Subwooferin hankinta?

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 845
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia hyvistä subwoofereista.

---------------
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas tiätäväiset, että mikä olis koppimopoon (Ape) hjuvä ja laadukas bassojytistin? Sisätiloiltaan kuitenkin piäni ja on kuitenkin eristetty talvikäyttöä varten. Akkuna 75Ah mötikkä ja USB/kortti -soitin viälä hakusessa. Ehdotuksia tähänkin huomioidaan.
 
Genelecin 7050B on ollut toimiva neukkukuutiossa. Soi tasapainoisesti ja kytkettävyys on kohdallaan.
 
Kertokaas tiätäväiset, että mikä olis koppimopoon (Ape) hjuvä ja laadukas bassojytistin? Sisätiloiltaan kuitenkin piäni ja on kuitenkin eristetty talvikäyttöä varten. Akkuna 75Ah mötikkä ja USB/kortti -soitin viälä hakusessa. Ehdotuksia tähänkin huomioidaan.

Autohifiin liittyvät kysymykset kannattaa ehkä laittaa tuonne
 
Etsin ensimmäistä subia.
Tähän asti olen pärjännyt hyvin 5.0 systeemillä, jossa edessä on Dynaudio Audience 42 ja 42C.
Takana on Scandynan micropodit.
Hankin tuossa uuden blu-ray soittimen ja heräsi jälleen into tähän kotiteatteritouhuun.
Tila on suorakaiteen muotoinen 40m2 tila jossa kattokorkeus on 5,5m ( jaettu tila olohuone/keittiö)

En siis etsi mitään maanjäristyssubia tai sellaista että kivekset nousee 5cm kun basso jysähtää vaan vähä niinkuin rumasti sanottuna lisäbassoa.

Olen foorumeita silmäillyt ja Klipschin r-110sw houkuttelisi. Harmillisen vähän siitä löytyy testejä. Sen isoveljeä on kehuttu pirusti.
Tuollainen pieni mutta kuitenkin hyvä subi kiinnostaisi.
Olisiko muita noin 400e luokassa?

Hellasärö ei ole ongelma, aivan sama kuulemma :)
Lähinnä itse en halua sellaista jumalatonta kuutiota olkkariin.
 
Etsin ensimmäistä subia.
Tähän asti olen pärjännyt hyvin 5.0 systeemillä, jossa edessä on Dynaudio Audience 42 ja 42C.
Takana on Scandynan micropodit.
Hankin tuossa uuden blu-ray soittimen ja heräsi jälleen into tähän kotiteatteritouhuun.
Tila on suorakaiteen muotoinen 40m2 tila jossa kattokorkeus on 5,5m ( jaettu tila olohuone/keittiö)

En siis etsi mitään maanjäristyssubia tai sellaista että kivekset nousee 5cm kun basso jysähtää vaan vähä niinkuin rumasti sanottuna lisäbassoa.

Olen foorumeita silmäillyt ja Klipschin r-110sw houkuttelisi. Harmillisen vähän siitä löytyy testejä. Sen isoveljeä on kehuttu pirusti.
Tuollainen pieni mutta kuitenkin hyvä subi kiinnostaisi.
Olisiko muita noin 400e luokassa?

Hellasärö ei ole ongelma, aivan sama kuulemma :)
Lähinnä itse en halua sellaista jumalatonta kuutiota olkkariin.

Edellisessä viestissä vastaus pistä tilaukseen, parempaa ei tohon hintaa saa (ainakaan uutta)
 
Kiitoksia Habazonille ja Latexii:lle vinkistä.
En vaan noudattanut sitä, sori.

Klipsch R-110SW houkutteli enemmän ja sain sen 295e plus postit 21,56e
Tuohon rahaan en ruvennut tuota enempää miettimään.

Näytti olleen Amazon.de (akustik projekt) tarjous viikonloppuna.
Nyt meinaan näyttää hinnaksi 345e (6kpl jäljellä)

Hinta heidän omilla sivuilla on edelleen 300e, mutta toimitusaika 2vk
Olettasin, että he varasivat Amazonin käyttöön 9kpl, josta jo 3 myyty.
 
Noin 4x6 huone. Kivilattia, toinen reuna ikkunaa toinen vaatekaappia. Budjetti mielellään mahdollisimman paljon alle 1000 € ja vain leffakäyttöön. Sitä 15" Klipschiäkö kuuluu tilata?

Vinkit käytetyistä kelpaa myös. DIY ei ole poissuljettua tosin työkalut meikäläisellä on enemmän tuohon MP/autonkorjaukseen soveltuvia.
 
Noin 4x6 huone. Kivilattia, toinen reuna ikkunaa toinen vaatekaappia. Budjetti mielellään mahdollisimman paljon alle 1000 € ja vain leffakäyttöön. Sitä 15" Klipschiäkö kuuluu tilata?

Vinkit käytetyistä kelpaa myös. DIY ei ole poissuljettua tosin työkalut meikäläisellä on enemmän tuohon MP/autonkorjaukseen soveltuvia.
DIY:tä kannattaa vahvasti miettiä sillä esim. kuviopuu ei paljoa veloita kotelon tekemisestä ja esim. Daytonin 18" -tuumaiset ei paljon kustanna. Joku tuollainen suljettu 18" -tuumainen ~150lit kotelossa olisi varmasti kova tekele, hinta jäisi todella reilusti alle tuon 1000e. Tosin meneekö tuo liian isoksi ?
 
DIY:tä kannattaa vahvasti miettiä sillä esim. kuviopuu ei paljoa veloita kotelon tekemisestä ja esim. Daytonin 18" -tuumaiset ei paljon kustanna. Joku tuollainen suljettu 18" -tuumainen ~150lit kotelossa olisi varmasti kova tekele, hinta jäisi todella reilusti alle tuon 1000e. Tosin meneekö tuo liian isoksi ?

Oikeastaan ainoat rajottavat mitat on korkeus max 60 cm että mahtuu valkokankaan ja lattian väliin sekä leveys noin 250 cm. Olikos suljetulla kotelolla niin ettei muodolla juuri väliä? Vahvistimeksi joku inukeX000 tuuletinmodattuna?
 
Oikeastaan ainoat rajottavat mitat on korkeus max 60 cm että mahtuu valkokankaan ja lattian väliin sekä leveys noin 250 cm. Olikos suljetulla kotelolla niin ettei muodolla juuri väliä? Vahvistimeksi joku inukeX000 tuuletinmodattuna?
75x60x60 "kuutio" esimerkiksi. Osat kuviopuulta, siten että lyöt koton vaan ruuveila / liimalla kasaan. Etulevy mihin elementti tulee kiinni tuplavahvuudella koska jyrsinnän upotus haukkaa siitä reilun sentin (ne siellä kyllä osaa kun tekee hifitalolle noita settejä). Vahvariksi tosiaan esim. InukeX000 DSP -sarjalainen niin voi vielä vasteen kanssa touhuta jos haluaa. Dayton UM18 vaikkapa elementiksi
 
75x60x60 "kuutio" esimerkiksi. Osat kuviopuulta, siten että lyöt koton vaan ruuveila / liimalla kasaan. Etulevy mihin elementti tulee kiinni tuplavahvuudella koska jyrsinnän upotus haukkaa siitä reilun sentin (ne siellä kyllä osaa kun tekee hifitalolle noita settejä). Vahvariksi tosiaan esim. InukeX000 DSP -sarjalainen niin voi vielä vasteen kanssa touhuta jos haluaa. Dayton UM18 vaikkapa elementiksi

Tuolla tavalla tehtynä ei mitään kovin erikoisia puuntyöstö työkaluja taida vaatia. Mutta taitaa hintakin kivuta jo hiukan 1000 € päälle? Laskeskelin että 414 € tuo Daytonin elementti + 359 € Inuke nu6000dsp + 260 € (arvio) kuviopuulta puuosat + tarvikkeita. Olisko kuitenkin sen verran parempi että kannattais?
 
Tuolla tavalla tehtynä ei mitään kovin erikoisia puuntyöstö työkaluja taida vaatia. Mutta taitaa hintakin kivuta jo hiukan 1000 € päälle? Laskeskelin että 414 € tuo Daytonin elementti + 359 € Inuke nu6000dsp + 260 € (arvio) kuviopuulta puuosat + tarvikkeita. Olisko kuitenkin sen verran parempi että kannattais?
MMmm elementti tulee tuon tosiaan maksamaan (ellet hieman odota ja bongaa jostain käytettyä) Inuke taitaa riittää 3000 -sarjalainen sillattuna. Puuosat voi olla tuon, ehkä vähän tulee tuosta alaspäin, koska suljettu ei juurikaan työtä teetä. Mutta tuota tekelettä ei oikein mihkään kaupalliseen voi verrata. 18" tuumaa on jo kuitenkin "aika" tuhti. Jos tuntuu että se jää joskus vaisuksi niin sitten vaan isompaa koteloa tilalle refleksinä.
 
Joo tottakai jos vaan mahtuu. Tuolla näyttää olevan cutsheetitkin valmiiina ja demotettu vieläpä tuolle elementille. (minimartti ois kova, se toimis suljettunakin kun tukkii refl. aukot)

Noniin nyt tää homma lähti käsistä.

subbari2.jpg

Matalaa yritin hahmotella että mahtuis vielä keskikaiutin päälle ennen kuin menee screenin eteen. WinIDS mukaan ollaan vielä kohtuu järkevissä lukemissa. 325 litraa tilavuutta kun poisti tuon refleksiputken, elementin ym. kokonaistilavuudesta. 224 cm leveä 64 cm syvä ja jalkojen kanssa n. 45 cm korkea, 10 cm maavaraa. 22 mm ainevahvuudella poislukien jäykisteet 25 mm koska sellasta sattu tallista löytymään. Daytonin 18" elementillä ja 1kW maksimien mukaan yritin lukuja pyöritellä.

Onko tässä suunnitelmassa nyt jo nähtävissä joku kriittinen moka? Nuo jäykisteet on vähän stetsonista vetästy n. 25 cm välein.
 
^ Minä sanoisin että good to go. Teet siis suljetun ? Teetkö siis suljetun, kun mainitsit putken poiston, vai teetkö käytävillä refleksitoteutuksen? Yksi vaihtoehto vahvistimelle on Behringer EP2500 / EP2000 / EP4000 ja minidsp. Noita liikkuu muusikoiden.net :ssä käytettynä, Inukea ei oikein käytettynä bongaa. Itselläni on moinen kombo (subulle ja buttkickerille)
 
^ Minä sanoisin että good to go. Teet siis suljetun ? Teetkö siis suljetun, kun mainitsit putken poiston, vai teetkö käytävillä refleksitoteutuksen? Yksi vaihtoehto vahvistimelle on Behringer EP2500 / EP2000 / EP4000 ja minidsp. Noita liikkuu muusikoiden.net :ssä käytettynä, Inukea ei oikein käytettynä bongaa. Itselläni on moinen kombo (subulle ja buttkickerille)

Kirjottelin näköjään yöllä vähän sekavia. Tarkoitin siis että koko kotelo on tilavuudeltaan noin 409 litraa josta refleksikäytävän, elementin ja tukien tilavuuden pois laskemalla tulee noin 325 litrainen. Kyllä refleksikotelo n. 113 cm käytävillä (7x18,5). Jos WinISD on uskomista niin ilman nopeus putkessa pysyisi tuolla 1 kW teholla alle 24 m/s ja viritys noin 17 Hz. Vahvistimeksi tulossa inuke6000dsp ja vaatekaapin lattialle ajattelin laittaa pöhisemään, ilmankierto pitää kyllä kattoa.

Tehdään sitten seuraavasta parempi jos tämä ei onnistu.
 
Sinulla keskittyy suurin osa tuennasta nyt kotelon vahvimpiin kohtiin eli nurkkiin ja heikoimmat kohdat eli levyjen keskustat ovat lähes tukematta. Kannattaa harkita tuennan muuttamista siten, että ohennat vaikka noita nykyisiä rimoja ja lisäät pysty- sekä vaakarimat levyjen keskelle sitomaan vastakkaiset kyljet toisiinsa, ns. window brace. Käytännössä tuet siis muodostavat +-merkin. Katso vinkkiä tuolta: http://www.stevemeadedesigns.com/board/topic/202148-best-way-to-brace-a-box/?p=3055002

Edit: pitäisiköhän tännekin tehdä oma ketjunsa näille DIY-vehkeille?
 
Sinulla keskittyy suurin osa tuennasta nyt kotelon vahvimpiin kohtiin eli nurkkiin ja heikoimmat kohdat eli levyjen keskustat ovat lähes tukematta. Kannattaa harkita tuennan muuttamista siten, että ohennat vaikka noita nykyisiä rimoja ja lisäät pysty- sekä vaakarimat levyjen keskelle sitomaan vastakkaiset kyljet toisiinsa, ns. window brace. Käytännössä tuet siis muodostavat +-merkin. Katso vinkkiä tuolta: http://www.stevemeadedesigns.com/board/topic/202148-best-way-to-brace-a-box/?p=3055002

Edit: pitäisiköhän tännekin tehdä oma ketjunsa näille DIY-vehkeille?

Ajatus oli että tuo 50x25mm vesivanerin pätkä olisi riittävän jäykkä pitkittäissuunnassa tukeakseen. Kuvasta poiketen yhdestä osasta piti leikata. Pitää miettiä vielä tuota tuentaa. Mites kävisi metalliset hyllykannakkeet jotka näyttää vähän tuon linkinkin takaa löytyviltä hyllymallisilta tuilta? Tai ehkä teen suosiolla noita linkin takaa löytyviä suosituksia.

Osaakos joku sanoa tuleeko ongelmia tuon maavaran kanssa? Nyt suunniteltu 101 mm. Jos elementtiä ei upota niin syö siitä varmaan noin 3 senttiä + liikkuessaa tulee ulos hieman. Samaten refleksiputken päät on nyt alaspäin puhaltavia, toki ihan reunassa joten kovin suurta vastusta ei varmaan tule.
 
Viimeksi muokattu:

Jahas, kiitos. Onkin nähtävästi perustettu tuollaiselle alueelle, jolla ei liiemmin tule vierailtua. Vanhasta tottumuksesta vilkaisin vaan täältä viihde-elektroniikasta kun se tuolla toisaallakin oli samalla alueella.

Ajatus oli että tuo 50x25mm vesivanerin pätkä olisi riittävän jäykkä pitkittäissuunnassa tukeakseen.

Kyllähän se voi olla riittävän tukeva, mutta tuollaisella "window bracella" pääsee samalla/pienemmällä määrällä materiaalia tukevampaan lopputulokseen. Kannattaa harkita ainakin yhden pystyriman lisäämistä jokaisen suunnittelemasi tuen puoliväliin, jolloin nuo isot pinnat ovat varmemmin sidottuja toisiinsa.

Osaakos joku sanoa tuleeko ongelmia tuon maavaran kanssa? Nyt suunniteltu 101 mm. Jos elementtiä ei upota niin syö siitä varmaan noin 3 senttiä + liikkuessaa tulee ulos hieman. Samaten refleksiputken päät on nyt alaspäin puhaltavia, toki ihan reunassa joten kovin suurta vastusta ei varmaan tule.

Muistaakseni refleksiputkelle riitti, että vapaata tilaa on halkaisijan verran ja minimissään säteen verran. Eli tuosta sitten joku yhdistelmä kun kyseessä on kanava. Elementille taas riittää, että lattian ja kotelon väliin jäävän alueen pinta-ala on vähintään saman verran kuin elementin kartiopinta-ala. Äkkiseltään laskettuna kotelosi mitoilla jopa noin 2cm jalat riittäisivät eli tuo 10cm on takuulla riittävä.

Edit: HH.org:sta löytyi asiaan liittyen tällainen:
"Tätäkin voi simuloida Hornrespillä jos haluaa. Kompressio syntyy nyrkkisäännön mukaan tosiaan jos elementin kehän kohdalla ilmaväli "kauluksen" pinta-ala on kartiopinta-alaa pienempi. Siitä ulospäin vapaalle reunalle muodostuu eksponentiaalinen torvi!"

Myös näin laskettuna tuo 10cm riittää (elementin Sd 1219cm^2 / kehä 124cm = 9,8cm). Käytännössähän tällaista "sääntöä" ei taideta noudattaa missään kaupallisessa tuotteessa, jossa elementti on suunnattu alas. Aika pieni ilmarako noissa SVS:n tötteröissäkin on.
 
Viimeksi muokattu:
^ juurikin noin, eli halkaisijan verran tilaa ja pyöristettyjä päitä olisi hyvä käyttää. (oli sitten käytävä tai putki) jos mahdollista . Omat subbarit olen tavannut tukea mittoihin sahatuilla pyörötangoilla. (haukkaavat varsin vähän tilaa ja ovat suht. edukkaita) Lattialastulevyä (P6) olen käyttänyt matskuna. Elementti kannattaa kiinnittä iskumuttereilla, on tarvittaessa helppo irroittaa.
 
^ hyvältä vaikuttaa.

Tässä uusimman SVS PB16 mittaustuloksia. Kilpailee samassa sarjassa liki tuplasti halvemman JTR Captivatorin kanssa. (imo, ei todellakaan ole hintansa väärtti tuo PB16, halvemmalla saa Powersound Audion V3600i:n tänne uitettuna ja tullattuna. Mutta hyvä laite jos on saatanasti paalua)

CEA%20SVS%20PB16%20Ultra%20JTR%20Capt%201400_zpsm0zyvmv8.jpg~original
 
^ Liian järeää subwooferia ei ole olemassakaan, koska niistä yleensä löytyy tasonsäätö. Mieluummin yli- kuin alimitoitettu. Paljonko maksoi kuluineen?
 
^ Liian järeää subwooferia ei ole olemassakaan, koska niistä yleensä löytyy tasonsäätö. Mieluummin yli- kuin alimitoitettu. Paljonko maksoi kuluineen?
Postitus maksoi 60€ DHL:llä ja Paypal-maksutavasta tuli reilu kymppi alennusta. Yhteensä 445€
Ja juu, onhan se hyvä olla tehoa reservissä :hungry:
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on Audio Pro T8L kaiuttimet telkkarin kaverina, vähän kaipaisi leffoihin alapäätä. Myös musiikkia tulee kuunneltua näistä, eli ei saisi olla mikään kaikkein "hitain" subi.

Onko se Audio Pron Addon Sub näille hyvä kaveri? Pärjääköhän musiikin tahdissa?
 
Itselläni on Audio Pro T8L kaiuttimet telkkarin kaverina, vähän kaipaisi leffoihin alapäätä. Myös musiikkia tulee kuunneltua näistä, eli ei saisi olla mikään kaikkein "hitain" subi.

Onko se Audio Pron Addon Sub näille hyvä kaveri? Pärjääköhän musiikin tahdissa?

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa niin ei ole, eikä pärjää. Paljon budjetti?
 
Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa niin ei ole, eikä pärjää. Paljon budjetti?

Budjettia nyt ei varsinaisesti ole, mutta budjettiratkaisu olisi paras(pun intended).
Todennäköisesti tulisin etsimään käytettynä jotain sopivaa mallia sitten, tai sopivia malleja.
 
Budjettia nyt ei varsinaisesti ole, mutta budjettiratkaisu olisi paras(pun intended).
Todennäköisesti tulisin etsimään käytettynä jotain sopivaa mallia sitten, tai sopivia malleja.

Paha sanoa ilman numeroita, mut SVS:n suljetut, Elac s12eq, Dynaudio T-12, Klipschin r-sarja nyt esim. Käytettynä säkällä kaikkia löytyy alle 500€.
 
Klipsch R-110SW tuli ja meni.
Vahvistin piti ihme vinkunaa, joka paheni kun vahvistin lämpesi.
Kelat vinkuivat ja vinkunan kuuli yli 2m päähän.

Otin yhteyttä myyjään (Akustik Projekt) ja sieltä oli vähän nihkeetä vastaamisen kanssa.
Olin yhteyttä myös Klipsch USAhan ja sieltä sanottiin, että "a known problem" (R-112SW vaivaa sama)
Myyjän mukaan myös uusi laatikosta piti samaa ääntä, joten lyhyestä virsi kaunis, subi lähti takaisin Itävaltaan (huom ilmaiseksi, kuriiri nouti) ja full refund.

Harmi tosin, Klipsch näytti ja kuulosti hyvältä.
Pistin lohdutukseksi tilaukseen ELAC S10EQ saksasta tuolta CSmusiksystem.
Kuvista päätellen rumempi kuin Klipsch mutta kuulemma parempi.
 
S10EQ.jpg Elac saapui tiistaina ja onhan se pienen kokoinen.
AutoEQ on kyllä hieno keksintö, tasasi hienosti käyrää ja tuntuu toimivan hienosti.

Yamaha RX-V1800n YPAO ei oikein ymmärtänyt tuota subia, laittoi meinaan +7,5db ja etäisyydeksi 3,8m :)

Subi on sohvalta sen 2m

Vaimo nähdessään tuon laatikon totesi, että onpa se pieni, mikset ostanu isompaa.
Vähä harmittaa etten suoraan ottanut S12EQ mutta tuo 10" näyttää toimivan tosi hyvin tässä tilassa etenkin tuon AutoEQn tukemana


Tulipas huono kuva....
R2o0b
 
Av-vahvistimen määrittämä etäisyys ei ole fyysinen etäisyys subwooferiin, vaan sillä etäisyydellä vahvistin laittaa vaiheen (phase) kohdilleen. Fyysinen etäisyys voi olla vaikka 1m ja vahvistimen laittama etäisyys 5m. Vaihe vaikuttaa siihen miten subwoofer pelaa yhteen kaiuttimien kanssa ja esimerkiksi 80Hz jaolla laitetaan vaihe kuntoon siten, että 80Hz tienolla olisi mahdollisimman vähän vaimentumia.

Yllä oleva on helppo todeta esimerkiksi desibelimittarilla kun toistaa pistaajuuksia 80Hz tienoilta.
 
Lisäksi Elacin DSP AutoEQ aiheuttaa myös oman prosessointiviiveensä, joka luonnollisesti vaikuttaa vahvistimen arpomiin metrimääriin. Tärkeää tosiaan on, että vaihe on kohdallaan.
 
Olen aina mitannut nuo etäisyydet mittanauhalla. Meinaatteko että nyt pitäisi malttaa luottaa tuohon YPAOn mittaamiin (arpomiin)...?

Onko se sama sitten myös kaiuttimilla vai päteekö vain subwooferiin?

Mikä voisi olla syynä, että Yamaha lykkäsi +7,5db? Laitoin käsin sille +1,5db mutta nostin subin asetuksista volumen 53.
 
Kuuntelemalla selviää onko säätö oikein. Testisignaalia jakotaajuuden ympäristössä.
 
Olen aina mitannut nuo etäisyydet mittanauhalla. Meinaatteko että nyt pitäisi malttaa luottaa tuohon YPAOn mittaamiin (arpomiin)...?

Onko se sama sitten myös kaiuttimilla vai päteekö vain subwooferiin?

Mikä voisi olla syynä, että Yamaha lykkäsi +7,5db? Laitoin käsin sille +1,5db mutta nostin subin asetuksista volumen 53.
Jos on DSP subissa tai kaiuttimissa, niin etäisyys on kauempana riippuen prosessointiviiveestä (paitsi jos kaikissa on identtinen DSP). Yksi perinteinen säätötapa on laittaa jakotaajuudelle siniaaltoa soimaan ja mitata dB-mittarilla kuuntelupaikalta etäisyys paikkaan missä mittari näyttää kovimpaa lukemaa + tarpeen vaatiessa jonkin verran +- hienosäätöä kuuntelun mukaan.

Yleensä kannattaa laittaa vahvistimesta max 0dB ja subista lisää gainia ettei pääse leikkaamaan missään tilanteessa (vaikka vahvistimessa lienee asia huomioitu).
 
Ainakin omien kokemuksien mukaan av-vahvistimien kalibroinnin määrittelemä etäisyys (phase) subwooferille osuu noin 90% oikeaan, eli on melkein niinkuin pitää, mutta vaatii pientä hienosäätöä. Desibelimittarilla on hyvä tehdä viimeistelysäädöt. Jos ei tiedä mitä tekee, parempi jättää se vahvistimen subwooferille määrittelemä etäisyys, eikä koskea siihen.

Normaaleiden passiivisten kaiuttimien etäisyys määritellään mittanauhalla. Nykyään av-vahvistimet osaavat laittaa etäisyyden yllättävän tarkasti kohdilleen, joten sitä tarvitsee harvemmin säätää kuntoon.
 
Testisignaalilla kun testaa vaihekäyttäytymistä niin kannattaa muistaa että käy koko taajuuskaistan läpi. Yhdellä pistetaajuudella volumen säätäminen ei riitä vaan pitää katsoa miten vaihekäyttäytyminen heijastuu muihin taajuuksiin toistettavalla taajuuskaistalla.
 
Testisignaalilla kun testaa vaihekäyttäytymistä niin kannattaa muistaa että käy koko taajuuskaistan läpi. Yhdellä pistetaajuudella volumen säätäminen ei riitä vaan pitää katsoa miten vaihekäyttäytyminen heijastuu muihin taajuuksiin toistettavalla taajuuskaistalla.

Sitähän se jokainen nykyaikaisen AV-vahvarin automaattinen eq tekee automaattisesti. Vielä useammasta mittauspisteestä, jos haluaa..
 
Testisignaalilla kun testaa vaihekäyttäytymistä niin kannattaa muistaa että käy koko taajuuskaistan läpi. Yhdellä pistetaajuudella volumen säätäminen ei riitä vaan pitää katsoa miten vaihekäyttäytyminen heijastuu muihin taajuuksiin toistettavalla taajuuskaistalla.

Yllä oleva on helppo todeta esimerkiksi desibelimittarilla kun toistaa pistaajuuksia 80Hz tienoilta.

Niinkuin tuossa yllä lukee. Esimerkiksi 60Hz-100Hz riittää ihan hyvin jos jako on 80Hz. Jopa 70Hz-90Hz.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 300
Viestejä
4 534 320
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom