SSD-levyjen yleistriidi

Tätä olisi helpompi arvioida jos kaikki levyt raportoisivat sekä Host että NAND writes arvot :-) Mielenkiintoista että tuo on muuttunut juuri noin päin että se "hyödytön" arvo on edelleen tarjolla mutta oikeasti mielenkiintoinen on jätetty pois.

Varmaan on kontrollereiden softat edistyneet jne. mutta iso osa WAF:ia taitaa olla lähtöisin siitä miten levyä käytetään. WA:n vaikutus voi olla iso vielä suht koht uusillakin levyillä, tässä pari esimerkkiä (poimittu ihan suoraan täältä "myydään ja ostetaan SSD-asemat ja kiintolevyt", ensimmäistä pari levyä joiden myynti-ilmoituksen S.M.A.R.T. -datasta löytyi molemmat writet):

1777192427541.png


1777192491436.png


Eli näissä WAF luokkaa 4,1 - 4,4. Kummassakin levyssä 1GB cache ja kontrollerina SM2259 joka julkaistiin joskus 2019-2020 vuodenvaihteen tietämillä eli ei ihan uusinta uutta mutta ei nyt ihan tolkuttoman vanhaakaan.

En ole aiemmin nähnyt / kuullut että WAF olisi ollut <1, teoriassa mahdollista jos tullut riittävästi write cache rehittiä ennen kuin dataa on vielä ehditty kirjoittaa NANDiin. Onko levysi sellainen jossa cache on suojattu sähkökatkoja vastaan? Ei mitään tietoa asiasta mutta voisin kuvitella että tuollaisissa saattaisi olla käytössä agressiivisemmat cache-algoritmit kun riski datan menetyksestä on paljon pienempi.

Löytyi toinen asema, pikkuinen 240GB Kingston jossa on hiukan enempi flash kirjoitusta:
Koodi:
233 Flash_Writes_GiB        -O--CK   100   100   000    -    8512
241 Lifetime_Writes_GiB     -O--CK   100   100   000    -    7251

Mutta siis toi Sandisk on ihan perus sata SSD, käytännössä kait sama kuin tämä: Western Digital Blue 3D 500 GB Specs

Ja aloin hiukan guukletella asiaa niin löytyi tämä: https://linustechtips.com/topic/1400094-total-host-writes-total-nand-writes-why/#comment-15181194

Joka selittää asian koska toi nimenomaan on Marvell perustuva asema toi Sandisk.

Tuntuu olevan niin että SATA SSD asemat tuota raportoi mutta nvme asemat ei. Tiedä sitten että miksi. Noista nvme asemista saa aika nuukasti smart tietoa pihalle ihan noin yleisesti. Ittellä kolme tikkua ja jokainen antaa paljon vähemmän infoa mitä SATA SSD.
 
Mikäs olikaan hyvä tai paras NVMe levyn puhdistuskonsti? Samsung Magician ainakin löytyi, pitänee testailla.
 
Mikäs olikaan hyvä tai paras NVMe levyn puhdistuskonsti? Samsung Magician ainakin löytyi, pitänee testailla.
Ite käytän tähän linux live USB:tä (vaikka debian). Terminaalista nvme-cli:lla sanitize. Toimii luotettavasti mille vaan brändille eikä tarvitse Windows-ohjelmien asentelua ja mahdollista poistamista operaation jälkeen. Varmaan on linuxille kanssa joku vastaava GUI työkalu. Ja en ole Windows työkaluja tähän edes käyttänyt niin voi olla että ne on ihan yhtä toimivia ja helppoja :)
Koodi:
sudo apt install nvme-cli

# oikean aseman valinta
sudo nvme list

# status
watch -n 1 sudo nvme sanitize-log /dev/nvmeXn1

# toisessa terminaali-ikkunassa
sudo nvme id-ctrl /dev/nvmeXn1 | grep -i sanicap
# 0x2 -> block erase tuettu
# 0x1 -> crypto erase tuettu
# 0x4 -> overwrite tuettu
sudo nvme sanitize /dev/nvmeXn1 --sanact=2 # block erase

# sanitize-log näyttää:
# SPROG = 0 .. 65535 -> erasen eteneminen
# SSTAT = 0x101 -> valmis
 
Käytin biosista löytyvää secure erasea, nopeasti tuntui tekevän. Joutuu siten levynhallinnan kautta ottamaan käyttöön. Tämä siis Windows 11.
 
Tuli hommattua tuollainen barebone mini-pc ja hieman kauhistelin näitä kiintolevyjen hintoja. Datatronicilla kuitenkin tarjouksessa tällainen:


Onko tässä nyt jokin koira haudattuna kun on selvästi edullisempi kuin muualla?
Sama tuote kuin muualla. Avatut/palautetut tuotteet on merkitty erikseen B-stock (kuten esim Outlet tuotteet gigantissa tai proshopissa).
 
Tuli hommattua tuollainen barebone mini-pc ja hieman kauhistelin näitä kiintolevyjen hintoja. Datatronicilla kuitenkin tarjouksessa tällainen:


Onko tässä nyt jokin koira haudattuna kun on selvästi edullisempi kuin muualla?
Tästä koirasta kannattaa tietää se, että Kingstonin NV# sarja on yksi epäluotettavimpia hapankorppuja mitä nykyään myydään, että ei kannata mitään uniikkia tai tärkeää siellä levyllä pitää vaan kaikki pitää olla varmuuskopioituna ja helposti uusittavissa.
 
Tästä koirasta kannattaa tietää se, että Kingstonin NV# sarja on yksi epäluotettavimpia hapankorppuja mitä nykyään myydään, että ei kannata mitään uniikkia tai tärkeää siellä levyllä pitää vaan kaikki pitää olla varmuuskopioituna ja helposti uusittavissa.
Kingstonin NV2 mallisarja oli kuuuisa siitä, että kyseisestä asemasta oli useita eri versioita (ainakin 50 eri konfiguraatiota) ja mallisarja osoittautui hyvin epäluotettavaksi. Kyseinen SSD saattoi lakata toimimasta kertalaakista, varoittamatta.

Sen sijaan NV3-mallisarja on huomattavasti luotettavampi, mutta selkeä budjettituote: muisti on QLC NAND:ia ja sen kontrollerissa ei ole nopeuttavaa DRAM-muistia. Myös NV3-mallia on valmistettu eri komponenteista ja ainakin seuraavia kontrollereita on käytetty Phison E27T, Silicon Motion SM2268XT2, TenaFe TC2201.

Koska näitä levyjä on myyty hintansa vuoksi melkoisia määriä, niistä löytyy paljon myös ongelmakuvauksia. NV3 ei ole yhtä huono kuin NV2 mallisarja.

Malli on ok varastolevyksi, mutta käyttöjärjestelmälle kannattaa hankkia hieman parempi SSD, kuten Kingstonin KC3000.
 
Malli on ok varastolevyksi, mutta käyttöjärjestelmälle kannattaa hankkia hieman parempi SSD, kuten Kingstonin KC3000.
Näin se menee, mutta voihan ajatella toisinkin, tuo on 1. halpa 2. käyttislevynä et huomaa nopeuseroa 3. varastolevyksi ehkä kannattaa harkita luotetavuutta, käyttishän varmuskopioidaan joka tapauksessa vähintään viikoittain.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Näin se menee, mutta voihan ajatella toisinkin, tuo on 1. halpa 2. käyttislevynä et huomaa nopeuseroa 3. varastolevyksi ehkä kannattaa harkita luotetavuutta, käyttishän varmuskopioidaan joka tapauksessa vähintään viikoittain.
Tärkeät jutut kuten kuvat ja dokumentit ovat varmuuskopiona muistitikulla, joten mahdollinen kosahtaminen ei ole mikään katastrofi. Tuohon Nucciin menee 3x SSD:tä niin ehkä voi sitten katella jotain pienempää ja parempaa sitten myöhemmin. En ole mikään tehokäyttäjä niin ei huvittaisi nyt sen enempää sijoittaa näillä hinnoilla.
 
Kingstonin NV2 mallisarja oli kuuuisa siitä, että kyseisestä asemasta oli useita eri versioita (ainakin 50 eri konfiguraatiota) ja mallisarja osoittautui hyvin epäluotettavaksi. Kyseinen SSD saattoi lakata toimimasta kertalaakista, varoittamatta.

Sen sijaan NV3-mallisarja on huomattavasti luotettavampi, mutta selkeä budjettituote: muisti on QLC NAND:ia ja sen kontrollerissa ei ole nopeuttavaa DRAM-muistia. Myös NV3-mallia on valmistettu eri komponenteista ja ainakin seuraavia kontrollereita on käytetty Phison E27T, Silicon Motion SM2268XT2, TenaFe TC2201.

Koska näitä levyjä on myyty hintansa vuoksi melkoisia määriä, niistä löytyy paljon myös ongelmakuvauksia. NV3 ei ole yhtä huono kuin NV2 mallisarja.

Malli on ok varastolevyksi, mutta käyttöjärjestelmälle kannattaa hankkia hieman parempi SSD, kuten Kingstonin KC3000.
Vaikea sanoa mikä on totuus. Halvoilla sanoisin että tuuripeliä: Itsellä on ollut kolme nv2:sta ilman vikoja (2x2tb ja 1x1tb) ja yksi nv3. Näistä nv3 elinikä kului todella nopeasti (smart life), kun nv2:lla on kulunut samalla kirjoitusmäärällä vain noin 10 osan. Eli itsellä ainakin käynyt tuuri nv2:n kanssa ja nv3 en suosittelisi (vaikka itse toimivuudessa ei ongelmia ollutkaan), koska pienellä rahalisällä saa laadukkaampiakin asemia
 
Käytin biosista löytyvää secure erasea, nopeasti tuntui tekevän. Joutuu siten levynhallinnan kautta ottamaan käyttöön. Tämä siis Windows 11.

Jos se tikku omaa salauksen niin silloin se secure erase pystytään tekemään nopeasti kun avaimen tuhoaminen ja uuden luominen riittää.
 
CrystalDiskInfo näyttää SSD C-levylle (M.2 500 gigaa) 95 prosenttia. Varastolevylle 100 % (normi SSD). Lahoaako käyttislevy vai kovaa ajoa vain?
 
CrystalDiskInfo näyttää SSD C-levylle (M.2 500 gigaa) 95 prosenttia. Varastolevylle 100 % (normi SSD). Lahoaako käyttislevy vai kovaa ajoa vain?
Ei, noin korkeat arvot ovat edelleen ok. Yritin itse pari viikkoa sitten taas googlettaa mistä tuo Crystaldiskinfo prosenttilukema oikein kertoo (arvioidessani esim. yhden 85% SSD-levyn tilaa) ja tuli kuva että tuota tarvitsee alkaa miettiä vasta kun päästään alle 60% tms., eikä sittenkään ehkä ole niin väliä.
Sitten jos alkaa olla jotain 20%, ehkä sitten...?
 
Lexar NM1090 kieltämättä himottaisi, mutta ei kyllä näillä hinnoilla. Katsotaan sitten 2-5 vuoden päästä, jos tämä AI-pelleily ollaan saatu kuriin.
 
Lexar NM1090 kieltämättä himottaisi, mutta ei kyllä näillä hinnoilla. Katsotaan sitten 2-5 vuoden päästä, jos tämä AI-pelleily ollaan saatu kuriin.
Aikamoisia hinnankorotuksia joo verrattuna esim. viime vuoden loppuun jolloin ostin kaksi 4TB Lexaria (NM790).
Huomasin tuon kun minulla on vielä tallessa bookmarkeissa alkuperäiset linkit niihin mitä ostin, linkissä näkyy hinta "silloin joskus" ja sivuilla käydessä näkee nykyhinnan.

Lexar NM790 4TB: 274,90€ => 439,00€
Lexar NQ790 4TB: 251,90€ => 419,00€

No, se on vain rahaa ja rahaa saa lisää pankista... Onneksi juuri nyt ei ole tarvetta saada lisää SSD-kapasiteettia, pääkäytössä eri kotiläppäreillä 2x4TB Lexar ja pari vähän vanhempaa 1TB SSD:tä poikien läppäreissä. Kunhan nyt eivät menisi mitkään niistä rikki. Mitään vanhoja edes 256GB SSD:eitä en heitä pois, yksi sellainen löysikin uuden käyttökohteen Raspberry Pi4:n massamuistina, toimii paljon nopeammin vaikka onkin vain SATA ja vieläpä USB3-adapterilla kiinni, kuin sitä edeltänyt 2.5" HDD.

Isoa 24TB USB-datalevyä kyllä kaipaisin mutta taitaa näillä hinnoilla senkin osto jäädä jonnekin vuoteen 2037, maksaa yhtä paljon kuin kallis läppäri.
 
Jotain on rikki tai alignment pielessä.
Alignment oli 1024 jaollinen. Tein toisen osion ja kopion datan sinne (kesti reilu 36h). Poistin osion ja tein uuden 1024 tavun varausyksiköllä full format.
Nyt tulos oli tämä.
WD Green 2TB ssd-2.jpg

Todennäköisesti levyssä on valmistusvika.... harmi vaan, että kerkes takuu mennä umpeen ollessaan hyllyssä odottamassa käyttöä.
 
Alignment oli 1024 jaollinen. Tein toisen osion ja kopion datan sinne (kesti reilu 36h). Poistin osion ja tein uuden 1024 tavun varausyksiköllä full format.
Nyt tulos oli tämä.
WD Green 2TB ssd-2.jpg

Todennäköisesti levyssä on valmistusvika.... harmi vaan, että kerkes takuu mennä umpeen ollessaan hyllyssä odottamassa käyttöä.
Jollet ole vielä kokeillut niin toisen kaapelin tai sataportin käyttö kannattaa testata.
 
Alignment oli 1024 jaollinen. Tein toisen osion ja kopion datan sinne (kesti reilu 36h). Poistin osion ja tein uuden 1024 tavun varausyksiköllä full format.
Nyt tulos oli tämä.
WD Green 2TB ssd-2.jpg

Todennäköisesti levyssä on valmistusvika.... harmi vaan, että kerkes takuu mennä umpeen ollessaan hyllyssä odottamassa käyttöä.
Kannattaisi se malli ja liitäntä kertoa, jos tuo on ihan vaan SATA kaapeliin tuleva 2.5" levy, niin aikas normaalia nopeutta, jos kaikenlisäksi vielä joku WD Green QLC levy...
 
Jollet ole vielä kokeillut niin toisen kaapelin tai sataportin käyttö kannattaa testata.
Kokeilin eri kaapelia ja sillä ei ollut mitään eroa. Kokeilin myös vaihtaa samaan kaapeliin Samsungin levyn ja se toimii normaalisti.
Tuo käytös näkyy hyvin Sandiskin dashboardissa, kun dataa siirtää, niin se käy piikkaa 10-20mb/s ja sitten miettii 12-18s 0mb/s ennen seuraavaa piikkiä.
Pitää vielä tutkia asiaa... kakkos osiolta datan takaisin siirto näyttäis taas kestävän päivän tai pari, mutta kokeilin ennen sitä siirtää dataa tämän levyn formatoidun osion ja nvme aseman välillä ja se vaikutti toimivan paremmin.
 
Kyllä se vähän piristy. Toimii nyt paremmin, kun tehtaalta tullessa, mutta vika ei korjaantunut.
WD Green 2TB ssd-4.jpg
 
Kyllä se vähän piristy. Toimii nyt paremmin, kun tehtaalta tullessa, mutta vika ei korjaantunut.
WD Green 2TB ssd-4.jpg
Mistä olet levyn ostanut? Tuosta kun näyttää olevan feikki versioitakin olleen myynnissä esim. AliExpress...

Aito pitäisi kyllä antaa ihan hyvät nopeudet:
 
Mikähän olisi tällä hetkellä edullisin 1TB m.2 SSD? Mikään äärimmäisen nopea levy ei tarvitse olla, kun laite itsessään tukee vain PCIe 2.0 x2 nopeutta. Itse koneella on hintaa noin 150€, niin tuntuu aika suolaiselta nämä tämänhetkiset SSD-hinnat :D

Ja jos jollain sattuu moinen edullinen levy lojua nurkissa, niin saa tarjota.
 
Samsung 870 EVO 2tb hajosi ja laitoin sen takuuseen Datatronicille. Tuo 870 EVO ostettu 2021 syksyllä ja takuuta muutamia kuukausia jäljellä.
Kuulemma Samsung 870 EVO 2tb on nykyään jo mennyt niin kalliiksi, että on jo kohtuutonta vaihtaa sitä uuteen ja hyllystä tuota ei löydy.

Aluksi ehdottivat 2tb BX500 Crucialia tilalle, mutta ei ollut mielestäni vastaava tuote, kun cache loppuu nopeasti ja hidastuu netin mukaan sitten jollekin 90mbs tasolle, kun taas samsung 870 EVO 2tb pysyy koko ajan 400mbs nopeudella.
Nyt ehdottivat tilalle 2tb Kingston m2 NV2 levyä, kun pyysin m2 levyä koska tuolla SATA puolella ei tunnu löytyvän mitään mikä yltää tuolle 870 EVO tasolle samassa hintaluokassa, kun mitä itse aikoinaan maksoin omastani.
Tuo 870 EVO 2tb ostettu nimenomaan sen takia alunperin, että jatkuva kirjoitusnopeus (sustained write) oli niin hyvä. Vähän hassultahan se tuntuu vaihtaa edullisempaan, mutta tuohan on vastaava tuote kirjoitusnopeudeltaan? ~500gb menee täysillä jollain kahden gigan sekuntivauhdilla ja sen jälkeen 200mbs nopeudella.
EDIT: Oikeastaan tuo on jopa parempi, koska ei tuo puskuri kuitenkaan ikinä mene täyteen käytössäni, koska se on niin iso.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en suostuisi TLC:n tilalle ottamaan QLC:tä. Ja tuo NV2 ei ole mitenkään hyvän levyn maineessa.
Tästä ilmeisesti on olemassa kaksi eri versiota, TLC ja QLC. Tietääkseni kyseessä on TLC versio jota nyt tarjotaan, eli SNV2S/2000G. Pitänee vielä kysyä tuolta kaupalta asiasta ja varmistaa.

 
Ilmeisesti itselläni on TLC versio NV2:sta ja levy on toiminut ongelmitta. Harmi ettei tiedä millä nuo on olleet jotka on hajonneet

1779981741421.png

Tästä ilmeisesti on olemassa kaksi eri versiota, TLC ja QLC. Tietääkseni kyseessä on TLC versio jota nyt tarjotaan, eli SNV2S/2000G. Pitänee vielä kysyä tuolta kaupalta asiasta ja varmistaa.

 
Tästä ilmeisesti on olemassa kaksi eri versiota, TLC ja QLC. Tietääkseni kyseessä on TLC versio jota nyt tarjotaan, eli SNV2S/2000G. Pitänee vielä kysyä tuolta kaupalta asiasta ja varmistaa.

Jos nyt vaan on mitenkään mahdollista niin ota joku muu kuin SNV2S/2000G. Tälläkin pastalla useampi ongelmatapaus juuri kyseisen levyn kanssa. Itsellä myös ongelmia ollut kyseisen levyn kanssa Windowsissa. Eipä noista koskaan tiedä mitä siellä on sisällä kun voi tuotantoerittäin vaihtua kätetyt komponentit.

Sama levy on nyt kuitenkin helmikuusta asti ollut Linuxissa pelilevynä BTRFS tiedostojärjestelmällä ja ajoitetulla scrubilla ilman että levy jumahtaa täysin kuten Windowssilla teki. Vähän yli puolet levyn kapasitiiteetista tosin vasta käytössä saa nähä miten käy kun käyetty tila kasvaa. Tuo Scrub siis lukee levyn läpi kuukausittain ja korjaa mahdolliset virheet.
 
Jos nyt vaan on mitenkään mahdollista niin ota joku muu kuin SNV2S/2000G. Tälläkin pastalla useampi ongelmatapaus juuri kyseisen levyn kanssa. Itsellä myös ongelmia ollut kyseisen levyn kanssa Windowsissa. Eipä noista koskaan tiedä mitä siellä on sisällä kun voi tuotantoerittäin vaihtua kätetyt komponentit.

Sama levy on nyt kuitenkin helmikuusta asti ollut Linuxissa pelilevynä BTRFS tiedostojärjestelmällä ja ajoitetulla scrubilla ilman että levy jumahtaa täysin kuten Windowssilla teki. Vähän yli puolet levyn kapasitiiteetista tosin vasta käytössä saa nähä miten käy kun käyetty tila kasvaa. Tuo Scrub siis lukee levyn läpi kuukausittain ja korjaa mahdolliset virheet.
Sandisk SN7100 1tb voisi olla toinen vaihtoehto. Tuo vaikuttaa paljon paremmalta laadultaan ja minulle riittää kyllä 1teran levy tuon 2tb sijaan.
 
Tuo Scrub siis lukee levyn läpi kuukausittain ja korjaa mahdolliset virheet.

Korjaa ainoastaan siinä tapauksessa että sulla on se btrfs raid1 taikka raid5, muussa tapauksessa se scrub ainoastaat natkuttaa että vikaa löytyi mutta korjaamaan se ei sitä kykene. Ainoastaan metadatan se kykenee korjaamaan joka BTRFS:ssä on monesti oletuksena DUP, elikkä tallennettu tuplana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 950
Viestejä
5 236 242
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom