Ruotsalaishävittäjän siivet ovat saaneet lisää pinta-alaa. Uudet ohjainpinnat parantavat suorituskykyä.
www.tekniikkatalous.fi
Gripen E -hävittäjään tehtiin kaikessa hiljaisuudessa näkyvä muutos
Ruotsalaishävittäjän siivet ovat saaneet lisää pinta-alaa. Uudet ohjainpinnat parantavat suorituskykyä.
Uusi design.
Gripen E kuvattuna uuden siiven kanssa.
KUVA: SAAB
Lukuaika noin 2 min
Tallenna
Tänään6:34
Mikko Pulliainen
Hävittäjäkoneiden kehitystyö jatkuu tyypillisesti koneen elinkaaren ajan, ja havainnollisen esimerkin tästä tarjoaa länsinaapurimme modernein monitoimihävittäjä
Saab Gripen E.
Viestipalvelu X:ssä (ent. Twitteri) Saabia seuraavat hävittäjäasiantuntijat ovat huomanneet, että yhtiön prototyyppikone, sarjanumeroltaan 6002, on kaikessa hiljaisuudessa saanut lisää siipipinta-alaa. Siiven jättöreunaan sijoitetut ohjainpinnat, elevonit, on vaihdettu suurempiin.
Elevon on englantia, ja se on kombinaatio sanoista elevator ja aileron, eli kyseessä on niin X- kuin Y-akselillakin konetta ohjaamaan kykenevä pinta.
Vanha design.
Ero uudempaan siipeen näkyy esimerkiksi jättöreunan tyveä tarkasteltaessa. Siinä, missä sisemmän elevonin reuna tekee tässä kuvassa selkeän mutkan, uudemman elevonin reuna on suora.
KUVA: SAAB
Asiasta
kirjoittava The Drive muistuttaa, että kyseessä ei ole vain fyysisten komponenttien vaihtaminen, vaan operaatio vaatii myös ohjausjärjestelmän softan modifiointia ja testaamista.
Gripen-liiketoimintayksikön johtaja
Johan Segertoft – tuttu mies myös
Tekniikka&Talouden lukijoille – vahvistaa The Driven haastattelussa koneeseen tehdyt muutokset.
”Jo varhaisessa vaiheessa kehitysprosessia tunnistimme mahdollisuuden parantaa Gripenin kykyä kantaa raskaita kuormia, mikä on selkeä hyöty tulevaisuuden operaatioita varten. Teimme päätöksen mahdollisimman nopeasta implementoinnista ja päivitimme ohjelmistoa sekä elevoneja ja canardeja.”
Canard-termillä viitataan koneen siiven etupuolella oleviin ohjainpintoihin.
Jötkäle.
RBS15 painaa maksimissaan noin 800 kg.
KUVA: SAAB
Segertoft ei tarkemmin yksilöinyt, miten Gripen E:n kapasiteetti muuttuu. The Drive muistuttaa, että kone kykenee jo nyt suhteellisen raskaan lastin kuljettamiseen. Se kantaa esimerkiksi neljä Saabin suurta RBS15 -meritorjuntaohjusta kerralla, olkoonkin että konfiguraatiota ei ole vielä koelennoilla nähty.
Uusien ohjainpintojen pitäisi vaikuttaa myös koneen lento-ominaisuuksiin pienillä nopeuksilla.
Lentoposti.fi
kertoi viime viikolla, että Saab on toimittanut ensimmäisen sarjavalmisteisista Gripen E -hävittäjistä Ruotsin puolustusmateriaalihallinto FMV:lle.
Tiistaina Saab puolestaan tiedotti vastaanottaneensa FMV:ltä 579 miljoonan kruunun (noin 50 milj. eur) tilauksen edellisen sukupolven Gripenien eli C/D-versioiden kehitystyöstä. Tilaus sisältää muun muassa uusien kehitys- ja simulaatioympäristöjen suunnittelun.