Ihan uutisia katselemalla. Netissä toimii kanavia jotka raportoivat kiinasta asioista niinkuin ne ovat. Kiinastahan ei noin muuten pääse ulkomaailmaan mitään tietoja mitä sen hallitus ei halua.
Ok, katsoin nuo kolme videota eikä niissä ollut kuin mielipiteitä ja huvittavia esimerkkejä tyyliin "tämä nainen vain purkaa matkapuhelimen osiksi, mutta se ei pysty luomaan uutta puhelinta". Mikä hiton esimerkki tuo on?
Videoista käy esimerkiksi ilmi se seikka, että kiina onnistui valmistamaan ITSE kullakärkikynien palloja vuonna 2017. Kiinalla ei vaan yksinkertaisesti ollut niin tarkkoja laitteita ja koneita joilla olisi voinut tehdä niin huikeaa teknologiaa kuin kuulakärkikynän pallo.
Ja ne aloitti yrittämään vasta kun joku puoluepamppu kritisoi asiaa? Jos kritiikki olisi sattunut vaikka 60-luvulla niin olisiko silti kestänyt 2017 asti vai onko tämä vain pikkuhauska yksittäistapaus?
Ei kiina mikään ihmemaa ole, mutta itse olen huolissani siitä paljonko tietotaitoa siirretään sinne, olemme jo nyt täysin riippuvaisia niiden tuotannosta ja en usko että tämä tulee korjaantumaan ilman mullistavaa kriisiä. Sulautetut kun ovat enemmän lähellä omaa alaani niin siellä huomaa hyvin että ei meillä länkkäreillä enää ole hirveästi tekemistä alatason raudan ja softan kanssa. Porukka ostaa devauslautoja joihin kirjoitellaan Pythonilla jotain hauskaa, mutta BSP on käytännössä tehty kiina/intia linjalla eikä sen toiminnasta enää ole paljoa ajatusta kun speksit on kiinaksi ja FW tulee binaarinä. Virallinen totuus jota halutaan pitää yllä sanoo että "ei meidän tartte tätä osatakkaan, me tehdään Pythonilla ja Go:lla korkean tason softaa joka luo parempaa arvoa osakkeenomistajille, nyt pitää tehdä AI systeemejä, siellä se raha lepää".
Väitän että nykyään valmistuu aika paljon koodereita jotka ei tiedä miten prossu toimii, tietysti aina voi kysyä tarviiko niiden tietää, ei tietenkään, mutta minua huolestuttaa että se ainoa tyyppi joka tietää miten se deve-lauta oikeasti toimii istuu Xigongissa ja on nimeltään Xi Ping.
Miten tämä avautuminen liittyy sotateknologiaan? No juuri samalla tavalla, ei ne ohjukset pelkällä korkeantason softalla lennä oikeaan osoitteeseen vaikka se onkin olellinen osa kokonaisuutta.
Ps. Olen seurannut tämän teollisuudenalan kehittymistä jo 30v ja 20v sitten naurettiin sille että joku intialainen tai kiinalainen kooderi voisi tehdä meidän työt. Nyt niitä töitä on länsimaissa enää todella vähän kun kooderit on siellä missä rautakin valmistetaan eli kiinassa.