SSD-levyjen yleistriidi

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Vuoden 2012 emolevy Asus P8Z77-V tarvitsee vähän lisätilaa peleille, mutta M.2 slotti puuttuu emolevyltä, joten M.2 NVMe-adapteri olisi ostoslistalla. Linkin tuotteen arvostelussa Jarkko puhuu "1600MB/s luku ja 1500MB/s kirjoitus" nopeuksista.

Kannattaako tähän siis ostaa mahdollisimman hidas M.2, jos emolevy ei kuitenkaa saa siitä kaikkea irti? Vai mitä neuvoisitte tähän keissiin ja mitä muita mahdollisia vinkkejä löytyy mitä kannattaa ottaa huomioon?
Älä osta tuota korttia. Se on joku gen2 -kortti, mikä rajoittaa siirtonopeuksia merkittävästi.
Kalliskin tuo on.

Tällaisen gen3 -kortin saa Jimmsiltä alle kympillä (sisältää postimaksut)
kahden M.2 -kortin gen3 -malli 14,90

Täältä löytyy Jimmsin valikoima kokonaisuudessaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
Vuoden 2012 emolevy Asus P8Z77-V tarvitsee vähän lisätilaa peleille, mutta M.2 slotti puuttuu emolevyltä, joten M.2 NVMe-adapteri olisi ostoslistalla. Linkin tuotteen arvostelussa Jarkko puhuu "1600MB/s luku ja 1500MB/s kirjoitus" nopeuksista.

Kannattaako tähän siis ostaa mahdollisimman hidas M.2, jos emolevy ei kuitenkaa saa siitä kaikkea irti? Vai mitä neuvoisitte tähän keissiin ja mitä muita mahdollisia vinkkejä löytyy mitä kannattaa ottaa huomioon?
Tyyris ainakin tuo verkkiksen kortti, Jimm's:ltä 10€ ilmaisella toimituksella AXAGON PCEM2-N, NVMe M.2 -adapteri, PCIE x4 - 9,90€
Speksilistaa jos katsoo, niin keskimmäinen slotti toimisi PCI-E 3.0 x8 nopeudella ja alin PCI-E 2.0 x4. Adapteri kun on x4, niin teoreettiset nopeudet olisivat siis 4GB/s ja 2GB/s.
Keskimmäistä paikkaa jos käyttää, niin myös näytönohjain tippuisi x8 kaistalle, mutta mitään merkittävää eroa tuosta ei pitäisi aiheutua. Suurempi ongelma lienee adapterin sovittaminen näytönohjaimen alle, jos on isompi näytönohjain.
Halvimmalla pääsee jollain Kingston NV2 / WD Blue SN570 tai vastaavalla levyllä, joka toimii tuossa 2.0 slotissa varsin hyvin. Toki jos budjetti ei ole este, niin voi ottaa nopeammankin, jonka sitten voi siirtää uudempaan koneeseen myöhemmin.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Vuoden 2012 emolevy Asus P8Z77-V tarvitsee vähän lisätilaa peleille, mutta M.2 slotti puuttuu emolevyltä, joten M.2 NVMe-adapteri olisi ostoslistalla. Linkin tuotteen arvostelussa Jarkko puhuu "1600MB/s luku ja 1500MB/s kirjoitus" nopeuksista.

Kannattaako tähän siis ostaa mahdollisimman hidas M.2, jos emolevy ei kuitenkaa saa siitä kaikkea irti? Vai mitä neuvoisitte tähän keissiin ja mitä muita mahdollisia vinkkejä löytyy mitä kannattaa ottaa huomioon?
Miksi m.2 kortti, eikö yhtään sata porttia ole vapaana? Minä ostaisin vain ison sata ssd:n dram cachella ja tlc:llä ja sillä selvä...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Miksi m.2 kortti, eikö yhtään sata porttia ole vapaana? Minä ostaisin vain ison sata ssd:n dram cachella ja tlc:llä ja sillä selvä...
Kortin voi sitten hyvillä mielein hiettää seuraavaan koneeseen. Kun hinnat ovat nyt tasoittuneet, niin samalla rahalla saa nopeamman ja kätevämmän ostamlla NVME:n.
 
Liittynyt
30.06.2017
Viestejä
338
Älä osta tuota korttia. Se on joku gen2 -kortti, mikä rajoittaa siirtonopeuksia merkittävästi.
Kalliskin tuo on.
Kiitti vastauksista. Juuri tälläistä järkevämpää ratkaisu kaipasinkin. Helvetin hyvä :kippis:

Miksi m.2 kortti, eikö yhtään sata porttia ole vapaana? Minä ostaisin vain ison sata ssd:n dram cachella ja tlc:llä ja sillä selvä...
Saattaa yksi peräpään hitaampi portti olla vapaana, ei vaan jaksa alkaa sata ja virtapiuhaa vetelemään ja nyt kun asiaa mietin, niin ei taida kovalevytelakassakaan olla enää tilaa. Ideana olisi että tämä kone pysyisi uudempien koneiden latausnopeuksissa cooppipeleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
QLC levyt on jo kiinassakin olleet jo viimevuoden lopulta yleisiä, eli sieltäkään ei enää TLC levyjä tule.


Spectec nand PF757 on Micronilta ostettuja huonohkoja nand-piirejä uudelleen brändättynä.
Käännöstä kiinalaiselta sivulta:
SpecTek PF757 on 176-kerroksinen QLC NAND flash FBNN48R1T9KLBAEJ4
ja tarkennus AR on huonomman erän tunniste koodi.
Parhaimmasta huonompaan, AS, AL, AF, AR
1683734477119.png

1683734419989.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
36
Olisi ajatuksissa hankkia peleille 2 teranen M. 2 SSD. Prossuna ryzen 5 2600x ja emona B450M pro 4. Mikähän 2 teranen tuohon sopisi? Tällä hetkellä on käytössä 128gb ja 2x 500gb kpl 2,5" sata3 SSD levyt.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
948
ostin ite ton kun hinta oli noin 290e, 2021 loppuvuodesta. On tullee SSD hinnat alas todella roimasti
Ja tuli itelle toi samsung 870 evo 4tb SSD datatronicilta, alle viikossa ja aivan validilta näyttää, en ole vielä laittanu paikalleen
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Älä osta tuota korttia. Se on joku gen2 -kortti
Täällä vielä Jimmsin Gen 4-kortti reilulla kahdellakympillä.
Olen antanut itseni ymmärtää, että nää on kaikki pelkkiä tyhmiä linjansiirtäjiä ilman elektroniikkaa, eivätkä siten ota mitään kantaa siihen minkä generaation kättelyjä niistä läpi ajetaan. Ainoa millä on merkitystä on se, että niissä on johdotus x4 linjanleveydelle.

Ts. ei kannata maksaa yhtään sitä about kymppiä enempää millä halvin sattuu irtoamaan.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Olisi ajatuksissa hankkia peleille 2 teranen M. 2 SSD. Prossuna ryzen 5 2600x ja emona B450M pro 4. Mikähän 2 teranen tuohon sopisi? Tällä hetkellä on käytössä 128gb ja 2x 500gb kpl 2,5" sata3 SSD levyt.
Oma valinta ihan äskettäin oli Kingston Kc3000, kun nykyinen 1 TB levy tuli täyteen.

Kun googlasin levyn speksejä, huomasin tämän oman postauksen 2 v takaa. Selvästikin suu ja kukkaro on samaa settiä.

Storagereview:ssä oli jo testi, joka ei sisällä 4k qd1 ja pelinlataamistestejä. Ohjaimen Phison E18 4k qd1 read näyttää puolen minuutin googlaamisella olevan vähän 980 Pro hitaampi.

Ehkä tuo on mun seuraava kovalevy, riippuu hinnasta, sitten kun nykyinen levy joskus aikanaan tulee täyteen.
...

Olen antanut itseni ymmärtää, että nää on kaikki pelkkiä tyhmiä linjansiirtäjiä ilman elektroniikkaa, eivätkä siten ota mitään kantaa siihen minkä generaation kättelyjä niistä läpi ajetaan. Ainoa millä on merkitystä on se, että niissä on johdotus x4 linjanleveydelle.

Ts. ei kannata maksaa yhtään sitä about kymppiä enempää millä halvin sattuu irtoamaan.
Pcie3 joo, pcie4 on jo herkempi häiriöille. Virheenkorjauksen takia pienet nikottelut ei ehkä koskaan tule esille kotikäytössä, veikkaan.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 763
Olen antanut itseni ymmärtää, että nää on kaikki pelkkiä tyhmiä linjansiirtäjiä ilman elektroniikkaa, eivätkä siten ota mitään kantaa siihen minkä generaation kättelyjä niistä läpi ajetaan. Ainoa millä on merkitystä on se, että niissä on johdotus x4 linjanleveydelle.

Ts. ei kannata maksaa yhtään sitä about kymppiä enempää millä halvin sattuu irtoamaan.
Näillä etäisyyksillä toiminevat, mutta riser-kaapeleilla 3.0:lle tarkoitettu ei välttämättä toimi 4.0. Sama AMD:lla emolevyjen kanssa kun 3000-sarjan Ryzenit tuli ja vanhat emot eivät toimineet 4.0 vaikka teoriassa kaikki oli kunnossa.

Version kasvaessa tarvitaan tarkemmin mitoitetut kuparivedot.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Pcie3 joo, pcie4 on jo herkempi häiriöille. Virheenkorjauksen takia pienet nikottelut ei ehkä koskaan tule esille kotikäytössä, veikkaan.
Näillä etäisyyksillä toiminevat, mutta riser-kaapeleilla 3.0:lle tarkoitettu ei välttämättä toimi 4.0. Sama AMD:lla emolevyjen kanssa kun 3000-sarjan Ryzenit tuli ja vanhat emot eivät toimineet 4.0 vaikka teoriassa kaikki oli kunnossa.

Version kasvaessa tarvitaan tarkemmin mitoitetut kuparivedot.
Ei tollasella matalien sovittimien muutamien senttien pituisilla vedoilla pitäisi olla käytännön tasolla mitään merkitystä noiden asioiden suhteen, koska noi vedot on kokonaisuudessaankin usein lyhyempiä kuin vedot monien emojen omiin levypaikkoihin. Ja sen emon kuitenkin pitää pystyä keskustelemaan fyysisesti kauimpanakin olevien korttien kanssa samalla protokollalla ongelmitta ja ottaen huomioon sen, että niihin korttipaikkoihin kytketyillä korteilla on omat sisäiset vetonsa ja sitä kautta häviönsä sekä ajallisesti että jännitteellisesti.

Pitäisi siis olla jo joku tosi poikkeuksellinen häiriölähetin sotkemassa asioita koneen sisällä ja siinä kohtaa todennäköisesti ensimmäisenä alkaisi tulla kommunikointiongelmia RAM-puolella. Halvalla toki voi saada rikkinäisen maanantaikappaleen, mutta voi sellaisen saada kalliimmallakin.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
776
Alkaa tuntua huolestuttavan hitaalta jotkin toiminnot vanhalla 2TB kovalevyllä. Varmuuskopiot kyllä löytyy toiselta vastaavalta kiekolta, mutta olisikohan tuo nyt syytä pöytäkoneeseen laittaa vastaavanlainen SSD?
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
776
No, SSD halvimmillaan maksaa 189€ 4TB kokoluokassa, että että...



Eli minä vaihtaisin kiintiksen joko 2TB tai tuohon 4TB levyyn. Siinä on 5 vuoden takuu, DRAM cache ja TLC muistipiirit. Ilmiesesti Transcend on saanut todella halvalla jotain TLC piirejä bulkkina kun pääsee noin edulliseen hintaa vrt. Sandisk (WD) / Samsung / Micron (Crucial).
4 teraa en tarvitse 2 on ihan riittävä. En vain halua sitä että tuo poksahtaa ja jotain jää uupumaan varmuuksista.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Eli minä vaihtaisin kiintiksen joko 2TB tai tuohon 4TB levyyn. Siinä on 5 vuoden takuu, DRAM cache ja TLC muistipiirit. Ilmiesesti Transcend on saanut todella halvalla jotain TLC piirejä bulkkina kun pääsee noin edulliseen hintaa vrt. Sandisk (WD) / Samsung / Micron (Crucial).
Muuten hyvä, mutta 1-2 kk toimitusaika on vähän turhan kiireetön.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
No, SSD halvimmillaan maksaa 189€ 4TB kokoluokassa, että että...



Eli minä vaihtaisin kiintiksen joko 2TB tai tuohon 4TB levyyn. Siinä on 5 vuoden takuu, DRAM cache ja TLC muistipiirit. Ilmiesesti Transcend on saanut todella halvalla jotain TLC piirejä bulkkina kun pääsee noin edulliseen hintaa vrt. Sandisk (WD) / Samsung / Micron (Crucial).
Tuosta sanotaan että on käytännössä sama kuin Micron mx500, samanlainen metallikotelo, samat muistit ja ohjain.
Kenties OEM tuote Micronilta. Amazonissa lukee 3v takuu, Transcendin sivulla 5v
Tuo 2kk on hatusta vedetty arvio, varmaan todellisuudessa 2-3 vko.
Hiukan koteloissa on eroa, joten voi olla myös kopio.

Samsungin Evo 870 4TB lähtee myös n. 232€ hintaan. Myös 2TB löytyy asialliseen hintaan.

Hintojen laskun SATA levyissä uskon johtuvan, että valmistus loppuu ja QLC levyt korvaa ne SATA malleissa.
MX500 hinnanlaskua en jäisi odottamaan. Micron on ilmoittanu ettei se laske enää hintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Miten onko 5 vuotta käyttämättömänä ollut (Samsungin 860 2.5") ssd ok ottaa käyttöön, vai onko elektroniikassa tuona aikana jotain vioittunut ilman virtaa. Mitään dataa ei ole koskaan levyllä ollut.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Miten onko 5 vuotta käyttämättömänä ollut (Samsungin 860 2.5") ssd ok ottaa käyttöön, vai onko elektroniikassa tuona aikana jotain vioittunut ilman virtaa. Mitään dataa ei ole koskaan levyllä ollut.
Eikös näiden pitäisi kirjoituksista vain kulua. Ota ruksi "perform a quick format" pois jotta formatointi käy kaikki "sektorit" yksitellen läpi.

Vastaavasti olen joskus miettinyt, kuinka käy, jos auton jakohihnan vaihdon yhteydessä saakin hihnan, joka on seissyt hyllyssä 6 v.
Kuulemma ne ei kulu hyllyssä ollessaan, mutta kun muut kumi- ja muoviosat meillä kotona kyllä ajan kanssa hapertuu ja kuivahtaa...
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Miten onko 5 vuotta käyttämättömänä ollut (Samsungin 860 2.5") ssd ok ottaa käyttöön, vai onko elektroniikassa tuona aikana jotain vioittunut ilman virtaa. Mitään dataa ei ole koskaan levyllä ollut.
Muistissa voi olla bittejä nurin päin. Vaikka dataa ei ole niin tiedostojärjestelmässä voi olla jotain vinossa. Formatointi ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
chkdsk d: /x /r
badsectorit voi halutessaan ajaa komentokehotteessa (käynnistettynä järjestelmän valvojana). d: on haluttu asema joka testataan.

SSD levyissä ei taida olla elkoja, jotka voisi ottaa itseensä pitkään tyhjänä ollessaan. 5v ei vielä ole niin pitkä aika edes.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Tuosta sanotaan että on käytännössä sama kuin Micron mx500, samanlainen metallikotelo, samat muistit ja ohjain.
Kenties OEM tuote Micronilta. Amazonissa lukee 3v takuu, Transcendin sivulla 5v
Tuo 2kk on hatusta vedetty arvio, varmaan todellisuudessa 2-3 vko.
Tilasin tämän toissapäivänä ja nyt tuli päivitetty arvio, että toimitetaan 2.6. – 6.6. aikavälillä. Näin ollen toimitusajaksi tulee siis luultavasti 2,5 – 3 vko eli juuri kuten arvelit.
 

Wintikka

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
268
En tiedä, että onko tämä tyhmä kysymys, mutta onko enää järkeä ottaa 1 TB levyä, jos samasta mallista löytyy 50 e kalliimmalla 2 TB-versio? Esim. Datatrocilta 980 pro 1 T vs 2T?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
En tiedä, että onko tämä tyhmä kysymys, mutta onko enää järkeä ottaa 1 TB levyä, jos samasta mallista löytyy 50 e kalliimmalla 2 TB-versio? Esim. Datatrocilta 980 pro 1 T vs 2T?
Riippuu paljonko sitä tilaa tarvitsee nyt ja ehkä vuoden-kahden sisällä :) Jälleenmyyntiarvoa ajatellen ei kannata ostaa teraa ylimääräistä, ja kyllä noille pienemmillekin käyttöä löytyy esim. läppäreissä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
En tiedä, että onko tämä tyhmä kysymys, mutta onko enää järkeä ottaa 1 TB levyä, jos samasta mallista löytyy 50 e kalliimmalla 2 TB-versio? Esim. Datatrocilta 980 pro 1 T vs 2T?
Riippuu ihan siitä millanen prosentuaalinen ero se 50 euroa hinnasta on. 1,5-kertainen hintaero on ymmärrettävästi paljon helpompi perustella kuin 2-kertainen hintaero 2 kertaa suuremmasta levystä.

Yritän itse miettiä noi ostokset vähän sillä tavalla, että niistä olisi tulevaisuudessakin jotain iloa. 5-10 vuoden kuluttua terasen käyttöarvo voi olla huomattavasti huonompi kuin 2-terasen.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Riippuu ihan siitä millanen prosentuaalinen ero se 50 euroa hinnasta on. 1,5-kertainen hintaero on ymmärrettävästi paljon helpompi perustella kuin 2-kertainen hintaero 2 kertaa suuremmasta levystä.

Yritän itse miettiä noi ostokset vähän sillä tavalla, että niistä olisi tulevaisuudessakin jotain iloa. 5-10 vuoden kuluttua terasen käyttöarvo voi olla huomattavasti huonompi kuin 2-terasen.
Toisaalta, 5-10 vuoden kuluttua tuo 2-teranen voi olla auttamattoman hidas. Eli varmaan hyvä ottaa myös tekniikan vanheneminen/kehittyminen huomioon.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Toisaalta, 5-10 vuoden kuluttua tuo 2-teranen voi olla auttamattoman hidas. Eli varmaan hyvä ottaa myös tekniikan vanheneminen/kehittyminen huomioon.
Harvoin on siinä käytössä mihin nuo yleensä tuon ikäisinä päätyy, eli backup/varastolevyiksi tai johonkin retrohärpäkkeeseen.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Kuinka paljon nopeampaa tallennusmediaa enää tarvitaan "normaalissa käytössä" kuin mihin nykyiset SSD:t pystyy? Uskoisin että nyky SSD:t sopisi oikein hyvin vaikka boottilevyksi useimpaan tavalliseen PC:hen 10 vuoden päästä.

Minun eka SSD, yli kymmenvuotias Sandisk, on edelleen minulla käytössä yhdessä "rakentelu PC:ssä" boottiasemana. Testit paljastavat, että todella hidas se on uudempiin asemiin verrattuna, mutta ei sitä oikein normaalikäytössä edes huomaa. Windows 11 boottaa ehkä noin ~20 sekunnissa ja normaali käyttö on kuin mikä tahansa uusi PC. Vasta kun alkaa kopioimaan ja kirjoittamaan isoja tiedostoja huomaa, että jatkuva kirjoitus onkin aivan aneemisen hidasta, mutta harvoin siihen törmää kun tavallisessa käytössä hakuajat ratkaisevat.

Asemalla alkaa olla jo "kuolleita sektoreita", eli kirjoituskerrat on tullut tietyille muistisoluille täyteen, mutta edelleen toimii. Näissä SSD:ssä on hyvä muistaa, että koko levy voi kyykätä kerrasta, ilman mitään varoituksia, joten varmuuskopiointi on jopa tärkeämpää kuin HDD aikana.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Kuinka paljon nopeampaa tallennusmediaa enää tarvitaan "normaalissa käytössä" kuin mihin nykyiset SSD:t pystyy? Uskoisin että nyky SSD:t sopisi oikein hyvin vaikka boottilevyksi useimpaan tavalliseen PC:hen 10 vuoden päästä.

Minun eka SSD, yli kymmenvuotias Sandisk, on edelleen minulla käytössä yhdessä "rakentelu PC:ssä" boottiasemana. Testit paljastavat, että todella hidas se on uudempiin asemiin verrattuna, mutta ei sitä oikein normaalikäytössä edes huomaa. Windows 11 boottaa ehkä noin ~20 sekunnissa ja normaali käyttö on kuin mikä tahansa uusi PC. Vasta kun alkaa kopioimaan ja kirjoittamaan isoja tiedostoja huomaa, että jatkuva kirjoitus onkin aivan aneemisen hidasta, mutta harvoin siihen törmää kun tavallisessa käytössä hakuajat ratkaisevat.

Asemalla alkaa olla jo "kuolleita sektoreita", eli kirjoituskerrat on tullut tietyille muistisoluille täyteen, mutta edelleen toimii. Näissä SSD:ssä on hyvä muistaa, että koko levy voi kyykätä kerrasta, ilman mitään varoituksia, joten varmuuskopiointi on jopa tärkeämpää kuin HDD aikana.
Noo, jos mekaaniseen levyyn vertaa, niin minun 2009 ostama Intel x25-m 80gb sata2 ssd toimii oikein mainiosti vielä boottilevynä yhdelle linux boxeista. Olen käyttänyt noita myös raspberrypi:n kanssa hyvin.

Ällös huoli eli kyllä noi nykyiset sata ja nvme on vielä 10 vuoden päästä ihan toimivia vehkeitä...
 

NKO

Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
44
Nolo kysymys mutta pakko kysyä :x3: Eli koneen emolevy: Gigabyte X670 AORUS ELITE AX. Tossa kuvassa on toi oranssilla merkitty m2-levyjen asennusslotti, niin onko toi metallikalikka nyt se jäähdytyssiili mitä ne m2-levyt tarttee vai onko tuo vaan joku koristepaska :D Mulla ei oo aikaisemmin ollu emolevyä missä on m2-levyjen tuki, niin mitään hajua mitää nää kaikki extrahilppeet o. Manuskasta tarkistin, että kyllä, siinä alla pitäisi olla ne m2-slotit, mut onko toi kalikka tossa eessä nyt siili vai mikä. Mulla on jo tossa vihreellä merkityssä slotissa yks Samsungin m2-levy, ja siinä oli ton metallilevyn alla kiinni sellanen lämpötahnatyyny, mut en älynny sillon samalla tarkistaa et onko sama homma myös tuon isomman kalikan alla. En pysty just nyt korkkaa konetta auki, kun pitäis nyppiä näyttistä ja muuta rojua edestä pois, niin kokeilen että saanko vastauksen nopeammin täältä :lol: Tietäs et tarviiko mun ostaa joku kovo missä on mukana se oma jäähdytyssiili vai mitäkä.

1684854492320.png


Sitten sitä varsinaista kovoasiaa.
Mulla on varastolevynä tällanen karvalakki-Kingstoni: Kingston A400 960 Gt SATA3, ja siinä on alkanu ilmetä ikävää ongelmaa, että kaikenlaisen tiedostokopioinnin jäljiltä kovo jumahtaa 100 % käyttöasteeseen kymmenien sekuntien ajaksi, minkä aikana kovolla ei voi tehdä yhtään mitään. Tämä siitäkin huolimatta, että kovolla on edelleen yli 200 gt tyhjää tilaa. Liekkö osionnilla jotain vaikutusta (kovo jaettu 2 osioon)? Anyway. Hävitän levyn. Mulla on jo päälevynä Samsungin 1 teran m2-levy, mikä on tähän saakka toiminu täydellisesti, ja ajattelin vaihtaa tuon Kingstonin romun tilalle Samsung 2 teran PRO 970:n. Kai tää 970 on ihan OK? Ko, kö?

Kiitos vastauksista :x3:
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Nolo kysymys mutta pakko kysyä :x3: Eli koneen emolevy: Gigabyte X670 AORUS ELITE AX. Tossa kuvassa on toi oranssilla merkitty m2-levyjen asennusslotti, niin onko toi metallikalikka nyt se jäähdytyssiili mitä ne m2-levyt tarttee vai onko tuo vaan joku koristepaska :D Mulla ei oo aikaisemmin ollu emolevyä missä on m2-levyjen tuki, niin mitään hajua mitää nää kaikki extrahilppeet o. Manuskasta tarkistin, että kyllä, siinä alla pitäisi olla ne m2-slotit, mut onko toi kalikka tossa eessä nyt siili vai mikä. Mulla on jo tossa vihreellä merkityssä slotissa yks Samsungin m2-levy, ja siinä oli ton metallilevyn alla kiinni sellanen lämpötahnatyyny, mut en älynny sillon samalla tarkistaa et onko sama homma myös tuon isomman kalikan alla. En pysty just nyt korkkaa konetta auki, kun pitäis nyppiä näyttistä ja muuta rojua edestä pois, niin kokeilen että saanko vastauksen nopeammin täältä :lol: Tietäs et tarviiko mun ostaa joku kovo missä on mukana se oma jäähdytyssiili vai mitäkä.



Sitten sitä varsinaista kovoasiaa.
Mulla on varastolevynä tällanen karvalakki-Kingstoni: Kingston A400 960 Gt SATA3, ja siinä on alkanu ilmetä ikävää ongelmaa, että kaikenlaisen tiedostokopioinnin jäljiltä kovo jumahtaa 100 % käyttöasteeseen kymmenien sekuntien ajaksi, minkä aikana kovolla ei voi tehdä yhtään mitään. Tämä siitäkin huolimatta, että kovolla on edelleen yli 200 gt tyhjää tilaa. Liekkö osionnilla jotain vaikutusta (kovo jaettu 2 osioon)? Anyway. Hävitän levyn. Mulla on jo päälevynä Samsungin 1 teran m2-levy, mikä on tähän saakka toiminu täydellisesti, ja ajattelin vaihtaa tuon Kingstonin romun tilalle Samsung 2 teran PRO 970:n. Kai tää 970 on ihan OK? Ko, kö?

Kiitos vastauksista :x3:
Osaan vastata ensimmäiseen puoliskoon; Tuo on juurikin se jäähdytyssiili M.2 asemille. Todennäköisesti ainakin tuossa levyssä on lämpötyynyt, jo(i)sta pitää poistaa muovikalvo ennen levyn sijoittamista. Ei vaadi muita toimenpiteitä.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 789
ajattelin vaihtaa tuon Kingstonin romun tilalle Samsung 2 teran PRO 970:n. Kai tää 970 on ihan OK? Ko, kö?
Tuo ei ole 970 pro, joka on viimeinen kuluttajaluokan mlc ssd, vaan 970 evo plus, jonka saat 16 € halvemmalla datatronicista.

Itse kuitenkin ostaisin datatronicista kc3000 ssd levyn.


Tuo on ihan laatu vehje 5v takuulla. Kingstonin halppislevyjen laatu voi olla ihan mitä tahansa.
 

CDB

Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
42
Olisi tarkoitus täyttää tuo m.2 slotti tästä mun B450 Tomahawk Max emosta koska peleille kaipaisin nyt lisää tilaa. Minkälainen tallennuslaitos olisi optimaalinen vaihtoehto? Tilaksi ajattelin vähintään 2 teratavua ja hinta siihen satasen päälle. Voi toki olla kalliimpikin jos se on hinta-tila-laatu-suhteeltaan järkevämpää.
Tällä hetkellä käytössä vain Samsungin 860 ja 850 lättyjä, eikä ne minusta hitailta ole tuntunut. Haluaisin vain mahdollisimman paljon tallennustilaa mahdollisimman halvalla. Osassa m.2 tikuista on ilmeisesti jotaki välimuistia ja osassa ei. Onko semmonen yleensä kovin tarpeellista tällaseen pelienpelaamis-tarkoitukseen? Kaikki apu lämpimästi tervetullutta!
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Olisi tarkoitus täyttää tuo m.2 slotti tästä mun B450 Tomahawk Max emosta koska peleille kaipaisin nyt lisää tilaa. Minkälainen tallennuslaitos olisi optimaalinen vaihtoehto? Tilaksi ajattelin vähintään 2 teratavua ja hinta siihen satasen päälle. Voi toki olla kalliimpikin jos se on hinta-tila-laatu-suhteeltaan järkevämpää.
Tällä hetkellä käytössä vain Samsungin 860 ja 850 lättyjä, eikä ne minusta hitailta ole tuntunut. Haluaisin vain mahdollisimman paljon tallennustilaa mahdollisimman halvalla. Osassa m.2 tikuista on ilmeisesti jotaki välimuistia ja osassa ei. Onko semmonen yleensä kovin tarpeellista tällaseen pelienpelaamis-tarkoitukseen? Kaikki apu lämpimästi tervetullutta!
Hinta ja ominaisuudet menee käsikädessä.

TLC (elleivät ole halpuuttaneet, valmistaja tuotetiedoissa tätä ilmeisesti ei luvata) 3 vuoden takuu, välimuistiton
TLC, 5 vuoden takuu, välimuistiton

Nykyinen emosi on pcie3 joten noiden parempien tikkujen suorituskyvystä jää osa käyttämättä, esim:
 
  • Tykkää
Reactions: CDB
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Ei. Tulee näkyviin kun siirrät isoja tiedostoja levylle. Kymmeniä ellei satoja gigoja kerralla.

Ite ostaisin suna tuon sn570 levyn ellet nyt välttämäti halua panostaa tulevaisuuteen eli mahdollisesti siirtää sen seuraavaankin kokoonpanoon.
 

CDB

Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
42
Ei. Tulee näkyviin kun siirrät isoja tiedostoja levylle. Kymmeniä ellei satoja gigoja kerralla.

Ite ostaisin suna tuon sn570 levyn ellet nyt välttämäti halua panostaa tulevaisuuteen eli mahdollisesti siirtää sen seuraavaankin kokoonpanoon.
Selkee, hyvä tietää. Kiitos!

Tuon takuun takia suosittelisit mielummin tuota WD:tä?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Pääasiassa juu.

Vaikka oikeasti tuskin huomaat mitään eroa tuolla halvemmalla adatallakaan käytännössä.

Eli ei sekään paska valinta ole jos säästetty 18 euroa painaa enempi kuin takuussa 2 vuotta ja varmuus valmistustekniikasta.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Uusi 4TB SSD-levy (AData Legend 960 Max 4TB) tuli tänään.
Nopea on ainakin näin aluksi.
1684946125018.png

Omalta emolevyltä paljastui sellainen bugi (tai BIOS -kikkare), että kolmas M.2 -levy tunnistautui vain SATA-versioiseksi, vaikka sen pitäisi olla sekä NVMe Gen4x4 että SATA-yhteeensopiva.
Eikä pitäisi olla mitään PCIe / SATA-porttirajoituksia, vaikka kolmas portti tuleekin piirisarjan kautta.
Biosista ei löytynyt mitään asetusta josta tuota olisi voinut vaihtaa, joten tuli vähän ylimääräsistä työtä (kopsasin Steam-SSD:n kovalevylle, vaihdoin uuden tuon tilalle ja kopsaan tietoja parhaillaan takaisin uudelle SSD:lle).

Tilasin sitten tulevaisuutta varten tällaisen 4x M.4 NVME laajennuskortin, jolla voi varautua tulevaisuudenkin SSD-tarpeisiin (vapaita PCIe -kanavia / laajennuspaikkoja kun vielä riittää).
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Odotan siitä PCI5 gen 5 -versiota (sitten kun kone päivittyy Gen5 -tasolle - ehkä syksymmällä jos tulee uusia Threadrippereitä).
:p
Vanhat SSD:t ovat gen3/4-versioisia, joten tuollainen kortti kelpaa niille jatkossakin.

Mieluummin hankkisin SSD:t jatkossa U.2 tai U.3 -formaatissa, koska niitä saa 8TB+ -versioisina suhteellisen edullisesti (selvästi edullisemmin kuin m.2 -versioita).

Esim. Micron 7400 PRO 7680GB NVMe U.3 SSD @497,55€
(Tätäkin harkitsin, mutta nyt vain ei vielä löytynyt kovin edullisia U.3 -adaptereita)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 626
Hmm, kiinostavaa -miksi tuollainen U3 liitäntä, tai kai liitännällä on oma nimensä, mutta kun noi on pcie-levyjä, nin miksei pcie-liitäntä?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Hmm, kiinostavaa -miksi tuollainen U3 liitäntä, tai kai liitännällä on oma nimensä, mutta kun noi on pcie-levyjä, nin miksei pcie-liitäntä?
U.3 on uudehko yhdistelmäliitäntä, johon voi liittää sekä NVMe -levyn, SAS-levyn että SATA-levyn.
U.3 -levy toimii U.2 -liitännässä, mutta U.2 ei U.3:ssa (vaikka tuohonkin on jo kehitetty adapteri jolla U.2:t saadaan toimimaan U.3:ssa).

edit.
Serveripuolella on helpompaa, kun voi hot swappina laittaa jonkun toisen (jopa toisentyyppisen) levyn rikkoontuneen tilalle.
M.2 ei käy oikein servereihin, kun ne vievät sen verran emolevyltä tilaa, että niitä ei emolle juuri laiteta (toisinaan voi olla 1 kpl boottilevyä varten)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Älä osta tuota korttia. Se on joku gen2 -kortti, mikä rajoittaa siirtonopeuksia merkittävästi.
Kalliskin tuo on.

Tällaisen gen3 -kortin saa Jimmsiltä alle kympillä (sisältää postimaksut)
kahden M.2 -kortin gen3 -malli 14,90

Täältä löytyy Jimmsin valikoima kokonaisuudessaan
Epäilen, että nuo tyhmät kortit olisi gen2. Ei siinä ole kuin vedetty linjoja liittimestä ilman minkäänlaista välipiiriä.
Käytännössä ovat risereita. Ja hinnan pitäisi olla kymppi, ei 30€+, kun tosi tyhmiä ovat.

..mutta koska noita risereitä on erilaisia PCIe 4 ja PCIe 3, niin kai niiden välillä voi olla eroja. Mutta 90% tod.näk. kaikki toimii PCIe 3, jos se korttipaikka on PCIe 3.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 069
Oliko SanDiskin Extreme Pro Portable SSD -levyjen ongelmista vielä puhetta?
SanDiskin Extreme- ja Extreme Pro -mallisissa ulkoisissa ssd-levyissä on havaittu vakavia ongelmia. Käyttäjät ovat raportoineet levyjen datan yllättävästä tuhoutumisesta sekä levyn muuttumisesta kokonaan lukukelvottomaksi. Näin ollen satojen eurojen arvoisesta ssd-levystä tulee nopeasti pelkkä paperipaino...

...Suurin osa ongelmista koskee valitusten perusteella neljän teratavun versiota, mutta myös kahden teratavun levyjen omistajilla on ilmennyt ongelmia. Silmiinpistävää on, että SanDiskin emoyhtiö Western Digital on myöntänyt ongelmat vain neljän teran levyjen kohdalla.
Itsellä on BF-tarjouksesta ostettu teranen Sandisk Extreme Portable V1, joten ilmeisesti saa huokaista helpotuksesta? ArsTechnican uutisen mukaan ongelma koskisi vain V2 malleja. Ovatkohan vain mokanneet tuon oman controllerin kanssa V2:ssa?

V2
  • ASMedia ASM2362 USB 3.2 Gen 2 to PCIe 3.0 x2 bridge chip
  • WD Blue SN550E BiCS4 96L TLC flash
  • SanDisk 20-82-10023 controller
V1
  • ASMedia ASM235CM SATA - USB 3.1 Gen 2 bridge chip
  • WD Blue 3D NAND SSD (BiCS 64-layer 3D TLC flash)
  • Marvell 88SS1074 SSD controller
 
Liittynyt
21.04.2023
Viestejä
92
Voisiko se liittyä USB kontrolleriin jos kyseessä ulkoiset asemat? Minulla on lukemattomat USB kiintolevyt ja muistitikut korruptoituneet aivan ykskaks, eli ei ainoastaan NAND laitteet, vaan mekaaniset levyt, eli jokin bitti menee pieleen ja kontrolleri alkaa ylikirjoittamaan levyä väärästä paikasta, joka ei pelkästään korruptoi tiedostojen dataa, vaan myös tiedostojärjestelmän ja koko levy katoaa.

PS. Tämän takia en luota USB laitteisiin varmuuskopioina, vaan aina on myös NAS asemalla kopiot.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Voisiko se liittyä USB kontrolleriin jos kyseessä ulkoiset asemat? Minulla on lukemattomat USB kiintolevyt ja muistitikut korruptoituneet aivan ykskaks, eli ei ainoastaan NAND laitteet, vaan mekaaniset levyt, eli jokin bitti menee pieleen ja kontrolleri alkaa ylikirjoittamaan levyä väärästä paikasta, joka ei pelkästään korruptoi tiedostojen dataa, vaan myös tiedostojärjestelmän ja koko levy katoaa.

PS. Tämän takia en luota USB laitteisiin varmuuskopioina, vaan aina on myös NAS asemalla kopiot.
Eipä kyllä ole vastaavia ongelmia ole ollut koskaan henkilökohtaisesti ja käytellyt USB tikkuja/levyjä (mekaanisia ja SSD) useita vuosikymmeniä, mutta käyttänyt oikeaoppisesti eikä vaan nypätä irti milloin huvittaa, kuten useasti on tullut todistettua ja ihmetelty ku data sekaisin/hukassa...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom