Olis Super Hornettikin kyllä hieno peli. Sehän on se toinen kone jonka käyttöä jatketaan, kun laivasto ei ole ilmavoimien tapaan vakuuttunut F-35:sta.
Ei. TÄllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa "kuinka vakuuttunut laivasto on F-35sta".
Laivaston
alkuperäinen suunnitelma ei ollut korvata käytännössä
yhtään Super Hornetteja F-35lla. Vaan laivaston alkuperäinen suunnitelma oli korvata kaikki
vanhat C/D-mallin Hornetit F-35llä, ja käyttää rinnakkain sekä F-35ia että Super Hornetteja, ja sen jälkeen korvata Super Hornetit F/A-XX:llä.
Mitä sitten tapahtui oli, että F-35(B)n myöhästyttyä jonkin verran ja merijalkaväen F-18A-D-koneyksiköiden alkessa käydä loppuunlennetyiksi merijalkaväki tarvi jostain tilapäiskoneita joilla lentää sen jälkeen kun sen omat F-18t poistuu käytöstä ja ennen kuin F-35B on käytössä, joten tehtiin ratkaisu, että laivasto (joka jo ennestään operoi Super Hornetteja) tilaa lisää Super Hornetteja ja laivaston käytetyt F-18C/D-Hornetit (joissa kuitenkin on enemmän lentotunteja jäljellä kuin merijalkaväen omissa vanhemmissa Horneteissa) siirretään merijalkaväelle, jossa ne riittävät juuri sopivaksi siksi väliajaksi kunnes F-35B saapuu tarpeeksi suurissa määrin korvaamaan ne.
Tällöin kumpikaan puolustushaara ei joudu tilapäisesti ottamaaan käyttöön uutta konetyyppiä jonka takia pilotteja tai huoltohenkilökuntaa pitää uudelleenkouluttaa jne.
Ja tämän järjestelyn johdosta nyt laivasto on tilanteessa, että niillä on nyt melkein loppuunlennettyjen vanhojen Hornettien sijaan huomattava määrä Super Hornetteja joilla on vielä paljon lentotunteja jäljellä. Laivastolla ei ole mitään
kiirettä hankkia paljoa F-35Cia koska sillä on toimivia koneita, ja mitään sellaista sotaa jossa laivasto nyt juuri tällä hetkellä tarvisi uusia parempia koneita ei ole näköpiirissä.
Ja lisäksi laivastolla on ollut mm. huomattavia ongelmia uuden Gerard Ford-tukialuksensa kanssa - sitä ei ole sertifioitu operoimaan F-35C:tä koska siinä on huomattavia puutteita, vaikka alus otettiin käyttöön jo kolme ja puoli vuotta sitten. Ja nämä on nimenomaan laivan, ei F-35n ongelmia, vanhemmilta tukialuksilta F-35C kyllä pystyy operoimaan
Ja lisäksi tosiaan laivaston versio F-35C on sekä kalliimpi että suorituskyvyltään huonompi kuin ilmavoimien F-35A-versio. Paljon isommat siivet ja vahvempi, lentotukialuslaskeutumisen paremmin kestävä runko ja laskutelineet painaa ja maksaa, ja C-mallin paljon pienemmät tuotantomäärät myös tekee siitä kalliimman kuin A-mallista.
Eli laivastolla on hyvä tilanne odotella että
1) Uusi Gerard Ford-tukialus korjataan kykeneväksi operoimaan myös F-35C:tä
2) F-35n hinnat laskee ja
3) F-35n lastentauteja korjaillaan
Mutta, tosiasiassa tilanne on viime aikoina mennyt tuon Super Hornetin tulevaisuuden kannalta juuri toisinpäin kuin luulet:
Super Hornetin Block III:een piti alunperin tulla mm.
1) Uudet selvästi tehokkaamat F414-EPE-moottorit
2) Sisäänrakennettu IRST
3) rungonmyötäiset polttoainetankit
4) Uusi "lasiohjaamo"
5) Jotain muita elektroniikkaparannuksia
Nyt kun Block 3-malli on menossa tuotantoon, näistä on viimeisten tietojen mukaan jäljellä vain 4 ja 5.
* Ei tullut EPE-moottoria.
* IRST ripustettiinkin ulkoisen lisäpolttoainesäiliön nokkaan. Käytännössä koneella ei sen IR-sensorin kanssa lennetä yliäänennopeudella eikä tehdä tiukkoja kaarroksia (koska se säiliö aiheittaa huomattavan ilmanvastuksen eikä kestä suuria g-voimia).
* Tuoreimmat uutiset sanoo, että myös rungonmyötäiset polttoainetankit peruttiin juuri
Kuulemma rahat mitä näihin piti käyttää on käytetty F/A-XX-projektiin
Ja tosiaan, tuosta Super Hornetin korvaajaksi suunnitellusta F/A-XX-hankkeesta:
On ihan hyvä mahdollisuus, että joko
1) Koko F/A-XX perutaan kun laivastolle valkenee, kuinka kalliiksi se tulisi, ja laivasto päätyy vaan lopulta myöhemmin tilaamaan paljon lisää F-35C:ia korvaamaan kaikki Super Hornetit, tai
2) Lockheed-Martin tarjoaa F/A-XX kisaan "F-35D:"tä joka on käytännössä suurinpiirtein F-35C uudella (enemmän yliäänennopeuksiin optimoidulla) moottorilla ja joillain muilla pikkuparannuksilla (esim. aerodynamiikaa hiukan viilattu siten että ilmanvastus yliäänennopeuksilla pienenee, mutta esim. painoa saattaa tulla lisää, esim. runkoa hiukan pidentämällä), ja tämä voittaa kisan.