Sotateknologia

Mutta ei taida myöskään merkittävästi parantaa dronella pudotettavan telamiinan vaikutusta, eikä ylimääräinen paino huonolla hyötysuhteella sovi käyttökohteeseen. Tulosta saadaan aikaan käyttämällä järkeä siinä, mihin kannattaa pudottaa telamiina, mihin taas jokin RPG:n tai pienen heittimen sirpalekranaatti - jos nyt pysytään edullisen improvisaation parissa.
En nyt näkisi piikkilangan tuovan kovin paljon lisäpainoa(kevyttä tavaraa). Telamiinan pudottaminen dronella tarvitsee melko staattisen ja huonosti suojatun kohteen(osumatarkkuus korkealta pudottaessa riittävän turvaetäisyyden takaamiseksi), että sillä saataisiin vaikutusta aikaiseksi(iso ja todennäköisesti äänekäs drone): esim. Poteroiden suuaukot yöaikaan tai kevyet rakennukset. Lisäarvon tuominen vrt. Paremmin ko. Tarkoitukseen soveltuvat räjähteet on nähdäkseni se suurin haaste.
 
En nyt näkisi piikkilangan tuovan kovin paljon lisäpainoa(kevyttä tavaraa). Telamiinan pudottaminen dronella tarvitsee melko staattisen ja huonosti suojatun kohteen(osumatarkkuus korkealta pudottaessa riittävän turvaetäisyyden takaamiseksi), että sillä saataisiin vaikutusta aikaiseksi(iso ja todennäköisesti äänekäs drone): esim. Poteroiden suuaukot yöaikaan tai kevyet rakennukset. Lisäarvon tuominen vrt. Paremmin ko. Tarkoitukseen soveltuvat räjähteet on nähdäkseni se suurin haaste.
Sitä massaa tarvitaan kuitenkin paljon, että sillä olisi mitään merkittävää vaikutusta räjähdystehon päälle
 
Mikä on tällainen sukellusveneille ankkureilla/ankkuriketjuilla viritettävä ansa, joka lamauttaa ydinsukellusveneetkin niin totaalisesti, ettei edes miehistö pääse mitenkään pelastautumaan?
Kiinalaiset ovat lehtitietojen mukaan ajaneet oman ydinsukellusveneensä tällaiseen (itse virittämänsä) ansaan seurauksella, että 55 merimiestä kuoli onnettomuudessa.
...
'Incident happened at 08.12 local resulting in the death of 55 crew members: 22 officers, 7 officer cadets, 9 petty officers, 17 sailors. Dead include the captain Colonel Xue Yong-Peng'
...
' The submarine hit a chain and anchor obstacle used by the Chinese Navy to trap US and allied submarines.'
...
Vai onko kyseessä vain jostakin keltaisen lehdistön höpinästä?

 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tällainen sukellusveneille ankkureilla/ankkuriketjuilla viritettävä ansa, joka lamauttaa ydinsukellusveneetkin niin totaalisesti, ettei edes miehistö pääse mitenkään pelastautumaan?
Kiinalaiset ovat lehtitietojen mukaan ajaneet oman ydinsukellusveneensä tällaiseen (itse virittämänsä) ansaan seurauksella, että 55 merimiestä kuoli onnettomuudessa.
...
'Incident happened at 08.12 local resulting in the death of 55 crew members: 22 officers, 7 officer cadets, 9 petty officers, 17 sailors. Dead include the captain Colonel Xue Yong-Peng'
...
' The submarine hit a chain and anchor obstacle used by the Chinese Navy to trap US and allied submarines.'
...
Vai onko kyseessä vain jostakin keltaisen lehdistön höpinästä?


Akut ollu jo valmiiksi tyhjillään, ku osuneet verkkoon? e: ja ollut jokin vika, jonka vuoksi vara-järjestelmät ei oo toiminut? Tms.. e2: nii toi oli ydinsukellusvene. Mitäs toi britin arvelema "submarine's batteries were running flat" sit meinaa?
A British submariner offered this explanation: 'It is plausible that this occurred and I doubt the Chinese would have asked for international support for obvious reasons.

'If they were trapped on the net system and the submarine's batteries were running flat (plausible) then eventually the air purifiers and air treatment systems could have failed.

'Which would have reverted to secondary systems and subsequently and plausibly failed to maintain the air. Which led to asphyxia or poisoning.

'We have kit which absorbs co2 and generates oxygen in such a situation. It is probable that other nations do not have this kind of tech.'

e3:
Ehkä noi on nii tyhmiä laitoksia, että jos potkuri on jumissa (tai jostain muusta syystä kone ei toimi), nii sit koneet ei käy eikä sähköt toimi?
'We have kit which absorbs co2 and generates oxygen in such a situation. It is probable that other nations do not have this kind of tech.'
 
Viimeksi muokattu:
Onhan niitä varajärjestelmä. Tapahtuman kuvauksesta vaan puuttuu ryssittiinkö siellä veneessä jotain ja kauanko pelastustehtävän harkinnassa vitkuteltiin tahi päätettiinkö purkin antaa olla pohjassa ihan hissukseen.
 
Onhan niitä varajärjestelmä. Tapahtuman kuvauksesta vaan puuttuu ryssittiinkö siellä veneessä jotain ja kauanko pelastustehtävän harkinnassa vitkuteltiin tahi päätettiinkö purkin antaa olla pohjassa ihan hissukseen.
Jos toimis, kuten aattelen ydinsukellusveneen toimivan, nii kaipa noi tuolla janoon olisivat kuolleet eikä hiilidioksidimyrkytykseen.
 
Jos toimis, kuten aattelen ydinsukellusveneen toimivan, nii kaipa noi tuolla janoon olisivat kuolleet eikä hiilidioksidimyrkytykseen.
Käsittääkseni toimivassa ydinsukellusveneessä ei kuolisi myöskään janoon ja voisi käydä vaikka suihkussa. Nälkään siellä kuolisi.
 
Käsittääkseni toimivassa ydinsukellusveneessä ei kuolisi myöskään janoon ja voisi käydä vaikka suihkussa. Nälkään siellä kuolisi.
Niinno, otin vain sen ekan mahdollisuuden esimerksiksi, ku siihen kerta kuolivat. Nälkähän se rajoittava tekijä on lopulta, totta.
 
Ehkä noi on nii tyhmiä laitoksia, että jos potkuri on jumissa (tai jostain muusta syystä kone ei toimi), nii sit koneet ei käy eikä sähköt toimi?

Kyllähän sukellusveneverkkoon ajamalla voi saada sen veneen monella tapaa rikki. Reaktorissa on varmaan aika monennäköistä suojausjärjestelmää jotka scrammaa sen reaktorin, ja sekin on sellainen kuvio jossa voi mennä monta hommaa vituralleen (kts. vaikka Thresher). Ilmeisesti siinä on mahdollista esim. hajottaa se reaktori jäähdyttämällä sitä liian nopeasti. Verkkoon ajaessa vene voi karata näpeistä ja päätyä aika nopeasti johonkin suht ihmeelliseen asentoon, verkko voi jumittaa potkuriin kun vääntö on päällä ja rikkoa jotain, tai vene voi törmätä pohjaan.

Ja sitten kun reaktori on pois päältä, ollaan akuilla, eikä mitään keinoa ladata niitä.

Akuuttiin hengissäpysymiseen tarvitaan hengitysilmaa, jossa mielellään saisi olla tarpeeksi happea eikä liikaa hiilidioksidia tai muuta skeidaa. Happea ydinvene voi mahdollisesti generoida vedestä elektrolyysillä, mutta sitä tuskin tehdään koko aikaa (koska vedyn tuottaminen ja siitä eroon hankkiutuminen on hasardia) eikä varsinkaan akuilla, koska siihen menee hitosti virtaa. Sitä varten siellä on purkitettua happea, ja olettaisin että sitä on ns. riittävästi, koska en oikein keksi miksi sen kanssa pitäisi sniiduilla. Sitä ei kuitenkaan tarvi ihan älyttömiä määriä. Ja sitten taas hiilidioksidista pitäisi päästä eroon, ja se taas tapahtuu pumppaamalla ilma suodattimien läpi. Suodattimet menee jossain aikajaksossa tukkoon, ja nuo sukellusveneissä (ainakin ydinkäyttöisissä) voidaan regeneroida lämmöllä. Jälleen kerran, tuskin tehdään akuilla koska vienee amppeerin ja sen pari kaveria. Mutta veikkaisin että siellä on myös varasysteemeitä tuohon. Kurskin onnettomuudessa ne viimeiseksi veneessä olleet miehet mahdollisesti kuolivat kun koittivat vaihtaa tuollaista varajärjestelmän kalipatruunaa ja aiheuttivat räjähdyksen kun patruunan kaliumoksidi reagoi veden kanssa. En tiedä vieläkö veneissä on sellaisia Das Boot -leffasta tuttuja henkilökohtaisia CO2 scrubbereita, mutta muutenhan on aina sama ongelma, ilman virtaa ilma ei liiku, eikä suodatus toimi.

Joka tapauksessa on aika epätodennäköistä että pelkkä scram tai edes blackout tappaisi miehistöä kovin nopeasti, happea riittää pitkäksi aikaa ja hiilidioksidipitoisuuskin nousee melko verkkaiseen, ja kumpaakin voi vielä viivyttää välttämällä turhaa härväystä. Mutta sitten taas, tuollaisessa suljetussa tilassa esm. melko triviaali tulipalo ja suodatusjärjestelmän tipahtaminen samaan aikaan voi aika nopeastikin tehdä olosuhteista tuollaisessa suljetussa tuubissa elämälle epäedulliset...
 
Miksi? Aina luotettava Daily Mail tietää kertoa että korjuuhommat kestivät vain tunteja.

Koska ne kuoli hiilidioksidimyrkytykseen. Mulla meni vain jotenki ajatukset ristiin ja logiikka siinä samalla rikki (e: varmaan, ku artikkelissa britti-sukellusmies puhu, että tollaista varten on hiilidioksidin suodatus ja hapen luominen olemassa. KAipa siinä sitä puhdasta vettäki saavat):) Mut selkeestikkää ei varajärjestelmätkään toiminu.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hämärältä jutulta tämä kuullostaa.
Ydinsukellusveneessä reaktorin jäähdytys(pumput) eivät varmaan toimi höyryvoimalla vaan sähköllä. Eikä sitä reaktorin jäähdytystä (uskoakseni) kokonaan voi lopettaa, vaikka itse reaktori seisautettaisiin.
Sähköjärjestelmille (niin reaktoripumput, henkitysilma, valaistus, lämmitys jne.) pitää olla moninkertainen varmistujärjestelmä ja niiden tulee toimia vaikka manuaalisesti polkemalla jos kaikki muut krakaavat.
Joku uutisankka tässä lienee kyseessä, tai vähintäänkin toimittajan väärinymmärrys.
 
Sukellusveneet ovat todella monimutkaisia ja haavoittuvia laitteita naurettavan vaikeassa ja vaarallisessa ympäristössä. Yksinkertaistaen alus voi upota siksi, että joku käy paskalla ja niin on käynytkin.


Toki oikeasti tuo vessan häiriö "vain" aiheutti vuodon joka kasteli akut mikä myrkytti ilman. Tilanne pakotti veneen pintaan ja vihollinen kävi päälle, jolloin päällikkö oli pakotettu upottamaan kyvyttömäksi käyneen aluksen.
 
Häkä on esm. varsin vittumainen kaasu, sitä ei tarvi saada aikaan kovin paljoa tuollaisessa suljetussa tuubissa että porukalta lähtee nirri. Eikä varmaan ole sukellusveneessä ainoa tapa sössiä hengitysilmaa kelvottomaan kuntoon. Tuollaisessa odottamattomassa eventissä niinkuin verkkoon ajettaessa voi mennä samaan aikaan monta asiaa pieleen eri puolilla venettä niin että tilanteen hallinta menetetään.
 
Kyllähän sukellusveneverkkoon ajamalla voi saada sen veneen monella tapaa rikki. Reaktorissa on varmaan aika monennäköistä suojausjärjestelmää jotka scrammaa sen reaktorin, ja sekin on sellainen kuvio jossa voi mennä monta hommaa vituralleen (kts. vaikka Thresher). Ilmeisesti siinä on mahdollista esim. hajottaa se reaktori jäähdyttämällä sitä liian nopeasti. Verkkoon ajaessa vene voi karata näpeistä ja päätyä aika nopeasti johonkin suht ihmeelliseen asentoon, verkko voi jumittaa potkuriin kun vääntö on päällä ja rikkoa jotain, tai vene voi törmätä pohjaan.

Ja sitten kun reaktori on pois päältä, ollaan akuilla, eikä mitään keinoa ladata niitä.

Akuuttiin hengissäpysymiseen tarvitaan hengitysilmaa, jossa mielellään saisi olla tarpeeksi happea eikä liikaa hiilidioksidia tai muuta skeidaa. Happea ydinvene voi mahdollisesti generoida vedestä elektrolyysillä, mutta sitä tuskin tehdään koko aikaa (koska vedyn tuottaminen ja siitä eroon hankkiutuminen on hasardia) eikä varsinkaan akuilla, koska siihen menee hitosti virtaa. Sitä varten siellä on purkitettua happea, ja olettaisin että sitä on ns. riittävästi, koska en oikein keksi miksi sen kanssa pitäisi sniiduilla. Sitä ei kuitenkaan tarvi ihan älyttömiä määriä. Ja sitten taas hiilidioksidista pitäisi päästä eroon, ja se taas tapahtuu pumppaamalla ilma suodattimien läpi. Suodattimet menee jossain aikajaksossa tukkoon, ja nuo sukellusveneissä (ainakin ydinkäyttöisissä) voidaan regeneroida lämmöllä. Jälleen kerran, tuskin tehdään akuilla koska vienee amppeerin ja sen pari kaveria. Mutta veikkaisin että siellä on myös varasysteemeitä tuohon. Kurskin onnettomuudessa ne viimeiseksi veneessä olleet miehet mahdollisesti kuolivat kun koittivat vaihtaa tuollaista varajärjestelmän kalipatruunaa ja aiheuttivat räjähdyksen kun patruunan kaliumoksidi reagoi veden kanssa. En tiedä vieläkö veneissä on sellaisia Das Boot -leffasta tuttuja henkilökohtaisia CO2 scrubbereita, mutta muutenhan on aina sama ongelma, ilman virtaa ilma ei liiku, eikä suodatus toimi.

Joka tapauksessa on aika epätodennäköistä että pelkkä scram tai edes blackout tappaisi miehistöä kovin nopeasti, happea riittää pitkäksi aikaa ja hiilidioksidipitoisuuskin nousee melko verkkaiseen, ja kumpaakin voi vielä viivyttää välttämällä turhaa härväystä. Mutta sitten taas, tuollaisessa suljetussa tilassa esm. melko triviaali tulipalo ja suodatusjärjestelmän tipahtaminen samaan aikaan voi aika nopeastikin tehdä olosuhteista tuollaisessa suljetussa tuubissa elämälle epäedulliset...
Kiitos kattavasta vastauksesta. Lainaamasi teksti liitty tosiaan vain siihen, että brittiseilori noin ajatteli. Ehkä tollaiset bäkup-systeemit ei ole joissain "kehitysmaissa" itsestäänselvyys. emt.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Lainaamasi teksti liitty tosiaan vain siihen, että brittiseilori noin ajatteli. Ehkä tollaiset bäkup-systeemit ei ole joissain "kehitysmaissa" itsestäänselvyys. emt.

Ei oo näemmä itsestäänselvyys, kun yhdessä artikkelissa mainittiin:

"According to Chinese sources, death was caused by air system’s oxygen sulfide poisoning, while submarine, astonishingly, wasn’t equipped with proper gas detectors. "

 
Wikipedian mukaan onnettomuus on tapahtunut jo elokuussa.
...
On August 21, 2023, unsubstantiated rumors emerged on social media claiming that a Type 093 had suffered severe damage in an incident in the vicinity of the Yellow Sea.[9] A spokesperson for Taiwan's Ministry of National Defense said that the nation's intelligence and surveillance systems had not detected evidence of such a crash, while naval expert H. I. Sutton wrote that he had "not seen any convincing evidence to support" the rumors, which claimed the sub had suffered a fatal incident which killed all aboard.[10][11] On August 31, Chinese PLA colonel Wu Qian issued a denial on behalf of the Ministry of National Defense, the public affairs mouthpiece of the Communist Party's Central Military Commission, saying "reports claiming that a Chinese Type 093 nuclear-powered submarine had an accident in the Taiwan Straits are completely false."[12] The denial made no mention of reports centering on the Yellow Sea.
...
Mutta kukaan ei ole vielä kuvannut tarkemmin, miten tuo ansa on rakennettu.
Submarine got caught in an underwater trap aimed at US and allies submarines, made of cables and chains. 093-417 got entangled in this trap, and sent a diver to assist submarine release. When he completed the task and returned, he was met with dead silence. It is with great efforts that the Navy ships managed to surface submarine, with 55 dead crew, including Skipper and 22 officers.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan olisi myös hyvää Kiinan propagandaa mikäli tuon tyylistä torjuntajärjestelmää ei tunneta länsimaissa. Luodaan pelkoa että länkkärit eivät mene sukellusveneillä härkkimään aluerajojen sisäpuolelle. Uutinen vielä sopivasti tällaisena aikana. *vetää foliohatun syvemmälle päähän*
 
Mutta kukaan ei ole vielä kuvannut tarkemmin, miten tuo ansa on rakennettu.

Tuosta voi katsoa mallia: :)

Tuskinpa nuo sukellusveneverkot on hirveästi mihinkään muuttuneet.

"According to Chinese sources, death was caused by air system’s oxygen sulfide poisoning, while submarine, astonishingly, wasn’t equipped with proper gas detectors. "

Tuo ei sinänsä oikein kerro mitään, "air system’s oxygen sulfide poisoning" ei oikein ole mikään varsinainen tieteellisen tarkka ilmaisu :rofl: Sinänsä tuossa on aika iso mahdollisuus myös sille että koko juttu on täyttä BS:aa, kun koko tarina on vähän hähmäinen. Jossain jutussa sanotaan että tapahtui Keltaisella merellä, toisessa taas ollaan sanottu että jossain Taiwanin hoodeilla, jotka eivät ole siellä päinkään. Ja noi verkot olis todennäköisesti jossain kapeassa choke pointissa jos sellaisia on...
 
Eiköhän tuollaisen "ansan" saa aikaiseksi ihan vaan vetämällä sopivasti ristiin rastiin vaijereita ja kettinkejä jonkinlaisten ponttoonien ja ankkurien väliin. Tuollaisesta kun sujauttaa sukellusveneellä läpi niin nuo takertuu ohjauspintoihin ja potkuriin kohtuullisen helposti ja se saattaa johtaa potkurin jumiutumiseen. Siinä on sitten oma työnsä leikellä niitä sieltä poikki.

Tuollaisen ei varmaankaan pitäisi saada venettä totaalisen rikki ja propulsiojärjestelmäkin lienee sähköllä toimiva, eli jos potkuriin takertuu vaijeria niin sähkömoottorin kuorma kasvaa äkisti ja virta/taajuussuojat avaa katkaisimet ja pysäyttää moottorin, reaktorin pitäisi pystyä edelleen pyörittämään generaattoria ja tuottamaan sähköä, mutta toki saattaa jonkinlaisen pikasulunkin käynnistää lähinnä varmuuden vuoksi periaatteella.

Toinen mikä jo mainitiinkin on että kun ohjainpinnat ja/tai potkuri on jumissa niin vene saattaa keikahtaa johonkin suuntaan tai ympäri asti, jolloin toiminta veneen sisällä hankaloituu ja saattaa aiheuttaa muita ongelmia. Joku kaasumyrkytys lienee todennäköisin skenaario tuossa...
 
Tuollaisen ei varmaankaan pitäisi saada venettä totaalisen rikki ja propulsiojärjestelmäkin lienee sähköllä toimiva, eli jos potkuriin takertuu vaijeria niin sähkömoottorin kuorma kasvaa äkisti ja virta/taajuussuojat avaa katkaisimet ja pysäyttää moottorin, reaktorin pitäisi pystyä edelleen pyörittämään generaattoria ja tuottamaan sähköä, mutta toki saattaa jonkinlaisen pikasulunkin käynnistää lähinnä varmuuden vuoksi periaatteella.

Hmm, onkohan kiinalaisilla veneissä samanlainen systeemi kuin joissain venäläisissä, että kovaa ajetaan höyryturbiinilta suoraan alennusvaihteistolle ja hitaasti sitten sähkömoottorilla? Joka tapauksessa voisin kuvitella että jollain suht maltillisellakin nopeudella verkkoon ajaminen voi olla suht dramaattinen eventti, ihmiset ja kamat lentelee ympäriinsä, tulee oikareita ja vikoja ja mitä lienee. Kuitenkin jossain määrin aina vähän tasapainoilua että miten sen veneen saa pidettyä about vaakatasossa ja oikealla syvyydellä.
 
En oo siis ydinsukellusveneisiin perehtynyt sen tarkemmin, puhdas arvaus sen perusteella mitä laivojen kanssa yleensä on ollut tekemisissä. Voi se tosiaan olla että höryturpiinilla pyöritetään suoraa potkuriakseliakin. Mietin sen kautta vaan kun siellä on sitä muutakin kojeisota kaikenlaista, niin sähköä pitänee joka tapauksessa tehdä aika paljon niin se olisi sama pyörittää potkuriakin siinä samalla...
 
Gripenin vanhempaan C/D-malliin tulossa moottoripäivitys.


Tuossa on siis nyt Volvo RM12-moottori, joka perustuu perus-hornetin F404-moottoriin. RM12ssa työntövoimaa on 80.5 kN,
F404n viimeisessä, tehokkaimmassa versiossa (F404-IN20 jota käytetään Intian Hal Tejasissa) on 84 kN.

Artikkelissa ei mainita, paljonko uudessa moottoriversiossa on työntövoimaa, mutta odotettavissa varmaan melko saman luokan työntövoima tuosta RM12n päivityksestä kuin mikä tuossa F404-IN20ssä on, 84-85kN.

Suomen Hornetien F404-GE-402-mallissa työntövoimaa on 79 kN/moottori (mutta moottoreita 2 kpl)

Teho-painosuhde on Gripenin suurimpia heikkouksia, joten sen parantaminen on oikein tervetullutta, tosin tuollainen n. 5% parannus ei vielä riitä tuomaan sitä muiden neljännen sukupolven koneiden tasolle tässä, vaikka kyllä kaventaa kaulaa.

Mutta toisaalta ei kerro kovin hyvää kuvaa Gripen-E/F:n tulevaisuudennäkymistä se, että vanhaa mallia päivitetään tavalla, joka ei millään tavalla ole hyödynnettävissä Gripen-E/F:ssä (siinä on siis Super Hornetin F414-moottori)
 
Siirretty muualta..

Kyllä, sanoin jo saman. En vaa tienny oliko tossa millaisesta ammuksesta kyse. Esim. epäsuorassa ei kaiketi ajopanoksia erikseen laiteta. Enkä edellenkää tiedä onko toi video tottakaan, vaikka en sinänsä epäilekkään.

Mitä ihmettä nyt oikein höpötät jostain "epäsuorasta"?

Sillä, ammutaanko tyjkillä sillä hetkellä suoraa vai epäsuoraa tulta ei ole mitään vaikutusta siihen, onko ajopanos ja ammus erikseen vai samassa paketissa. Se on ihan tykkiä suunnitellessa suunniteltu ominaisuus, toiset tykit suunnitellaan käyttämään ammuksia joissa on samassa, toiset suunnitellaan käyttämään ammuksia, joissa nuo on erikseen.
 
Mitä ihmettä nyt oikein höpötät jostain "epäsuorasta"?
Sitä, että ammutaanko se tankilla vai tykistä? Pahoittelut, kun ei termit ole oikeita. En siis tiedä mihin tarkoitukseen ko. videon ammus on tarkoitettu. Jos sie tiedät, nii vittuile vähemmän ja kerro :D

Epäsuoralla tarkoitan tykistön tykitystä. en tarkoita, että tankilla ammuttais epäsuoraa.
 
Sitä, että ammutaanko se tankilla vai tykistä? Pahoittelut, kun ei termit ole oikeita. En siis tiedä mihin tarkoitukseen ko. videon ammus on tarkoitettu.

Tankissa on tykki. Nämä eivät ole vaihtoehtoisia keskenään.

Osa tykeistä käyttää erillistä ajopanosta, osa samassa paketissa tulevaa.

Tämä pätee ihan yhtä lailla tykistön käyttämiin tykkeihin kuin panssarivaunukanuunoihin. Osa on erillisellä ajopanoksella, osassa tulee samassa paketissa.

Sillä, onko se tykki tankissa vai ei, ei ole tähän kategorista merkitystä, ainoastaan sillä tykin tarkalla mallilla on tähän vaikutusta.

Käytännössä yleensä keskimäärin isommissa tykeissä nuo on erikseen, pienemmissä samassa.
 
Tankissa on tykki. Nämä eivät ole vaihtoehtoisia keskenään.

Osa tykeistä käyttää erillistä ajopanosta, osa samassa paketissa tulevaa.

Tämä pätee ihan yhtä lailla tykistön käyttämiin tykkeihin kuin panssarivaunukanuunoihin. Osa on erillisellä ajopanoksella, osassa tulee samassa paketissa.

Sillä, onko se tykki tankissa vai ei, ei ole tähän kategorista merkitystä, ainoastaan sillä tykin tarkalla mallilla on tähän vaikutusta.

Käytännössä yleensä keskimäärin isommissa tykeissä nuo on erikseen, pienemmissä samassa.
No vastaisitko itse asiaan ton pätemisen ja vittuilun sijaan? Mistä ammuksesta oli kyse tossa "tyhjässä" ammuksessa? Sait päteä, ole ylpeä siitä. Kiitos siitä. En ole missää vaiheessa mitää faktana sanonut. Päinvastoin. En siksi oikein ymmärrä tota hyökkäävää asennetta.

Rautalangasta; ammuttiinko noi sillee, että osu suutareina vai lähtikö matkaan ollenkaan? Onko ajatuksia sen perusteella, että onko video mahd. totta vai propagandaa?
 
Viimeksi muokattu:
No vastaisitko itse asiaan ton pätemisen ja vittuilun sijaan? Mistä ammuksesta oli kyse tossa "tyhjässä" ammuksessa? Sait päteä, ole ylpeä siitä. Kiitos siitä. En ole missää vaiheessa mitää faktana sanonut. Päinvastoin.

Rautalangasta; ammuttiinko noi sillee, että osu suutareina vai lähtikö matkaan ollenkaan? Onko ajatuksia sen perusteella, että onko video mahd. totta vai propagandaa?

Tuosta videoltahan hyvin selvästi näkee, millaisesta ammuksesta on kyse. Ammuksesta, jossa on pelkkä ammusosa eikä ajopanosta mukana. Ja ammuksen muodosta näkee, että kyseessä on HE (high explosive)-ammus eikä mikään panssarivaunuja vastaan tarkoitettu ammus (APFSD tai HEAT).

Räjähde puuttui itse ammuksesta, ei ajopanoksesta.

Koko videolla ei näy mitään ajopanosta.
 
Tuosta videoltahan hyvin selvästi näkee, millaisesta ammuksesta on kyse. Ammuksesta, jossa on pelkkä ammusosa eikä ajopanosta mukana. Ja ammuksen muodosta näkee, että kyseessä on HE (high explosive)-ammus eikä mikään panssarivaunuja vastaan tarkoitettu ammus (APFSD tai HEAT).

Räjähde puuttui itse ammuksesta, ei ajopanoksesta.

Koko videolla ei näy mitään ajopanosta.
Kiitos, emmä erota tankissa käytettävää ammusta tykistön käyttämästä. Molemmat on isoja morkuloita mun silmissä.
 
Kiitos, emmä erota tankissa käytettävää ammusta tykistön käyttämästä. Molemmat on isoja morkuloita mun silmissä.

Sillä, onko se tehty ammuttavaksi tankista vai tykistön tykistä ei edelleenkään ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Mutta tuosta ammuksesta näkee hyvin selvästi, että siellä ei ole perässä sitä pitkää (mahdollisesti) paksumpaa "hylsyosaa" jonka sisällä ajopanos on.

Tässä vähän esimerkkiä miten näitä erottaa:

2560px-Chinese_Artillery_Shells_%289885705534%29.jpg

Tuossa on oikealla ammus+ajopanos, sen vieressä pelkkä ajopanos.
Vasemmalla pelkkä ajopanos, sen vieressä pelkkä ammus ilman ajopanosta.

Keskimmäisestä ei ihan varmuudella ota selvää. Voi olla joku base bleed-ammus jossa ammukseen on integroitu rakettimoottori. Mutta siinäkään siis ei ole ajopanosta.

Ja tarkemmalla tutkiskelullä näkee, että tuo kyseinen murkula on tehty ammuttavaksi panssarivaunukanuunasta, sen näkee noista peräässä olevista siivekkeistä, tuo on tehty ammuttavaksi sileäputkisesta eikä rihlatusta tykistä, ja käytännössä vain tankeissa käytetään sileäputkisia.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä, onko se tehty ammuttavaksi tankista vai tykistön tykistä ei edelleenkään ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Mutta tuosta ammuksesta näkee hyvin selvästi, että siellä ei ole perässä sitä pitkää (mahdollisesti) paksumpaa "hylsyosaa" jonka sisällä ajopanos on.

Tässä vähän esimerkkiä miten näitä erottaa:

2560px-Chinese_Artillery_Shells_%289885705534%29.jpg

Tuossa on oikealla ammus+ajopanos, sen vieressä pelkkä ajopanos.
Vasemmalla pelkkä ajopanos, sen vieressä pelkkä ammus ilman ajopanosta.

Keskimmäisestä ei ihan varmuudella ota selvää. Voi olla joku base bleed-ammus jossa ammukseen on integroitu rakettimoottori.

Ja tarkemmalla tutkiskelullä näkee, että tuo kyseinen murkula on tehty ammuttavaksi panssarivaunukanuunasta, sen näkee noista peräässä olevista siivekkeistä, tuo on tehty ammuttavaksi sileäputkisesta eikä rihlatusta tykistä, ja käytännössä vain tankeissa käytetään sileäputkisia.
Kiitti. Ei nää kaikille itsestäänselvyyksiä ole :) e: Eli iha perhanan paskamaisia ammuksia venäläisille. Ihan turhaan paljastaa oman sijainnin ampumalla tommoisen onttona..

E: eihän tommoinen koskaan tankkiin edes kulkeutuis, JOS porukka olisi edes vähäänkään koulutettu tai omais jotain maalaisjärkeä jossain kohti toimitusketjua. Paino-eron huomaa varmasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä videolla ollut kranaatti kuljetuslatikossaan, jossa myös ajopanos mukana.
125-smoothbore.jpg


Tämä kranaattikeskustelu taisi spinnata siitä kuinka suomessa hävitetään massaräjäytyksin vanhentunutta materiaalia. Tykistön kranaateilla ja ajopanoksilla on todella pitkä varastoikä mikäli on oikein säilytetty. Tältäkin palstalta varmasti löytyy jäseniä jotka on inttiaikanaan päässeet ampumaan sodanaikaisia saksan harakalla leimattuja kranaatteja. Luulisin, että Ukraina kyllä ottaa kaikki kranaatit ilomielin vastaan mitä vaan voidaan lähettää, vaikka nimellinen hyllyikä olisikin jo vähän ylitetty.
 
Eli iha perhanan paskamaisia ammuksia venäläisille. Ihan turhaan paljastaa oman sijainnin ampumalla tommoisen onttona..
Aivan erityisen vittumaista lienee, ettei sitä voi välttämättä kovinkaan nopeasti huomata että ampuu kelvottomia. Osuman luulisi painoeron takia harhautuvan huomattavasti jolloin ampuu entistä varmemmin ohi, ja jos maaliin ei saada vaikutusta, on muutenkin ilmeinen johtopäätös että ammuttiin blyat ohi taas.

E: vaunuista ja tykeistä juuri mitään tietämättä en osaa arvuutella, miten liian kevyt murkula vaikuttaa vaunutykin puoliautomaattitoimintoon ja aiheuttaako häiriöitä, tai miten normaalisti ajopanos palaisi. Jos toisaalta kyseessä on tahallinen tuoteväärennös, petkuhuijari on voinut ehkä osittain ottaa tämän huomioon.
E: eihän tommoinen koskaan tankkiin edes kulkeutuis, JOS porukka olisi edes vähäänkään koulutettu tai omais jotain maalaisjärkeä jossain kohti toimitusketjua. Paino-eron huomaa varmasti.
Juu, eiköhän tuo jossain täysjärkisessä paikassa olisi jäänyt kiinni jossain vaiheessa tehtaalta vaunutykkiin. Ehkä lataaja huomaisi jos olisi kokenut, jos siis vaunussa olisi sellainen eikä latausautomaatti. Ehkä vaunumiehistö ja muut puliukot huomaisivat vaunun a-tarviketta täyttäessä jos olisivat kokeneita. Jyrkkä ehkä, kun kaikki ovat kuitenkin kännissä.

Mutta että muut? Ryssän peruslogistiikkahan on sitä tasoa, että maajussit on pakotettu huoltojoukkoihin nostelemaan romua hankalissa puulaatikoissa kappaletavarana. En ihmettele jos painoero jää kaikilta huomaamatta.
 
No ei aivan. Niitä paperipyörittäjien laatimia simulaatioita harjoitellaan kuvitelluissa tilanteissa oikealla kalustolla sotaharjoituksissa. Nämä harjoitukset voivat olla siinä määrin uskottavia, että ne voisivat johtaa pahimmillaan ydinsotaan Able Archer 83 - Wikipedia

Toki niissä maissa joissa kalustoa tai puolustusvoimia ei oikeastaan ole keskitytään vaan niiden papereiden pyörittelyyn ja jeesusteluun muiden tekemisestä. Jatkokeskustelu voisi mahdollisesti olla tässä ketjussa, sillä aihe ei enää suoraan koske Ukrainan konfliktia Sotateknologia

Toki, mutta harjoituksissa on pari eri tasoa. Ensimmäinen on se johtaminen sieltä ylhäältä katsottuna eli miten joukot liikkuu, yhteistoiminta, jne joka käytännössä on paperinpyörittelyä, sitten on se alemman tason harjoittelu joissa treenataan ylhäältä tulleiden käskyjen toteuttamista.

Mutta kun puhe oli Ukrainasta ja analyysista joka käsitteli logistiikan tuhoamisen vaikutusta venäjän joukkoihin niin se on sitä ylätason paperinpyörittelystrategiaa eikä siinä ole merkitystä kuinka nopeasti Rainer kasaa ja purkaa rynkyn joka on sitä alatason treeniä. Se on ihan mahdollista että analyysin tekijä ei ole paras mies tekemään sitä ja että sveitsistä löytyisi parempiakin, mutta sillä on silti vähän käytännön tekemistä sen kanssa paljonko sveitsi on oikeasti ottanut matsia.
 
Noiden harjoitusten arviolta tärkein tulos on testata eri aselajien (ja puolustusliiton maiden) yhteistyötä sekä kaluston toimivuutta suunniteltuun tarkoitukseensa. Se kun ei teoreettisella tasolla käy välttämättä ilmi.

Ei näköjään puhuta edes samasta asiasta...
 
Varmaan tähän ketjuun osuu taas parhaiten, Suomi tilaamassa uusia suorituskykyjä jenkeiltä tuoreen DSCA-tiedotteen mukaan.
Tällä kertaa hakusessa noin puolella miljardilla vihollisen tutkiin hakeutuvia ohjuksia :thumbsup:

WASHINGTON, October 23, 2023 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Finland of Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ER) and related equipment for an estimated cost of $500 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.


The Government of Finland has requested to buy up to one hundred fifty (150) AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided Missiles-Extended Range (AARGM-ERs). Also included are Dummy Air Training Missiles (DATM); missile containers; software; training; support equipment; spare and repair parts; publications and technical documentation; transportation; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistical support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $500 million.

 

Gripen E -hävittäjään tehtiin kaikessa hiljaisuudessa näkyvä muutos
Ruotsalaishävittäjän siivet ovat saaneet lisää pinta-alaa. Uudet ohjainpinnat parantavat suorituskykyä.
Gripen E kuvattuna uuden siiven kanssa.

Uusi design.
Gripen E kuvattuna uuden siiven kanssa.
KUVA: SAAB


Lukuaika noin 2 min
Tallenna
Tänään6:34
author image

Mikko Pulliainen

Hävittäjäkoneiden kehitystyö jatkuu tyypillisesti koneen elinkaaren ajan, ja havainnollisen esimerkin tästä tarjoaa länsinaapurimme modernein monitoimihävittäjä Saab Gripen E.
Viestipalvelu X:ssä (ent. Twitteri) Saabia seuraavat hävittäjäasiantuntijat ovat huomanneet, että yhtiön prototyyppikone, sarjanumeroltaan 6002, on kaikessa hiljaisuudessa saanut lisää siipipinta-alaa. Siiven jättöreunaan sijoitetut ohjainpinnat, elevonit, on vaihdettu suurempiin.
Elevon on englantia, ja se on kombinaatio sanoista elevator ja aileron, eli kyseessä on niin X- kuin Y-akselillakin konetta ohjaamaan kykenevä pinta.

Ero uudempaan siipeen näkyy esimerkiksi jättöreunan tyveä tarkasteltaessa. Siinä, missä sisemmän elevonin reuna tekee tässä kuvassa selkeän mutkan, uudemman elevonin reuna on suora.

Vanha design.
Ero uudempaan siipeen näkyy esimerkiksi jättöreunan tyveä tarkasteltaessa. Siinä, missä sisemmän elevonin reuna tekee tässä kuvassa selkeän mutkan, uudemman elevonin reuna on suora.
KUVA: SAAB
Asiasta kirjoittava The Drive muistuttaa, että kyseessä ei ole vain fyysisten komponenttien vaihtaminen, vaan operaatio vaatii myös ohjausjärjestelmän softan modifiointia ja testaamista.
Gripen-liiketoimintayksikön johtaja Johan Segertoft – tuttu mies myös Tekniikka&Talouden lukijoille – vahvistaa The Driven haastattelussa koneeseen tehdyt muutokset.
”Jo varhaisessa vaiheessa kehitysprosessia tunnistimme mahdollisuuden parantaa Gripenin kykyä kantaa raskaita kuormia, mikä on selkeä hyöty tulevaisuuden operaatioita varten. Teimme päätöksen mahdollisimman nopeasta implementoinnista ja päivitimme ohjelmistoa sekä elevoneja ja canardeja.”
Canard-termillä viitataan koneen siiven etupuolella oleviin ohjainpintoihin.
RBS15 painaa maksimissaan noin 800 kg.

Jötkäle.
RBS15 painaa maksimissaan noin 800 kg.
KUVA: SAAB
Segertoft ei tarkemmin yksilöinyt, miten Gripen E:n kapasiteetti muuttuu. The Drive muistuttaa, että kone kykenee jo nyt suhteellisen raskaan lastin kuljettamiseen. Se kantaa esimerkiksi neljä Saabin suurta RBS15 -meritorjuntaohjusta kerralla, olkoonkin että konfiguraatiota ei ole vielä koelennoilla nähty.
Uusien ohjainpintojen pitäisi vaikuttaa myös koneen lento-ominaisuuksiin pienillä nopeuksilla.
Lentoposti.fi kertoi viime viikolla, että Saab on toimittanut ensimmäisen sarjavalmisteisista Gripen E -hävittäjistä Ruotsin puolustusmateriaalihallinto FMV:lle.
Tiistaina Saab puolestaan tiedotti vastaanottaneensa FMV:ltä 579 miljoonan kruunun (noin 50 milj. eur) tilauksen edellisen sukupolven Gripenien eli C/D-versioiden kehitystyöstä. Tilaus sisältää muun muassa uusien kehitys- ja simulaatioympäristöjen suunnittelun.
 
Onko tietoa minkälaisilla pommeilla Israel kurittaa Gazaa? Ainakin F-16:sia näyttäisi siellä lentelevän... tuskin F-35 stealth-ominaisuuksille tuolla hiekkalaatikolla on hirveesti tarvetta. Mut ihan rehellisen kokoisia räjähdyksiä, niin mietin että milläköhän ne ampuu?
 
Mitäs nämä StormBreakerit mahtavat olla? Tämän mukaan Suomi ja Norja ostamassa täällä pohjolassa.


Wiki kertoo sen olevan liitopommi ja tuolla linkissä sanotaan, että osuu liikkuvaan maaliin säässä kuin säässä. Integroidaan F-35:een. Vaikuttaa hyvältä välineeltä turvaamaan itäistä ulottuvuutta.
 
Mitäs nämä StormBreakerit mahtavat olla? Tämän mukaan Suomi ja Norja ostamassa täällä pohjolassa.


Wiki kertoo sen olevan liitopommi ja tuolla linkissä sanotaan, että osuu liikkuvaan maaliin säässä kuin säässä. Integroidaan F-35:een. Vaikuttaa hyvältä välineeltä turvaamaan itäistä ulottuvuutta.


Pieni liitopommi joka käytännössä toimii myös panssarintorjuntaohjuksena.

Noita menee f-35een sisäisesti 8 + ulkoisesti 16 eli yhteensä 24 kpl.

Taistelukärki tuossa on monta kertaa pienempi kuin jossain storm shadowissa, ei riitä isojen siltojen tai laivojen tuhoamiseen ja rakennuksiinkin tekee paljon vähemmän tuhoa yms.
 
Tänään tulee 50 vuotta täyteen (Y)F-16n ensimmäisestä, vahingossa tapahtuneesta koelennosta.

Koneella piti vaan rullailla kovaa kiitoradalla ja testailla ohjaimia, mutta nousikin vahingossa ilmaan.




Eikä ole muuten ainoa kerta, kun suihkuhävittäjä nousee ilmaan vahingossa, Briteissä mekaanikko istui joskus English Electric Lightningin ohjaamossa kiitoradan päässä testaamassa koneen moottoria, ja moottori lukkiutui täydelle teholle ja sitten mentiin. Onneksi kyseisellä mekaanikolla oli kokemusta lentämisestä (tosin vain paljon hitaammilla koneilla) joten onnistui tuomaan koneen ehjänä alas.
 
Viimeksi muokattu:
F-16 on aikamoinen työjuhta. Wikipedian mukaan edelleen tuotannossa. Tietysti nykymalli on vain ulkoiselta olemukseltaan sama kone kuin 50 vuotta sitten. Alkuperäinen tuotantomalli oli muistaakseni päivähävittäjä ilman kykyä käyttää tutkahakuisia ohjuksia, ja ohjaamossa oli vielä analogiset mittarit.
 
Viimeksi muokattu:
Aika harvinaisia taitaa olla sellaiset hävittäjät jotka ovat koko elinkaarensa käytössä ilman että sisuskaluja päivitetään. F-22 ehkä jää sellaiseksi?
 
Aika harvinaisia taitaa olla sellaiset hävittäjät jotka ovat koko elinkaarensa käytössä ilman että sisuskaluja päivitetään. F-22 ehkä jää sellaiseksi?
Riippuu toki, mitä sisuskalujen päivityksellä tarkoitetaan, mutta kyllä F-22 saa uutta rautaa myös. Niissä on nyt menossa 11mrd $ päivitysohjelma, joka myös tuo link 16 yhteensopivuuden niihin. Toki mitään suuria päivityksiä tuskin kannattaa tehdä, kun koneita ei enää tule linjalta ulos ja kone eläköityy ensi vuosikymmenellä.
 
Aika harvinaisia taitaa olla sellaiset hävittäjät jotka ovat koko elinkaarensa käytössä ilman että sisuskaluja päivitetään. F-22 ehkä jää sellaiseksi?

F-22ia on jo päivitetty, ja itseasiassa jo valmistusvaiheessa niitä ilmeisesti tehtiin aika monella eri varustelutasolla;
block 1,2,10 oli hyvin pieniä esituotantosarjoja, block 10 ja block 20 oli ne pääasialliset alkusarjan koneet, ja sitten block 30:sta lähtien koneeseen tuli jotain selviä elektroniikkaparannuksia. Koneista luokkaa n. 120 on noita uudempia parempia block 30/35-versiota.

Ja nyt niille on seuraava päivitys suunnitteilla, ja joku suunnitelma oli, että tämä seuraava päivitys tehtäisiin vain niille block 30/35-koneille, ja ne 60-70 vanhempaa block 1/2/10/20-konetta pääsisivät eläkkeelle aiemmin kuin uudemmat block 30/35-koneet; Niiden vanhempien koneiden päivittäminen tulisi selvästi kalliimmaksi kuin uudempien, kun niistä pitäisi vaihtaa selvästi enemmän elektroniikkaa joka ei ole yhteensopivaa uuden päivityksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 964
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom