Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

3 vuotta vanha Kontio Kruiser premium pack versiossa erikoinen ongelma, viikko sitten veto loppui yllättäen vaikka akussa oli reilusti varausta, laitteen näyttö sekosi ensin ja sitten meni täysin mustaksi. Otin heti akun virtapiuhan irti ja laitoin takasin, toimi 100 metriä ja taas sama vika.

Sitten huomasin, että akun virtapiuha ei pysy kunnolla akussa kiinni vaan on löysä, tilasin sitten uuden virtapiuhan, asensin sen eilen, sen jälkeen ajoin noin 4km ja laite pelasi normaalisti
Kotiopäin lähtiessä sama vika ilmeentyi noin 1km ajon jälkeen, virtapiuhan ottamalla pois ja takaisin, pääsin ehkä 10 metriä eteenpäin ja samaa vikaa pukkaa.

Mistähän voisi johtua?

Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.
 
Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.

Kiitos infosta, näin se voi tosiaan olla, täydellä akulla tosiaan toimii hyvin jonkin aikaa.
 
Ensimmäinen renkaanvaihto käynnissä G30 laudan eturenkaaaseen, sen ihmeemmin asiaan perehtymättä ja täynnä urheilumieltä ajattelin, että pienen vuodon voisi paikata sisäpuolelta kunhan saa renkaan pois vanteelta. Varustuksena minulla oli tarvittavat avaimet sekä yksi bilteman rengasrauta (onneksi löytyi pari isoa talttameisseliä lisäksi). Olipas se mielenkiintoinen urakka, lopulta pelastukseni oli laittaa korokkeet renkaan alapuolelle (toi paineen oikeisiin paikkoihin ja suojeli akselia) ja nousta seisomaan vanteen päälle! Tuntui, että pelkästään raudalla ja meisseleillä vääntämällä olisi ainoastaan rikkonut vanteen. Lopulta rengas antautui ja sen irrotus vanteesta menikin kohtalaisen helposti tämän jälkeen, valitettavasti hieno visioni paikkauksesta kariutui siihen, että huomasin renkaassa olleet paikkausvaahdot edellisen omistajan jäljiltä.

Nyt siis tarvittaisiin uutta kumia tilalle, jos teiltä ei tule parempia ehdotuksia niin tämä lähtee tilaukseen:
Ensin meinasin ottaa samasta puljusta halvimman renkaan, mutta pelottelut sen kovuudesta ja asennusvaikeuksista eivät houkutelleet.. Laakerissa tuntuu hienoista karkeutta, mutta ei mielestäni mitään huolestuttavaa. Venttiilin ostan myös samalla, vaikka se ei vesitestissä vuotanutkaan.
 
Ensimmäinen renkaanvaihto käynnissä G30 laudan eturenkaaaseen, sen ihmeemmin asiaan perehtymättä ja täynnä urheilumieltä ajattelin, että pienen vuodon voisi paikata sisäpuolelta kunhan saa renkaan pois vanteelta. Varustuksena minulla oli tarvittavat avaimet sekä yksi bilteman rengasrauta (onneksi löytyi pari isoa talttameisseliä lisäksi). Olipas se mielenkiintoinen urakka, lopulta pelastukseni oli laittaa korokkeet renkaan alapuolelle (toi paineen oikeisiin paikkoihin ja suojeli akselia) ja nousta seisomaan vanteen päälle! Tuntui, että pelkästään raudalla ja meisseleillä vääntämällä olisi ainoastaan rikkonut vanteen. Lopulta rengas antautui ja sen irrotus vanteesta menikin kohtalaisen helposti tämän jälkeen, valitettavasti hieno visioni paikkauksesta kariutui siihen, että huomasin renkaassa olleet paikkausvaahdot edellisen omistajan jäljiltä.

Nyt siis tarvittaisiin uutta kumia tilalle, jos teiltä ei tule parempia ehdotuksia niin tämä lähtee tilaukseen:
Ensin meinasin ottaa samasta puljusta halvimman renkaan, mutta pelottelut sen kovuudesta ja asennusvaikeuksista eivät houkutelleet.. Laakerissa tuntuu hienoista karkeutta, mutta ei mielestäni mitään huolestuttavaa. Venttiilin ostan myös samalla, vaikka se ei vesitestissä vuotanutkaan.
Vakionahan noissa Max G30 renkaissa on se pistosuojageeli joka on ihan kätevä olla. Eli sellasta ite ehdottaisin niin ei oo heti taas vaihtokunnossa se rengas.

Eli tää vaikka

 
Morjesta.

Tänään tuli vaihdettua Augment ES ONE 10 skuuttiin takarengas ulko- ja sisäkumeineen. Vaihdon jälkeen normaalisti ajoon, ajoin ehkä 50 metriä, kaikki pelas täysin kunnes jarrutin eikä sen jälkeen kaasu vastaa mihinkään. Nopeusmittari toimii, jarruvalot toimii mutta kaasua kun painaa niin tenkkapoo - ei liiku mihinkään. Mikähän homma? Skuutti kuiten etuvetoinen eikä eturenkaaseen oo tarvinnu koskaan koskea. Apuja otetaan vastaan.

Veikkaisin että jarrutuksen tunnistus on päällä jostain syystä. Anturi tälle on jarrukahvan alla, siitä lähtisin liikkeelle.
 
Kannattaa kysellä vaikka pyörähuolloista vaihtavatko noita renkaita. Turussa oleva huolto tekee vaihtoja, ja sinne voi lähettää Matkahuollolla kamppeen laitettavaksi. Sähköpotkulautojen huolto – Sähköpotkulaudat.fi
No niin tämä asia sai päätöksen. Järvenpäästä löytyi Eego niminen paja, jonka kanssa saatiin taas pyöreä kumi taakse. Tässä tapauksessa romuna olleesta vastaavasta vaihdettiin koko moottori renkaineen vanhan tilalle. Toki alkuperäinen vaihtoehto oli vaihtaa kumi, mutta ei oltu ihan 100 varmoja onko kyseessä nyt oikea kumi, joten tuo oli varavaihtoehtona. E-wayn verkkokauppa meinaan myy erikokoista kumia tuohon vaihtokumina, kuin mitä alkuperäisen kumin kyljessä lukee. Kumi olisi kyllä ollut sopiva, mutta viimehetkillä vanne murtui. Aika kovaa saa pakottaa tollasta kumia.

No itse olen kuitenkin tyytyväinen lopputulemaan ja ei maksanut kuin 55€. Eli ei voi kuin suositella.
 
Täällä Tampereen alueella Piketa (takuu)huoltaa muidenkin valmistajien skuutit. Tiketti Witt as:n kautta (josta muuten tuli tanskaksi vastaus) ja sitten Piketa ilmoitti, että vehkeen saa tuoda huoltoon. Siinä ei ollut mitään valittamista. Sen sijaan Wittin sivuilla annetaan ymmärtää, ettei takuu ole voimassa, jos laudalla on ajettu jossain muualla kuin kuivalla ja putsatulla asfaltilla aurinkoisena sunnuntai-iltapäivänä.

Luin jostain ulkomaankieliseltä sivulta, että laakereissa on ollut suojattuja malleja vaihtelevasti. Tyypillistä kiinantouhua. Luultavasti suojamattomia laakereita on tarjolla halvemmalla, niin niitä on sitten käytetty.

Vielä pari kyssäriä eli mistä sää siis ostit skuutin ja käytitkö jälleenmyyjää millään tavalla vai suoraan Witille viestiä ja toisena minkälainen huoltoaika tossa käytännössä Piketan kanssa oli eli kauan skuutti oli pois käytöstä?

Itsellä tuli nyt G2 Maxin yksi tyyppivioista vastaan eli about viimeisen kuukauden tai kaksi skuutin sisäinen laturi pätki latausta satunnaisesti latauksen aikana eli piippasi keskeyttäen latauksen ja jatkoi about minuutin päästä uudelleen kuitenkin niin että sai kyllä skuutin ladattua täyteen. Noh nyt se sitten yhtäkkiä pamautti kämpästä sulakkeen ja samalla hiljeni sisäinen laturi kokonaan eli meni sitten vissiin kokonaan särki. Itse ostin ton ulkomailta Voltes.eusta vuosi sitten toukokuussa eli äppsin mukaan 428 päivää omistettu ja 885km ajettu. Nyt pitäisi sitten arpoa lähteekö yrittämään Voltesin kautta vai suoraan viestiä Ninebotille tai Wittille joka on ilmeisesti Suomen maahantuoja. Tai sitten jos on laiska ja välttää huoltokatkot niin ostaa vaan Ninebotin pikalaturin itse ja jättää sisäisen laturin rikkinäiseksi.
 
Vielä pari kyssäriä eli mistä sää siis ostit skuutin ja käytitkö jälleenmyyjää millään tavalla vai suoraan Witille viestiä ja toisena minkälainen huoltoaika tossa käytännössä Piketan kanssa oli eli kauan skuutti oli pois käytöstä?

Itsellä tuli nyt G2 Maxin yksi tyyppivioista vastaan eli about viimeisen kuukauden tai kaksi skuutin sisäinen laturi pätki latausta satunnaisesti latauksen aikana eli piippasi keskeyttäen latauksen ja jatkoi about minuutin päästä uudelleen kuitenkin niin että sai kyllä skuutin ladattua täyteen. Noh nyt se sitten yhtäkkiä pamautti kämpästä sulakkeen ja samalla hiljeni sisäinen laturi kokonaan eli meni sitten vissiin kokonaan särki. Itse ostin ton ulkomailta Voltes.eusta vuosi sitten toukokuussa eli äppsin mukaan 428 päivää omistettu ja 885km ajettu. Nyt pitäisi sitten arpoa lähteekö yrittämään Voltesin kautta vai suoraan viestiä Ninebotille tai Wittille joka on ilmeisesti Suomen maahantuoja. Tai sitten jos on laiska ja välttää huoltokatkot niin ostaa vaan Ninebotin pikalaturin itse ja jättää sisäisen laturin rikkinäiseksi.
Voltesin kautta, jos EU sisänen kauppa nii 2v takuu joka voimassa. Lähtökohtasestihan jälleenmyyjä noi hoitaa.

Mut jos se on tyyppivika jota ei olla viititty korjata, eli ne laturit on edelleen paskaa ja poksuu miten huvittaa, niin en nää ratkaseeko sen vaihtaminen uuteen sitä perimmäistä ongelmaa, eli sitä et se laturi on vaan huono. Max G30 latureissa en oo kuullu olevan vikaa niin kai sitten tossa on vaihteeks säästetty. Ite ehkä tekisin niin et vaihdattaisin sen takuussa uuteen kertaalleen (todnäk joudut asentamaan sen ite, eli avaamaan laudan, repimään vanhan ulos ja laittamaan uuden tilalle, ei pitäs olla vaikee homma) mut samalla tilaisin sen pikalaturin. Käyttää näitä sit tilanteen vaatiessa miten haluaa.

Tai no, näemmä ovat julkasseet tuon vaihdosta ihan videonkin koska on oletettavasti sen verran laaja ongelma, ja näytöstäis et toi ympyrän muotonen latausliitin menee kanssa ton mötikän kautta, eli mahollisuudet on et jos se on pamahtanu paskaks niin ei se porttikaan toimi.

 
Voltesin kautta, jos EU sisänen kauppa nii 2v takuu joka voimassa. Lähtökohtasestihan jälleenmyyjä noi hoitaa.

Mut jos se on tyyppivika jota ei olla viititty korjata, eli ne laturit on edelleen paskaa ja poksuu miten huvittaa, niin en nää ratkaseeko sen vaihtaminen uuteen sitä perimmäistä ongelmaa, eli sitä et se laturi on vaan huono. Max G30 latureissa en oo kuullu olevan vikaa niin kai sitten tossa on vaihteeks säästetty. Ite ehkä tekisin niin et vaihdattaisin sen takuussa uuteen kertaalleen (todnäk joudut asentamaan sen ite, eli avaamaan laudan, repimään vanhan ulos ja laittamaan uuden tilalle, ei pitäs olla vaikee homma) mut samalla tilaisin sen pikalaturin. Käyttää näitä sit tilanteen vaatiessa miten haluaa.

Tai no, näemmä ovat julkasseet tuon vaihdosta ihan videonkin koska on oletettavasti sen verran laaja ongelma, ja näytöstäis et toi ympyrän muotonen latausliitin menee kanssa ton mötikän kautta, eli mahollisuudet on et jos se on pamahtanu paskaks niin ei se porttikaan toimi.



Toi on Redditin höpinöiden perusteella identtinen sisäinen laturi G30:n kanssa ja jonkin verran ollut tuolla Redditissä kommenttia myös vastaavista ongelmista G30:n kanssa. Mut joo mietin kans et kai tää on hyvä tekosyy ostaa se pikalaturi niin saa pidettyä skuutin käyttökunnossa huoltoa selvitellessä ja on sit backup jos hajoaa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Toi on Redditin höpinöiden perusteella identtinen sisäinen laturi G30:n kanssa ja jonkin verran ollut tuolla Redditissä kommenttia myös vastaavista ongelmista G30:n kanssa. Mut joo mietin kans et kai tää on hyvä tekosyy ostaa se pikalaturi niin saa pidettyä skuutin käyttökunnossa huoltoa selvitellessä ja on sit backup jos hajoaa uudelleen.
Nojoo, periaatteessa se voi olla identtinen kun jännitteet mätsää kuitenkin molemmissa vehkeissä. Mut se mitä on saattanu käydä on se et osissa on alettu säästämään ja sen takia noita on ruvennu poksumaan. En tosiaan ihan kauheasti muista kuulleeni et noita ois porsinu Max G30 kanssa kuitenkaan, ainakaan sillonku tuli vielä aktiivisemmin seurattua näitä hommia.

Mut on noi pikalaturit ihan kivoja. Voi heittää reppuun ja ladata vaikka kesken matkan jos tarvetta tulee ja ei mee ihan tuhottomasti aikaa venaillessakaan. Toki taitaa toi 5a laturi edelleenkin sen 3h viedä tyhjästä täyteen, mut pysähtyy syömään niin jossain vähän vajaassa tunnissakin saa jo ihan kivasti jerkkua takas.
 
Sinne katosi näköjään DHGatesta Ninebot G30, G2 ja tuo koko kauppa (sumtop2019eur). Alista näkyy vielä löytyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Akku voi olla tullut tiensä päähän myös. Itellä oli samanlainen ongelma keväällä vastaavanlaisessa (eri merkki) cruiserissa.

Toisella akulla toimi normaalisti, toisella teki tuollaista. Akun kun latasi "täyteen" toimi muutamia kilometrejä normaalisti, mutta ekan kerran kun katkas, irrotti virtapiuhannja laitto takaisin, niin sen jälkeen maksimissaan päässi muutaman sata metriä kerrallaan.

Päivitystä tähän asiaan, ostin kaverilta uudemman käytetyn akun. Nyt on pelannut hyvin, eli tosiaan oma akku oli kyykähtänyt. Vanha akku oli valmistettu joulukuussa 2020.
 
Onko tietoa kuinka ninebot max g2 E mallin saa kulkemaan 35km/h? Käsittääkseni kontrolleri rajoittaa vauhdin 25km/h..

Mitä ilmeisemmin firmisversiossa 1.4.8 korjattiin tuo, että XiaoDashilla sai muutettua laitteen sarjanumerolla laitteen "global" malliksi ja täten suoraan Ninebot apissa regionia muuttamalla jenkkiläksi -> 35 km/h. Samoin BLE Scanner metodi ei toimi enää juuri noilla EU malleilla. Pikaisella Googletuksella ainoa tällä hetkellä toimiva keino on korvata laudan kontrolleri esim. Alista löytyvillä. Valittavana on myös 40km/h kontrolleri, toimivat normi Ninebot sovelluksella kaikilla herkuilla (kuuleman mukaan).
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan on kohta laudat kielletty, sen verran somessa näkyy nyt kieltovaatimuksia tai vähintään kypäräpakkoa. Suomessa kun ollaan ei taitaisi jäädä pelkkien vuokralautojen kieltoon.
E: Lisättäköön, että moni noista poliitikkoja ja mm. joku poliisi, eli ei ihan tyhjää huutelua.
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan on kohta laudat kielletty, sen verran somessa näkyy nyt kieltovaatimuksia tai vähintään kypäräpakkoa. Suomessa kun ollaan ei taitaisi jäädä pelkkien vuokralautojen kieltoon.
E: Lisättäköön, että moni noista poliitikkoja ja mm. joku poliisi, eli ei ihan tyhjää huutelua.

Onhan se vähän ristiriitaista että pyörälle on kypäräpakko mutta potkulaudalle ei. Väittäisin että polkupyörä on kuitenkin aika paljon turvallisempi vempele. Esim ajovirheen seurauksena tieltä suistuminen tai kanttaria päin ajo ei ole niin paha koska pyörässä on isot renkaat ja se jatkaa matkaansa ainakin jonkinlaisten esteiden yli. Potkulauta tökkää paljon helpommin.

Eihän noita tietysti valvota mitenkään, mutta ihan perusteltua olisi silti mielestäni kypäräpakko.
 
Onhan se vähän ristiriitaista että pyörälle on kypäräpakko mutta potkulaudalle ei. Väittäisin että polkupyörä on kuitenkin aika paljon turvallisempi vempele. Esim ajovirheen seurauksena tieltä suistuminen tai kanttaria päin ajo ei ole niin paha koska pyörässä on isot renkaat ja se jatkaa matkaansa ainakin jonkinlaisten esteiden yli. Potkulauta tökkää paljon helpommin.

Eihän noita tietysti valvota mitenkään, mutta ihan perusteltua olisi silti mielestäni kypäräpakko.
Valvomattomuuden lisäksi epäilyttää auttaisiko joku kympin pyöräilykypärä juuri mitään, aika monesti naama edellä mennään tonttiin. Ennemmin lähtisin toteuttamaan keinoja kuten
- jo toimivaksi todistettu vuokralautoihin nopeusrajoituksia tai kokonaan pois tiettyihin aikoihin
- poliisi valvomaan kännissä ajavia, aiheuttavat suuren osan vakavista onnettomuuksista. Joko tämä oltiin kieltämässä, vähän semmoista muistelen?
- alaikäisiltä voisi kieltää kokonaan

En tähän hätään onnistunut mitään lähdettä löytämään, mutta suunnilleen kaikki ongelmat ainakin näyttää tulevan vuokralaudoista, ärsyttää jos pilaavat tämänkin. Asiaa muutenkin melkoisesti paisuteltu, mitä nyt vilkuilin läpi erilaisia tilastoja niin ei tämä näytä olevan juurikaan pyöräilyä vaarallisempaa.
 
En tähän hätään onnistunut mitään lähdettä löytämään, mutta suunnilleen kaikki ongelmat ainakin näyttää tulevan vuokralaudoista, ärsyttää jos pilaavat tämänkin.
Vuokralaudalla ei kuitenkaan voi painaa kehä1:stä 100kmh nopeudella, kuten joku näyttää omalla(?) laudallaan tekevän. Samoin tämän kaverin lauta, joka juuri ajoi toisen hengettömäksi ei kuvien perusteella ollut vuokraverme. Väitän että suurempi riski hengen menetyksestä liittyy näihin itse omistettaviin järjettömiä nopeuksia kuuleviin vehkeisiin.
 
Vuokralaudalla ei kuitenkaan voi painaa kehä1:stä 100kmh nopeudella, kuten joku näyttää omalla(?) laudallaan tekevän. Samoin tämän kaverin lauta, joka juuri ajoi toisen hengettömäksi ei kuvien perusteella ollut vuokraverme. Väitän että suurempi riski hengen menetyksestä liittyy näihin itse omistettaviin järjettömiä nopeuksia kuuleviin vehkeisiin.
Siinähän se olisikin hyvä syy kieltää sen takia, että jotkut eivät noudata lakeja. Jos nyt ajelee satasta taitaisi sitä ajella siltikin vaikka laudat olisi kielletty.
 
Siinähän se olisikin hyvä syy kieltää sen takia, että jotkut eivät noudata lakeja.
Minähän en puhunut kieltämisestä mitään ;)En kannata vuokravehkeille rajoituksia, enkä niin ikään omillekaan. Itsekin kuljen "sähköisellä henkilökuljettimella", en tosin laudalla. Kunhan kommentoin sitä että pahimmat perseilijät taitaa kuitenkin ajaa omilla laitteilla. Näin siis kun arvioidaan yksittäisen tapauksen vakavuutta. Kokonaismäärältään taas varmaan vuokravehkeillä sählätään enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Rupesin kyllä nauramaan ja näytin vaimollekkin kun näin tuon satasta kehällä videon. Silloin joskus aikoinaan olisi pitänyt mopoon vaihtaa moottori ja välitykset että moisiin nopeuksiin pääsisi.

Tänään ajoin ihan autolla 450km motarilla, kehällä ja muilla valtateillä. Tuli semmoisia monttuja vastaan että tuommoinen pikkurengas kirjaimellisesti uppoaisi sinne. Eli siis vaikuttaa minusta itsemurhaa hakevalta tuo ajelu.
 
Minähän en puhunut kieltämisestä mitään ;)En kannata vuokravehkeille rajoituksia, enkä niin ikään omillekaan. Itsekin kuljen "sähköisellä henkilökuljettimella", en tosin laudalla. Kunhan kommentoin sitä että pahimmat perseilijät taitaa kuitenkin ajaa omilla laitteilla. Näin siis kun arvioidaan yksittäisen tapauksen vakavuutta. Kokonaismäärältään taas varmaan vuokravehkeillä sählätään enemmän.
Tuokin vähän riippuu miten sen perseilyn ajattelee, minusta on paljon pahempi ajella kuin sekopää sitä 25km/h jossain keskustassa kuin tiellä satasta, siinä tappaa mitä todennäköisemmin vain itsensä.

Tänään ajoin ihan autolla 450km motarilla, kehällä ja muilla valtateillä. Tuli semmoisia monttuja vastaan että tuommoinen pikkurengas kirjaimellisesti uppoaisi sinne. Eli siis vaikuttaa minusta itsemurhaa hakevalta tuo ajelu.
Olen ihmetellyt noita, pitäisi olla joku prätkäpuku ja kunnon kypärä, että matkan tyssätessä mitään toivoa jäädä henkiin tai välttyä erittäin pahoilta vammoilta. Kai niillä on kova luotto, että mitään ei käy.
 
Aloitteleva sähköpotkulautailija tarvii apua! Ostin ninebot f2 pro laudan dhgatesta ja nyt yritän yhdistää sovellusta lautaan mutta tulee ilmoitus että vehicle is not authorized in your area. Mikä neuvoksi?
 
Aloitteleva sähköpotkulautailija tarvii apua! Ostin ninebot f2 pro laudan dhgatesta ja nyt yritän yhdistää sovellusta lautaan mutta tulee ilmoitus että vehicle is not authorized in your area. Mikä neuvoksi?
Jotain tommosta vois kokeilla:
 

Liitteet

  • 2024-08-22 14_12_53-Can’t connect to the ninebot app _ r_ninebot.png
    2024-08-22 14_12_53-Can’t connect to the ninebot app _ r_ninebot.png
    22 KB · Luettu: 148
Rupesin kyllä nauramaan ja näytin vaimollekkin kun näin tuon satasta kehällä videon. Silloin joskus aikoinaan olisi pitänyt mopoon vaihtaa moottori ja välitykset että moisiin nopeuksiin pääsisi.

Tänään ajoin ihan autolla 450km motarilla, kehällä ja muilla valtateillä. Tuli semmoisia monttuja vastaan että tuommoinen pikkurengas kirjaimellisesti uppoaisi sinne. Eli siis vaikuttaa minusta itsemurhaa hakevalta tuo ajelu.

Samaa naureskelin itse, kun täällä landella yksi pääteistäkin (ei tosin mikään valtatie, mutta raskaasti liikennöity) on täynnä reikiä, jotka lähinnä odottaa, että joku tappaa itsensä moiseen prätkällä. Osa on varmaan 15cm syviä. Onneksi muutamia paikattiin kesän aikana, mutta silti...
 
Samaa naureskelin itse, kun täällä landella yksi pääteistäkin (ei tosin mikään valtatie, mutta raskaasti liikennöity) on täynnä reikiä, jotka lähinnä odottaa, että joku tappaa itsensä moiseen prätkällä. Osa on varmaan 15cm syviä. Onneksi muutamia paikattiin kesän aikana, mutta silti...

Noissa on vielä se ongelma, että vaikea raportoida. Fintraffic mobiili (entinen Liikennetilanne) sovelluksen kautta olen tehnyt ilmoituksia vaurioista ja paikkaus on ollut yllättävän nopeaa syrjäseuduillakin. Suosittelisin kaikki käyttämään tuota niin saadaan tiet edes kohtuu kuntoon.
Tosiaan jossain +80km/h alueella on kohtuu vaarallista pysähtyä ilmoittamaan.
 
@iSot Tuo on kalliimpi kuin lauta. :D
Siinä käy rosmokin miettimään kahteen kertaan että pitäisikö sahata laudan runko poikki ja varastaa lukko.

Varmasti jykevä, mutta hankalampi juttu jos johonkin puun ympärille joutuu laudan vyöttämään. Paino voi olla myös toinen juttu.

Mutta tästä tuli mieleen toinen juttu, kun kaupat jossakin päin kieltävät laudan tuomisen myymälään, mutta voivatko ne kieltää potkulaudan muotoisen selkärepun tuomisen kauppaan? Taitaa melkein olla turvallisinta kuljettaa omat vehkeet mukanaan tällä menolla kun lautojen ja pyörien hinnat vain jatkavat nousemistaan. Kyllähän tuohon tällä menolla on joku ratkaisu tultava.
Koskaan ei ole kielletty laudan tuontia kauppaan pk-seudulla, varsinkin kun ostoskorin laittaa siihen jalkalaudalle. Itse ainakin sanoisin että tää vie 30% ostoskärryjen tilasta, pitäkää tavaranne ja menen toiseen ketjuun kauppaan.
 

Jotenkin se on vaan muitten vika kun itse ei...
A) osaa varoa monttuja tai hiekkaa tiellä (Tiktokin selaus ajaessa tärkeämpää)
B) osaa ajaa selvin päin tai hiljempaa koska valaistus on heikko
 
Koskaan ei ole kielletty laudan tuontia kauppaan pk-seudulla, varsinkin kun ostoskorin laittaa siihen jalkalaudalle. Itse ainakin sanoisin että tää vie 30% ostoskärryjen tilasta, pitäkää tavaranne ja menen toiseen ketjuun kauppaan.
Jos ei mitään lukkoja niin epäilisin ns, omaa tuottamuksellista toimintaa. Ei kukaan vajaan tonnin vehjettä jätä tiksin prismalle ilman lukkoja. Ei jätä.
Niih no nää asiat kun yhdistää niin tulee tosiaan aika vähän syitä mieleen jättää sitä uloskaan. Kun lautaa tuli vielä käytettyä niin ihan rauhassa sen kanssa sai mennä kaupassa, ostoskori dekin päälle ja työntelee menemään. Jotkut mammat saatto joskus yrittää rääpiä päätä sanomalla et ei näitä saa tuoda sisälle, mut ne joko kerkes juosta karkuun ennenku kerkes kysymään et sinäkö sen päätät, tai sit jätti keskustelun siihen. Henkilökuntaa ei koskaan kiinnostanu, eikä niillä kyllä ihan rehellisesti sanottuna kovinkaan paljoa syitäkään olis, lastenrattaat vie enemmän tilaa ja samat paskat pihalta niidenkin mukana tulee.

Samaten Jumbossa on nykyään kieltokyltit sähköpotkulaudoille, mut omien havaintojen mukaan koskee vaan sitä jos niillä ajais sisällä. Jos jonkinmoista sähkövatkainta vieny ja nähny sisällä et jos osaa niitten kanssa käyttäytyä niin ei ketään kiinnosta vittuakaan.

Jotenkin se on vaan muitten vika kun itse ei...
A) osaa varoa monttuja tai hiekkaa tiellä (Tiktokin selaus ajaessa tärkeämpää)
B) osaa ajaa selvin päin tai hiljempaa koska valaistus on heikko
No, on tossa ihan hyviä pointteja. Sama kun tässä iltasanomienkin jutussa mut jotenkin toimittaja kuitenkin päätynyt sellaseen ajatusjumppaan et ratkasuna on se et kielletään kaikki.


Tossa on kanssa ihan huomioinnin arvosta se et noin 95% kritiikistä koskee vuokralautoja, ja oikeastaan yksinomaan niitä. Harvemmin näkee et omilla laudoilla kyytsätään porukkaa, vaikka toki sitäkin on. Sit kerran kesässä tulee joku video kun joku vetää kehällä satasta potkulaudalla ja sit homma on taas tapetilla hetken aikaa.

Ihmisillä pitäis joo olla toki myös vastuu itestään ja omista teoistaan, mut ei noi vuokrafirmatkaan voi enää oikeen päätä puskaan työntää ja pestä käsiä. Käyttöehdoissa lukee et pitäs olla 18v että näitä vuokrapaskoja voi käyttää. Valvotaanko sitä? No ei. Vahva tunnistautuminen käyttäjätiliä luodessa ja siitä iän tsekkaus, jos alle 18v niin kokeile uusiks sitku oot yli 18v. Alkuun vois kanssa laittaa jonkun nopeen teoriakokeen missä katotaan et kuinka kuistilla oot liikennesäännöistä, vaikuttaa ainakin omien kokemuksien mukaan siltä et valtaosa vuokralautailijoista (ja no, pyöräilijöistäkin) on aika pihalla niitten suhteen. Samaten Norjassa on esimerkiks käytössä sellaset laudat jotka tunnistaa jos päällä on useampi kun yks ja ei siten myöskään sit liiku. Voi tuoda Suomeenkin niin ois sekin ongelma ratkaistu.

Mut se ongelma on se et noi syö tuottoja noilta firmoilta ja lautojen vaihtaminen uudempiin on sit kans oma kulueränsä. Ja luonnollisesti jos ei oo pakko heikentää omia tuottoja, niin ei sitä myöskään tehdä. Ihan sama vaikka hintana on parit ihmishenget ja vakavat loukkaantumiset. Et siinä on oikeastaan vaihtoehtona velvottaa lakien kautta pistämään noita juttuja pakollisiks, kun ei ne muuten tuu muuttumaan.

PKS ainakin aika poikkeuksellista nähdä et skidit ajais yksin vrt se et siinä on kaks tai kolme. Nykyään tuntuu et useimmiten kolme kun kaks. Ennätys mitä nähny ollu neljä, siinä oli jo vissiin vähän tiiviimpi tunnelma. Kiinnostais vittuakaan jos ne ittensä vaan tossa telois, mut yleensä siinä pääsee sivullisetkin kärsimään.

Mut eiköhän jatkossakin muutokset tuu myös koskemaan omistusvehkeitä. Ihan samalla tavalla kun tää vakuutuspakko oli pitkälti suunnattu vaan vuokralaudoille mut oho, yli 25kg painavat omistuslaudatkin otti sit siinä samalla luotia.
 
Aina saa kyllä kärsiä muiden tyhmyydestä.

Täyskiellon sijaan voitaisiin kokeilla vaikka seuraavia:
- Kypäräpakko sakon uhalla, sama polkupyöriin
- K18 vuokralaudat vahvalla tunnistautumisella vähintään rekisteröitymisen yhteydessä ja rajoitettu iltanopeus / keskusten hitaammat nopeusrajat maanlaajuiseksi. Ja miksei ne viikonlopun kieltotunnit (00-05) myös.
- Promillerajat ja rankemmat rangaistukset (miten valvotaan tehokkaasti - niinpä.)
- Kyytsäämisestä ehdottomasti rajummat sakot (Poliisilla on varmasti aikaa valvoa, eikö niin?)

Kyytsäämistä näkee jatkuvalla syötöllä ja tosiaan jopa kolmen henkilön voimin yhdellä laudalla... Sekä vuokra-, että omistuslaudoilla. Samoin liikenteessä saa itse laudalla väistellä nuoria, jotka laudoilla ja pyörillä toinen käsi tangolla ja toinen älypuhelimessa meinaavat tulla päin kun keskittyminen 80% siinä luurin näytössä. On se vaan vaikeata käyttää aivoja.

1724848594020.png
 
Auttaiskohan tuo, että, vetää dekin ulkosauman esim. silikonilla, noin niin kuin syksyä/talvea vartentai alapuolen saumat, miksei kaikki samalla. e-way 350 kyseessä jos se nyt asiaan vaikuttaa millään tapaa. Eli akun kiinnityskohdat tiivistäisi
 
Auttaiskohan tuo, että, vetää dekin ulkosauman esim. silikonilla, noin niin kuin syksyä/talvea vartentai alapuolen saumat, miksei kaikki samalla. e-way 350 kyseessä jos se nyt asiaan vaikuttaa millään tapaa. Eli akun kiinnityskohdat tiivistäisi
Mä runttasin omat laudat kyseisellä metodilla. Pohjasta jokaseen rakoon mikä näkyy silikonia, yks mikä kannattaa kans huomioida on se et tuleeks siitä tangon pystyputkesta vesi suoraan läpi kans et pitääks sekin tiivistää. Xiaomissa kans näyttö ei kestäny vettä et sekin kannattaa kattoa et tarviiko tehä jotain.

Mut noin muuten tolla metodilla on vaikka mistä kaatosateista selvitty ilman et mitään on kärtsänny. Vittumainen siitä et jos pitää päästä sisuksiin käsiks niin sit pitää homma tehä uudestaan ja mieluiten ottaa vanhat silikonit pois ennen uusia. Ite en koskaan jaksanu tosin, eikä mitään ikävää tapahtunu. Noissahan on tosin jo ihan semi ok vesieristykset vakionakin, mut jos täyden mielenrauhan haluaa niin tolla sen saa, ei tarvi miettiä et meneeks jotain rikki jos sattuukin satamaan.
 
Vielä pari kyssäriä eli mistä sää siis ostit skuutin ja käytitkö jälleenmyyjää millään tavalla vai suoraan Witille viestiä ja toisena minkälainen huoltoaika tossa käytännössä Piketan kanssa oli eli kauan skuutti oli pois käytöstä?

Itsellä tuli nyt G2 Maxin yksi tyyppivioista vastaan eli about viimeisen kuukauden tai kaksi skuutin sisäinen laturi pätki latausta satunnaisesti latauksen aikana eli piippasi keskeyttäen latauksen ja jatkoi about minuutin päästä uudelleen kuitenkin niin että sai kyllä skuutin ladattua täyteen. Noh nyt se sitten yhtäkkiä pamautti kämpästä sulakkeen ja samalla hiljeni sisäinen laturi kokonaan eli meni sitten vissiin kokonaan särki. Itse ostin ton ulkomailta Voltes.eusta vuosi sitten toukokuussa eli äppsin mukaan 428 päivää omistettu ja 885km ajettu. Nyt pitäisi sitten arpoa lähteekö yrittämään Voltesin kautta vai suoraan viestiä Ninebotille tai Wittille joka on ilmeisesti Suomen maahantuoja. Tai sitten jos on laiska ja välttää huoltokatkot niin ostaa vaan Ninebotin pikalaturin itse ja jättää sisäisen laturin rikkinäiseksi.
Witt on tanskalaisnen firma, ja voisi olettaa että hoitavat Euroopan alueella takuuasioita. Kannattaa ainakin kysyä, onnistuuko sitä kautta.
Laitteessa on kuitenkin voimassa oleva takuu. Piketan sivuilla on huoltolomake, joka pitää täyttää. Segway Ninebot huolto & korjaus | Piketa
Witt ilmoittaa voitko viedä skuutin korjaukseen sen tietojen perusteella. Piketalla meni reilu viikko oman laudan korjaamiseen. Siihen vaihdettiin uusi moottori takuuna.
 
Meni pitkästä aikaa takarenkaasta kumi puhki, mutta kunnon vehkeillä vaihto uuteen ei kauaa vienyt. Rengasrautasetti Curious Joelta on ollut hintansa arvoinen. Hankalin homma oli itseasiassa X-Techin jarrujen tuoma lisähomma, kun mokomia piti purkaa vähän tieltä. Oli tietty viimeinen varalla ollut sisäkumi, joten piti laittaa kauppalistalle uusien tilaus. Homma ei kuitenkaan mennyt kuin elokuvissa, sillä heti seuraavalla kauppareissulla uusikin kumi puhkesi. Onneksi vain viimeiset pari sataa metriä kotiin joutui kiltisti talutella. Ei liene muuta vaihtoehtoa kuin yrittää paikata retro tyyliin ja toivoa että se kestää siihen asti että uusia saa.

Pitää tosin muutenkin kovempia jarrupaloja, renkaita jne. tilailla Curious Joelta, jahka ehtii...

EDIT: Kun otin takarenkaan irti paikkauskokeilua varten, huomasin ikävän asian: X-Tech:in jarrusatulan toinen kiinnityspultti puuttui! Kun nuo olivat molemmat kiristetty sen verran paljon kuin uskalsi juuri ennen kauppareissulle lähtöä ja ovat aika pitkillä jengoilla, heräsi mieleen kysymys josko tuo oli ihan omin avuin kadonnut vai oliko joku varaosan tarpeessa ollut auttanut sillä välin kun kaupassa kävin. Nyt pitää sitten koittaa jostain löytää tilalle sopiva pultti, jos ei sitten koko settiä uutta osta. Harmittaahan tässä nämä pikku vastoinkäymiset kasaantuessaan.

2nd EDIT: Mainitsin tuosta pultista käydessäni hakemassa parit uudet sisärenkaat täältä ja myyjä vilkaisi myymälän takatiloihin, jonka jälkeen sain ilmaiseksi sieltä löytyneen ylimääräisen kappaleen. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Tietääks joku seinäjoelta paikkaa joka vaihtais skuutin renkaan? Kyselly monista. Yksityinen vaihtajakin saa laittaa yksäriä.
 
Kiitos. Tilasin g2:sen. Koodilla 499BS8 sai 80€ alennusta.

Sumtopilta dhgatesta 2020 tilattu g30 täydessä iskussa, ajettu 6900km

Viime viikolla tuli alin kautta tilattu, puolasta ups:lla. Hyvä peli, vie g30:stä kuin pässiä narussa. Jousitus, seisomalaudan leveys, tangon korkeus ja leveys sopivat minulla hyvästi. Vilkut todella kirkkaat. Kulkee halutessa 35kmh suoraan paketista, huippunopeus äpin kautta säädettävissä liukusäätimellä
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla tuli alin kautta tilattu, puolasta ups:lla. Hyvä peli, vie g30:stä kuin pässiä narussa. Jousitus, seisomalaudan leveys, tangon korkeus ja leveys sopivat minulla hyvästi. Vilkut todella kirkkaat. Kulkee halutessa 35kmh suoraan paketista, huippunopeus äpin kautta säädettävissä liukusäätimellä
Täysin samat kokemukset. Todella eri lauta, kuin G30 mikä sekin oli aikansa mersu. Kyyti on kuin pumpulilla ajelisi.
 
Nyt ois tilanne, että pitäis jättää sähköpotkulauta tulevaks talveks ulkovarastoon säilytykseen. Tulisko tehdä jotain muuta valmistelevia toimenpiteitä, kuin ottaa akku irti lämpimään sisäsäilytykseen talven ajaksi? Kuinka tärkeetä toi on tehdä hyvissä ajoin ennen ensimmäisten pakkasten tuloa, ja ylipäänsä, kuinka kriittistä tuo on ottaa lämpimään turvaan pakkasilta? Akkutila on hyvin tiiviste-eristetty. Seisoohan sähköautotkin talvella ulkona.
 
Nyt ois tilanne, että pitäis jättää sähköpotkulauta tulevaks talveks ulkovarastoon säilytykseen. Tulisko tehdä jotain muuta valmistelevia toimenpiteitä, kuin ottaa akku irti lämpimään sisäsäilytykseen talven ajaksi? Kuinka tärkeetä toi on tehdä hyvissä ajoin ennen ensimmäisten pakkasten tuloa, ja ylipäänsä, kuinka kriittistä tuo on ottaa lämpimään turvaan pakkasilta? Akkutila on hyvin tiiviste-eristetty. Seisoohan sähköautotkin talvella ulkona.
Mitään hätää ole, vielä pitkään aikaan, muttta , kun kelit rupee meneen kunnolla pakkasen puolelle - ja kun kysymyksesi oli, niin ei vielä mitään hätää. otase akku sisään sit kun kunnolla viilenee.
 
Mulla hajosi jo kuukausia sitten MAX G30 laudan sisäinen laturi ja en ole jaksanut vaihtaa uutta, vaan latailen ulkoisella 5A pikalaturilla.

Onni onnettomuudessa, että laudasta löytyy kaksi latausporttia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 009
Viestejä
4 541 449
Jäsenet
74 927
Uusin jäsen
Lapinkarhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom