"Jos Eurooppa haluaa toimia itsenäisesti, meidän täytyy käyttää omaa hävittäjäämme" – Suomen hävittäjävalinta vaikuttaa EU:n puolustusteollisuuteen, sanoo yhden valmistajan edustaja
Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin poukkoilu on vahvistanut vaatimuksia siitä, että EU-maiden puolustuksen pitää toimia ilman amerikkalaisia.
TILAAJALLE
4.5.2020 08.00
Eurofighter Typhoon on yksi viidestä mahdollisesta Suomen Hornetien seuraajasta.OSSI AHOLA
2
Keskustele
Visa Noronen
Suomen hävittäjävalinta vaikuttaa väistämättä myös EU:n puolustusteollisuuden tulevaisuuteen. Eurofighter, yksi ehdolla olevista hävittäjistä, kauppaa itseään Euroopan puolustusteollisuuden vahvistamisella. Eurofighter on käytetyin eurooppalainen nykysukupolven hävittäjä.
– Jos Eurooppa haluaa toimia itsenäisesti, meidän täytyy myös käyttää omaa hävittäjäämme, perustelee puhelimessa työntekijöiden edustaja Thomas Pretzl Eurofighteriä rakentavasta Airbusin osasta.
Aiemmin aseostoja Yhdysvalloista on pidetty yhtenä tapana sitoa USA:ta mukaan Euroopan puolustukseen. Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin poukkoilu on kuitenkin vahvistanut vaatimuksia siitä, että EU-maiden puolustuksen pitää toimia tarvittaessa myös ilman amerikkalaisia ja heidän välineitään. Tämä vahvistaa eurooppalaisten hävittäjävalmistajien asemaa.
Markkinoita ei riitä monelle yhtiölle
Aikanaan lentokoneet olivat lähinnä lentävää metallia, nyt hävittäjissä yhä keskeisempiä ovat niiden tietojärjestelmät. Hävittäjän sensorit keräävät jatkuvasti paljon tietoa operaatiosta. Eurofighter antaa mahdollisuuden Suomen itse päättää, pitääkö se koneen järjestelmän datan itsellään vai jakaako sen kumppaneiden kanssa.
– Jos käytämme amerikkalaisia hävittäjiä, täytyy lentokoneiden tuottama tieto aina antaa myös amerikkalaisille ja siitä täytyy vielä maksaa. Koneessa on tätä varten laatikoita, joihin vain amerikkalaiset saavat koskea. Vain he saavat päivittää ja vaihtaa ohjelmistoja, Pretzl kertoo.
Sotatekniikan kehittäminen on kallistunut koko ajan. EU-maat käyttävät puolustukseen vain murto-osan amerikkalaisten budjetista, joten markkinoita ei riitä monelle yhtiölle. Myös Suomen valinta vaikuttaa osittain siihen, kuinka monta hävittäjävalmistajaa Euroopassa on tulevaisuudessa ja keneltä Suomi voi muutaman vuosikymmenen päästä ostaa seuraavat hävittäjänsä.
Puolustusteollisuuden on yhdistettävä voimiaan
Britannian, Saksan, Espanjan ja Italian yhdessä kehittämän Eurofighter Typhoonin lisäksi Euroopasta ovat Suomen ilmavoimille ehdolla myös ranskalainen Dassault Rafale ja ruotsalaisen Saabin Gripen E/F.
– Euroopan puolustusteollisuus yhdistää voimiaan aiempaa enemmän tulevaisuudessa. Esimerkiksi Saab ei kehitä enää omaa seuraavan sukupolven hävittäjää. Näin minä sen näen. He tulevat tekemään seuraavaa hävittäjää yhdessä muiden valmistajien kanssa, Pretzl ennustaa.
Saab Aeronautics -liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm pitää tärkeänä, että Euroopassa on useita hävittäjävalmistaja.
– Euroopassa on enää kaksi valmistajaa – Saab ja Dassault – jotka pystyvät valmistamaan hävittäjän kokonaisuutena. Myös muilla eurooppalaisilla yhtiöillä on paljon osaamista, mutta ne yksittäisinä valmistavat enää osia hävittäjistä. Meillä on yhä tärkeämpi merkitys Euroopan puolustusteollisuuden tulevaisuudessa, sanoo Hjelm.
MAINOS, JUTTU JATKUU ALLA
Hjelmin mukaan Saabilta tullaan näkemään uusia hävittäjiä myös Gripenin jälkeen. Saab kärkkyy mahdollisuutta päästä tekemään seuraavan sukupolven hävittäjää esimerkiksi Britannialle, kun se etsii tulevina vuosikymmeninä seuraajaa nykyisille Eurofightereille.
– Ehkä ei juuri nykyisenkaltaisesti tehtynä, vaan enemmän yhteistyössä muiden kanssa, Hjelm muotoilee.
Saab aikoo pysyä itsenäisenä
Hjelmin mukaan Saabin hävittäjätuotanto aikoo pysyä itsenäisenä. Se on samalla valmis tekemään aiempaa enemmän yhteistyötä myös muiden kuin eurooppalaisten yritysten kanssa.
Nykyäänkin esimerkiksi Gripenin moottorit tulevat amerikkalaiselta General Electriciltä.
Eurofighteria Pretzl pitää tärkeänä askeleena nimenomaan seuraavan sukupolven eurooppalaisen hävittäjän rakentamisessa. Aiemmin tänä vuonna Saksa ja Ranska pääsivät sopimukseen uuden FCAS-monitoimihävittäjän kehittämisen seuraavasta vaiheesta. FCAS tulee käyttöön aikaisintaan parin vuosikymmenen kuluttua ja se on lyhenne sanoista Future Combat Air System – tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmä.
– Meidän täytyy kehittää teknologiaa FCAS:ia varten Eurofighterissä. Ilman FCASia me voimme tulevaisuudessa käyttää vain amerikkalaisia hävittäjiä. Siinä menisi Euroopan riippumattomuus, Pretzl sanoo.
Työpaikkoja luvattu Suomeen
Ammattiyhdistystaustainen Thomas Pretzl edustaa Airbus Defence and Spacessa sen kaikkia eurooppalaisia työntekijöitä. Hän muistuttaa työpaikkojen merkityksestä.
MAINOS, JUTTU JATKUU ALLA
Eurofighterin omien laskujen mukaan se työllistää Euroopassa noin 100 000 henkeä. Suuri osa työntekijöistä on alihankkijoilla, jotka ovat monesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Eurofighter laskee luoneensa 3,2 työpaikkaa muualla jokaista omaa työntekijäänsä kohti.
Kaikkien Suomeen tarjolla olevien hävittäjien valmistajat lupaavat työpaikkoja myös Suomeen muun muassa hävittäjien huollossa. Sekä Eurofighter että Saab lupaavat laajaa teollista yhteistyötä ja lentokoneiden kokoonpanoa Suomessa. Näiden kahden lupauslista on erityisen pitkä.
– Ostaessaan Eurofighterin Suomi voi osallistua hävittäjän uusien kykyjen kehittämiseen. Näitä kykyjä voidaan käyttää myös tulevaisuuden uusissa eurooppalaisissa hävittäjissä, kertoo BAE Systemsin John Rossall, joka vastaa Eurofighterin Suomen myyntikampanjasta.
Tämä voi tuoda Rossallin mukaan suomalaisyrityksille vielä lisää työpaikkoja tulevaisuudessa. Eurofighter näkee suomalaisille mahdollisuuksia erityisesti datan käsittelyssä.
Myös Saabin Hjelm puhuu suomalaisten aiempaa laajemmista mahdollisuuksista elektronisen sodankäynnin alalla. Hävittäjien kehittyessä työ on yhä enemmän ohjelmistojen ja esimerkiksi antureiden kehittämistä.
Hävittäjävalinta selviää ensi vuonna
Suomen hävittäjävalinta selviää tämänhetkisen aikataulun mukaan ensi vuoden loppupuoliskolla. Tällöin puolustusvoimat antaa suosituksensa voittajasta ja valtioneuvoston on määrä tehdä hankintapäätös.
Myös Saksa suunnittelee uusien hävittäjien hankkimista. Viime viikolla Saksan tiedotusvälineet kertoivat, että puolustusministeriö haluaisi hankkia samanaikaisesti sekä Eurofightereitä että amerikkalaisia hävittäjiä.
Saksan tarpeet poikkeavat Suomesta. Saksa etsii hävittäjiä, jotka voivat esimerkiksi myös tarvittaessa pommittaa kohteita amerikkalaisilla ydinpommeilla. Saksan liittopäivät eli parlamentti päättää asiasta kahden vuoden kuluttua. Tätä ennen maassa pidetään vaalit, mikä voi myös muuttaa vaatimusta ydinasekelpoisuudesta.
FAKTA
Suomen hävittäjäkaupat
Suomen Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä.
Suomi valitsee parhaillaan Horneteille seuraajaa. Se saa maksaa asejärjestelmineen korkeintaan 10 miljardia euroa.
Tarjouskilpailussa on yhä mukana viisi hävittäjää. Ne ovat yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon, ranskalainen Dassault Rafale, ruotsalainen Saab Gripen sekä amerikkalaiset Lockeed Martin F-35 ja Boeing F/A-18 Super Hornet.
Hävittäjien ominaisuuksia
Huippunopeus
Eurofighter 2 450 km/h, Gripen 2 450, Rafale 2 205, F-35 1 960, Super Hornet 1 960.
Lentokorkeus
Eurofighter 16 764 metriä, Gripen 16 000, Super Hornet 15 250, F-35 15 240, Rafale 15 240.
Käyntiaika maassa
Gripen 10 minuuttia, Eurofighter 25 minuuttia, Super Hornet 35 minuuttia, F-35 alle 60 minuuttia.
Taistelusäde
Gripen 1 500 kilometriä, Eurofighter 1 390, F-35 1 200, Rafale 1 000, Super Hornet 740.
Tiedot ovat valmistajien ilmoittamia.