Täällä on ollut useampaan otteeseen keskustelua siitä miten joidenkin mielestä isot sosiaalisen median firmat kuten Facebook ja Twitter pitäisi velvoittaa sallimaan kaikki sellainen sisältö mikä ei ole laitonta. Noh nyt sitten taas saatiin vähän esimakua siitä mitä tuosta todennäköisesti seuraisi:
"Tiedossani on kymmenkunta yritystä, jotka ovat vähentäneet ilmoitteluaan Facebookissa tai pistäneet sen tauolle", sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki
yle.fi
Eli muutama Facebookin asiakas ei ole ollut tyytyväinen Facebookin linjaan siinä että mitä sisältöä sallitaan ja sen seurauksena Facebookin osake niiasi about 8% (joka oli reilut 5%-yksikköä enemmän lasklua kuin indeksit perjantaina).
Ja toki nopeasti tuo voidaan ohittaa väliaikaisena moraaliposeerauksena noiden yritysten toimesta mutta tuossa Ylen artikkelissa tuodaan esille todella mielenkiintoinen asia. Yritykset ovat vähentäneet Facebook mainontaa samoista syistä kuin nuo yritykset mutta eivät ole tulleet julki sen kanssa koska eivät halua että se näyttää moraaliposeeraukselta. Eli yritykset eivät halua että heidän tuotteita mainostetaan sellaisen kontentin seassa mitä Facebook sallii ihan nykyisellään, puhumattakaan siitä että Facebookin pitäisi antaa jokaisen alt-right trollin ja pesunkestävän rasistin juosta vapaana.