Subwooferin hankinta?

Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

F21E0313-E475-41DC-A738-02698A4D6523.png

0CADBB4F-1DEB-49C6-95AC-4229E7E9D0A2.png
Onhan tuossa tuo 100-500 Hz väli paljon siistimpi, varsinkin korjatussa vasteessa vähemmän sahalaitaa. Subbari toistaa yllättävän ylös. Pääkaiuttimienkin vaste kannattaisi varmaan mitata. Eli parannusta tuli ainakin mittarilla, mutta vähän eri taajuusalueelle kuin toivoit.
 
Osaisiko täällä joku neuvoa subin kanssa?

Ostin käytettynä Boston Acousticsin ASW250:sen, tarkoitus yleisesti testailla settiä subin kanssa ja tästä sitten päivitetään eteenpäin.

Toiminut viikon hyvin, sitten nyt siirsin subia avoimeen kaappiin testatakseni miten toimii. Nyt ei herää enää aktiivipuoli ollenkaan, onko nämä näin herkkiä, saako nämä hajalle jos hiukan liian usein menee power off/off?

Asennus on LFE-kaapelilla 20v vanhaan Yamahan rx 595:seen.

Sitten tyhmä kysymys, toimiiko tämä ja nämä yleisesti ok myös passiivisena? Vedin RCA-kaapelilla kiinni vahvarin rear-kaiutin liittimiin ja nyt saan alaääntä kuulumaan.


Edit. Taitaa kyllä toimia aktiivisena, mutta vahvari ei jostain syystä tunnista enää tätä samanlailla kuin männä viikolla, on LFE-kaapelilla kiinni ja ainoa miten saan potkimaan on että säädän vahvarista basso-asetukset BOTH eli main sekä sw. Pelkän SW jos valitsee niin ei kuulu mitään subista.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa Hifimaailmassa (01/2020) oli reilun parin tonnin subbarien testi. Menee varmaan useimpien hintaluokan yli, mutta tämä vertailu oli kiinnostava siksi, että mukana oli myös tuon hintaluokan Genelec-subbari 7360A, joka on hintaluokastaan huolimatta Genelecin toiseksi halvin huonekorjaimella varustettu subbari. En muista aiemmin nähneeni Genelecin subbareita subbarivertailuissa. Genelec erottui muusta joukosta pienimmällä elementillä (10", tosin Dalin mallissa oli samankokoinen elementti) ja pienimmällä ilmoitetulla vahvistinteholla. Desibelejä tosin irtosi ihan mukavasti silti, hetkellinen äänenpaine 106dB välillä 20-40 Hz, kun testin tehokkain SVS SB4000 pääsi 110 desibeliin. Äänenlaadussa Genelec rankattiin testin viimeiseksi 3,2 pisteellä. Useimmat muut subbarit olivat tosin suljettuja malleja, mikä voi olla musiikinkuuntelussa eduksi.
Testissä annettiin tällaisia pisteitä äänenlaadusta (asteikko 1-5):
SVS SB4000: 4,1
Martin Logan Dynamo 1600X: 3,9
Elac Adante SUB3070: 3,9
Monitor Audio Gold W12: 3,6
Dali Sub M-10D: 3,3
Genelec 7360A: 3,2

SVS on kyllä kova testistä toiseen vähän mallista riippumatta.
 
Osaisiko täällä joku neuvoa subin kanssa?

Ostin käytettynä Boston Acousticsin ASW250:sen, tarkoitus yleisesti testailla settiä subin kanssa ja tästä sitten päivitetään eteenpäin.

Toiminut viikon hyvin, sitten nyt siirsin subia avoimeen kaappiin testatakseni miten toimii. Nyt ei herää enää aktiivipuoli ollenkaan, onko nämä näin herkkiä, saako nämä hajalle jos hiukan liian usein menee power off/off?

Asennus on LFE-kaapelilla 20v vanhaan Yamahan rx 595:seen.

Sitten tyhmä kysymys, toimiiko tämä ja nämä yleisesti ok myös passiivisena? Vedin RCA-kaapelilla kiinni vahvarin rear-kaiutin liittimiin ja nyt saan alaääntä kuulumaan.


Edit. Taitaa kyllä toimia aktiivisena, mutta vahvari ei jostain syystä tunnista enää tätä samanlailla kuin männä viikolla, on LFE-kaapelilla kiinni ja ainoa miten saan potkimaan on että säädän vahvarista basso-asetukset BOTH eli main sekä sw. Pelkän SW jos valitsee niin ei kuulu mitään subista.
Siis tarkoitatko "aktiivi" puolella nyt tota subin vahvistimen automaattikäynnistystä signaalin tunnistamisen yhteydessä? Tuohan on aina aktiivisubi. Ei kait tuota passiiviseksi saakkaan muuta kuin purkamalla sen ja kaivamalla elementin kelan pihat esiin ja erottamalla ton subivahvistinen
 
Suljettujen omistajat todennäköisesti vahvistavat väittämän, ovat kuulemma toistoltaan tiukempia vaikka ns. bass extension ei ole yhtä hyvä.
Jep. Saatikka se suljetun nopeus. Kaikkihan me kuulemme musiikkitaajuudella ne nopeuserot jotka voivat olla jopa 5ms. (Oikeassa sokkotestissä noita erilaisen koteloinnin omaavia tosin ei erotettu.. Mutta siellä ei ollutkaan "aitoja hihiharrastajia")
 
Asennus on LFE-kaapelilla 20v vanhaan Yamahan rx 595:seen.

ainoa miten saan potkimaan on että säädän vahvarista basso-asetukset BOTH eli main sekä sw. Pelkän SW jos valitsee niin ei kuulu mitään subista.

Yamahan vahvari täälläkin ja vahvistimessa on pakko olla both tai ei lähetä signaalia aktiivisubbarille.
 
Minusta tuo testi kertoo vain ja ainoastaan siitä, että genen subit xls elluineen on yliarvostettuja. Hyvin mitoitettu refu soi paremmin kuin suljettu, vähempi säröä yms.
 
Koittanut löytää arvosteluja uudesta SVS PB/SB-2000 Pro subbarista. Ei meinaa löytyä millään. Kellään henk. koht. kokemusta jo ko. subbarista?
 
Pitäisi subbari hankkia audio pro addon t20 kaiuttimien kaveriksi. 8" subbaria olen miettinyt ja paria vaihtoehtoa tässä nyt vertaillut. Kumpikohan olisi parempi audio pro addon sub vai Kanto sub8. Vai olisiko joku muu subbari parempi. Hinta mitä ole ajatellut laittaa subbariin niin on 300€.

Audio pro addon sub
Kanto sub8
 
Pitäisi subbari hankkia audio pro addon t20 kaiuttimien kaveriksi. 8" subbaria olen miettinyt ja paria vaihtoehtoa tässä nyt vertaillut. Kumpikohan olisi parempi audio pro addon sub vai Kanto sub8. Vai olisiko joku muu subbari parempi. Hinta mitä ole ajatellut laittaa subbariin niin on 300€.

Audio pro addon sub
Kanto sub8
ei kumpikaan vaan esim. torista Elac S10EQ
 
Minäkin katselisin ensin käytettyjä markkinoita, koska sieltä saa huomattavasti uushankintahinnaltaan arvokkaampia subbareita kohtuu hintaan. Kaiuttimet ja subbarit kun kestävät tosi hyvin aikaa, niin siksi niitä on järkevää ostaa käytettynä. Jos vaatimuksena pieni koko ja että pitää välttämättä olla uusi, niin sitten noista 8 tuumasista hyvä vaihtoehto on XTZ 8.17, joka ihan aavistuksen menee yli budjetin, mutta hyvät säätö mahdollisuudet jo pelkästään subin vahvistimen eq:iten ja porttien tulppaamisien osalta.
 
Pitäisi subbari hankkia audio pro addon t20 kaiuttimien kaveriksi. 8" subbaria olen miettinyt ja paria vaihtoehtoa tässä nyt vertaillut. Kumpikohan olisi parempi audio pro addon sub vai Kanto sub8. Vai olisiko joku muu subbari parempi. Hinta mitä ole ajatellut laittaa subbariin niin on 300€.

Audio pro addon sub
Kanto sub8
Tuossa on vähän kalliimpi, mutta on sellainen subi et kandee ostaa pois kuleksimasta.
 
Tuli muuton yhteydessä laitettua setti uusiin, Klipsch R-51PM:ien kaveriksi valikoitui tämä: HifiStudio - POLK AUDIO HTS 10 MUSTA AKTIIVISUBWOOFER

Vähintäänkin riittävä kerrostalon olohuoneeseen leffojen/musan kaveriksi, helppo säätää ja asettuu nätisti noiden klipschien kanssa, puskematta liikaa läpi. Jahka saa akustoinnin kohdalleen niin osaa sit arvioida tarvitsisiko vielä antimodea kaveriksi.
 
Uudessa Hifimaailmassa (01/2020) oli reilun parin tonnin subbarien testi. Menee varmaan useimpien hintaluokan yli, mutta tämä vertailu oli kiinnostava siksi, että mukana oli myös tuon hintaluokan Genelec-subbari 7360A, joka on hintaluokastaan huolimatta Genelecin toiseksi halvin huonekorjaimella varustettu subbari. En muista aiemmin nähneeni Genelecin subbareita subbarivertailuissa. Genelec erottui muusta joukosta pienimmällä elementillä (10", tosin Dalin mallissa oli samankokoinen elementti) ja pienimmällä ilmoitetulla vahvistinteholla. Desibelejä tosin irtosi ihan mukavasti silti, hetkellinen äänenpaine 106dB välillä 20-40 Hz, kun testin tehokkain SVS SB4000 pääsi 110 desibeliin. Äänenlaadussa Genelec rankattiin testin viimeiseksi 3,2 pisteellä. Useimmat muut subbarit olivat tosin suljettuja malleja, mikä voi olla musiikinkuuntelussa eduksi.
Testissä annettiin tällaisia pisteitä äänenlaadusta (asteikko 1-5):
SVS SB4000: 4,1
Martin Logan Dynamo 1600X: 3,9
Elac Adante SUB3070: 3,9
Monitor Audio Gold W12: 3,6
Dali Sub M-10D: 3,3
Genelec 7360A: 3,2

SVS on kyllä kova testistä toiseen vähän mallista riippumatta.

Nuo artikkelit ovat sivulla luettavissa vain tilaajille, eli jos itse olet päässyt sen lukemaan niin referoi artikkelia jotenkin koska koko jutun suora kopiointi ei varmaan ole laillista. Itseä kiinnostaa miksi gene oli raadin mielestä surkein.
 
Itsellä subbarin hankinta menossa. Eteisen lattialla makaa SVS SB-2000 Pro, joka virheellisesti toimitettu kun kerran tilasin PB-2000 pro. Nyt mietin palautanko vai en. Hifiliikkeessä kommentti oli, että suljettu olisi parempi leffahuoneeseen ja riittävä joka tapauksessa. Itse koittanut lukea, että refleksiputkella tai usemmalla olisi parempi. Ja siis puhtaasti leffa/sarja kokemusta tässä haen. Sanokaas nyt viisaammat miten on? Niin ja hinta tietty rajana eli vaikka 18" suljettukin riittäis(?) niin ei taida budjetti (~1000€) riittää. Siksi tuo PB-2000 pro oli nyt kiikarissa. Saa ehdottaa toki vaihtoehtoja :)

Puusta tuusattu omakotitalo missä huone on about 4m X 3m. Katto akustoitu.
 
Itsellä subbarin hankinta menossa. Eteisen lattialla makaa SVS SB-2000 Pro, joka virheellisesti toimitettu kun kerran tilasin PB-2000 pro. Nyt mietin palautanko vai en. Hifiliikkeessä kommentti oli, että suljettu olisi parempi leffahuoneeseen ja riittävä joka tapauksessa. Itse koittanut lukea, että refleksiputkella tai usemmalla olisi parempi. Ja siis puhtaasti leffa/sarja kokemusta tässä haen. Sanokaas nyt viisaammat miten on? Niin ja hinta tietty rajana eli vaikka 18" suljettukin riittäis(?) niin ei taida budjetti (~1000€) riittää. Siksi tuo PB-2000 pro oli nyt kiikarissa. Saa ehdottaa toki vaihtoehtoja :)

Puusta tuusattu omakotitalo missä huone on about 4m X 3m. Katto akustoitu.
Riittävä on suhteellinen käsite. Itselleni ei ikimaailmassa riittäisi (puisessa rivarinpäädyssä) 12" suljettu subwoofer. 2 kpl 18" -tuumaisia suljettuja ei riittänyt ilman linkwitz -korjausta ja pelkästään pääkaiuttimissa on 12" -tuumaiset Daytonin elementit. Eli hyvä mies, hommaa 18" -tuumainen koska se sinua kuitenkin kuumottelee. Palauta toi. Josset muualta löydä niin minä voin vaikka tehdä. 1000€ kyllä piisaa.
 
Tekisin/teettäisin suosiolla kaksi, jos vaan saat aseteltua huoneeseen järkevästi. Äänen määrä kasvaa hieman, äänenlaatu reippaasti.

Tilaukseen pari Daytonin PA460:aa (hinta n. 160-170€ EU-alueelta) ja Behringerin NX3000D vahvistimeksi (tai NX6000D jos menee budjettiin), loput rahasta kotelomateriaaleihin ja @latexii asennusjuomarahastoon.

Suljettuja en itse ehkä tekisi. Subbari vaatisi hurjasti vahvistintehoa ja elementin, joka sen kestäisi. Tonnin budjetilla ei meinaa saada noita asioita.
 
@Prkle

PB-2000 on äänenpainevaroja reilusti enemmän joten leffakäyttössä kallistuisin ehdottomasti siihen. Tuon kokoisessa huoneessa sillä saa melko varmasti jo aika maukkaan kokemuksen. Mullakin puurakenteinen talo ja saman kokoisessa huoneessa oli pb12-nsd joka antoi alimmilla taajuuksilla saman verran painetta kuin 2kpl suljettuja sb-12nsd malleja.
 
Kiitos näistä kommenteista. Niin tietenkään yksi ei riitä mihinkään.. mitä nyt just sain sen yhden perusteltua emännälle :hmm:
Ennen kuin tilaan @latexii DYI subbarin (tai pari) niin mitäs valmiita vaihtoehtoja tulee mieleen? Vai onko tuo PB2000 pro "ihan ok"? DYIt vähän jänskättää. Joutus ainakin feikkaan "hifiliikkeen" paketin ettei vaimo tietäs. Ja nättihän sen pitäisi olla (tosin tuo PB2000 taitaa olla jo iso siihen mitä emäntä olettaa saapuvaksi :)
 
Jos nättejä Subeja ettii, Niin Arendal ja Elac tulee mieleen. Niitä saa valkoisenakin ja elementit siististi peitetty. Omalle vaimolle oli ehdoton ei Svs:ien metalliritilä.
 
Arendalin useimmat mallit ovat suljettuja, mutta Arendal 1723 Subwoofer 1.5 on refleksimalli, jos sellaista haluaa. SVS PB2000 Pro:n etu on toki se, että siinä on huonekorjain mukana. Sillä ei tietty ole väliä, jos käyttää esim. vahvistimen huonekorjainta. Arendal on tosin vielä SVS:ää kookkaampi korkeussuunnassa, mutta sanoisin että valkoisena ihan tyylikäs. :)
 
Kiitos näistä kommenteista. Niin tietenkään yksi ei riitä mihinkään.. mitä nyt just sain sen yhden perusteltua emännälle :hmm:
Ennen kuin tilaan @latexii DYI subbarin (tai pari) niin mitäs valmiita vaihtoehtoja tulee mieleen? Vai onko tuo PB2000 pro "ihan ok"? DYIt vähän jänskättää. Joutus ainakin feikkaan "hifiliikkeen" paketin ettei vaimo tietäs. Ja nättihän sen pitäisi olla (tosin tuo PB2000 taitaa olla jo iso siihen mitä emäntä olettaa saapuvaksi :)

Riittävyys on yksi asia, vastine rahoille toinen.

Jos haluat tonnilla parhaan vastineen, niin se on aikalailla tuo mainittu. Tuolla tonnilla saat oikeasti todella kovan luokan toiston koko subbarin toistokaistalle, jos lähdet DIY-tielle. Infrataajuudet ovat kivoja, mutta jos minun pitäisi valita, niin VBSS olisi ehdoton vaihtoehto nro. 1.

Ääntä saat tarpeeksi kaikista näistä ehdotetuista vaihtoehdoista, mutta laadullisesti parhaan toiston saat kahdella subbarilla. DIY ei ole mikään pakollinen vaihtoehto, mitkä tahansa kaksi hyvää subbaria ovat parempi kuin yksi vähän parempi. Esimerkiksi 2xPB1000 olisi minusta parempi sijoitus kuin 1xPB2000. Tosin PB1000 lisäksi katsoisin myös Elaceja ja Klipschejä.

Laittakaa ne naiset aisoihin siellä kotona. Ihan yhtälailla te siellä asutte ja saatte päättää hankinnoista. Rohkeasti vaan juttelemaan. Kun lupa on saatu, niin laitteet huoneeseen ja istutatte sen emännän spottiin kuuntelemaan lempparimusaansa tai katsokaa hänen valitsema leffa, niin kummasti saa ymmärrystä hankinnoille. Harvaa oikeasti ärsyttää hyvä äänenlaatu:asif:
 
Kiitos näistä kommenteista. Niin tietenkään yksi ei riitä mihinkään.. mitä nyt just sain sen yhden perusteltua emännälle :hmm:
Ennen kuin tilaan @latexii DYI subbarin (tai pari) niin mitäs valmiita vaihtoehtoja tulee mieleen? Vai onko tuo PB2000 pro "ihan ok"? DYIt vähän jänskättää. Joutus ainakin feikkaan "hifiliikkeen" paketin ettei vaimo tietäs. Ja nättihän sen pitäisi olla (tosin tuo PB2000 taitaa olla jo iso siihen mitä emäntä olettaa saapuvaksi :)
DIY tekeleet voi esim. tapetoida sellaiseksi että emäntä tykkää, jos muu ei auta :p. (tai vaikka maastouttaa puhelinkopiksi) Mutta joo, XTZ, Klipsch, SVS ja Arendal taitaa olla meidän maassa ne vaihtoehdot, jotka ok -tason laitteita valmistaa.
 
Viimeksi muokattu:
DIY tekeleet voi esim. tapetoida sellaiseksi että emäntä tykkää, jos muu ei auta :p. (tai vaikka maastouttaa puhelinkopiksi) Mutta joo, XTZ, Klipsch, SVS ja Arendal taitaa olla meidän maassa ne vaihtoehdot, jotka ok -tason laitteita valmistaa.

Mistäpä sitä tietää joa Ikeaan tulee mustien huonekalujen buumi joskus? Hellasärö gone.
 
SVS-PB-2000-Pro-1.png
Tuommonen mötikkä tilattu. Onhan tuo @HarriK valkoinen 18" jo nätti tähän verrattuna :D
DYI:stä tuli ekana mieleen perus vanerista kyhätty laatikko missä peruselementti kiinni (vähän amis tyyliin). Ei todellakaan tuommonen :) :)
 
DYI:stä tuli ekana mieleen perus vanerista kyhätty laatikko missä peruselementti kiinni (vähän amis tyyliin). Ei todellakaan tuommonen :) :)
Jos vaimo valittaa mustasta mötikästä niin voit sitten antaa periksi ja vaihtaa tuollaiseen valkoiseen ;)

Kyllä tuo kiiltovalkoinen jonkin verran häivyttää laatikkoa ympäristöönsä olettaen että seinissä tai vieressä olevissa huonekaluissa on samaa väriä, tosin kuvista harvoin saa mittasuhteista kunnon käsitystä. Referenssinä tuo kaiuttimen bassoelementti on 10". Kokoa subbarilla on 55cm kanttiinsa, eli SVS PB-2000 on 10cm kapeampi mutta 10cm syvempi, korkeus miltei sama.

Vanerinen sydän se on tuossakin, tosin ei ihan halvinta perusmäntyä (30mm koivuvaneri).

IMG_0236.jpg
 
No perkele, olipa ajankohtainen kyssäri n4017:llä, tulin samaa kysymään, mulla on olohuoneen lattialla just klipsch paketissaan odottamassa asennusta ja nyt huomasin sit ton jamon tarjouksen ja olis vielä ihan parin kilsan päässä powerin myymälä, ja valkoinen subbari kyllä kelpais, taitaa siis lähteä takasin verkkokauppaan klipsch... Hitto kun olisi huomannut tuon aiemmin kun just tuli tehtyy pitkä reissu päivällä hakemaan tuo sieltä :(

Samoja subbareita käsittääkseni ovat, vain kotelo eri kokoinen. Mahtaa Jamo tarjota selvästi parempaa vastinetta.
Mistä muuten tuo tieto että on sama subbari? Tiedän että klipsch omistaa jamon mutta lukeeko jossain että on sama elementti?
 
Viimeksi muokattu:
Hei! En nyt muuta ketjua heti keksinyt, subbariin liittyy siis kylläkin. OSaako joku tietäjä sanoa kun itsllä on Klipschin 112SW ja sijoitin sen vastakkaiselle seinälle missä pääkaiuttimet on - niin tulisiko ennen kalibrointia kääntää siitä vaihe 0 --> 180 astetta? Aiemmin oli nollalla kun subi oli etuseinällä. Audyssey XT32:lla kalibroitu setti joten onko mitään väliä vaiheen käännöllä? Kiitos ja anteeksi! :)
 
Hei! En nyt muuta ketjua heti keksinyt, subbariin liittyy siis kylläkin. OSaako joku tietäjä sanoa kun itsllä on Klipschin 112SW ja sijoitin sen vastakkaiselle seinälle missä pääkaiuttimet on - niin tulisiko ennen kalibrointia kääntää siitä vaihe 0 --> 180 astetta? Aiemmin oli nollalla kun subi oli etuseinällä. Audyssey XT32:lla kalibroitu setti joten onko mitään väliä vaiheen käännöllä? Kiitos ja anteeksi! :)
Eikös sillä vaiheenkäännöllä säädetä jos subbarissa viivettä muihin kaiuttimiin nähden? Audyssey käsittääkseni korjaa sen jo jos viivettä on.
 
Hei! En nyt muuta ketjua heti keksinyt, subbariin liittyy siis kylläkin. OSaako joku tietäjä sanoa kun itsllä on Klipschin 112SW ja sijoitin sen vastakkaiselle seinälle missä pääkaiuttimet on - niin tulisiko ennen kalibrointia kääntää siitä vaihe 0 --> 180 astetta? Aiemmin oli nollalla kun subi oli etuseinällä. Audyssey XT32:lla kalibroitu setti joten onko mitään väliä vaiheen käännöllä? Kiitos ja anteeksi! :)
Soita jakotaajuudelle osuvaa signaalia ja käsket jonkun vaihdella tuota vaihetta ja kuuntelet pääkallopaikalta (josset mikkiä omista) kummallako asennolla kuuluu kovempaa ja jätät siihen.
 
Soita jakotaajuudelle osuvaa signaalia ja käsket jonkun vaihdella tuota vaihetta ja kuuntelet pääkallopaikalta (josset mikkiä omista) kummallako asennolla kuuluu kovempaa ja jätät siihen.

Ok, tää on loogista. Muistelin vaan että manuskassa tai jossain olis ollut että vaihe nolliin, mutta ehkä siinä oletuksena oli että subi on etuseinällä tms. Mutta kokeilenpa tuota :) Toinen jutska! Ilmeisesti tuota jakotaajuutta soittamalla kandee ottaa Audyssey pois päältä ettei jotkin korjaukset sotke tilannetta - eikös? Ja kiitos @latexii, sun neuvot ovat olleet kultaakin kalliimpaa tällä taipaleella :)
 
Soita jakotaajuudelle osuvaa signaalia ja käsket jonkun vaihdella tuota vaihetta ja kuuntelet pääkallopaikalta (josset mikkiä omista) kummallako asennolla kuuluu kovempaa ja jätät siihen.
Eikös tuolla kuitenkin käytännössä pyritä korjaamaan viive?

Edit: Vastaus kysymykseeni: Kyllä
Phase. The phase control in a powered subwoofer allows the user to add electrical delay to the incoming signal. The phase control operates over a range of 0 to 180 degrees. Adding delay to the subwoofer signal can sometimes help the subwoofer to integrate better with the loudspeakers in the room.
Eli Audysseyn kanssa tuohon ei tarvi/kannata koskea.
 
Eikös tuolla kuitenkin käytännössä pyritä korjaamaan viive?

Edit: Vastaus kysymykseeni: Kyllä

Eli Audysseyn kanssa tuohon ei tarvi/kannata koskea.
Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. En jaksa tuota avata sen enempää. (jos nopeasti kuitenkin ... Tuossa kuvassa on sinisellä käyrällä subwooferin vaihe 0 -asteessa kytkimellä ja ajettu audyssey, Punasella on vaihevipu käännetty 180 -astetta Audysseyn jälkeen. Kumpiko näyttää paremmalta REW -mittauksella ? aivan.. Audyssey osaa asioita mutta EI kaikkia asioita kaikissa tilanteissa... Ei se mikään jeesus ole)

Tuo säätö nyt vaan on maailman helpointa tuo tarkistaa jälkeenpäin tuolla yksinkertaisella 180 / 0 -vivulla kuten aiemmin ilmoitin. Ottaa ehkä minuutin ja mitään ei sillä menetä, päinvastoin. Kukin toki tyylillään. Siks toisekseen etäisyydellä voidaan säätää viivettä eli myöskin vaihetta. Etäisyys ei päde jos esim. jakotaajuuksia sorkitaan. On hieman eri viiveet esim. 40hz kun 80hz.
 
Viimeksi muokattu:
Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. En jaksa tuota avata sen enempää. On maailman helpointa tuo tarkistaa jälkeenpäin tuolla yksinkertaisella 180 / 0 -vivulla kuten aiemmin ilmoitin. Ottaa ehkä minuutin ja mitään ei sillä menetä, päinvastoin.
En toki kiellä etteikö se voisi kuullostaa korvaan paremmalta vaikka säätääkin, mutta käytännössä sillä "korjaa" jo tehdyn viiveenkorjauksen pois. Kannattaa säätäessä testata nopeatempoisella musiikilla että tuleeko viivettä. Klipsch SPL-150:llä (R-115SW) eron huomaa, mutta onhan tuo muutenkin hitaampi subi.
 
Kiitos Asmola - toinen aktiivisista auttajista. :) Eli XT32 osaa siis automaattisesti laittaa vaiheen kohdilleen?

Jotenkin houkuttelisi hommata (jos saisi aikaan käyttää) UMIK-1 niin voisi tarkastella XT32:n luomia käppyröitä REWillä. Josta tulikin mieleen kysymys!

Mittasin nimittäin että 40Hz:ssa olisi jonkinmoinen dippi (mitattu vielä kun omistin MicAmpin) johtuen siitä että XT32:n mittaus näytti varsin isoa piikkia tuohon alueelle, ja kalibroinnin jälkeen tuo on ns ylikorjattu kuuntelupisteen tuntumassa. Eli onko ainoa vaihtoehto yrittää kompensoida tuota yrittämällä lisätä tuolla MultiEQ-appilla korostusta tuolle alueelle? Onko tällaisesta kokemusta onko ok vai meneekö puihin? :)
 
Viimeksi muokattu:
Ja toinen kysymys, viitaten Latexiin vastaukseen. ELi ajattelin että tuon vaiheenkäännön siis kokeilisi ilman Audysseyta jakotajuudella. Se ei varmaankaan haittaa sillä tuon jälkeenhän vasta kalibroitaisiin? Voiko Audysseylle olla helpompaa tehdä korjaus jos on ns. lähempänä "oikeaa" tuo vaihe ennen kalibrointia? Tuo siis mietityttää :)
 
En toki kiellä etteikö se voisi kuullostaa korvaan paremmalta vaikka säätääkin, mutta käytännössä sillä "korjaa" jo tehdyn viiveenkorjauksen pois. Kannattaa säätäessä testata nopeatempoisella musiikilla että tuleeko viivettä. Klipsch SPL-150:llä (R-115SW) eron huomaa, mutta onhan tuo muutenkin hitaampi subi.
On kyllä semmoista skeidaa etten jaksa edes vastata tai ottaa kantaa (ei millään pahalla). Juu nopeatempoisella musiikillahan ne viiveet ja vasteet korvakuulolla säädetään ammattilaistenkin parissa... Vai että hitaampi subi... voi jeesus.
 
Ja toinen kysymys, viitaten Latexiin vastaukseen. ELi ajattelin että tuon vaiheenkäännön siis kokeilisi ilman Audysseyta jakotajuudella. Se ei varmaankaan haittaa sillä tuon jälkeenhän vasta kalibroitaisiin? Voiko Audysseylle olla helpompaa tehdä korjaus jos on ns. lähempänä "oikeaa" tuo vaihe ennen kalibrointia? Tuo siis mietityttää :)
Eipä tuosta varmaan mitään haittaa ainakaan ole. Jos siis etukäteen tiedät että 80hz on jakotaajuus mitä käytät niin senkus huudatat sitä taajuutta vaikka REW:n signaaligeneraattorista ja kuuntelupisteestä fiilistelet saavutatko 0 vai 180 -asteella suuremmat dB:t.
 
Mittamikki ja REW olisi hyvä lähtökohta ennen huonekorjausta, jotta näkisi hieman minnepäin niitä kaiuttimia pitäisi mahdollisuuksia mukaan sijoittaa. Mitä parempi lähtökohta, sitä parempi tulos huonekorjaimellakin.
 
On kyllä semmoista skeidaa etten jaksa edes vastata tai ottaa kantaa (ei millään pahalla). Juu nopeatempoisella musiikillahan ne viiveet ja vasteet korvakuulolla säädetään ammattilaistenkin parissa... Vai että hitaampi subi... voi jeesus.
Noh itse ainakin huomaan paremmin subbarin viiveen juuri nopeammassa musiikissa (nopeaa bassoa) ja onhan tuo SPL-150/R-115SW suht "hidas" subi, ei tahdo pysyä nopealla bassolla mukana. Tuosta kyllä löytyy arvosteluissakin mainintaa.

Edit: Itsellä kun vertauskohde on suljettu 12" subi niin varmaan tuon eron huomaa paremmin, ei kai se yleisesti mitenkään erityisen hidas ole.
 
Noh itse ainakin huomaan paremmin subbarin viiveen juuri nopeammassa musiikissa (nopeaa bassoa) ja onhan tuo SPL-150/R-115SW suht "hidas" subi, ei tahdo pysyä nopealla bassolla mukana. Tuosta kyllä löytyy arvosteluissakin mainintaa.

Edit: Itsellä kun vertauskohde on suljettu 12" subi niin varmaan tuon eron huomaa paremmin, ei kai se yleisesti mitenkään erityisen hidas ole.
Näinhän moni sitä kuvittelee. Oikeasti tuskin kuulet refleksin ja suljetun välisiä viive-eroja musiikkitaajuuksilla, ne kun ovat muutamien millisekunttien luokkaa. Kyse on monesti aivan jostain muusta.

image


Vihreä suljettu, purppura refleksi. viive eli NOPEUS erot ovat ööööööö muutaman millisekuntin musiikkitaajuuksilla (bassorumpu 60hz - 100hz) ? Hyvä että mittari edes reagoi, mutta ilmeisesti sinun korvat ovat tarkemmat. (ja ei .. tilanne ei muutu korvinkuultavan radikaalisti vaikka tuohon laittaa 12" -suljetun ja 15" klipschin refleksin)

En jaksa tästä tämän enempää jauhaa. Monesti refleksiä luonnehditaan hitaaksi jos se "jyrää tai ampuu yli" ja suljettu taas toistaa "ponnettomasti" jättää ns. nuotin vajaaksi == nopea.. Tosin eipä nämä simppeleitä asioita ole. Itse en erota kotikäytössä refleksiä suljetusta KUN suljettuun toteutin linkwitz transform -filtterin, eli venytin toistotaajuutta DSP:llä. Ennen tämä filtterin tekemistä suljettu jätti leffat aika aneemiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom