Eli sun mielestä teknisiä uhkakuvia moninpeliarkkitehtuuria luodessa ei ole?Näen uhkakuvina nykytuotannossa muun muassa sen, että aluskauppa alkaisi muuntaa yksinpeliprojektin jatko-osien tuotantoja, suunnaten resursseja moniinpelin, mitä en aivan yhtä innoissani odota.
Kaikki loppu sun tekstissäs onkin sitä samaa "kuinka paljon on rahaa kerätty" mantraa. Suuri raha ei automaattisesti tee hyvää peliä, se on mahdollistaja, ei itseisarvo. Sä sivuutat niin rankasti kaiken oleellisen mitä siellä pelituotannossa oikeasti tapahtuu että menee melkenepä harhaseks. Noh, sulla on oikeus mielipiteesees. Ja ymmärrän jos ajatusmalli on luokkaa "iso budjetti = onnistunut peliprojekti". Pienemmälläkin budjetilla pystytään aika huikeisiin suorituksiin jos kaikki muu on kunnossa.
Esimerkiksi mainitsemasi hypoteesi Tähtien sota-lisenssoidusta Star Citizen-kloonista. JOS pelin design ja tekninen toteutus on kunnossa peli menestyy ilman sitä lisenssiäkin, toki se lisenssi auttaa asiaa.