SSD-levyjen yleistriidi

Tässä oli vaihtoehtona nykyisen levyn kloonaaminen isommalle levylle tai sitten ostaisin tuollaisen korttipaikan, ei tule itselle niin ajattelin että helpommalla pääsee kun hommaa tuon korttipaikan. Eli käytännössä nopeus sitten jää SATA-ssd tasolle? Onkohan sitten järkevämpi kumminkin tuollainen ulkoinen kotelo ja siihen m.2-levy? Kiitos vastauksesta.
Tuossa tosiaan laama oli antanut nopeuden per lane, eli PCI_E4 slottiin x4 adapterin lykkäämällä saa 4*0,5GB/s = 2GB/s.
Eli on tuossa nyt nelinkertainen nopeus suunnilleen 2,5" SATA levyihin nähden ja bonuksena toki, että jos koneen muutoin joskus päivittää, niin NVMe levystä saa taas enemmän irti.

Ostin 4 teraisen wd Black sn850x ssd:n. Ajoin Crystal Disk Markin ja seurasin Hwinfolla lämpöjä. Maksimi 69 celsiusta.
On varmaan ihan ok? Ei liian korkea?

Aiemmin ostettu 2 teran version maksimi 56 celsiusta ja alempi idle niin siksi vähän mietin tuota.

Selittynee varmaan piirien määrällä että 4 terainen on lämpimämpi? Ja emon paikoissa vähän erilaiset jäähyt.

Tuossa tosiaan laama oli antanut nopeuden per lane, eli PCI_E4 slottiin x4 adapterin lykkäämällä saa 4*0,5GB/s = 2GB/s.
Eli on tuossa nyt nelinkertainen nopeus suunnilleen 2,5" SATA levyihin nähden ja bonuksena toki, että jos koneen muutoin joskus päivittää, niin NVMe levystä saa taas enemmän irti.
Ei nuo luku- ja kirjoitusnopeudet kerro sitä todellista eroa. NVME levy lataa käyttiksen 4 kertaa nopeammin kuin SSD levy vaikka nuo luku- ja kirjoitusnopeudet olisivat vain 2 kertaa parempia. Jonkin takia ne hakuajat on SSD levyissä huonoja NVME levyihin verrattuna. Tää on mun oma kokemus asiasta joten ehkä tähän olisi tietysti kiva saada myös faktaa jostakin. Muttä tätä mieltä olen. Saa uskoa tai olla uskomatta.

Ostin 4 teraisen wd Black sn850x ssd:n. Ajoin Crystal Disk Markin ja seurasin Hwinfolla lämpöjä. Maksimi 69 celsiusta.

Aiemmin ostettu 2 teran version maksimi 56 celsiusta ja alempi idle niin siksi vähän mietin tuota.

Selittynee varmaan piirien määrällä että 4 terainen on lämpimämpi? Ja emon paikoissa vähän erilaiset jäähyt.
WD itse listaa operating temperature 0-85C ja taitaa nuo osata throttlata jos lämmöt karkaa.

Ei nuo luku- ja kirjoitusnopeudet kerro sitä todellista eroa. NVME levy lataa käyttiksen 4 kertaa nopeammin kuin SSD levy vaikka nuo luku- ja kirjoitusnopeudet olisivat vain 2 kertaa parempia. Jonkin takia ne hakuajat on SSD levyissä huonoja NVME levyihin verrattuna. Tää on mun oma kokemus asiasta joten ehkä tähän olisi tietysti kiva saada myös faktaa jostakin. Muttä tätä mieltä olen. Saa uskoa tai olla uskomatta.
Täältä löytyy tuollainen testiohjelma, jolla saa testattua hakuaikoja Direct Storagella ja kyllähän tuo NVMe huomattavasti nopeampi kuvankaappausten perusteella on.

Viimeksi muokattu:

heitän semmoisen veikkauksen että se lämpöanturi mittaa SSD levyn muistin ohjaus piiriä?
2 teran piirit kuormittaa ohjainta varmaan vähemmän kun 4 teraa koska neljässä terassa on enemmän piirejä mitä pitää ohjailla

Niin varmaan onkin että mittaa ohjainpiiriä. Ja onhan tuossa vielä matkaa 85 asteeseen. Nopeustulokset olivat ainakin parempia kuin 2 teraisen kuten kuuluukin kun verrataan käytössä olleeseen käyttöjärjestelmälevyyn joka on vielä aika täysi vs. tyhjä uusi isompi asema.

Statistiikka

Viestiketjuista
259 788
Jäsenet
74 475
Uusin jäsen
odeTK
Back
Ylös Bottom