Kyllähän F-35 on tällähetkellä vaikeimmin havaittava ja varmaan tulevaisuudessakin. Haasteeksi sen näkymättömyyden kanssa tulee juurikin tutkien ja signaaliprosessoinnin kehitys kun nekin nyt kuitenkin kehittyvät kuten myös passiiviset tekniikat:
Passive radar technology promises the advantage that it cannot be detected, meaning pilots entering a monitored area may be unaware they are being tracked. That could even be the case for pilots flying stealthy aircraft like the F-35, experts say, though there appears to be no publicly available data pitting passive radar against low-observable aircraft designs and their radiation-absorbing coatings.
mutta kuten todetaan mahdoton tietää missä mennään kun ei ole faktoja saatavissa.
Passiivinen tarkoittaa laitetta, joka ei itse lähetä, eli käytännössä tutkavaroittimia. Niitä on ollut lentokoneissa jo kymmeniä vuosia. Niiden perusteella ei voida saada tietää kohteen etäisyyttä, koska ei tiedetä signaalin lähetyshetkeä, ja niillä ei voida havaita koneita, joiden tutka ei lähetä.
Mietitäänpäs tilannetta, jossa oletetaan että vihollisella on käytössä kehittynyt tutkavaroitin, joka pystyy havaitsemaan ja suuntimaan F-35n tutkan signaalin:
Kaksi F-35ttä voi lentää siten, että etummainen F-35 pitää oman tutkansa pois päältä, passiivisessa moodissa. Taaimmainen pitää oman tutkansa päällä, ja lähettää jatkuvasti etummaiselle tietoja siitä, mitä näkee.
1) Jos vihollinen pitää oman tutkansa pois päältä, se havaitsee takimmaisen F-35n tutkasäteilyn mutta ei etummaista. Se tietää ainoastaan, että ilmassa on vähintään yksi F-35 ja siihen suuntiman, muttei etäisyyttä. Kun vihollinen saapuu etummaisen koneen ohjuksen no escape zone(NEZ)-alueelle, takimmainen kone vaihtaa tutkansa moodin valvontamoodista lukitusmoodiin, lukitsee tutkansa siihen(jotta saadaan tarkat ampumisparametrit), lähettää nämä parametrit etummaiselle, etummainen F-35 avaa asekuilunsa, ampuu AMRAAMin, jota on mahdoton lentää pakoon/väistää koska ollaan jo ohjuksen no escape zonella.
Jos vihollinen yrittää ampua ohjusta kohti kauempana lentävää F-35ttä pelkän tutkavaroittimen antaman suuntiman perusteella, ohjus on todella helppo väistää, kun se on ammuttu todella kaukaa ilman etäisyystietoa(*), ja kauempana lentävä F-35 voi tarvittaessa sammuttaa tutkansa jolloin viholliskoneella ei ole siitä enää mitään paikkatietoja joita se lähettäisi ohjukselle reittipäivityksinä.
2) Jos vihollinen pitää oman tutkansa päällä aktiivisessa moodissa, se ei siltikään havaitse etummaista F-35ttä ajoissa, mikäli tällä on vain sisäistä aselastia. Olennainen ero tulee lähinnä siitä, että etummainen F-35 vilahtaa sen tutkassa parin sekunnin ajan ampuessaan ohjuksen, mikäli sen tutka sattui sillä hetkellä keilaamaan siihen suuntaan, sekä se, että etummainen F-35 näkee viholliskoneen koko ajan omassa tutkavaroittimessaan, joten se pystyy seuraamaan sitä(ilman etäisyystietoa) vaikka taaimmainen olisi joutunut sammuttamaan tutkansa.
Kun etummainen kone on käyttänyt kaikki neljä (tai kuusi, jos kyse uudemmasta mallista kuin nyky-F35) ohjustaan, koneet vaihtavat asemia, ennen etummaisena lentänyt kone siirtyy kauemmas ja toimii AWACSina toiselle.
(*)Ohjuksen ampuminen ilman etäisyystietoa:
Jotta rakettimoottorilla varustetulla ohjuksella voi ampua kauas, sen pitää lentää melko ballistista rataa, jossa se lennon keskivaiheesa käy hyvin korkealla. Hyvin korkealla ilman on kuitenkin hyvin ohutta, ja kääntyminen kuluttaa ohjukselta hyvin paljon kineettistä energiaa, joka johtaa sen putoamiseen ennenaikaisesti, eikä se koskaan saavuta kohdettaan mikäli se joutuu tekemään merkittäviä ohjausliikkeitä
Jos taas ohjus ammutaan tarkoituksena osua lähempänä olevaan kohteeseen, se ammutaan suorempaa lentorataa, jossa se ei käy kovin korkealla. Tällöin sen kantama on joka tapauksessa paljon pienempi(koska matalalla paksummassa ilmassa ilmanvastus on muutenkin suurempi), mutta ohjausliikkeiden tekeminen syö sen kineettistä energiaa vähemmän, koska sen siivekkeistä saadaan enemmän nostetta pienemmällä kohtauskulmalla.
RAMJET-moottori (Meteor) tosin muuttaa tätä kuviota hiukan.