Sotateknologia

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Aika mairitteleva ilmataisteluvoitto F-22:lle.



Ja vastaustaja oli se kiinalainen ilmapallo :)

Jotenki koomiselta kuulostaa, että ammutaan ohjus "ilmapalloon" :D Kaipa tohon nyt olis voinut sarrrrrrrjan ampua, mut kaipa siinä joku isompi riski olis lentokoneelle.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Jotenki koomiselta kuulostaa, että ammutaan ohjus "ilmapalloon" :D Kaipa tohon nyt olis voinut sarrrrrrrjan ampua, mut kaipa siinä joku isompi riski olis lentokoneelle.
Pallo oli sen verran korkealla, että mahtoiko tulla järkevyyden raja (tai tuo turvallisuus) vastaan lentää niin ylös vs ampua ohjus alempaa vaikka maksimiksi lentokorkeudeksi taidetaankin kertoa 65 000ft.
Sarja toki olisi ollut varmasti halvempi kuin tuo 400 000$ ohjus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Pallo oli sen verran korkealla, että mahtoiko tulla järkevyyden raja (tai tuo turvallisuus) vastaan lentää niin ylös vs ampua ohjus alempaa vaikka maksimiksi lentokorkeudeksi taidetaankin kertoa 65 000ft.
Sarja toki olisi ollut varmasti halvempi kuin tuo 400 000$ ohjus.
No pääsivätpä kokeileen leluja. Meren yllehän tuota oli odotettukkin ennen tuhoamista. Sinänsäki vähä ehkä hassua, jos oli jo poistumassa, nii piti käydä "näyttään" Kiinalle. Toki tossa voi olla tallenteita, joita ei haluttu otettavan haltuun.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
524
Ohjus lienee kokonaisuutena hallituin ja vähiten riskialttein tapa pudottaa tuo pallo. Tosin olisi tuonkin tempun voinut tehdä käyttäen F-22:n ja uusimman Sidewinder-variantin sijaan vaikka F-16:ta ja vanhempaa ohjusmallia, jos olisi halunnut säästää veronmaksajien dollareita. Toisaalta voihan tuonkin käsittää jonkinlaisena viestinä Kiinan suuntaan :think:
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 848
Ohjus lienee kokonaisuutena hallituin ja vähiten riskialttein tapa pudottaa tuo pallo. Tosin olisi tuonkin tempun voinut tehdä käyttäen F-22:n ja uusimman Sidewinder-variantin sijaan vaikka F-16:ta ja vanhempaa ohjusmallia, jos olisi halunnut säästää veronmaksajien dollareita. Toisaalta voihan tuonkin käsittää jonkinlaisena viestinä Kiinan suuntaan :think:
Tuskinpa armeijassa tuollapäin mietitään mikä maksaa mitäkin. Varmaan aika monen iskun irakissa olisi pystynyt tekemään rautapommilla ohjuksen sijaan, mutta ei. Ilmataisteluohjuksia ei taida käytössä kulua, elleivät ala lahjoittelemaan ukrainaan. 400000$ ohjus on 0$ arvoinen vanhentuessaan. Jonkin verran varmaan maksaa hävittää se.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Sellainen kysymys tohon, olikoha maikkarilla jonku videota tosta, että ammuttiinko sitä kahdella ohjuksella vai menikö toinen ohi ja jatko matkaa? Vai jatkoko ohjuksen moottori vain matkaansa vai mitätäh.

e: no esim tässä artikkelissa on mainitsemani video:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Sellainen kysymys tohon, olikoha maikkarilla jonku videota tosta, että ammuttiinko sitä kahdella ohjuksella vai menikö toinen ohi ja jatko matkaa? Vai jatkoko ohjuksen moottori vain matkaansa vai mitätäh.

e: no esim tässä artikkelissa on mainitsemani video:
Eikö tuo vana mikä ohittaa pallon riekaleet ole hävittäjä itse?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Eikö tuo vana mikä ohittaa pallon riekaleet ole hävittäjä itse?
Ah. Enpä osannu aatella, että noin läheltä ampuvat. Toki tossa mittasuhteet melko vaikeasti hahmotettavissa, mut siltiki vaikuttaa tosi lyhyeltä matkalta ohjuksen ampumiselle. Olisko 15-18 sekuntia matkaa hävittäjällä kohteeseen.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 267
Ah. Enpä osannu aatella, että noin läheltä ampuvat. Toki tossa mittasuhteet melko vaikeasti hahmotettavissa, mut siltiki vaikuttaa tosi lyhyeltä matkalta ohjuksen ampumiselle. Olisko 15-18 sekuntia matkaa hävittäjällä kohteeseen.
Niinno, mikä on lähellä? Jos oletetaan, että koneen nopeus on jossain mach 1:n kieppeillä ja laukaisu videolla on suunnilleen 10s kohdalla niin tuossa on yli 5km väliä vaakasuunnassa ja etäisyys maaliin oli vielä pidempi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Ampuiko se vain reiän palloon ? Vai mitä tuossa tapahtui ? Räjähtikö ohjus ?
Miten nuo aktivoituu / mistä se tietää räjähtää ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Niinno, mikä on lähellä? Jos oletetaan, että koneen nopeus on jossain mach 1:n kieppeillä ja laukaisu videolla on suunnilleen 10s kohdalla niin tuossa on yli 5km väliä vaakasuunnassa ja etäisyys maaliin oli vielä pidempi.
Joo, itse vain arvioin läheisyyttä ajassa :) Aatellu, että noita ammutaan minuuttien päästä, mut tossa ei kyl välttämättä menny ku ~15s, ku hävittäjä ohitti kohteen laukaisusta. Paha tarkemmin sanoa, ku pelkkiä pikseleitä videolla. Sen verra lähellä, että sillä sarrrrrrrjallakin olisi kaiketi osunut.

Ampuiko se vain reiän palloon ?
Reijänhän ne ohjukset tekee tai pirusti reikiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 942
Ampuiko se vain reiän palloon ? Vai mitä tuossa tapahtui ? Räjähtikö ohjus ?
Miten nuo aktivoituu / mistä se tietää räjähtää ?
Pelkkä reikä tuntuisikin kyllä järkevämmältä sen kannalta että jää ehkä enemmän tutkittavaa jäljelle kuin räjäyttämällä.
 

Drinkkeri

Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 267
Joo, itse vain arvioin läheisyyttä ajassa :) Aatellu, että noita ammutaan minuuttien päästä, mut tossa ei kyl välttämättä menny ku ~15s, ku hävittäjä ohitti kohteen laukaisusta. Paha tarkemmin sanoa, ku pelkkiä pikseleitä videolla. Sen verra lähellä, että sillä sarrrrrrrjallakin olisi kaiketi osunut.


Reijänhän ne ohjukset tekee tai pirusti reikiä.
Minuutti mach 1:n nopeudella on yli 20km ja jos f22 on matkanopeusessa niin minuutti on yli 30km, tuossa käytetyn AIM-9x:n maksimikantama on 35km. Ei siinä montaa minuuttia voi väliä jättää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Minuutti mach 1:n nopeudella on yli 20km ja jos f22 on matkanopeusessa niin minuutti on yli 30km, tuossa käytetyn AIM-9x:n maksimikantama on 35km. Ei siinä montaa minuuttia voi väliä jättää.
Kiitoksia selvennyksestä :) f-35:n myötä aatellu, että veetään aaveena ja ammutaan satojen kilsojen päästä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
No eipä nekään useiden satojen kilometrien päästä air-to-air ammu, air-to-surface sitten onnistuukin pidemmältä jo.
Nojoo onhan tuo pääteltävissä jo iha maalaisjärjelläkin näin jälkikäteen. ”Suora” lentorata vs liikkuva ja väistelevä kohde.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Miten nuo aktivoituu / mistä se tietää räjähtää ?
Tuossa lämpöhakuisessa Sidewinder-ohjuksessa ns. proximity fuse eli kun puikko on tarpeeksi lähellä maalia niin sytytin aktivoituu ja räjäyttää sirpalekärjen. Vai onko se nyt virallisesti continuous-rod -tyyppinen se kärki.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
478
Ampuiko se vain reiän palloon ? Vai mitä tuossa tapahtui ? Räjähtikö ohjus ?
Miten nuo aktivoituu / mistä se tietää räjähtää ?
Näin yhden arvion, että ohjuksesta olisi poistettu räjähteet. Näin jää jäljelle enemmän tutkittavaa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 130
Tuskin sitä palloa kukaan haluaa tutkia. Elektroniikka taas voi olla kiinnostavaa mitta se taas on aika kaukana pallosta.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tuossa lämpöhakuisessa Sidewinder-ohjuksessa ns. proximity fuse eli kun puikko on tarpeeksi lähellä maalia niin sytytin aktivoituu ja räjäyttää sirpalekärjen. Vai onko se nyt virallisesti continuous-rod -tyyppinen se kärki.
Pikaisella Wikipedia-vilkaisulla ainoastaan D, G ja H -varianteissa oli continuous rod -tyyppinen taistelukärki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 904
Tässä voi olla yksi syy miksi sitä ei tykitetty alas, ei ole ilmeisesti niin helppoa kun kuvitellaan.

"Since the balloon went rogue, over 1,000 rounds were fired at it by two Royal Canadian Air Force (RCAF) CF-18 fighter planes after they spotted it over Newfoundland. The balloon was finally struck by the aircraft, but instead of popping or exploding and falling to the earth, it leaked helium very slowly and remained suspended in the air.

Although the balloon was roughly the size of a 25-story building, a spokesperson for the Canadian military named Lieutenant Steve Wills told BBC that it was challenging to target it. “With something like this, which is stationary in the air when the CF-18s are flying very, very fast, it is difficult to shoot it,” Wills said."

 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
139
Muutamiin aiempiin viesteihin viitaten, 9X ammuttiin noin 5 mailin etäisyydeltä kohteesta, 1,3Machin nopeudesta.

Tuosta löytyy pitkähkö radiokeskustelutallene joka käytiin poikkeuksellisesti julkisilla radiotaajuuksilla, ehkä pieni show off kiinalaisten suuntaan, kotiyleisölle ja muulle maailmalle, who knows.





Joku mikä särähti korvaan oli se, että Frank1 (osaston johtokone) ilmoitti 9X:n havaitsevan kohteen 30 mailin (merimailin?) etäisyydeltä, pieni vivahde lentäjän äänensävyssä omaan korvaan vaikutti vähän siltä että tämä taisi tulla pienenä yllätyksenä heillekin. Toki noissa korkeuksissa ympäröivän ilman ja ja lämpöä hohkaavan kohteen lämpötilaero on suuri, mutta tuli silti vähän yllätyksenä että pienen ohjuksen pieni hakupää kykenee ihanneolosuhteissa havaitsemaan kohteen noinkin pitkiltä etäisyyksiltä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Muutamiin aiempiin viesteihin viitaten, 9X ammuttiin noin 5 mailin etäisyydeltä kohteesta, 1,3Machin nopeudesta.

Tuosta löytyy pitkähkö radiokeskustelutallene joka käytiin poikkeuksellisesti julkisilla radiotaajuuksilla, ehkä pieni show off kiinalaisten suuntaan, kotiyleisölle ja muulle maailmalle, who knows.





Joku mikä särähti korvaan oli se, että Frank1 (osaston johtokone) ilmoitti 9X:n havaitsevan kohteen 30 mailin (merimailin?) etäisyydeltä, pieni vivahde lentäjän äänensävyssä omaan korvaan vaikutti vähän siltä että tämä taisi tulla pienenä yllätyksenä heillekin. Toki noissa korkeuksissa ympäröivän ilman ja ja lämpöä hohkaavan kohteen lämpötilaero on suuri, mutta tuli silti vähän yllätyksenä että pienen ohjuksen pieni hakupää kykenee ihanneolosuhteissa havaitsemaan kohteen noinkin pitkiltä etäisyyksiltä.
Aikaleimat
00:02:12 - Visual Notification
00:03:01 - Good tone @ 30nm
00:13:10 - Engaged call
00:13:55 - Attack heading 140, profile: 1.3 Mach climbing, 50k delivery, 5 miles
00:15:06 - Splash One
 

Hamdry

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.12.2022
Viestejä
1
Liittynyt
27.05.2021
Viestejä
9
Korkealla lentävät pallot eivät ole mikään uusi keksintö, Japanihan lähetti n.10 000 palloa lastattuna erillaisilla räjähteillä yhdysvaltoja kohti ja niiden jäänteitä näyttää löytyvän vielää tänäkin päiväna syrjäisiltä seuduilta. Pallot olivat varustettu melko kekseliäällä tekniikalla jotta ne pysyisivät oikella korkeudella.


Kylmän sodan aikana Neuvostoliitto rakensi mittatilaustyönä ilmapallotappolentokoneita varustettuna erillaisilla aseilla mm.laserilla mutta kehitys oli vaikeaa ja aika ajoi niiden ohi...


Täällä on sitten arvuutteluja mitä tämä uusi pallo oikein touhusi mutta voi olla että suuri yleisö ei saa koskaan tietää totuutta jos merenpohjasta jotain löytyy ja kerrotaanko siitä...

 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Pallot olivat varustettu melko kekseliäällä tekniikalla jotta ne pysyisivät oikella korkeudella
Vaikka tuo onkin Wikipedian linkki niin tuskin tarvitsee mitään klikki-huorausta täällä tehdä?

Pahoittelut jos halusit vaan jakaa noita linkkejä ja ymmärsin tuon väärin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 429
Jotenki koomiselta kuulostaa, että ammutaan ohjus "ilmapalloon" :D Kaipa tohon nyt olis voinut sarrrrrrrjan ampua, mut kaipa siinä joku isompi riski olis lentokoneelle.
Isompi riski muutenkin. Tommonen pallo ei poksahda siihen tehdystä reiästä samalla tavalla kuin ilmapallo, vaan saattaa olla sen jälkeen vaan täynnä reikiä, joista purkautuva kaasu kuljettaa pallon putoamaan jonnekin, minne sitä ei haluta.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Voidaan tosiaan jatkaa tuolla sotateknologia-ketjussa, mutta totean nyt vielä että olet väärässä kun aloit sitä pilkkua nusaista. Tämänkin olisi voinut lukea Wikipediasta.

Raskas sinko voi olla tyypiltään myös rekyylitön tykki (RCL, englannista recoilless rifle), jossa ammus lähtee putkesta kuten tykissä, eikä siinä välttämättä ole rakettimoottoria. Osa ruudin palokaasuista ohjataan aseen taakse, jolloin rekyyli vaimenee olemattomaksi. Tällaisia raskaita sinkoja ovat muun muassa yhdysvaltalainen M40ja suomalainen 95 S 58–61, ”Musti”.

Mutta enemmän asiaa. Suomi on lahjoittanut ainakin raskaita Granaatinheittimiä ja ilmeisesti muuta tykistöä Ukrainaan. Silti PV ilmoitti tuossa joku aika sitten että putkien määrä on kasvanut. Ilmeisesti sitä rautaa on tosiaan säilötty aika paljon enemmän mitä sinne Wienin papereihin on ilmoitettu. Vähän ihmetellyt niiden avustuspakettien sisältöä mutta hyvä että löytyy mitä toimittaa.
Niin? Nimenomaan kyse on singosta, ei tykistä. Auttakaa tyhmää jos en tajua
Musti on " 95 S 58–61, lempinimeltään Musti, on Suomen puolustusvoimien aikaisemmin käyttämä raskas sinko. "
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Niin? Nimenomaan kyse on singosta, ei tykistä. Auttakaa tyhmää jos en tajua
Musti on " 95 S 58–61, lempinimeltään Musti, on Suomen puolustusvoimien aikaisemmin käyttämä raskas sinko. "
Mustissa kyl tosiaan vain osa pakokaasuista päästetään takaa ulos. Siltikin sillä saatiin talvella kesä aikaiseksi mustin taakse ampumaharjoituksessa :D Takaosahan mustissa ei ole avoin, vaa siinä on reikiä. Sinko se munki mielestä on, mut onko tässä nyt suomennusongelma vai mikä? Pilkunnussinta ainaki mainittu.


disclaimer; itse ammuin tolla vain yhden viikonlopun, vähän kuin bonuksena. Muuten olin iha raskaskertasinkoampuja apilaksen (joka oli paljon hauskempi laite ampua, imo) kanssa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Ei jeesus kuinka voi mennä mun kasetti. En tarkoita Mindgamea, vaan kuinka Puolustusvoimat nimeää väärin kalustonsa, 95 Sinko 58 olisi siis pitänyt olla nimeltään 95 Tykki 58
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Niin? Nimenomaan kyse on singosta, ei tykistä. Auttakaa tyhmää jos en tajua
Musti on " 95 S 58–61, lempinimeltään Musti, on Suomen puolustusvoimien aikaisemmin käyttämä raskas sinko. "
Sinko on sellainen yleisnimitys panssaritorjuntaan käytetyistä aseista. Tuo raskas sinko on toimintaperiaatteeltaan tosiaan rekyylitön ”ultra kevyt” tykki, jota nyt käytettiin/koulutettiin pääasiassa panssarintorjuntaan. Mutta tosiaan sillä pystyy ampumaan myös sirpalekranaatteja. Voi kuulosta viisastelulta, mutta itse en ole näitä määritelmiä keksinyt. Mutta aseena sinko ja toimintaperiaatteeltaan se rekyylitön tykki. Sen ”rekyylin puutteen” tuntee kyllä sitten rinnassa kun ampuu.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Sinko on sellainen yleisnimitys panssaritorjuntaan käytetyistä aseista. Tuo raskas sinko on toimintaperiaatteeltaan tosiaan rekyylitön ”ultra kevyt” tykki, jota nyt käytettiin/koulutettiin pääasiassa panssarintorjuntaan. Mutta tosiaan sillä pystyy ampumaan myös sirpalekranaatteja. Voi kuulosta viisastelulta, mutta itse en ole näitä määritelmiä keksinyt.
Kerrotko minulle mikä ero on tykillä ja singolla? Ja mikä ero on rekyylittömälllä tykillä ja singolla?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Sinko on sellainen yleisnimitys panssaritorjuntaan käytetyistä aseista.
Ei ole. Ainaki yks tekijä on se, että sinko "ampuu" taaksepäin myös. En tiedä miten toi toimii nykysinkojen suhteen, ku niitä voi ampua rakennuksen sisälläki? Lähteekö ne vaa hellemmin liikkeelle ilman massiivista painevaikutusta ampujaan/taakse?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Muuten olin iha raskaskertasinkoampuja apilaksen (joka oli paljon hauskempi laite ampua, imo) kanssa.
Olen aivan aidosti mielenkiinnostunut että oliko se sellainen väkivaltainen pamaus? Tornari on että sotilas ei saa harjoituksissa ampua vuodessa kolmea enempää tai tulee selkärankavamma. Tottakai tuo on paskapuhetta, mutta jysähtääkö APILAS muka niin kovaa? Katsoin vierestä ammuntaa ja ei se minun mielestä ollut niin seksikästä että pitää perunkirjoitus tehdä. Totta munassa se paukkuu aivan perseeen lujaa muttei niin että tornaresissa olisi totta
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Ei ole. Ainaki yks tekijä on se, että sinko "ampuu" taaksepäin myös.
Yritin tuossa nyt avata terminologiaa ja en nyt olettanut että pitää mainita myös miten esim. telamiina tai PST-ohjukset eivät ole sinkoja. Wikipediassa on aika hyvin ja selkeästi selvitetty mikä on sinko, tykki ja mikä on mustin toimintaperiaate.

Kerrotko minulle mikä ero on tykillä ja singolla? Ja mikä ero on rekyylittömälllä tykillä ja singolla?
Recoilless rifle termillä kun hakee tietoa niin löytyy itseäni viisaammilta paremmin avattuna. Itse pääsin onneksi parempiin hommiin kesken koulutuksen. Säästyi varmaan jokunen aivosolu enemmän kun ei tarvinnut ampua kuin kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Olen aivan aidosti mielenkiinnostunut että oliko se sellainen väkivaltainen pamaus? Tornari on että sotilas ei saa harjoituksissa ampua vuodessa kolmea enempää tai tulee selkärankavamma. Tottakai tuo on paskapuhetta, mutta jysähtääkö APILAS muka niin kovaa? Katsoin vierestä ammuntaa ja ei se minun mielestä ollut niin seksikästä
Oli se aika väkivaltainen, nyt ku sanoit. Pärisi kyllä kunnolla sen jälkeen adrenaliinit :) Hyvä, ku ehti kattoa, että osuko sen paukun jälkeen. Oli se melkoinen pommi (ku liipaisinta paino. Toisella kertaa jännitti, ku tiesi mitä tuleman pitää). Tornarit on tornareita, ei siinä mitää pelkoa mistää selkärankavammoista ollut :D Kuulo varmaa oli koetuksella tuplasuojauksesta huolimatta, mut tuskin sekää oikea ongelma ollut. Mut mahdollinen varo-limiitti sen vuoksi ehkä mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Oli se aika väkivaltainen, nyt ku sanoit. Pärisi kyllä kunnolla sen jälkeen adrenaliinit :) Hyvä, ku ehti kattoa, että osuko sen paukun jälkeen. Oli se melkoinen pommi (ku liipaisinta paino. Toisella kertaa jännitti, ku tiesi mitä tuleman pitää). Tornarit on tornareita, ei siinä mitää pelkoa mistää selkärankavammoista ollut :D Kuulo varmaa oli koetuksella tuplasuojauksesta huolimatta, mut tuskin sekää oikea ongelma ollut. Mut mahdollinen varo-limiitti sen vuoksi ehkä mahdollinen.
Äääh- minä ammuin ~kaikella mitä PV:llä on käytössä pl Barrett ja M134 Minigun, mutta mulle ei annettu KESsiä tai APILASta. Harjoitusraketti joo mutta hmph. No sentään huolsin niitä harjoitusvempeleitä. Pthyi
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Äääh- minä ammuin ~kaikella mitä PV:llä on käytössä pl Barrett ja M134 Minigun, mutta mulle ei annettu KESsiä tai APILASta. Harjoitusraketti joo mutta hmph. No sentään huolsin niitä harjoitusvempeleitä. Pthyi
Täh. Eikö kessi kuulu kaikkien koulutukseen, kuten rynkky? Näin oon kuvitellu. Kessihän on selästä ampumavalmis about 1-2 sekunnissa, tiedä sit oikeassa tilanteessa :D Tuli reenattua, ku ei ollu muutakaa tekemistä. Tiiätte kyl.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Täh. Eikö kessi kuulu kaikkien koulutukseen, kuten rynkky? Näin oon kuvitellu.
SiPi eli mikä se on, sisäpiippu? 9mm kuula kessissä joka jäljittelee sen raketin lentoa. Ja HaRak eli 20mm(?) raketti joka on sama asia mutta isompi pöllähdys. En halua edes muistella kertasinkoja, ne on aivan perseestä terveisin aseseppäau
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
SiPi eli mikä se on, sisäpiippu? 9mm kuula kessissä joka jäljittelee sen raketin lentoa. Ja HaRak eli 20mm(?) raketti joka on sama asia mutta isompi pöllähdys. En halua edes muistella kertasinkoja, ne on aivan perseestä terveisin aseseppäau
Joo noilla ammuttiin, ku oli kovapanosharjoitukset. Mut kyl itsekin useamman kovan kessinki sain ampua intissä, ku keskityttiin itse aseeseen. Kertauksissaki kessin sai ampua. Yllätyksenä aikanaan noissa kertauksissa, kaikki ei olleet ampuneet apilaksella ja he saivat kunnian. Loput ampu tosiaan kessin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Joo noilla ammuttiin, ku oli kovapanosharjoitukset. Mut kyl itsekin useamman kovan kessinki sain ampua intissä, ku keskityttiin itse aseeseen. Kertauksissaki kessin sai ampua. Yllätyksenä aikanaan noissa kertauksissa, kaikki ei olleet ampuneet apilaksella ja he saivat kunnian. Loput ampu tosiaan kessin.
Kun oltiin ampumassa ja maalina oli panssarivaunu, niin meitä jätkiä kiinnosti jopa enemmän mikä se maali oli. Brittiläinen vaunu jossa oli "muutama" reikä. Virtuaalinen yläfemma jos tiedät vaunun
Mutta joo en saanut kovaa kessiäs saikohan ehkä 3 jätkää, yksi kova raskas kessi. Hmph
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 057
Kun oltiin ampumassa ja maalina oli panssarivaunu, niin meitä jätkiä kiinnosti jopa enemmän mikä se maali oli. Brittiläinen vaunu jossa oli muutama reikä. Virtuaalinen yläfemma jos tiedät vaunun
Mutta joo en saanut kovaa kessiäs saikohan ehkä 3 jätkää, eikä kukaan meistä saanut kovaa raskasta kessiä. Hmph.
Ollu jo tovin offtopikkia tää meidän keskustelu, nii jätetääs tähän tai jatketaan toisaalla. Kävit varmaan intin paljon aiemmin kuin minä.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ei ole. Ainaki yks tekijä on se, että sinko "ampuu" taaksepäin myös. En tiedä miten toi toimii nykysinkojen suhteen, ku niitä voi ampua rakennuksen sisälläki? Lähteekö ne vaa hellemmin liikkeelle ilman massiivista painevaikutusta ampujaan/taakse?
Osassa on vastamassana vettä:

US_Army_AT4_CS_live-fire_training.jpg


Osassa taas on mieto "ulosheittopanos" ja raketin/ohjuksen matkamoottori käynnistyy vasta pari metriä putken etupuolella. Nämä eivät enää ole sinkoja.
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eli siis esimerkiksi venäläinen RPG 7 ei ole mielestäsi sinko?
Se ei ole teknisesti "recoilless rifle", niinkuin sinko periaatteessa on. Arkikielessä (ja jopa PV:n sanastossa) määritelmä on kuitenkin nykyään huomattavasti väljempi, joten tuskin siitä kukaan pahastuu, jos propelli-rakettikranaattilaukaisinta (sic) kutsuisi singoksi.

Kuvassasi oli, muistaakseni SMLAW tai jotain sinnepäin. Mutta silti
Kuvassa on AT-4 ja väitteesi M72:n toimintaperiaatteesta ei pidä paikkaansa; siinä raketti palaa loppuun jo putkivaiheen aikana.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 503
Se ei ole teknisesti "recoilless rifle", niinkuin sinko periaatteessa on. Arkikielessä (ja jopa PV:n sanastossa) määritelmä on kuitenkin nykyään huomattavasti väljempi, joten tuskin siitä kukaan pahastuu, jos propelli-rakettikranaattilaukaisinta (sic) kutsuisi singoksi.



Kuvassa on AT-4 ja väitteesi M72:n toimintaperiaatteesta ei pidä paikkaansa; siinä raketti palaa loppuun jo putkivaiheen aikana.
jees, ei pidä lähteä keulimaan kun on samoilla silmillä muutaman jälkeen.
hyvin hoksasit korjata
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 560
Viestejä
4 166 325
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom