Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Meneekö toi kiinnitys pystyputken ympäri, vai pelkästään puoleen väliin?

Jos jälkimmäinen, niin veikkaan että hökötys irtoaa ensimmäisessä vähän rajummassa kanttarin ylityksessä.

Itselläni oli vielä pari viikkoa sitten kiinnitettynä putkiklemmareilla pystyputkeen ja klemmarien väliin leikkasin sopivat siivut polkupyörän sisäkumia, että tule naarmuja.

Menee n. puoleen väliin, mut on niin prkleen jämäkkä et ei se siitä pois lähde kuin repimällä
 
E-Way E500 hommattu ja havaittu että tuolla hiipii aika hyvin kävelijöiden, koiranulkoiluttajien ym. huomaamatta lähietäisyydelle. Tarkoitus olisi tehdä perinteistä kilikelloa huomaavaisempi viritys vähän tähän henkeen:

R2d2 on ainakin must.

Osat jo tilattu, mutta saakohan sähköt otettua laudasta jollain tapaa kätevästi? Suunnitelma olisi koteloida Adafruit Audio Fx, kaiutin ja usb-virtapankki ja asentaa se esim. yllä mainitulla putkiliittimillä pystytankoon, mutta parempi jos sähköt saisi samalta akustolta kuin lautakin.
 
E-Way E500 hommattu ja havaittu että tuolla hiipii aika hyvin kävelijöiden, koiranulkoiluttajien ym. huomaamatta lähietäisyydelle. Tarkoitus olisi tehdä perinteistä kilikelloa huomaavaisempi viritys vähän tähän henkeen:

R2d2 on ainakin must.

Osat jo tilattu, mutta saakohan sähköt otettua laudasta jollain tapaa kätevästi? Suunnitelma olisi koteloida Adafruit Audio Fx, kaiutin ja usb-virtapankki ja asentaa se esim. yllä mainitulla putkiliittimillä pystytankoon, mutta parempi jos sähköt saisi samalta akustolta kuin lautakin.

Periaatteessa tuollainen ei pitäisi viedä kovin paljoa virtaa jos saisi ns valmiin tuotteen johon sitten saisi työnnettyä omia äänifiluja ja/tai olisi sopivat filut jo valmiina. Perus paristolla toimivakin kestäisi ikuisuuksia. Itse menin 9v paristolla toimivan kaukosäätöisen liiketunnistmellisen hälyttimen kanssa mönkijässä koko ajokauden ja olisi mennyt takuulla enemmänkin. Pitäisi vain löytää sopiva tuote. Jos löydät tai keksit halvan rakenteen niin olen itse ilomielin valmis maksamaan että joku rakentelee moisen. Saati jos siihen saa muuta älyä esim vilkkua tuppien päähän tms settiä. Olisi tuolla kadulla ajaessa välillä ollut vilkut esim ihan jees.
 
Ei oikein ole vertailupohjaa ja rangetestit on tekemättä kun kolmas lataus vasta tehty. Sen verran lapset tuota nyt vieneet, että joutunee hommaamaan itselle ehkä 600:n tai sen maxin. Yllättävän pirteästi tuo kiihtyy ja vaikuttaa ihan laadukkaalta, ei pahaa sanottavaa toistaiseksi.
 
E-Way E500 hommattu ja havaittu että tuolla hiipii aika hyvin kävelijöiden, koiranulkoiluttajien ym. huomaamatta lähietäisyydelle. Tarkoitus olisi tehdä perinteistä kilikelloa huomaavaisempi viritys vähän tähän henkeen:

R2d2 on ainakin must.

Osat jo tilattu, mutta saakohan sähköt otettua laudasta jollain tapaa kätevästi? Suunnitelma olisi koteloida Adafruit Audio Fx, kaiutin ja usb-virtapankki ja asentaa se esim. yllä mainitulla putkiliittimillä pystytankoon, mutta parempi jos sähköt saisi samalta akustolta kuin lautakin.

En tiedä sähkölaudoista, mutta ainakin noissa fillari/moposeteissä on yleensä 12v lähtö/jä. Controllerista kiinni.
 
Periaatteessa tuollainen ei pitäisi viedä kovin paljoa virtaa jos saisi ns valmiin tuotteen johon sitten saisi työnnettyä omia äänifiluja ja/tai olisi sopivat filut jo valmiina.

Adafruitissa on 16 Mb muistia ja 11 nastaa joita kytkemällä saa eri äänet pihalle, tuo on varmasti se yksinkertaisin mistä lähteä. Usb-portin kautta saa ladattua omat äänitiedostot. Löytyy malli jossa on pieni vahvistin, kokeilen tällä josko se riittäisi: Adafruit Audio FX Sound Board + 2x2W Amp - WAV/OGG Trigger -16MB

Tämmönen tulee katkaisijaksi ohjaustankoon: 22mm 7/8 inch Motorcycle Handlebar Switch 3 Buttons Self-return Momentary Button | eBay
 
Adafruitissa on 16 Mb muistia ja 11 nastaa joita kytkemällä saa eri äänet pihalle, tuo on varmasti se yksinkertaisin mistä lähteä. Usb-portin kautta saa ladattua omat äänitiedostot. Löytyy malli jossa on pieni vahvistin, kokeilen tällä josko se riittäisi: Adafruit Audio FX Sound Board + 2x2W Amp - WAV/OGG Trigger -16MB
Tuosta vain todennäköisesti tulee varsin möhkö vs nuo valmiit tuotteet kuten esim tuo hälytin joka oli about tupakka-askin kokoinen ja sisälsi pariston, mökäntuottajan joka huusi 110db+, liiketunnistimet ja kaukosäädön rautapuolen yms.

EDIT: lähinnä koska erilliset paristot, kajari (vaikkakin takuulla pienempi kuin kuvissa) jne jne. Lisäksi mikä lienee järkevä odotus vedenpitävyydelle. Vaikuttaa siis potentiaalisesti järkevältä tuotteelta mutta vaatinee hiukan tutkintaa miten tuon pakkaa pieneen tilaan sisältäen kajarin, paristot, piirit ja mitä kautta vetää johdotuksen ja minne laudassa niin että se on käsillä tarvittaessa.
 
Tuosta vain todennäköisesti tulee varsin möhkö vs nuo valmiit tuotteet kuten esim tuo hälytin joka oli about tupakka-askin kokoinen ja sisälsi pariston, mökäntuottajan joka huusi 110db+, liiketunnistimet ja kaukosäädön rautapuolen yms.

Se voi olla, yritys kuitenkin sovittaa ensimmäinen versio pieneen kytkentärasiaan esim. 80x80x45mm. Teen itse koska pitää aina päästä räpeltämään, enkä itseasiassa löytänyt tuollaista valmiina mistään. Ledinauhat laudan alle vois vetää samasta.
 
Se voi olla, yritys kuitenkin sovittaa ensimmäinen versio pieneen kytkentärasiaan esim. 80x80x45mm. Teen itse koska pitää aina päästä räpeltämään. Ledinauhat laudan alle vois vetää samasta.
Jos saat tuosta järkevän kasaan järkevään hintaan niin kiinnostaa kyllä jos saisit valmistettua itsellenikin moisen. Itsellä ei noiden sähköjuttujen kanssa tai koodaamisen kanssa taidot riitä suoraan sanottuna.
 
Onkos toi ihan normaalia että ton Xiaomi Pro2:n lukko aukeaa automaagisesti itsestään kun skootteri on ollut x tuntia pois päältä?
 
Ainakin vanhemmissa Xiaomin malleissa hukkasi lukituksen kun yhteys puhelimeen katkesi.
 
Heitäkääs mielipiteitä? Nyt löyty aika halpa tapa saada mihin vaan potkua lisää tää 350w sarja maksaa 21e ja 500w oli joku 29e niin näillä saa rajottimen veke ja lisää potkua riippuen alkuperäisen laudan spekseistä. Tilasin nyt sen 500w 48v version ja mielenkiinnolla odotan kun saapuu oli myös 36v versio
 

Liitteet

  • Screenshot_20210426_100341_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
    Screenshot_20210426_100341_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
    601,2 KB · Luettu: 159
Uusi E-way app päivitys muttei prkl uutta firmistä... Saisivat pian tuoda updatea koska muuten varsin jees lauta.
 
Piti ottaa Armytekin otsalamppu hyötykäyttöön ja ostaa sille tankokiinnike. Ja pullotelineellä jo aikaisemmin linkkaamani Topeakin Cagemount.


2021-04-26 16.44.13.jpg 2021-04-26 16.43.41.jpg

Sopii näköjään hyvin myös esim. Olightin S2R ja S10 Battonille:
2021-04-26 16.56.04.jpg 2021-04-26 16.57.35.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli 3-nappinen virtakytkin.

Pitää vielä odottaa (alin kuva) pystyputkeen asennettavaa tankoa ja meinaan laittaa kumpaankin reunaan lisävalot ja ohjata niitä virtakytkimen vasemmasta ja oikeasta napista.

Keskimmäisestä napista kytken alustavalot päälle ja pois.

Kytkimet.jpg

Lisävalo.jpg

Tanko.jpg
 
Heitäkääs mielipiteitä? Nyt löyty aika halpa tapa saada mihin vaan potkua lisää tää 350w sarja maksaa 21e ja 500w oli joku 29e niin näillä saa rajottimen veke ja lisää potkua riippuen alkuperäisen laudan spekseistä. Tilasin nyt sen 500w 48v version ja mielenkiinnolla odotan kun saapuu oli myös 36v versio

Niin siis mitä mielipiteitä tarkalleen kaipaat? Mielipiteitä tuosta itse kontrollerista? Vai siitä että onko järkevää laittaa tuota lautaan x (mihin lautaan)? Vai että oliko helppo homma vaihtaa?

Tuo kontrolleri itsessään näyttää ainakin ihan tismalleen samalta kuin omassa laudassani, tosin minulla lukee mallinumerona "TF-100", kun tuo näyttää olevan "GT-100". En tiedä mitä eroa niissä on vai onko oikeasti mitään, ulkonäkö on tosiaan ainakin aivan identtinen tuota mallinumeroa lukuunottamatta. En tosin ole itse vaihtanut tätä, vaan kuului tuohon minun lautaani ihan paketista otettuna. Mutta mielipiteenä heitettäköön, että tykkään kyllä tuosta liipasinkaasusta paljon enemmän vrt. peukalokaasu. Myös tuo nopeusnäyttö on mielestäni ihan passeli ja näkyy hyvin auringonvalossakin.
 
Heitäkääs mielipiteitä? Nyt löyty aika halpa tapa saada mihin vaan potkua lisää tää 350w sarja maksaa 21e ja 500w oli joku 29e niin näillä saa rajottimen veke ja lisää potkua riippuen alkuperäisen laudan spekseistä. Tilasin nyt sen 500w 48v version ja mielenkiinnolla odotan kun saapuu oli myös 36v versio
Katoitko nyt et edes piuhat menee kiinni tohon härpäkkeeseen? Sekään ei välttämättä takaa toimivuutta vieläkään toisaalta.
 
Tänään tuli 3-nappinen virtakytkin.

Pitää vielä odottaa (alin kuva) pystyputkeen asennettavaa tankoa ja meinaan laittaa kumpaankin reunaan lisävalot ja ohjata niitä virtakytkimen vasemmasta ja oikeasta napista.

Keskimmäisestä napista kytken alustavalot päälle ja pois.

Kytkimet.jpg

Lisävalo.jpg

Tanko.jpg
Mistä tilasit pystytankoon asenettavan tangon? Linkkiä
Pitäisi saada navikaattori parempaan katselukulmaan.
Juu, olen varautunut, että, lateksi saattaa muuttua, eikä toimi sen takia,
mutta, ainahan voi kokeilla.
 
Itselle tulossa juuri sama kytkin tööttiprojektiin. Mistä otat sähköt valoille?
Varastan sähkön suoraan akusta haaroitinjohdolla ja lasken jännitteen konvertterilla 12 volttiin.

Konvertterilta tuleva sähköjohto sukeltaa 45 asteen putkesta pystyputken johtojen ulostuloon ja siitä sitten nippusiteillä ylös virtakatkaisimille.

Suunnitelma saattaa vielä muuttua kun alkaa tarkemmin rakentelemaan.

konvertteri.jpg


haaroitin.jpg
 
Mainittakoon myös, että talteenoton merkitys energiatalouteen ja toimintamatkaan on skuutissa yhtä tyhjän kanssa, ellei ajeta reittiä jossa on pitkän nousun jälkeen pitkää alamäkeä. Silloinkaan hyöty ei ole mitenkään tajunnan räjäyttävä vaikka sattuisi olemaan fiksu ja optimoitu laite kyseessä.
Ja kun esimerkiksi itse lähden alamäkeen kotoa niin tehokas sähköjarru ei välttämättä edes ole laudan kannalta mitenkään hyvä asia. Ei se täysi akku pysty ottamaan virtaa vastaan. Jos en lataisi pääasiassa aina täyteen joka reissun jälkeen, kannattaisi tietenkin hyödyntää.
Tilanteesta siis osin riippuvaisia.

Juurikin näin. Matka-ajossa kannattaakin laittaa jarruasetus minimiin, koska vapaarullaus on hyödyllisempää loivassa alamäessä kuin jarrulataus. Talteenotto on hyödyllistä tilanteissa, jossa joutuu jatkuvasti kiihyttämään ja jarruttamaan, esim. kaupunkiajot. Tällöin jarruenergian talteenotto kannattaa säätää niin, että mekaanista jarrua tarvitsee käyttää mahdollisimman vähän.
Oikeastaan kaupungin sijaan ajotyyli ratkaisee paljon. Kyllä jokainen jarrutus sähköllä mekaanisen sijaan on plussaa. Ei paljon mutta siitä huolimatta. Ja kuluupa mekaaninen vähemmän. Samoilla linjoilla kuitenkin

Matka-ajon osalta taas riippuu laudasta. Pakotettu, aina toimiva sähköjarru niin noin. Mutta jos vain mahdollista, muuttaa toimintaa niin ei tarvitse miettiä niin paljoa. Kyllä tuo M365 Pro rullailee nykyisillä asetuksilla ilman kaasua "vapaalla" ja sähköjarru tulee peliin vasta joko mekaanista käyttäen tai jos nopeus on enemmän kuin kaasun asento.

Yleinen harhaluulo on että rajut kiihdytykset ja revittelyt syövät akkua. Toki näin on jos mekaanisella jarrulla syödään vauhdin hyödyt pois.
Ei tässä kyllä ole mitään harhaluuloa. Kyllä nuo syövät akkua ja siinä se. Jotta voisit kiihdytellä ja revitellä (mitä sitten revittelyllä kaikkea tarkoitatkaan) on se nopeus hävitettävä välillä johonkin. Teet sen miten tahansa, olisi saavutetun nopeuden ylläpito energiataloudellisempaa.

Jos taas joutuu joka tapausessa pysähtymään, kuluu tottakai energiaa joka tapauksessa. Tällöin ero nopeamman ja hitaamman välillä ei lopulta suuri ole.
 
Onkos toi ihan normaalia että ton Xiaomi Pro2:n lukko aukeaa automaagisesti itsestään kun skootteri on ollut x tuntia pois päältä?
Vakiofirmillä Pro teki aivan samoin. Olikohan nelisen tuntia ja sen jälkeen. Tosin lukossa ollessaan on oikeammni päällä eikä pois, mitään mekaanistahan tuossa ei ole.

Ainakin vanhemmissa Xiaomin malleissa hukkasi lukituksen kun yhteys puhelimeen katkesi.
Miten vanhoissa mahtoi olla näin? Ei ainakaan Pro toimi noin vaan tosiaan pysyy kännykästä riippumatta lukossa.

Turhiahan nämä softalukot ovat tasan niin pitkään, kunnes lukitaan useampi asia riittävästi. Tosin haittapuolia saadaan samalla reilusti. Jokainen tietää, miten helpoksi vaikkapa iphonet on tehty korjaamisen osalta.
 
Heitäkääs mielipiteitä? Nyt löyty aika halpa tapa saada mihin vaan potkua lisää tää 350w sarja maksaa 21e ja 500w oli joku 29e niin näillä saa rajottimen veke ja lisää potkua riippuen alkuperäisen laudan spekseistä. Tilasin nyt sen 500w 48v version ja mielenkiinnolla odotan kun saapuu oli myös 36v versio
Linkki olisi kiva, ei tarvitsisi arpoa. Ja kommenttia saitkin jo yhteensopivuudesta tai sopimattomuudesta.

Mutta siis miten lisäät tuolla potkua "mihin vaan"? 350W on todella vähän ja kuvasi perusteella ei voi kyllä arpoa, paljonko tuo laite kestää hetkellisesti ja paljonko tämä hetki on ajallisesti.
Moottorista / jännitteestä riippuen ainakaan huippuja ei joka lautaan kovin suuresti lisää saa, tuo ei tee ihmeitä sen osalta.
Ja moottorista riippuen tietämättä, mitä olet tekemässä, saat vielä poltettua moottorinkin.

Jos siitä laudasta on ehdottomasti saatava laiton, kannattaa valita suoraan softaamalla tai muuten helpolla tavalla kustomoitava lauta. Samoin tehon osalta. Jos moottori on tehoton, et sitä korjaa mitenkään. Eli jälleen hankkiessa miettii, mitä tarvitsee ja voi jättää tuon kaltaiset palikat hankkimatta.

Mutta muistaakseni @Weehoo kyseli siihen projektina hankkimaansa peliin apuja. Jos on edelleen vaiheessa, hyvällä tuurilla vaikkapa juuri tuollainen voisi olla helpoin ratkaisu.
 
Linkki olisi kiva, ei tarvitsisi arpoa. Ja kommenttia saitkin jo yhteensopivuudesta tai sopimattomuudesta.

Mutta siis miten lisäät tuolla potkua "mihin vaan"? 350W on todella vähän ja kuvasi perusteella ei voi kyllä arpoa, paljonko tuo laite kestää hetkellisesti ja paljonko tämä hetki on ajallisesti.
Moottorista / jännitteestä riippuen ainakaan huippuja ei joka lautaan kovin suuresti lisää saa, tuo ei tee ihmeitä sen osalta.
Ja moottorista riippuen tietämättä, mitä olet tekemässä, saat vielä poltettua moottorinkin.

Jos siitä laudasta on ehdottomasti saatava laiton, kannattaa valita suoraan softaamalla tai muuten helpolla tavalla kustomoitava lauta. Samoin tehon osalta. Jos moottori on tehoton, et sitä korjaa mitenkään. Eli jälleen hankkiessa miettii, mitä tarvitsee ja voi jättää tuon kaltaiset palikat hankkimatta.

Mutta muistaakseni @Weehoo kyseli siihen projektina hankkimaansa peliin apuja. Jos on edelleen vaiheessa, hyvällä tuurilla vaikkapa juuri tuollainen voisi olla helpoin ratkaisu.
Saa sieltä vähän lisää pihalle, lisää mosfetteja controlleriin, hall-anturit pois käytöstä ja lisää jänöjä. Tai näin se fillaripuolella meni.
 
Saa sieltä vähän lisää pihalle, lisää mosfetteja controlleriin, hall-anturit pois käytöstä ja lisää jänöjä. Tai näin se fillaripuolella meni.
Kyllä, saa jos se alkuperäinen kontrolleri on surkea. Nythän ajatus oli "jokaiseen helpolla". Sitä en lähtisi allekirjoittamaan. Eikä sitä kerrottu, mihin laitteeseen tuota on ajateltu.

Fettien lisääminen ei suoraan auta mitään jos alkuperäisessä on riittävän järeät. Kunnollisessa näin on.
Jännitettä on monesti mahdollista nostaa vähän mutta useammassa laudassa sen orggisakun tarjoaman saa hyödynnettyä ihan softaamalla. Kyllä se alkuperäinen sen akun tarjoaman jännitteen kestää. Rajummat modaukset sitten erikseen.

Anturipuoleen taas on vaikeampi ottaa kantaa, ei laudoissa ole mitään yhtä ainoaa ratkaisua.

Mutta onhan täällä selvinnyt, miten todella monesta laudasta saa ihan softalla ainakin hieman lisää tehoa / nopeutta ulos. Kyllä se on helpoin keino, jos ei ehdottomasti halua viritellä.
 
Kyllä, saa jos se alkuperäinen kontrolleri on surkea. Nythän ajatus oli "jokaiseen helpolla". Sitä en lähtisi allekirjoittamaan. Eikä sitä kerrottu, mihin laitteeseen tuota on ajateltu.

Fettien lisääminen ei suoraan auta mitään jos alkuperäisessä on riittävän järeät. Kunnollisessa näin on.
Jännitettä on monesti mahdollista nostaa vähän mutta useammassa laudassa sen orggisakun tarjoaman saa hyödynnettyä ihan softaamalla. Kyllä se alkuperäinen sen akun tarjoaman jännitteen kestää. Rajummat modaukset sitten erikseen.

Anturipuoleen taas on vaikeampi ottaa kantaa, ei laudoissa ole mitään yhtä ainoaa ratkaisua.

Mutta onhan täällä selvinnyt, miten todella monesta laudasta saa ihan softalla ainakin hieman lisää tehoa / nopeutta ulos. Kyllä se on helpoin keino, jos ei ehdottomasti halua viritellä.
Kokemukset on vuosien takaa pyörämaailmasta, mutta ei tarvitse olla surkea controlleri, sitä ei ole vaan suunniteltu ottamaan riskirajoilla kaikkea pihalle. Sama koskee fettejä. Jänöissä tarkoitin 36->48->60, jännitettä moottorit kestävät. Ja uskoisin, että laudoissa on ihan sama hall-anturi asetelma, kuin kaikissa muissakin hub-moottoreissa, mielelläni kuitenkin opin uutta, jos asia on muuttunut.
 
Lukon ostamista pohtiville suosittelen vahvasti Kryptoniten mini lukkoa.Kryptonite Mini 7 u-lukko oranssi | Motonet Oy

Kiinnike on kangasremmillä, jonka alle jää kumilätkä ja paketti kiristetään pultilla tiukalle. Paljon tiukemman tuntuinen kuin normaalit muovihärpäkkeet. Saa asenettua myös käytännössä minkämuotoiseen pystytankoon tahansa, Xiaomiin laitettuna jäi vielä 5cm ylimääräistä varaa joten menee paksumpiinkin putkiin. Eikä kolise häiritsevästi edes mukulakadulla, kun laittoi pari o-rengasta lukon ja lukituskappaleen väliin, alla pari kuvaa:
 

Liitteet

  • 6-0S-bQA.jpeg
    6-0S-bQA.jpeg
    421,4 KB · Luettu: 83
  • PCH3K_Wg.jpeg
    PCH3K_Wg.jpeg
    91,5 KB · Luettu: 85
Linkki olisi kiva, ei tarvitsisi arpoa. Ja kommenttia saitkin jo yhteensopivuudesta tai sopimattomuudesta.

Mutta siis miten lisäät tuolla potkua "mihin vaan"? 350W on todella vähän ja kuvasi perusteella ei voi kyllä arpoa, paljonko tuo laite kestää hetkellisesti ja paljonko tämä hetki on ajallisesti.
Moottorista / jännitteestä riippuen ainakaan huippuja ei joka lautaan kovin suuresti lisää saa, tuo ei tee ihmeitä sen osalta.
Ja moottorista riippuen tietämättä, mitä olet tekemässä, saat vielä poltettua moottorinkin.

Jos siitä laudasta on ehdottomasti saatava laiton, kannattaa valita suoraan softaamalla tai muuten helpolla tavalla kustomoitava lauta. Samoin tehon osalta. Jos moottori on tehoton, et sitä korjaa mitenkään. Eli jälleen hankkiessa miettii, mitä tarvitsee ja voi jättää tuon kaltaiset palikat hankkimatta.

Mutta muistaakseni @Weehoo kyseli siihen projektina hankkimaansa peliin apuja. Jos on edelleen vaiheessa, hyvällä tuurilla vaikkapa juuri tuollainen voisi olla helpoin ratkaisu.
Siis laudassa tällä hetkellä 450w moottori missä peak 900w ja 48v tilasin 48v 500w controllerin lautaan en tuota 350w :)
 
Katoitko nyt et edes piuhat menee kiinni tohon härpäkkeeseen? Sekään ei välttämättä takaa toimivuutta vieläkään toisaalta.
Ei siinä muuta kun hall sensori liitin uusiksi ja vanhan controllerIn akku navat uuden johtoihin kiinni ja avot :)
 
Niin siis mitä mielipiteitä tarkalleen kaipaat? Mielipiteitä tuosta itse kontrollerista? Vai siitä että onko järkevää laittaa tuota lautaan x (mihin lautaan)? Vai että oliko helppo homma vaihtaa?

Tuo kontrolleri itsessään näyttää ainakin ihan tismalleen samalta kuin omassa laudassani, tosin minulla lukee mallinumerona "TF-100", kun tuo näyttää olevan "GT-100". En tiedä mitä eroa niissä on vai onko oikeasti mitään, ulkonäkö on tosiaan ainakin aivan identtinen tuota mallinumeroa lukuunottamatta. En tosin ole itse vaihtanut tätä, vaan kuului tuohon minun lautaani ihan paketista otettuna. Mutta mielipiteenä heitettäköön, että tykkään kyllä tuosta liipasinkaasusta paljon enemmän vrt. peukalokaasu. Myös tuo nopeusnäyttö on mielestäni ihan passeli ja näkyy hyvin auringonvalossakin.
Hinta tuossa eniten hymyilytti 23e oli 500w controlleri tuolla näytöllä niin ei iso sijoitus siitä että saa potkua lautaan
 

Liitteet

  • Screenshot_20210426_200258_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
    Screenshot_20210426_200258_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
    540,3 KB · Luettu: 26
Kokemukset on vuosien takaa pyörämaailmasta, mutta ei tarvitse olla surkea controlleri, sitä ei ole vaan suunniteltu ottamaan riskirajoilla kaikkea pihalle. Sama koskee fettejä. Jänöissä tarkoitin 36->48->60, jännitettä moottorit kestävät. Ja uskoisin, että laudoissa on ihan sama hall-anturi asetelma, kuin kaikissa muissakin hub-moottoreissa, mielelläni kuitenkin opin uutta, jos asia on muuttunut.
No, tuota mainittua ei ollut linkattu. Otin ensimmäisen vastaan tulleen alista: 24.91US $ 6% OFF|GREENTIME 36V/48V 350W BLDC Electric scooter controller E bike brushless speed driver and GT 100 LCD Display one set|Electric Bicycle Accessories| - AliExpress
Eri jännitteille myydään eri versiota joten sitähän voi arpoa, onko tarroitettu vain eri tavalla vai onko fettien mitoitus miten rajoille tehty. Mutta ne speksit:
Rated Voltage: 36V/48V
Low Voltage Cutoff: 30/40V+-0.5V
Rated Power: 250W/350W
Limit Current: 18A+-1A

Ei noilla kyllä ihmeitä tehdä. Vastaavasti täällä on osa linkannut settejä, joilla saa lisäakkua lautaan ja nostettua jännitettä. Siis samalla kontrollerilla. Ei niitä varsinkaan jännitteen puolesta kaikkia ole kovin rajoille mitoitettu. Mutta siitä tuon halppispalikan kohdalla ei ollut kyse.

Ja esimerkiksi tuossa arvostellussa M365 kontrollerissa on kuitenkin VDS=85V, ID=140A kivet. Eli vaikka toki ihan yksioikoisesti ei voi noitakaan arvoja katsella, on varsinkin virran kestossa ihan mukavasti varaa. Kuparit lähtevät levyltä helposti ensin.

Moottori taas kestää johonkin rajaan asti. Sen kertoo lompakko, jos varomattomasti kokeilee. Eli jos oikeasti haluaa vaihtaa kontrolleria, kannattaisi viimeistään siinä kohtaa katsella laite, jonka saa oikeasti konffattua jos sitä alkuperäistä ei saa.

Hinta tuossa eniten hymyilytti 23e oli 500w controlleri tuolla näytöllä niin ei iso sijoitus siitä että saa potkua lautaan
Saa tai ei saa... Onnea matkaan, sitä tuossa kyllä tarvitaan.
Ja ihan laudan mainitsemalla joku olisi ehkä osannut muunkin tavan kertoa jos sellainen on olemassa.

Edit: Linkkiä ehtikin väliin tulla. Hieno ilmoitus. Ei mitään speksejä sen paremmin. Itsellä ei kävisi mielessäkään tilata tuollaisella perusteella mitään mutta kuten jo totesin, onnea matkaan. Toki voi tulla hyvä mutta varaudu myös toisenlaiseen lopputulokseen.

Edit2: Huomasin tuon maininnan kommenteista ja kokeilin uudelleen. Olihan siellä jotain speksiäkin ja näköjään kommentteja ihan sanallisestikin. Syystä tai toisesta satunnaisesti tuntuu tulevan alista vain osa sisältöä.
Eipä silti ihan vakuuttavaa ole. Teho ja virta ilmoitetaan yksillä arvoilla vaikka eri jännitetasoille sopivaa tarjotaankin. Kyllä tuosta jää arvoitukseksi, mitä lopulta saa.
 
Viimeksi muokattu:
No, tuota mainittua ei ollut linkattu. Otin ensimmäisen vastaan tulleen alista: 24.91US $ 6% OFF|GREENTIME 36V/48V 350W BLDC Electric scooter controller E bike brushless speed driver and GT 100 LCD Display one set|Electric Bicycle Accessories| - AliExpress
Eri jännitteille myydään eri versiota joten sitähän voi arpoa, onko tarroitettu vain eri tavalla vai onko fettien mitoitus miten rajoille tehty. Mutta ne speksit:
Rated Voltage: 36V/48V
Low Voltage Cutoff: 30/40V+-0.5V
Rated Power: 250W/350W
Limit Current: 18A+-1A

Ei noilla kyllä ihmeitä tehdä. Vastaavasti täällä on osa linkannut settejä, joilla saa lisäakkua lautaan ja nostettua jännitettä. Siis samalla kontrollerilla. Ei niitä varsinkaan jännitteen puolesta kaikkia ole kovin rajoille mitoitettu. Mutta siitä tuon halppispalikan kohdalla ei ollut kyse.

Ja esimerkiksi tuossa arvostellussa M365 kontrollerissa on kuitenkin VDS=85V, ID=140A kivet. Eli vaikka toki ihan yksioikoisesti ei voi noitakaan arvoja katsella, on varsinkin virran kestossa ihan mukavasti varaa. Kuparit lähtevät levyltä helposti ensin.

Moottori taas kestää johonkin rajaan asti. Sen kertoo lompakko, jos varomattomasti kokeilee. Eli jos oikeasti haluaa vaihtaa kontrolleria, kannattaisi viimeistään siinä kohtaa katsella laite, jonka saa oikeasti konffattua jos sitä alkuperäistä ei saa.


Saa tai ei saa... Onnea matkaan, sitä tuossa kyllä tarvitaan.
Ja ihan laudan mainitsemalla joku olisi ehkä osannut muunkin tavan kertoa jos sellainen on olemassa.

Edit: Linkkiä ehtikin väliin tulla. Hieno ilmoitus. Ei mitään speksejä sen paremmin. Itsellä ei kävisi mielessäkään tilata tuollaisella perusteella mitään mutta kuten jo totesin, onnea matkaan. Toki voi tulla hyvä mutta varaudu myös toisenlaiseen lopputulokseen.
Siihen olaan varauduttu mutta katsoo muidenkin kokemuksia ketkä tilanteet niin ollut tosi tyytyväisiä jaon toiminut niinkuin pitää joten luotto sen päällä :)
 
Mutta jos leikitään että kaikki menee hyvin niin omassa laiteessa 48v ja 450w moottori missä peak 900w ja uus controlleri 48v ja 500w niin päästään samoihin spekseihin kuin joyor x5s missä siinäkin huiput jo 45km h ilman rajotinta. Tietysti luotto tällä hetkellä muiden kokemuksiin sivulla ja päivittelen tänne miten kävi 1-2vk sisään :)
 
Ei tässä kyllä ole mitään harhaluuloa. Kyllä nuo syövät akkua ja siinä se. Jotta voisit kiihdytellä ja revitellä (mitä sitten revittelyllä kaikkea tarkoitatkaan) on se nopeus hävitettävä välillä johonkin. Teet sen miten tahansa, olisi saavutetun nopeuden ylläpito energiataloudellisempaa.

Jos taas joutuu joka tapausessa pysähtymään, kuluu tottakai energiaa joka tapauksessa. Tällöin ero nopeamman ja hitaamman välillä ei lopulta suuri ole.
[/QUOTE]

Tarkoitin tällä sitä, että jos kiihdyttää esim. siihen lain sallimaan 25kmh nopeuteen täysikaasulla, ei se kuluta akkua sen enempää kuin siihen nopeuteen hitaasti kiihyttäen. Voi verrata vaikka autokoulussa opetettuun menetelmään taloudellisesta ajossa, jossa tavoitenopeuteen kiihytetään verrattaen reippaasti koska se on energiataloudellisempaa. Revittelyllä tarkotin vaihtelevaa ajonopeutta (täyskiihytys, hiljennys, täyskiihytys) jolloin energian talteenotolla on suurin merkitys. Pisimmälle tietenkin pääsee kun ajetaan tasaista nopeutta, nopeudella joka kuluttaa vähiten w/km. Mutta summasummarum, kaupunkiajossa voi saada enemmän kilometrejä aikaiseksi kuin maantiellä, ellei sitten jaksa körötellä about 10-15kmh vauhtia.
Sama koskee sähköautojakin. Kulutus maantieajossa on suurempaa kuin kaupunkiajossa.
 
Onkos toi ihan normaalia että ton Xiaomi Pro2:n lukko aukeaa automaagisesti itsestään kun skootteri on ollut x tuntia pois päältä?

Se on ihan normaalia. Ainoa mahdollisesti hyödyllinen syy tuolle on, että "lukittuasi" lautasi hukkaat puhelimesi eikä lainaluuria ole saatavilla. Niinpä laudan "lukitus" avautuu odottaessa.

Siihen liittyen varoituksen sana: Tuo sähköinen "lukitus" on ihan susi, koska se bluetooth ei millään tavoin autentikoi! Laudan kun voi parittaa toisen luurin kanssa ja avata "lukituksen" sillä.
U-lukkoa vaan kehiin vaan, jos haluaa päästää laudan silmistään hetkeksikään yleisellä paikalla.
 
Siis laudassa tällä hetkellä 450w moottori missä peak 900w ja 48v tilasin 48v 500w controllerin lautaan en tuota 350w :)
Joo, ei muutakun jumalan siunausta tuohon projektiin. Hinta ja laatu varmasti kohtaa toisensa. Ei kuvia sisälmyksistä, ei selityksiä siitä et millanen firmis tuossa on vakiona sisällä, ei selitystä voiko asetuksia muuttaa yms. Ja jos toi 500w on kertomus siitä et kuinka paljon virtaa voi ton läpi lykkiä, niin voin muuten luvata et se 500w on aivan helvetin vähän ja sillä ei mennä noh, oikeastaan kovinkaan kovaa. Sen 25 varmaan.

Jos taas 48v 25A pitää paikkaansa ja se kestääkin sen niin joo, kyllähän se sitten kulkee. Mut dokumentointi on paskaa, laitteesta ei oo sisälmyksestä kuvia niin se on täyttä rulettia et minkälaista jöötiä sieltä tuleekaan luukusta. Hintansa puolesta uskon kyllä et ei sieltä messiaslaitetta tuu joka kestää luukuttaa sen 45kmh kaasu pohjassa ilman et jotain tosta kärtsää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 672
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom