Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Onko muilla E-600 Maxin omistajilla "Motor temp" aina ja ikuisesti 0C sovelluksessa? Omassa "Mainboard Temperature" kyllä nousee, mutta moottorin lämpö ei hievahdakaan.

Soittelin tuosta Gossellekin viime viikolla ja lupasivat palata asiaan, kunhan koostettujen kysymysten lista on lähetetty wilfalle ja vastaukset saatu.
Kuten joku muukin aiemmin oli todennut, sähköpostilla heitä ei oikein saa kiinni. Kannattaa kyllä suoraan soittaa.
Lisäksi huoltoon on mahdollista täältä omilta kotikulmilta Tampereelta mahdollista saada lauta kotoa noudettuna. Sitä ei vaan sähköpostissa tahi nettisivuilla mainostetta, mutta puhelimessa sekin mahdollisuus selvisi.

Sovelluksesta sen verran, että se on itselläni toiminut koko ajan varsin moitteetta. Yhteyden saanut nopeasti eikä ole kaatunut yhtä ainutta kertaa.
Puhelimena alla Samsung S10.

Ja pienenä lisäkysymyksenä: Pitääkö muilla myös laudan etupää natinaa kun ajaa?

photo_2021-04-28_07-28-19.jpg
 
Ei natise etupää omassa.

Itsellä tämänhetkiset viat ja ominaisuudet E-way E-600MAX:issa:
-Takalokari murtui/liimattu
-Etuputken muovilukitin on ehjä ja toimiva mutta ei pysy kiinni sen mukana tulleessa ulommassa muovirenkaassa
-Perus max 24kmh mittarinopeus=22.4kmh@GPS
-Cruisen kaasun leikkaus yli 50% todennäköisesti kun cruise aktivoituu.
-Kaikkien tuon taittomekanismisten vakio että etupään niveleen tulee klappia milli pari ja ratkeaa esim itsellä yhdellä palalla jesaria ja on taas sopivan tiukka.

Nuo kun saadaan korjattua niin on tämän hetken Suomen takuulla ja muilla jutuilla olevaksi laudaksi kova laite. En ala edes kyselemään lokareita tai muita ennen kuin ovat tuoneet variaation/saan itse muunneltua osista oikeasti kestävän version laitteeseen. Softa on onneksi vain softaa ja jos asiaa ei korjata ajoissa voi kuka tahansa palauttaa laudan väärän mainostuksen perusteella. Vielä eilen illalla virallisilla sivuilla yms oli tuo 25kmh nopeus johon lauta ei pysty edes mittarinopeutta.
 
Etuputken muovilukittimen ympärille kannattaa laittaa velcro-tarranauha ympärille ja pystyputken klappi korjaantuu laittamalla taittomekanismin väliin esim. palanen polkupyörän sisäkumia.
 
Etuputken muovilukittimen ympärille kannattaa laittaa velcro-tarranauha ympärille ja pystyputken klappi korjaantuu laittamalla taittomekanismin väliin esim. palanen polkupyörän sisäkumia.
Kun vaan muistaisi napata velcroa jostain :D. Ja jesari ajaa saman asian kuin sisäkumi mutta paremmalla tarkkuudella. Itsellä on aina riittänyt 1kerros gorilla rapea ja on tiukka sen alun löysyyden jäljiltä.
 
Onko augmentin laudan omistajilla kokemusta akun kestosta? Sellaista ihmettelen, että täydellä kaasulla ajaessa näyttö näyttää että yks vilkkuva palkki jäljellä, mutta kun ajon päätteeksi katson applikaatiosta niin akku näyttää bluetooth yhteydellä 40%. Aika hämäävää, että kumpaan voi luottaa paremmin näyttöön vai applikaatioon..
 
Tämä kuvahan alleviivaa hyvin, miten karmea idea on tehdä tuollainen osa jostain paskasta. Pitäisi tuon lukitusnysänkin jotain kestää, ja tuskin sekään kestää jos koko paska katkeaa juuresta pelkän tärinän takia. :nb:

Toivottavasti sopivat, eikä haittaisi jos sopisivat laajemminkin osat päikseen. Tukivarsi on oikeastaan listalla Ninebottiinkin, kunhan on Kiinan ostospäivä ja jotain muitakin tarpeita.

Periaatteessa mahdollisena haittana on, että se on taas yksi osa lisää, johon voi sotkeutua jotain risuja, naruja sun muuta paskaa, mikä voisi aiheuttaa jökkäämisen ja kaatumisen. Etenkin jos takapyörällä on enemmänkin tarpeettomia osia, kuten etuvedoissa on takajarrun kanssa.

Kunhan kirjasto koronan jälkeen aukeaa, meinaan tämän käydä printtaamassa:

 
Ja pienenä lisäkysymyksenä: Pitääkö muilla myös laudan etupää natinaa kun ajaa?
Piti, ja oli hieman klapiakin ensimmäisen 100km jälkeen. Siinä taittomekanismissä kun on se lukitussalpa ja siinä salvassa on kiinni se pikku tanko joka menee siihen yläputkeen kiinni, niin sitä hieman pidentämällä saa klapin ja natinat hävitettyä. Eli kiertää vastapäivään ja tiukkaa ne pari kiinnitysmutteria.
 
E-Way E-600 Max -laudan omistajana tuli nyt itsekin annettua palautetta Wilfalle nopeudesta ja puhelimen apista.
Muuten kyllä hymyilyttää isoakin miestä lautaa ajettaessa, etenkin jyrkissä mäissä.

Omassa laudassa tanko on ainakin toistaiseksi hyvin jykevästi kiinni, eikä klappia tai natinoita esiinny.
 
E-Way E-600 Max -laudan omistajana tuli nyt itsekin annettua palautetta Wilfalle nopeudesta ja puhelimen apista.
Muuten kyllä hymyilyttää isoakin miestä lautaa ajettaessa, etenkin jyrkissä mäissä.

Omassa laudassa tanko on ainakin toistaiseksi hyvin jykevästi kiinni, eikä klappia tai natinoita esiinny.
Ei itselläkään ennen kuin ajoa oli hiukan enemmän tyyliin 100km+
 
Onko augmentin laudan omistajilla kokemusta akun kestosta? Sellaista ihmettelen, että täydellä kaasulla ajaessa näyttö näyttää että yks vilkkuva palkki jäljellä, mutta kun ajon päätteeksi katson applikaatiosta niin akku näyttää bluetooth yhteydellä 40%. Aika hämäävää, että kumpaan voi luottaa paremmin näyttöön vai applikaatioon..
Onko tähän uudempaa softaa kuin se Bongo 1.2?
 
Sain tuolta huollosta viestiä että softaa kehitetään ja tuo huippunopeus ja cruise ongelma on tiedossa ja selvityksen alla. Lisäksi raportoin nuo useat lokasuojien ja muiden muoviosien kestävyyteen liittyvät ongelmat.
 
Kaikki aina puhuu "Facebookin puolella", mutta kukaan kerro koskaan, että missä siellä? Wilfa Suomi? Wilfa Norway? Wilfa joku? Vai missä?

Aika laaja alkaa selaamaan joka sivusto siellä, että missä mahtaa mikäkin keskustelu olla menossa eli linkkejä kiitos.
Moikka itse olen löytänyt paljon keskusteluja FBstä ihan vaan sillä että painat haku nappulaa ja kirjoitat sinne e-way e600 max...
Ja vielä jos liityt sähköpotkulaudat ryhmään niin löydät enemmän.. Facebook-ryhmät
 
pienenä lisäkysymyksenä: Pitääkö muilla myös laudan etupää natinaa kun ajaa?

Joo nyt kun mainitsit niin pitää. Mietin onko se lokari vai tuo putken kirristyshäkkyrä mikä sen tekee. Ajattelin vielä varmuudeksi kiristellä kaikki ruuvit ja laittaa loctitet väliin, josko se sillä loppuisi.
 
Joo nyt kun mainitsit niin pitää. Mietin onko se lokari vai tuo putken kirristyshäkkyrä mikä sen tekee. Ajattelin vielä varmuudeksi kiristellä kaikki ruuvit ja laittaa loctitet väliin, josko se sillä loppuisi.
Itsellä oli huonosti voideltu lukitussalpa. Öljysin kaikki nivelet ja lukittaessa nitinä/natina loppui ja salpa toimii huomattavasti sulavammin ja pienemmäll voimalla.
 
Noniin nyt ehkä ratkaisu agument ES one 210 rajoittimen kiertoon mutta laudassa 5pin liitin ja tässä 6pin joten miten kytkentä tapahtuu ja onko jollain kaavaa kytkentään?

Joko alkaa homma selviämään? Täälä odotellaan ainakin innolla jos homma rupeaisi ratkeamaan
 
Sain tuolta huollosta viestiä että softaa kehitetään ja tuo huippunopeus ja cruise ongelma on tiedossa ja selvityksen alla. Lisäksi raportoin nuo useat lokasuojien ja muiden muoviosien kestävyyteen liittyvät ongelmat.
Eli oltu yhteydessä Wilfaan. He eivät nähneet ongelmana että esim takalokari toimitettaisiin asiakkaalle ja asiakas vaihtaisi osan itse. Eli kaikki vaan nyt viestiä Wilfa+Gosse.
 
Tollasella patentilla tuli korjattua tuo takalokari. Eihän se kaunis ole, mutta kestää nyt. Mietin et saatan jonkun metallilapun hitsata noihin pultin päihin, niin saa siitä samalla jalkatuen :hmm:
 

Liitteet

  • IMG_20210428_132734.jpg
    IMG_20210428_132734.jpg
    628,9 KB · Luettu: 126
  • IMG_20210428_132741.jpg
    IMG_20210428_132741.jpg
    803 KB · Luettu: 123
Tollasella patentilla tuli korjattua tuo takalokari. Eihän se kaunis ole, mutta kestää nyt. Mietin et saatan jonkun metallilapun hitsata noihin pultin päihin, niin saa siitä samalla jalkatuen :hmm:
Sanoin itsekin kun arvioi että osaa tulisi vasta toukokuussa että saan kyllä purkkaviriteltyä tuon siihen asti. Pitää tehdä joku vastaava korjaus siihen asti ettei valo tai sen johdotus kärsi turhaan.
 
Tollasella patentilla tuli korjattua tuo takalokari. Eihän se kaunis ole, mutta kestää nyt. Mietin et saatan jonkun metallilapun hitsata noihin pultin päihin, niin saa siitä samalla jalkatuen :hmm:

Itsellänikin ennakkohuollot menossa vaikka ei ole vielä haljennut. Pari liuskaa tuommoista vannenauhaa alle jotka pikaliimalla ja liimatiivistemassalla kiinni. Ulkopuolelle ajattelin myös liimata vaakatasoon pari liuskaa ja Gorillateippiä päälle. En sitten tiedä auttaako yhtään mitään, mutta tulipahan tehtyä :btooth:

EDIT: Täyttelin vielä noita sivustan rakoja massalla jos vaikka antaisi hieman lisätukea.

2021-04-28 15.39.07.jpg 2021-04-28 16.17.46.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takana nyt reilu 100km tolla E-wayn 600Mazilla ja tässä hiukan omia kokemuksia. Tämä on eka lauta mitä olen käyttänyt, joten vertailu kohtaa muihin lautoihin ei ole, muutamaa muuta sähkökäyttöistä laitetta olen kylä ajellut.
- Ekat pari sataa metriä tuo lauta tärisi niin paljon, että näköä haittas ja meinas tekarit pudota suusta, vaikka mulla ei edes tekareita ole. Tärinä helpotti melko pian ja nyt on ajo kohtuu hiljaista ja tasaista. Ilmeisesti renkaat haki muotoaan.

- Jaksaa hyvin nousta suurinta osaa alueen mäistä tällasen noin 85kg elopainon omaavan kuskin kanssa. Muutama erikoisempi mäki tosin löyty mihin tuon sai hyytymään.

- Täyteen ladatulla akulla kesti lähes yhtäjaksoista ajoa kaasupohjassa paikalisessa melko mäkisessä maastossa noin 30km, ennen kuin veti tallat yllättäen kiinni ja tehot/nopeus katosi, onneksi ei kotiin enää ollut, kuin noin 100m.

- Alamäissä jos pitää kaasua pohjassa ja vauhti ylittää 25km/h, niin tuo rupeaa automaattisesti jarruttamaan ja lataamaan akkua.

- itsekkin huomasin äsken kotiin ajaessani pientä kitinää etuosassa, mutta ei mitenkään hälyttävää.

- Valmistuksen kiireellisyys ja QA.n puute näkyi jonkin verran tota käyttöön ottaessa, mulla oli mm. Kaksi settiä noita sarvien kiinnitys ruuveja. Rungossa on pari maalaamattomaksi jäänyttä kohtaa. Kumi mikä tiivistää sähköjohtojen läpiviennin oli suurimmaksi osaksi pois kaikoiltaan.

- Softasta aikaisemmien mainittujen lisäksi löysin pari muutakin erikoisuutta. Minulla on ton ohjaamiseen käytössä vanha Nokia 5 kännykkä, jossa ei ole Sim korttia paikallaan, joten vaikka suurin piirtein tuo softa mulla toimii kaatuilematta, niin ainakaan mulla siinä ei pystynyt vaihtamaan maksimi nopeuta, jos et ollut vähintään Wlan yhteyden päässä ja jos koitit laittaa cruisen päälle esim 5s viiveellä se samalla vaihto nopeusmittarin mitta yksikön kmh ->mph. Mietityttää hiukan miksi tuota aktiivista nettiyhteyttä tarvitaan nopeuden säätämiseen, kun vaikuttas melko oudolta ratkaisulta, että appi hakis suurimman sallitun nopeuden verkosta.

Kaikenkaikkiaan olen kohtuu tyytyväinen tuohon vehkeeseen ja kunhan noista lastentauseista vielä päästään eroon ja saan muutaman oman muokkausen tuohon laitettua, niin korvaa jatkossa suurimman osan bussi matkoista, jo nyt tuo on säästäny useamman tunnin pysäkeillä odottelu aikaa.
 
- Softasta aikaisemmien mainittujen lisäksi löysin pari muutakin erikoisuutta. Minulla on ton ohjaamiseen käytössä vanha Nokia 5 kännykkä, jossa ei ole Sim korttia paikallaan, joten vaikka suurin piirtein tuo softa mulla toimii kaatuilematta, niin ainakaan mulla siinä ei pystynyt vaihtamaan maksimi nopeuta, jos et ollut vähintään Wlan yhteyden päässä ja jos koitit laittaa cruisen päälle esim 5s viiveellä se samalla vaihto nopeusmittarin mitta yksikön kmh ->mph. Mietityttää hiukan miksi tuota aktiivista nettiyhteyttä tarvitaan nopeuden säätämiseen, kun vaikuttas melko oudolta ratkaisulta, että appi hakis suurimman sallitun nopeuden verkosta.

Tuo nopeuden mittayksikön vaihtuminen korjattu uudessa sovellusversiossa (ainakaan toistaiseksi ei ole enää vaihtunut). Ei myöskään ole enää kaatuillut.

Ilmeisesti sovellus käyttää myös nettiyhteyttä ja/tai sijaintia sallitun nopeuden tunnistamiseen. Jos ei tietoa saa käyttäjän sijainnista niin lukitsee maksimin tuohon 20km/h.
 
Onko muilla E-600 Maxin omistajilla "Motor temp" aina ja ikuisesti 0C sovelluksessa? Omassa "Mainboard Temperature" kyllä nousee, mutta moottorin lämpö ei hievahdakaan.

Soittelin tuosta Gossellekin viime viikolla ja lupasivat palata asiaan, kunhan koostettujen kysymysten lista on lähetetty wilfalle ja vastaukset saatu.
Kuten joku muukin aiemmin oli todennut, sähköpostilla heitä ei oikein saa kiinni. Kannattaa kyllä suoraan soittaa.
Lisäksi huoltoon on mahdollista täältä omilta kotikulmilta Tampereelta mahdollista saada lauta kotoa noudettuna. Sitä ei vaan sähköpostissa tahi nettisivuilla mainostetta, mutta puhelimessa sekin mahdollisuus selvisi.

Sovelluksesta sen verran, että se on itselläni toiminut koko ajan varsin moitteetta. Yhteyden saanut nopeasti eikä ole kaatunut yhtä ainutta kertaa.
Puhelimena alla Samsung S10.

Ja pienenä lisäkysymyksenä: Pitääkö muilla myös laudan etupää natinaa kun ajaa?

photo_2021-04-28_07-28-19.jpg
Mulla on E-500, ja mitä nyt muutaman kerran katsonut, näyttää olevan tuo Motor temp koko ajan 36c
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti sovellus käyttää myös nettiyhteyttä ja/tai sijaintia sallitun nopeuden tunnistamiseen. Jos ei tietoa saa käyttäjän sijainnista niin lukitsee maksimin tuohon 20km/h.
Siis jos erehdyt yhdistämään laudan sovellukseen yhdenkin kerran väärässä paikassa tai ilman gepsisignaalia, firmis lukitaan pariin kymppiin kunnes olet ns sallitulla alueella ja luuri saa paikkatiedon? Jos todella näin on, onko tuosta aiheesta jotain mainintaa jossakin? Ihan aiheellisesti voi kysyä kyllä perusteita, jos lisäksi edellä mainittuun tapaan muukin liikkuisi jonkun pilven kautta.

Toisaalta onhan Augmentin ehdoissakin monta mielenkiintoista seikkaa nopeuden rajoittamisesta laudan lukitsemiseen. Enpä muista siitäkään oikeastaan keskustellun.

Vai onkohan tämäkin "ei ole mitään salattavaa"? Tosin jos vielä paikkatiedon ymmärtää niin kyllä itsellä ainakin saa pääkipua aikaan ajatus, jossa laudan ominaisuuksia muutellaan tai rajoitetaan jollakin perusteella x etkä itse tiedä välttämättä edes syytä tai saa tilannetta palautettua normaaliksi.
 
Siis jos erehdyt yhdistämään laudan sovellukseen yhdenkin kerran väärässä paikassa tai ilman gepsisignaalia, firmis lukitaan pariin kymppiin kunnes olet ns sallitulla alueella ja luuri saa paikkatiedon? Jos todella näin on, onko tuosta aiheesta jotain mainintaa jossakin? Ihan aiheellisesti voi kysyä kyllä perusteita, jos lisäksi edellä mainittuun tapaan muukin liikkuisi jonkun pilven kautta.

Toisaalta onhan Augmentin ehdoissakin monta mielenkiintoista seikkaa nopeuden rajoittamisesta laudan lukitsemiseen. Enpä muista siitäkään oikeastaan keskustellun.

Vai onkohan tämäkin "ei ole mitään salattavaa"? Tosin jos vielä paikkatiedon ymmärtää niin kyllä itsellä ainakin saa pääkipua aikaan ajatus, jossa laudan ominaisuuksia muutellaan tai rajoitetaan jollakin perusteella x etkä itse tiedä välttämättä edes syytä tai saa tilannetta palautettua normaaliksi.
Vaudin säätely ja laudan paikan tunnistaminen :D menee jo musta foliohattu pohdinnan puolelle :D
 
Vaudin säätely ja laudan paikan tunnistaminen :D menee jo musta foliohattu pohdinnan puolelle :D
Ahaa... Näin sitä voisi luulla. Ainakin Augmentin tapauksessa ihan tuo auttaa: Palvelusopimus

Tuolta löytyy esimerkiksi tämä: Skuutin käyttöä voidaan rajoittaa esimerkiksi siten, että Sinä voit ajaa sillä vain kävelyvauhtia, mutta et voi itse muuttaa nopeutta. Augment voi myöskin estää Skuutilla ajamisen kielletyillä alueilla.

Eli ei mikään uusi asia mutta jos asiasta kertomatta laudassa on vastaavaa, ei sitä kyllä voi mitenkään hyvällä katsoa
 
Minusta ihan ymmärrettävää varautumista mahdollisia lakimuutoksia tai rajoituksia silmällä pitäen. Eipähän tule sitten firmalle ongelmia tai huonoa pr:ää.
 
Ahaa... Näin sitä voisi luulla. Ainakin Augmentin tapauksessa ihan tuo auttaa: Palvelusopimus

Tuolta löytyy esimerkiksi tämä: Skuutin käyttöä voidaan rajoittaa esimerkiksi siten, että Sinä voit ajaa sillä vain kävelyvauhtia, mutta et voi itse muuttaa nopeutta. Augment voi myöskin estää Skuutilla ajamisen kielletyillä alueilla.

Eli ei mikään uusi asia mutta jos asiasta kertomatta laudassa on vastaavaa, ei sitä kyllä voi mitenkään hyvällä katsoa
Tuotakin joskus ihmettelin.

Mitenkään en tietenkään voi tietojärjestelmän hallinnan riistoa de facto omistajalta sietää, kuten myöskään esimerkiksi paikkatiedon keräämistä. Nämä liittyvät yksityisyyteen ja laajemminkin koskemattomuuteen. Yleistähän se on monissa tuotteissa ja palveluissa nykyään, ja melkeinpä hiljainen pakko on niitä tuotteita aika laajastikin käyttää. Mutta tämähän ei kiinnosta ketään. Ei se, olenko minä foliohattumies, eikä se, onko vaikkapa käyttäjällä @Joni88 mitään salattavaa.

Kiinnostavampaa on, miten ja miksi tuollaisia sopimusehtoja laaditaan. Alkeellinen maallikkonäkymykseni on, että yksinkertaistaen Augment on luonut tuollaisia ehtoja, koska se voisi joskus kuvitella kaipaavansa niitä tehdäkseen jotain, jolla rajoittaa omaa vastuutaan ja täten välttää kuluja. Esimerkiksi Suomessa niitä on hyvä tehdä, koska sopimus ei kokonaisuutena mitenkään hajoa siitä, että se sisältää mitättömiä ja pätemättömiä ehtoja. Voi olla niin, että Augmentin tilaaja katsotaan oikeasti osamaksuasiakkaaksi, jonka laitteen hidastaminen ei todellakaan kävisi päinsä tuolla tavalla petiittipräntin ilmoitusasiana. Tällaista vaan ei koskaan aiota oikeudessa koeponnistaa, koska noita klausuuleja on lisäilty viime hädän varalle tai yllättävän järjestelmähäiriön selitykseksi.

Minusta ihan ymmärrettävää varautumista mahdollisia lakimuutoksia tai rajoituksia silmällä pitäen. Eipähän tule sitten firmalle ongelmia tai huonoa pr:ää.
Mikä on, mikä ei. Augmentin sopimusehdot kyllä. Jonkun markettimopon tilaamattomana kylkiäisenä tuleva etärampautin ei.
 
Tuotakin joskus ihmettelin.

Mitenkään en tietenkään voi tietojärjestelmän hallinnan riistoa de facto omistajalta sietää, kuten myöskään esimerkiksi paikkatiedon keräämistä. Nämä liittyvät yksityisyyteen ja laajemminkin koskemattomuuteen. Yleistähän se on monissa tuotteissa ja palveluissa nykyään, ja melkeinpä hiljainen pakko on niitä tuotteita aika laajastikin käyttää. Mutta tämähän ei kiinnosta ketään. Ei se, olenko minä foliohattumies, eikä se, onko vaikkapa käyttäjällä @Joni88 mitään salattavaa.
Valitettavan yleistä eikä pelkkä puhelin todellakaan ole ainoa, joka kerää melkoisia määriä dataa eri tahoille. Osa ei toki välitä aiheesta ja kuten totesit, vaikea on vältellä.
Mutta jos vielä erinäinen seuranta on ymmärrettävää, on siitä varsin suuri askel mahdollistaa erinäisiä rajoituksia tulevaisuudessa.

Kiinnostavampaa on, miten ja miksi tuollaisia sopimusehtoja laaditaan. Alkeellinen maallikkonäkymykseni on, että yksinkertaistaen Augment on luonut tuollaisia ehtoja, koska se voisi joskus kuvitella kaipaavansa niitä tehdäkseen jotain, jolla rajoittaa omaa vastuutaan ja täten välttää kuluja. Esimerkiksi Suomessa niitä on hyvä tehdä, koska sopimus ei kokonaisuutena mitenkään hajoa siitä, että se sisältää mitättömiä ja pätemättömiä ehtoja. Voi olla niin, että Augmentin tilaaja katsotaan oikeasti osamaksuasiakkaaksi, jonka laitteen hidastaminen ei todellakaan kävisi päinsä tuolla tavalla petiittipräntin ilmoitusasiana. Tällaista vaan ei koskaan aiota oikeudessa koeponnistaa, koska noita klausuuleja on lisäilty viime hädän varalle tai yllättävän järjestelmähäiriön selitykseksi.


Mikä on, mikä ei. Augmentin sopimusehdot kyllä. Jonkun markettimopon tilaamattomana kylkiäisenä tuleva etärampautin ei.
Augmentin tapauksessa voi jollakin tasolla ymmärtää sen, että haluavat lukita laudan jos maksuja ei kuulu. Voihan monen muunkin palvelun käytön estää samassa tilanteessa. Toisaalta taas aivan vastaavaa osamaksu / eräkuviota on paljon muussakin ja pääasiassa ongelmat hoidetaan muulla tavoin. Mutta tosiaan, vaikuttaa asiaa, katsotaanko osamaksuksi vai ei.

Toisaalta @Purple tuskin tuossa yllä ajatteli asiaa loppuun asti. Kyse ei ole mitenkään yksiselitteisestä asiasta varsinkaan suoraan omaksi ostettavassa tuotteessa. Eikä myöskään Augmentin tapauksessa, jos lauta on lunastettu itselle. Täyttää vaatimukset hankintahetkellä ja jos joku on huonoa pr:ää, on puuttua ominaisuuksiin myöhemmässä vaiheessa. Muutoinkaan ei ole valmistajan tehtävä vastata tämän kaltaisista.
Ja jos oikeasti on tavoite saada pakotettuna lautaan vaikka muuttuva maksiminopeus tai mikä tahansa, ilman laudassa olevaa omaa datayhteyttä käyttäjä tulisi pakottaa käyttämään määräajoin valmistajan omaa kännyappia ja jos näin ei tapahdu, lauta lukkoon. Muulla tavoin varsin vaikeasti hoidettavissa. Mutta tämän kaltainen kaatuu viimeistään siinä, kun valmistaja menee nurin tai vetää palvelimen töpselin muusta syystä irti. Laudat lukossa ja siinä se.

Eli kuten tuossa lainauksessa olikin, ei suoraan ostetussa laitteessa mikään tämän kaltainen ole ok jos siitä ei etukäteen ole riittävän selkeästi tietoa tarjolla. Tietoa, jonka valossa kuluttaja voi äänestää lompakollaan ja hankkia muun laitteen.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta @Purple tuskin tuossa yllä ajatteli asiaa loppuun asti. Kyse ei ole mitenkään yksiselitteisestä asiasta varsinkaan suoraan omaksi ostettavassa tuotteessa. Eikä myöskään Augmentin tapauksessa, jos lauta on lunastettu itselle. Täyttää vaatimukset hankintahetkellä ja jos joku on huonoa pr:ää, on puuttua ominaisuuksiin myöhemmässä vaiheessa. Muutoinkaan ei ole valmistajan tehtävä vastata tämän kaltaisista.
Tällainen tilanne(tai monet vastaavat tilanteet tarkemmin määrittelemättä) on toki hyvin epäselvä, mutta ihan noin Jäätteenmäen faksina tuleva laitteen vahingoittaminen jälkeenpäin haiskahtaa välittömältä kaupan purkamisen perusteelta. Jos huomenna huomaisin, että autoni huippunopeus on (ostovaiheessa tehtyyn mitättömään sopimukseen vedoten, johonkin vastuupaskapuheeseen viitaten) rajoitettu tasolle 70 km/h, niin harva varmaan pitäisi reklamaatiotani turhana nipottamisena. Jos valmistaja vaan vastaisi, ettei aio muuttaa käytäntöään ja minun pitää jatkossa yhdistää sovellukseen, jolla valmistaja seuraa sijaintiani ja sallii nopeamman ajon vain maantiellä, asia olisi vielä hieman selkeämpi. Ehkä ainoa hieman epäselvä tilanne olisi leasingsopimus - tällöinkin sopimuksen välitön purkaminen ja kulujen kohtuullistaminen asiakkaalle olisi itsestäänselvyys.

Yksi ääripää on se, että skuutin valmistaja tai myyjä katsotaan ihan ulkopuoliseksi tahoksi. Jälkeenpäin tapahtuva rampauttaminen voitaisiin katsoa tietojärjestelmän luvattomaksi käytöksi, vaikka käyttäjä olisikin jollain klikkaussopimuksella harhautettu muka hyväksymään jokin sovelluksen loppukäyttäjäsopimus. Onhan kuitenkin tällöin ilmeistä, ettei sovelluksen tarkoitus ole palvella kuluttajaa vaan aiheuttaa haittaa kuluttajalle ja/tai tehdä jotain lisäbisnestä.

Vielä radikaalimmin ajatellen kyseeseen voisi tulla vahingonteko. Tällaista tahoahan voidaan pitää täysin ulkopuolisena, jolloin laitteen jäljestäpäin rampauttaminen olisi tällöin hyvinkin satunnaista ilkivaltaa. Jos asia oikein rautalangasta selitetään, niin siinä ei tällä tulkinnalla olisi perustavanlaatuista eroa vaikkapa siihen, jos minä ohi mennessäni puhkoisin renkaita ja hakkaisin mittaristoja vasaralla sisään bongaamistani skuuteista.
 
Vielä radikaalimmin ajatellen kyseeseen voisi tulla vahingonteko. Tällaista tahoahan voidaan pitää täysin ulkopuolisena, jolloin laitteen jäljestäpäin rampauttaminen olisi tällöin hyvinkin satunnaista ilkivaltaa. Jos asia oikein rautalangasta selitetään, niin siinä ei tällä tulkinnalla olisi perustavanlaatuista eroa vaikkapa siihen, jos minä ohi mennessäni puhkoisin renkaita ja hakkaisin mittaristoja vasaralla sisään bongaamistani skuuteista.
Tuli hyvää pointtia, ei paljoa tarvitse lisäillä. Samaa mieltä tuosta lainatustakin.

Mutta tähän vahingontekoon liittyen vielä sellainenkin näkökohta, että jos lautojen asetuksia on mahdollista muutella etänä niin monessa viestissä tuossa edellä on tullut esille, miten heikkolaatuista softaa on tehty ja miten bt ei autentikoi mitenkään jne. Jos tällä samalla pohjalla tehdään joku vielä laajempi viritys (tai siis sen tekee joku alihankinnan alihankintana halvalla) voi aiheesta kyseenalaistaa tietoturvankin. Onko nyt kunnossa, saati hieman myöhemmin? Ja kuka pitää ajan tasalla?
Vahinkoa kun voi tehdä korkkaamalla sen palvelimen ja tällaisessa kohdassa joku pienempi toimija nostaa kädet pystyyn ja käyttäjille jää kasa serriä.

Myönnän, tässä ollaan vähän jo kaukana mutten valitettavasti keksi ainoatakaan syytä, miksi haluaisin oman laudan olevan yhteydessä yhtään millään tavalla mihinkään. En halua edes valmistajan tunkevan kyselemättä mitään firmispäivityksiä joten en varmuuden vuoksi luonnollisesti käytä valmistajan softaa, enkä kovin usein mitään muutakaan.
 
Itellä meni just samasta kohtaa poikki! Reikäraudan palaset vaan molempiin sivuihin popniiteillä kiinni ja sprayllä mustaks. Taas kovaa ajoo :)
Itse vedin pokkana vaan pikaliimaa joka ei auttanut mutta vedin sitten drift auto tyyliin vahvoilla nippareilla kasaan :P. PITÄISI pitää ainakin kappaleet yhdessä.
 
Onko porukka laittanut mitään yleismallisia satuloita lautoihin? Ja mistä hommannu?lähinnä tuohon e-way e600 maxiin meinasin. On aikas leveellä dekillä. Olis mukavampi vetää työmatkoja :)
 
tuli ostettua tommonen kontio kruiser käytettynä....tossa on kahvassa toi nopeudenvalintakytkin onko se noissa disabloitu?
yritin ettiä ton ohjausboksin johtokaaviota mutten englanniks löytäny...ilmeisesti sama kun citycoco
 
Cruisen vauhti- bugi toimii tosiaa E-600 maxissa :D Työmatkalla on jyrkkä alamäki missä kokeilin. Laitoin 2 sekuntia cruisen aktivointi-ajaksi ja lähin laskemaan mäkeä. Vauhtia oli 28km/h ja painoin kaasun pohjaan niin lautahan nappasi sen sitten cruisen nopeudeksi. Pari kilsaa sit mentii vähä vauhikkaammin. Akkua syö varmaanki melkosesti tosin ja moottorinkin toki jotakin hallaa voi kai tehdä.
 
Cruisen vauhti- bugi toimii tosiaa E-600 maxissa :D Työmatkalla on jyrkkä alamäki missä kokeilin. Laitoin 2 sekuntia cruisen aktivointi-ajaksi ja lähin laskemaan mäkeä. Vauhtia oli 28km/h ja painoin kaasun pohjaan niin lautahan nappasi sen sitten cruisen nopeudeksi. Pari kilsaa sit mentii vähä vauhikkaammin. Akkua syö varmaanki melkosesti tosin ja moottorinkin toki jotakin hallaa voi kai tehdä.

Nuorena muistan kun porukalla oli tapana talvella laittaa terättömät luistimet jalkaan, väijyä bussipysäkin lähellä kun bussi tuli ja napata kiinni peräkoukusta ja roikkua bussin perässä pitkiäkin matkoja.

Tulenko jatkossa näkemään kun keski-ikäiset setämiehet tekee samaa laudan kanssa bugittaakseen vakkarin neljäänkymppiin työmatkaa varten? :D
 
Onko augmentin laudan omistajilla kokemusta akun kestosta? Sellaista ihmettelen, että täydellä kaasulla ajaessa näyttö näyttää että yks vilkkuva palkki jäljellä, mutta kun ajon päätteeksi katson applikaatiosta niin akku näyttää bluetooth yhteydellä 40%. Aika hämäävää, että kumpaan voi luottaa paremmin näyttöön vai applikaatioon..

Mikä lautamalli sulla on niiltä? Itellä es one 10 ja augmentin oma appi näyttää kans omasta mielestä aikalailla puuta heinää prosenteiksi jos laudassa oleviin palkkeihin vertaa. Kaverilla taas on es 210 ja siinä kuulemma näyttää aika tarkkaan prosentit palkkeihin verrattuna. Tiedä sitten onko softissa niin paljon eroa noilla vai mikä on
 
Miten nämä laudat on fiksuin puhdistaa? Voiko esim takarenkaan jarrut ja vanteen suihkussa pestä vai onko siellä herkkiä sähköosia? Kaikki muut kohdat laudasta saa helposti liinalla.

Itsellä Xiaomi pro2
 
Miten nämä laudat on fiksuin puhdistaa? Voiko esim takarenkaan jarrut ja vanteen suihkussa pestä vai onko siellä herkkiä sähköosia? Kaikki muut kohdat laudasta saa helposti liinalla.

Itsellä Xiaomi pro2
Tähän on varmaan niin monta vastausta kuin vastaajaakin. Ja laudoissa eroja, miten sietävät vettä.

Suihkun osalta en näkisi mitään estettä takarenkaan osalta. Prossa ilman kakkosta lampun johto on sinne akkukotelon puolelle vähän niin ja näin tiiviydeltään, en tuosta kakkosesta ole varma. Toisaalta samaan tapaan lopulta vettä saat ajamalla kostealla / märällä vs suihku. Ja nopeahan se johdon läpivienti on vilkaista, onko minkä oloinen. Luonnollisesti toki jarruvaijerin on parempi olla voideltu muulla, kuin vedellä. Sikäli pientä tarkkuutta jarrun osalta.

Itse olen parempaa pesua tarvitessa ihan perinteiseen tapaan harja / sieni ja astianpesuainetta. Kärcherin pyöräpesurilla huuhtelu. Ja tulipa talvella suihkullakin huuhdeltua kerran. Herkempiä kohtia varoen toki vähän samaan tapaan kuin fillarin kanssa. Ja mitä ylemmäs mennään, sitä varovaisemmin, eikä siellä yleensä ei suurta tarvettakaan ole.
Mutten ainakaan itse alkaisi mitään pelkkää liinaa käyttelemään. Ajat ensimmäisen kerran kotiin pakon edestä märällä kelillä ja osuu pienikin pätkä soratietä niin tiedät. Muutama kerta kuraisin kengin laudan päälle riittää sekin. Vettä tulee ikävä.
 
E600 MAXista vielä. KingSongin kehittäjätyökaluissa olis saatavilla firmis 1,18 ja 1,20 mutta sana consistent sai vielä perääntymään tuosta urakasta... Mietin et jos flashais jommankumman, niin avaisikohan se nopeusvalikon 40km/h asti?
 
Nuorena muistan kun porukalla oli tapana talvella laittaa terättömät luistimet jalkaan, väijyä bussipysäkin lähellä kun bussi tuli ja napata kiinni peräkoukusta ja roikkua bussin perässä pitkiäkin matkoja.

Tulenko jatkossa näkemään kun keski-ikäiset setämiehet tekee samaa laudan kanssa bugittaakseen vakkarin neljäänkymppiin työmatkaa varten? :D
Ihan normi kengillä tuota tehtiin...
 
Onko augmentin laudan omistajilla kokemusta akun kestosta? Sellaista ihmettelen, että täydellä kaasulla ajaessa näyttö näyttää että yks vilkkuva palkki jäljellä, mutta kun ajon päätteeksi katson applikaatiosta niin akku näyttää bluetooth yhteydellä 40%. Aika hämäävää, että kumpaan voi luottaa paremmin näyttöön vai applikaatioon..

Tätä olen myös itse ihmetelly. itsellä noin 5km työmatka/suunta, enkä lataa töissä. Kotimatkalla saattaa myös olla 2 palkkia jäljellä, mutta akku silti jotain 50%-60%

Manuaalista kun lukee niin tuo ilmaisee "power" statusta.
Sivistyneenä arvauksena voisin heittää että nuo palkit ilmaisevat tehoa mitä laite saa akusta eikä sitä että paljonko akkua on jäljellä.
Tämä myös selittäisi noiden palkkien käyttäytymisen sillä palkkien kuluminen vastaa aika hyvin akun jännitteen lasku käyrää.

Avattuna vähän:
Lataat akun vaikka 4,2V
Isket staattisen kuorman akulle eli kiskot vaikka 1A jatkuvasti. Tällöin teho on 4,7W (P U I M U R I -muistisääntö kunniaan).
Akun jännite tippuu aika nopeasti 3,6V paikkeille eli teho myös tippuu 3,6W paikkeille. (esim lipo akkujen nominaali alue on noin 3,6V ja tällä alueella jännitteen lasku on hitaampaa)
Kun mennään nominaali alueen alapuolelle esimerkkinä 3,4V niin alkaa akku taas kulumaan hyvin nopeasti kunnes jossain 2,9V kohdalla akku on tyhjä.

Akun ilmaiseminen prosenteilla/palkeilla on erittäin vaikeaa jos kyseessä on isot kuormat sillä kun kiskot paljon virtaa niin jännite laskee ja kun et enää ota virtaa niin jännite nousee pikkuisen eli tällöin olisi akun varaus tippuisi aina kun painaa kaasua.

Kännyköissä ymmärtääkseni tuo varauksen ilmaisu on ratkaistu niin että se seuraa akusta otettua virtaa ja akun jännitettä ja sitä kautta akun varauksen ilmaisu paranee ajan kanssa. Ainakin Oneplus puhelimissa on mahdollista nollata akku laskuri esim akun vaihdon yhteydessä. Tämä on helppo toteuttaa kännykässä sillä virran kulutus on tasaista.

Edit: Akuissa on yleensä joku suositeltu virtamäärä mitä maksimissa kannattaa ottaa eli sen takia tehot vähenee akun varauksen laskiessa. Laitteissa jotka pystyvät pitämään tehot maksimissa pitkään luultavasti antaa täydellä akulla vain esim 70% oikeasta maksimi tehosta ja sitten kompensoi akun varauksen laskua nostamalla virranottoa akusta. Teho pysyy samana mutta jännite laskee ja virta kasvaa.
Toki akusta voi kiskoa enemmän virtaa mitä akun valmistaja suosittelee, mutta tällöin akku voi vaurioitua esim. lämpö vahinkona tai sitten akun sisällä kemiallisesti, joka käytännössä tarkoittaa että tulevaisuudessa sinulla on pienempi kapasiteetti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla E-600 Maxin omistajilla "Motor temp" aina ja ikuisesti 0C sovelluksessa? Omassa "Mainboard Temperature" kyllä nousee, mutta moottorin lämpö ei hievahdakaan.

Palaan vielä vähän tähän kysymykseen, kun en ihan suoraa vastausta saanut E-600 max omistajilta. Eli näyttääkö jollain tuo "Motor Temp" muutakin kuin 0C (Niin että arvot myös vaihtelevat :D)?
Yksikin kyllä riittää siihen, että en jää sitten enää enempää odottelemaan mitään softa/firmis -päivityksiä, vaan laitan Gossen suoraan hoitamaan hommat.
 
Mikä lautamalli sulla on niiltä? Itellä es one 10 ja augmentin oma appi näyttää kans omasta mielestä aikalailla puuta heinää prosenteiksi jos laudassa oleviin palkkeihin vertaa. Kaverilla taas on es 210 ja siinä kuulemma näyttää aika tarkkaan prosentit palkkeihin verrattuna. Tiedä sitten onko softissa niin paljon eroa noilla vai mikä on

Mulla on 210LR, painan varusteiden kanssa rapiat alle 70kg ja yhdellä akullisella olen päässyt n. 28 kilometriä (akkua jäljellä 20%) , ei yhteen soittoon ajettuna vaan usemman päivän ajot yhteensä. Huomasin eilen kun ajoin että akun varaus oli n. 20-30% kieppeillä niin lauta väsähti aikalailla ylämäkiin, nopeudeksi tippui 6-11km/h, mutta taas alamäessä ja suoralla jaksoi painaa 25km/h. Kaippa tämä on ihan normaalia ja jos akun varaus on +50% niin ei samanlaista hyytymistä tapahdu. Tietääpähän jatkossa, et jos on mäkistä ajettavaa niin ei lähde alle 30% akulla liikkeelle. Akku on ihan uusi, tänään lähtee toinen latauskerta testaukseen.

Tekeekö muuten kaikki laudat tälläistä väsähtämistä ylämäkiin akun lähestyessä loppuaan? Itsellä ei ole kokemusta muista laudoista.
 
Palaan vielä vähän tähän kysymykseen, kun en ihan suoraa vastausta saanut E-600 max omistajilta. Eli näyttääkö jollain tuo "Motor Temp" muutakin kuin 0C (Niin että arvot myös vaihtelevat :D)?
Yksikin kyllä riittää siihen, että en jää sitten enää enempää odottelemaan mitään softa/firmis -päivityksiä, vaan laitan Gossen suoraan hoitamaan hommat.
0C näyttää mulla ja parilla muullakin. Mielestäni oli jo aikaisemmin mainittu tai sit se oli jossain muualla. Mut puhelinsofta on vielä ihan raakile.
 
[/QUOTE
E600 MAXista vielä. KingSongin kehittäjätyökaluissa olis saatavilla firmis 1,18 ja 1,20 mutta sana consistent sai vielä perääntymään tuosta urakasta... Mietin et jos flashais jommankumman, niin avaisikohan se nopeusvalikon 40km/h asti?


Samaa haaveilin. Toki 30 km/h riittäs ihan hyvin omaan tarpeeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 631
Viestejä
4 560 414
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom