• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Juu mutta virallisen lakitulkinnan mukaanhan se ei tainnut riittää vaan pitää olla valmistajan ilmoittama teho alle 1000W. Se on toki eri asia voiko tosta oikeasti jäädä koskaan kiinni jos ajaa softarajotetulla skuutilla. Ainakin pitää käydä jo huonoa säkää.
Segway voi ilmoittaa, että G3E-versiossa on maksimitehot 1000W ja max nopeus 25km/h.

Hyvinhän nuo eri versioinnit ovat kelvannee, esimerkiksi Max G2D saksalaisille 20km/h maksiminopeudella.
 
Tuohon uuteen näyttöön tulee ilmoitukset saapuvista puheluista ja navigaattorin antamat käännösohjeet :sgiggle:

Tuo tehokkaampi lamppu on kyllä tarpeellinen parannus.
 
Segway voi ilmoittaa, että G3E-versiossa on maksimitehot 1000W ja max nopeus 25km/h.

Hyvinhän nuo eri versioinnit ovat kelvannee, esimerkiksi Max G2D saksalaisille 20km/h maksiminopeudella.
Aah joo tulkitsin jotenkin että tarkoitit ihan vaan appsillä toteutettavaa rajoitetta mutta joo tommoisella erillismallilla onnistuu kyllä jos lähtevät toteuttamaan niinkun ovat joihin maihin aiempina vuosina tehneet.
 
Skrollatkaa ton G3 sivun alas asti niin selviää et nimellinen teho on 850w ja piikkiteho 2kw. Nimellisteholla aina pelattu niin nyt ollaan siis 850w/24,6kg lukemissa ja täten vakuutuspakko ei päde. Ja tuskin ton EU markkinoiden malli on rajottamatonkaan niin eiköhän se oo 25kmh rajotettu.
 
Skrollatkaa ton G3 sivun alas asti niin selviää et nimellinen teho on 850w ja piikkiteho 2kw. Nimellisteholla aina pelattu niin nyt ollaan siis 850w/24,6kg lukemissa ja täten vakuutuspakko ei päde. Ja tuskin ton EU markkinoiden malli on rajottamatonkaan niin eiköhän se oo 25kmh rajotettu.
Lukeeks toi oikeasti jossain että se tulkitaan nimellistehosta? Ei ole ainakaan itselle tullut vastaan. Traficomin sivuillakin puhutaan vaan "tehosta" tai "maksimitehosta".

Unohdin myös et oliks tässä nyt tää laillisuus vs. vakuutuspakkokysymyskin kun liikennevakuutuskeskus ei puhu tehosta mitään vaan sanoo vain että yli 25kg ja yli 25km/h laitteet pitää vakuuttaa. Traficomin puolella sit puhutaan tehostakin. Eli pitiks toi nyt tulkita niin että tommoinen alle 25kg ja max 25km/h kulkeva sähköpotkulauta ei tarvitse vakuutusta mutta se voi olla siitä huolimatta Traficomin/lain mukaan laiton jos siinä on yli 1kWh tehoja?
 
Eiköhän sieltä tule G3E versio, jossa softalla rajattu maksimi jatkuva teho 1000W ja piikkiteho on sitten tuo 2000W. Käsittääkseni laki ei ota kantaa piikkitehoon, joten se voisi olla mitä vain oikeastaan. Itseäni harmittaa tuo akun kapasiteetin niukkuus alle 25 kg painoisissa laudoissa ja sen sijaan on laitettu kaikkea levyjarrua ja juositusta nostamaan painoa sekä lisäämään vikojen määrää. Onko sillä nyt oikeasti väliä jossain 20-30km/h nopeuksissa. Itseäni kiinnostaisi enemmänkin yksinkertainen rakenne niin kuin G30 / Max onkin, mutta typerät virheet olisi korjattu esim. kestävä takalokasuoja, kaikki laakerit suojattu, parempi ohjaustangon taittomekanismi ja sisäinen laturi kestäisi enemmän kuin muutaman kuukauden tai sen nelisen vuotta mitä itsellä kesti. Sen sijaan akku voisi olla jotain 1500 Wh ja moottori se 1000W jatkuva ja piikki tuplat, jotta jaksaisi jyrkätkin mäet sen laillisen nopeuden verran. Tällöin pärjäisi ulkoisellakin laturilla kun lyhyemmät matkat ei tarvitse latausta välissä välttämättä ja sisäisen voisi jättää kokonaan pois. Pelkäänpä, että joutuu itse modaamaan tuon G30 laudan sellaiseksi kun virallista mallia tuskin tulee enää vastaavilla spekseillä.
 
G3:ssa paino kuitenkin alle 25kg eli 24, 6kg, eli sen puolesta ei tarvitse vakuutusta. Tehoja voidaan tosiaan vähentää softalla.

Edit: olikin jo mainittu
Kannattaa sitten huomioida että paino pitää olla alle 25kg ajokunnossa, tuohon saa 400g asentaa lisävarusteita ja sen jälkeen pitää vakuuttaa
 
Kaveri osti uuden laudan työmatkoille kun entisen perus Xiaomin akku alko neljän vuoden ja reilun 5000km jälkeen vähän olemaan kehno. Hyvä lauta oli, mitään ongelmia ei ollut paitsi että kerran jäi sateeseen ja ohjausyksikkö otti kosteutta mutta sen kun avas ja kuivas niin taas mentiin.

No, huhtikuussa tuli hyvä tarjous E-way skootterista joka olis tehokkaampi ja kulkis lujempaa (30kmh). Kaveri päätti ostaa kun hyvä tarjous. Skootteri tuli muistaakseni ruotsista suomeen.
No, syyskuuhun mennessä siitä oli menny lokari poikki (se mihin kliksautetaan tanko kun kuljetusasento), samoin kuin se etutangon lukitus jolla ohjautanko pysyy pystyssä. Viimeinen niitti oli kun ei tahtonu lähteä liikkeelle ja herjas E6 virhettä.

No, takuu voimassa joten yhteys myyjään ja sieltä tuli raamatun mittainen ohjenivaska mitä pitäisi. Pitäisi purkaa sitä ja tätä ja tarkistaa sitä ja tätä ja ottaa videota viasta ja tied mitä. Kaveri sitten laitto että hän ei ala tätä purkamaan kun takuuaikanen homma ja laitto lyhyen videon E6 virheestä,
Sieltä tuli sitten vastaus että pitää pakata hyvin ja ottaa kuvat pakkauksesta ja lähettää ruotsiin huoltoon. Näin kaveri teki.
Meni pari päivää ja skuutti tuli takaisin ja ensimmäisenä vilkuttaa E6 koodia (tosin ei vissiin ole tuon jälkeen vilkuttanu), mutta suurempana ongelmana oli että skootteri oli joko softattu tai vahdettu emo, mutta nyt lauta ei kulje kuin 20kmh. Ja taas aspaan yhteyttä että mitä helvettiä että hän on ostanut tän 30kmh kulkevana ja suomessa saa ajaa 25kmh joten tämä ei ole enää sama laite kuin ostettaessa nopeus pitää palauttaa. Ruotsissa ja norjassa on 20kmh rajoitus, mutta suomessa 25kmh joten joko siinä on väärä softa tai lukittu nopeus. Aspasta tulee vaan konekäännöksiä missä ei ole mitään logiikkaa ja ehdottavat emolevyn vaihtoa mutta epäilen että näinkohän se auttaa tuohon kun näin maallikon silmin olis softa-ongelma.

No, talvi aikaa selvitellä mutta suosittelen vakavasti harkitsemaan ostaako E-way ja varsinkaan niin että se tulee ulkomailta näiden kokemusten perusteella.
Saaga jatkuu kaverin osalta.. Heti kärkeen sellainen se lauta on E-wheels, ei Eway kuten aikaisemmin mutta muilta osin asiat oikein.

No, kaveri lähetti uudelleen laudan ruottiin koska ei kulkenyt luvattua 25kmh vaan 20kmh. Lauta tuli ruottista ja muutaman päivän päästä eturengas alko pitää hurjaa huutoa eli joko lakeri tai moottori sökönä. Taas tappelua apan kanssa jossa meni monta päivää aina vastata maileihi ja taas tuli käsky pakata ja lähettää kolmannen kerran ruotsiin huoltoon. On ne perkeleet sitkeitä eikä anna uutta tai rahoja takas.

Tähän asti tuossa on ollut:
-Takalokari mennyt rikki
-Ohjaustangon lukitusmekanismi rikki
-E6 koodi ->ruotsiin huoltoon
-Tuli takaisin mutta ei kulje kuin 20kmh ->takaisin ruotsiin
-Kulkee 25kmh, mutta kaasu nykii eli jos kaasua täydessä vauhdissa laski, niin vaikka kaasua painoi niin kiihtyi vasta sitten kun vauhti oli hidastunuy 16/kmh
-Muutaman viikon päästä eturengas/moottori alkoi ujeltamaa/pitämään meteliä -> ruotsiin huoltoon

Ei kyllä voi suositella, enemmän melkein ollut huollossa kuin ajossa. Viime huhtikuussa ostettu ja n.1500kmh mittarissa.
Vanhalla Xiaomilla 5000km takana ja rengasrikkoja lukuunottamatta ei mitään suurempaa vikaa, toki pieni kosteusvaurio elektroniikassa ja kuivaamalla taas toimi.
 
Olisiko tälle lähdettä?
Tuolla pyörä keskustelussa tätä käyty aikanaan läpi


Tuolla sivuilla on linkit lähteisiin, mutta lyhyesti:

* Huom! Valmistajan ilmoittaman alkuperäisen maahantuotavan sähköisen liikkumavälineen nettopaino on vähemmän kuin <25 kg, niin tämä paino ei ole yksistään ratkaiseva tekijä.
Vaikkakin nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella voi sähköajoneuvon alkuperäinen nettopaino muuttua ≤ 25 kg ≥ riippuen siitä mitä (vara)osia ajoneuvoon asennetaan, esim. myyntitilanteessa, huollossa tai loppukäyttäjän omasta toimesta.
Täten loppukäyttäjän omalla vastuulla tulee olla varmistaa ja olla tietoinen siitä, minkä painoinen hänen käyttövalmis sähköinen liikkumavälinensä on ja tarkistaa vakuutusyhtiöstään tuleeko siihen ottaa liikennevakuutus.

Sama pätee kaikessa tieliikenteessä, autolla ei saa hinata liian isoa kärryä, auton ei saa lastata liikaa tavaraa, se on käyttäjän vastuulla.


Se, kuinka tarkkaan näitä valvotaan niin en olisi kovin huolissani, mutta hyvä tiedostaa.
 
Tuolla pyörä keskustelussa tätä käyty aikanaan läpi


Tuolla sivuilla on linkit lähteisiin, mutta lyhyesti:

* Huom! Valmistajan ilmoittaman alkuperäisen maahantuotavan sähköisen liikkumavälineen nettopaino on vähemmän kuin <25 kg, niin tämä paino ei ole yksistään ratkaiseva tekijä.
Vaikkakin nettopaino voidaan päätellä pääsääntöisesti valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella voi sähköajoneuvon alkuperäinen nettopaino muuttua ≤ 25 kg ≥ riippuen siitä mitä (vara)osia ajoneuvoon asennetaan, esim. myyntitilanteessa, huollossa tai loppukäyttäjän omasta toimesta.
Täten loppukäyttäjän omalla vastuulla tulee olla varmistaa ja olla tietoinen siitä, minkä painoinen hänen käyttövalmis sähköinen liikkumavälinensä on ja tarkistaa vakuutusyhtiöstään tuleeko siihen ottaa liikennevakuutus.

Sama pätee kaikessa tieliikenteessä, autolla ei saa hinata liian isoa kärryä, auton ei saa lastata liikaa tavaraa, se on käyttäjän vastuulla.


Se, kuinka tarkkaan näitä valvotaan niin en olisi kovin huolissani, mutta hyvä tiedostaa.
Miten laitteen paino määritellään?
Ajoneuvon nettopainolla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan ilmoittamaa painoa ajoneuvon ollessa käyttövalmiina. Sen sijaan kuljettajan painoa, pakkausmateriaalia, erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa mukaan ajoneuvon nettopainoon.

Erillisiä lisävarusteita ei lasketa mukaan (lainaus samasta lähteestä)
 
Erillisiä lisävarusteita ei lasketa mukaan (lainaus samasta lähteestä)
Pointti oli, että kun puhutaan laudasta mikä painaa 24,6kg, niin tuohon ei tarvitse hommata kuin erilaiset renkaat tms. niin paino saattaa mennä yli.

Toki kuka näitä valvoo, mutta jos huono tuuri käy niin riski tuossa on olemassa.

Tämä paino raja on kyllä ihan pelleilyä ja sen pitäisi olla korkeampi, mutta sääntö suomi on tehnyt samaa jo iät. Mopot ei aikanaan saanut painaa kuin tietyn verran, mikä teki niistä vaarallisia kun ainevahvuuksia jouduttiin ohentamaan.
 
Lukeeks toi oikeasti jossain että se tulkitaan nimellistehosta? Ei ole ainakaan itselle tullut vastaan. Traficomin sivuillakin puhutaan vaan "tehosta" tai "maksimitehosta".

Unohdin myös et oliks tässä nyt tää laillisuus vs. vakuutuspakkokysymyskin kun liikennevakuutuskeskus ei puhu tehosta mitään vaan sanoo vain että yli 25kg ja yli 25km/h laitteet pitää vakuuttaa. Traficomin puolella sit puhutaan tehostakin. Eli pitiks toi nyt tulkita niin että tommoinen alle 25kg ja max 25km/h kulkeva sähköpotkulauta ei tarvitse vakuutusta mutta se voi olla siitä huolimatta Traficomin/lain mukaan laiton jos siinä on yli 1kWh tehoja?
Mä oon aina ymmärtäny et siihen sovellettais näitä sähköpyörien vastaavia piikkitehon osalta, eli nää mitkä just ylös laitettiinkin

"Virittäminen ja liikennevakuuttamisvelvollisuus
Mikäli polkupyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h tai/ja sen moottorin nimellisteho (ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna) on enemmän kuin 1000 W, sitä ei luokitella enää polkupyöräksi."

Muutenkin toi on edelleen mun mielestä vähän hölmöä et kuinka paljon noista tehoista veivataan. Ikinä en oo kuullu et kukaan ois saanu sanomista niistä, toki usein laittomat tehot on yhteydessä laittomaan nopeuteen, mut rehellisesti sanottuna ei ne tuu kattomaan sun moottorias et mitä siinä lukee. Toisekseen se mitä kiinalaiset printtaa nimellistehoks ja piikkitehoks on ihan yks lysti, koska todellisuudessa se piikkiteho todennäkösesti on aika paljon korkeampi mitä ilmotettu. Mut se on pykälään kirjattu niin minkäs teet.

Mut samaan hengenvetoon täytyy todeta et mulla on joku reilu 10k kilometrejä takana erilaisilla sähkövehkeillä joista ykskään ei varsinaisesti lain silmissä tiekelvollinen ole ollut ja ihan rauhassa oon saanu olla. Vaikka viimesimmästä kahdesta vehkeestä on sokeekin nähny otsallaan ettei se laillinen ole. Mut eipä noita tunnu kiinnostavan jos et käyttäydy sillä tavalla et täytyy kiinnostua. Eli toisinsanoen älä aja pisin vittua.
 
Tämä paino raja on kyllä ihan pelleilyä ja sen pitäisi olla korkeampi, mutta sääntö suomi on tehnyt samaa jo iät. Mopot ei aikanaan saanut painaa kuin tietyn verran, mikä teki niistä vaarallisia kun ainevahvuuksia jouduttiin ohentamaan.
Eikä pelkästään se, muutenkin ihmeellisiä säännöksiä vaikka istuimesta joka saa olla korkeintaan niin alhaalla ettei sovellu skuuttiin ollenkaan. Tiedä sitten mistä tuo 25kg on peräisin, näkyy sama olevan ainakin Tanskassa ja Irlannissa myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 205
Viestejä
4 575 576
Jäsenet
75 397
Uusin jäsen
alesantro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom