• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Sotateknologia

Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
5 273
Luulisi, että pelkkä kineettinen energia ilman mitään teriäkin jo tappaisi suurella todennäköisyydellä auton sisällä olevat nisäkkäät.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 044
Luulisi, että pelkkä kineettinen energia ilman mitään teriäkin jo tappaisi suurella todennäköisyydellä auton sisällä olevat nisäkkäät.
Ilman teriä voisi käydä niin, että tuo tekisi nätin reijän kattoon ja lattiaan, eli sujahtaisi vaan läpi. Tämähän on ongelma jos ammutaan esim miehistönkuljetusvaunua APFSDS ammuksella kylkeen.

Terät laittaa sälän lentämään auton sisällä samalla tavalla kuin puurunkoisten sotalaivojen aikana tykinammukset tappoi miehistöä pääasiassa lennättämäällä isoja tikkuja hirveällä vauhdilla laivan seinistä.
 

Merkava

מרכבה
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 114
Onhan jenkit käyttäneet jo pitkään lentopommeissa Mk80-sarjan pommeja joka täytetty betonilla.

Soveltuu esim yhden nurkkahuoneiston asukkeineen tuhoamiseen.
 

Merkava

מרכבה
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 114
samalla tavalla kuin puurunkoisten sotalaivojen aikana tykinammukset tappoi miehistöä pääasiassa lennättämäällä isoja tikkuja hirveällä vauhdilla laivan seinistä.
1700/1800 lukujen pitkissä sodissa Englannin laivasto kyykytti Ranskaa ja Espanjaa juuri näin. Engelsmannit ampui aina runkoon, jos ei bowchaserista ollut kyse. Käyttivät myös lyhyen kantaman carronaadeja joissa iso kaliiperi normaalitykkien rinnalla, maksimaalisen lyhyen kantaman tulivoiman saavuttamiseksi.

Usein vihollislaiva vallattiin helposti kun sen miehistö oli lamaantunut tappioista. Eli: vihollinen kiinni, läheltä pari täyslaitaa, kylkeen kiinni, valtausrynnäkkö (lopuksi rahat massiin, koska tuolloin vallattu vihollisalus rahteineen myytiin pienellä alennuksella omalle valtiolle). [emoji123]

Latinolaivastot taas ampui useimmiten rikiin, toivossa hidastaa vihollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 791
Konetyyppi, joka on mielestäni jäänyt aivan liian pienelle huomiolle, on Saabin ja Boeingin yhteisprojekti T-7, joka valittiin USAn ilmavoimien seuraavaksi koulutuskoneeksi, korvaa T-38n joka perustui F-5een.

Kone on ikäänkuin puolikas Hornetti, koneen perusrakenne on samantyylinen, ja se pystyy yhtä hyviin suuren kohtauskulman temppuihin kuin Hornet, mutta kone on vaan pienempi ja moottoreita on vain yksi, käytössä sama F404-moottorityyppi kuin perusmallin Hornetissa.

Mikäli varhaiset huhut koneen painosta pitävät paikkaansa, teho-painosuhde olisi todella kova, siipikuormitus hyvin pieni ja ottaen huomioon vielä hyvät suuren kohtauskulman ominaisuudet, sen ketteryys koiratappelussa voisi olla aivan omaa luokkaansa. Mitään tutkahakuisia ohjuksia siihen ei kuitenkaan saane.





Boeing T-7 Red Hawk - Wikipedia
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 016
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 791
Tuli tajuttua juuri jännä asia: Siitä, kun hävittäkone on ampunut toisen miehitetyn ilma-aluksen tykillä alas on pidempi aika kuin siitä, kun hävittäjäkone on ampunut toisen miehitetyn ilma-aluksen alas POMMILLA.

That time an F-15E shot down an Iraqi Mi-24 attack helicopter with a 2000lb laser-guided bomb - The Aviation Geek Club

(viimeinen hävittäjäkoneen tekemä tykkipudotus on Namibian itsenäisyyssodasta vuodelta 1982; Sen jälkeen ainoastaan A-10-rynnäkkökone on pudottanut tykillä pari helikopteria)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
5 273
Onkohan droneja ammuttu alas tykillä?

Tulee mieleen se video 12 vuoden takaa Georgiasta, jossa r*ssähävittäjä ampuu alas georgialaisen dronen Georgiassa, mutta muistaakseni kyllä ohjuksella. Olisi helposti voinut tykkiäkin käyttää ko. tilanteessa.

Hyvähän se kai sinänsä on, ettei käytetä tykkiä, koska ne ammukset voi sitten lennellä mihin hyvänsä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 791
SR-72 on varmaan ainoa läheskään varteenotettava ramjet-projekti, mutta saa nähdä tuleeko siitä ikinä valmista. Tuohan ei ole miehitetty kone, vaan drone. Miehitettyä hävittäjää ramjeteilla ei kyllä nähdäkseni ole ihan pikaisesti tulossa. Tämä kyllä alkaa mennä vähän enempi yleisen sotateknologiakeskustelun piiriin.

"In November 2018, Lockheed Martin stated that a prototype of the SR-72 was scheduled to fly by 2025. The company had announced in 2017 that they believe the stealth fighter will be in development by the early 2020s."


Ramjet-koneissa ongelma on se, että kone pitää ensin kiihdyttää tuonne mach-4 tuntumaan perinteisellä suihkumoottorilla ennen kuin se toinen vaihe voidaan käynnistää.
Nyt taitaa mennä ramjet ja scramjet sekaisin; Ramjet toimii kyllä jo aliääninopeuksissakin, ja se on tehokkaimmillaan n. kolminkertaisessa äänennopeudessa.

Tuossa on kyse pelkästään tutkimusprojekt(e)ista, ei mistään palveluskäyttöön aiotusta koneesta; DARPA rahoittaa vaikka kuinka paljon erilaisia koekoneita ja muita härveleitä.

Ja sen SR-71n seuraajan nimi ei myöskään millään oikealla logiikalla olisi SR-72; SR-71 tulee siitä että koneelle (enenn vuotta 1962) annettiin numerosarja pommittajalinjasta ja edellinen pommittaja oli XB-70 Valkyrie.

Tuon jälkeen numerosarjat saivat resetin ja pommittajasarjassa mennään nyt B-2ssa ja pien myös epäloogisesti B-21ssä, hävittäjissä mennän YF-23ssa ja F-35ssa.

U-2 sen sijaan nimettiin "utility"-sarjan mukaan jossa mennään nyt U-38ssa eli sieltä se voisi olla U-39.


Eli jos SR-71 olisi jonkun virallisen seuraajan joskus saamassa, sen nimi olsii virallisen nimeämispolitiikan mukaan esim joko U-39, SR-3, SR-22 tai E-12.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 791
Menee niin poikkitekniseksi, etten tiedä minne tämä oikeasti kuuluisi, mutta laitanpa tänne.

Tuli tajuttua, että lentokoneen RCSn laskennassa on oikeastaan kyse säteenjäljityksestä. Nyt kun on vihdoin tehokkaita rautakiihdyttimiä säteenjäljitykseen markkinoilla, tämä voi laskea stealth-koneiden tuotekehityskustannuksia, kun koneen tutkavasteen voi laskea paljon aiempaa halvemmalla farmilla nVidian näyttiksiä sen sijaan että tarvitaan todella suuri määrä softalla tehtyä laskentaa.

Teoriassa sekä brittien+saabin että ranskan+saksan koneprojektit että USAn F/A-XX ja PCA voisivat hyötyä tästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
687
Menee niin poikkitekniseksi, etten tiedä minne tämä oikeasti kuuluisi, mutta laitanpa tänne.

Tuli tajuttua, että lentokoneen RCSn laskennassa on oikeastaan kyse säteenjäljityksestä. Nyt kun on vihdoin tehokkaita rautakiihdyttimiä säteenjäljitykseen markkinoilla, tämä voi laskea stealth-koneiden tuotekehityskustannuksia, kun koneen tutkavasteen voi laskea paljon aiempaa halvemmalla farmilla nVidian näyttiksiä sen sijaan että tarvitaan todella suuri määrä softalla tehtyä laskentaa.

Teoriassa sekä brittien+saabin että ranskan+saksan koneprojektit että USAn F/A-XX ja PCA voisivat hyötyä tästä.
Säteenjäljitys ei ymmärtääkseni ole tuossa mitenkään vaativin osuus, Delay-Doppler signaali on käytännössä 1.5-ulottoinen, varsinainen kuva saadaan signaalinkäsittelyllä. Mutta kuvittelisin että tarkka mallinnus vaatisi aaltoyhtälön ratkaisua, joten pelkkä säteenjäljitys ei ole riittävää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 412
Viestejä
1 642 948
Jäsenet
36 190
Uusin jäsen
505

Hinta.fi

Ylös Bottom