Eikös nuo satelliitit voida ohjata kiertämään napojen suuntaisesti? Satelliittehan näillä isoilla mailla riittää, joten tuskin yhteen tositilanteessa tyytyisivät?
Käy ostamassa omena, ja pyörittele sitä vähän, niin ymmärrät, että ei pysty.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös nuo satelliitit voida ohjata kiertämään napojen suuntaisesti? Satelliittehan näillä isoilla mailla riittää, joten tuskin yhteen tositilanteessa tyytyisivät?
Täytyy myöntää, etten ymmärrä. Jos niissä sotilassatelliiteissä on "ohjausmoottorit", miksi niiden kulkureittiä ei voisi muuttaa?Käy ostamassa omena, ja pyörittele sitä vähän, niin ymmärrät, että ei pysty.
No olen teidän kanssanne eri mieltä. Ilmavoimat saivat Hornet-kaupoissa pyytämänsä määrän kalleinta vaihtoehtoa.Suomen puolustusvoimat (sis. ilmavoimat) eivät voi julkisesti olla muuta mieltä kuin sitä, että Suomessa on uskottava puolustus.
Harmillisesti kusiainen on tässä kohtaa oikeassa, joten häntä kannattaa uskoa.
Täytyy myöntää, etten ymmärrä. Jos niissä sotilassatelliiteissä on "ohjausmoottorit", miksi niiden kulkureittiä ei voisi muuttaa?
Onko Suomelle joskus muka ollut uskottava kyky voittaa Venäjä yksin?
Täytyy myöntää, etten ymmärrä. Jos niissä sotilassatelliiteissä on "ohjausmoottorit", miksi niiden kulkureittiä ei voisi muuttaa?
Tältä vaikuttaa ja rajavartioston uuden komentajan motto on "Ne tulee jos on tullakseen".Poliitikot mielumin käyttävät rahat kehitysapuun, islamisaation edistämiseen ja muuhun yleiseen mokutukseen. Maanpuolustus, koulutus, poliisi ja vanhustenhoito tuntuvat olevan poliitikkojen mielestä toisarvoisia.
Nope, ilmavoimat ei saanut sitä mitä ehdottivat. Päätös oli poliittinen jonka jälkeen 90% valintaryhmäläisistä irtisanoutui.No olen teidän kanssanne eri mieltä. Ilmavoimat saivat Hornet-kaupoissa pyytämänsä määrän kalleinta vaihtoehtoa.
Nope, ilmavoimat ei saanut sitä mitä ehdottivat. Päätös oli poliittinen jonka jälkeen 90% valintaryhmäläisistä irtisanoutui.
Nope, ilmavoimat ei saanut sitä mitä ehdottivat. Päätös oli poliittinen jonka jälkeen 90% valintaryhmäläisistä irtisanoutui.
Poliitikoille roudattiin valmis päätös pöytään kuten yleensä kyseisessä talossa on tapana.Tätä lukiessa saa erilaisen kuvan?
Perkaatko edes sen verran, että kerrot mikä oli PV:n haluamasi malli?Poliitikoille roudattiin valmis päätös pöytään kuten yleensä kyseisessä talossa on tapana.
Varmaan tästäkin ketjusta löytyy miten prosessi meni en ala sitä kertaamaan.
Ilmavoimat itse halusivat 1 moottorisen mutta jostain ohjauksena Hornet tuli mukaan.Perkaatko edes sen verran, että kerrot mikä oli PV:n haluamasi malli?
Ilmavoimat itse halusivat 1 moottorisen mutta jostain ohjauksena Hornet tuli mukaan.
Luonnollisesti ei ole faktaa heittää pöytään mutta omista lähteistä olen ymmärtänyt että F-16 oli vahvoilla. Tässä virallinen tiputus syy oli 1. moottorisuus.
Siis väität, että ilmavoimat olisi halunnut halvemman ja huonomman koneen? Mites ne koneiden määrät?Ilmavoimat itse halusivat 1 moottorisen mutta jostain ohjauksena Hornet tuli mukaan.
Luonnollisesti ei ole faktaa heittää pöytään mutta omista lähteistä olen ymmärtänyt että F-16 oli vahvoilla. Tässä virallinen tiputus syy oli 1. moottorisuus.
Luonnollisesti ei ole faktaa heittää pöytään
Ilmavoimat itse halusivat 1 moottorisen mutta jostain ohjauksena Hornet tuli mukaan.
[offtopic]
Montakos moottoria onkaan Mig-29ssä, joka oli kisassa alusta asti mukana?
[/offtopic]
Alkuperäinen ajatus oli ottaa kaksi konetyypiä jossa Mig-29 korvaa 21:n. Siksi se oli mukana.
Yllätys.Mites tuo 90% valintaryhmäläisistä irtisanoitui, perustuuko sekin "omiin lähteisiin"?
Tuosta on jo niin kauan aikaa ja salaiset asiakirjat pöydässä, että siitä olisi aika suurella varmuudella joku avannut ihan julkisestikin sanaisen arkkunsa jos päätös olisi ollut poliittinen. F-16 oli vahvoilla, koska Hornet oletettiin liian kalliiksi.
Yleensä väitteen esittäjällä on velvollisuus esittää todisteet väitteelleen.Lillan on ihan itse sanonut että valintapäätöksestä tiesi kourallinen ihmisistä ja poliitikoista hän, Aho ja Viinanen.
Luuletko että tältä pohjalta alkaisin täällä esittelemään faktoja? On tuosta jossakin kirjoitettu, kaiva jos jaksat.
Kannattaa lukaista historian kirjoja mitä kyseisinä aikoina tapahtui mm. Suomi oli lamassa ja lupaukset "ilmaisista koneista" jne jne Sanottiin mitä tahansa niin kyllä siellä oli poliittinen ohjaus.
No olen teidän kanssanne eri mieltä. Ilmavoimat saivat Hornet-kaupoissa pyytämänsä määrän kalleinta vaihtoehtoa.
Isolla parvella olisi silloin mahdollista täyttyy ilmatila niin täysin, ettei ilmatorjunnan ohjukset riitä pudottamaan niitä ja toisaalta samalla tarjoutuu mahdollisuus myös tuhota ilmapuolustuslaitteistoa kohtalaisen pienillä riskeillä. Hävittäjät voisivat sitten hoidella muut kohteet.
Mitä jos vain täytettäisiin ilmatila lentävällä romulla, tulisi halvemmaksi. Esimerkiksi Mig21 tai Draken on ihan pätevä kalu tuhoamaan lähes mitä vaan jollei sitä ammuta alas. Ja jos ammutaan, niin sekin torjuntaohjus on sitten pois muusta käytöstä, voi se F35-SuperEuroSaab lennellä vähän paremmassa rauhassa.
Ongelmana on tosin, että laitteet kuluvat, mutta eiköhän noita tai vastaavia saisi lähes pilkkahintaan melko uutenakin.
Mitä jos vain täytettäisiin ilmatila lentävällä romulla, tulisi halvemmaksi. Esimerkiksi Mig21 tai Draken on ihan pätevä kalu tuhoamaan lähes mitä vaan jollei sitä ammuta alas. Ja jos ammutaan, niin sekin torjuntaohjus on sitten pois muusta käytöstä, voi se F35-SuperEuroSaab lennellä vähän paremmassa rauhassa.
Ongelmana on tosin, että laitteet kuluvat, mutta eiköhän noita tai vastaavia saisi lähes pilkkahintaan melko uutenakin.
Ei ne itsestään lennä mihinkään vaan tarvitsevat ammattitaitoisen pilotin lentämään niitä... Toisekseen huoltaminen on kallista.Mitä jos vain täytettäisiin ilmatila lentävällä romulla, tulisi halvemmaksi. Esimerkiksi Mig21 tai Draken on ihan pätevä kalu tuhoamaan lähes mitä vaan jollei sitä ammuta alas. Ja jos ammutaan, niin sekin torjuntaohjus on sitten pois muusta käytöstä, voi se F35-SuperEuroSaab lennellä vähän paremmassa rauhassa.
Kansanedustajat joka tapauksessa joutuvat pohjaamaan päätöksensä aika paljolti asiantuntijalausuntoihin. Sotilaat suosittelevat jotain konetta tietyillä perusteilla, mutta päättäjät joutuvat miettimään asiaa myös valtion budjetin kannalta. Valtiollahan ei koskaan ole tarpeeksi rahaa toivottuihin käyttökohteisiin. Puolustusbudjetissa on tietysti se hankala piirre, että sen käytännön vaikutus näkyy vasta sitten, jos joku muu maa käyttää hyväksi budjetin pienuutta, mutta kukaan ei tiedä, että missä kriittinen piste kulkee.Minusta on muutenkin aika älytön idea, että kansanedustajat alkaisivat ottaa kantaa itse konetyyppiin. Eihän ne ole olleet kiinnostuneita mistään muistakaan asehankinnoista, eikä siellä nyt kellään varmasti ole mitään asiantuntemusta tuoda pöytään. Jos jostain korealaisista tykeistä oltaisiin eduskunnassa heitelty jotain korvaavia ehdotuksia, niin kukaan ei olisi ottanut tosissaan. Määrään toki kansanedustajat voivat ottaa kantaa, mutta siihenkin toivoisi aina jotain perusteluja.
Mitäs vittua täällä puhutaan? Tässä "jokumuu" varmaan ilmoittautuu vapaaehtoisena lentämään "lentävällä romulla" kun sen ampuminen tulee kuitenkin kohtuu halvaksi ja vihollisella on sitten yksi IT-ohjus vähemmän.
Siis mitä helvetin helvettiä![]()
Ilmoittaudun palvelukseenOlen aina halunnut hävittäjälentäjäksi, vaikkakin sitten vanhemmilla koneilla. Tässä tapauksessa pienet heikkoudet näössä ja ylipainokaan ei taida niin haitata…
Kyllä se harkitaan.Toivottavasti tarkkaan harkitaan se kokonaishinta elinkaarikustannuksineen. Halvempien erolla hinnassa, jos vertaa kalleimpaan, saa melkoisen läjän esim modernia it kalustoa.
Monasti miettinyt noiden järkyttävän kalliiden koneiden hintaa verrattuna siihen että saman määrän rahaa käyttis kunnon ohjusjärjestelmiin.
Toivottavasti tarkkaan harkitaan se kokonaishinta elinkaarikustannuksineen. Halvempien erolla hinnassa, jos vertaa kalleimpaan, saa melkoisen läjän esim modernia it kalustoa.
Monasti miettinyt noiden järkyttävän kalliiden koneiden hintaa verrattuna siihen että saman määrän rahaa käyttis kunnon ohjusjärjestelmiin.
Malmin kentällähän ilmavoimat ennen päivysti. Ei vaan enää..
Oliko asia niin, että Israelin F-35:t ovat nöyryyttäneet Syyriassa venäläisiä ohjuspuolustusjärjestelmiä?
Tosin ilmeisesti Venäjällä on nyt tulossa käyttöön ohjuksia, joita perinteiset järjestelmät eivät pysty juurikaan torjumaan, kuin lähinnä tuurilla.
Rajavartiosto oli Malmilla.
"Ennen" mun kontekstissa on "sodan aikaan". Kyllä ne Hurricanet Helsinkiä puolusti Malmilta.
Tosin ilmeisesti Venäjällä on nyt tulossa käyttöön ohjuksia, joita perinteiset järjestelmät eivät pysty juurikaan torjumaan, kuin lähinnä tuurilla.
Muistelisin, että F-16:sta olisi Suomi saanut käytettynä jostain Euroopan maasta. Hollanti? Belgia? Jommasta kummasta tuli myös Leoparditkin kirpparikamana.