Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
valmet vinka riittää, tiputtelee vaan kranuja sivu ikkunasta tarpeeksi
Lockheed Martin on repinyt Lindbergin sopimuksen.
Tää on vähän offtopiccia, ja voi olla että tää on käyty jo läpi, mutta mites paljon tuo 57 on oikeasti uusi kone, ja kuinka paljon taas reskinnattu SU-35? Venäläisethän ovat NL romahduksen jälkeen kunnostautuneet vetämällä parin vuoden välein SU-27: aan vähän uudet pellit päälle, paremman tutkan nokalle ja uuden numeron tunnukseen.
Ei niin ettäkö reskin / upscale olisi ihan yksinkertainen juttu, onhan tuo F18E:kin vähän kompromissin oloinen kone, vaikka kuvittelisi että suunnittelultaan vahvasti vanhaan nojaava malli olisi lähes automaattisesti jokaisella osa-alueella edeltäjäänsä parempi. Silti joku ei oikein ynnää yhteen jos katsoo montako uutta hävittäjää venäjä on marssittanut maailmalle parina viime vuosikymmeninä verrattuna USA / EU:n ja kuinka paljon pienemmillä resursseilla.
SK:n tietojen mukaan Lindberg pyrki vaikuttamaan F-35:n valintaan jo Puolustusvoimain komentajana työskennellessään.
”Suomessa näytellään, että hävittäjät kilpailevat tasapuolisesti keskenään. Näytelmän on tarkoitus varmistaa, että suuri yleisö uskoo F-35:n tulleen valituksi kilpailun kautta. F-35:n valinta on ollut Jarmo Lindbergin agendana jo pitkään. Se kuului selvästi hänen kommenteissaan myös hänen toimiessaan Puolustusvoimain komentajana”, HX-hävittäjähankkeessa työskentelevä lähde sanoo.
Ennen lähtöään Lindberg ohjeisti alaisiaan pitämään huolta siitä, että F-35 tulee valituksi”, lähde sanoo.
Hänen mukaansa suosiminen on käytännössä esimerkiksi hävittäjistä kerrottujen arvioiden muokkaamista suosikin eduksi.
”Raporteissa ja muistioissa vähätellään tai ollaan kertomatta F-35:n huonoja piirteitä ja pyritään vastaavasti korostamaan muista piirteitä, jotka painavat niitä valintaprosessissa alas. Poliitikoille ei välttämättä valehdella suoraan, mutta ei myöskään kerrota kaikkea oleellista.”
Tosin pari osavoittoa tuli tukialuskelpoisuudesta ja ydinaseiden kantokyvystä, joilla Suomi ei varsinaisesti tee mitään (ellei sitten kaupittele käytettyinä).
Jos käytetyille hävittäjille ylipäätänsä on markkinoita, niin ne maat joilla on atomipommeja ja lentotukialuksia ei ole samoja maita, jotka ostaa käytettyjä hävittäjiä.
Jos käytetyille hävittäjille ylipäätänsä on markkinoita, niin ne maat joilla on atomipommeja ja lentotukialuksia ei ole samoja maita, jotka ostaa käytettyjä hävittäjiä.
Tämän näkemyksen mukaan Rafale olisi Eurofighteria parempi. Tosin pari osavoittoa tuli tukialuskelpoisuudesta ja ydinaseiden kantokyvystä, joilla Suomi ei varsinaisesti tee mitään (ellei sitten kaupittele käytettyinä). Jatkossa Eurofighterissäkin on AESA-tutka, joten suhteellisen tasaiset kaverukset on kyseessä. Rafale n. 10m€/kpl halvempi, joten 64kpl saa n. 640m€ halvemmalla.
Paljonkohan nousee koneen hinta uudella tutkalla joka on jo nyt rafalea kalliimpi. No ehkä se puolustusvoimissa/hallituksessa tiedetään mutta olisi kiva tietääSuomelle harkitaan EF Typhoonia uudella CAPTOR-E-tutkalla joka on AESA
Ei. Luottamuksellista ja joiltain osin turvaluokiteltua tietoa. Hornetien hankinnastakaan ja sen silloisista kilpailijoista emme ole vieläkään saaneet kuin pieniä tiedonmurusia, loppuaineisto pysyy salassapidettävänä jonkin aikaa.Kaipa ne nuo tarjoukset (ehkä?) kertovat kuka tarjosi ja millä hinnoilla kun valinta on tehty eduskunnassa.
2) Rafale can also carry AMRAAMs and sidewinders.
Oliko tähän jotain lähdettä? Joskus aihetta googlailin, enkä löytänyt tälle mitään todistetta.
No jos nyt rehellisiä ollaan niin kaikki muut päätökset paitsi F-35 ovat poliittisia. Meinaan puhtaasti sotilaallisista lähtökohdista F-35 on ehdoton ykkönen.
Sitten se että tuleeko hinta vastaan tai jos politiikot alkavat kähmimään jotain yhteiseurooppalaisuutta tai Suomi-Ruotsi lovefestiä niin se voi estää F-35:n hankinnan.
Kuvaavaa on se että F-35 on se yksi kone jonka korvaaja ei ole vielä suunnittelussa.
Kuudennen sukupolven yhteiseurooppalainen Tempest.
Mitkä koneet korvaa Gripenin, Eurofighterin ja Rafalen?
Vastaukset tulikin jo parissa edellisessä viestissä mutta tehdään vielä kooste:
Gripenin ja Britannialla ja EF Typhonin korvaa Tempest,
BAE Systems Tempest - Wikipedia
en.wikipedia.org
Rafalen ja muilla mailla kuin Britannialla EF Typhoonin korvaa FCAS
Future Combat Air System - Wikipedia
en.wikipedia.org
Ja jenkeillä NGAD/F/A-XX, Lockheedillä ohjelmat menossa eli kaikista on seuraajat jo suunnittelussa.
Tuo on tosin Super Hornetin korvaaja, ei F-35:n. Jää nähtäväksi mitä se lopulta korvaa, mutta suunnitelmatasollahan nuo kaikki ovat.
Niin F-35:n piti korvata A-10:t ja F-15:t ja ja mutta lopputulos oli muuta. Kaikki projektit on ihan alussa ja menee +20 vuotta ennen kuin ne on käytössä. Jotain tarvii keksiä tälle ajalle.
Niin F-35:n piti korvata A-10:t ja F-15:t ja ja mutta lopputulos oli muuta. Kaikki projektit on ihan alussa ja menee +20 vuotta ennen kuin ne on käytössä. Jotain tarvii keksiä tälle ajalle.
Huikeita lukuja:Viranomainen: F-35 -hankintaohjelma maksaa Yhdysvalloille yli 400 miljardia taalaa, seuraava päivityskierros kallistuu ja myöhästyy
Yksittäisen koneen hinta laskee edelleen, tuotantoerien koko kasvaa.www.tekniikkatalous.fi
Raportin mukaan toimitettujen koneiden hinnat ovat edelleen laskussa ja toimitusmäärät kasvussa/tuotantoerä. Tuoreimman sopimuksen mukaan tulevassa tuotantoerässä 14 Yhdysvalloille ja muille asiakasmaille toimitettavien 351 F-35A -koneyksilön yksikkökustannus on laskenut 73 miljoonaan dollariin.
Huikeita lukuja:
"In addition to the acquisition costs above, the program estimates that the sustainment costs to operate and maintain the F-35 fleet for its planned 66-year life cycle are $1.2 trillion, bringing the total cost of the F-35 program to over $1.6 trillion"
Jos Suomelle hankitaan F-35 niin onko tuo block 4 päivitys nyt sitten se mitä halutaan/saadaan/toimitetaan lopulta? En myöskään jaksanut laskea mitä tuosta arviosta tulisi jos suhteutetaan Suomen laivueen kokoon.
Lähinnä tuosta saisi irti sen että hankintakustanusten ja käyttökustannusten suhde on 1:3 joten voisin kuvitella F-35 elinkaarikustannusten jakautuvan Suomessakin samassa suhteessa?Ja tähän mennessä UASF+USMC+USN on tilannut yhteensä melkein 2500 konetta, en tiedä onko tuo laskettu näille ~2500 koneelle vai sen mukaan että niitä tullaan tilaamaan vielä lisää.
Tässä ei niinkään ole kyse siitä, että F-35 olisi kallis, vaan siitä että koko ilmavoimien organisation jne ylläpitäminen 66 vuoden ajan maksaa paljon
Ja suomi aikoo käyttää koneita ~30 vuotta, ei 66 vuotta.
Periaatteessa tuossa tapauksessa on aivan sama lentääkö hornetilla vai stealthilla.Minä en näistä yhtään mitään tiedä, mutta kun törmäsin tähän:
Quantum radar - Wikipedia
en.wikipedia.org
Tuli vaan mieleen että onko näistä ollut enemmänkin juttua. Kuinka pian tuollaista voisi arvioiden mukaan kenties olla käytössä, ja miten se vaikuttaisi esim. tänne hankittujen koneiden elinkaaren aikana.
Entä kuinka huono/hyvä tuo F-35 oikeasti on jos stealth-ominaisuudesta ei yllättäen olisikaan hyötyä? Onko se ihan susi ilman sitä?
Minä en näistä yhtään mitään tiedä, mutta kun törmäsin tähän:
Quantum radar - Wikipedia
en.wikipedia.org
Tuli vaan mieleen että onko näistä ollut enemmänkin juttua. Kuinka pian tuollaista voisi arvioiden mukaan kenties olla käytössä, ja miten se vaikuttaisi esim. tänne hankittujen koneiden elinkaaren aikana.
Entä kuinka huono/hyvä tuo F-35 oikeasti on jos stealth-ominaisuudesta ei yllättäen olisikaan hyötyä? Onko se ihan susi ilman sitä?
Ensinnäkin, tuo ei ole mitenkään erityisen hyvä nimenomaan "stealth-koneiden" havaitsemisessa.
Tuon kyky havainta stealth-koneita parammin perustuisi vaan yleisesti siihen että se on herkempi (näkee kaiken kauempaa suhteessa tehoonsa), mutta se tarkoittaa että se havaitsee muut, suuremman RCSn omaavat koneet VIELÄ PALJON KAUEMPAA.
Eli jos tuo "kvanttitutka" saataisiin joskus toimimaan ja se havaitsisi F-35n esim. 150km päästä, sitten se havaitsisi neljännen sukupolven koneet jostain >600km päästä.
Pienestä tutkapoikki-pinta-alasta on siis aina hyötyä, myös kvanttitutka-aikakaudella.
Sen sijaan kvanttitutka on nimenomaan erityisen hyvä sietämään häirintää.
Asia ei ole noin.
Kvanttitutkassa voidaan lähetettävä signaali "allekirjoittaa" niin, että saadaan taustakohina suodatettua käytännössä pois. Nykyisillä tutkilla ilmaisukynnys joudutaan nostamaan taustakohinatason yläpuolelle, koska kohinan sisältä ei voida erotella hyötysignaalia. Stealth koneet käyttävät tätä hyödyksi ja tutkavaste on koitettu saada niin matalaksi, ettei sitä voida erotella taustakohinasta. Toki stealthista on hyötyä myös kvanttitutkan tapauksessa, mutta niin kauan kuin stealth koneissa on jonkilainen tutkavaste, niin kvanttitutkan pitäisi ne havaita.
Mittausetäisyys tulee suoraan kuunteluajasta (ja lähetystehosta ja vastaanottimen herkkyydestä jne.), eli kauanko antenni osoittaa tiettyyn suuntaan ja odotellaan vastausta. 600km mittausetäisyydelle kuunteluajan pitäisi olla 5,33us (range/valonnopeus * 2), kun taas vastaavasti esim. 300km on puolet tuosta
Mikäli mittausetäisyyttä kasvatetaan, niin antennin pyörimisnopeutta joudutaan ehkä laskemaan, mikä taas laskee päivitystiheyttä, joka laskee havaintotodennäköisyyttä, jne.
Eli mittausetäisyyden kasvattaminen ei ole niin yksinkertaista, vaikka toki se kasvaa kvanttitutkalla.
Itselläsi on perusasiat hakusessa. Alat haukkumaan muita ja sönköttää ihan eri asioista.Kyllä on. Tuntuu olevan nyt pahasti hakusessa melko perusasiat tutkien toimintaan liittyen.
Itselläsi on perusasiat hakusessa. Alat haukkumaan muita ja sönköttää ihan eri asioista.
Puhuin ilmavalvontatutkista. Kyllä suurin osa niistä pyörii, koska halutaan valvontaa 360°.
Et ilmeisesti edes ymmärrä mistä puhut, kun väität että valonnopeus ei liity asiaan. Se liittyy hyvinkin vahvasti kun lasketaan etäisyyttä kohteeseen.
Antenni ei kuuntele koko aikaa. Sitä samaa antennia käytetään lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Jos hyvin hyvin herkkä vastaanotin olisi auki lähettämisen aikaan se olisi tulossa tai särkyisi kovasta mikroaaltotehosta joka siroaa läheltä todella voimakkaasti takaisin. Edes AESA tutkassa ei vastaanotin kuuntele koko aikaa. Vastaanotin voi olla auki bistaattisessa tutkassa, jossa lähetin ja vastaanotin ovat fyysisesti eri paikoissa.
Sama asia kun laittaisit hyvin herkän mikrofonin ison ämyrin viereen ja pistäisit ämyrin huutamaan ja samalla koitat kuunnella kärpäsen surinaa mikin kautta.
Siksi tutkien RX/TX blokissa estetään kuuntelu lähetyksen aikaan.
Halukkaita löytyisi kyseiselle konetyypille ympäri maailmaa, mutta se ei vaan ole myytävänä (USA:n kongressi lätkäisi ehdottoman vientikiellon). Eikä sitä enää edes valmisteta.Noita F-22 Suomen pitäisi ostaa, se taitaa olla tämän hetken paras laite. Paha vaan, että on liian kallis jopa Ameriikan Yhdysvalloille.
Halukkaita löytyisi kyseiselle konetyypille ympäri maailmaa, mutta se ei vaan ole myytävänä (USA:n kongressi lätkäisi ehdottoman vientikiellon). Eikä sitä enää edes valmisteta.
Noita F-22 Suomen pitäisi ostaa, se taitaa olla tämän hetken paras laite. Paha vaan, että on liian kallis jopa Ameriikan Yhdysvalloille.