- Liittynyt
- 10.02.2018
- Viestejä
- 455
Miksi F-35:n valinta olisi sen enempää askel kohti Natoa kuin Hornetinkaan? Ja Nato-askeleenahan se Hornetkin aikanaan tietyissä piireissä nähtiin, vaan tässä edelleen ollaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toinen mielestäni huomattava seikka on elinkaarikustannus, joka ilmeisesti on F-35 huomattavasti Gripeniä kalliimpi (suurempi kulutus, kalliimmat huollot, eli koneen lentokykyisenä pitäminen maksaa enemmän.)
Sitten on tietysti olemassa vielä Venäjä ja miten venäjä suhtautuu jos rajalla rupeaa lentelemään teknisesti ylivoimaisia koneita, joiden havaitseminen on ongelma.
Tämähän voisi johtaa tilanteeseen jossa rajalle joko luodaan kyky havaita koneet riittävältä matkalta tai todettaisiin, että tämän luominen olisi liian kallista tai hankalaa ja luotettaisiin ydinasepelotteeseen.
.
M
Sitten on tietysti olemassa vielä Venäjä ja miten venäjä suhtautuu jos rajalla rupeaa lentelemään teknisesti ylivoimaisia koneita, joiden havaitseminen on ongelma.
Tämähän voisi johtaa tilanteeseen jossa rajalle joko luodaan kyky havaita koneet riittävältä matkalta tai todettaisiin, että tämän luominen olisi liian kallista tai hankalaa ja luotettaisiin ydinasepelotteeseen.
Selvästi täälläkin on joku joka ei ole vielä sisäistänyt että ryssä uskoo vain voimaa. Heikkoutta näyttämällä se kyllä tulee rajan yli ihan sama miten hyvät välit muka ovat.
Jos meillä on vaikkapa kykenevät puolustusvoimat tai olemme NATO:n jäsen niin Putin etsii hieman helpompia vastustajia.
Sen voiman voi saavuttaa muillakin tavoin kuin todella suurella rahallisella satsauksella hävittäjiin. Esim puolustusyhteistyöllä. Miten saavutetaan riittävä puolustuspelote mahdollisimman kustannustehokkaasti? Tämä on mielestäni se oleellisin kysymys. Eli tämä hävittäjähankinta on osa puolustuskokonaisuutta ei koko puolustus. Tämä tuppaa monelta unohtumaan.
Sen voiman voi saavuttaa muillakin tavoin kuin todella suurella rahallisella satsauksella hävittäjiin. Esim puolustusyhteistyöllä. Miten saavutetaan riittävä puolustuspelote mahdollisimman kustannustehokkaasti? Tämä on mielestäni se oleellisin kysymys. Eli tämä hävittäjähankinta on osa puolustuskokonaisuutta ei koko puolustus. Tämä tuppaa monelta unohtumaan.
Häivehävittäjistä ja tutkien ominaisuuksista, israelilaiset ovat päässeet noita jo vähän testaamaan myös niitä "supertutkia" vastaan ja vaikuttaisi siltä, että VHF-tutkat eivät ihan hirveän paljoa auta niitä vastaan. Ainakaan kiinalaisten tutkat.
Sen voiman voi saavuttaa muillakin tavoin kuin todella suurella rahallisella satsauksella hävittäjiin. Esim puolustusyhteistyöllä.
Sanoisin että tuo video ei vielä ihan hirveästi todista mitään. Melko moni lähde kyllä sanoo että Stealth-koneet näkyvät valvontatutkilla, millä ei ole edes tarkoitus maalittaa koneita vaan havaita että jotakin on taivaalla jollakin karkealla alueella. Jos tällainen valvontatutka tuhotaan, ei se mitenkään todista sitä vastaan etteikö se olisi nähnyt stealth-konetta samalla tavalla kuin muita koneita, se ei vaan asialle voi tehdä juuri mitään.
Eihän Balttian maillakaan ole Nato-jäsenenä lainkaan ilmavoimia, vaan siellä päivystävät muitten Nato-maiden hävittäjät esim. Viron ilmatilaa.
Asian pihvi on juuri tuossa, että vaikka tuo periaatteessa olisikin havainnut hävittäjän, sillä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Siinä on se kontrasti isoimpiin kyseenalaistuksiin, aina välillä on heitetty ilmaan väittämiä missä vanhatkin tutkat havaitsee häivehävittäjän niin kaukaa ettei niillä kalkkunoilla tee tositoimissa mitään. Käytännössä nyt kuitenkin näyttää vähän siltä, että vaikka Syyriaan on roudattu S200, S300, Pantsir S1 ja näitä "ihmetutkiakin" niin israelilaiset näyttää pystyvän kuitenkin toimimaan alueella varsin tehokkaasti. Sekä vanhemmalla modatulla F-16 kalustolla ja uudemmilla F-35:llä.
Jos ohjuksella on paljon liike-energiaa jäljellä, se pystyy kyllä helposti suurempiin g-voimiin kun hävittäjä.
Espanjalainen komentaja sanoo artikkelissa amerikkalaisten koneista:"Niiden tietokoneohjelmissa on musta laatikko, joka voi jättää koneen maahan, jos amerikkalaiset niin haluavat.”
Voisko pitää paikkaansa?
Miksi F-35:n valinta olisi sen enempää askel kohti Natoa kuin Hornetinkaan? Ja Nato-askeleenahan se Hornetkin aikanaan tietyissä piireissä nähtiin, vaan tässä edelleen ollaan.
Itse ainakin ihmettelisin jos noin ei olisi. Mites muuten arvelevat jenkkikoneita vastustavat, mahtaisivatko venäläiset koneet (jos sellaisia mielenhäiriössä ostettaisiin) toimia Venäjää vastaan?
Vaikka Suomessa lennettäisiin polkupyörillä niin se natoaskel pitäisi kuitenkin ottaa eli en näe ongelmaa. Mikään järkisyy (siis meidän ja muiden länsimaiden kannalta) ei puhu Suomen natojäsenyyttä vastaan. Venäläisestä näkökulmasta katsottuna syitä sitten löytyykin mutta Suomen pitää toki tehdä omat ratkaisunsa omien (ei venäläisten) etujensa mukaan.
Olisihan se helppoa mahdollisen sodan tai kriisin koittaessa vaan soittaa Natoon, että tarvitaan näin paljon lentokoneita ja noin paljon tankkeja ja mielellään taisteluhelikoptereita vielä lisäksi.
Vaan mitähän 5. artikla suomalaisille käytännössä takaisi, muuta kuin ennaltaehkäisevän pelotevaikutuksen? Kyllä Suomen täytyy itse kantaa vastuu varteenotettavan puolustuskyvyn ylläpitämisestä. Kokonaisuus on tärkeä ja meillä on myös 1300 km maarajaa puolustettavana.
Alkaa jo mennä ohi aiheen.
Jos USA:lta saadaan turvatakuut Ruotsin tapaan, niin ei NATO:n jäsenyydellä ole niin väliä. Toki motivaatio ottaa Suomi mukaan NATO:n olisi enemmän turvaamaan Baltian NATO-maita, kuin Suomen puolustaminen.
Tätä en oikein ymmärrä. Ovatko baltianmaat niin tärkeitä, ja mitä muuta Suomen pitäisi tehdä kuin pitää huoli omasta alueestaan (joka jo sinällään antaa turvaa Balteille).
Mikään Suomen joukkojen käyttö Baltian puolustamiseen tms. ei vaikuta järkevältä.
Sitä se onkin.Kokonaisuutena näen Gripenin olevan "puolueettomampi" vaihtoehto.
Miten Suomi olisi mitenkään erilaisessa asemassa tuon hakuprosessin aikana? Venäjällä olisi tuona aikana keinot aika vähissä, ellei se halua käyttää sotilaallista väliintuloa. Sekin olisikin sitten jo vähän eri luokan asia. Tänne ei myöskään pysty järjestämään mitään "Dumbass" -nukkehallitusta, koska venäläistä tai venäjänmielistä väestöä ei juuri ole.NATO-jäsenyyden hakemisessa on sellainenkin pieni asia, että hakemuksen jättäminen voi muuttaa Venäjän suhtautumista Suomeen jyrkästi. 1340km yhteistä rajaa.
Pikakäsittelynäkin NATO-jäsenyyden hyväksyminen kaikkien nykyisten jäsenten osalta vie vähintään vuoden verran. Sen ajan Suomi olisi tietynlaisessa turvallisuustyhjiössä.
Ikävintä jäsenyydessä olisi siitä väistämättä seuraava Venäjän lisääntyvä kiukuttelu ja kapuloiden rattaisiin tunkeminen, milloin missäkin yhteydessä. Teettäisi ikävää lisälaskua Suomelle, eikä tälle Nato mahtaisi mitään. 1340km pain in da butt.NATO-jäsenyyden hakemisessa on sellainenkin pieni asia, että hakemuksen jättäminen voi muuttaa Venäjän suhtautumista Suomeen jyrkästi. 1340km yhteistä rajaa.
Pikakäsittelynäkin NATO-jäsenyyden hyväksyminen kaikkien nykyisten jäsenten osalta vie vähintään vuoden verran. Sen ajan Suomi olisi tietynlaisessa turvallisuustyhjiössä.
Dassaultin puolelta ollaan oltu täysin hiljaa, minkähänlaiset kortit sieltä on lätkäisty pöytään?
Nyt kun alustavat tarjoukset on jätetty valmistajien toimesta, niin viidestä valmistajasta kolme on avannut hieman tarjoustensa sisältöä medialle. Kaksi valmistajaa on pysynyt hiljaisempana, LM ja Dassault. Toki F-35:sta on joku sen edustaja väläytellyt satunnaisia lausuntoja mahdollisesta teollisesta yhteistyöstä yms, mutta koneiden lukumäärästä ei ole tietoa. Dassaultin puolelta ollaan oltu täysin hiljaa, minkähänlaiset kortit sieltä on lätkäisty pöytään?
Natomaat taitavat saada koneensa alennuksella.
100-200 liisattua taktista ydinasetta myyjävaltiolta hävittäjien mukaan niin vanhempikin kone kelpaa eikä kukaan taatusti tule silmille hyppimään.
Molemmat ovat Nato-maita, joissa jäsenvaltiot toimivat sopimusten puitteissa.Hienosti ne ulkomaalaisten hävittäjät lentelevät Virossa ja Islannissa. Eräskin Hölmölä lennättää kalliita vehkeitään näissä NATO-maissa ilman NATO-jäsenyyttä.
Kirjoittaja tarkoittanee Suomea. Onko hyötyä riippunee keneltä kysytään, ainakin sen antaa lentäjille vaihtelua ja lisännee motivaatiota heille tehdä raskasta työtään.Molemmat ovat Nato-maita, joissa jäsenvaltiot toimivat sopimusten puitteissa.
En tiedä kuka Hölmölä siellä lennättää vehkeitään, mutta kun toiminta on sovittua ja tehdään sopimusten puitteissa, niin miksi ei?
-jok
Kirjoittaja tarkoittanee Suomea. Onko hyötyä riippunee keneltä kysytään, ainakin sen antaa lentäjille vaihtelua ja lisännee motivaatiota heille tehdä raskasta työtään.
Koneiden määrä n.60 kpl on niin pieni, että riittää rauhanajan ilmatilamme valvontaan/ tunnistuslentoihin. Niitä tarvitaan ettei tänne ihan kuka tahansa pääse "hillumaan". Jos ollaan rehellisiä 2-maailmansota jo näytti, että niitä koneita mahdollisilla vastustajillamme riittää.
Olen kyllä usein ihmetellyt miksi tunnistuskoneita, ei ole jatkuvasti Helsinki-Vantaan kentällä.
Vähän lyhyempi matka porkkalan tai emäsalon edustalle opastamaan eksyneitä? Ei kai sen tukikohdan perustaminen kauaakaan kestäisi tai paljoa vaatisi. Kuinka pitkään Helsinki-Vantaalla muuten pidettiin viimeksi päivystystä, kun lentosää aiheutti ryssille jatkuvalla syötöllä harmittavia suunnistusvirheitä?Miksi niitä olisi kentällä, joka ei ole ilmavoimien tukikohta?
Ot.Kirjoittaja tarkoittanee Suomea. Onko hyötyä riippunee keneltä kysytään, ainakin sen antaa lentäjille vaihtelua ja lisännee motivaatiota heille tehdä raskasta työtään.
Koneiden määrä n.60 kpl on niin pieni, että riittää rauhanajan ilmatilamme valvontaan/ tunnistuslentoihin. Niitä tarvitaan ettei tänne ihan kuka tahansa pääse "hillumaan". Jos ollaan rehellisiä 2-maailmansota jo näytti, että niitä koneita mahdollisilla vastustajillamme riittää.
Olen kyllä usein ihmetellyt miksi tunnistuskoneita, ei ole jatkuvasti Helsinki-Vantaan kentällä.
60-koneella sotatilanteessa ei juhlita, varsinkin kun tiedetään, että me emme aloita sotaa =>
voidaan kysyä montako konetta meillä on kuvitteellisen ensi-iskun jälkeen.
Itse luulen, että kone on Hornet tai Gripen. Hinnalla ollee suuri merkitys?
Ot. Tiedätkö mikä rikkoi Tikkakoskella Hawksin renkaan viime kesällä, lentoturmatutkimus lienee siitä tehty?
Muistelen noin 2-viikkoa. Siellä on kyllä "koppi" armeijan henkilöstölle, mutta ei vakituista kalustoa.Vähän lyhyempi matka porkkalan tai emäsalon edustalle opastamaan eksyneitä? Ei kai sen tukikohdan perustaminen kauaakaan kestäisi tai paljoa vaatisi. Kuinka pitkään Helsinki-Vantaalla muuten pidettiin viimeksi päivystystä, kun lentosää aiheutti ryssille jatkuvalla syötöllä harmittavia suunnistusvirheitä?
Mikähän kone sieltä Venäjältä olisi pitänyt pyytää mukaan kilpailuun?Suomen olisi pitänyt hualia myäs Venäjän kalustoa tarjouksiin. Näin olisi hjyvä aloittaa vaikkapa yhteistyö puolustuksessa. Ja Venäjän koneet ny vähintään Super Hornetin tasoisia ovatten.
Ei se Venäjä pelkästään ole maamme ainut 'vihollinen'.
OtOt.
Vaaratilanteeseen johtaneessa tapauksessa ilmavoimien taitolentoryhmä Midnight Hawks suoritti lentoonlähdön kolmen sekunnin välein. Johtokone lähti kiitotien oikeasta reunasta ja seuraavat koneet noin 15 metriä edellisen koneen vasemmalta puolelta. Vaaratilannekone oli osastossa neljäntenä.
Kiitotieltä irtoamisen yhteydessä kone osui mahdollisesti edeltäneen koneen jättöpyörteisiin. Samanaikaisesti ohjaaja arvioi koneen olevan ilmassa ja painoi jarruja pysäyttääkseen pääpyörien pyörimisen ennen laskutelineiden nostamista sisään. Koneen pääpyörät olivat kuitenkin jarrujen painamishetkellä vielä kevyesti kosketuksessa kiitotiehen. Jarrujen painaminen aiheutti koneeseen nokkaa laskevan momentin. Yhdessä mahdollisen jättöpyörteen kanssa tämä aiheutti koneen vajoamisen takaisin kiitotielle sekä oikean pääpyörän puhkeamisen.
Lentoturvallisuustutkinta Hawk-suihkuharjoituskoneen vaaratilanteesta 16. kesäkuuta 2018 valmistunut - Artikkeli - Ilmavoimat
Perusteles esim nämä törkeät väitteesi: miksi Suomen päävihollisen kanssa pitäisi tehdä puolustusyhteistyötä?; millä perusteella Venäjän koneet ovat yhtä hyviä kuin Super Hornet?; mitä muuta maata vastaan Suomi varustautuu?Suomen olisi pitänyt hualia myäs Venäjän kalustoa tarjouksiin. Näin olisi hjyvä aloittaa vaikkapa yhteistyö puolustuksessa. Ja Venäjän koneet ny vähintään Super Hornetin tasoisia ovatten.
Ei se Venäjä pelkästään ole maamme ainut 'vihollinen'.
Kirjoittaja tarkoittanee Suomea. Onko hyötyä riippunee keneltä kysytään, ainakin sen antaa lentäjille vaihtelua ja lisännee motivaatiota heille tehdä raskasta työtään.
60-koneella sotatilanteessa ei juhlita, varsinkin kun tiedetään, että me emme aloita sotaa =>
voidaan kysyä montako konetta meillä on kuvitteellisen ensi-iskun jälkeen.