Subwooferin hankinta?

Ens viikolla tulee oikein viimeisen päälle budjettisubi (95€+pk):

1000W DJ PA SUBWOOFER Bass-Lautsprecher Box 45cm/18" SUB-P45 Passiv - NEU | eBay

18" PA subi kotelossa. Tuotahan on monella eri nimellä Skytec, Vonyx, QTX. Löytyi tehdaskin alibabasta (45 USD kpl).

Vahvistimena Behringer NX3000. Ihan leffakäyttöön tulee. Olettaen ettei tuo ihan onneton ole. Jonkin videorevikankin vois riipasta.

Tuli aika nopeasti. Kesti kokonaiset 30 sekuntia ja lakkasi kuulumasta. Elementti hajalla. Kiinalaatua.

1000w.jpg
 
No pyysin kolmekymppiä hyvitystä ja pidän boksin. Meni läpi. Uus elementti tilattu jenkeistä. Suomesta ei saa kuin satasen halppiksen tai viidensadan competition subeja. Tulossa siis:

CT Sounds Tropo 18

Tuohon koteloon kun vähän jatkaa refleksiputkia niin saa virityksen 28-30hz. Tuossa linkissä olikin WinISD tiedosto subista. Tuohon koteloon laitan vielä tuubin akryylia jämäköittämään, varsinkin käsikahvat on ohkaisen puoleista muovia.
 
Mahtaako löytyä alta 300e hinta/laatu suhteelta hyviä subeja ? Yrittänyt tässä etsiskellä ja selailla eri malleja ja merkkejä, ei ihan vahvaa tietämystä millainen kannattaa hankkia 2.1 settiin.

Klipsch R-12 ilmeisesti laadukas, amazonissa hintaa 299e. Löytyykö 200-300 hintahaarukassa parempia vaihtoehtoja ?
 
Onko tietoa mistä kannattaa kysellä pääkaupunkiseudulla vanerilevyn sahausta mittoihin?

Tarkoitus olisi laittaa uusi subikotelo lastulevylaatikon tilalle. Sub ja vahvistin olisi samat.

Kiittäen!
 
Kuviopuu tekee monenlaisia koteloita, materiaaleista tuollainen maininta sivulla:

"Materiaalina kaiutinkoteloissa käytetään yleisimmin 16-22 mm MDF-levyä tai 20 mm liimapuulevyä. Subwoofereissa useinmiten 25-30 mm paksuista mdf-levyä tai liimapuuta."


Kaiutinkotelot | Kuviopuu

Toki jos tarvii vain mittaanleikattua vaneria, niin muualta saanee edullisemmin.
 
Menee vähän ulkopuolelle, mutta omat mittaanleikatut 30mm koivuvanerit kävin hakemassa Murtorajalta Lahdesta. Edullista ja sahaukset olivat todella tarkasti oikein. Tosin lisäreikiä tuskin alkavat askartelemaan, yllämainittu Kuviopuu on siinä tapauksessa parempi.

Sitä en huomioinut että vaneri ei olekaan oikeasti ihan noin paksua kuin nimi sanoo vaan millin tai pari ohuempaa, kannattaa kysellä etukäteen ostopaikasta niin voi kompensoida mitoissa.
 
Itse olen ostanut pari käytettyä kpl BK Monolithiä 250€ - 350€ hintahaitarilla, hinta-laatu kyllä todella kohdallaan. Suosittelen kyttäämään käytettynä ko laitteita.
 
Niinhän siinä kävi, että (yllättäen) SVS:n SB-2000 on vain nuhapumppu uudessa tilassa. Puurunkoinen 37m2 tila vinolla korotetulla sisäkatolla neljään metriin imi kaiken basson. Katseet kääntyneet kohti Klipsch:n r-115sw, mutta riittääkö siinäkään puhti?
 
Niinhän siinä kävi, että (yllättäen) SVS:n SB-2000 on vain nuhapumppu uudessa tilassa. Puurunkoinen 37m2 tila vinolla korotetulla sisäkatolla neljään metriin imi kaiken basson. Katseet kääntyneet kohti Klipsch:n r-115sw, mutta riittääkö siinäkään puhti?
Kyllähän niitäkin kannattaa kaksi laittaa.
Tuossa on hyvää juttua stereo subien hyödyistä.
 
SVS PC-4000 kuumotellut ostoskorissa. Onko foorumilla kokemuksia 4000 sarjasta?
 


Kannattaa tarkasti harkita millaiseen tilaan ja asuntoon hankkii tuollaisen. :)


Nooo, ison subbarin saa soimaan hiljaa, mutta pientä ei saa soimaan yhtä kovaa. Jos joskus tarvetta reserville tulee, niin sitä on jäljellä.

Tosin, jos tila sallii, niin kannatan ehdottomasti kahta subbaria. Silloin voi alkaa pohtimaan sitä mahdollisuutta, että ottaisi pari vähän pienempää sen yhden todella ison tilalle. Enkä tarkoita, että yhden PC4000 tilalle ottaisi kaksi SB1000:tta vaan esimerkiksi kaksi PB2000 tai järeämpää.
 
Nooo, ison subbarin saa soimaan hiljaa, mutta pientä ei saa soimaan yhtä kovaa. Jos joskus tarvetta reserville tulee, niin sitä on jäljellä.

Tosin, jos tila sallii, niin kannatan ehdottomasti kahta subbaria. Silloin voi alkaa pohtimaan sitä mahdollisuutta, että ottaisi pari vähän pienempää sen yhden todella ison tilalle. Enkä tarkoita, että yhden PC4000 tilalle ottaisi kaksi SB1000:tta vaan esimerkiksi kaksi PB2000 tai järeämpää.
Onhan sekin totta, mutta itse en taaskaan näe syytä ostaa tuollaista maanjärjistystä johonkin kerrostalokaksioon, jossa tavarat kilisee ja ovikello soi heti kun aletaan nauttimaan niistä tehoista joiden vuoksi päädyttiin koko jytkyttimeen.
 
Onhan sekin totta, mutta itse en taaskaan näe syytä ostaa tuollaista maanjärjistystä johonkin kerrostalokaksioon, jossa tavarat kilisee ja ovikello soi heti kun aletaan nauttimaan niistä tehoista joiden vuoksi päädyttiin koko jytkyttimeen.

Se tehoista nauttiminen ei tarkoita koko vahvistintehon käyttöä, paremman subbarin edut tulevat esiin jo kauan ennen sitä. Parempi subbari toistaa puhtaammin ja pienemmällä säröllä sillä samalla äänenvoimakkuudella. Ääneen tulee myös omanlaistaan helppoutta, joka on ainakin minun mielestä todella miellyttävä piirre äänessä.

Basso ei ole vain määrällistä, se on myös laadullista. Siksi on harhaanjohtavaa mielestäni sanoa, että "ostaa maanjäristyksen kerrostalokaksioon", kun asia on ennemmin "ostaa hyvän subbarin kerrostalokaksioon, joka tarvittaessa saa aikaan maanjäristyksen". Ei se naapuri kuule kuin basson määrän, ei laatua. Laadusta voi nauttia sellaisella voluumilla useissa kerrostaloissa, joista naapuri ei häiriinny.

Laadulla en itse tarkoita sitä, että "10-tuumaisessa subbarissa on nopeampi toisto" tai muita vastaavia hifimyyttejä. Tarkoitan nimenomaan sitä, että miten kauttaltaan hyvin suunniteltu subbari toistaa koko taajuusalueen laadukkaasti, pienellä säröllä ja korvalle miellyttävästi. Hyvä subbari ei ole ainoastaan laite, joka toistaa kovaa. Tässä pätee ihan samat seikat, kuin kaiuttimien ostamisessa, mutta jostakin syystä keskustelu kärjistyy aina siihen, että teit väärin kun ostit tehokkaamman kuin mitä tarvitset.
 
Se tehoista nauttiminen ei tarkoita koko vahvistintehon käyttöä, paremman subbarin edut tulevat esiin jo kauan ennen sitä. Parempi subbari toistaa puhtaammin ja pienemmällä säröllä sillä samalla äänenvoimakkuudella. Ääneen tulee myös omanlaistaan helppoutta, joka on ainakin minun mielestä todella miellyttävä piirre äänessä.

Basso ei ole vain määrällistä, se on myös laadullista. Siksi on harhaanjohtavaa mielestäni sanoa, että "ostaa maanjäristyksen kerrostalokaksioon", kun asia on ennemmin "ostaa hyvän subbarin kerrostalokaksioon, joka tarvittaessa saa aikaan maanjäristyksen". Ei se naapuri kuule kuin basson määrän, ei laatua. Laadusta voi nauttia sellaisella voluumilla useissa kerrostaloissa, joista naapuri ei häiriinny.

Laadulla en itse tarkoita sitä, että "10-tuumaisessa subbarissa on nopeampi toisto" tai muita vastaavia hifimyyttejä. Tarkoitan nimenomaan sitä, että miten kauttaltaan hyvin suunniteltu subbari toistaa koko taajuusalueen laadukkaasti, pienellä säröllä ja korvalle miellyttävästi. Hyvä subbari ei ole ainoastaan laite, joka toistaa kovaa. Tässä pätee ihan samat seikat, kuin kaiuttimien ostamisessa, mutta jostakin syystä keskustelu kärjistyy aina siihen, että teit väärin kun ostit tehokkaamman kuin mitä tarvitset.

Tarkoitin lähinnä sitä että PC-4000:n hinnalla itse ehkä harkitsisin kahta "pienempää" subbaria sillä oletuksella että ne mahtuvat kuuntelutilaan. Laatuun kuitenkin kannattaa aina panostaa laitteesta riippumatta. :)
 
Tarkoitin lähinnä sitä että PC-4000:n hinnalla itse ehkä harkitsisin kahta "pienempää" subbaria sillä oletuksella että ne mahtuvat kuuntelutilaan. Laatuun kuitenkin kannattaa aina panostaa laitteesta riippumatta. :)

Noniin, tässähän ollaan siis samaa mieltä :tup:

Nimenomaan itsekin katsoisin kahta hyvää subbaria, jotka vaan saa tilaan sovitettua. Esimerkiksi 2xPB2000 (tai 2xPC2000, jos sylinteri on kivempi muoto) on leffa- ja musiikkitoistoon todella kova setti. Jos itselleni ostaisin, niin tuollainen parivaljakko menisi tilaukseen ennemmin, kuin yksi PC-4000. Säästyneellä rahalla kaveriksi tuohon Antimode Cinema tai MiniDSP+Umik, jos ei entuudestaan mitään korjainta ole käytössä.

Klipschin R-115SW on kanssa kova vaihtoehto.
 
Noniin, tässähän ollaan siis samaa mieltä :tup:

Nimenomaan itsekin katsoisin kahta hyvää subbaria, jotka vaan saa tilaan sovitettua. Esimerkiksi 2xPB2000 (tai 2xPC2000, jos sylinteri on kivempi muoto) on leffa- ja musiikkitoistoon todella kova setti. Jos itselleni ostaisin, niin tuollainen parivaljakko menisi tilaukseen ennemmin, kuin yksi PC-4000. Säästyneellä rahalla kaveriksi tuohon Antimode Cinema tai MiniDSP+Umik, jos ei entuudestaan mitään korjainta ole käytössä.

Klipschin R-115SW on kanssa kova vaihtoehto.
Harmi kun SVS ei pahemmin harrasta valkoisen (lakatun) värin tarjoamista. Itse jatkan unelmoimista Arendal Subwoofer 1:stä (jos ehkä kahdestakin). :)
 
Tarkoitin lähinnä sitä että PC-4000:n hinnalla itse ehkä harkitsisin kahta "pienempää" subbaria sillä oletuksella että ne mahtuvat kuuntelutilaan. Laatuun kuitenkin kannattaa aina panostaa laitteesta riippumatta. :)
Kahdella subilla varmaan parempi tasoittaa dippejä, mutta entä jos ei niitä ole yhdelläkään kuunteluspottiin ja peakit saa tasotettua equttamalla?

Vanha verrokki SB13 ja ported versioon ajattelin vaihtaa. Äänenpaine ei oo tollakaan ollu ongelmana mutta <20Hz vois olla enempi reserviä.

Tuo sylinterimalli kokonsa puolesta melkee maksimi mitä pystyy vaihtaa ettei mee koko kämppä uusiksi.
 
Hiljasta tuntuu olevan kesällä täällä palstalla. Onko kaikilla bassopuolet vimpan päälle vai mikä lie? Onkohan tullut mitään mielenkiitoisia uutuuksia?:cigar2:
 
En tiedä onko ihan vimpan päälle vielä, mutta kyllä olosuhteet huomioiden täällä ainakin tarkenee.

glLUAlx.jpg


Eikä ole vähään aikaan tullut mitään uutuuksiakaan, joista voisi meuhkata palstalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En tiedä onko ihan vimpan päälle vielä, mutta kyllä olosuhteet huomioiden täällä ainakin tarkenee.

glLUAlx.jpg


Eikä ole vähään aikaan tullut mitään uutuuksiakaan, joista voisi meuhkata palstalla.

Mikäs JL kikkare tämä on? Suljettu? Taitaa olla aika tyyris kampe..:wtf:
 
@Tersi :n Fathom :drool:

Täällä vaihtorulianssi jatkuu, 2kpl SB12-nsd vaihtui yhteen klipsch r-115sw malliin.

Vaste on tällä klipschillä tasaisempi ja sen kuuli selvästi ennen huonekorjaimen ajamista. Katsoin ennen hankkimista Sauraman mittauksista että r115sw vaste nousee sopivasti ylöspäin mentäessä ja tämä sopikin sitten omaan huoneeseen tosi hyvin, kuuntelupaikalla oli 70-100hz huonemoodikuoppaa jota ei oikein saanut sijoittelullakaan korjattua sb12 parin kanssa.

Klipschissä on enemmän ruutia alataajuuksilla ja toimii alustavilla testeillä musiikin kanssa myös hyvin. Toisto ei ole yhtä nopea mutta toisaalta yläbassoissa ei ole enää taipuvuutta kuminaan kuten tupla svs parilla. Kaikenkaikkiaan sanoisin että on selvä päivitys, basso on murea ja tekstuuriltaan tuo mieleen fidelio x2-luurien rouhean bassotoiston.




Klipsch R115sw:





SVS SB12-NSD 2kpl:


 
Viimeksi muokattu:
@Tersi :n Fathom :drool:

Täällä vaihtorulianssi jatkuu, 2kpl SB12-nsd vaihtui yhteen klipsch r-115sw malliin.

Vaste on tällä klipschillä tasaisempi ja sen kuuli selvästi ennen huonekorjaimen ajamista. Katsoin ennen hankkimista Sauraman mittauksista että r115sw vaste nousee sopivasti ylöspäin mentäessä ja tämä sopikin sitten omaan huoneeseen tosi hyvin, kuuntelupaikalla oli 70-100hz huonemoodikuoppaa jota ei oikein saanut sijoittelullakaan korjattua sb12 parin kanssa.

Klipschissä on enemmän ruutia alataajuuksilla ja toimii alustavilla testeillä musiikin kanssa myös hyvin. Toisto ei ole yhtä nopea mutta toisaalta yläbassoissa ei ole enää taipuvuutta kuminaan kuten tupla svs parilla. Kaikenkaikkiaan sanoisin että on selvä päivitys, basso on murea ja tekstuuriltaan tuo mieleen fidelio x2-luurien rouhean bassotoiston.




Klipsch R115sw:





SVS SB12-NSD 2kpl:



Pidätkö nä oikeasti tv-tason nuin kaukana seinästä että voit pitää panjoa siellä takana?:eek:
 
@Tersi :n Fathom :drool:

Täällä vaihtorulianssi jatkuu, 2kpl SB12-nsd vaihtui yhteen klipsch r-115sw malliin.

Vaste on tällä klipschillä tasaisempi ja sen kuuli selvästi ennen huonekorjaimen ajamista. Katsoin ennen hankkimista Sauraman mittauksista että r115sw vaste nousee sopivasti ylöspäin mentäessä ja tämä sopikin sitten omaan huoneeseen tosi hyvin, kuuntelupaikalla oli 70-100hz huonemoodikuoppaa jota ei oikein saanut sijoittelullakaan korjattua sb12 parin kanssa.

Tuo kuoppa on ihan vaan vaihevirhe, koska se on jakotaajuusalueella. Subbarien etäisyyksiä säätämällä tuon olisi saanut katoamaan ja ei ole mitään järkiperustetta sille, että vaste on yhdellä parempi kuin kahdella. Jos homma menee noin päin, niin säädöt ovat olleet viiveiden osalta pielessä.

Jos tuo olisi huonemoodi, niin se kuuluisi kuuntelupaikalla myös uudella subbarilla. Subbarin vaste ei millään tapaa korjaa noin terävää vaimentumaa. Ääni itsessään ei vaan toimi noin.
 
Tuo kuoppa on ihan vaan vaihevirhe, koska se on jakotaajuusalueella. Subbarien etäisyyksiä säätämällä tuon olisi saanut katoamaan ja ei ole mitään järkiperustetta sille, että vaste on yhdellä parempi kuin kahdella. Jos homma menee noin päin, niin säädöt ovat olleet viiveiden osalta pielessä.



Jos tuo olisi huonemoodi, niin se kuuluisi kuuntelupaikalla myös uudella subbarilla. Subbarin vaste ei millään tapaa korjaa noin terävää vaimentumaa. Ääni itsessään ei vaan toimi noin.

Vaiheet oli kunnossa mutta tuossa kalibraatiossa oli worst case sijoittelu eli molemmat huoneen takaseinällä. Silti vaikka toin toisen sb12 2/3 osaa huoneen syvyydestä en saanut kuoppaa kokonaan pois siltikään.

Ennen sb12 mulla oli pb12-nsd täysin samassa paikassa kuin r115sw nyt ja sillä oli sama 70-100hz kuoppa vasteessa kuin sb12 parilla.

En tiedä miksi mutta jostain syystä r115 sen nyt täyttää. Eikö tuolla ole ainakin joku vaikutus että r115sw on nousujohteinen taajuusvastekäyrä kun taas svs mitataan vapaakentässä suoraksi taajusvasteen osalta. Eli tavallaan toi klipschi viritetty niin että se hillitsee jo itsessään noita yleisiä 20-50hz korostumia.

Klipsch-R-115SW-FR-thumb-650xauto-14436.jpg


Jossain vaiheessa piti testata sitäkin että olisin nostanut toisen sb12 korkeussuunnassa ylöspäin,eikö tuollaiset huonemoodikuopat voi syntyä myös korkeussuunnassa?


@RevoJanne

Huone on pyhitetty pelkkään leffakäyttöön, tuolla järjestelyllä sain pääkaiuttimet soimaan parhaiten ja plussana katseluetäisyys 65'ruutuun pysyy alle kahden metrin
 
Viimeksi muokattu:
Vaiheet oli kunnossa mutta tuossa kalibraatiossa oli worst case sijoittelu eli molemmat huoneen takaseinällä. Silti vaikka toin toisen sb12 2/3 osaa huoneen syvyydestä en saanut kuoppaa kokonaan pois siltikään.

Ennen sb12 mulla oli pb12-nsd täysin samassa paikassa kuin r115sw nyt ja sillä oli sama 70-100hz kuoppa vasteessa kuin sb12 parilla.

En tiedä miksi mutta jostain syystä r115 sen nyt täyttää. Eikö tuolla ole ainakin joku vaikutus että r115sw on nousujohteinen taajuusvastekäyrä kun taas svs mitataan vapaakentässä suoraksi taajusvasteen osalta. Eli tavallaan toi klipschi viritetty niin että se hillitsee jo itsessään noita yleisiä 20-50hz korostumia.

Klipsch-R-115SW-FR-thumb-650xauto-14436.jpg


Jossain vaiheessa piti testata sitäkin että olisin nostanut toisen sb12 korkeussuunnassa ylöspäin,eikö tuollaiset huonemoodikuopat voi syntyä myös korkeussuunnassa?


@RevoJanne

Huone on pyhitetty pelkkään leffakäyttöön, tuolla järjestelyllä sain pääkaiuttimet soimaan parhaiten ja plussana katseluetäisyys 65'ruutuun pysyy alle kahden metrin

Velodynellä on ollut ainakin pitkään, että sen pitäisi säätää taajuusvaste kohdilleen huoneeseen. Mut joo, oletko koittanut ajella av-vahvistimen automaattista huonekorjausta?
 
Vaiheet oli kunnossa mutta tuossa kalibraatiossa oli worst case sijoittelu eli molemmat huoneen takaseinällä. Silti vaikka toin toisen sb12 2/3 osaa huoneen syvyydestä en saanut kuoppaa kokonaan pois siltikään.

Ennen sb12 mulla oli pb12-nsd täysin samassa paikassa kuin r115sw nyt ja sillä oli sama 70-100hz kuoppa vasteessa kuin sb12 parilla.

En tiedä miksi mutta jostain syystä r115 sen nyt täyttää. Eikö tuolla ole ainakin joku vaikutus että r115sw on nousujohteinen taajuusvastekäyrä kun taas svs mitataan vapaakentässä suoraksi taajusvasteen osalta. Eli tavallaan toi klipschi viritetty niin että se hillitsee jo itsessään noita yleisiä 20-50hz korostumia.

Klipsch-R-115SW-FR-thumb-650xauto-14436.jpg


Jossain vaiheessa piti testata sitäkin että olisin nostanut toisen sb12 korkeussuunnassa ylöspäin,eikö tuollaiset huonemoodikuopat voi syntyä myös korkeussuunnassa?


@RevoJanne

Huone on pyhitetty pelkkään leffakäyttöön, tuolla järjestelyllä sain pääkaiuttimet soimaan parhaiten ja plussana katseluetäisyys 65'ruutuun pysyy alle kahden metrin
Oispa oma leffahuone, mutta enskesänä kun ostan tai rakennutan oman niin sinne saatava oma viihdehuone.:tup:
 
Minun mielestä @XDream Klipsch R115sw vaste näytti tosi hyvältä. Ei sitä enempää mies tarvitse. Jos ei löydä kaiuttimia, jotka toistaa 100Hz asti puhtaasti, niin on ns. oma vika.

Siinä ei edes ollut tuota pientä dippiä, mitä SVS:ssä oli.

--

Itse kannatan semmoista subwooferia, että se täydentää ja integroituu pääkaiuttimiin. Sitten voi pitää sitä päällä 24/7 ja joskus satunnaisesti ihmetellä, kun TV-ohjelmissa löytyykin bassoa.
 
Velodynellä on ollut ainakin pitkään, että sen pitäisi säätää taajuusvaste kohdilleen huoneeseen. Mut joo, oletko koittanut ajella av-vahvistimen automaattista huonekorjausta?

Tossa mun ekassa postauksessa näkyy r115sw ja sb12nsd parivaljakon tulokset ennen ja jälkeen huonekorjauksen.
 
Tossa mun ekassa postauksessa näkyy r115sw ja sb12nsd parivaljakon tulokset ennen ja jälkeen huonekorjauksen.
Melko alas pääsee SVS:t, itsellä tulee monttu heti 20 jälkeen, tosin 2 on aina parempi kuin 1 ja tilakin taitaa olla parempi.:btooth:
 
Vaiheet oli kunnossa mutta tuossa kalibraatiossa oli worst case sijoittelu eli molemmat huoneen takaseinällä. Silti vaikka toin toisen sb12 2/3 osaa huoneen syvyydestä en saanut kuoppaa kokonaan pois siltikään.

Ennen sb12 mulla oli pb12-nsd täysin samassa paikassa kuin r115sw nyt ja sillä oli sama 70-100hz kuoppa vasteessa kuin sb12 parilla.

En tiedä miksi mutta jostain syystä r115 sen nyt täyttää. Eikö tuolla ole ainakin joku vaikutus että r115sw on nousujohteinen taajuusvastekäyrä kun taas svs mitataan vapaakentässä suoraksi taajusvasteen osalta. Eli tavallaan toi klipschi viritetty niin että se hillitsee jo itsessään noita yleisiä 20-50hz korostumia.

Klipsch-R-115SW-FR-thumb-650xauto-14436.jpg


Jossain vaiheessa piti testata sitäkin että olisin nostanut toisen sb12 korkeussuunnassa ylöspäin,eikö tuollaiset huonemoodikuopat voi syntyä myös korkeussuunnassa?

Kyse ei ole pelkästään fyysisestä sijainnista vaan myös pääkaiuttimien ja subbarien keskinäisistä viiveistä. Kalibroinnit arpovat etäisyyksiä melko tarkasti, mutta joskus ne saattavat sijoitaa yhden kaiuttimen 10cm kauemmaksi kuin mitä olisi tarvinnut. Pelkkä subbarin liikuttaminen ei siis välttämättä riitä, vaikka sillä voidaankin asiaa parantaa.

Tuota koko sovitusta pitää miettiä kokonaisuutena eikä vaan yksittäisinä osina. Jos sinulla on kaksi pääkaiutinta ja kaksi subbaria, niin tuossa on neljä erillistä viivesäätöä, jotka voivat tuollaisen kuopain aiheuttaa. Jos edes lähdetään siitä oletuksesta, että pääkaiuttimien viiveet ovat samat, niin voidaan laskea muuttujia olevan kolme eli ei siis kosketa pääkaiuttimien viiveisiin. Aloitetaan nyt vielä sillä oletuksella, että virhe syntyy pääkaiuttimien ja subbarin välillä.

Nyt jos siis siirrät yhtä subbaria, niin saatat korjata sen ja pääkaiuttimien välisen vaiheongelman, mutta et korjaa sen toisen subbarin aiheuttamaa vaihevirhettä. Tällöin virhe siis pysyy tai kuoppa muuttaa vähän muotoaan. Koska kyseessä on kuitenkin selvä viiveongelma, niin sen korjaa helpoiten etäisyyssäädöllä kikkailemalla. Pidä subbarien keskinäinen viive samana (viive=etäisyys) ja siirrä niiden "sijaintia" eli viivettä vahvistimen valikossa 20cm kauemmas. Sitten taas 20cm kauemmas. Ja uudestaan...

Jossain vaiheessa tulos on joko hyvä tai aivan karsea. Jos tulos on karsea, niin palaa aloituspisteeseen ja lähde siirtymään lähemmäs. Tämä kulkee rapakon takana jollakin Sub Distance Tweak-nimellä, jolla saadaan viive oikein kriittisellä jakotaajuusalueella. Tämä tosin vaatii sitten lehmän hermoja ja mittavälineet. Ai mistäkö tiedän? :rolleyes:

Minä sain tuollaisen samantyyppisen kuopan täytettyä kokonaan kun vaan jaksoin hioa. Toki ymmärrän, että tuo on todella hidasta hommaa ja kaikkia ei vaan niin paljoa mittaaminen kiinnosta.
 
@Bahamies

Mittavälineet puuttuu meikäläiseltä. Tosiaan sain ton sb12 parin toimimaan korvakuulolta kohtuullisesti sijoitusta säätämällä, huomattavasti paremmin kuin yhden pb12. Nyt vaan yksi R115sw toimii jostain syystä vasteen osalta paremmin kuin kumpikaan svs seteistä. Koitin subeja myös pääkaiuttimien välissävaihe nollassa ja kuoppa pysyi silti kuultuna ja mitattuna, tässä on vielä outoa että kaiuttimet ja svs oli vierekkäin, kaiuttimien kuoppa oli 120-150hz ja subien kuoppa 70-90hz. Tämä siis taajuuspyyhkäisyillä kuultuna ja aydyssey xt32 korjaimella mitattuna. Huoneessa
on reunoissa vinokatot ja seisoessani bassot otti melkoista buustia, syntyykö kuoppia korkeussuunnassa vai pelkästään syvyyssunnassa?

Huoneeni on lähes neliön muotoinen ja vinokatot 160cm reunoilta.

Koitin näitä ja ajoin niistä kalibroinnit sekä kuuntelin ilman kalibrointia.

-Toinen etuseinällä, toinen keskellä huonetta.
-Molemmat keskellä huonetta sivuseinällä
-Molemmat huoneen etukulmissa
-Molemmat kaiuttimien välissä
-Vastakkaisissa etu/takakulmissa

En saanut noista kokeiluista huolimatta ikinä täysin tasattua kuoppaa ja rupesi syntymään jo sitä että yläbassoilla tuli sijainnin kuulemis ongelmia.

Erikoistahan tässä on tosiaan että täysin samassa kohdassa kuin R115sw on nyt niin oli ennen pb12-nsd joka kärsi myös pahasta 80hz kuopasta. Tätä ei myöskään kalibrointi kokonaan korjannut ja se oli kuultavissa. Nyt r115sw toimii samalla paikalla hienosti.

*Nyt r115sw toimii hyvin, vaihe nollassa ja hieman kaiuttimien takana. Tässä ruoditaan vaan miksi edeltävät 2kpl sb12-nsd ei jostain syystä toimineet yhtä hyvin vaan tuottivat aina kuoppia taajusvasteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vaiheensäätö viiveellä on pätevä konsti esim. Klipschin subwooferilla, siinä kun ei ole omassa vahvistimessa lähes portaatonta vaiheensäätöä kun taas SVS:ssä on. Käsittääkseni vaiheen voi säätää viiveellä, mutta sama asia ne ei todellakaan ole. Jos subwooferista löytyy oma vaiheensäätö (portaaton) Kannattaa sitä hyödyntää.

Jos subwoofer sijaitsee kahden pääkaiuttimen välissä niin vaihe on yleensä lähellä nollaa. Jos subwoofer siirretään kuuntelijan sivulle (etäisyyden säilyessä samana) on vaihe aivan jotain muuta kuin nolla vaikka viive on identtinen. Jos tässä vaiheessa alettaisiin säätämään viiveellä (ts. etäisyydellä) niin eikö se jo vaikuttaisi gainiin ja sitten jouduttaisiin säätämään mahd. gainia subwooferille. Tosin eipä noin pienet etäisyydet kauheasti vaikuta ja ainahan subutin soi kovempaa ollessaan samassa vaiheessa pääkaiuttimien kanssa. Omille subwoofereille hommasin suosiolla Reckhorn S1 :t niin johan on hienosäätö helppoa. Jostain syystä olen mieltynyt noihin nupikoihin enempi vs digidigi..

Mutta joo korvilla tuo on aika helvetin kinkkinen homma :P
 
Minun mielestä @XDream Klipsch R115sw vaste näytti tosi hyvältä. Ei sitä enempää mies tarvitse. Jos ei löydä kaiuttimia, jotka toistaa 100Hz asti puhtaasti, niin on ns. oma vika.

Pääkaiuttimilla on tässä pienehkössä huoneessa myös 30hz korostumaa :D

Musiikille nuo kaiuttimet riittää bassojen osilta tosi hyvin, lfe raidalla toi r115sw sitten tuo huimasti lisää potkua.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vaiheensäätö viiveellä on pätevä konsti esim. Klipschin subwooferilla, siinä kun ei ole omassa vahvistimessa lähes portaatonta vaiheensäätöä kun taas SVS:ssä on. Käsittääkseni vaiheen voi säätää viiveellä, mutta sama asia ne ei todellakaan ole. Jos subwooferista löytyy oma vaiheensäätö (portaaton) Kannattaa sitä hyödyntää.

Jos subwoofer sijaitsee kahden pääkaiuttimen välissä niin vaihe on yleensä lähellä nollaa. Jos subwoofer siirretään kuuntelijan sivulle (etäisyyden säilyessä samana) on vaihe aivan jotain muuta kuin nolla vaikka viive on identtinen. Jos tässä vaiheessa alettaisiin säätämään viiveellä (ts. etäisyydellä) niin eikö se jo vaikuttaisi gainiin ja sitten jouduttaisiin säätämään mahd. gainia subwooferille. Tosin eipä noin pienet etäisyydet kauheasti vaikuta ja ainahan subutin soi kovempaa ollessaan samassa vaiheessa pääkaiuttimien kanssa. Omille subwoofereille hommasin suosiolla Reckhorn S1 :t niin johan on hienosäätö helppoa. Jostain syystä olen mieltynyt noihin nupikoihin enempi vs digidigi..

Mutta joo korvilla tuo on aika helvetin kinkkinen homma :p

Eikö vaihe ja viive ole kuitenkin naimisissa keskenään. Äänihän on aaltoliikettä ja vaiheen säädöllä voidaan sovittaa subbarista ja pääkajareista korviin saapuvat aallot samaan tahtiin. Tässä kuitenkin voi käydä (ja yleensä käykin) niin että subbari soi muutaman "tahdin" jäljessä koska subbareissa on luonnostaan viivettä verrattuna pienempiin pääkajareihin. Viiveen säädöllä (käytännössä viivästämällä pääkajareista lähtevää ääntä) saadaan homma kohdalleen siten että subbarista ja pääkajareista lähtevä ääni saavuttaa korvat täsmälleen samaan aikaan ja terävätkin iskut eli transientit ovat samaan aikaan perillä. Käytettäessä matalaa jakotaajuutta viiveellä ei ole niin suurta merkitystä, mutta jos subbarin jako on korkeammalla, viiveen merkitys mielestäni korostuu kun subbarikin toistaa muuta kuin aivan matalimpia murinoita.
 
Eikö vaihe ja viive ole kuitenkin naimisissa keskenään. Äänihän on aaltoliikettä ja vaiheen säädöllä voidaan sovittaa subbarista ja pääkajareista korviin saapuvat aallot samaan tahtiin.
Tuollahan tuota on aika hyvin avattu (vähän jokasuuntaan)


Jakotaajuuden (matala vs korkea) viiveisiin en osaa ottaa omakohtaisesti kantaa koska pääkaiuttimet omassa torpassa aina kykenee toistamaan vaimentumatta alle 30hz (ilman huoneboosteja). Enkä pidä lähtökohtaisesti kovinkaan fiksuna että subwoofer toistaisi yli 80hz -taajuuksia jotka voidaan luokitella korkeaksi, koska tällöin se paikallistuu omaksi lähteekseen.. oli viiveet vasteet vaiheet miten kohdalla tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmissa on kyse ajasta, mutta käsittääkseni subwooferin vaiheella säädetään subwooferin iskun ajastusta niin ettei ne (subi + muut kaiuttimet) olisi ristiriidassa, jolloin kumoaisivat toisaan.

Vaihesäädöllä et saa iskun ajastusta välttämättä (yleensä koskaan) oikeaksi, viivesäädöllä saat. Kun vaihe on oikein soi pitkät bassonuotit voimakkaimmillaan koska aaltojen huiput sattuu samanaikaisesti molemmissa. Kuitenkin jos viive ei ole kohdallaan, voi pääkajareissa nuotti alkaa soida aiemmin kuin subbarissa --> iskut ei toistu yhtäaikaa molemmista. :)
 
Vaihesäädöllä et saa iskun ajastusta välttämättä (yleensä koskaan) oikeaksi, viivesäädöllä saat.
Käytän kyllä ihan molempia (subwooferin suotimen vaihetta ja vahvarin viivettä ..sattuneesta syystä). Audysseyn (tai minkä tahansa korjaimen) jäljiltä kun viive voi olla oikein mutta vaihe väärin ja päinvastoin.
 
Jos sub-wooferin jako on korkeammalla (norm. n. 20-80hz ei siis yli 100hz) ei kait kysymyksessä ole sub-woofer vaan mid-bass tai jotain sinne päin. Subista pitäisi kuulua vain ne matalimmat äänet.

Voi hyvin todeta ottamalla esim. 5+1 systeemistä pois pääkajarit ja kuuntelemalla vain subia. Taajuuden ollessa subissa korkeammalla -> 100-300hz alkaa sub-woofer toimimaan tarkoitustaan vastaan, sieltä siis kuuluu selkeästi laulua ja muutakin musiikkiin kuuluvia elementtejä.

Soundbariin kuuluva iso kajari ei välttämättä ole sub-woofer vaan enemmänkin mid-woofer. Toistaa siis ihmisen kuulemasta äänialasta muutakin kuin alempia bassoja.

Ilman mittaustakaan voi kuunnella niitä subin tuottamia korostumia lisäämällä subin volyymia ja liikkumalla huoneessa hitaasti jonkun matalia taajuuksia sisältävän musiikin soidessa. Siitä voi sitten säätää subin tasoa alemmaksi jotta korostumat heikkenevät. Korostumista voi vaikka kuuntelemalla piirtää vaikka huonekartan vertailuun subin paikan hakemiseen.

Tavallaan subin sijaintia ei pitäisi huoneessa kuulla sen tuottamaan matalan taajuuden vuoksi.

Sounbariin kuuluvan "subin" sijainnin kuulee kyllä hyvin.

Väliviiva on tarkoituksella sub-woofer ja mid-woofer mid-bass sanoissa :-)
 
Käytän kyllä ihan molempia (subwooferin suotimen vaihetta ja vahvarin viivettä ..sattuneesta syystä). Audysseyn (tai minkä tahansa korjaimen) jäljiltä kun viive voi olla oikein mutta vaihe väärin ja päinvastoin.

Näinhän se on että Audyssey sinänsä laskee viiveen oikein mutta vaihe on yleensä päin persettä. Ja sitten jos menet laskemaan jakotaajuutta merkittävästi Audysseyn automatiikan ehdottamasta, ei viivekään ole enää välttämättä oikein vaan sitäkin pitäisi säätää koska erityisesti pääkajareiden ryhmäviive nousee matalemmille taajuuksille mentäessä --> sovitus ei vaan satu enää kohdalleen. Ja tässä samoin syy sille miksi suljetun pääkajarin sovitus on paljon helpompaa koska ryhmäviive lisääntyy tasaisesti, refleksikoteloidussa se taas heittelee huimasti viritystaajuudella --> vaiheet ei tule olemaan kohdallaan jakotaajuusalueella millään jos se on samaa luokkaa kuin pääkajareiden viritystaajuus, eikä jakojyrkkyydet ole erittäin jyrkkiä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 581
Viestejä
4 558 705
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom