Kuten aiemmin ketjussa jo sanottiin niin T-64 vaikuttaa kuitenkin olevan lähtökohtaisesti parempi vaunu kuin T-62. Esim. Wikipedia sanoo näin:
Eli ilmeisesti T-64 on alunperin suunniteltu toimimaan varsinaisissa panssaridivisioonissa, kun taas T-62 on suunniteltu lähinnä tukemaan mekanisoitua jalkaväkeä. T-72 taas on näköjään selvästi halvempi vaunu. T-80 on kai jatkokehitelmä T-64:sta ja T-90 sitten taas T-72:sta
Tottakai se on parempi vaunu suorituskyvyltään, mutta juuri sen takia se on myös huomattavasti monimutkaisempi ylläpitää ja huoltaa. Ja epäluotettava tai ainakin oli sitä alkuvaiheessa.
90- luvun alkupuoliskolla Venäjä päätti poistaa noi käytöstä kalliina ja varastoida, joka tarkoitti niihin aikoihin samaa asiaa kuin hylätä taivasalle. Ja siinä, missä jonkun yksinkertaisen laitteen saa toimimaan kohtalaisella vaivalla, monimutkainen laite on hankalampi korjata.
T-72:n piti olla selvästi halvempi vaunu, mutta loppujen lopuksi paremman pään variantit edes silloin aikanaan eivät tuoneet merkittävää säästöä kun niihin ympättiin laatuvaunujen tekniikkaa. Täysi fiasko koko projekti, jossa kaksi tehdasta ja kaksi leiriä nokitteli keskenään. Suurin syy saada vain tilaus ja etuja itselle.
Kalleimmat osathan oli kuitenkin tulenjohtojärjestelmät, sensorit, tähtäimet yms ja niitä päätyi myös T-72:n ja sitten taasen jossain vaiheessa T-80:n alkupään mallit jopa hävisivät päivitetyille ja korjatuille T-64:lle ja paremman pään T-72:lle (NL:n aikaan). T-64->T-80 ja T-72->T-90 on niin yliyksinkertaistamista kuin olla ja voi, esim. T-80:ssä on 72:n jousitusta ja Ukrainan T-80:ssä normaali dieselmäntämoottori ja tosiaan sensoreita meni ristiin ja rastiin eri varianteissa, joten..
Vaikka NL ei ollutkaan markkinatalous niin kyllä firmat kilpaili keskenään ja kovasti. Loppujen lopuksi kokonaisuus oli sillisalaattia ja sitä myöden kallis ja hankala logistiikka.
Tuo nappaamasi tynkälainaus 40% hintaerosta vailla viitteitä ilmeisesti käsittelee päivitettyä T-64:sta ja ilmeisesti T-72:n apinamallia.
Aiheestahan ukrainalaiset ja venäläiset tankkifanit on nokitellu ihan sieltä 60- luvulta asti kuten mainitsin. Tuohon eng. kielisen Wikin tapaan sen yleensä esittää T-72:n puolustajat (ja esitti silloin 60/70- taitteessa) ja jos katsotaan esisarjan ja apinamallien lisäksi T-72A:ta ja jälkimmäisiä NL:n vaunuja se ei enää olekaan halpa vaunu ja sisältää samoja ominaisuuksia kuin T-64, ollein joiltain osin huonompi, joiltain parempi, mutta hinnoiltaan ei enää eroa paljoakaan T-64:stä ja T-80:stä.
Alun perin Uralin porukka toki sai tahtonsa läpi selittämällä T-72:n olevan yhtä yksinkertainen kuin T-62, ilman high-techiä, antoi tuon "40% halvempi" laskelman ja alustaltaan sekä moottoriltaan se olikin yksinkertainen, mutta hyvin nopeasti siihen ympättiin high-techiä ja siinä se hintaero menikin.
Ai niin ja se paljon parjattu automaattilataaja, huono sivusuojaus ja lentävät tykkitornit. Siinä asiassa T-64 on vielä onnettomampi kuin T-72.
Tuotantoteollisuutta ajattelevat ja ukrainalaiset näki koko homman älyttömyyden, muttakun määrä, työpaikat ja keskinäinen kilpailu.
Noiden tutkimiseen menee kyllä oma aikansa ja suosittelen ennen 2012-2014 tehtyä materiaalia ja dokkareita. Ja nimenomaan neuvostoliittolaisia, venäläisiä, ukrainalaisia.
Sitä vaan ihmettelen, että miksi kuvitellaan Venäjällä olevan T-64:ia käyttökunnossa? Kuten mainitsin jo aiemmin niin ne päätettiin poistaa käytöstä / säilöä jo 30 vuotta sitten, silloin se käytännössä tarkoitti hylkäämistä.