Subwooferin hankinta?

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Anti-Mode ei käsittääkseni myöskään buustaa, pelkästään vaimentaa.. Voinee liittyä noi useammat sweepit siihen. Ja muutenkin Anti-Moden kanssa on ehkä tärkeämpi löytää se paras paikka subille fyysisesti, josta lähdetään vaimentamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itseltä löytyy sekä Antimode (8033 S-II) ja Denon X3400h missä XT32 ja on todella vaikea uskoa että Audyssey tasoittaisi subbarin vastetta yhtä hyvin kuin antimode. Audyssey ajaa vain nopeat testit ja keksii sitten korjaukset, mitä ei tarkisteta. Antimode ajaa subbarin taajuuskaistaa hiljalleen ylöspäin jopa 6 kertaa mittaamalla ja tehden samalla korjauksia. Antimodessa on myös aika paljon ja hyvinkin jyrkkiä suotimia joten senkin puolesta vaikea kuvitella että XT32 tekisi yhtä hyvää jälkeä. Jos joku tietää vertailutestin noiden välillä niin saa toki linkata ja osoittaa minun mutuilun vääräksi.
Jos haluat suorittaa tasapainoisen vertailun niin mittaa kaikki 8 kertaa Audysseyllä identtisestä paikasta ja samasta paikasta Antimodella, sitten mittaat näiden keskinäiset erot REW :llä. Vai teitkö sinä näin ??

Eihän noita voi verrata keskenään jos mitataan toisella useasta eri paikasta (audyssey) ja toisella yhdestä paikasta (antimode). Ei tälläisessä päärynä vs omena vertailussa ole mitään ideaa. Antimoska on yhden paikan täsmämittaus, Audyssey EI.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Kyllä minun Anti-Modessa oli ohjeet useamman paikan mittaukseen... Itse kalibroin tosin vain spottiin, koska siitä tulee kuunneltua, enkä usko, että viereiselle sohvatyynylle niin isoa eroa tulee muutenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Joissakin tilanteissa voi olla tarvetta korjata suurempi kuuntelualue, jolloin korjaustaoptimoidaan yhden pisteen sijasta suuremmalle alueelle. Tällöin tulos ei ole enää täysin ideaalinen missään yhdessä pisteessä


AntiMode 8033:lla kalibrointi suuremmalle alueelle onnistuu viemäll ämittausmikrofoni ensimmäisen kalibroinnin jälkeen johonkin toiseen pisteeseenkuuntelualueella, ja pitämällä vain B painiketta (Kuvassa 1 numero 3) pitkäänpohjassa. Tällöin AntiMode 8033 mittaa ylimääräisen pisteen yhdellä pyyhkäisyllä, ja käyttää siitä saatua ja aiemmin varsinaiselta kuuntelupaikalta kerättyä tietoa jamuodostaa koko kuuntelualuetta parantavan käänteismallin. @ Antimoska 8033C ohje..

^ Aivan. Eli ainakin tuolla antimodella voidaan yksi ylimääräinen pyyhkäisy napata (hurrrjan monta mittauspistettä onkin) Eli mittauspisteitä on tyyliin 1,5 (yksi useamman pyyhkäisin ja yksi yhden pyyhkäisyn) ja Audysseyllä 8 (tasavertaista mittausta). Eli edelleen.. Ei voi verrata keskenään, ellei suoriteta molemmilla laitteilla mittauksia samasta identtisestä paikasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Hohohoho kyllä taas luetaan kuin piru raamattua. Tuossa oikea ohje ja kohdat 3 ja 3.1 ja 3.2.

http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/antimode8033CinemaSIIen.pdf

Ei tuolla ole mitään ongelmia saada koko sohva kalibroitua kompromissiksi, kuten audysseyllä.
In some situations it is more favorable to compensate for room acoustics in a wider listening area.When this is done, the result is no longer optimal in any single listening position, but is improvedfor a wider listening area.

Sama pätee edelleen. Antimode ei tarjoile samaa määrää mittauspisteitä kun Audyssey ja sama pätee antimoskaan, eli kun mittauspisteitä on useampi niin lopputulos on paskempi.

Enkä tiedä ketään kuka mittaisi antimodella useammasta paikasta vaan taitaa täälläkin olla kaikki kokemukset yhdestä samasta pisteestä ja sitten verrataan Audysseyn mittauksiin jotka on suoritettu jopa 8 : sta pisteestä. Jos et vieläkään tajunnut pointtia niin antaa olla.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Kun AntiModessa on mittauspisteitä useampi, niin lopputulos on paskempi. Kuitenkin kun Audusseyssä on enemmän mittauspisteitä niin se on parempi? Selvä homma. En tajunnut.

"Pressing and holding the BYPASS button will initiate a secondary calibration utilizing two to three additional frequency sweeps. Anti-Mode 8033 will use the results from these sweeps in conjunction with data gathered from the first calibration to create a compensation model for a wider listening area.

Secondary calibrations can be done multiple times and will not result is the loss of data from the first (main) calibration. The previous secondary calibrations will not be retained. It is easy to try different secondary calibration points for the best audible result."

Miten minusta kuulostaa, että tällä saadaan parempi tulos aikaiseksi kuin mittaamalla subi 8 eri paikasta, joissa kukaan ei ikinä istu ja mittamikkikin on sijoiteltu ties miten.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Suosittelisin myös lukemaan tuon Anti-Moden manuaalin kohdat ajatuksella tai edes kokonaan. Ei nämä ole kovinkaan rakentavia keskusteluja, kun asia jo lähtökohtaisesti dumataan suorilta käsin omien luulojen pohjalta ja lopuksi teilataan vastapuoli toteamalla että "et vaan tajuu!!".
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Kyllä minun Anti-Modessa oli ohjeet useamman paikan mittaukseen... Itse kalibroin tosin vain spottiin, koska siitä tulee kuunneltua, enkä usko, että viereiselle sohvatyynylle niin isoa eroa tulee muutenkaan.
Heitto kahden kuuntelupaikan välillä voi olla helposti kymmeniä desibelejä kapea-alaisella taajuusalueella.

Latexiin pointti taitaa olla se, että tehtyjen mittauksien ja korjausten pitää olla verrannollisia, jotta itse korjausalgoritmin erot saadaan esiin. Pitää siis valita yksi mittaustapa, mittauspiste ja mittausten lukumäärä, jotta tulokset ovat vertailukelpoisia. Antimode vs. XT32 vertailussa loogisin vaihtoehto korjauksen vertailuun olisi ihan se yksinkertaisin versio eli:

Mikki kuuntelupaikalle ja suoritetaan Antimoden korjaus. Tämän jälkeen mittaukset Rewillä ja kun mittaukset valmiit, niin Antimode irti. Seuraavaksi sama Audysseyllä, mutta siten, että eri sweeppien välissä mikkiä ei siirretä. (Antimode tekee useamman sweepin yhdessä spotissa, laitetaan Audyssey toimimaan samoin --> poistetaan muuttujia yhtälöstä). Mittaukset Rewillä ja tulokset julki.

Näiden mittausten välissä ei kosketa mihinkään muuhun asetukseen ja Rew-mittausten aikana mikin paikka oltava melkein sentilleen sama, jotta vertailtavuus säilyy.

Niin ja se mittausten erohan on aika selkeä Antimodella ja Audysseyllä. Antimode antaa tehdä "laaja-alaisen" korjauksen parille spotille, Audyssey preferoi useamman spotin mittausta. Antimode on enemmän rakennettu pienemmän alueen korjauksia varten (kuuntelutuoli), Audyssey koko kuuntelualueen korjausta varten (iso sohva tai useampi istumarivi).
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Mikään ei estä siirtämästä tuota Antimoden ekaa mittausta hieman sivuun, jotta spottiin saadaan se keskikohta osoitettua. Toki kannattaa mittauksilla katsoa mihin päin siirtäminen on toimivin. Tuossahan on hyvät ohjeet mukana, mutta menivät sivu suun.

Aivan samanlainen kompromissi lopputuloksesta tulee Audysseyllä, vaikka tässä ilmeisesti yritettiin ulosantaa jotain muuta. Jos mittauspisteitä on 8, tulee mielestäni paskempi kompromissi, kuin tuolla Antimoden tyylillä; minulle kotona on aivan sama miten subbari soi rivillä 2 paikalla 6. Kuuntelu- ja katsojapaikkoja on vain rajoitutetusti. :)

EDITtinä vielä itse aiheeseen: En usko, että yksi yhteen mittauksissa saadaan huimaa eroa näiden kahden välillä; molemmissa pitäisi olla riittävästi filtereitä lanaamaan suurimmat kukkulat. Tosin kuten sanottu, buustia ei taida löytyä Antimodesta (3dB mainittu manuskassa, mutta mitä tarkoittaneekaan). Ja joka tapauksessa ensin kannattaisi yrittää löytää subille se optimaalisin sijoituspakka ennen kalibrointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Mikään ei estä siirtämästä tuota Antimoden ekaa mittausta hieman sivuun, jotta spottiin saadaan se keskikohta osoitettua. Toki kannattaa mittauksilla katsoa mihin päin siirtäminen on toimivin. Tuossahan on hyvät ohjeet mukana, mutta menivät sivu suun.

Aivan samanlainen kompromissi lopputuloksesta tulee Audysseyllä, vaikka tässä ilmeisesti yritettiin ulosantaa jotain muuta. Jos mittauspisteitä on 8, tulee mielestäni paskempi kompromissi, kuin tuolla Antimoden tyylillä; minulle kotona on aivan sama miten subbari soi rivillä 2 paikalla 6. Kuuntelu- ja katsojapaikkoja on vain rajoitutetusti. :)
Minulla on ollut Antimode, ohjeet ovat tutut.

Sinä itse saat määritellä sen spottisi kuten haluat, aivan kuten saat Audysseyllä päättää mistä kahdeksan mittausta otetaan. Antimoden yhden pisteen mittaus kestää 15-25 minuuttia. Audysseyn yksi sweeppi, yhdestä pisteestä, kestää subbarin osalta alle minuutin. Jos siis verrataan Antimoden yhden pisteen mittausta, Audysseyn vastaavaan, niin vertailukelpaus vesittyy Antimoden monikymmenkertaiseen mittausdatan määrään. Jos mittaus tehdään siten, että Antimode mitataan yhdestä pisteestä ja Audysseyn kaikki 8 mittausta tehdään samasta pisteestä, niin saadaan jokseenkin vertailukelpoista dataa.

Mittaukset pitää tehdä mahdollisimman samankaltaisella datamäärällä, mikki samassa kohdassa, muihin asetuksiin koskematta. 50cm sinne tänne mikin sijainnissa tai subbarin sijainnissa tekee koko datasta merkityksetöntä.

Laaja-alainen korjaus on molemmilla toteutuksilla kompromissi. Edelleen, jos halutaan vertailla itse korjauksen laatua, niin data pitää kerätä samoin. Et siis voi suoraan verrata Audysseyn 8-pisteen korjausta siihen, että teet Antimoden laaja-alaisen korjauksen. Miksi? Koska keräät erilaisen mittausdatan! Osoitat softalle eri ongelmakohdat ja täten se korjaa eri asiat. Mitä sinä siis tavoittelet? Jos haluat nähdä miten Antimoden ja Audysseyn korjaukset eroavat, on sinun annettava niille verrannollista dataa. Jos "haluat tykätä toisesta enemmän", niin onneksi olkoon, et tarvitse dataa lainkaan! :rofl:

Sinua koitetaan ohjeistaa ottamaan mittausdatasi siten, että tulkinnanvaraisuus on poistettu. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa "kuka voittaa" tässä vertailussa, kun tuotteet ovat lähtökohtaisesti jo niin erilaisia. Data pitää vaan kerätä siten, että sitä voi vertailla.

PS: Alan järjestämään Alastarolla kiihdytysajoja, joissa skootteri voittaa Ferrarin mennen tullen. Ennen kisaa tankkaan Ferrariin dieseliä. :rolleyes:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
kuvasta saa silti selvää
Olet täysin oikeassa :)

Ensi kerralla vaan asteikkoa vielä paremmaksi, jolloin se on vertailukelpoisempi muiden mittauksiin.

Suosittelisin myös lukemaan tuon Anti-Moden manuaalin kohdat ajatuksella tai edes kokonaan. Ei nämä ole kovinkaan rakentavia keskusteluja, kun asia jo lähtökohtaisesti dumataan suorilta käsin omien luulojen pohjalta ja lopuksi teilataan vastapuoli toteamalla että "et vaan tajuu!!".
+1
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Minä en ollut tässä mitään mittauksia tekemässä tai pyytämässä enkä edes ehdottamassa. Ja kuten sanoin, niin pidän näitä molempia suurin piirtein tasavertaisina pienin eroin.

Halusin vain puuttua asiaan, koska niin räväkästi mollataan Antimode täysin maan rakoon.

Olen tai olin ensimmäistä kertaa Antimoden kalibrointia ajaessa kuulevinani, että se laitos ottaisi niitä filtereitä käyttöön jo sen kuuden sweepin aikana. Eli periaatteessa joka kerralla säätää lisää vastetta ns. lennosta. Tiedä sitten, tavallaan kävisi järkeen, koska tuolla saisi eliminoitua myös räikempiä resonansseja jo kalibroinnin aikana.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Minulla on ollut Antimode, ohjeet ovat tutut.
Minullakin.

Sinä itse saat määritellä sen spottisi kuten haluat, aivan kuten saat Audysseyllä päättää mistä kahdeksan mittausta otetaan. Antimoden yhden pisteen mittaus kestää 15-25 minuuttia. Audysseyn yksi sweeppi, yhdestä pisteestä, kestää subbarin osalta alle minuutin. Jos siis verrataan Antimoden yhden pisteen mittausta, Audysseyn vastaavaan, niin vertailukelpaus vesittyy Antimoden monikymmenkertaiseen mittausdatan määrään. Jos mittaus tehdään siten, että Antimode mitataan yhdestä pisteestä ja Audysseyn kaikki 8 mittausta tehdään samasta pisteestä, niin saadaan jokseenkin vertailukelpoista dataa.
Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että kysyttiin Antimoden ja Audusseyn korjauksen paremmuudesta. Korjauksen toimivuutta voidaan verrata, vaikka mittausmenetelmät eivät olekaan yhtenevät.

Molemmilla voidaan tehdä korjaus sweet spottiin (pitämällä mittikrofoni samassa paikassa) tai laaja-alaisempi korjaus (siirtämällä sitä kuuntelupaikkojen välillä).

Mittaukset pitää tehdä mahdollisimman samankaltaisella datamäärällä, mikki samassa kohdassa, muihin asetuksiin koskematta. 50cm sinne tänne mikin sijainnissa tai subbarin sijainnissa tekee koko datasta merkityksetöntä.
Ainoastaan mittamikrofonien paikat täytyy pitää Antimoden ja Audusseyn välillä samoina. Niistä eri tavoin kerätyn tiedon ja sen prosessoinin perusteella paremmuus juuri ratkeaakin.

jos halutaan vertailla itse korjauksen laatua, niin data pitää kerätä samoin.
Vain samoista paikoista.

Data pitää vaan kerätä siten, että sitä voi vertailla.
Aivan.

PS: Alan järjestämään Alastarolla kiihdytysajoja, joissa skootteri voittaa Ferrarin mennen tullen. Ennen kisaa tankkaan Ferrariin dieseliä. :rolleyes:
Ei tule onnistumaan, sillä toiminnanharjoittajan ympäristölupa kieltää kiihdytysajojen järjestämisen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
En tajunnutkaan, että tämä keskustelu oli sieltä peräisin. No, samoilla linjoilla ollaan. Jos mittausdata on verrannollista, niin erot ovat todennäköisesti melko pienet. Itse pidän Audysseytä kokonaisuutena parempana käytettävyyden ja muiden kaiuttimien korjauksen vuoksi.

Ei tule onnistumaan, sillä toiminnanharjoittajan ympäristölupa kieltää kiihdytysajojen järjestämisen.
No höh.

E: Pakko tosin tunnustaa, että itse hoidan subbarit kokonaan MiniDSP:llä ja REW:llä niin kuntoon kuin omassa akustisesti hankalassa tilassa voi vaan saada. Komeet käppyrät olet kyllä saanut omasta tilastasi. Miltä näyttää Decay ja RT60?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Genelecien (3 x 8030 + 2 x 6010) varaan rakennettu 5.0 systeemi kaipaisi subia.
Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olis SVS PB-1000, löytyykö tästä kokemuksia? Muita suosituksia samassa hintaluokassa?

Tila ei ole kovin suuri, n. 20 neliön takkahuone, josta kotiteatteri haukkaa noin puolet. Käyttö 95% leffat/sarjat, joten subin soisi toistavan mahdollisimman alas, mutta silti napakasti.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Genelecien (3 x 8030 + 2 x 6010) varaan rakennettu 5.0 systeemi kaipaisi subia.
Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olis SVS PB-1000, löytyykö tästä kokemuksia? Muita suosituksia samassa hintaluokassa?

Tila ei ole kovin suuri, n. 20 neliön takkahuone, josta kotiteatteri haukkaa noin puolet. Käyttö 95% leffat/sarjat, joten subin soisi toistavan mahdollisimman alas, mutta silti napakasti.
PB menee alemmaksi mutta ei ole niin napakka ääni kun SB -mallissa. Itse olen molempia kuunellut liikkeessä peräjälkeen ja tykkäsin enemmän SB äänestä, mutta ei sillä leffoihin ihan niin hurjia jyrinöitä saa aikaan. Sanoit tosin että 95% leffoja ja sarjoja joten PB sopii varmaan paremmin sinulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 349
Ainakin itse poistin käytöstä antimoden xt32 vahvistimen takia, tuo korjaa riittävän hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tuotakin katsellut mutta miettinyt onko se vähän turhan jytky tähän tilaan. SVS:ää kehuttu kuitenkin ääneltään tuumakokoaan isommaksi.

Täytyy varmaan käydä Marekilla ihmettelemässä kun sieltä noita molempia löytyy.
Jos korostumat saa korjattua niin mielestäni liian jytkyä ei ole olemassakaan. Äänenpainetta voi pienentää tarvittaessa, se ei ole on off.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tarkoituksena olisi laittaa subbari KEF R100 -parin kaveriksi. Vahvari on Denon AVR-X3500H, josta aiemmin talvella kyselikinkin tuossa vahvaritopicissa. Piti tulla tänne kyselemään eroja näistä ported- ja sealed-subbareista, mutta täällähän oli jo ihmeteltykin samaa asiaa.

PB menee alemmaksi mutta ei ole niin napakka ääni kun SB -mallissa. Itse olen molempia kuunellut liikkeessä peräjälkeen ja tykkäsin enemmän SB äänestä, mutta ei sillä leffoihin ihan niin hurjia jyrinöitä saa aikaan. Sanoit tosin että 95% leffoja ja sarjoja joten PB sopii varmaan paremmin sinulle.
Aika vaihtelevia mielipiteitä näistä tuntuu olevan. Sarjojen/leffojen/musiikin sekakäyttöä tulee harrastettua ja mitään jumalatonta jytinää en oikeastaan tähän rivariin naapureiden takia kaipaakaan :D Olisikohan tuollainen SB hyvä kompromissi? Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Aika vaihtelevia mielipiteitä näistä tuntuu olevan. Sarjojen/leffojen/musiikin sekakäyttöä tulee harrastettua ja mitään jumalatonta jytinää en oikeastaan tähän rivariin naapureiden takia kaipaakaan :D Olisikohan tuollainen SB hyvä kompromissi? Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?
Arendal ja Elac nyt ainakin.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?
Xtz niiden omilta sivuilta. Oma 8.17 odottaa vielä laatikossaan, kunhan tilattu bassoansa joskus mahtaa tulla Puolasta. Subi tuli viikossa, mutta samana päivänä tilattua bassoansaa ei ole vielä edes lähetetty. Ruotsissa homma pelaa vähän nopeemmin.

Mulla on jo ennestään monolith df+ ja nyt toiseksi subiksi kokeiluun tuo xtz. Hintaluokassaan vaikuttaisi olevan aivan ylivoimainen säätömahdollisuus, kun voi kahta porttia tukkia ja kolme eri eq:takin käytössä. Toi 8" mahtuu just sohvan ja seinän väliin ja makso alle 300€,niin ei mikään älyttömän kallis kokeilu, että saako tupla subeista mitään lisäiloa. Vahvarista löytyy xt32 ja sub eq ht niin noilla pitäisi saada subit aika hyvin soimaan yhteen, vaikka eri merkkiä ja eri kokoisia ovatkin.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Varsin kohtuullinen hintakin. Samoin tuolla näyttää olevan muutenkin mielenkiintoisia akustointituotteita. :)
Postikulukin oli vain 12€. Toimitusta joutuu vaan odottamaan.. Sivuilla taisi olla, että ainakin 7 (työ?) päivää menee postitukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Hei kysymys tietäjille! Voiko subbarin siirtäminen etuseinällä noin 30cm jo vaikuttaa MLP:hen tulevaan ääneen radikaalistikin? Pohdin tätä siksi koska aallonpituus on melkoinen noilla matalilla taajuksilla.

Eli nyt subi etuseinällä pääkaiuttimen vieressä ja ajattelin josko subin ja kaiuttimen paikkaa vaihtaisi niin voiko olettaa että minkäänlaista muutosta edes voi tapahtua? Sivusuunnassa subbari tulisi tällöin aavistuksen lähemmäs kuuntelupisteen keskilinjaa. Eli onko käytännössä mahdollista saada tästä mitään hyötyä? :)
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Ei varmaan kummempaa muutosta tule noin pienellä siirrolla, riippuu seinistä ympärillä jne. Mutta kokeile :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Ei varmaan kummempaa muutosta tule noin pienellä siirrolla, riippuu seinistä ympärillä jne. Mutta kokeile :)
Ok näin ajattelinkin.. :) olisi kaksi paikkaa subille ja pakko kai kokeilla ne molemmat vielä samalla kun räpistelee tv-tasoa ja muita vähän eri kohtiin. Vaikeuttaa vaan hieman kun uusi tv jossain kohtaa hankinnassa niin sekin olisi hyvä jo suoraan tässä kohtaa ottaa huomioon. :)

Ja yhtenä vaihtarina (ei toki parhaana) on hakea suoraan toinenkin subi kaupasta kun hinta on kohdillaan. Mutta pyrin sitä välttämään toki sillä lakkokin on iskemässä mikä rajoittaa helposti budjetin verran helmikuun liksaa.. :D
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Hei kysymys tietäjille! Voiko subbarin siirtäminen etuseinällä noin 30cm jo vaikuttaa MLP:hen tulevaan ääneen radikaalistikin? Pohdin tätä siksi koska aallonpituus on melkoinen noilla matalilla taajuksilla.
Omalta kohdalta kokemuksena, että käänsin samassa nurkassa subin niin, että kun subi aiemmin oli pitkittäin (lähempänä takaseinää) ja käänsin sen 90 astetta paikallaan, niin, että jäi enemmän tilaa takaseinälle, niin alunperin ollut 70-100hz n. 10 db kuoppa muuttui käännön seurauksenä samalla taajuusalueella 15db kuopaksi. Audyssey xt32 kalibroinnit kuitenkin tehtynä varmastikin lähes samoilla mittauspisteillä molemmissa tapauksissa. Eli kyllä noilla pienilläkin muutoksilla voi olla vaikutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
@Farlink, kiitos kommentista. Pakko se on vaan sit tsekata ne kaksi muutakin mahdollista subin paikkaa samalla seinustalla josko selviäisi ilman ostohousuja tästä kierroksesta. Muuten ei väliä niinkään mutta loppuu pian järkevät sijoituspaikat jos toisenkin käy hakemassa. :D
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Onko kokemuksia onko merkittävää hyötyä että subi on saman valmistajan kuin stereokaiutin pari jonka kanssa sitä kuunnellaan?
Ensisijainen käyttö on musiikki, toissijainen elokuva.

Kef iq30:selle tarvittaisiin kompakti subi, tila on aika iso olohuone kun siihen yhdistyy avokeittiö ja "eteishalli".

Hyväkuntoinen käytetty kelpaa myös, hinta mielellään 200-400€.
Minkälaisia laatueroja musiikinkuuntelua ajatellen on esim KEF, OR, Boston Aqoustics jne? Eli näissä alle 500€ subeissa missä 8" ja 10" elementtejä.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Vihdoin viimein bassoansa saapunut. Sehän oli yllättävänkin tyylikäs.

Kerro sitten kokemuksia. Itse olen kuullut, että bassoansoja kannattaisi olla reilusti (esim. 4-6 kpl tuota kokoluokkaa), joten kiinnostavaa kuulla, että mitä vaikutuksia yhdellä on.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Joo, kokeilumielessä tuli tollainen hommattua, samoin kuin monolithin kaveriksi pikku xtz subikin. Audysseyn mukaan bassovasteessa oli korjauksen jälkeen jäljellä 70-100hz välillä n. 5db kuoppa ja katsotaan, saako näillä toimenpiteillä minkäänlaista muutosta aikaan tuohon. Tuo olohuone on siitä huonon mallinen, ettei ole kuin kaksi nurkkaa, mihin noita bassoansoja edes voi laittaa, kun yhdessä nurkassa on takka ja yhtä nurkkaa ei ole ollenkaan, kun on käynti aulaan ja keittiöön. Ehkä tuohon bassoansan viereen toinenkin mahtuisi, mutta ei päällekäin toista, kun ilmalämpöpumpun sisäyksikkö ottaa sitten vastaan, ettei mahdu kahta päällekäin. Jos ei muuta hyötyä bassoansasta, niin saapahan vaimo laittaa siihen päälle sitten jotain kukkaruukkua tai muuta humpuukia.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
144
Itseäkin kiinnostaa tietää tekeekö tuollaisella mitään. Voitko testata sillein että pitää mittamikin samassa paikassa ja ajaa sweepit ensin ilman bassoansaa ja sitten uudestaan mikkiin koskematta bassoansan kanssa? Antimode 2.0:n kanssa olen huomannut että aika herkästi tulee eroa käppyrään jos mikki ei satu ihan samaan paikkaan korjausten välillä (mikin korko lattiasta tuntuu vaikuttavan eniten omassa huoneessa).
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
213
Itseäkin kiinnostaa tietää tekeekö tuollaisella mitään. Voitko testata sillein että pitää mittamikin samassa paikassa ja ajaa sweepit ensin ilman bassoansaa ja sitten uudestaan mikkiin koskematta bassoansan kanssa? Antimode 2.0:n kanssa olen huomannut että aika herkästi tulee eroa käppyrään jos mikki ei satu ihan samaan paikkaan korjausten välillä (mikin korko lattiasta tuntuu vaikuttavan eniten omassa huoneessa).
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

F21E0313-E475-41DC-A738-02698A4D6523.png

0CADBB4F-1DEB-49C6-95AC-4229E7E9D0A2.png
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.


Kyllä tuo näköjään noin 6 desibelin verran saa 120 hertsin kohdalta imettyä ääntä, luulisi tuon olevan jo aika helposti kuultavissa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.


Tuo pitäisi tehdä kunnon mittauksella, Audysseyn käppyrä kun on aika kaukana totuudesta.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
55
Oisko suosituksia mikä kannattais laittaa Genelec G5 parille kaveriksi? Olohuone ei kovin iso, enkä osaa säätää juuri mitään nuiden kanssa mutta pikkasen vielä jos saisi leffoihin ja raskaampaan musiikkiin jytinää olis hyvä. Nuita SVS:n subbareita katsellu lähinnä. Onko nuo PC-2000 vehkeet mistään kotosi vai pitääkö nuille olla jotai vielä jämerämpää?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
@JKinnunen uskoisin että on riittävä ja varmasti tuo lisää ulottuvuutta tuo SVS:n PC-2000. Siitä on tosin julkaistu uudistettu PC-2000 Pro missä on aplikaatio ohjaus, sekä tehokkaampi vahvistin ja järeämpi elementti, joten suosittelen tietysti hankkimaan sen. Toki jos jostain poistomyynnistä / käytettynä löytyy tuo normaali versio niin kyllä senkin uskoisi riittävän helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Oisko suosituksia mikä kannattais laittaa Genelec G5 parille kaveriksi? Olohuone ei kovin iso, enkä osaa säätää juuri mitään nuiden kanssa mutta pikkasen vielä jos saisi leffoihin ja raskaampaan musiikkiin jytinää olis hyvä. Nuita SVS:n subbareita katsellu lähinnä. Onko nuo PC-2000 vehkeet mistään kotosi vai pitääkö nuille olla jotai vielä jämerämpää?
Mihin kytket subwooferin kiinni ? Löytyykö vahvistin ? millainen ?.. Kannattaa se jo käytössä oleva toistoketju ja sen ominaisuudet myös selvittää ja ilmoittaa :)
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
55
Mihin kytket subwooferin kiinni ? Löytyykö vahvistin ? millainen ?.. Kannattaa se jo käytössä oleva toistoketju ja sen ominaisuudet myös selvittää ja ilmoittaa :)
Aa totta, helpottaahan se kyllä :D.

Ei mulla tuossa oo kun Yamahan Wxc-50. Kajarit tosissaan Genelec G5 x 2kpl ja käytännössä ääni sun muu media tulee Pc:n kautta. :). Ei häävi setti mutta 2.1. Ois ajatus ja oikeastaan ainut sopiva tälle hetkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Aa totta, helpottaahan se kyllä :D.

Ei mulla tuossa oo kun Yamahan Wxc-50. Kajarit tosissaan Genelec G5 x 2kpl ja käytännössä ääni sun muu media tulee Pc:n kautta. :). Ei häävi setti mutta 2.1. Ois ajatus ja oikeastaan ainut sopiva tälle hetkeä.
Aivan. Okei. Tuo Yamaha WXC-50 ei valitettavasti tajua LFE:n päälle mitään. Eli jos haluat hyötyä tuosta efekti -raidasta niin tarvitset vahvistimen joka sitä tajuaa (esim. Denon AVR X3500 / AVR X3600) Toki voit jatkaa tuolla Yamahallakin mutta tällöin missaat about koko subwooferin ydintarkoituksen leffojen suhteen (etenkin kun noinkin isot Genelecit omaat jotka jo pystyvät suht kelvolliseen tai ainakin jonkinlaiseen basson tuottoon).

Lisäksi kannattaa suoda ajatus huonekorjaimelle, muuten voi käydä esim. niin että järeä basso jyrää kaiken alleen. Tuollainen korjain (varsin hyvä sellainen) löytyy esim. Denon AVR X3500 -sarjalaisesta. Oma ehdotettu marssijärjestys olisi Denon AVR X3500H (tai vastaava, esim. Marantz SR6012 etc.) ja SVS / Klipsch / Arendal -subwoofer vähintään 12" -tuumaisella elementillä. Klipsch 15" ja Denon AVR X3500H nopeasti vilastuna (Saksasta) noin ~1200e paukku.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
55
Aivan. Okei. Tuo Yamaha WXC-50 ei valitettavasti tajua LFE:n päälle mitään. Eli jos haluat hyötyä tuosta efekti -raidasta niin tarvitset vahvistimen joka sitä tajuaa (esim. Denon AVR X3500 / AVR X3600) Toki voit jatkaa tuolla Yamahallakin mutta tällöin missaat about koko subwooferin ydintarkoituksen leffojen suhteen (etenkin kun noinkin isot Genelecit omaat jotka jo pystyvät suht kelvolliseen tai ainakin jonkinlaiseen basson tuottoon).

Lisäksi kannattaa suoda ajatus huonekorjaimelle, muuten voi käydä esim. niin että järeä basso jyrää kaiken alleen. Tuollainen korjain (varsin hyvä sellainen) löytyy esim. Denon AVR X3500 -sarjalaisesta. Oma ehdotettu marssijärjestys olisi Denon AVR X3500H (tai vastaava, esim. Marantz SR6012 etc.) ja SVS / Klipsch / Arendal -subwoofer vähintään 12" -tuumaisella elementillä. Klipsch 15" ja Denon AVR X3500H nopeasti vilastuna (Saksasta) noin ~1200e paukku.
Nonii, kiitos hyvästä ohjeistuksesta! Pitääpä alkaa paneutumaan tuohon Denoniin ja pohtimaan vaihtoja, varsinkin kun puhutaan aikalailla saman hintaluokan investoinneista (pc-2000 pro vs Klipsch + x3500H) :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 427
Viestejä
4 161 314
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom