Subwooferin hankinta?

Kyllä minun Anti-Modessa oli ohjeet useamman paikan mittaukseen... Itse kalibroin tosin vain spottiin, koska siitä tulee kuunneltua, enkä usko, että viereiselle sohvatyynylle niin isoa eroa tulee muutenkaan.
 
Joissakin tilanteissa voi olla tarvetta korjata suurempi kuuntelualue, jolloin korjaustaoptimoidaan yhden pisteen sijasta suuremmalle alueelle. Tällöin tulos ei ole enää täysin ideaalinen missään yhdessä pisteessä


AntiMode 8033:lla kalibrointi suuremmalle alueelle onnistuu viemäll ämittausmikrofoni ensimmäisen kalibroinnin jälkeen johonkin toiseen pisteeseenkuuntelualueella, ja pitämällä vain B painiketta (Kuvassa 1 numero 3) pitkäänpohjassa. Tällöin AntiMode 8033 mittaa ylimääräisen pisteen yhdellä pyyhkäisyllä, ja käyttää siitä saatua ja aiemmin varsinaiselta kuuntelupaikalta kerättyä tietoa jamuodostaa koko kuuntelualuetta parantavan käänteismallin. @ Antimoska 8033C ohje..

^ Aivan. Eli ainakin tuolla antimodella voidaan yksi ylimääräinen pyyhkäisy napata (hurrrjan monta mittauspistettä onkin) Eli mittauspisteitä on tyyliin 1,5 (yksi useamman pyyhkäisin ja yksi yhden pyyhkäisyn) ja Audysseyllä 8 (tasavertaista mittausta). Eli edelleen.. Ei voi verrata keskenään, ellei suoriteta molemmilla laitteilla mittauksia samasta identtisestä paikasta.
 
Hohohoho kyllä taas luetaan kuin piru raamattua. Tuossa oikea ohje ja kohdat 3 ja 3.1 ja 3.2.

http://www.dspeaker.com/fileadmin/datasheets/dspeaker/antimode8033CinemaSIIen.pdf

Ei tuolla ole mitään ongelmia saada koko sohva kalibroitua kompromissiksi, kuten audysseyllä.
In some situations it is more favorable to compensate for room acoustics in a wider listening area.When this is done, the result is no longer optimal in any single listening position, but is improvedfor a wider listening area.

Sama pätee edelleen. Antimode ei tarjoile samaa määrää mittauspisteitä kun Audyssey ja sama pätee antimoskaan, eli kun mittauspisteitä on useampi niin lopputulos on paskempi.

Enkä tiedä ketään kuka mittaisi antimodella useammasta paikasta vaan taitaa täälläkin olla kaikki kokemukset yhdestä samasta pisteestä ja sitten verrataan Audysseyn mittauksiin jotka on suoritettu jopa 8 : sta pisteestä. Jos et vieläkään tajunnut pointtia niin antaa olla.
 
Kun AntiModessa on mittauspisteitä useampi, niin lopputulos on paskempi. Kuitenkin kun Audusseyssä on enemmän mittauspisteitä niin se on parempi? Selvä homma. En tajunnut.

"Pressing and holding the BYPASS button will initiate a secondary calibration utilizing two to three additional frequency sweeps. Anti-Mode 8033 will use the results from these sweeps in conjunction with data gathered from the first calibration to create a compensation model for a wider listening area.

Secondary calibrations can be done multiple times and will not result is the loss of data from the first (main) calibration. The previous secondary calibrations will not be retained. It is easy to try different secondary calibration points for the best audible result."

Miten minusta kuulostaa, että tällä saadaan parempi tulos aikaiseksi kuin mittaamalla subi 8 eri paikasta, joissa kukaan ei ikinä istu ja mittamikkikin on sijoiteltu ties miten.
 
Suosittelisin myös lukemaan tuon Anti-Moden manuaalin kohdat ajatuksella tai edes kokonaan. Ei nämä ole kovinkaan rakentavia keskusteluja, kun asia jo lähtökohtaisesti dumataan suorilta käsin omien luulojen pohjalta ja lopuksi teilataan vastapuoli toteamalla että "et vaan tajuu!!".
 
Kyllä minun Anti-Modessa oli ohjeet useamman paikan mittaukseen... Itse kalibroin tosin vain spottiin, koska siitä tulee kuunneltua, enkä usko, että viereiselle sohvatyynylle niin isoa eroa tulee muutenkaan.

Heitto kahden kuuntelupaikan välillä voi olla helposti kymmeniä desibelejä kapea-alaisella taajuusalueella.

Latexiin pointti taitaa olla se, että tehtyjen mittauksien ja korjausten pitää olla verrannollisia, jotta itse korjausalgoritmin erot saadaan esiin. Pitää siis valita yksi mittaustapa, mittauspiste ja mittausten lukumäärä, jotta tulokset ovat vertailukelpoisia. Antimode vs. XT32 vertailussa loogisin vaihtoehto korjauksen vertailuun olisi ihan se yksinkertaisin versio eli:

Mikki kuuntelupaikalle ja suoritetaan Antimoden korjaus. Tämän jälkeen mittaukset Rewillä ja kun mittaukset valmiit, niin Antimode irti. Seuraavaksi sama Audysseyllä, mutta siten, että eri sweeppien välissä mikkiä ei siirretä. (Antimode tekee useamman sweepin yhdessä spotissa, laitetaan Audyssey toimimaan samoin --> poistetaan muuttujia yhtälöstä). Mittaukset Rewillä ja tulokset julki.

Näiden mittausten välissä ei kosketa mihinkään muuhun asetukseen ja Rew-mittausten aikana mikin paikka oltava melkein sentilleen sama, jotta vertailtavuus säilyy.

Niin ja se mittausten erohan on aika selkeä Antimodella ja Audysseyllä. Antimode antaa tehdä "laaja-alaisen" korjauksen parille spotille, Audyssey preferoi useamman spotin mittausta. Antimode on enemmän rakennettu pienemmän alueen korjauksia varten (kuuntelutuoli), Audyssey koko kuuntelualueen korjausta varten (iso sohva tai useampi istumarivi).
 
Mikään ei estä siirtämästä tuota Antimoden ekaa mittausta hieman sivuun, jotta spottiin saadaan se keskikohta osoitettua. Toki kannattaa mittauksilla katsoa mihin päin siirtäminen on toimivin. Tuossahan on hyvät ohjeet mukana, mutta menivät sivu suun.

Aivan samanlainen kompromissi lopputuloksesta tulee Audysseyllä, vaikka tässä ilmeisesti yritettiin ulosantaa jotain muuta. Jos mittauspisteitä on 8, tulee mielestäni paskempi kompromissi, kuin tuolla Antimoden tyylillä; minulle kotona on aivan sama miten subbari soi rivillä 2 paikalla 6. Kuuntelu- ja katsojapaikkoja on vain rajoitutetusti. :)

EDITtinä vielä itse aiheeseen: En usko, että yksi yhteen mittauksissa saadaan huimaa eroa näiden kahden välillä; molemmissa pitäisi olla riittävästi filtereitä lanaamaan suurimmat kukkulat. Tosin kuten sanottu, buustia ei taida löytyä Antimodesta (3dB mainittu manuskassa, mutta mitä tarkoittaneekaan). Ja joka tapauksessa ensin kannattaisi yrittää löytää subille se optimaalisin sijoituspakka ennen kalibrointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään ei estä siirtämästä tuota Antimoden ekaa mittausta hieman sivuun, jotta spottiin saadaan se keskikohta osoitettua. Toki kannattaa mittauksilla katsoa mihin päin siirtäminen on toimivin. Tuossahan on hyvät ohjeet mukana, mutta menivät sivu suun.

Aivan samanlainen kompromissi lopputuloksesta tulee Audysseyllä, vaikka tässä ilmeisesti yritettiin ulosantaa jotain muuta. Jos mittauspisteitä on 8, tulee mielestäni paskempi kompromissi, kuin tuolla Antimoden tyylillä; minulle kotona on aivan sama miten subbari soi rivillä 2 paikalla 6. Kuuntelu- ja katsojapaikkoja on vain rajoitutetusti. :)

Minulla on ollut Antimode, ohjeet ovat tutut.

Sinä itse saat määritellä sen spottisi kuten haluat, aivan kuten saat Audysseyllä päättää mistä kahdeksan mittausta otetaan. Antimoden yhden pisteen mittaus kestää 15-25 minuuttia. Audysseyn yksi sweeppi, yhdestä pisteestä, kestää subbarin osalta alle minuutin. Jos siis verrataan Antimoden yhden pisteen mittausta, Audysseyn vastaavaan, niin vertailukelpaus vesittyy Antimoden monikymmenkertaiseen mittausdatan määrään. Jos mittaus tehdään siten, että Antimode mitataan yhdestä pisteestä ja Audysseyn kaikki 8 mittausta tehdään samasta pisteestä, niin saadaan jokseenkin vertailukelpoista dataa.

Mittaukset pitää tehdä mahdollisimman samankaltaisella datamäärällä, mikki samassa kohdassa, muihin asetuksiin koskematta. 50cm sinne tänne mikin sijainnissa tai subbarin sijainnissa tekee koko datasta merkityksetöntä.

Laaja-alainen korjaus on molemmilla toteutuksilla kompromissi. Edelleen, jos halutaan vertailla itse korjauksen laatua, niin data pitää kerätä samoin. Et siis voi suoraan verrata Audysseyn 8-pisteen korjausta siihen, että teet Antimoden laaja-alaisen korjauksen. Miksi? Koska keräät erilaisen mittausdatan! Osoitat softalle eri ongelmakohdat ja täten se korjaa eri asiat. Mitä sinä siis tavoittelet? Jos haluat nähdä miten Antimoden ja Audysseyn korjaukset eroavat, on sinun annettava niille verrannollista dataa. Jos "haluat tykätä toisesta enemmän", niin onneksi olkoon, et tarvitse dataa lainkaan! :rofl:

Sinua koitetaan ohjeistaa ottamaan mittausdatasi siten, että tulkinnanvaraisuus on poistettu. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa "kuka voittaa" tässä vertailussa, kun tuotteet ovat lähtökohtaisesti jo niin erilaisia. Data pitää vaan kerätä siten, että sitä voi vertailla.

PS: Alan järjestämään Alastarolla kiihdytysajoja, joissa skootteri voittaa Ferrarin mennen tullen. Ennen kisaa tankkaan Ferrariin dieseliä. :rolleyes:
 
kuvasta saa silti selvää

Olet täysin oikeassa :)

Ensi kerralla vaan asteikkoa vielä paremmaksi, jolloin se on vertailukelpoisempi muiden mittauksiin.

Suosittelisin myös lukemaan tuon Anti-Moden manuaalin kohdat ajatuksella tai edes kokonaan. Ei nämä ole kovinkaan rakentavia keskusteluja, kun asia jo lähtökohtaisesti dumataan suorilta käsin omien luulojen pohjalta ja lopuksi teilataan vastapuoli toteamalla että "et vaan tajuu!!".

+1
 
Minä en ollut tässä mitään mittauksia tekemässä tai pyytämässä enkä edes ehdottamassa. Ja kuten sanoin, niin pidän näitä molempia suurin piirtein tasavertaisina pienin eroin.

Halusin vain puuttua asiaan, koska niin räväkästi mollataan Antimode täysin maan rakoon.

Olen tai olin ensimmäistä kertaa Antimoden kalibrointia ajaessa kuulevinani, että se laitos ottaisi niitä filtereitä käyttöön jo sen kuuden sweepin aikana. Eli periaatteessa joka kerralla säätää lisää vastetta ns. lennosta. Tiedä sitten, tavallaan kävisi järkeen, koska tuolla saisi eliminoitua myös räikempiä resonansseja jo kalibroinnin aikana.
 
Minulla on ollut Antimode, ohjeet ovat tutut.

Minullakin.

Sinä itse saat määritellä sen spottisi kuten haluat, aivan kuten saat Audysseyllä päättää mistä kahdeksan mittausta otetaan. Antimoden yhden pisteen mittaus kestää 15-25 minuuttia. Audysseyn yksi sweeppi, yhdestä pisteestä, kestää subbarin osalta alle minuutin. Jos siis verrataan Antimoden yhden pisteen mittausta, Audysseyn vastaavaan, niin vertailukelpaus vesittyy Antimoden monikymmenkertaiseen mittausdatan määrään. Jos mittaus tehdään siten, että Antimode mitataan yhdestä pisteestä ja Audysseyn kaikki 8 mittausta tehdään samasta pisteestä, niin saadaan jokseenkin vertailukelpoista dataa.

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, että kysyttiin Antimoden ja Audusseyn korjauksen paremmuudesta. Korjauksen toimivuutta voidaan verrata, vaikka mittausmenetelmät eivät olekaan yhtenevät.

Molemmilla voidaan tehdä korjaus sweet spottiin (pitämällä mittikrofoni samassa paikassa) tai laaja-alaisempi korjaus (siirtämällä sitä kuuntelupaikkojen välillä).

Mittaukset pitää tehdä mahdollisimman samankaltaisella datamäärällä, mikki samassa kohdassa, muihin asetuksiin koskematta. 50cm sinne tänne mikin sijainnissa tai subbarin sijainnissa tekee koko datasta merkityksetöntä.

Ainoastaan mittamikrofonien paikat täytyy pitää Antimoden ja Audusseyn välillä samoina. Niistä eri tavoin kerätyn tiedon ja sen prosessoinin perusteella paremmuus juuri ratkeaakin.

jos halutaan vertailla itse korjauksen laatua, niin data pitää kerätä samoin.

Vain samoista paikoista.

Data pitää vaan kerätä siten, että sitä voi vertailla.

Aivan.

PS: Alan järjestämään Alastarolla kiihdytysajoja, joissa skootteri voittaa Ferrarin mennen tullen. Ennen kisaa tankkaan Ferrariin dieseliä. :rolleyes:

Ei tule onnistumaan, sillä toiminnanharjoittajan ympäristölupa kieltää kiihdytysajojen järjestämisen.
 
En tajunnutkaan, että tämä keskustelu oli sieltä peräisin. No, samoilla linjoilla ollaan. Jos mittausdata on verrannollista, niin erot ovat todennäköisesti melko pienet. Itse pidän Audysseytä kokonaisuutena parempana käytettävyyden ja muiden kaiuttimien korjauksen vuoksi.

Ei tule onnistumaan, sillä toiminnanharjoittajan ympäristölupa kieltää kiihdytysajojen järjestämisen.

No höh.

E: Pakko tosin tunnustaa, että itse hoidan subbarit kokonaan MiniDSP:llä ja REW:llä niin kuntoon kuin omassa akustisesti hankalassa tilassa voi vaan saada. Komeet käppyrät olet kyllä saanut omasta tilastasi. Miltä näyttää Decay ja RT60?
 
Genelecien (3 x 8030 + 2 x 6010) varaan rakennettu 5.0 systeemi kaipaisi subia.
Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olis SVS PB-1000, löytyykö tästä kokemuksia? Muita suosituksia samassa hintaluokassa?

Tila ei ole kovin suuri, n. 20 neliön takkahuone, josta kotiteatteri haukkaa noin puolet. Käyttö 95% leffat/sarjat, joten subin soisi toistavan mahdollisimman alas, mutta silti napakasti.
 
Genelecien (3 x 8030 + 2 x 6010) varaan rakennettu 5.0 systeemi kaipaisi subia.
Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona olis SVS PB-1000, löytyykö tästä kokemuksia? Muita suosituksia samassa hintaluokassa?

Tila ei ole kovin suuri, n. 20 neliön takkahuone, josta kotiteatteri haukkaa noin puolet. Käyttö 95% leffat/sarjat, joten subin soisi toistavan mahdollisimman alas, mutta silti napakasti.

PB menee alemmaksi mutta ei ole niin napakka ääni kun SB -mallissa. Itse olen molempia kuunellut liikkeessä peräjälkeen ja tykkäsin enemmän SB äänestä, mutta ei sillä leffoihin ihan niin hurjia jyrinöitä saa aikaan. Sanoit tosin että 95% leffoja ja sarjoja joten PB sopii varmaan paremmin sinulle.
 
Ainakin itse poistin käytöstä antimoden xt32 vahvistimen takia, tuo korjaa riittävän hyvin.
 
Tuotakin katsellut mutta miettinyt onko se vähän turhan jytky tähän tilaan. SVS:ää kehuttu kuitenkin ääneltään tuumakokoaan isommaksi.

Täytyy varmaan käydä Marekilla ihmettelemässä kun sieltä noita molempia löytyy.
Jos korostumat saa korjattua niin mielestäni liian jytkyä ei ole olemassakaan. Äänenpainetta voi pienentää tarvittaessa, se ei ole on off.
 
Tarkoituksena olisi laittaa subbari KEF R100 -parin kaveriksi. Vahvari on Denon AVR-X3500H, josta aiemmin talvella kyselikinkin tuossa vahvaritopicissa. Piti tulla tänne kyselemään eroja näistä ported- ja sealed-subbareista, mutta täällähän oli jo ihmeteltykin samaa asiaa.

PB menee alemmaksi mutta ei ole niin napakka ääni kun SB -mallissa. Itse olen molempia kuunellut liikkeessä peräjälkeen ja tykkäsin enemmän SB äänestä, mutta ei sillä leffoihin ihan niin hurjia jyrinöitä saa aikaan. Sanoit tosin että 95% leffoja ja sarjoja joten PB sopii varmaan paremmin sinulle.

Aika vaihtelevia mielipiteitä näistä tuntuu olevan. Sarjojen/leffojen/musiikin sekakäyttöä tulee harrastettua ja mitään jumalatonta jytinää en oikeastaan tähän rivariin naapureiden takia kaipaakaan :D Olisikohan tuollainen SB hyvä kompromissi? Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?
 
Aika vaihtelevia mielipiteitä näistä tuntuu olevan. Sarjojen/leffojen/musiikin sekakäyttöä tulee harrastettua ja mitään jumalatonta jytinää en oikeastaan tähän rivariin naapureiden takia kaipaakaan :D Olisikohan tuollainen SB hyvä kompromissi? Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?
Arendal ja Elac nyt ainakin.
 
Mitä muita merkkejä/malleja tuon SVS:n lisäksi kannattaisia katsella?

Xtz niiden omilta sivuilta. Oma 8.17 odottaa vielä laatikossaan, kunhan tilattu bassoansa joskus mahtaa tulla Puolasta. Subi tuli viikossa, mutta samana päivänä tilattua bassoansaa ei ole vielä edes lähetetty. Ruotsissa homma pelaa vähän nopeemmin.

Mulla on jo ennestään monolith df+ ja nyt toiseksi subiksi kokeiluun tuo xtz. Hintaluokassaan vaikuttaisi olevan aivan ylivoimainen säätömahdollisuus, kun voi kahta porttia tukkia ja kolme eri eq:takin käytössä. Toi 8" mahtuu just sohvan ja seinän väliin ja makso alle 300€,niin ei mikään älyttömän kallis kokeilu, että saako tupla subeista mitään lisäiloa. Vahvarista löytyy xt32 ja sub eq ht niin noilla pitäisi saada subit aika hyvin soimaan yhteen, vaikka eri merkkiä ja eri kokoisia ovatkin.
 
Varsin kohtuullinen hintakin. Samoin tuolla näyttää olevan muutenkin mielenkiintoisia akustointituotteita. :)
Postikulukin oli vain 12€. Toimitusta joutuu vaan odottamaan.. Sivuilla taisi olla, että ainakin 7 (työ?) päivää menee postitukseen.
 
Hei kysymys tietäjille! Voiko subbarin siirtäminen etuseinällä noin 30cm jo vaikuttaa MLP:hen tulevaan ääneen radikaalistikin? Pohdin tätä siksi koska aallonpituus on melkoinen noilla matalilla taajuksilla.

Eli nyt subi etuseinällä pääkaiuttimen vieressä ja ajattelin josko subin ja kaiuttimen paikkaa vaihtaisi niin voiko olettaa että minkäänlaista muutosta edes voi tapahtua? Sivusuunnassa subbari tulisi tällöin aavistuksen lähemmäs kuuntelupisteen keskilinjaa. Eli onko käytännössä mahdollista saada tästä mitään hyötyä? :)
 
Ei varmaan kummempaa muutosta tule noin pienellä siirrolla, riippuu seinistä ympärillä jne. Mutta kokeile :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan kummempaa muutosta tule noin pienellä siirrolla, riippuu seinistä ympärillä jne. Mutta kokeile :)

Ok näin ajattelinkin.. :) olisi kaksi paikkaa subille ja pakko kai kokeilla ne molemmat vielä samalla kun räpistelee tv-tasoa ja muita vähän eri kohtiin. Vaikeuttaa vaan hieman kun uusi tv jossain kohtaa hankinnassa niin sekin olisi hyvä jo suoraan tässä kohtaa ottaa huomioon. :)

Ja yhtenä vaihtarina (ei toki parhaana) on hakea suoraan toinenkin subi kaupasta kun hinta on kohdillaan. Mutta pyrin sitä välttämään toki sillä lakkokin on iskemässä mikä rajoittaa helposti budjetin verran helmikuun liksaa.. :D
 
Hei kysymys tietäjille! Voiko subbarin siirtäminen etuseinällä noin 30cm jo vaikuttaa MLP:hen tulevaan ääneen radikaalistikin? Pohdin tätä siksi koska aallonpituus on melkoinen noilla matalilla taajuksilla.
Omalta kohdalta kokemuksena, että käänsin samassa nurkassa subin niin, että kun subi aiemmin oli pitkittäin (lähempänä takaseinää) ja käänsin sen 90 astetta paikallaan, niin, että jäi enemmän tilaa takaseinälle, niin alunperin ollut 70-100hz n. 10 db kuoppa muuttui käännön seurauksenä samalla taajuusalueella 15db kuopaksi. Audyssey xt32 kalibroinnit kuitenkin tehtynä varmastikin lähes samoilla mittauspisteillä molemmissa tapauksissa. Eli kyllä noilla pienilläkin muutoksilla voi olla vaikutusta.
 
@Farlink, kiitos kommentista. Pakko se on vaan sit tsekata ne kaksi muutakin mahdollista subin paikkaa samalla seinustalla josko selviäisi ilman ostohousuja tästä kierroksesta. Muuten ei väliä niinkään mutta loppuu pian järkevät sijoituspaikat jos toisenkin käy hakemassa. :D
 
Onko kokemuksia onko merkittävää hyötyä että subi on saman valmistajan kuin stereokaiutin pari jonka kanssa sitä kuunnellaan?
Ensisijainen käyttö on musiikki, toissijainen elokuva.

Kef iq30:selle tarvittaisiin kompakti subi, tila on aika iso olohuone kun siihen yhdistyy avokeittiö ja "eteishalli".

Hyväkuntoinen käytetty kelpaa myös, hinta mielellään 200-400€.
Minkälaisia laatueroja musiikinkuuntelua ajatellen on esim KEF, OR, Boston Aqoustics jne? Eli näissä alle 500€ subeissa missä 8" ja 10" elementtejä.
 
Vihdoin viimein bassoansa saapunut. Sehän oli yllättävänkin tyylikäs.

IMG_20200120_234450.jpg
 
Vihdoin viimein bassoansa saapunut. Sehän oli yllättävänkin tyylikäs.

IMG_20200120_234450.jpg
Kerro sitten kokemuksia. Itse olen kuullut, että bassoansoja kannattaisi olla reilusti (esim. 4-6 kpl tuota kokoluokkaa), joten kiinnostavaa kuulla, että mitä vaikutuksia yhdellä on.
 
Joo, kokeilumielessä tuli tollainen hommattua, samoin kuin monolithin kaveriksi pikku xtz subikin. Audysseyn mukaan bassovasteessa oli korjauksen jälkeen jäljellä 70-100hz välillä n. 5db kuoppa ja katsotaan, saako näillä toimenpiteillä minkäänlaista muutosta aikaan tuohon. Tuo olohuone on siitä huonon mallinen, ettei ole kuin kaksi nurkkaa, mihin noita bassoansoja edes voi laittaa, kun yhdessä nurkassa on takka ja yhtä nurkkaa ei ole ollenkaan, kun on käynti aulaan ja keittiöön. Ehkä tuohon bassoansan viereen toinenkin mahtuisi, mutta ei päällekäin toista, kun ilmalämpöpumpun sisäyksikkö ottaa sitten vastaan, ettei mahdu kahta päällekäin. Jos ei muuta hyötyä bassoansasta, niin saapahan vaimo laittaa siihen päälle sitten jotain kukkaruukkua tai muuta humpuukia.
 
Itseäkin kiinnostaa tietää tekeekö tuollaisella mitään. Voitko testata sillein että pitää mittamikin samassa paikassa ja ajaa sweepit ensin ilman bassoansaa ja sitten uudestaan mikkiin koskematta bassoansan kanssa? Antimode 2.0:n kanssa olen huomannut että aika herkästi tulee eroa käppyrään jos mikki ei satu ihan samaan paikkaan korjausten välillä (mikin korko lattiasta tuntuu vaikuttavan eniten omassa huoneessa).
 
Itseäkin kiinnostaa tietää tekeekö tuollaisella mitään. Voitko testata sillein että pitää mittamikin samassa paikassa ja ajaa sweepit ensin ilman bassoansaa ja sitten uudestaan mikkiin koskematta bassoansan kanssa? Antimode 2.0:n kanssa olen huomannut että aika herkästi tulee eroa käppyrään jos mikki ei satu ihan samaan paikkaan korjausten välillä (mikin korko lattiasta tuntuu vaikuttavan eniten omassa huoneessa).
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

F21E0313-E475-41DC-A738-02698A4D6523.png

0CADBB4F-1DEB-49C6-95AC-4229E7E9D0A2.png
 
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

F21E0313-E475-41DC-A738-02698A4D6523.png

0CADBB4F-1DEB-49C6-95AC-4229E7E9D0A2.png

Kyllä tuo näköjään noin 6 desibelin verran saa 120 hertsin kohdalta imettyä ääntä, luulisi tuon olevan jo aika helposti kuultavissa.
 
Tehty pikapikaa testi, jossa kolme kertaa ajettu audyssey mittamikki samassa kohdassa bassoansan kanssa ja ilman bassoansaa. Kolmella ajolla ei kyllä oikein mitään ihmeellisiä eroja ole näkyvissä. Toki erinäköinen korjattu käppyrä saattaisi tulla, jos tekisi sen 8 taajuuspyyhkäisyä, mutta siihen ei nyt ollut aikaa.

F21E0313-E475-41DC-A738-02698A4D6523.png

0CADBB4F-1DEB-49C6-95AC-4229E7E9D0A2.png
Tuo pitäisi tehdä kunnon mittauksella, Audysseyn käppyrä kun on aika kaukana totuudesta.
 
Oisko suosituksia mikä kannattais laittaa Genelec G5 parille kaveriksi? Olohuone ei kovin iso, enkä osaa säätää juuri mitään nuiden kanssa mutta pikkasen vielä jos saisi leffoihin ja raskaampaan musiikkiin jytinää olis hyvä. Nuita SVS:n subbareita katsellu lähinnä. Onko nuo PC-2000 vehkeet mistään kotosi vai pitääkö nuille olla jotai vielä jämerämpää?
 
@JKinnunen uskoisin että on riittävä ja varmasti tuo lisää ulottuvuutta tuo SVS:n PC-2000. Siitä on tosin julkaistu uudistettu PC-2000 Pro missä on aplikaatio ohjaus, sekä tehokkaampi vahvistin ja järeämpi elementti, joten suosittelen tietysti hankkimaan sen. Toki jos jostain poistomyynnistä / käytettynä löytyy tuo normaali versio niin kyllä senkin uskoisi riittävän helposti.
 
Oisko suosituksia mikä kannattais laittaa Genelec G5 parille kaveriksi? Olohuone ei kovin iso, enkä osaa säätää juuri mitään nuiden kanssa mutta pikkasen vielä jos saisi leffoihin ja raskaampaan musiikkiin jytinää olis hyvä. Nuita SVS:n subbareita katsellu lähinnä. Onko nuo PC-2000 vehkeet mistään kotosi vai pitääkö nuille olla jotai vielä jämerämpää?
Mihin kytket subwooferin kiinni ? Löytyykö vahvistin ? millainen ?.. Kannattaa se jo käytössä oleva toistoketju ja sen ominaisuudet myös selvittää ja ilmoittaa :)
 
Mihin kytket subwooferin kiinni ? Löytyykö vahvistin ? millainen ?.. Kannattaa se jo käytössä oleva toistoketju ja sen ominaisuudet myös selvittää ja ilmoittaa :)
Aa totta, helpottaahan se kyllä :D.

Ei mulla tuossa oo kun Yamahan Wxc-50. Kajarit tosissaan Genelec G5 x 2kpl ja käytännössä ääni sun muu media tulee Pc:n kautta. :). Ei häävi setti mutta 2.1. Ois ajatus ja oikeastaan ainut sopiva tälle hetkeä.
 
Aa totta, helpottaahan se kyllä :D.

Ei mulla tuossa oo kun Yamahan Wxc-50. Kajarit tosissaan Genelec G5 x 2kpl ja käytännössä ääni sun muu media tulee Pc:n kautta. :). Ei häävi setti mutta 2.1. Ois ajatus ja oikeastaan ainut sopiva tälle hetkeä.
Aivan. Okei. Tuo Yamaha WXC-50 ei valitettavasti tajua LFE:n päälle mitään. Eli jos haluat hyötyä tuosta efekti -raidasta niin tarvitset vahvistimen joka sitä tajuaa (esim. Denon AVR X3500 / AVR X3600) Toki voit jatkaa tuolla Yamahallakin mutta tällöin missaat about koko subwooferin ydintarkoituksen leffojen suhteen (etenkin kun noinkin isot Genelecit omaat jotka jo pystyvät suht kelvolliseen tai ainakin jonkinlaiseen basson tuottoon).

Lisäksi kannattaa suoda ajatus huonekorjaimelle, muuten voi käydä esim. niin että järeä basso jyrää kaiken alleen. Tuollainen korjain (varsin hyvä sellainen) löytyy esim. Denon AVR X3500 -sarjalaisesta. Oma ehdotettu marssijärjestys olisi Denon AVR X3500H (tai vastaava, esim. Marantz SR6012 etc.) ja SVS / Klipsch / Arendal -subwoofer vähintään 12" -tuumaisella elementillä. Klipsch 15" ja Denon AVR X3500H nopeasti vilastuna (Saksasta) noin ~1200e paukku.
 
Aivan. Okei. Tuo Yamaha WXC-50 ei valitettavasti tajua LFE:n päälle mitään. Eli jos haluat hyötyä tuosta efekti -raidasta niin tarvitset vahvistimen joka sitä tajuaa (esim. Denon AVR X3500 / AVR X3600) Toki voit jatkaa tuolla Yamahallakin mutta tällöin missaat about koko subwooferin ydintarkoituksen leffojen suhteen (etenkin kun noinkin isot Genelecit omaat jotka jo pystyvät suht kelvolliseen tai ainakin jonkinlaiseen basson tuottoon).

Lisäksi kannattaa suoda ajatus huonekorjaimelle, muuten voi käydä esim. niin että järeä basso jyrää kaiken alleen. Tuollainen korjain (varsin hyvä sellainen) löytyy esim. Denon AVR X3500 -sarjalaisesta. Oma ehdotettu marssijärjestys olisi Denon AVR X3500H (tai vastaava, esim. Marantz SR6012 etc.) ja SVS / Klipsch / Arendal -subwoofer vähintään 12" -tuumaisella elementillä. Klipsch 15" ja Denon AVR X3500H nopeasti vilastuna (Saksasta) noin ~1200e paukku.

Nonii, kiitos hyvästä ohjeistuksesta! Pitääpä alkaa paneutumaan tuohon Denoniin ja pohtimaan vaihtoja, varsinkin kun puhutaan aikalailla saman hintaluokan investoinneista (pc-2000 pro vs Klipsch + x3500H) :)
 
Nonii, kiitos hyvästä ohjeistuksesta! Pitääpä alkaa paneutumaan tuohon Denoniin ja pohtimaan vaihtoja, varsinkin kun puhutaan aikalailla saman hintaluokan investoinneista (pc-2000 pro vs Klipsch + x3500H) :)
SVS toistaa hieman alemmaksi kuin Klipsch, 15" Klipschistä lähtee todennäköisesti enemmän desibelejä isomman elementin takia. Desibelit normaalissa akustoimattomassa olohuoneessa ovat kyllä kummassakin täysin riittävät.

Jos olet hankkimassa Denonia, niin kannattaa myös sihdata jos löytyy PC2000 ilman Pro:ta halvemmalla (poistuva malli), kun ei sitä subbarin omaa huonekorjainta tarvitse, jos on huonekorjain vahvistimessa. Äkkiseltään näyttää kyllä siltä, että on joka paikasta loppu. Jos hintaeroa on vain satanen, niin kannattaa ehkä hankkia Pro-malli joka tapauksessa, kun arvo säilynee paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom