Jep, kyllä mä ymmärrän SATA, PCI-E 3.0, PCI-E 4.0 -eron, itselläni on pelilättynä vanha 2TB SATA -levy, sillä latausajoissa puhutaan joistain sekunneista vrt. PCI-E 3.0 nvme. Vähäinen ero latausajoissa johtuu siitä, että sekä SATA -levyssä, että tyypillisessä PCI-E 3.0 levyssä on 4K random arvot edelleen lähellä toisiaan, noin 40-50mb luokkaa.Mutta kai se voi jotakuta lämmittää, että kannatti maksaa extra viiskymppiä, että tämä backup-image menee nyt kolme vuotta myöhemmin 4 sekuntia nopeammin tälle kakkoslevylle kuin tilanteessa, jossa olisi sillon vuonna 2021 säästänyt viiskymppiä viinaan ja kebabiin.
980 PRO:ssa kuitenkin myös 4K random huomattavasti nopeampi PCI-E 4.0 väylää käyttäessä, noin 80mb vs 50mb, ja tämä on se, joka arkikäytössä merkitsee. Pelipuolella konsolit hyödyntää myös PCI-E 4.0 väylää, ja tämä on PS5:lle edellytyksenä, tarkoittaen että tuota uudempaa väylää aletaan varmasti myös paremmin hyödyntämään. Nyt puhutaan kuitenkin lähes samasta hintaluokasta PCI-E 3.0 ja PCI-E 4.0:n kanssa, joten täysin no-brainer, jos ero on muutama kymppi. Sekä isot siirrot, että pienien tiedostojen lukeminen on huomattavasti vauhdikkaampaa.
Jokainen kuitenkin järkeilee asiat miten järkeilee. Mä itse arvostan sitä, että samalla kun steuppi vaihtuu uuteen, saa myös SSD päivityksen seuraavaan nopeusluokkaan, jos hintaerona on perjantai-ilta keskustassa.
transcendillä tosiaan btw 4400TBW, corsairilla 3120TBW. Muilla brändeillä jotain 800-1200 yleensä vua

.