Subwooferin hankinta?

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Morjesta! Tuli pieniä ongelmia, mulla on 2kpl Klipsch R-115SW joista toisessa hajosi vahvistin, lähetin takaisin ja sain uudeksi vahvistimeksi Klipsch SPL-150 + Anti-Mode 8033S-II niille, subbarit kun yritän kalibroida niin kalibrointi ei lopu ja reilun 10-13min jälkeen en kestä enään ja lopetan, koska vetää jo 8-9 taajuuspyyhkäisyä. Olin sitten Marek soundiin yhteydessä ja vastasivat että haastavissa huoneissa modella kestää 5-15min ennenkuin on saanut kalibroinnin loppuun. Voiskohan johtua mitenkään siitä että, toises subis oma vahvistin ja toises se SPL-150. En vois uskoo ku molemmis samat specsit. Kertokaa mielipiteitä mitä pitäis tehä.. vahvistimena Onkyo TX-SR875.
Ihan mielenkiinnosta: Oliko 24kk takuuta vielä jäljellä kun vahvistin lahos? Käsittelitkö huoltoasiaa myyjäliikkeen, maahantuojan vaiko suoraan Klipschin asiakastuen kanssa? Ilmeisesti vain hajonnut vahvistin lähetettiin johonkin ja jostain lähetettiin uusi tilalle ilman suurempia mutinoita?

Itselläni on SPL-150 ja ihan sen kannalta kiinnostaa että miten takuuasiat näiden Klipschin subbarien kanssa tarvittaessa hoituu. Ja muutenkin on ihan hyvää infoa ketjuun kun tuota R-115SW mallia täällä usein suositellaan ja on tiedossa että kyseisen mallin vahvistimet lahoavat herkästi.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 162
Hankin autoon lisävahvistimen DSP:llä ja vapaana olisi kaksi kanavaa sillattavaksi subwooferille (280w rms 4ohm, "max 480w")

Ostanko tuollaisen valmiskopan, vai olisiko suositella jotain herkempää DIY elementtiä jolla isommalla kotelolla ja samalla teholla pääsisi huomattavasti parempaan lopputulokseen? Taajuudet 60hz alaspäin menis subille.
Tuossa parempi vaihtoehto.
ttps://www.fanaticaudio.com/shop/subwooferkotelot/12-tuumaiset/gas-beat-112/
Sit taas vaativampaan makuun tuo.
Ja sille kotelo tuolta.
Tai sit halvempi enempi äänen määrään keskittyvä gas.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
116
Morjesta! Tuli pieniä ongelmia, mulla on 2kpl Klipsch R-115SW joista toisessa hajosi vahvistin, lähetin takaisin ja sain uudeksi vahvistimeksi Klipsch SPL-150 + Anti-Mode 8033S-II niille, subbarit kun yritän kalibroida niin kalibrointi ei lopu ja reilun 10-13min jälkeen en kestä enään ja lopetan, koska vetää jo 8-9 taajuuspyyhkäisyä. Olin sitten Marek soundiin yhteydessä ja vastasivat että haastavissa huoneissa modella kestää 5-15min ennenkuin on saanut kalibroinnin loppuun. Voiskohan johtua mitenkään siitä että, toises subis oma vahvistin ja toises se SPL-150. En vois uskoo ku molemmis samat specsit. Kertokaa mielipiteitä mitä pitäis tehä.. vahvistimena Onkyo TX-SR875.
Mulla on Klipsch R-115SW + Antimode 8033S-II.

Antimode pyyhkii pitkän setin myös täällä. Se on normaalia. Ei sitä kannata kesken ajojen sammutella. Jos se jää luuppaamaan puoleksi tunniksi niin sillon on jotain hämminkiä. Minun aikaisemmalla SVS PB12 subilla ajeli antimode myös tappi pyyhkäisyt aikoinaan.

Ei ole omasta Klipsch R-115SWsta vielä vahvistin hajonnut. kohta 8v takana
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
49
Myös täällä porsi R-112SW:ssa vahvistin. Ostettu 2016 ja kesti 5v. Kävin vaihdattamassa jossain pohjois-haagalaisessa kerrostalon kellarissa olevassa hifikorjaamossa. Olisiko joku reilu 200e maksanut töineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Siis tuliko uudeksikin vahvariksi tuo 112SW:n orggis? Vai sitten se spekseiltään identtinen oliko SPL-120 jossa komponentit ladottu piirille eri tavalla?

Ja saitko vanhan vahvarin mukaasi?
 
Liittynyt
23.02.2021
Viestejä
12
Onko subbarilla rajoituksia liittyen fyysisiin mittoihin? Tai ulkosia seikkoja jotka tulee ottaa huomioon?

Noista sinun laittamista vaihtoehdoista yksikään ei ole varsinaisesti huono, mutta kerta leffa/pelikäyttöä on painotettu enemmän, niin ottaisin itse tuon XTZ 12.17 Edge vaihtoehdon. XTZ on Arendalin 1961 1S kanssa noista ainoa joka on speksattu yltävän 19Hz asti, ja XTZ refleksikotelollaan todennäköisesti hoitelee nuo matalemmat jyrinät isommalla voimalla kuin tuo Arendalin suljettu kotelo. REL HT/1205 ja Elacin vaihtoehdot eivät yllä sinne missä ne leffojen kutkuttavimmat jyrinät löytyy.

Jos koolla ei niin väliä ole, niin lisäisin vaihtoehtoihin Klipschin R-115SW verkkokauppa.com 649€ hintaan, siitä löytyy äänenpainevaroja enemmän kuin yhdestäkään noista ja toistokin ulottuu oikeasti sinne 18Hz ja jopa allekin.

Toinen ehdotus Monopricen Monolith 12 THX Ultra 999€ hintaan. Sama homma kuin tuon klipschin 15" kanssa, äänenpainevaroja sekä toiston ulottuvuutta enemmän kuin noissa muissa, mutta niin on sitten hintaa ja kokoakin. Monopricen verkkokaupassa tosin vähän väliä erilaisia tarjouksia, jolloin tätä mallia saa usein 800€ hintahaarukan molemmin puolin. Myös tämän 10" pikkuveli voisi olla ihan jees, näitä saisi välillä tarjouksesta tonnilla kaksin kappalein.

Audiokaupalla Elacin S12EQ 3030 tarjouksessa 499€. Budjetin maksimilla näitä saisi kaksi, tosin toisto näilläkin näyttää tyssäävän 25Hz paikkeille ja useissa käyttäjäarvioissa tuntuu olleen pettymys äänenpainevaroiltaan.
Kiitos avusta! Tosiaankaan en kokoa en määritellyt, mutta veikkaan että tuo Klipschin 15" on liian iso tilaan, vaikkakin se olisi ylivertainen hinnassaan. Tuo 12" XTZ näyttäisi olevan heidän verkkokaupassa alessa, joten sitä voisi kyllä miettiä ja kuten @latexii ja @helppo92 ehdottivat niin antimode tälle kaveriksi ja mallina 8033 cinema olisi riittävä vai tuoko 8033 II jotain erityisesti lisää josta kannattaisi maksaa muutaman kymppi enemmän?
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
116
Kiitos avusta! Tosiaankaan en kokoa en määritellyt, mutta veikkaan että tuo Klipschin 15" on liian iso tilaan, vaikkakin se olisi ylivertainen hinnassaan. Tuo 12" XTZ näyttäisi olevan heidän verkkokaupassa alessa, joten sitä voisi kyllä miettiä ja kuten @latexii ja @helppo92 ehdottivat niin antimode tälle kaveriksi ja mallina 8033 cinema olisi riittävä vai tuoko 8033 II jotain erityisesti lisää josta kannattaisi maksaa muutaman kymppi enemmän?
Käytännössä Cinema riittää pelkälle subille peruskäytössä. 8033 II näkyy olevan joissain paikoissa vain kymppejä hinnassa eroa joten sama silloin ottaa se SII
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
24
Jahas, nyt sitten meni vahvistin Klipsch R-115SW subbarista. Antaa jonkun tovin soittaa, mutta jos vähänkään nostaa kuormaa tai volumea isommaksi niin sammuu. Takuuta ei ole, mutta kysyin silti myyjäliikkeestä mitä tuolle voisi tehdä. Mietin myös vaihtoehtoa että ostaisi erillisen vahvistimen ja ajaisi sillä elementtiä. Onko siinä mitään järkeä?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 193
Jahas, nyt sitten meni vahvistin Klipsch R-115SW subbarista. Antaa jonkun tovin soittaa, mutta jos vähänkään nostaa kuormaa tai volumea isommaksi niin sammuu. Takuuta ei ole, mutta kysyin silti myyjäliikkeestä mitä tuolle voisi tehdä. Mietin myös vaihtoehtoa että ostaisi erillisen vahvistimen ja ajaisi sillä elementtiä. Onko siinä mitään järkeä?
Kysy Klipschiltä mitä sanovat kun tietävät että tyyppi vika on, SPL-150:n vahvari tilalle, siinä vika korjattu.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Mulla on jo jonkun aikaa ollut nyt plok hts10 ihan sellaisenaan ja olen ollut ihan tyytyväinen.
Nyt kuitenkin herännyt mielenkinto anti-mode 8033. Onko jollain kokemusta vastaavasta kombosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 173
Mulla on jo jonkun aikaa ollut nyt plok hts10 ihan sellaisenaan ja olen ollut ihan tyytyväinen.
Nyt kuitenkin herännyt mielenkinto anti-mode 8033. Onko jollain kokemusta vastaavasta kombosta?
Ei ole sama subi itsellä, mutta Antimode on. Skeptinen olin aikoinaan sen suhteen, mutta yllätyin melkoisesti kuinka se soundia paransi.
Itse siis vahvasti suosittelen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Mulla on jo jonkun aikaa ollut nyt plok hts10 ihan sellaisenaan ja olen ollut ihan tyytyväinen.
Nyt kuitenkin herännyt mielenkinto anti-mode 8033. Onko jollain kokemusta vastaavasta kombosta?
Aika monella täällä on kokemuksia ja veikkaisin että pelkästään positiivisia kun parannetaan subwooferin toistoa hyvällä huonekorjauksella. Oli se sitten Antimode, Audyssey, tai joku muu mikä tuota virkaa ajaa. Eli allekirjoittanut ainakin suosittelee.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Aika monella täällä on kokemuksia ja veikkaisin että pelkästään positiivisia kun parannetaan subwooferin toistoa hyvällä huonekorjauksella. Oli se sitten Antimode, Audyssey, tai joku muu mikä tuota virkaa ajaa. Eli allekirjoittanut ainakin suosittelee.
Ei ole sama subi itsellä, mutta Antimode on. Skeptinen olin aikoinaan sen suhteen, mutta yllätyin melkoisesti kuinka se soundia paransi.
Itse siis vahvasti suosittelen.
Selvä kiitos! Kannataako noita vanhempia anti-modeja katsella vai onko näissä uusissa jotain uutta ja mullistavaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 173
Selvä kiitos! Kannataako noita vanhempia anti-modeja katsella vai onko näissä uusissa jotain uutta ja mullistavaa?
Itsellä se toiseksi vanhin kahden SVSn edessä, hyvin ajaa asiansa. Käsittääkseni noissa "tavan" antimodeissa ei ihan hirveästi ole spekseihin eroja tullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Torissa näyttäis olevan reilu vuoden vanha Dspeaker Anti-Mode 8033S-II 200€ ... varmaan tuon ostaisin itse. 2 tuloa ja lähtöä ja mm. oikealla kaapelilla saa tuosta laitteesta pihalle balansoitua signaalia josta esim. pa -päätteet tykkää jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 173
Torissa näyttäis olevan reilu vuoden vanha Dspeaker Anti-Mode 8033S-II 200€ ... varmaan tuon ostaisin itse. 2 tuloa ja lähtöä ja mm. oikealla kaapelilla saa tuosta laitteesta pihalle balansoitua signaalia josta esim. pa -päätteet tykkää jne.
Tuohon hintaan itsekin nappaisin jos olisi tarve.
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
325
Joku ehti näemmä ensin. Mikä näistä on ns hyvä hinta mihin näitä kannattaa ostella? 170-200?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Jaahas, Jamon 12" subbari sanoi sopimuksensa irti, kalvo näennäisesti reagoi soundin mukana ja vahvistimen speaker volume testi sai pitkän odottelun jälkeen ääntä sieltä kuulumaan, mutta bassoa ei synny, subin volume säätö ei tee yhtään mitään.
Minkähänlainen virhevastuu näillä on? Tässä on 3kk taaksepäin powerista umpeutunut 2v takuu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 173
Jaahas, Jamon 12" subbari sanoi sopimuksensa irti, kalvo näennäisesti reagoi soundin mukana ja vahvistimen speaker volume testi sai pitkän odottelun jälkeen ääntä sieltä kuulumaan, mutta bassoa ei synny, subin volume säätö ei tee yhtään mitään.
Minkähänlainen virhevastuu näillä on? Tässä on 3kk taaksepäin powerista umpeutunut 2v takuu...
Powerilta kysymään vain kommenttia, kyllä tuon nytkauemmin pitäisi kestää kuin 27kk.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Mitähän ihmettä tolle subille oikeen on tapahtunut….

Sain sen herätettyä nyt henkiin kun kävin kaikki vivut edestakas ja johto pois ja takas, mutta tehot on pienemmät, iskuja ei kykene tekemään juuri ollenkaan mutta matalaa mörinää vetää suht normaaliin tapaan sille syöttää esim leffalta ääniraitaa.
Jos pistää phase asetuksen alaspäin niin tosta ei irtoa mitään, jos pistää phasen ylös niin sillon tulee just noi matalat suht normaalisti…

Tä onkin sit jo hyvää aikaa sitten aloittanut ton hajoamisen koska me kaverin kanssa jo pari kuukautta sitten säädettiin ton asetuksia kuntoon ja testattiin just kumpi phase antaa jotain tunnetta uuden paljon korkeemman sohvan läpi persuksiin, ja sillon saatiin toi tosi hyväksi, phase ala-asennossa sai kun tiettyyn kulmaan pisti ton perse vähän kulmaan päin niin antamaan kunnon tärinää niin perseelle kuin rintakehään.
Phase yläasennossa se tunne oli iskuissa todella paljon pienempi, melkein olematon, painetta tolla tosin tuli vähän enemmän.

Sitten tossa kuukausi takaperin rupesin ihmettelemään että mikä ihme taas on kun mikään biisi ei saanut mitään tuntumaa ja kokeilin sitten vaihtaa ton phase ylösasentoon ja basso oli aivan älyttömästi kovempi, eli toi phase alas on ilmeisesti hajonnut ensin ja nyt alkaa mennä tä yläasentokin…

edit: esim PS5 kautta peleissä en saa nyt menujen taustamusasta käytännössä mitään bassoa vaikka vääntäisin subbarin volumen maximiin, eli tuo ei nyt reagoi kuin ihan matalimpiin taajuuksiin…

Edit2: Yritin herättää subbaria niin että olin uusimman änärin alkumenussa ja musiikki päällä…. Joudun pistämään maksimileveliin asti (80) jotta toi subbari meni päälle, ja kun meni, mitään ääntä sieltä ei tule. Ei siis näköjään tunnista eikä toista kuin aivan alimman pään…
Testasin ladata ytuben psstoresta ja sieltä bassoraitaa niin matalilla subbari lähti taas jumputtamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Noh, tuo on nyt roudattu takasin liikkeeseen ja lähtee huoltoon ja katotaan mitä sieltä sit sanotaan…
En nyt kuitenkaan meinannut olla ilman subia noin pitkään niin tässä onkin hyvä hetki päivittää parempaan, on 2 vaihtoehtoa:
Klipsch R-112SW 399e 2v takuu
Tai sitten
Elac Sub 12 EQ 3030 499e 5v takuu
Itse ajattelen että elac on ihan helppo valinta tosta, vai missaanko jotain?
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
412
Noh, tuo on nyt roudattu takasin liikkeeseen ja lähtee huoltoon ja katotaan mitä sieltä sit sanotaan…
En nyt kuitenkaan meinannut olla ilman subia noin pitkään niin tässä onkin hyvä hetki päivittää parempaan, on 2 vaihtoehtoa:
Klipsch R-112SW 399e 2v takuu
Tai sitten
Elac Sub 12 EQ 3030 499e 5v takuu
Itse ajattelen että elac on ihan helppo valinta tosta, vai missaanko jotain?
EQ, 5v takuu ja en ainakaan itse ole lukenut että elaceissa menis vahvarit paskaksi. Jos itse olisin hommaamassa subia niin noista kahdesta ottaisin elacin.

Nimim. Klipsh r-112sw omistaja.
(Vahvistin vielä elossa!)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Mitähän ihmettä tolle subille oikeen on tapahtunut….

Sain sen herätettyä nyt henkiin kun kävin kaikki vivut edestakas ja johto pois ja takas, mutta tehot on pienemmät, iskuja ei kykene tekemään juuri ollenkaan mutta matalaa mörinää vetää suht normaaliin tapaan sille syöttää esim leffalta ääniraitaa.
Jos pistää phase asetuksen alaspäin niin tosta ei irtoa mitään, jos pistää phasen ylös niin sillon tulee just noi matalat suht normaalisti…

Tä onkin sit jo hyvää aikaa sitten aloittanut ton hajoamisen koska me kaverin kanssa jo pari kuukautta sitten säädettiin ton asetuksia kuntoon ja testattiin just kumpi phase antaa jotain tunnetta uuden paljon korkeemman sohvan läpi persuksiin, ja sillon saatiin toi tosi hyväksi, phase ala-asennossa sai kun tiettyyn kulmaan pisti ton perse vähän kulmaan päin niin antamaan kunnon tärinää niin perseelle kuin rintakehään.
Phase yläasennossa se tunne oli iskuissa todella paljon pienempi, melkein olematon, painetta tolla tosin tuli vähän enemmän.

Sitten tossa kuukausi takaperin rupesin ihmettelemään että mikä ihme taas on kun mikään biisi ei saanut mitään tuntumaa ja kokeilin sitten vaihtaa ton phase ylösasentoon ja basso oli aivan älyttömästi kovempi, eli toi phase alas on ilmeisesti hajonnut ensin ja nyt alkaa mennä tä yläasentokin…

edit: esim PS5 kautta peleissä en saa nyt menujen taustamusasta käytännössä mitään bassoa vaikka vääntäisin subbarin volumen maximiin, eli tuo ei nyt reagoi kuin ihan matalimpiin taajuuksiin…

Edit2: Yritin herättää subbaria niin että olin uusimman änärin alkumenussa ja musiikki päällä…. Joudun pistämään maksimileveliin asti (80) jotta toi subbari meni päälle, ja kun meni, mitään ääntä sieltä ei tule. Ei siis näköjään tunnista eikä toista kuin aivan alimman pään…
Testasin ladata ytuben psstoresta ja sieltä bassoraitaa niin matalilla subbari lähti taas jumputtamaan.
Sillälailla :rolleyes:
Soittivat mulle powerilta aamulla liikkeestä että he ei löydä tuotteesta vikaa, että lähetetäänkö silti huoltoon, jolloin voi tulla lasku turhasta tarkistuksesta...
Sovin että meen ite sinne liikkeeseen testaamaan sen siellä, ja eikös se perkele sitten toiminut siellä.
Subi takakonttiin ja takasin kiinni laitteisiin kotona, ja nyt se toimii ihan normaalisti.
Mitä aktuaalista....
Ilmeisesti tähänkin sopii IT Crewn ohje: "Have u tried turning it on and off again" :geek::D
Eli ilmeisesti auttoi kun oli kokonaan pois virroista...

Rupesin tossa pohtimaan niin mä tein tossa just joskus 2,5kk takaperin niin et vaihdoin kaikki olohuoneen jatkojohdot isompipaikkaisiin missä suojauksia, ja ehkäpä se suunnilleen tosta saakka sit on toiminut huonommin, mitä lienee sitten mennyt sattumalta solmuun siellä sillä käynnistyksellä, sen jälkeen ei olekkaan ollut virtoja pois seinästä, ei tullut itselleni edes mieleen että subbareissakin voisi tuollainen "hard boot" auttaa, mutta sitä se powerin tyyppi epäili...

No oli miten oli, ennen kun sain testattua ton niin audiokauppa oli jo postittanu ton Elac 12EQ 3030 ja sinne ei ole ilmaista palauttaa, niin voi harmin harmi kun nyt tulee sitten kuitenkin uusi subbari :cool:

Ehkä tä meni nyt sit ihan hyvin kuitenkin, vähemmän hellasäröä tällä tavalla tästä vaihdosta! :lol:
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 955
Sillälailla :rolleyes:
Soittivat mulle powerilta aamulla liikkeestä että he ei löydä tuotteesta vikaa, että lähetetäänkö silti huoltoon, jolloin voi tulla lasku turhasta tarkistuksesta...
Sovin että meen ite sinne liikkeeseen testaamaan sen siellä, ja eikös se perkele sitten toiminut siellä.
Subi takakonttiin ja takasin kiinni laitteisiin kotona, ja nyt se toimii ihan normaalisti.
Mitä aktuaalista....
Ilmeisesti tähänkin sopii IT Crewn ohje: "Have u tried turning it on and off again" :geek::D
Eli ilmeisesti auttoi kun oli kokonaan pois virroista...

Rupesin tossa pohtimaan niin mä tein tossa just joskus 2,5kk takaperin niin et vaihdoin kaikki olohuoneen jatkojohdot isompipaikkaisiin missä suojauksia, ja ehkäpä se suunnilleen tosta saakka sit on toiminut huonommin, mitä lienee sitten mennyt sattumalta solmuun siellä sillä käynnistyksellä, sen jälkeen ei olekkaan ollut virtoja pois seinästä, ei tullut itselleni edes mieleen että subbareissakin voisi tuollainen "hard boot" auttaa, mutta sitä se powerin tyyppi epäili...

No oli miten oli, ennen kun sain testattua ton niin audiokauppa oli jo postittanu ton Elac 12EQ 3030 ja sinne ei ole ilmaista palauttaa, niin voi harmin harmi kun nyt tulee sitten kuitenkin uusi subbari :cool:

Ehkä tä meni nyt sit ihan hyvin kuitenkin, vähemmän hellasäröä tällä tavalla tästä vaihdosta! :lol:
Itsellä Arendalin subi, ja aina välillä, jos on lyhyt sähkökatko, niin se menee johonkin vikatilaan eikä siitä kuulu mitään. Takana onneksi palaa silloin punainen valo, jotta tietää käyttää virrat nollissa. Pitää odotella sen aikaa että ledi takan sammuu, ennen virtojen päälle laittoa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Onkohan subbanen menossa rikki ?
Rupeaa väillä pitää matalaa pärinää, katoaa kun sammuttaa mutta nyt tullut pari kertaa uudestaan takas.
Edit. Taas rupesi pitää todella matala taajuista pärinää, koirakin häiriinty tuosta.
Kai se on parempi paiskaa ser jätteeseen tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Osaako joku neuvoa huonekalibroinnissa?
Mulla on Marantz 5015 ja hommasin nyt Elac EQ12 3030 subin missä on sisäänrakennettu kalibrointi, niin teenkö mä niin että ensin piuha pois subista ja audyssey kalibroimaan muut kajarit, ja sitten sen jälkeen subin omalla softalla sen kalibrointi?

Vai meneekö toi jotenkin vituilleen kun noi etu ja surround kajarit kalibroidaan ilman et vahvistin tietää et järjestelmässä on myös subbari?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Audyssey pikkuisen vaimentaa niitä aivan matalimpia taajuuksia mistä itse en tykkää, joten tästä syystä olen yleensä korostanut aina sitä subwooferin -3dB pistettä (desibelin tai pari)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Audyssey pikkuisen vaimentaa niitä aivan matalimpia taajuuksia mistä itse en tykkää, joten tästä syystä olen yleensä korostanut aina sitä subwooferin -3dB pistettä (desibelin tai pari)
Ootko kieli keskellä suuta korostanut niitä matalia sillä MultEQ-appilla vai jollain muulla tavalla? Sen MultEQ on kyllä aikamoinen kötöstys niin oon antanut olla siten miten se XT32 onkaan lanannut. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ootko kieli keskellä suuta korostanut niitä matalia sillä MultEQ-appilla vai jollain muulla tavalla? Sen MultEQ on kyllä aikamoinen kötöstys niin oon antanut olla siten miten se XT32 onkaan lanannut. :D
Mullahan on siis noi subwooferit vahvarin lisäksi MiniDSP:n perässä (jossa mm. linkwitz korjaus). Eli sillä olen tehnyt pienet korostukset UMIK:lla mitattuun -3dB pisteeseen.
 
Liittynyt
30.06.2018
Viestejä
196
Suositelkaapa mikä vahvistin olisi hyvä Klipsch R-115 kaveriksi. Tarkoitus olisi että saa sillä sen hyvin säädettyä kun tuntuu, että ei saa oikein ”soimaan” pelkästään sen omalla vahvistimella ja nuilla aktiivikajareilla olemattomilla säädöillä. Riittääkö tähän hommaan ylipäätään edes pelkkä vahvistin?

Hyvä olisi jos mahtuisi tuonne lasin taakse ps4 slimin kanssa. Kriteereinä pitää saada yhdistettyä televisioon. Voi soittaa bt:llä musiikkia. Plussaa jos voi kuunnella radiota. :geek:
FD0FBF88-EA9C-416E-898E-A7FC393361C2.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Suositelkaapa mikä vahvistin olisi hyvä Klipsch R-115 kaveriksi. Tarkoitus olisi että saa sillä sen hyvin säädettyä kun tuntuu, että ei saa oikein ”soimaan” pelkästään sen omalla vahvistimella ja nuilla bt kajareilla olemattomilla säädöillä. Riittääkö tähän hommaan ylipäätään edes pelkkä vahvistin?

Hyvä olisi jos mahtuisi tuonne lasin taakse ps4 slimin kanssa. Kriteereinä pitää saada yhdistettyä televisioon. Voi soittaa bt:llä musiikkia. Plussaa jos voi kuunnella radiota. :geek:
Siinä Klipchis on jo vahvistin, että sä mitää vahvistinta enää tarvi. Nuo aktiivikaiuttimet ja sen subbari lähtö mihin subbari on kytketty on tässä varmaan se suurin pullonkaula. Sulla on varmaan vain subbari-kaiutin sovitus vain päin prinkkalaa, kuten jakotaajuudet, tasot yms. Jos ei säätäminen onnistu, niin osta paremmat kaiuttimet, joissa paremmin säädettävä subbari lähtö. Ehkä kaikista helpoin vaihtoehto. Tai sitten vahvistin jossa subbari lähtö (ja ne bluetooth yms tulot) ja vaihdat noi kaiuttimet passiivisiin. Vai mitäköhön tuolla hyvin "soimisella" oikein tarkoitettiin, kun se voi olla sen miljoonaa eria asiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
^^ Itse ymmärsin että ehkä haettiin takaa jotain hyvän huonekorjaimen takaa saatavaa äänellistä parannusta. Mutta jos tuohon slottiin ei mahdu esim. Audyssey XT32 -korjaimen omaavaa vahvaria (tai Diracin omaavaa) (??) niin aika vaikeaksi menee. Melkein pitäis sitten hommata joku slimmi Marantz:n NR -sarjalainen ja sen lisäksi joku millä käpeltää vielä subwooferin vastetta kuntoon (Antimode, MiniDSP etc). Mutta joo tarina ei oikein kerro mitä tuossa edes haetaan takaa tuolla hyvin soivalla ja hyvin säädettävällä. Aika vaikea on saada laitteistoa anyway hyvin soimaan, jossei siellä mitään kunnon vahvistinta ole käytössä.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 045
Tuli tilattua 2 x Monoprice Monolith 13” THX Ultra Subwooferia kun huomasin että laitteista sai 20 % alennusta koodilla THANKYOU20. Perjantaina lähettivät ja huomiseksi näyttäisi kotiovelle tulevan 2 x 70 kg pakettia :cool:

Katsotaan miten pärjäävät vanhoihin kotikutoisiin 18" suljettuihin verrattuna. Elementtien pinta-ala laskee rajusti, mutta mutta muuten ovat varmasti joka suhteessa laadukkaammat tuotokset. Pääsee myös erillisestä vahvistimesta eroon.

Stereo Integrity HT-18D2 Sealed


Monolith 13” THX Ultra
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
272
Nykyinen SVS PC12-NSD subbari lopetti toiminnan äkillisesti ja tarvitsisin hieman apua mahdollisesti uuden subbarin valinnassa. Paristolla testasin, että elementti toimii ja virta tulee subbarin vahvistimelle, mutta ääntä ei kuulu. Takuutahan laitteessa ei enää ole, mutta maahantuoja ei ole vielä vastannut tiedusteluun varaosasta. Hyvinhän se kesti kun ostettu muistaakseni 2011 ja mitään moitittavaa ei ole ollut.

Kerkesin jo tilaamaan Verkkokaupasta tuon Klipsch R-112SW hädissäni, mutta nyt on hieman nälkä ruvennut kasvamaan kun muitakin vaihtoehtoja selailin. Eli kerrostalo kaksioon, josta viihdekeskukselle varattu n. 12-15m^2 ja käyttö elokuva/musiikki akselilla, musiikki pauhaa käytännössä aina kämpillä ollessa. Olisiko suositella subwooferia budjetilla 300 - 500 ?

R-112SW varmasti pätevä, mutta mitä hieman perehtyneenä vahvistin varsin heikko lenkki niin hieman katumapäälle tullut tilauksesta.
ELAC 12EQ3030 saisi n.550€ saksasta kun meni audiokaupan tarjous ohitse, mutta menee hieman hämäräksi toimitus mailbox palveluiden kautta.
XTZ 12.17 EDGE 680€ houkuttelisi myös, mutta budjetti jo karkaa hivenen kauas.
Nykyiseen subbariin uusi vahvistin varmaan 300-400€ väliltä, mitä ulkomaan kaupoissa näyttää olevan.

Hieman myös nuo sisäänrakennetut huonekorjaimet kiinnostaisivat, mutta ovatko hintansa väärtit en tiedä. Loputon suo kyllä kun rupeaa subwoofereita etsimään.

Edit: Nyt tuli vastaus maahantuojalta että uusi vahvistin tuohon SVS PC12-NSD kustantaisi 230€, joka on varsin edullinen mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Nykyinen SVS PC12-NSD subbari lopetti toiminnan äkillisesti ja tarvitsisin hieman apua mahdollisesti uuden subbarin valinnassa. Paristolla testasin, että elementti toimii ja virta tulee subbarin vahvistimelle, mutta ääntä ei kuulu. Takuutahan laitteessa ei enää ole, mutta maahantuoja ei ole vielä vastannut tiedusteluun varaosasta. Hyvinhän se kesti kun ostettu muistaakseni 2011 ja mitään moitittavaa ei ole ollut.

Kerkesin jo tilaamaan Verkkokaupasta tuon Klipsch R-112SW hädissäni, mutta nyt on hieman nälkä ruvennut kasvamaan kun muitakin vaihtoehtoja selailin. Eli kerrostalo kaksioon, josta viihdekeskukselle varattu n. 12-15m^2 ja käyttö elokuva/musiikki akselilla, musiikki pauhaa käytännössä aina kämpillä ollessa. Olisiko suositella subwooferia budjetilla 300 - 500 ?

R-112SW varmasti pätevä, mutta mitä hieman perehtyneenä vahvistin varsin heikko lenkki niin hieman katumapäälle tullut tilauksesta.
ELAC 12EQ3030 saisi n.550€ saksasta kun meni audiokaupan tarjous ohitse, mutta menee hieman hämäräksi toimitus mailbox palveluiden kautta.
XTZ 12.17 EDGE 680€ houkuttelisi myös, mutta budjetti jo karkaa hivenen kauas.
Nykyiseen subbariin uusi vahvistin varmaan 300-400€ väliltä, mitä ulkomaan kaupoissa näyttää olevan.

Hieman myös nuo sisäänrakennetut huonekorjaimet kiinnostaisivat, mutta ovatko hintansa väärtit en tiedä. Loputon suo kyllä kun rupeaa subwoofereita etsimään.
Tuo Elac Debut S12EQ on myös pätevä laite. Tuolla jonninlainen arvostelu. Voi tuo olla aika karmean korostunutta jumpsetta ilman minkäänlaista pätevää korjausta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
@Maggara, ja jos ei muita vaihtoehtoja löydy niin otat tuon R-112SW:n ja takuuajan jälkeen käännät/vaihdat yhden komponentin toiselle puolelle piirilevyä niin homma korjattu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Oliko tähän valmis ohje jossain?
Jostain netin uumenista muistan katselleeni jokusen videon missä oli joku äijä joka noita korjasi. Itse kiikutin vahvarin kolvaustaitoiselle kaverille kun vahvari sammahti. Siellä on sellainen 3W resistori joka lämpenee niin paljon että lämmittää ympäröiviä konkkia. Kaveri vaihtoi sen resistorin 5 wattiseen ja viitisen konkkaa siitä ympäriltä ( nämä siis ihan vaan varuiksi). Tuon resistorin kolvasi toiselle puolelle levyä eroon muista komponenteista. Ja alkoi toimimaan jälleen kuin uusi. Sanoi että homma oli helppo, hintaa koko korjaukselle ja "modaukselle" tuli muutama euro.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
6
onko tuo lämpö ongelma kaikissa sama vai vaan tuossa R-112SW mallissa. itsellä kaa subin päivitys ois ajankohtainen. oon arponu ton R-112SW . R-115sw ja xtz12.17 edge:n välillä. oisko mitä suosituksia? käyttö 100% elokuvat...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
onko tuo lämpö ongelma kaikissa sama vai vaan tuossa R-112SW mallissa. itsellä kaa subin päivitys ois ajankohtainen. oon arponu ton R-112SW . R-115sw ja xtz12.17 edge:n välillä. oisko mitä suosituksia? käyttö 100% elokuvat...
Sikäli mikäli oon oikein ymmärtänyt niin se on tuossa R-112SW ja R-115W. itsellä tuo simahti useammanvuoden päästä ostosta. Syynä siis se miten komponentit on laitettu piirilevylle. Itse en tuon takia jättäisi ostamatta jos kolvi pysyy kädessä tai kaveri osaa homman. Ja, 150 eurolla saa maahantuojalta uudemman mallin vahvarin kokonaisuudessaan identtisillä arvoilla mutta fiksummin ladotuilla komponenteilla. Eli ei nyt hurja riskibisnes. :)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
790
Sikäli mikäli oon oikein ymmärtänyt niin se on tuossa R-112SW ja R-115W. itsellä tuo simahti useammanvuoden päästä ostosta. Syynä siis se miten komponentit on laitettu piirilevylle. Itse en tuon takia jättäisi ostamatta jos kolvi pysyy kädessä tai kaveri osaa homman. Ja, 150 eurolla saa maahantuojalta uudemman mallin vahvarin kokonaisuudessaan identtisillä arvoilla mutta fiksummin ladotuilla komponenteilla. Eli ei nyt hurja riskibisnes. :)
Mitä tarkoitat, että 150 eurolla saa maahantuojalta uudemman mallin? Onko siis joku vaihtodiili rikkoontuneen tilalle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Mitä tarkoitat, että 150 eurolla saa maahantuojalta uudemman mallin? Onko siis joku vaihtodiili rikkoontuneen tilalle?
Silloin ku narvoin että vienkö 112:n vahvarin kaverille vai hommanko uuden niin soitin maahantuojalle. Kertoi että voivat myydä 112:n vahvarin 140e ja sen oliko nyt SPL-120 vahvarin 150 eurolla. Mutta vein sit kaverille koska vika vaikutti juurikin siltä minkä takia noita on joillain mykistynyt - ja niin olikin.

Eli ei siis mikään vaihtodiili edes.

EDIT: Veikkaan tosin että täytyy tietää hommasta jotain että edes ehdottavat tuota, jonkin tovin sen henkilön kanssa jutustelin aiheesta ylipäätään.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
529
Itsellä tuli hyvähkö diili vastaan tuosta 115:sta käytettynä nii mitähän tuosta 112:sta sais kun myisi sen eteenpäin? Random leffakäytössä ollu tuo oma ja nelisen vuotta vanha...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
494
Klipsch R-10SWi langaton subbari sanoi sopimuksen irti. Ilmeisesti pitäisi joitakin konkkia vaihdella piirilevyille, mutta päällisin jo ei ole mitään jälkiä mitkä olisivat simahtaneet.

Yritin katsella vastaavia tuotteita ja ei näytä löytyvän markkinoilta yhtäkään järkevää ratkaisua enää, pelkästään johdollisia subbareita ja niihin 150€ langattomat adapterit, tai propietary soundbar settejä jotka toimivat vain valmistajan omien kamojen kanssa.

Kyselin uuden vahvistimen hintaa äänilaite.fi kautta kun tuonne Klipsch asiakaspalvelu ohjasi, ja uusi vahvistin olisi asennettuna 330€.

Kaikki vaihtoehdot vaikuttavat järjettömiltä, kun ottaa huomioon että maksoin subbarista 250€ vuonna 2018, tosin tämä oli puoleen hintaan ostettu.

Subbari tulisi Klipsch R-14PM aktiivikaiutinten kaveriksi. Onko hajonneen subbarin korjaaminen mahdollista jossakin päin, asustelen Tampereella?
Vai pitääkö alkaa miettimään koko setin korvaamista uudella? En ala sijoittamaan 400-600€ luokkaa pelkästään uuteen langattomaan subbariin tässä vaiheessa.
Tekeekö noilla 200€ hintaluokan RCA-liitännällisillä subeilla yhtään mitään?
Vai myynkö koko kajarisetin ja rikkinäisen subin pois ja tilalle kokonaan uusi setti?
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Itsellä tällä hetkellä koossa 5.0 systeemi:
2x JVC peruspönttöä surroundeina 120hz ylöspäin
1x Sony SS-H991 40-20k hz
2x Sonab OA-4 45-20k hz
Vahvarina on tollanen perus JVC, soitan näitä tietokoneen äänikortin kautta. Aktiivisubin tuohon saisi vielä kiinni.

Tuntien akustiikkakikkailun ja kaiuttimien sijoittelun jälkeen soi erittäin miellyttävästi, mutta tietenkin kun varsinaista subiwofferia ei ole, niin ne matalimmat 20-45hz jyrinät/potkut ja äänenpaine jää pois. Minkälaista subiwofferia tuohon settiin kannattais laittaa mukaan jos tavoitteena on saada tuohon kylkeen vielä puhtaasti soivat syvät bassot mukaan? Musiikin kuuntelu se ykkösprioriteetti.

Jonkin verran on kokemusta noista 8 ja alle tuumasista refleksi kotiteatterisubeista ja paskaa ovat olleet. Noissa Sonabeissa on 8,5 tuuman woofer-elementti ja kuulostavat paljon paremmilta kun puuroa kumisevat halpis 6-8" refleksisubit. Jos tohon soundiin siis oikeesti haluaa jotain lisämaustetta, niin pitääkö ostaa jokin +10" suljettu subi? Vai voiko noi refleksitkin soida ilman puurokuminaa jos vaan laadukkaan ostaa? Saako hyvää puhdasta syvää soundia alta 300€? Tarviiko olla hienosäädettävää EQ:ta kun ei tuo setti kaipaisi kun sinne 20-40hz alueelle vähän lisämaustetta?

Edit: Selailin vähän näitä vaihtoehtoja. R-10SW vai Polk HTS 10, onko näillä kahdella suurempaa eroa? Polkki ilmoittaa toistavansa 25hz asti mikä houkuttelisi. 25 vs 32 hz nyt ei hirveesti eroa musiikin kuuntelussa, mutta oishan se kiva että tulis kunnolla ulos älyttömien basso-elektro träkkien syvimmätki bassopölhöilyt, jotka aistitaan melkeen enempi mahan kautta, kun korvien.

R-12SW on fyysisesti liian suuri, ei mahdu tuohon pikkupöydän alle mihin tätä subia kaavailen. Kerrostalo yksiöön tulee muutenkin, niin eiköhän tollanen kymppikin vituta naapureita ihan tarpeeksi...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 097
Itsellä tällä hetkellä koossa 5.0 systeemi:
2x JVC peruspönttöä surroundeina 120hz ylöspäin
1x Sony SS-H991 40-20k hz
2x Sonab OA-4 45-20k hz
Vahvarina on tollanen perus JVC, soitan näitä tietokoneen äänikortin kautta. Aktiivisubin tuohon saisi vielä kiinni.

Tuntien akustiikkakikkailun ja kaiuttimien sijoittelun jälkeen soi erittäin miellyttävästi, mutta tietenkin kun varsinaista subiwofferia ei ole, niin ne matalimmat 20-45hz jyrinät/potkut ja äänenpaine jää pois. Minkälaista subiwofferia tuohon settiin kannattais laittaa mukaan jos tavoitteena on saada tuohon kylkeen vielä puhtaasti soivat syvät bassot mukaan? Musiikin kuuntelu se ykkösprioriteetti.

Jonkin verran on kokemusta noista 8 ja alle tuumasista refleksi kotiteatterisubeista ja paskaa ovat olleet. Noissa Sonabeissa on 8,5 tuuman woofer-elementti ja kuulostavat paljon paremmilta kun puuroa kumisevat halpis 6-8" refleksisubit. Jos tohon soundiin siis oikeesti haluaa jotain lisämaustetta, niin pitääkö ostaa jokin +10" suljettu subi? Vai voiko noi refleksitkin soida ilman puurokuminaa jos vaan laadukkaan ostaa? Saako hyvää puhdasta syvää soundia alta 300€? Tarviiko olla hienosäädettävää EQ:ta kun ei tuo setti kaipaisi kun sinne 20-40hz alueelle vähän lisämaustetta?

Edit: Selailin vähän näitä vaihtoehtoja. R-10SW vai Polk HTS 10, onko näillä kahdella suurempaa eroa? Polkki ilmoittaa toistavansa 25hz asti mikä houkuttelisi. 25 vs 32 hz nyt ei hirveesti eroa musiikin kuuntelussa, mutta oishan se kiva että tulis kunnolla ulos älyttömien basso-elektro träkkien syvimmätki bassopölhöilyt, jotka aistitaan melkeen enempi mahan kautta, kun korvien.

R-12SW on fyysisesti liian suuri, ei mahdu tuohon pikkupöydän alle mihin tätä subia kaavailen. Kerrostalo yksiöön tulee muutenkin, niin eiköhän tollanen kymppikin vituta naapureita ihan tarpeeksi...
Tuo on vaikea yhtälö ja monesti myös mahdoton. Haluat laadukasta infrataajuuksille ulottuvaa puhdasta bassoa niin että kouraisee mahasta mutta fyysinen koko pitää olla maitopurkin luokkaa ja hinta lähellä reilun-kaupan maitopurkin hintaa? Sijoitus tietenkin akustisesti raiskaavan pöydän alle jossa puuroutuu niin satkun kuin tuhansien eurojen subbari.

Itse lähtisin katselemaan nuille <30Hz taajuuksille vähintään sitä 12" vaihtoehtoa ja testailee kotona subeja jos mahdollista. Toki 10" subukallakin voi äänenpaineellisesti tapahtua ihmeitä pienessä betonikuutiossa ja jos tosiaan vielä pöydän alle laittaa jossa bassot alkaa kumisemaan ja pörisemään oikein urakalla niin jotain tuntemuksiakin voi saada 20Hz - 30Hz alueella. Hintaluokka (300e) antaa vain omat haasteensa, joten katselisin jotain käytettyä ehkäpä.
 
Liittynyt
28.02.2019
Viestejä
62
Tuo on vaikea yhtälö ja monesti myös mahdoton. Haluat laadukasta infrataajuuksille ulottuvaa puhdasta bassoa niin että kouraisee mahasta mutta fyysinen koko pitää olla maitopurkin luokkaa ja hinta lähellä reilun-kaupan maitopurkin hintaa? Sijoitus tietenkin akustisesti raiskaavan pöydän alle jossa puuroutuu niin satkun kuin tuhansien eurojen subbari.

Itse lähtisin katselemaan nuille <30Hz taajuuksille vähintään sitä 12" vaihtoehtoa ja testailee kotona subeja jos mahdollista. Toki 10" subukallakin voi äänenpaineellisesti tapahtua ihmeitä pienessä betonikuutiossa ja jos tosiaan vielä pöydän alle laittaa jossa bassot alkaa kumisemaan ja pörisemään oikein urakalla niin jotain tuntemuksiakin voi saada 20Hz - 30Hz alueella. Hintaluokka (300e) antaa vain omat haasteensa, joten katselisin jotain käytettyä ehkäpä.
"Haluat laadukasta infrataajuuksille ulottuvaa puhdasta bassoa niin että kouraisee mahasta mutta fyysinen koko pitää olla maitopurkin luokkaa ja hinta lähellä reilun-kaupan maitopurkin hintaa?"

Joo just näin :lol:

Mikään hyper infrajytinä ei ole tarpeen, mutta ois kiva kun alle 40hz kuuluis ja tuntuis muutakin kun täysin puhditonta lepatusta.

Ja kyseessä siis siro rokokoo pikkupöytä ja tuo polkki menisi sen alle niin, että pöydän kansilevyn ja subin väliin jää 1-2cm.

Toki pitää kuunnella rikkooko se soundia, mutta ei tässä hirveesti vaihtoehtoja tuolle sijoittelulle ole kun yksiö kyseessä joka on jo ennestään täynnä kaiuttimia xD. Työpöydän alla puurokumisee varmasti, keittiön nurkka ja parvekkeen oven eteen 2. ja 3. vaihtoehdot. Pitää testailla missä soi parhaiten.

Pitää ruveta kyttäilemään käytettyjä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 295
Viestejä
4 190 830
Jäsenet
70 721
Uusin jäsen
juukaliz

Hinta.fi

Ylös Bottom