Zefram Cochrane
The Engineer
Olen varmaan väärässä, mutta mielestäni kysymys on oudosti aseteltu. On vaikea määrittää kategorisesti parasta, koska niin moni asia vaikuttaa bassotoistoon. Subbarin tarkoitus on luoda mahdollisimman laadukasta bassoa ja infrabassoa. Mahdollisimman laadukasta harvoin saavutetaan yhdellä laitteella ja ilman huonekorjainta (oletetaan, että tila ei ole akustisesti täydellinen). Halpa subbari huonekorjaimella pääsee todennäköisesti parempaan toistoon laadullisesti. Kallis subbari huonekorjaimella taas pääsee laadukkaaseen toistoon kovemmilla paineilla.
Speksilistaa tuijottamalla ei löydä totuutta näissä asioissa, korkeintaan jonkinlaisia viitetietoja oikeaan suuntaan. Jos minulla olisi tilat ja budjetti 10k€ subbariin, niin lohkoisin budjetin neljään osaan (ja rakentaisin itse, mutta jätetään se aspekti nyt kokonaan pois) ja ostaisin neljä omaan käyttöön parasta laitetta 2500€ kappalehinnalla. Väittäisin että se setti veisi yhtä 10k€ subbaria, kuin litran mittaa käytännössä kaikissa laadullisissa asioissa.
Kysymys itsessään on siis vähän ohi aiheesta. Laitteet ovat vain välineitä toistoon, eivät itsessään mitään muuta. Nämä asiat kannattaa määrittää toiston tavotteiden kautta, eikä speksilistaa vertaamalla.
Niin oletan, näitä on jossain testattu ja sitä kautta saatu arvioita mikä subbari olisi hyvä.
Itsellä akustoitu huone, joka vastaa noin 35 m^2 huonetta. Huonetta korjailee Audissey XT32. Tällä hetkellä käytössä kaksi Klipsch R-115SW. Käyttö 75 elokuvat (tässä mielessä alas toistavat parempia) ja 25 musiikki. Nyt vain mietin, että mikä olisi suunta jos haluaisi parempaa subbariääntä, vaikka ei ääni nytkään huono ole.
Yllä mainitun perusteella: kaksi Klipsch R-115SW lisää olisi parempi kuin esim. yksi Velodyne DD18?