Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mitä mieltä olette tämmöisestä aseteknologiasta? Lähinnä videossa 03:15 eteenpäin vaikuttaa ihan luonnonilmiön vaikutuksenkin kannalta uudelta jutulta.
Minulla oli käsitys, että CNN kuului faktantarkastajien joukkoon, joten siksi ajattelin, että videolla esitetty testi ja haastatellut henkilöt puhuivat asiaa.Jospa postaisit tällaiset tuonne salaliittohörhöilyketjuun etkä näihin asiaketjuihin.
Aivoaalloista tosiaan pystytään lukemaan jotain, mutta sillä ei ole mitään tekemistä aseiden kanssa.
55 tonnia vs 75 tonnia
Juuri sieltä, ulkoa muistin väärin.Siirretty muualta.
Mistähän hatusta noita painoja oikein olet repinyt?
M1 Abrams painaa 54 tonnia
M1A1 Abrams painaa 57 tonnia
Leopard 2A5 painaa n. 59 tonnia.
Leopard 2A6 painaa 62 tonnia
Siirretty muualta.
Mistähän hatusta noita painoja oikein olet repinyt?
M1 Abrams painaa 54 tonnia
M1A1 Abrams painaa 57 tonnia
M1A1 SEPv2 Abrams painaa n. 71 tonnia (mutta käsittääkseni SEP-versioita ei olla ukrainalle toimittamassa)
Leopard 2A4 painaa n. 55 tonnia.
Leopard 2A5 painaa n. 59 tonnia.
Leopard 2A6 painaa 62 tonnia.
Vaunujen eri versioiden välillä on huomattavia painoeroja, ja se, että poimitaan molemmista vaunuista jotkut ihan eri ikäiset satunnaiset versiot ja niiden painosta tehdään suuria päätelmiä vaunujen kestoista ei ole kovin järkevää
Ja on tässä myös nähty, ettei lännen aseetkaan mitään wunderwaffeja ole. Ihan samalla tavalla esim. lännen panssarivaunut näyttää pysähtyvän miinoihin ja panssarintorjuntaan.
Tässä kyllä olet ihan oikeassa. Ainakin meille muistaakseni armeijassa opetettiin, ettei telamiinalla ole sinänsä edes tarkoitus yrittää tuhota vaunua, vaan pysäyttää se katkaisemalla tela. Tämän jälkeen siihen voidaan sitten vaikuttaa muilla aseilla. Tai ainakin vihollisen hyökkäys hidastuu tai pysähtyy, jos ollaan jollain kapealla tieuralla, joita suomessa riittää.siirretty muualta
Pysähtyy, mutta yleensä vain pysähtyy, ja miehistö selviää yleensä hengissä ja vaunukin on yleensä parissa viikossa korjattavissa.
Kun taas venäläinen vaunu pysähtyessään usein myös heittää tykkitorninsa n. 60 metrin korkeuteen ja paistaa miehistönsä elävältä.
Vaikka molemmissa tapauksissa suurin osa vaunusta pysähtyy, näiden välillä on silti aika suuri käytännön ero.
Voisi arvon moderaattori samalla kertoa missä sitä sitten sopii keskustella.Offtopicia poistettu ja sen johdosta muistutus taas siitä, että tämä ketju on Yleistä keskustelua alueella ja ketjussa on tarkoitus keskustella ainoastaan teknologiasta, ei maiden/liittoumien välisistä voimasuhteista yms.
Kaipa se sinne mahtuu. Poistetaan suomi-lisäliite ja kun ruotsin jäsenyys saadaan pakettiin, nii mistäs siellä sit keskusteltais, jos ei vaikkapa naton vahvuudesta.Politiikka-osaston NATO-keskustelukaan ei varmaan tuolle aiheelle sovi. Pitäisi sitten varmaan perustaa uusi "Yleinen sotakeskustelu" -ketju jossa voi spekuloida skenaarioilla. Toisaalta sekin menee sitten ristiin sotateknologian kanssa, koska eri teknologioiden ja niiden speksien mahdollistamat taktiikat/strategiat ovat olennainen osa skenaarioita.
Politiikka ja yhteiskunta -osio on tällä foorumilla paikka kyseisten aihealueiden keskusteluille. Sieltä valitsee sopivan ketjun tai jos sellaista ei ole olemassa niin avaa uuden fiksulla ja selkeällä alustuksella.Voisi arvon moderaattori samalla kertoa missä sitä sitten sopii keskustella.
WASHINGTON, August 1, 2023 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Finland of a M270A2 Multiple Launch Rocket System (MLRS) upgrade and related equipment for an estimated cost of $395 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.
The Government of Finland has requested to buy the M270A2 upgrade for its M270A1 Multiple Launch Rocket Systems (MLRS). The upgrade will include: intercom systems; radio communication mounts; machine gun mounts; battle management system vehicle integration kit; publications for MLRS; spares; services; support equipment; and other related elements of program and logistics support. The estimated total cost is $395 million.
USAn suunnalta kuuluu viestiä että Suomi olisi päivittämässä M270 raketinheitinjärjestelmiä, asia selviää DSCA:n tiedotteesta ja iltiskin tästä uutisoi. Tavoitteena päivittää nykyiset M270A1 tason vehkeet A2 tasolle.
Tämähän on jo sitten isompi remontti. Ammunnanhallinnan lisäksi moottori ja voimansiirto menevät uusiksi. Panssarointiakin ilmeisesti parannetaan.
Päättelitkö tämän siis tuosta A2-tasosta? En ottaisi tuota niin kirjaimellisesti. Sisällöstähän tuossa sanotaan:
"The upgrade will include: intercom systems; radio communication mounts; machine gun mounts; battle management system vehicle integration kit; publications for MLRS; spares; services; support equipment; and other related elements of program and logistics support."
Ja sitten lähti laukalle!
Itsetuhomekanismilla varustettuja ontelopanoksia.
Miten Ukraina voisi edes hävitä tätä merisodankäyntiä, kun amiraalit Suomesta neuvovat?
Ja älä nyt kaiva enää kuoppaa syvemmäksi.
Aika pienestäkin reiästä tulee melkoisella paineella vettä sisään. Ei sellaista jätetä korjaamatta. Isompi laiva ei siihen uppoa, mutta kyllä se aiheuttaa toimenpiteitä. Parhaimmat RPG:n ontelot läpäisevät 750 mm panssariterästä, joten kyllä se voi aiheuttaa isompaakin vahinkoa tai tulipalon ainakin pienemmillä sotalaivoilla. Mikään ei myöskään estä käyttämästä selvästi isompaa ontelopanosta. Esimerkiksi 30kg pakettiin saisi rakennettua jo todella järeän ontelopanoksen.Mieti hetki että miten iso reikä siihen laivan kylkeen pitää saada, että sillä olisi jotain merkitystä. Meritorjuntaohjuksissa ja torpedoissa on useampi sata kiloa räjähdettä. Jostain peukalon paksuisesta reiästä laivan täyttyminen kestää viikkotolkulla ja heti reiän huomattua se voidaan paikata teräslevyllä.
Siinä sulle niitä "parhaimpien onteloiden" reikiä, kyllä varmasti laiva uppoaa Tee vaikka vähä isompi ontelopaukku, nii saatat jopa nyrkin kokoisen reijän tehdä.. Miinat ja torpedot perustuu ihan syystä ihan muuhun kuin läpäisyyn.Aika pienestäkin reiästä tulee melkoisella paineella vettä sisään. Ei sellaista jätetä korjaamatta. Isompi laiva ei siihen uppoa, mutta kyllä se aiheuttaa toimenpiteitä. Parhaimmat RPG:n ontelot läpäisevät 750 mm panssariterästä, joten kyllä se voi aiheuttaa isompaakin vahinkoa tai tulipalon ainakin pienemmillä sotalaivoilla. Mikään ei myöskään estä käyttämästä selvästi isompaa ontelopanosta. Esimerkiksi 30kg pakettiin saisi rakennettua jo todella järeän ontelopanoksen.
Joten kyllä, väittäisin, että useimmissa tapauksissa tällainen osuma aiheuttaisi telakkakäynnin.
Aika pienestäkin reiästä tulee melkoisella paineella vettä sisään. Ei sellaista jätetä korjaamatta. Isompi laiva ei siihen uppoa, mutta kyllä se aiheuttaa toimenpiteitä. Parhaimmat RPG:n ontelot läpäisevät 750 mm panssariterästä, joten kyllä se voi aiheuttaa isompaakin vahinkoa tai tulipalon ainakin pienemmillä sotalaivoilla. Mikään ei myöskään estä käyttämästä selvästi isompaa ontelopanosta. Esimerkiksi 30kg pakettiin saisi rakennettua jo todella järeän ontelopanoksen.
Joten kyllä, väittäisin, että useimmissa tapauksissa tällainen osuma aiheuttaisi telakkakäynnin.
Tuo ei ole kyllä näytä tyypilliseltä ontelopanoksen entryltä. Sisäänmenokohdassa pitäisi olla yksi reikä ja vasta mahdollisissa myöhemmissä levyissä tuollainen "haulikkokuviointi".Siinä sulle niitä "parhaimpien onteloiden" reikiä, kyllä varmasti laiva uppoaa Tere vaikka vähä isompi ontelopaukku, nii saatat nyrkin kokoisen reijän tehdä.. Miinat ja torpedot perustuu ihan syystä ihan muuhun kuin läpäisyyn.
Voi jestas sentää.. se on harjoitusmaali ja jokainen reikä on yksi osuma.Tuo ei ole kyllä näytä tyypilliseltä ontelopanoksen entryltä. Sisäänmenokohdassa pitäisi olla yksi reikä ja vasta mahdollisissa myöhemmissä levyissä tuollainen "haulikkokuviointi".
Kannattaisi muuten lukea mun viesti uudelleen. En väittänyt, että laiva uppoaa, mutta telakkakäynti tiedossa. Vai oletko sitä mieltä, että rungon läpäisyn jälkeen matkaa jatketaan ilman minkäänlaisia toimenpiteitä?
Sisään tulevan veden paine riippuu siitä miten syvällä se reikä on. Jos se ontelopanos kelluu niin oletettavasti se reikä on alle metrin syvyydellä, eli paine on melko lailla olematon. Pieni reikä on tässä tapauksessa hyvin helppo paikata vaikka peltilevyllä ja jesarilla. Sitten taas jos se reikä on yli metrin levyinen, niin sieltä tulee sitä vettä niin isona massana että korjaaminen hankaloituu.
No se selittää. Tuosta oli vaikea sanoa mittakaavaa. Aika pieni reikä, mutta vuodon se silti aiheuttaa. Jos osumakohdassa on jotain muuta oleellista (putkia, aseita, polttoainetta, moottori...), niin tulee isompaakin vahinkoa. Ja kuten jo sanoin, niin mikään ei estä käyttämästä paljon suurempaa ontelopanosta, jolloin reikä ja läpäisy skaalautuu vastaavasti.Voi jestas sentää.. se on harjoitusmaali ja jokainen reikä on yksi osuma.
Joku sotalaivojen runkorakennetta enemmän tunteva voi kommentoida, mutta eikös niissä ole yleensä kaksoisrunko tai komposiittirakenne? Jos ontelopanos läpäisee kaksoisrungon molemmat kerrokset, niin sisempi reikä on varmaan merellä paikattavissa, mutta ulkoinen reikä vaatisi vähintään sukelluskeikan. Onhan niissä toki pilssipumput, mutta tuskin on kovin hyvä ajatus lähteä merille, jos vettä vuotaa jatkuvasti runkojen väliin.Jos laivalla on tehtävä kesken niin ei varmaan tosiaan vesirajassa oleva ranteenkaan paksuinen reikä sitä pysäytä. Se on ihan triviaali homma macgyveröidä siihen kuntoon ettei laiva täyty ja kunnollisen korjauksen voi tehdä sitten joskus kun ollaan huoltotauolla satamassa.
Joku sotalaivojen runkorakennetta enemmän tunteva voi kommentoida, mutta eikös niissä ole yleensä kaksoisrunko tai komposiittirakenne? Jos ontelopanos läpäisee kaksoisrungon molemmat kerrokset, niin sisempi reikä on varmaan merellä paikattavissa, mutta ulkoinen reikä vaatisi vähintään sukelluskeikan. Onhan niissä toki pilssipumput, mutta tuskin on kovin hyvä ajatus lähteä merille, jos vettä vuotaa jatkuvasti runkojen väliin.
Komposiittirakenteissa taasen olettaisin, että komposiitti ei hirveästi tykkää vettymisestä, eli ulompi reikä pitää saada paikattua hyvin.
Pakkotilanteessa väliaikaisena korjauksena epäilemättä. Juuri satamasta lähtiessä luulisi menevän telakalle, mutta toisaalta ei noista itänaapurin touhuista tiedä. Edelleen huomioimatta se asia, että laivoissa tuppaa olemaan kaikenlaista rikkoutuvaa, palavaa tai räjähtävää komponenttia, jotka voivat ottaa kipeää. Ei ne panssarivaunutkaan varsinaisesti siihen pieneen ontelopanoksesta tulleeseen reikään hajoa. Ja suurin vaikutus tällaisella tempulla olisi joka tapauksessa psykologinen vaikutus. Ei se kovin kivaa ole lähteä satamasta, kun periaatteessa milloin vain voi kolahtaa.Se ulkopinnan korjaus alle metrin syvyydellä voi olla ihan hyvin joku 1mm peltilevy + joku liimamassa. Ei muuta ku lasketaan joku äijä valjaissa laivan sivusta korjausvehkeiden kanssa veteen.
@KiLLPaTRiCK palataan vielä tähän, kun sulla tuntuu jatkuvasti olevan tarvetta huudella mielipiteitäsi, mutta mitään varsinaista sisältöä viesteissä ei ole.
Kerrotko nyt omin sanoin, miksi idea on mielestäsi mahdoton? Yksinkertaisimmillaan homma onnistuisi vaikka RPG:n taistelukärjellä, joka on laitettu kellumaan kärki ylöspäin varustamalla se sopivalla koholla ja painolla. Optimitilanteessa kelluu juuri ja juuri veden alla. Sytytin voisi olla vaikka ohuesta lasista tehty kapseli, jonka sisällä kaksi johdinta. Kun laiva osuu kapseliin, se rikkoutuu ja merivesi luo kontaktin johtimien välille. Johtimet on kytketty vaikkapa parin euron mikrokontrolleriin, joka signaalin saatuaan laukaisee sähköisen sytyttimen, mikä laukaisee taistelukärjen ontelopanoksen. Lopputuloksena ontelopanos läpäisee laivan pohjan ja laivan koosta ja osumakohdasta riippuen se voi tarkoittaa vähintäänkin työlästä telakkakäyntiä tai parhaimmillaan jopa tulipaloa ja koko laivan tuhoutumista. Mikrokontrollerilla voi myös toteuttaa ajastimen, mikä tekee miinasta vaarattoman tietyn ajan päästä.
Tarvitaan siis:
Kuulostaako ylitsepääsemättömän vaikealta? Osien hinnassa puhutaan korkeintaan muutamasta satasesta. Ukrainan nykyiset itsemurhadroneveneet kantavat satojen kilojen räjähdelastia, joten tällaisia improvisoituja pohjamiinoja voisi kuljettaa sellaisella isommankin määrän kerralla. Sopivasti, esim. nousuveden aikana laskettuna, virta veisi ne satamaan. Vaikka vahinko isoille laivoille jäisi pieneksi, niin se aiheuttaisi erittäin suurta varovaisuutta sataman käytölle ja ruuhkauttaisi telakat.
- RPG:n taistelukärki (näitä Ukrainalla läjäpäin). Voi myös käyttää isompaa ontelopanosta, jos halutaan suurempi vaikutus.
- Lasikapseli johtimilla. Voi rakentaa vaikka vanhasta hehkulampusta.
- Mikä tahansa mikrokontrolleri. Hinnat alkaen 2€ aliexpressissä
- Sähköinen sytytin
- Pieni akku
- Paino ja koho
Ja ei, en väitä että tällaista olisi jo tehty tai tullaan tekemään, mutta juuri tämänkaltaisilla improvisoiduilla tempuilla Ukraina on saavuttanut erittäin hyvällä kustannustehokkuudella menestystä. Esimerkkinä nyt vaikka ne halvat dronet, joihin on pultattu RPG:n ontelopanos kiinni. Tai aikanaan molotovin cocktailit.
Eli oliko sulla nyt jotain ihan oikeaa sanottavaa tähän, vai huuteletko vain onelinereita?
Joku sotalaivojen runkorakennetta enemmän tunteva voi kommentoida, mutta eikös niissä ole yleensä kaksoisrunko tai komposiittirakenne? Jos ontelopanos läpäisee kaksoisrungon molemmat kerrokset, niin sisempi reikä on varmaan merellä paikattavissa, mutta ulkoinen reikä vaatisi vähintään sukelluskeikan. Onhan niissä toki pilssipumput, mutta tuskin on kovin hyvä ajatus lähteä merille, jos vettä vuotaa jatkuvasti runkojen väliin.
Komposiittirakenteissa taasen olettaisin, että komposiitti ei hirveästi tykkää vettymisestä, eli ulompi reikä pitää saada paikattua hyvin.
Tuollaisten paikkaukseen kesken tehtävän käytetään yksinkertaisesti puukiiloja jotka hakataan reikään sisäpuolelta, ja homma jatkuu niinkuin ei mitään. Lisäksi mahdollinen isompi vesimäärä saadaan uppopumpulla ulos hyvin nopeasti. Sukeltajat ovat laivoilla sitten ulkokeikkoja varten, lisäksi sukeltaja saadaan kuljetettua laivan luokse nopeasti ellei omasta miehistöstä löydy.No se selittää. Tuosta oli vaikea sanoa mittakaavaa. Aika pieni reikä, mutta vuodon se silti aiheuttaa. Jos osumakohdassa on jotain muuta oleellista (putkia, aseita, polttoainetta, moottori...), niin tulee isompaakin vahinkoa. Ja kuten jo sanoin, niin mikään ei estä käyttämästä paljon suurempaa ontelopanosta, jolloin reikä ja läpäisy skaalautuu vastaavasti.
Ja kannattaa pitää myös mielessä, että suurin osa sotalaivoista ei ole mitään Nimitz-luokan lentotukialuksia. Siellä on paljon pientä ja keskikokoista alusta joukossa.
Miten saat RPG:n osumaan joka kerta tankkiin täydellisessä kulmassa? Toisin sanoin et mitenkään, mutta sytyttimen järkevällä sijoittamisella ontelopanos osuu miltei väistämättä laivaan, vaikka ei toki aina täydellisessä kulmassa.Mitenkä saat tuon aallokossa heiluvan ontelopanoksen osoittamaan oikeaan suuntaan? Mieluiten vielä niin, että sen panoksen ja laivan rungon välissä on mahdollisimman vähän vettä välissä.
En tiedä venäläisten turvastandardeista, mutta ainakin länsimaissa räjähdys ja rungon penetraatio satamasta lähtiessä kyllä uskoakseni aiheuttaa telakkakeikan sen sijaan, että aletaan hakkaamaan puukiiloja reikään.Tuollaisten paikkaukseen kesken tehtävän käytetään yksinkertaisesti puukiiloja jotka hakataan reikään sisäpuolelta, ja homma jatkuu niinkuin ei mitään. Lisäksi mahdollinen isompi vesimäärä saadaan uppopumpulla ulos hyvin nopeasti. Sukeltajat ovat laivoilla sitten ulkokeikkoja varten, lisäksi sukeltaja saadaan kuljetettua laivan luokse nopeasti ellei omasta miehistöstä löydy.
Pilssin konsepti on tuttu. Isommassa laivassa sormenkokoinen reikä tuskin on suuri ongelma, mutta kyllä ontelopanoksella saa sellaisiakin reikiä aikaan, millä alkaa olemaan vaikutusta. Lisäksi laivoissa harvemmin lentelee sulaa kuparia sisätiloihin.Voi tulla kuivanmaankapteenille yllätyksenä se että koko maailmassa ei oo yhtään laivaa joka ei tollatten sormenkokosen reiän tai useammankin verran vuoda ihan ilman paukkujakin.
No esimerkiksi yllä mainittu kylkipanos 81 painaa 19kg. Aika kaukana sadoista kiloista. Ukrainalla on ainakin vastaavia saksalaisia PARM kylkipanoksia. Ei ole myöskään mikään amerikan temppu sorvata sopivaa ontelopanosta ihan tuota käyttöä varten.Kohta aletaankin olla siinä satojen kilojen kokoluokassa.
Niin mitä sillä tehdään?No esimerkiksi yllä mainittu kylkipanos 81 painaa 19kg.
Eipä sillä varmaankaan mitää isompaa ammutakkaan? 13 kiloa kokonaispaino. vrt tellu, jonka räjähde on 10kiloa.Miksi merivoimat on hankkinut Rannikko-ohjus 06, jos niillä ei ole mitään vaikutusta? "Saksalaisvalmisteinen rannikko-ohjus RO2006 (Spike ER) on liikkuvien rannikkojoukkojen tehokas ohjusasejärjestelmä. Rannikko-ohjukset on tarkoitettu alusten torjuntaan rannikolla ja saaristossa."
Aika tarpeettomia laitteita olisivat, jos tehtävät keskeytyis pikku reijän vuoksi.Alkaa menemään aika turhaksi väittelyksi tämä, mutta olen edelleen sitä mieltä, että olisi mahdollista tehdä kompakteja merimiinoja (esim. alle 30kg), jotka aiheuttaisivat telakkatason vahinkoa aluksille ja ylipäätään rutkasti harmia, kun tuttu ja turvallinen satama onkin muuttunut miinakentäksi.
Räjäytetään se laivan pohjaa vasten, kuten alkuperäisessä esimerkissäni. En tosin tiedä vaatiiko kylkimiinan ontelovaikutuksen muodostuminen pidemmän etäisyyden kohteeseen. Jos vaatii, niin pitää käyttää eri mallista ontelopanosta.Niin mitä sillä tehdään?
Juu ei sitä varmaan ole tarkoitettu isoihin aluksiin. Kokonaispaino on ER versiossa muuten 34 kg eikä 13 kg. Taistelukärki toki vain pieni osa tuosta. Tarpeen vaatiessa varmaan silti käytettäisiin, koska ei se kannen läpi penetroituva sula metalli hyvää tee millekään alukselle ja tuurilla osuu johonkin tärkeään / räjähtävään. Isompikin alus saa vaurioita, vaikka ei tuhoutuisi. Ei näitä varmaan soutuveneitä varten ole hankittu.Eipä sillä varmaankaan mitää isompaa ammutakkaan? 13 kiloa kokonaispaino.
Aika tarpeettomia laitteita olisivat, jos tehtävät keskeytyis pikku reijän vuoksi.
Miten saat RPG:n osumaan joka kerta tankkiin täydellisessä kulmassa? Toisin sanoin et mitenkään, mutta sytyttimen järkevällä sijoittamisella ontelopanos osuu miltei väistämättä laivaan, vaikka ei toki aina täydellisessä kulmassa.
Räjäytetään se laivan pohjaa vasten, kuten alkuperäisessä esimerkissäni. En tosin tiedä vaatiiko kylkimiinan ontelovaikutuksen muodostuminen pidemmän etäisyyden kohteeseen. Jos vaatii, niin pitää käyttää eri mallista ontelopanosta.
Todelliset merimiinat ovat satojen kilojen painoisia, koska niiden tarkoitus on upottaa suuriakin aluksia parhaimmillaan murtamalla koko köli. Se ei silti tarkoita, että pienempi paukku (etenkin suunnatulla räjähdysvaikutuksella) ei tekisi mitään vahinkoa laivalle.
Tähtäämällä. Kysymys on, että miten helvetissä meinaat tähdätä sen aallokossa heiluvan ontelopanoksen?
Lisäksi, sen huonosti tähdätyn RPG:n ontelopanoksen suihku kulkee ilmassa, jonka tiheys on noin 1,2 kg / m^3, kun taaskin sun ontelopanosmerimiinan suihku kulkee vedessä, jonka tiheys on noin 1000 kg / m^3.
Olisikohan siitä kyse, että ne taistelusukeltajat käyvät toimittamassa ne suoraan kohteeseen tarkoin sijoitettuun paikkaan? Mites meinaisit kohistaa tuollaisen passiivisen miinan lähettämän "keihään", että sillä saa merkittävää vaikutusta liikkuvaan kohteeseen? Suosittelisin lukemaan esim. Wikipediasta tämän: Torpedo - Wikipedia ja tarkemmin tuolta warhead-aliotsikon. Siellä kerrotaan melko selkeästi miten ja miksi laivojen tuhoamiseen käytetään nykyisiä tekniikoita(esim. Torpedoja).Räjäytetään se laivan pohjaa vasten, kuten alkuperäisessä esimerkissäni. En tosin tiedä vaatiiko kylkimiinan ontelovaikutuksen muodostuminen pidemmän etäisyyden kohteeseen. Jos vaatii, niin pitää käyttää eri mallista ontelopanosta.
Juu ei sitä varmaan ole tarkoitettu isoihin aluksiin. Kokonaispaino on ER versiossa muuten 34 kg eikä 13 kg. Taistelukärki toki vain pieni osa tuosta. Tarpeen vaatiessa varmaan silti käytettäisiin, koska ei se kannen läpi penetroituva sula metalli hyvää tee millekään alukselle ja tuurilla osuu johonkin tärkeään / räjähtävään. Isompikin alus saa vaurioita, vaikka ei tuhoutuisi. Ei näitä varmaan soutuveneitä varten ole hankittu.
Mielestäni tuo aiemman kuvan kylkipanoksen aiheuttama reikä ei ole ihan triviaali. Eikö laivassa ole mitään hajoavaa pohjan yläpuolella? (putkia, koneita tai laitteita, polttoainetta, räjähteitä...)?
Miksi taistelusukeltajat käyttävät tällaisia pieniä paukkuja operaatioissaan, jos niillä ei ole vaikutusta? "It has obtained excellent results in detonation tests against 12, 24 and 36 mm thick steel marine targets."
Todelliset merimiinat ovat satojen kilojen painoisia, koska niiden tarkoitus on upottaa suuriakin aluksia parhaimmillaan murtamalla koko köli. Se ei silti tarkoita, että pienempi paukku (etenkin suunnatulla räjähdysvaikutuksella) ei tekisi mitään vahinkoa laivalle.
Damage
Edit
The damage that may be caused by a torpedo depends on the "shock factor value", a combination of the initial strength of the explosion and the distance between the target and the detonation. When taken about ship hull plating, the term "hull shock factor" (HSF) is used, while keel damage is termed "keel shock factor" (KSF). If the explosion is directly underneath the keel, then HSF is equal to KSF, but explosions that are not directly underneath the ship will have a lower value of KSF.[71]
Direct damage
Edit
Usually only created by contact detonation, direct damage is a hole blown in the ship. Among the crew, fragmentation wounds are the most common form of injury. Flooding typically occurs in one or two main watertight compartments, which can sink smaller ships or disable larger ones.
Bubble jet effect
Edit
The bubble jet effect occurs when a mine or torpedo detonates in the water a short distance away from the targeted ship. The explosion creates a bubble in the water, and due to the pressure difference, the bubble will collapse from the bottom. The bubble is buoyant, and so it rises towards the surface. If the bubble reaches the surface as it collapses, it can create a pillar of water that can go over a hundred meters into the air (a "columnar plume"). If conditions are right and the bubble collapses onto the ship's hull, the damage to the ship can be extremely serious; the collapsing bubble forms a high-energy jet that can break a meter-wide hole straight through the ship, flooding one or more compartments, and is capable of breaking smaller ships apart. The crew in the areas hit by the pillar are usually killed instantly. Other damage is usually limited.[71]
The Baengnyeong incident, in which ROKS Cheonan broke in half and sank off the coast South Korea in 2010, was caused by the bubble jet effect, according to an international investigation.[72][73]
Shock effect
Edit
If the torpedo detonates at a distance from the ship, and especially under the keel, the change in water pressure causes the ship to resonate. This is frequently the most deadly type of explosion if it is strong enough. The whole ship is dangerously shaken and everything on board is tossed around. Engines rip from their beds, cables from their holders, etc. A badly shaken ship usually sinks quickly, with hundreds, or even thousands of small leaks all over the ship and no way to power the pumps. The crew fares no better, as the violent shaking tosses them around.[71] This shaking is powerful enough to cause disabling injury to knees and other joints in the body, particularly if the affected person stands on surfaces connected directly to the hull (such as steel decks).
The resulting gas cavitation and shock-front-differential over the width of the human body is sufficient to stun or kill divers.[74]
Pieni ontelopanos merimiinassa on typerimpiä ideoita pitkään aikaan. Jos sen pamautaa kauempaa, vesi vaimentaa ontelopanosta todella tehokkaasti, ja toisaalta miinassa se ontelopanos olisi muutenkin suurella todennäköisyydellä osoittamassa väärään suuntaan.
Merimiinat ovat isoja, jotta niillä saataisiin aluksiin oikeasti merkityksellistä vahinkoa, ja yleensä upotettua.
Ase joka parhaassa tapauksessa tekee laivan pohjaan pienen reiän ja pakottaa laittamaan pumput päälle, ja usein ei tee edes sitä pientä reikää on todella typerä ase.
Sen merkitys on melko olematon sekä taktisesti (laiva pystyy käytännössä jatkamaan toimintaansa tehtävässä jota suorittaa) että strategisesti (laivaa ei menetetä, eikä jouduta käyttämään suurta määrää resursseja ja aikaa sen korjaamiseen koska sen pienen reiän korjaa niin nopeasti)
Laiva halutaan joko upottaa, tai sitten tuhota sen asejärjestelmät tai moottorit tms. että se ei voi suorittaa tehtäväänsä. Pieni reikä pohjassa ei tee kumpaakaan.
Edelleenkään ei puhuttu laivojen tuhoamisesta, vaan vaurioittamisesta. Se riittää, jos sataman käyttäminen hankaloituu miinavaaran vuoksi. Lisäksi kirjaimellisesti tuosta omasta lähteestäsi lainaus:Olisikohan siitä kyse, että ne taistelusukeltajat käyvät toimittamassa ne suoraan kohteeseen tarkoin sijoitettuun paikkaan? Mites meinaisit kohistaa tuollaisen passiivisen miinan lähettämän "keihään", että sillä saa merkittävää vaikutusta liikkuvaan kohteeseen? Suosittelisin lukemaan esim. Wikipediasta tämän: Torpedo - Wikipedia ja tarkemmin tuolta warhead-aliotsikon. Siellä kerrotaan melko selkeästi miten ja miksi laivojen tuhoamiseen käytetään nykyisiä tekniikoita(esim. Torpedoja).
Edelleenkään ei puhuttu laivojen tuhoamisesta, vaan vaurioittamisesta. Se riittää, jos sataman käyttäminen hankaloituu miinavaaran vuoksi. Lisäksi kirjaimellisesti tuosta omasta lähteestäsi lainaus:
"In lightweight antisubmarine torpedoes designed to penetrate submarine hulls, a shaped charge can be used. "
Mites ne jenkit nyt niin tyhmiä on, että käyttää ontelopanosta vedessä, kun ei se toimi siellä?
Mites ne jenkit nyt niin tyhmiä on, että käyttää ontelopanosta vedessä, kun ei se toimi siellä?
Asento voi olla jonkinlainen ongelma, mutta tuskin ylitsepääsemätön, kun miinan painottaa oikein. Laivat ovat myös voimakkaasti ylöspäin leveneviä, eli suurella todennäköisyydellä osuu jonnekin, vaikka olisikin hieman kallellaan.
Mites ne jenkit nyt niin tyhmiä on, että käyttää ontelopanosta vedessä, kun ei se toimi siellä?
Niin minunkin esimerkissäni.Sen ontelopanos aktivoituu sitten, kun se on käytännössä kiinni siinä rungossa.
Totta, mutta pinta-aluksessakin tämänkaltainen reikä aiheuttanee jotain toimenpiteitä?Lisäksi, kyseessä on sukellusveneitä vastaan tarkoitettu torpeedo. Sukellusveneissä luonnolisesti se pienikin reikä on helvetisti isompi ongelma kuin jossain pinta-aluksessa.
Tiedän varsin hyvin torpedon ja merimiinan eron. Ainoa syy käyttää ontelopanosta miinassa on se, että se on luultavasti ainoa tapa saada pienessä ja kevyessä paketissa aikaan riittävä läpäisy sotalaivaan ja mahdollisesti isompiakin vaurioita, jos tuurilla osuu sopivaan paikkaan. En tiedä kuinka monta kertaa minun pitää vielä sanoa, että tarkoitus ei ole upottaa isoja aluksia, vaan aiheuttaa kaaosta ja jonkintasoinen area denial -vaikutus.Hienoa olkiukkoilua. Kukaan ei sanonut, että ontelopanokset eivåt toimi vedessä. Vaan todettiin, että ne on typerä idea merimiinoihin
Jenkit eivät käyttäneet niitä miinoissa vaan torpedoissa, jotka osuvat kohteeseensa nokka edellä.
Tyhmiä eivät olleet jenkit, vaan tyhmiä ovat ihmiset, jotka eivät erota miinaa ja torpedoa toisistaan.
Voit varmaankin kooveegeen kuvahaulla koittaa katsella sotalaivojen kuvia ja laittaa tähän esimerkin tyypillisestä sotalaivasta minkä runko on voimakkaasti ylöspäin levenevä.