esikunnan laatiman (ja kesällä 2020 julkaistun) muistion kirjaus pitää paikkaansa. Muistiossa todetaan: ilmataisteluohjusten elinkaari on suunniteltu pääosin yhteneväksi Hornet-konekaluston elinkaaren kanssa. Pelkästään nykyisen suorituskyvyn ylläpitäminen suunniteltua pidempään edellyttää vanhenevien ilmataisteluohjusten korvaamista uusilla. Tämä tarkoittaa, että nykyiset ilmataisteluohjukset joudutaan korvaamaan osana HX-hankintaa ja ohjusten hankinta tehdään samassa yhteydessä ja samasta rahoituksesta kuin mistä muukin HX-kokonaisuus hankitaan
 
10 hävittäjää ja sata reaperia. Ugh olen puhunut.

Mitäs ajattelit tällä yhdistelmällä saavuttaa? Kymmenellä hävittäjällä voisi ehkä juuri ja juuri pyörittää rauhanajan tunnistustoimintaa, mutta hinta per lentotunti olisi varmasti melkoisen korkea.

Sitten sata vanhahtavaa UAV:tä, joiden toimintakyky ainoan mahdollisen vastustajamme ELSO:n piirissä on täysi kysymysmerkki. Mitäs näillä tehtäisiin?
 
Saab uutisia.

Suomalainen Insta toimittaa vastamelujärjestelmät Saab Gripen E/F - hävittäjiin
17.11.2020 - 13:03
BRZ_GripenE_saabSaab on tilannut vastamelujärjestelmän suomalaiselta puolustus- ja turvallisuusalan yritykseltä Instalta. Tilatusta Insta ANR ‑vastamelujärjestelmästä tulee osa Gripen E/F ‑lentäjien varustusta nykyisille ja tuleville asiakkaille. Toimitukset alkavat vuonna 2020.

Instalta tilatun järjestelmän toimituksen lisäksi tilaukseen kuuluu vastamelujärjestelmän integrointi kypärävarustukseen sekä Gripen E/F ‑koneen äänentoistojärjestelmän edellyttämät mukautukset ja sovitukset.

Tavallisesti lentäjän kuulosuojainkupit vaimentavat ulkoiset äänet passiivisesti. Insta ANR ‑järjestelmä tallentaa ulkoiset äänet, käsittelee ne digitaalisella signaalinkäsittelyjärjestelmällä ja vaimentaa siten kaikki ei-toivotut äänet.

Insta ANR ‑vastamelujärjestelmä vaimentaa matalia taajuuksia jopa 30 dB aina 30 Hz:n taajuuksiin asti. Insta ANR ‑järjestelmän vaimennuskykyä ja taajuusvastetta voidaan säätää käyttötarkoituksen, meluympäristön ja jopa yksittäisen käyttäjän mukaan.

”Saab on jo pitkään toiminut yhteistyössä suomalaisten yritysten kanssa. Uusin tilauksemme Instalta takaa, että tulevilla Gripen-lentäjillä on käytössään markkinoiden edistyksellisin vastamelujärjestelmä. Lisäksi se tuo jälleen lisää suomalaista tietotaitoa Gripen E/F ‑hävittäjäjärjestelmäämme”, sanoo Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm.

Saab ja Insta ovat toimineet yhteistyössä Insta ANR ‑järjestelmän parissa jo vuodesta 2018. Saab on testannut laitetta laboratoriossa ja yhtiöt ovat yhdessä kehittäneet tuotteen, joka täyttää Saabin vaatimukset. Tämän sopimuksen mukaisesti Insta toimittaa laitteet Saabille integroitaviksi Gripenin kypäräjärjestelmään.

”Tämä on Installe tärkeä sopimus ja jälleen yksi osoitus ilmailualan tuotteittemme laadusta. Tämä sopimus ja laajeneva kumppanuutemme Saabin kanssa avaa kiinnostavia markkinamahdollisuuksia, sillä nyt Insta on osa Saabin alihankkijakuntaa”, sanoo Instan ilmailuliiketoiminnan johtaja Ville Somppi.

Melu on tavallinen ongelma erityisesti sotilasilmailussa. Ohjaamon melutaso ylittää usein turvallisen altistustason, ja melu heikentää lentäjän toimintakykyä. Alhaisempi melutaso vähentää kuulovamman riskiä, parantaa kommunikointia radion ja sisäpuhelimen välityksellä ja kohentaa miehistön toimintakykyä vähentämällä melun kielteisiä vaikutuksia keskittymiseen ja päätöksentekokykyyn.

 
hieman naurahdin


Tämä artikkeli tai sen osa painottuu liikaa joihinkin aiheen osa-alueisiin. Artikkelia tulisi muuttaa tasapainoisemmaksi.

Tarkennus: Artikkeli painottuu tällä hetkellä vain koneen kohtaamiin vastoinkäymisiin


mutta ostoslistalla


on 802 pommia, 300 ilmasta-maahan ohjusta ja vain 150 sidewinderiä.

Eli tohinan käydessä päälle 128 sidewinderiä lähtee ilmaan ja varikolle toivotaan palaavan 11 konetta? Pommit sitten rauhanturvamissioihin NATOn kaa, huh? YK:n mandaatilla tottakai.

No onneksi on konetykki ja Pugachevin kobra hallussa.
 
mutta ostoslistalla

Tuo ei taida olla ostoslista. En ole nyt hirveän fiksua analyysiä lukenut miksi tuo lista on sellainen kuin on, mutta syystä tai toisesta tuollaiset vientiluvat on toistaiseksi haettu ja saatu. En usko että koneita ostetaan ilman keskimatkan ohjuksia, enkä sitäkään että koneiden mukana hankittaisiin ihan tuollaista arsenaalia kuopantekovehkeitä.
 
Tuo ei taida olla ostoslista. En ole nyt hirveän fiksua analyysiä lukenut miksi tuo lista on sellainen kuin on, mutta syystä tai toisesta tuollaiset vientiluvat on toistaiseksi haettu ja saatu. En usko että koneita ostetaan ilman keskimatkan ohjuksia, enkä sitäkään että koneiden mukana hankittaisiin ihan tuollaista arsenaalia kuopantekovehkeitä.

joo ei ole ostoslista, mutta eikös Hornetit varustettu vasta myöhemmin (pari vuotta sitten?) ilmasta-maahan ohjuksilla, eli pelkkä lentoonlähtökuorma oli alunperin 12 ilmataisteluohjusta.

lähde:ilmavoimat.fi
F/A 18 Hornet
Aseistus: Kiinteästi asennettuna yksi 20 millimetrin M61 Vulcan -tykki.

Ilmataisteluaseistuksena enintään 12 lyhyen kantaman Sidewinder-infrapunaohjusta
ja / tai keskipitkän kantaman AMRAAM-tutkaohjusta siipi- ja runkoripustimissa.

Ilmasta maahan -aseistuksena lyhyen kantaman ohjattu JDAM-pommi, keskipitkän
kantaman JSOW-liitopommi ja pitkän kantaman JASSM-rynnäkköohjus.


Siihen nähden tosi vähän myyntilupalistalla.
 
Aim-120/aim-260 tulee myöhemmin tyrkylle, taidetaan hankkia erillisenä ostona. Siihen asti vanhat joita on useampi sata kpl, taitaa olla yli 700kpl, kelpaavat.
 
joo ei ole ostoslista, mutta eikös Hornetit varustettu vasta myöhemmin (pari vuotta sitten?) ilmasta-maahan ohjuksilla, eli pelkkä lentoonlähtökuorma oli alunperin 12 ilmataisteluohjusta.

Teoreettinen kuorma siis. Tuolloin alkuhankinta ei ollut kamalan iso ja siitäkin tuli julkisuudessa kitinää kun on kuulemma hankittu niin kalliit koneet ettei ole varaa ohjuksiin.

Tuo ei edelleenkään ole ostoslista, eikä se ole myöskään lista siitä mitä hankintaan sisältyy. Miksi hankintabyrokratia toimii näin on vielä epäselvää, mutta HX-hanke sisältää kyllä kokonaispaketin aseineen.
 
En ole näihin sen enempää perehtynyt, hieman mietin että miten on noiden ehdokkaiden elinkaaren laita? Eikö F-35 ole ainoa joka mahdollisesti lentää sinne 2060-luvulle saakka? Jos näin on niin miksi nuo muut ovat mukana, jos kerran tarkoitus on lentää uudella koneella niin kauan?

Olenko nyt missannut jotain vai ovatko nuo kuitenkin luvanneet päivittää niitä kauemmin, vai miten on?
 
Hornetit tuotiin markkinoille 80-luvun alussa. Niillä on tarkoitus lentää 2030 asti, eli about 50 vuotta on ollut sen konesukupolven elinkaari päivityksineen. Rafale ja Typhoon on otettu käyttöön vuosituhannen vaihteessa, eli jos niiltä odotetaan samanlaista elinkaarta niin pitäisi niillekin löytyä tukea ainakin sinne 2050 asti ja kyllähän valmistajat pitää linjastonsa pystyssä jos vain riittävän suuri massa käyttäjiä sitä tarvitsee. F-35 on toki tuoreempi, mutta jos tuossa 2060 ruvetaan taas päivittämään uusia koneita, niin kyllä siihen asti selvitään muillakin.
 
En ole näihin sen enempää perehtynyt, hieman mietin että miten on noiden ehdokkaiden elinkaaren laita? Eikö F-35 ole ainoa joka mahdollisesti lentää sinne 2060-luvulle saakka? Jos näin on niin miksi nuo muut ovat mukana, jos kerran tarkoitus on lentää uudella koneella niin kauan?

Olenko nyt missannut jotain vai ovatko nuo kuitenkin luvanneet päivittää niitä kauemmin, vai miten on?

Elinkaari on yksi tarkasteltavista asioista. Lähtökohtaisesti voi olettaa kuitenkin, että kaikki nuo lentävät ainakin 2060-luvulle, ne ovat kuitenkin edelleen tuotannossa ja nykyaikaisten hävittäjien elinkaaret ovat vuosikymmenten mittaisia. Ja Gripen on vasta tulossa käyttöön. Avoin kysymys on lähinnä, että kuinka taistelukykyisiä ne ovat elinkaarensa loppupuolella ja mitkä ovat elinkaarikustannukset kokonaisuudessaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hnn
Teoreettinen kuorma siis. Tuolloin alkuhankinta ei ollut kamalan iso ja siitäkin tuli julkisuudessa kitinää kun on kuulemma hankittu niin kalliit koneet ettei ole varaa ohjuksiin.

Tuo ei edelleenkään ole ostoslista, eikä se ole myöskään lista siitä mitä hankintaan sisältyy. Miksi hankintabyrokratia toimii näin on vielä epäselvää, mutta HX-hanke sisältää kyllä kokonaispaketin aseineen.

joo, mutta tosiaan jos lähinnä pommia ollaan tilaamassa ja jos tämä kuva pitää paikkansa, Suomi voisi tilata samalla rahalla 640 kpl A-10:mppiä.

4c755c86d35518486529df34f2535df6.jpg


koska eihän F-35 saa lentämällä kiinni Tupolev TU-160 tunnistuslennolla Itämerellä.
 
joo, mutta tosiaan jos lähinnä pommia ollaan tilaamassa

Mutta kun ei olla. Tärkeysjärjestys ei ole mihinkään muuttumassa, ykkösprio on edelleen hävittäjätorjunta.

koska eihän F-35 saa lentämällä kiinni Tupolev TU-160 tunnistuslennolla Itämerellä.

Käytännössä ihan siinä missä Hornetkin ja ihan siinä missä minkä tahansa muunkin koneen.
 
joo, mutta tosiaan jos lähinnä pommia ollaan tilaamassa ja jos tämä kuva pitää paikkansa, Suomi voisi tilata samalla rahalla 640 kpl A-10:mppiä.

koska eihän F-35 saa lentämällä kiinni Tupolev TU-160 tunnistuslennolla Itämerellä.

Aa viiva kymmmppin valmistus on tosin loppunut noin 36 vuotta sitten. Mistäs tilaisit? Hintakin voisi nykyrahassa ja -varustelulla olla hieman erilainen kuin tuossa todella laadukkaassa kuvassasi esitetään.

Jos nämä A-10:t sitten meille saataisiin, mitäs me niillä tehtäisiin? Montako miljardia menisi 640 rynnäkkökoneen aseistamiseen?

A-10 ei tunnistuslennolla saisi kiinni juuri mitään konetta.
 
Aa viiva kymmmppin valmistus on tosin loppunut noin 36 vuotta sitten. Mistäs tilaisit? Hintakin voisi nykyrahassa ja -varustelulla olla hieman erilainen kuin tuossa todella laadukkaassa kuvassasi esitetään.

A-10 on badass, mutta tuolta sotateknologia -ketjusta voi käydä katsomassa kuinka rynnäkkökoneelle on tullut ilta.
 
edt: siirretty soteteknologia-ketjuun

 
joo, mutta tosiaan jos lähinnä pommia ollaan tilaamassa ja jos tämä kuva pitää paikkansa, Suomi voisi tilata samalla rahalla 640 kpl A-10:mppiä.

Todennäköisesti enemmän pommikuormaa menisi perille saakka niillä 60 F-35:llä, Venäjän ilmatorjunta ja hävittäjä-kalusto on kuitenkin sillä tasolla, että pelkillä A-10:lla ei ole sinne oikein mitään asiaa.
 

DN/STT: Suomi haluaisi Gripen E:hen paremmat elektronisen sodankäynnin kyvyt kuin Ruotsi
Mikko Pulliainen2.12.202015:17|päivitetty2.12.202015:17HX-HANKEMAANPUOLUSTUSTEKNIIKKAKONEET JA LAITTEETTEOLLISUUSASETEOLLISUUS
Saab kehittää jo nyt Suomessa koneen elektronisen sodankäynnin kyvykkyyksiä.

Tarjous. Gripen E Kauhavalla elokuussa 2020. MIKKO PULLIAINEN
@
Ruotsissa Saabin Gripen E -monitoimihävittäjän kulurakenne aiheuttaa keskustelua. Asiasta kertoo STT.

Dagens Nyheter -lehden mukaan ilmavoimien kulut ja erityisesti uuden Gripen E -hävittäjän käyttöönotto uhkaavat aiheuttaa miljardien kruunujen lisäkustannuksia jo sovittujen määrärahakorotusten päälle.

Lisäkustannuksia voisi tulla vielä lisää, jos Suomi valitsisi HX-hankkeessa Gripen-kaluston nykyisten Hornet-monitoimihävittäjien korvaajaksi. DN:n mukaan suomalaiset asettavat korkeampia vaatimuksia koneen elektronisen sodankäynnin kyvylle. Jos kauppa lyödään lukkoon, modifioidaan mahdollisesti myös Ruotsin Gripen E -koneet samalle korkeammalle tasolle, mikä taas aiheuttaisi uusia kustannuksia.


ELOKUUN LOPULLA Kauhavan lentonäytöksen yhteydessä Saab kertoi, että osana HX-tarjousvastaustaan se tarjoaa ilmavoimille uutta elektronisen sodankäynnin (elso) häirintäsäiliö EAJP:tä (Electronic Attack Jammer Pod) sekä elso-häirintäohjus LADM:ia (Lightweight Air-launched Decoy Missile).

Jälkimmäisen teknologia on suurelta osin kehitetty yhtiön Tampereella sijaitsevassa teknologiakeskuksessa.

”Ohjus häiritsee aktiivisesti vihollisen ilmapuolustusjärjestelmiä (tutkat ja ohjukset) niin, että ilmatilaan muodostuu turvallinen käytävä niin lentokoneille kuin [kineettisille] ohjuksillekin. LADM-ohjusta voidaan myös käyttää suuntaamaan vihollisen huomio muualle”, Saabin HX-kampanjajohtaja Magnus Skogberg kertoi T&T:n haastattelussa.

Vastaavasti EAJP-häirintäsäiliö täydentää Gripenin sisäistä elso-järjestelmää ja laajentaa taajuuskaistaa, jolla kone kykenee vaikuttamaan. Numerotietoa yhtiö ei tietenkään antanut.
 




Tässä ihan hyvä esittely ehdolla olevista koneista. Itselleni uutta tietoa, että Super-Hornet, Rafale ja Eurofighter on varustettu IRST-teknologialla, joka havaitsee stealth-koneet. En tiedä onko kiinalaisilla ja venäläisillä vastaavaa teknologiaa käytössä, mutta varmasti yrittävät kehittää sellaista.
 




Tässä ihan hyvä esittely ehdolla olevista koneista. Itselleni uutta tietoa, että Super-Hornet, Rafale ja Eurofighter on varustettu IRST-teknologialla, joka havaitsee stealth-koneet. En tiedä onko kiinalaisilla ja venäläisillä vastaavaa teknologiaa käytössä, mutta varmasti yrittävät kehittää sellaista.


"Havaisee stealth-koneet" on aika ylikarkea heitto. Kyllä se tutkakin yleensä havaitsee stealth-koneen, riippuu vaan etäisyydestä.
IRST pystyy kyllä ehkä havaitsemaan oman kantamansa sisällä stealth-koneet paremmin kuin tutka mutta se etäisyys millä IRST ylipäätänsä havaitsee koneita on paljon lyhyempi kuin tutkalla (etenkin jos kohde ei lennä poispäin tai käytä jälkipolttimia) ja sitten kun se on havaittu niin pitää lentää vielä lähemmäs jotta sen IRST:n avulla pystyy ampumaan.

Ja myös F-35:ssa on IRST.
 

Tässä ihan hyvä esittely ehdolla olevista koneista. Itselleni uutta tietoa, että Super-Hornet, Rafale ja Eurofighter on varustettu IRST-teknologialla, joka havaitsee stealth-koneet. En tiedä onko kiinalaisilla ja venäläisillä vastaavaa teknologiaa käytössä, mutta varmasti yrittävät kehittää sellaista.


Ei.

IRST== infrapunakamera.

Super Hornetissa ei ole sisäänrakennettua infrapunakameraa, vaan siihen saa ulkoisen (ilmanvastusta, painoa ja tutkavastetta lisäävän) podin, jossa infrapunakamera.

ja Gripenissä on myös IRST ja F-35ssa seitsemän infrapunakameraa (IRST sekä DAS jossa kuusi kameraa)

Ja infrapunakamera on paljon huonompi sensori havaitsemaan lentokoneita kuin tutka; Ensinnäkin pilvet, sateet, sumu yms. haittaa sitä selvästi, ja toisekseen pitkän polttovälin kamera (joka sekään ei optimitilanteessakaan havaitse mitään läheskään niin kaukaa kuin nykykoneen tutka havaitsee jonkun 4. sukupolven hävittäjän) näkee vain hyvin kapean kuvakulman kerrallaan eli todennäköisyys sille, että se osoittaa oikeaan suuntaan on hyvin pieni, eli käytännössä kestää kauan että sillä löytää mitään, jos ei tiedä, minne katsoa jonkun muun sensorin perusteella. Se soveltuu siis hyvin huonosti minkään havaitsemiseen, hyvin vain jo havaitun kohteen seuraamiseen. Lyhyen polttovälin kameralla taas ei näe kauas.

Ja esim F-35ssa "stealth" ei tarkoita vain pientä tutkapoikki-pinta-alaa vaan myös pientä infrapunajälkeä; Sen moottorissa on suurempi ohivirtaussuhde kuin muissa moderneissa hävittäjissä joten sen pakokaasut on luonnollisesti kylmempiä, ja lisäksi siinä ylimääräisiä ilmakanavia, joiden kautta pakokaasuihin sekoitetaan vielä lisää kylmää ilmaa ir-jäljen vähentämiseksi. Ja lisäksi sen pyrstön muoto on sellainen, että näkyvyys moottorin kuumaan suuttimeen on huonompi monesta suunnasta luin monissa muissa koneissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ihan hyvä esittely ehdolla olevista koneista. Itselleni uutta tietoa, että Super-Hornet, Rafale ja Eurofighter on varustettu IRST-teknologialla, joka havaitsee stealth-koneet. En tiedä onko kiinalaisilla ja venäläisillä vastaavaa teknologiaa käytössä, mutta varmasti yrittävät kehittää sellaista.

Rafaleen IRST tulee vasta versiossa F4, sitä ennen sen optroninen järjestelmä on toiminut näkyvän valon aallonpituuksilla. IP-etsimenä on voitu tosin käyttää MICA -ohjuksen hakupäätä.

Venäläisillä IRST on ollut arkipäivää jo MiG-29:n ja Su-27:n aikana.

IRST== infrapunakamera.

Super Hornetissa ei ole sisäänrakennettua infrapunakameraa, vaan siihen saa ulkoisen (ilmanvastusta, painoa ja tutkavastetta lisäävän) podin, jossa infrapunakamera.

Super Hornetin IRST on sijoitettu rungon keskiripustimessa kannettavan lisäpolttoainesäiliön nokkaan. Ja koska tämä säiliö kulkee lähes aina mukana joka tapauksessa, ei IRST sinänsä lisää ilmanvastusta. Ei sekoiteta maalinosoituspodien FLIR-kameroita tähän.

Vaikka IRST:ssä on lämpökamera, se ei ole vain sitä. Toisin kuin yhteen suuntaan tuijottava FLIR, IRST skannaa koneen etusektoria ja oikeasti nimensä (Infra Red Search & Track) mukaisesti etsii niitä maaleja. Skannausnopeudesta minulla ei kyllä ole mitään käsitystä.

Hyvä huomio häivekoneiden IP-alueen häiveestä. Tämä jää monelta hoksaamatta.
 
pitkän polttovälin kamera (...) näkee vain hyvin kapean kuvakulman kerrallaan eli todennäköisyys sille, että se osoittaa oikeaan suuntaan on hyvin pieni, eli käytännössä kestää kauan että sillä löytää mitään, jos ei tiedä, minne katsoa jonkun muun sensorin perusteella. Se soveltuu siis hyvin huonosti minkään havaitsemiseen, hyvin vain jo havaitun kohteen seuraamiseen. Lyhyen polttovälin kameralla taas ei näe kauas.

Tässä on kyllä perustavanlaatuinen optiikan alan virhe. Lyhyellä polttovälilläkin näkee kauas (tarkennus voi olla äärettömyydessä), mutta silloin pitää olla paljon resoluutiota että sieltä mitään erottuu. Esim. 1 megapikselin kameralla ei näe kalansilmäobjektiivilla otetuista kuvista yksityiskohtia kilometrin etäisyydeltä, mutta jos laitetaan esim. 100 megapikseliä niin kuvakulmat voivat olla hyvinkin laajoja ilman että menetetään detaljeja.
 
Tässä on kyllä perustavanlaatuinen optiikan alan virhe. Lyhyellä polttovälilläkin näkee kauas (tarkennus voi olla äärettömyydessä), mutta silloin pitää olla paljon resoluutiota että sieltä mitään erottuu. Esim. 1 megapikselin kameralla ei näe kalansilmäobjektiivilla otetuista kuvista yksityiskohtia kilometrin etäisyydeltä, mutta jos laitetaan esim. 100 megapikseliä niin kuvakulmat voivat olla hyvinkin laajoja ilman että menetetään detaljeja.

Tässä ei ole mitään optiikan alan virhettä, muilla kuin sinulla

Ensinnäkin, sitä mitä käytännössä nähdään rajoittaa moni muukin seikka kuin pelkkä sensorin resoluutio.

Esim. samalla aukkoluvulla samasta kohteesta tulevan valon määrä on tuplasti suuremmalla polttovälillä nelinkertainen. Tällä on aika suuri vaikutus mm. signaali-kohinasuhteeseen.

Ja myös ihan vaan optiikan tarkkuus tulee enemmän vastaan jos pitäisi pienellä polttovälillä erottaa tarkkoja yksityiskohtia kaukaa.

Toisekseen:

Ja jos halutaan nähdä (suuremmassa kuin yhden tai muutaman pikselin koossa) jotain n kymmenen neliömetrin kokoluokkaa olevaa kymmenien kilometrien päästä niin jos kuvakulma ei ole todella kapea, sitä resoluutiota tarvitaan todella paljon, ja kun halutaan seurata reaaliajassa todella nopeasti liikkuvaa kohdetta, myös frameraten pitää olla suuri.

Se sama sensori näkee hyvissä olosuhteissa tuplasti suuremmalla polttovälillä tuplasti kauemmaksi.

Ja (juuri sen takia) kaikissa IRST-järjestelmissä se kuvakulma on hyvin kapea, F-35n DAS on käytännössä suurinpiirtein ainoa laajakulmainen lentokoneessa oleva infrapunakamerajärjestelmä. Ja koska se ei laajakulmaisuutensa takia näe hyvin kauas, siellä on sen lisäksi erikseen vielä se IRST jolla sitten näkee kapean kuvakulman paremmin kauemmas.
 
Viimeksi muokattu:
Super Hornetin IRST on sijoitettu rungon keskiripustimessa kannettavan lisäpolttoainesäiliön nokkaan. Ja koska tämä säiliö kulkee lähes aina mukana joka tapauksessa, ei IRST sinänsä lisää ilmanvastusta. Ei sekoiteta maalinosoituspodien FLIR-kameroita tähän.

Mikä on mielestäsi Super Hornetin maksiminopeus? 1.5 vai 1.8 machia?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 508 688
Jäsenet
74 405
Uusin jäsen
attesaarela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom