Subwooferin hankinta?

Onko mitään merkitystä sillä mimmoset kajarit setissä on, kun subia miettii? Nykyiset on Dalin Zensor seiskat ja voi olla et noille vois kaveriks alkaa hommaan subia tai paria.
 
Nyt pari viikkoa ollut käytössä nuo tupla SVS PB2000 subit, ja hyvin rokkaa vieläkin.

Vähän tuossa alkanut arpomaan, että onkohan subien volume tasot samalla levelillä....
Volume nupikoista olen kyllä ne samalla tasolle asentanut (säätö on sellainen pienillä klikeillä oleva ja maximista olen laskenut x klikin määrän molemmista), mutta silti tosiaan pieni epäily että näin ei olisi. Korvakuulolla en ainakaan minä ainakaan oikein paremmaksi saanut...

Tämänhän saisi ratkaistua jollain db-mittarilla. Liekkö kännykkä+appi olisi riittävän hyvä tähän? Vai kävisikö esim. Äänimittari ?
 
Nyt pari viikkoa ollut käytössä nuo tupla SVS PB2000 subit, ja hyvin rokkaa vieläkin.

Vähän tuossa alkanut arpomaan, että onkohan subien volume tasot samalla levelillä....
Volume nupikoista olen kyllä ne samalla tasolle asentanut (säätö on sellainen pienillä klikeillä oleva ja maximista olen laskenut x klikin määrän molemmista), mutta silti tosiaan pieni epäily että näin ei olisi. Korvakuulolla en ainakaan minä ainakaan oikein paremmaksi saanut...

Tämänhän saisi ratkaistua jollain db-mittarilla. Liekkö kännykkä+appi olisi riittävän hyvä tähän? Vai kävisikö esim. Äänimittari ?

Tuohan riippuu ihan siitä, miten ne on sijotettu. Paras tapa toki ois vaan ostaa UMIK-1 ja mitata REW:llä.
 
Nyt pari viikkoa ollut käytössä nuo tupla SVS PB2000 subit, ja hyvin rokkaa vieläkin.

Vähän tuossa alkanut arpomaan, että onkohan subien volume tasot samalla levelillä....
Volume nupikoista olen kyllä ne samalla tasolle asentanut (säätö on sellainen pienillä klikeillä oleva ja maximista olen laskenut x klikin määrän molemmista), mutta silti tosiaan pieni epäily että näin ei olisi. Korvakuulolla en ainakaan minä ainakaan oikein paremmaksi saanut...

Tämänhän saisi ratkaistua jollain db-mittarilla. Liekkö kännykkä+appi olisi riittävän hyvä tähän? Vai kävisikö esim. Äänimittari ?
Tuo bilteman mittari ajaa kyllä äänenpainemittauksissa asiansa, jos haluaa äänenpaineen säätää tasaiseksi esim. parille subukalle kuuntelupaikalle. Todennäköisesti joku vahvarin oma mittausmikkikin läppäriin kytkettynä kävisi jos moinen löytyy. Jos haluaa mitata tarkemmin esim. huone / kaiutin / subwoofer vasteita niin sitten parempaa mikkiä kuten Umik-1.

Tokihan joku UMIK-1 + MiniDSP -kombo olisi kova koska sen mittauksen tuloksen voisi viedä MiniDSP ja korjata virheet (korostumat jne)
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan riippuu ihan siitä, miten ne on sijotettu. Paras tapa toki ois vaan ostaa UMIK-1 ja mitata REW:llä.

Molemmat subit sijoitettu pääkaiuttimien ihan viereen, ns. ulkopuolelle. Toinen vähän enemmän nurkassa kuin toinen.

Toki kunnon mikkejä, kuten mainitsemasi UMIK-1, löytyy kaupoista. Mutta jotenkin 100+e sijoitus ei oikein houkuttele.
Hifiharrastajien "jäsenlaatikossa" taitaa muuten moinen löytyä, ehkäpä pitäisi ottaa ja tilata se hetkeksi lainaan...

Tuo bilteman mittari ajaa kyllä äänenpainemittauksissa asiansa, jos haluaa äänenpaineen säätää tasaiseksi esim. parille subukalle kuuntelupaikalle. Todennäköisesti joku vahvarin oma mittausmikkikin läppäriin kytkettynä kävisi jos moinen löytyy. Jos haluaa mitata tarkemmin esim. huone / kaiutin / subwoofer vasteita niin sitten parempaa mikkiä kuten Umik-1.

Tokihan joku UMIK-1 + MiniDSP -kombo olisi kova koska sen mittauksen tuloksen voisi viedä MiniDSP ja korjata virheet (korostumat jne)

No ei äänenpaine itsessään ehkä se oleellisin asia, vaan se, että äänentaso olisi molemmissa sama?
Molemmat subit tosiaan yhden Antimode 8033 C takana.

Liekkö nyt osasin selittää asiaa edes auttavasti :)
 
Onkos jotain suosituksia minkälaisella signaalilla tuota subien volumea olisi sitten hyvä säätää? Pelkällä musiikilla se ei kyllä onnistu oman korvan kanssa...
 
Toki kunnon mikkejä, kuten mainitsemasi UMIK-1, löytyy kaupoista. Mutta jotenkin 100+e sijoitus ei oikein houkuttele.
Hifiharrastajien "jäsenlaatikossa" taitaa muuten moinen löytyä, ehkäpä pitäisi ottaa ja tilata se hetkeksi lainaan...

Sullo kaks yli tonnin subia ja sit joku reilun satkun sijotus mikkiin mietityttää? :D

Osta (käytettynä jos löytyy) ja myy eteenpäin, ei kait tos hirveesti häviä. Toki toi HH:n jäsenlaatikko kantsii käyttää hyväks, jos mahdollisuus.
 
´Noniinno... :D
Eihän tuo nyt niiiin arvokas ole etteikö voisi, katsastetaan nyt sitten jälkimarkkinat jos osuisi :)

USB-mittamikrofoneja tulee myyntiin melko vähän käytettynä ja yleensä hinta on yllättävän lähellä uuden hintaa. Kysyntä näistä on harrastajien piireissä sen verran korkea, että nopea pitää olla jos haluaa käytetyn napata.

Buy once, cry once. Mittamikki on parhaita sijoituksia mitä voi äänentoistolleen tehdä, jos viitsii perehtyä mittaamiseen ja REW:n käyttöön.
 
No ei äänenpaine itsessään ehkä se oleellisin asia, vaan se, että äänentaso olisi molemmissa sama?
Molemmat subit tosiaan yhden Antimode 8033 C takana.
Eiköhän tässä mittaus / säätö -tapauksessa äänenpaine ja äänentaso kannattane nähdä täysin identtisenä asiana. Voishan tässä saivarrella että äänentaso (teho, vaimennus, vola, volyyyymi, paukut, jerkut, korostus gaini) säädetään lähteestä ja subwooferin tuottama äänenpaine (sen mitä sinä ja mittari kuulette) mitataan kuuntelupaikalta :) . Toki subwooferien säätöpotikat voi olla täysin eri asennossa ja mitattu äänenpaine kuuntelupisteellä kuitenkin sama, koska korostumat, vaimentumat, sijoitukset jne. Kaikki merkkaa (muukin kuin laitteiden sijoitus), aina seinien villoituksesta lähtien.

Korva kuulee täysin erilailla matalat taajuudet vs. korkeammat joten korvakuulolta noita on aika turha lähteä säätämää kohdalleen.

Fletcher-Munson.gif



Onkos jotain suosituksia minkälaisella signaalilla tuota subien volumea olisi sitten hyvä säätää? Pelkällä musiikilla se ei kyllä onnistu oman korvan kanssa...
Vaikkapa sen taajuuden testisignaalilla minkä olet jakotaajuudeksi määrittänyt. Signaaligeneraattoreita on netti väärällään ja taitaa noita testisignaaleja olla spotifyssä ja youtubessakin.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut jo etukäteen pitkästä sepustuksesta, subbarikaupoille pitäisi vääntäytyä ja pallo vahvasti hukassa. :D

Oma tilanteeni on suurin piirtein seuraavankaltainen: Tällä hetkellä kuunteluhuoneena normaali suomalainen omakotitalon olohuone, näköpiirissä tosin on muutto uuteen kotiin jossa pohjaratkaisu on avoin joten nyt hankittavan subin pitäisi toimia myös merkittävästi isommassa huoneessa. Käyttö on sekä musiikkia että sarjoja/elokuvia. Ohjenuorana voisi ajatella että tarkkuus ja napakkuus ovat päätavoitteet matalille taajuuksille, ei niinkään raaka äänenpaine. Toisin sanoen äänenlaatu musiikissa painaa merkittävästi enemmän kuin jytinät elokuvissa, jälkimmäinen on sitten lisäplussaa. Koska pääasiallinen huomio on musiikissa, ei tärkeintä ehkä ole taajuusvasteen ulottuminen pitkälle alle 20Hz:n, ottaen huomioon että bassorummun taajuus taitaa olla n. 50Hz ja pianonkin matalin nuotti karvan alle 30Hz. Urkumusiikkia ei ihan päivittäin tule kuunneltua vaikka musiikkimaku laaja onkin... Toisaalta, jos matalammalle ulottuva taajuusvaste tarkoittaa kautta linjan laadukkaampaa toistoa niin mikä ettei, eikä siitä toki haittaa ole sitten leffoja katsoessa.

Kalusto jota subin on tarkoitus täydentää koostuu itserakennetuista kaiuttimista (Frugal Horn XL) joita ajetaan Elekit TU-8200 -putkivahvistimella. Esivahvistimen ja Elekitin välissä on MiniDSP DDRC24, jonka avulla tällä hetkellä tasoitetaan kaiuttimien taajuusvastetta ja tehdään huonekorjaus. Jatkossa luonnollisesti myös subin sovitus kokonaisuuteen tehtäisiin MiniDSP:llä/Diracilla. Nykyiset kaiuttimet toistavat varsin hyvin n. 40 hertsiin asti, 30 Hz kohdalla ollaan jo -10dB. Tämä kertookin jo hiukan siitä syystä miksi subia harkitsen. Ei voi sanoa että kaiuttimista varsinaisesti basso vallan puuttuu, mutta lisätuki ei olisi pahitteeksi.

Olen tässä katsellut erityisesti SVS:n, XTZ:n ja Arendalin tarjontaa siinä tuhannen euron molemmin puolin, mutta rehellisesti sanottuna menee käsi päähän eri vaihtoehtojen kanssa. Toisaalta on turhaa maksaa suorituskyvystä jota juurikaan ei käytä, toisaalta potentiaalinen päivitystarve pitäisi mieluummin eliminoida hankkimalla kerralla ns. riittävä.

Löytyisiköhän täältä vinkkejä subin hankintaan?
 
Klikkailin muutaman sivun taaksepäin, mutta en saanut pariin kysymykseen vastausta...

Mietinnässä on ollut subwooferin hankinta lähitulevaisuudessa, mutta kumpaa suosittelisitte: refleksikotelollista vai suljettua? Mitkä ovat edut ja haitat kummallakin? Lisäksi yksi hieman isompi ja kalliimpi subi vai kaksi hieman pienempää ja edullisempaa subia, kumpi on parempi?

Etupäässä kuuntelen musiikkia, mutta leffojakin katson joskus. Mitä valmistajaa kannattaisi katsoa? Budjetista en osaa sanoa muuta kuin, että parin tonnin luokassa, mutta sovellan harkintaa, käytänkö enemmän vai vähemmän riippuen siitä, kuinka paljon lisäarvoa sillä voi saada.
 
Pitkästä aikaa himo subbaria kohtaan on alkanut taas voimistumaan. Edellinen oli joku SVS jonka myin kun tuli lapsia ja se jäi olemattomalle käytölle. Nyt kun skidit ovat jo isompia voisi taas harkita..
Pääpaino vahvasti leffoissa, hakusessa sitä tukkaa hulmuttavaa painetta ja kunnon tytinää, ei tarvitse olla extranapakka ja tarkka musiikille, niihin on jo toiset vehkeet. :psmoke:

Meneekö ihan metsään esim. tällä (Klipsch R-120SW) vai onko ihan tuhnu? Ehdottaa toki saa, budjetti about siinä 500 euroa. Käytettynäkin kelpaisi mainiosti kunhan tietäisi mitä etsiä ja saako tällä budjetilla edes kelpoa?

Ja tietysti, mitä pienempi sen parempi (jos ja kun vaimolta kysytään), tulee siis olkkariin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa himo subbaria kohtaan on alkanut taas voimistumaan. Edellinen oli joku SVS jonka myin kun tuli lapsia ja se jäi olemattomalle käytölle. Nyt kun skidit ovat jo isompia voisi taas harkita..
Pääpaino vahvasti leffoissa, hakusessa sitä tukkaa hulmuttavaa painetta ja kunnon tytinää, ei tarvitse olla extranapakka ja tarkka musiikille, niihin on jo toiset vehkeet. :psmoke:

Meneekö ihan metsään esim. tällä (Klipsch R-120SW) vai onko ihan tuhnu? Ehdottaa toki saa, budjetti about siinä 500 euroa. Käytettynäkin kelpaisi mainiosti kunhan tietäisi mitä etsiä ja saako tällä budjetilla edes kelpoa?

Ja tietysti, mitä pienempi sen parempi (jos ja kun vaimolta kysytään), tulee siis olkkariin.

Kovin isossa huoneessa 1x12" ei juuri tukkaa hulmuta, varsinkin jos käyttää huonekorjausta ja siivoaa pahimmat piikit pois. Sanoisin että 2x12" tai 1x15" vois olla hyvä lähtökohta jos leffatunnelmia hakee.

Toki jos kyseessä pieni betonikoppi niin tuo 1x12" voi riittää...
 
Klikkailin muutaman sivun taaksepäin, mutta en saanut pariin kysymykseen vastausta...

Mietinnässä on ollut subwooferin hankinta lähitulevaisuudessa, mutta kumpaa suosittelisitte: refleksikotelollista vai suljettua? Mitkä ovat edut ja haitat kummallakin? Lisäksi yksi hieman isompi ja kalliimpi subi vai kaksi hieman pienempää ja edullisempaa subia, kumpi on parempi?

Etupäässä kuuntelen musiikkia, mutta leffojakin katson joskus. Mitä valmistajaa kannattaisi katsoa? Budjetista en osaa sanoa muuta kuin, että parin tonnin luokassa, mutta sovellan harkintaa, käytänkö enemmän vai vähemmän riippuen siitä, kuinka paljon lisäarvoa sillä voi saada.

Refleksin ja suljetun suurin ero on datalehteen kirjattu termi, käytössä ei juuri väliä jos muuten speksit on samat. Identtisellä elementillä identtisessä kotelossa refleksi menee alemmas suuremmalla äänenpaineella mutta suljetun tasaisemmin laskeva vaste voi olla helpompi sovittaa ilman huonekorjausta.

Parin tonnin luokassa vahva suositus joko EQ malliin tai sitten erillinen MiniDSP / AntiMode - tuolla budjetilla (ja muutenkin) sanoisin että 2xsubia aina parempi kuin yksi. Arendal, SVS, Klipsch hyviä ehdokkaita aina
 
Kovin isossa huoneessa 1x12" ei juuri tukkaa hulmuta, varsinkin jos käyttää huonekorjausta ja siivoaa pahimmat piikit pois. Sanoisin että 2x12" tai 1x15" vois olla hyvä lähtökohta jos leffatunnelmia hakee.

Toki jos kyseessä pieni betonikoppi niin tuo 1x12" voi riittää...
Näin oletinkin. Täytynee noita käytettyjä kyttäillä. Kiitos.
 
Näin oletinkin. Täytynee noita käytettyjä kyttäillä. Kiitos.
Tuossa hieman budjetin ylittävä subi.
Pikkuveli lähteekin sit jo niin halvalla, että käytettynäkin hankala löytää tuohon hintaan.
Testiä kummastakin subista löytyy audiovideolta.
 
Tuossa hieman budjetin ylittävä subi.
Pikkuveli lähteekin sit jo niin halvalla, että käytettynäkin hankala löytää tuohon hintaan.
Testiä kummastakin subista löytyy audiovideolta.
Toi R112W voisi olla kyl ihan kelpo mun käyttöön ja sopisi juuri mitoiltaakin vielä toisen etukajarin viereen. Ja halpakin vielä. Sitten se vaikein osuus, eli rouvan suostuttelu. :)
 
Tuota Klipschin 15-tuumaista suosittelisin itsekin, siirtää vaikka sitten toista kaiutinta hieman. :rofl2: Tosin eilen omasta, melkein kolmevuotiaasta yksilöstä meni vahvistin rikki... Näiden tyypillinen vika. Omalla kohdallani näin melkein vuosi takuuajan ylittäneenä, maahantuoja/huolto lupasi silti lähettää uuden vahvistimen takuun piikkiin. Mieli tekisi kovasti toista samanlaista subwooferia tämän kaveriksi, mutta pitänee vielä koittaa malttaa.
 
Monopricen EU kaupassa on nyt saatavilla 13" THX mallia. 1699e joka on sinällään halvahko kun CEA-2010 burst test mittaukset vastaa abouttiarallaa SVS PB16-ultra mallia. Audiokaupassa tämän hetken hinta PB16-ultralle 4 099,00 €.

 
Monopricen EU kaupassa on nyt saatavilla 13" THX mallia. 1699e joka on sinällään halvahko kun CEA-2010 burst test mittaukset vastaa abouttiarallaa SVS PB16-ultra mallia. Audiokaupassa tämän hetken hinta PB16-ultralle 4 099,00 €.

Harmi kuin tuota ei saa valkoisena.
 
Monopricen EU kaupassa on nyt saatavilla 13" THX mallia. 1699e joka on sinällään halvahko kun CEA-2010 burst test mittaukset vastaa abouttiarallaa SVS PB16-ultra mallia. Audiokaupassa tämän hetken hinta PB16-ultralle 4 099,00 €.

no eihän tuo voi pitää mitenkää paikkaansa? kai sen nyt ymmärtää tyhmäkin? svs elementti eri luokkaa vahvari aivan eriluokkaa. hintakin. nii miten voi olla samaa tasao? jossai mättää ja pahasti tähän kunnon perusttelut sitte!
 
no eihän tuo voi pitää mitenkää paikkaansa? kai sen nyt ymmärtää tyhmäkin? svs elementti eri luokkaa vahvari aivan eriluokkaa. hintakin. nii miten voi olla samaa tasao? jossai mättää ja pahasti tähän kunnon perusttelut sitte!

CEA-2010 on standardoitu mittaustapa, itse luotan niihin.

Tuollaiset tulokset ovat hyvinkin mahdollisia silloin, kun toinen subbareista on vaan paremmin suunniteltu. Suunnitelulla tässä yhteydessä tarkoitan sitä, että kenties SVS:n 16" elementti ei vaan viihdy noin "pienessä" refleksikotelossa, kuin missä se PB16-Ultrassa on. Tuota samaahan elementtiä käytetään myös SB16 kanssa, joten elementti on varmasti jonkinasteinen kompromissi, jotta se sopii molempiin. Tuosta tietenkin seuraa se, että jokin pykälää pienempi subbari saattaa päästä samoihin tuloksiin, jos sen kohdalla vastaavia kompromisseja ei ole tehty.

Vahvasti mutua, mutta mahdollisuuksien rajoissa sanoisin.
 
SVS:n huippumallit on jo pitkään maksanut Euroopassa liikaa verrattuna mitä suorituskyky antaa ymmärtää.

Esim. Monolith 13" THX 1699 $ USA ja 1699 € EU.
SVS PB16-Ultra 2899 $ USA ja 4099 € EU.
 
SVS:n huippumallit on jo pitkään maksanut Euroopassa liikaa verrattuna mitä suorituskyky antaa ymmärtää.

Esim. Monolith 13" THX 1699 $ USA ja 1699 € EU.
SVS PB16-Ultra 2899 $ USA ja 4099 € EU.
Voisiko johtua maahantuonnin puutteesta? SVS:llähän on muutakin audiokamaa, mutta täällä näkyy kaupoissa vain subbareita. Jos vertaa kahta allaolevaa, niin Klipschillä näyttää tulevan $300 lisäkuluja tänne lähetyksestä ja SVS:llä tämän ekstrapoloiden tulisi hintaa about 1030€, mikä on hyvin lähellä sitä, mitä tuo maksaa Verkkiksessä.

 
SVS:n huippumallit on jo pitkään maksanut Euroopassa liikaa verrattuna mitä suorituskyky antaa ymmärtää.

Esim. Monolith 13" THX 1699 $ USA ja 1699 € EU.
SVS PB16-Ultra 2899 $ USA ja 4099 € EU.

Miten määrittelet sen, että maksaa liikaa? Hintahan on just sopeva jos porukka niitä kuitenkin ostaa... imo. :)
 
Miten määrittelet sen, että maksaa liikaa? Hintahan on just sopeva jos porukka niitä kuitenkin ostaa... imo. :)

Ok, tarkennan. MINUSTA ne maksaa täällä liikaa ja USA:n sivuja katsellessa löydän niiden oikean hintatason. Tuon hintoeron takia MINÄ en ole pitänyt niitä sopivan hintaisena. MINUSTA niiden kultainen aika oli muutenkin joku 10v sitten ja muut valmistajat ovat tuoneet hyviä vaihtoehtoja rinnalle ja monesti ohittaneet hinta-laatusuhteessa.

Mutta on tietty ihmisiä joiden mielestä vaikka näyttisten nykyhinnat on sopiva ja ostaa niitä hymyssä suin.
 
Hamittaahan se kun jenkkifoorumeita lukee kun siellä puhutaan 4000 taalan systeemeistä niin ne on JTR Captivator RS2 tai HarbottleAudio 24" neodynium hirviöitä 5000W vahvistimella. Täällä tuohon hintaan saa pienen ja nätin 16" SVS:n joka ei paljoa alle 16Hz pöristele.

Semmoista se on asua täällä turvallisessa tunturin kupeessa.
 
Miten määrittelet sen, että maksaa liikaa? Hintahan on just sopeva jos porukka niitä kuitenkin ostaa... imo. :)
Porukka ostaa niitä koska ei ole lähes mitään muuta vaihtoehtoa jos haluaa tuotteen kotimaasta ja sen elementin on oltava väh. 16" -tuumaa. (+ diy hommat ei onnistu / kiinnosta). Toinen vaihtoehto olisi Velodyne DD18+ ja yllättäen reilusti kalliimpi.
 
Hamittaahan se kun jenkkifoorumeita lukee kun siellä puhutaan 4000 taalan systeemeistä niin ne on JTR Captivator RS2 tai HarbottleAudio 24" neodynium hirviöitä 5000W vahvistimella. Täällä tuohon hintaan saa pienen ja nätin 16" SVS:n joka ei paljoa alle 16Hz pöristele.

Semmoista se on asua täällä turvallisessa tunturin kupeessa.

Onneksi voi rakentaa itse ;).

Tuolla 3000-4000€ budjetilla saa käytännössä teetettyä osaavalla puusepällä melkein millaisen vaan subbarikotelon (tai kaksi) ihan maalattuna itselleen. Käytännössä itse pitää osata vain kiinnittää elementti ja ostaa vahvistin. Hauskaahan tuossa DIY-puolessa on se, että jos oikeasti rakentaa järeän subbarin, niin vastine hinnalla on aivan älytön. Nuo SVS:n käyttämän 4000W vahvistimet ovat melkoisia brute force-ratkaisuja minun mielestä, mutta pakollisia kompromisseja, kun ei haluta tehdä tarpeeksi isoa koteloa/sopivaa elementtiä. Hyvin suunnitellun refleksi/torvi-subbarin kanssa pärjää paljon vähemmälläkin.

Jos kasaa kokonaan itse, niin sitten vasta alkaakin naurattaa. Oma budjetti kahdelle 15" refleksisubbarille taisi olla n. 1200€. Tuohon 1200€ saa laskea jo ruuvitkin mukaan. Laatu nyt ei ammattilaisen tekemälle tietenkään pärjää, mutta riittää omille kriteereille (riittävän siisti ollakseen olohuoneessa).

Toisin sanoen: Jos budjetti subbareille alkaa olla luokkaa PB16-Ultra, niin itse alkaisin saman tien soitella puusepälle. Toki tuossa nyt on vielä sellainen vähän isompi kompastuskivi nimeltään suunnittelu, mutta siihenkin saa harrastajilta apua kun vaan kysyy. Tälläkin foorumilla on varmaan jo kymmeniä, joilta elementin simulointi onnistuu aika helposti. Subbari nyt on kuitenkin yksi niistä harvoista laitteista, joka on periaatteessa aika helppo suunnitella ja rakentaa ihan itse, minusta tuollaiset mahdollisuudet kannattaa käyttää.
 
Onneksi voi rakentaa itse ;).

Tuolla 3000-4000€ budjetilla saa käytännössä teetettyä osaavalla puusepällä melkein millaisen vaan subbarikotelon (tai kaksi) ihan maalattuna itselleen. Käytännössä itse pitää osata vain kiinnittää elementti ja ostaa vahvistin. Hauskaahan tuossa DIY-puolessa on se, että jos oikeasti rakentaa järeän subbarin, niin vastine hinnalla on aivan älytön. Nuo SVS:n käyttämän 4000W vahvistimet ovat melkoisia brute force-ratkaisuja minun mielestä, mutta pakollisia kompromisseja, kun ei haluta tehdä tarpeeksi isoa koteloa/sopivaa elementtiä. Hyvin suunnitellun refleksi/torvi-subbarin kanssa pärjää paljon vähemmälläkin.

Jos kasaa kokonaan itse, niin sitten vasta alkaakin naurattaa. Oma budjetti kahdelle 15" refleksisubbarille taisi olla n. 1200€. Tuohon 1200€ saa laskea jo ruuvitkin mukaan. Laatu nyt ei ammattilaisen tekemälle tietenkään pärjää, mutta riittää omille kriteereille (riittävän siisti ollakseen olohuoneessa).

Toisin sanoen: Jos budjetti subbareille alkaa olla luokkaa PB16-Ultra, niin itse alkaisin saman tien soitella puusepälle. Toki tuossa nyt on vielä sellainen vähän isompi kompastuskivi nimeltään suunnittelu, mutta siihenkin saa harrastajilta apua kun vaan kysyy. Tälläkin foorumilla on varmaan jo kymmeniä, joilta elementin simulointi onnistuu aika helposti. Subbari nyt on kuitenkin yksi niistä harvoista laitteista, joka on periaatteessa aika helppo suunnitella ja rakentaa ihan itse, minusta tuollaiset mahdollisuudet kannattaa käyttää.
Ja kun näitä myydään liki puoliksi valmiina. Tuohon vaan pääte kaveriksi niin johan lähtee. En tajua onko porukka niin avutonta ettei pysy liimatuubi, ruuvari ja maalipensseli kädessä vai pelätääkö porakonetta(?).. Luulis ettei näin ole palstan "pääteeman" huomioiden. Prkle noitahan saa 5kpl + päätteen yhden PB16 hinnalla. Ja tuon voi maalata jopa valkoiseksi.. Akkakin tykkää eikä piparinsaanti lopu.
 
Toki DIY on aina DIY. Ja mitä enemmän itse tekee, sen halvemmaksi se myös tulee. Ja onhan se itse tekeminenkin mukavaa homma.

Omalta kohdalta vain jostain syystä menin helppous edellä, ihan ostamalla valmiit vehkeet kun vielä kelpo hintaan molemmat subitkin saatu. Joskus aikoinaan noita laatikoita on kyllä kotiin, että autoonkin tehty.
Yleensä toki viimeistely vaiheessa oma sisäinen inno on sanonut että ei perkele nyt taas.... :D
 
Ja kun näitä myydään liki puoliksi valmiina. Tuohon vaan pääte kaveriksi niin johan lähtee. En tajua onko porukka niin avutonta ettei pysy liimatuubi, ruuvari ja maalipensseli kädessä vai pelätääkö porakonetta(?).. Luulis ettei näin ole palstan "pääteeman" huomioiden. Prkle noitahan saa 5kpl + päätteen yhden PB16 hinnalla. Ja tuon voi maalata jopa valkoiseksi.. Akkakin tykkää eikä piparinsaanti lopu.
Avuttomuus on tuskin ainut syy. Osa ostajista ei välttämättä ole kiinnostunut "amistelemaan" DYI-projektien kanssa olkoot ne kuinka helppoja tai "helppoja" tahansa. Ymmärrän toki molempien vaihtoehtojen hyvät puolet ja tuo linkkaamasi DYI-setti on vakavassa harkinnassa. Tuollainen "ei kiinnosta säätää"-asenne on varmasti yksi useista syistä miksi massat hakevat geneerisen sound barin lähikaupasta, kun erillinen subbarikin on jo liikaa säätöä. :)

Joku näemmä kasasi vastaavan setin YouTubessa:

 
Viimeksi muokattu:
Noniin tilasin itsekin täällä moneen kertaan kehutut klipsch r-112sw verkkiksen kautta. Tulee suoraan audio pro perus purkeista a26 sub out -liitännästä.
Pakko sanoa että yllätti useampi asia, hyvässä ja vähän huonossakin mielessä.

Positiivista:
- helppokäyttöisyys audiopro a26 -kaiuttimien kanssa: ei ole tarvinut säätää yhtään mitään muuta kuin laittaa subbari paikalleen, virtajohto seinään ja piuha a26-kaiuttimiin kiinni. käänsinköhän kahta nuppia johonkin asentoon subbarin takana. TODELLA helppoa. mitä tarvinut säätää, tehnyt sitä audiopro oman sovelluksen kautta mikä on mielestäni todella käytännöllinen
- se lisä musiikin kuunteluun. aivan mahtavaa.

Kyseenalaista?
- pettymykset leffojen ja tv-sarjojen kanssa: olen aika varma, ettei leffoja tai sarjoja ole varustettu ääniraidalla missä tulisi kovinkaan usein sellaisia wooooomb-efektejä, missä kuulisi subbarilla jotain erityistä. sellaiset erityistehosteiden esittelyjen pätkät vaikka youtubessa johtivat aika paljon harhaan, että ne tosi matalat taajuudet vahvana olisivat yleisiäkin tavallisessa ohjelmatuotannossa.
- mainokset: jos katsoo youtuben tai mainostelevision lähetyskuvaa, mainosten äärimmilleen säädetyt tehosteet tuntuvat todella rasauttavilta ja pilaavat sen varsinaisen katsottavan ohjelman kuuntelunautintoa.

SUMMA SUMMARUM:
ehkä parhaiten käyttämäni 400 euroa. nosti musiikin kuuntelun kotona AIVAN uudelle tasolle, mikä se kaikista parhain puoli.
 
Kyseenalaista?
- pettymykset leffojen ja tv-sarjojen kanssa: olen aika varma, ettei leffoja tai sarjoja ole varustettu ääniraidalla missä tulisi kovinkaan usein sellaisia wooooomb-efektejä, missä kuulisi subbarilla jotain erityistä. sellaiset erityistehosteiden esittelyjen pätkät vaikka youtubessa johtivat aika paljon harhaan, että ne tosi matalat taajuudet vahvana olisivat yleisiäkin tavallisessa ohjelmatuotannossa.

Mitä kautta syötät audiosignaalin kaiuttimille ja subbarille?

Olet täysin oikein jyvällä: ns. LFE ääniraita puuttuu tavallisesta 2-kanavaäänestä jota saat kytkemällä kaiuttimet optisella kaapelilla tai RCA:lla töllöön. Eli se raita on varmankin lähteessä, mutta se ohitetaan koska signaalin käsittelyn tekevä laite ei sitä osaa/yritä.

Pääasiassa AV-vahvistimet (ja ilmeisesti harvat 2-kanavalaitteet) osaavat tulkita sen LFE-raidan jos sellainen on mukana ja soittaa odottamasi efektimölinät subbarilla (+kaiuttimilla asetuksista riippuen).
 
Monitor audio bronze 100:sista meinaan tehdä 5.1.2 setin ja subbaria mietin. Valkoinen pitäisi olla ja Polk HTS 12 osuu hyvin budjettiin. Onko mielipiteitä tästä subbarista ? (Käyttö kotiteatterille olisi pelit ja elokuvat)
 
Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä. Ja hieman OT.

Mulla on subi kiinni vahvarissa RCA piuhalla, eli toinen pää on vahvarin subwoofer out liitännässä ja toinen pää subin line level in liitännässä. Kytkentä on tehty subin mukan tulleella RCA-RCA piuhalla. Haluain siirtää subin uuteen paikkaan ja vanha piuha jää liian lyhyenksi. Eli uusi 3 m piuha pitäisi hommata.

Nyt siirrytään siihen tyhmään osuuteen.

Melkein kaikki edulliset RCA piuhat kaupassa näyttäsi olevan sellaisia "kaksoisjohtoja " 2xRCA -2xRCA jossa on kaksi piuhaa nipussa ( valkoinen /punainen ), mutta tää piuha mitä käytän on sellainen "yksöisjohto RCA -RCA", eli vain yksi johto ja yksi RCA pää. Voinko käyttää tuollaista kaksoisjohtoa siten että käytän vain vaika sitä "punaista" johtoa. Vai onko tuossa alkuperäisessä RCA -RCA piuhassa jotain taikaa ? tuollaiset RCA-RCA piuhat ovat kortilla, ja jos löytyy niin ovat "hiton kalliita". Perus 2 x RCA -2x RCA saa edullisesti.

2xRCA -2xRCA

2xRCA -2xRCA

RCA-RCA

Päädytään taas kysymykseen onko RCA piuhojen laadulla väliä ?


Heitetään tähän samaan kysymys, että olisiko iloa hommata toinen subi ?
Onko jollain heittää kokemuksia 5.1 vs 5.2 systeemistä

tuota hieman lueskelin sivistääkseni itseäni:
 
Viimeksi muokattu:
Voit ostaa tuollaisen "tuplajohdon" ja käyttää siitä vain toista. Jos 3m riittää niin ottaisin tuon Haman, näyttää ainakin asialliselta. Ihan yhtä lailla voi toimia tuo pidempikin, missä halvempi hinta/m. Laadulla varmasti joissain tilanteissa on väliä, ja jotkut sanovat eroja kuulevansa. Tähän en ota kantaa, minä en kuule.

Toisesta subista on hyötyä jos saat sen sijoitettua optimaalisesti ja jaksat säätää ne kunnolla. Jos ne sijottaa vaan arpomalla eikä säädä, lopputulos voi olla jopa huonompi kuin lähtökohta. Tuo linkkaamasi sivusto puhuu tuplasubeista niinkuin niille tulisi oma äänikanava, käsittääkseni edelleen subbareille on vain yksi LFE kanava äänimiksauksissa, kahden subbarin tilanteessa sitä samaa toistetaan molemmista.
 
Kyseenalaista?
- pettymykset leffojen ja tv-sarjojen kanssa: olen aika varma, ettei leffoja tai sarjoja ole varustettu ääniraidalla missä tulisi kovinkaan usein sellaisia wooooomb-efektejä, missä kuulisi subbarilla jotain erityistä. sellaiset erityistehosteiden esittelyjen pätkät vaikka youtubessa johtivat aika paljon harhaan, että ne tosi matalat taajuudet vahvana olisivat yleisiäkin tavallisessa ohjelmatuotannossa.
- mainokset: jos katsoo youtuben tai mainostelevision lähetyskuvaa, mainosten äärimmilleen säädetyt tehosteet tuntuvat todella rasauttavilta ja pilaavat sen varsinaisen katsottavan ohjelman kuuntelunautintoa.
Kyllä elokuvissa on todella matalia isosti bassoa antavia kohtauksia.. Varmaan juurikin noita mainitsemiasi "woooomb" -efektejä, mutta sinä et niitä valitettavasti saa toistettua audioporo:n subout -liitännällä. Esim täälläkin on moneen kertaan mainittu LFE -ääniraita joka sisältää nimensä mukaisesti matalat efektitaajuudet jää sinulta kokonaan pois koska se tuotetaan Dolby Bass Managementin avulla jonka päälle audioporo ei tajua mitään. Viritinvahvistimista tuo ominaisuus kyllä löytyy. Jos jotain haluat päivittää niin kannattaaa katseet suunnata johonkin virivahvariin jo pelkästään huonekorjauksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos paljon vastauksista. Arvasinkin että paljon on pielessä näissä omissa seteissä eikä tämä näin helppoa voi olla :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom