Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Hei kaikille harrastajille!
En ole varma onko täällä muita rakentelijoita, mutta kysäsen kummiski.
Elikkäs rakensin tuplamoottori laudan, niin että karkeesti lisäsin toisen laudan tekniikan toiseen lautaan. Molemmilla moottoreilla omat akut ja controllerit, sekä omat näytötkin, kun en keksinyt, miten yhdistän nämä (kyseessä kaksi aivan eri lautaa).

Mutta asiaan, tän ”uuden laudan” (Kurikin G2 pro) moottori jaksoi vetää alussa hetken aikaa, mutta nyt tuntuu että teho ja vääntö hukassa. Lauta on käytetty ja vaikutti olevan aikamoinen räpellys, sen kun ostin.

Olisiko kellään ideaa, mistä lähtisi etsimään vikaa? Nopeus ilman rasitusta nousee siihen, mihin pitääkin. ( rengas ilmassa )
Akun jännite ei romahda, kun kääntää kahvasta. Johdotukset ok. Ei anna mitään vikakoodia.

Laitetaan tästä projektista kuva huvin vuoksi :lol:
IMG_2764.jpeg
 
Hei kaikille harrastajille!
En ole varma onko täällä muita rakentelijoita, mutta kysäsen kummiski.
Elikkäs rakensin tuplamoottori laudan, niin että karkeesti lisäsin toisen laudan tekniikan toiseen lautaan. Molemmilla moottoreilla omat akut ja controllerit, sekä omat näytötkin, kun en keksinyt, miten yhdistän nämä (kyseessä kaksi aivan eri lautaa).

Mutta asiaan, tän ”uuden laudan” (Kurikin G2 pro) moottori jaksoi vetää alussa hetken aikaa, mutta nyt tuntuu että teho ja vääntö hukassa. Lauta on käytetty ja vaikutti olevan aikamoinen räpellys, sen kun ostin.

Olisiko kellään ideaa, mistä lähtisi etsimään vikaa? Nopeus ilman rasitusta nousee siihen, mihin pitääkin. ( rengas ilmassa )
Akun jännite ei romahda, kun kääntää kahvasta. Johdotukset ok. Ei anna mitään vikakoodia.

Laitetaan tästä projektista kuva huvin vuoksi :lol:
IMG_2764.jpeg
No jo on rakennelma :) Mutta tuohon vikaan liittyen, ni oisko vaa jostain syystä, että oisko nopeusasetus jostain syystä mennyt alkuperäiseksi?
 
No jo on rakennelma :) Mutta tuohon vikaan liittyen, ni oisko vaa jostain syystä, että oisko nopeusasetus jostain syystä mennyt alkuperäiseksi?
Tää on ekana tsekattu. Nopeusrajoitus pois ja tehokkaimmal moodil. Akku vissiin ehjä, kun käyttäytyi samal taval varmasti toimival akul. Controlleri vissiin jollakin tapaa viallinen, kun harvemmin moottorit hajoo
 
Mutta asiaan, tän ”uuden laudan” (Kurikin G2 pro) moottori jaksoi vetää alussa hetken aikaa, mutta nyt tuntuu että teho ja vääntö hukassa.
Missä tilanteessa siis kävi näin? Ajoitko yhdellä vai kahdella moottorilla? Mitä variaarioita ja miten olet kokeillut?

Tulee siis mieleen, oletko miten huomioinut pyörintänopeudet? Jos eivät täsmää, toinen vastustaa toista ja riittävä ero voi syntyä jo renkaan kulumisella (eturenkaassa muuten lienee pyörimissuunta väärä).
Tai jos ajat yhdellä moottorilla niin oletko varma, ettei toisen kers jarruta?

Jos nämä on huomioitu riittävällä tarkkuudella, päästään tuohon seuraavaan.
Controlleri vissiin jollakin tapaa viallinen, kun harvemmin moottorit hajoo
Eiköhän siellä liene kolme paria päätekiviä. Ainakin jos kahdella moottorilla ajat, voisi yksi pari olla poissa pelistä ja tämän huomaisit lähinnä tehon puutteena.
Tosin mahdollisen hajoamisen syy voikin olla tuossa yllä. Eli korjaaminen ei välttämättä poistaisi alkuperäistä ongelmaa.

Haasteellista on silti näillä lähtötiedoilla mitään kovin varmoja sanoa. Tulisi tietää lisää tuosta rakennelmastasi.
 
Missä tilanteessa siis kävi näin? Ajoitko yhdellä vai kahdella moottorilla? Mitä variaarioita ja miten olet kokeillut?

Tulee siis mieleen, oletko miten huomioinut pyörintänopeudet? Jos eivät täsmää, toinen vastustaa toista ja riittävä ero voi syntyä jo renkaan kulumisella (eturenkaassa muuten lienee pyörimissuunta väärä).
Tai jos ajat yhdellä moottorilla niin oletko varma, ettei toisen kers jarruta?

Jos nämä on huomioitu riittävällä tarkkuudella, päästään tuohon seuraavaan.

Eiköhän siellä liene kolme paria päätekiviä. Ainakin jos kahdella moottorilla ajat, voisi yksi pari olla poissa pelistä ja tämän huomaisit lähinnä tehon puutteena.
Tosin mahdollisen hajoamisen syy voikin olla tuossa yllä. Eli korjaaminen ei välttämättä poistaisi alkuperäistä ongelmaa.

Haasteellista on silti näillä lähtötiedoilla mitään kovin varmoja sanoa. Tulisi tietää lisää tuosta rakennelmastasi.

molemmat tekniikat on itsenäisiä. Molemmilla oma kahvat yms. Eli toisistaan riippumattomia järjestelmiä.
Etumoottori toimi siis pari km testiajoissa, kunnes tehot hävisivät.
rengaskoolla ei oo väliä tässä tilanteessa, päin vastain, kun edessä on hieman pienempi rengas kuin takana.
 
molemmat tekniikat on itsenäisiä. Molemmilla oma kahvat yms. Eli toisistaan riippumattomia järjestelmiä.
Etumoottori toimi siis pari km testiajoissa, kunnes tehot hävisivät.
rengaskoolla ei oo väliä tässä tilanteessa, päin vastain, kun edessä on hieman pienempi rengas kuin takana.
Jos molempiin on asetettu sama maksimi jonka ajatellaan pitävän moottorin kannalta paikkaansa, rengaskoko vääristää tilanteen.

Käytännössä et siis täsmää nopeuksia mitenkään. Tämä on ihan selkeä ongelma. Valitettavasti tuosta ei pitkäikäistä tule tuolla mallilla ja kuten todettua, ihan mahdollinen syy ongelmiin.
 
Jos molempiin on asetettu sama maksimi jonka ajatellaan pitävän moottorin kannalta paikkaansa, rengaskoko vääristää tilanteen.

Käytännössä et siis täsmää nopeuksia mitenkään. Tämä on ihan selkeä ongelma. Valitettavasti tuosta ei pitkäikäistä tule tuolla mallilla ja kuten todettua, ihan mahdollinen syy ongelmiin.
Tämä.
Juuri tästä syystä nelivetoautoja ei voi ajaa normi jarrudynolle katsastuksessa koska rikkoo voimansiirron kun etu- tai takapää pyörii eri nopeuksilla. Sama traktoreissa. Et voi vaihtaa vain toisen puolen rengasta uuteen ja jättää toiselle puolelle vanhaa koska korkeusero murtaa jakovaihteistoa kun toinen pyörii eri nopeudella ja särkee sen jossain vaiheessa.
Pikkuisen on ehkä eri asia näiden sähkömoottoreiden kanssa, mutta väittäisin silti että taistelevat toisiaan vastaan jos erikokoiset renkaat.
 
Mites toi esim. lujempaa työntävä takamoottori vois hajottaa vähemmän vetävän etumoottorin ? Eikös toi etumoottorin näkökulmasta oo vähä ku ajais alamäkee, kun ei niissä mitää kytköksiä toisiinsa ole ? Jos siis kerssittömiä ovat ..
 
Mites toi esim. lujempaa työntävä takamoottori vois hajottaa vähemmän vetävän etumoottorin ? Eikös toi etumoottorin näkökulmasta oo vähä ku ajais alamäkee, kun ei niissä mitää kytköksiä toisiinsa ole ? Jos siis kerssittömiä ovat ..
Tuo mekaaninen puoli on itselleni enemmän tuttu kuin tämä sähköpuoli. Mutta väittäisin, että siellä alkaa lämpötilat nousemaan toisessa moottorissa kun toinen työntää kokoajan enemmän kuin toinen jaksaa vetää.
 
Jos molempiin on asetettu sama maksimi jonka ajatellaan pitävän moottorin kannalta paikkaansa, rengaskoko vääristää tilanteen.

Käytännössä et siis täsmää nopeuksia mitenkään. Tämä on ihan selkeä ongelma. Valitettavasti tuosta ei pitkäikäistä tule tuolla mallilla ja kuten todettua, ihan mahdollinen syy ongelmiin.
Siis, rengaskoko ei vääristä tilannetta mitenkään. molemmat ovat itsestään rullaavia, sekä molemmilla omat näytöt ja nopeudet on ok. ja itseasiassa edessä oleva moottorin nopeusraja on 57kmh ja takasen 45kmh. Ja molemmissa on kalibroitu controllerit oikeille rengaskoolle.

Mites toi esim. lujempaa työntävä takamoottori vois hajottaa vähemmän vetävän etumoottorin ? Eikös toi etumoottorin näkökulmasta oo vähä ku ajais alamäkee, kun ei niissä mitää kytköksiä toisiinsa ole ? Jos siis kerssittömiä ovat ..
kersittömiä ovat molemmat. Lautaa voi ajaa takavetoisena, etuvetoisena ja etu+takavetoisena, kun molemmilla moottoreilla on omat kahvat.

Tuo mekaaninen puoli on itselleni enemmän tuttu kuin tämä sähköpuoli. Mutta väittäisin, että siellä alkaa lämpötilat nousemaan toisessa moottorissa kun toinen työntää kokoajan enemmän kuin toinen jaksaa vetää.

Lämpenee itseasias vähemmän, kun toinen avustaa toista niin yhden moottorin kuorma laskee.
 
Hei kaikille harrastajille!
En ole varma onko täällä muita rakentelijoita, mutta kysäsen kummiski.
Elikkäs rakensin tuplamoottori laudan, niin että karkeesti lisäsin toisen laudan tekniikan toiseen lautaan. Molemmilla moottoreilla omat akut ja controllerit, sekä omat näytötkin, kun en keksinyt, miten yhdistän nämä (kyseessä kaksi aivan eri lautaa).

Mutta asiaan, tän ”uuden laudan” (Kurikin G2 pro) moottori jaksoi vetää alussa hetken aikaa, mutta nyt tuntuu että teho ja vääntö hukassa. Lauta on käytetty ja vaikutti olevan aikamoinen räpellys, sen kun ostin.

Olisiko kellään ideaa, mistä lähtisi etsimään vikaa? Nopeus ilman rasitusta nousee siihen, mihin pitääkin. ( rengas ilmassa )
Akun jännite ei romahda, kun kääntää kahvasta. Johdotukset ok. Ei anna mitään vikakoodia.

Laitetaan tästä projektista kuva huvin vuoksi :lol:
IMG_2764.jpeg
Mitenkähän tuo tuleva vakuutuslaki suhtautuu itserakennetuihin sähkölautoihin?
Mietin että sitähän vois vaikka kuinka hyvä runkoisesta ja tehokkaasta sähkölaudasta tuunailla ihan laillisen pelin laittamalla laiskemmat sisuskalut, sittenhän se olisi itserakennettu.
 
Mites toi esim. lujempaa työntävä takamoottori vois hajottaa vähemmän vetävän etumoottorin ? Eikös toi etumoottorin näkökulmasta oo vähä ku ajais alamäkee, kun ei niissä mitää kytköksiä toisiinsa ole ? Jos siis kerssittömiä ovat ..
kersittömiä ovat molemmat. Lautaa voi ajaa takavetoisena, etuvetoisena ja etu+takavetoisena, kun molemmilla moottoreilla on omat kahvat.
Moottoria ei ihan helpolla rikki saa vaikka toki kaikki on mahdollista. Eli lähtisin niistä päätekivistä (ne kontrollerin mosfetit).

Se, onko kers päällä vai pois automaattisesti ole ratkaisu. Pitäisi tuntea noiden käytössä olevien toiminta tarkemmin sen osalta, miten toimivat kaasua käyttäessä. Kaasu vapaana toiminta ei riitä.

Sen moottorin toiminta muuttuu generaattoriksi kun sitä pyöritetään ulkoa tulevalla energialla. Koska nopeuksia ei täsmätä mitenkään, on käytännössä mahdotonta jakaa kuormitus tasaisesti molemmille moottoreille. Toinen toimii siis generaattorina osan ajasta myös kahdella moottorilla ajettaessa. Ja kun kuorma puuttuu, virta laskee (varsinkin jos akulle ei ajeta) ja jännite nousee. Vähän tiukemmalti mitoitettuna nousee yli päätekivien rajan ja homma oli siinä.
Ja jos kuitenkin pyrkii lataamaan akkua kers pois kytkettynä mutta kaasua käyttäessä, sopii sekin kuvaan jos täysillä akuilla on lähdetty kokeilemaan.

En tuota menestystarinaksi tuollaisenaan valitettavasti usko.
Siis, rengaskoko ei vääristä tilannetta mitenkään. molemmat ovat itsestään rullaavia, sekä molemmilla omat näytöt ja nopeudet on ok. ja itseasiassa edessä oleva moottorin nopeusraja on 57kmh ja takasen 45kmh. Ja molemmissa on kalibroitu controllerit oikeille rengaskoolle.
Niin, se ei vääristä tilanteessa jossa et täsmää nopeuksia mitenkään. Jos tekisit sen, vääristäisi.
Ensimmäinen ajatus oli, että pyrit asettamaan saman maksimin molempiin ja ajamaan "aina maksimit". Tosin tämäkään ei mikään tarkka tapa olisi. Pyörintänopeudet tulisi luonnollisesti mitata, ei luottaa nopeusmittariin.

Lämpenee itseasias vähemmän, kun toinen avustaa toista niin yhden moottorin kuorma laskee.
Oikein toimiessaan näin, tosin jos hyödyn ulosmittaa nopeutta nostamalla, syntyy sitä hukkalämpöä joka tapauksessa.
 
Mitenkähän tuo tuleva vakuutuslaki suhtautuu itserakennetuihin sähkölautoihin?
Mietin että sitähän vois vaikka kuinka hyvä runkoisesta ja tehokkaasta sähkölaudasta tuunailla ihan laillisen pelin laittamalla laiskemmat sisuskalut, sittenhän se olisi itserakennettu.
Äkkiä tulee painoraja vastaan jos järeämmästä rungosta lähdet tekemään. Ja ongelmia tuossa voi odottaa jos poliisi kiinnostuu lautoja valvomaan. Oppivat kyllä kiinnittämään huomiota laittomiin eikä ulkoa erota, onko tekniikalle tehty mitä.

Vakuutuksen osalta vaikea sanoa kun koko pakka on täysin sekaisin. Epäilen kuitenkin vahvasti, ettei itse rakennettua saa vakuutukseen ihan helpolla. Mennee mopon puolelle kun nopeudesta ja tehosta ei näyttöä ole. Mopoksi taas ei onnistu jos niihin nopeuksiin ei ole tehty.

Eli tämän maan byrokratian tietäen helppoa tietä tuskin tulee olemaan. Ja jos vakuutat virheellisin tiedoin, ei ainakaan kannata kolaroida.
 
Onhan tässä päässyt taas ihan hyvin ajelemaan :thumbsup:

Oma lauta alkanut pitämään kaasuttaessa ja lopettaessa kovan vingahduksen ja luultavasti takarenkaan (moottorin) Ninnibot MAX G30 laakerit vetää viimeisiään.

Moottori GEN2 pitää muutenkin ihan helvetin kovaa mouruamista kaasuttaessa, mutta ihan hyvä vaan kun ei tarvitse kilistää kelloa, että edessä olevat siirtyisivät pois tieltä
:D

Onhan tuolla jo yli 4000 kilometriä tullut ajettua ja ainoastaan eteen vaihdoin laakerit viime kesänä, kun piti sen verran kovaa rahinaa.

Vantaan Tikkurilassa olisi skuuttitapahtuma 7.6.2024 kello 18.

 
Äkkiä tulee painoraja vastaan jos järeämmästä rungosta lähdet tekemään. Ja ongelmia tuossa voi odottaa jos poliisi kiinnostuu lautoja valvomaan. Oppivat kyllä kiinnittämään huomiota laittomiin eikä ulkoa erota, onko tekniikalle tehty mitä.

Vakuutuksen osalta vaikea sanoa kun koko pakka on täysin sekaisin. Epäilen kuitenkin vahvasti, ettei itse rakennettua saa vakuutukseen ihan helpolla. Mennee mopon puolelle kun nopeudesta ja tehosta ei näyttöä ole. Mopoksi taas ei onnistu jos niihin nopeuksiin ei ole tehty.

Eli tämän maan byrokratian tietäen helppoa tietä tuskin tulee olemaan. Ja jos vakuutat virheellisin tiedoin, ei ainakaan kannata kolaroida.
Jos otetaan nyt huomioon että paino on alle 25 kiloa ja pelkät sisuskalut on otettu vaikka xiaomista eli 25km/h niin kyseessähän on itserakennettu lauta ja täysin laillinen peli nopeuden suhteen, ei se iso jousitus ja leveä dekki tee siitä laitonta, silloin se on se ja sama mitä alkuperäisen valmistajan speksit on ollut kun lauta on itserakentama.
Onhan liikenteessä ollut ja varmaan vieläkin paljon kaikenlaisia itsekyhättyjä muitakin sähkölaitteita, sitä tuossa mietin että miten sitten laki suhtautuu itserakentamiin.

Pitää jäädä odottelemaan, voishan tuota vakuutukset hommata jos ja kun alkavat ehkä järkevämpiä hintoja tarjoilemaan muutenkin lautoihin, nythän oli mopo vakuutuksia 200€ luokkaa kun viimeksi kyselin.
 
Näistä vakuutuksista sen verran, että eilen luin jostain FB-ryhmästä, että tämän 1000/25/25 säännön lisäksi olisi leveysrajoitus, joka olisi maksimissaan 40 senttiä.

En nyt tähän hätään löytänyt sitä postausta, mutta muokkaan tätä heti kun löydän sen.
 
Näistä vakuutuksista sen verran, että eilen luin jostain FB-ryhmästä, että tämän 1000/25/25 säännön lisäksi olisi leveysrajoitus, joka olisi maksimissaan 40 senttiä.

En nyt tähän hätään löytänyt sitä postausta, mutta muokkaan tätä heti kun löydän sen.
Onko niin leveitä edes päällä istuttavat sähköskootterit? ("sähköpotkulaudat")
 
Jos otetaan nyt huomioon että paino on alle 25 kiloa ja pelkät sisuskalut on otettu vaikka xiaomista eli 25km/h niin kyseessähän on itserakennettu lauta ja täysin laillinen peli nopeuden suhteen, ei se iso jousitus ja leveä dekki tee siitä laitonta, silloin se on se ja sama mitä alkuperäisen valmistajan speksit on ollut kun lauta on itserakentama.
Sitähän et aikaisemmin maininnut, minkä kokoluokan laitteesta puhut. Totta kuitenkin, ettei kukaan kiinnitä huomiota jos lauta on jokin peruslaite joka ei näytä kovin raskaalta eikä ole mikään tunnettu "tuo kulkee sataa". Eli eipä sille osien vaihdolle sikäli estettä ole.

Alkuperäisillä spekseillä on paljonkin merkitystä. Joku peruslauta niin kukaan ei lähde tarkistamaan, millaista elektroniikkaa siinä on. Varsin varmasti ei kohtaa ongelmia. Mutta jos ajattelet tekeväsi alkujaan nopeammasta laudasta laillisen vaihtamalla osat niin ei tule menemään helposti läpi. Tien päällä ratkaisee se laudan merkki ja malli. Helposti et todista osien muutoksia ja sitä, että se alkujaan usean kilowatin laite olisikin laillinen. Todistustaakka jää luonnollisesti itsellesi.

Pidän silti aika teoreettisena ajatusta osien vaihtamisesta heikompitehoisiin. Sen sijaan kiinnostavampi näkökulma on se, miten 25kg raja tulee menemään. Lautojen paino kasvaa koon kasvaessa joten on aivan odotettavissa olevaa 24,9kg spesien mukaan painavia lautoja. Tällaiseen kun lisää kasan osia, luotetaanko valmistajan ilmoittamaan vai meneekö punnitsemiseen ja vääntöön siitä, mikä on kiinteä varuste ja mikä ei.

Valmistajan mukaan 25km/h kulkevaa ja maksimi 1000W jos haluaa modata nopeammaksi / tehokkaammaksi niin silloin menee vaikeaksi riippumatta, onko osia vaihdeltu tai softalla muuteltu. Tulee rakenteellinen nopeus vastaan eikä vakuutusyhtiökään suhtaudu suopeasti.

Mutta millaista lautaa siis ajattelit modattavan ja miten? Yhtä ainoaa vastausta ei ainakaan ilman reunaehtoja ole.

Onhan liikenteessä ollut ja varmaan vieläkin paljon kaikenlaisia itsekyhättyjä muitakin sähkölaitteita, sitä tuossa mietin että miten sitten laki suhtautuu itserakentamiin.
Itse rakennettuja ja laillisesti liikenteessä olevia ei kyllä paljoa ole. Mahdollista kyllä, käytännössä kaukana helposta. Oletan siis, ettet puhu ainakaan kevyistä sähköisistä koska muita sähkölaitteita. 25km/h yli jos halutaan mennä, vaatimustaso tosiaan kasvaa.

Pitää jäädä odottelemaan, voishan tuota vakuutukset hommata jos ja kun alkavat ehkä järkevämpiä hintoja tarjoilemaan muutenkin lautoihin, nythän oli mopo vakuutuksia 200€ luokkaa kun viimeksi kyselin.
Ei tässä maassa ole edullisia vakuutuksia eikä läheskään jokainen lautailija joudu vakuutusta ottamaan. Ihan heti en usko hintatason laskevan ja jos lautojen määrä kasvaa entisestään, vahinkojen määrä kasvaa ja hinnat pysyvät korkealla.

Itse näen tuossa sellaisenkin skenaarion jossa kaikille laudoille vaaditaan vakuutus. Helppo tapa vähentää onnettomuudet kun tehdään liian kallista. Toisaalta, jos halutaan ekologisia liikkumismuotoja, on pakko olla muutakin kun kävely ja fillari.
 
Valmistajan mukaan 25km/h kulkevaa ja maksimi 1000W jos haluaa modata nopeammaksi / tehokkaammaksi niin silloin menee vaikeaksi riippumatta, onko osia vaihdeltu tai softalla muuteltu. Tulee rakenteellinen nopeus vastaan eikä vakuutusyhtiökään suhtaudu suopeasti.

Hieman offtopic mutta putosiko toi 1000W raja viime metreillä pois? Nyt puhutaan joka paikassa max 25km/h ja 25kg laudoista. Olisi sinänsä ehkä ihan hyväkin muutos niin ei joudu arpoon puhutaanko piikki- vai keskiarvotehoista. Toisaalta myös hyvä kun mahdollistaisi tehokkaammat moottorit, joilla saa kiihtyvyyttä, vääntöä ja nousukykyä vaikka maksiminopeus olisikin rajoitettu tuohon 25km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman offtopic mutta putosiko toi 1000W raja viime metreillä pois? Nyt puhutaan joka paikassa max 25km/h ja 25kg laudoista. Olisi sinänsä ehkä ihan hyväkin muutos niin ei joudu arpoon puhutaanko piikki- vai keskiarvotehoista. Toisaalta myös hyvä kun mahdollistaisi tehokkaammat moottorit, joilla saa kiihtyvyyttä, vääntöä ja nousukykyä vaikka maksiminopeus olisikin rajoitettu tuohon 25km/h.
Nythän ollaan tekemässä muutoksia liikennevakuutuslakiin joten se ei muuta itse laitteisiin kohdistuvia vaatimuksia. Mutta tuon osalta taisi tosiaan jäädä 25kg ja 25km/h joista jälkimmäinen on periaatteessa turha. Ajoneuvoluokkahan muuttuu jos nopeus nousee yli tuon. Pitääpä tarkistaa, mikä lopulta on sanamuoto.

Tehorajan poistoon/nostoon en jaksa uskoa enkä oikeastaan tiedä, onko sille todellista tarvettakaan. Mäkisissä paikoissa kyllä mutta ihan jo tuplaaminen 2000W lisää onnettomuusriskiä. Eikä toisaalta rajoista ole luovuttu. Siksihän meillä on kuristettuja mopoja jne.
Vaikka laudalla itse ajankin, voisi mielestäni aloittaa tuon tehorajan nostokeskustelun sähköpyöristä. Tuskin kukaan olisi pahoillaan jos varsinkin siihen fattiin tai maastopeliin saisi edes tuplat nykyiseen verrattuna, mieluusti toki sama kun laudoissa. Jos lopputulos ei tuota ongelmia, paremmin perusteltavissa miettiä nostoa lautojen osalta.

Mutta onhan tuo raja kyllä varsin mielenkiintoinen. Taitaa lopullinen tulkinta tulla vasta jos saadaan joku case korkeimpaan. Ja jos linjaus olisi piikkitehon voivan ylittää 1000W niin ilman tarkkaa auki kirjoittamista sekään ei olisi selvä. Jos sallitaan vaikka varsin lyhyt, 50ms piikki niin mitä piikin jälkeen? Voiko piikin toistaa vaikka saman 50ms jälkeen? Ja jos piikin maksimia ei rajata, voidaan sitäkin kautta venyttää rajoja.

Pahoin pelkään, ettei luvassa ole muuta kuin lisää rajoituksia jos vakuuttaminen ei muuta parempaan suuntaan. Ja miksi edes muuttaisi? Ei vuokralaudalla ainakaan.

Edit: Lisäyksenä tuohon tehorajan nostoon omiin ajatuksiin vaikuttaa nykytila ja mieluusti sen pysyvyys. Eli ei tulisi lisää vakuutusvaatimuksia, ei korttivaatimusta tms. Niitähän meillä tulee liian helposti ja se tappaa harrastusta.
Ikärajaa en vastusta varsinkaan jos sillä säästytään muilta lisävaateilta. Olkoon vaikka alle 12 vuotiaille maksimissaan 250W/15kg lauta tms mutta polvenkorkuiselle ei todellakaan kuulu joku viritetty kontio.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman offtopic mutta putosiko toi 1000W raja viime metreillä pois? Nyt puhutaan joka paikassa max 25km/h ja 25kg laudoista. Olisi sinänsä ehkä ihan hyväkin muutos niin ei joudu arpoon puhutaanko piikki- vai keskiarvotehoista. Toisaalta myös hyvä kun mahdollistaisi tehokkaammat moottorit, joilla saa kiihtyvyyttä, vääntöä ja nousukykyä vaikka maksiminopeus olisikin rajoitettu tuohon 25km/h.
Tää on vähän epäselvä juttu, mut lähtökohtaisesti ei oo väliä et tippuko pois vaiko ei. Se 1kw raja on vaan mun käsityksen mukaan raja jonka jälkeen pitää vehje vakuuttaa, mut ei varsinaisesti tee siitä laitonta. Tai sit ehkä tekee, en oo ihan satavarma mut aika varma kuitenkin siitä oon et siitä yli 1kw tehosta et tuu sakkoja saamaan erittäin suurella todennäkösyydellä, vaan siitä huippunopeudesta.

Mut noin muutenkin yli 1kw tehot tulee peliin vasta siinä vaiheessa kun painoakin on se yli 25kg, niin oot jokatapauksessa sen vakuutuspakon piirissä. Eipä tosta enää juurikaan missään puhuta tosta 1kw rajasta mut ei sitä koskaan oo oikeen seurattukkaan, ihan samalla tavalla kun sitäkään ei seurattu et näissä ei sais istuimia olla mut silti noita vitun kontioita on tientukkeena jokapaikassa, eikä niitä voi kyllä selitellä offroad käyttöönkään ku sen näkee sokee otsallaankin et tyhmä pitäs olla et sillä yrittäs mennä maastoon.

Poistu tai ei poistunu niin jokatapauksessa saatiin tosi typerän rajotuksen (1kw tehot) tilalle vielä älyvapaampi rajotus (25kg paino). Ei tarvi kummonenkaan sherlokki olla et tajuaa aika nopeasti et lautavalmistajat alkaa nyt tekemään vehkeitä siihen alle 25kg kategoriaan, mikä yleensä tarkottaa et jostakin on tehtävä kompromisseja. Onks se sit turvallisuudesta, paljon mahdollista. Tai sit akun kapasiteetista.

Jokatapauksessa oma kulkuväline vaihtu ja taitaa sähkölaudat jäädä nyt ainakin toistaseks. Pitää kattoa josko joku ton oman rotiskon haluais ostaa nurkista pyörimästä, vakuutuspakon alanen se on ja senkin jälkeen aika maksimit laiton jokaselta kantilta katottuna, mut toistaseks poliisit jättäny rauhaan kun ajellu nätisti, vaikka sen kyllä jo ekalla vilkasulla näkee et ei taida tehorajat ja huippunopeudet olla ihan lain määräämissä mitoissa.
 
Liikennevakuutuskeskuksen sivuilla on maininta poikkeuksista liikennevakuutuksen ottamisen velvollisuudesta "Liikennevakuutusta ei oteta näille painoltaan tai nopeudeltaan vähäisille ajoneuvoille:
  • Sellaiselle moottorityökoneelle tai traktorille, jota ei tarvitse rekisteröidä ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h
  • Sadon tuottamiseen tai sadonkorjuuseen tarkoitetulle maatilatalouden moottorityökoneelle, jota ei tarvitse rekisteröidä
  • Perävaunulle, jota ei tarvitse rekisteröidä
  • Yksinomaan vammaisten käyttöön tarkoitetulle sähköpyörätuolille tai muulle vastaavalle kevytrakenteiselle ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä
  • Kevyille sähköisille liikkumisvälineille, joiden paino on korkeintaan 25 kg ja joiden suurin rakenteellinen nopeus ei ylitä 25 km/h.
  • Sähköavusteisille pyörille, jotka edellyttävät myös polkemista, joiden moottorin teho on enintään 250 W ja jossa moottori kytkeytyy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h."

Eli pääsisiköhän omatekoisen laitteen vakuutusvelvollisuudesta ihan vain määrittelemällä se moottorityökoneeksi tai traktoriksi lisäämällä laitteeseen esimerkiksi peräkoukku tai voiman ulosottoakseli.
 
Eli pääsisiköhän omatekoisen laitteen vakuutusvelvollisuudesta ihan vain määrittelemällä se moottorityökoneeksi tai traktoriksi lisäämällä laitteeseen esimerkiksi peräkoukku tai voiman ulosottoakseli.
Tuskin pitää vettä, vaikka riippuu tietysti omatekoisen laitteen tyylistä. Sähköpotkulautaa muistuttavassa laitteessa en oikein usko. "Peräkoukku" on monessa autossa ja polkupyörässä ja sähköpotkulaudassakin. Voimanottoakseli voi olla vaikeampi toteuttaa ainakin uskottavasti.

Seuraava ongelma on 15 km/h "suurin rakenteellinen nopeus". Vähän on laihaa vedota siihen ettei tuo termi tarkoita oikein mitään.

Hieman offtopic mutta putosiko toi 1000W raja viime metreillä pois? Nyt puhutaan joka paikassa max 25km/h ja 25kg laudoista. Olisi sinänsä ehkä ihan hyväkin muutos niin ei joudu arpoon puhutaanko piikki- vai keskiarvotehoista. Toisaalta myös hyvä kun mahdollistaisi tehokkaammat moottorit, joilla saa kiihtyvyyttä, vääntöä ja nousukykyä vaikka maksiminopeus olisikin rajoitettu tuohon 25km/h.
Eikös se moottorin nimellisteho tarkoita justiinsa sitä moottorin tyypin mukaista nimellistehoa? Silloinhan huippu- tai keskiarvoteholla tai kikkailulla näiden välillä ei ole mitään väliä.
 
Pahoin pelkään, ettei luvassa ole muuta kuin lisää rajoituksia jos vakuuttaminen ei muuta parempaan suuntaan. Ja miksi edes muuttaisi? Ei vuokralaudalla ainakaan.

Koko lain pääasiallinen tarkoitus on kerätä rahaa kattamaan (vuokra)lautaonnettomuuksien aiheuttamat kustannukset, jotta ne eivät enää tulisi pelkästään veronmaksajien harteille. Vuokralautafirmoja eivät myöskään koske samat säännöt kuin kuluttajia, joten ne eivät pysty kikkailemaan esim. tuomalla 24,9 kilon lautoja vuokrattavaksi.

Laki on erilainen riippuen siitä, omistaako sähköpotkulaudan vuokrayritys vai yksityinen kuluttaja. Tavallisen kuluttajan täytyy ottaa liikennevakuutus, mikäli sähköpotkulauta painaa enemmän kuin 25 kiloa tai kulkee yli 25 kilometriä tunnissa. Vuokrayrityksiä vakuuttamisvelvollisuus taas koskee aina potkulaudan nopeudesta tai painosta riippumatta.

”Tässä nimenomaisesti haluttiin välttää sitä, että vuokrafirmat olisivat tuoneet kevyempää, alle 25 kilon kalustoa Suomen markkinoille välttääkseen vakuuttamisvelvollisuuden”, kertoo Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.

 
Itseltä löytyy potkulauta, jonka nopeuden pystyy rajoittamaan piilotetun valikon kautta max 40 km/h. Jos asetan tuon rajoituksen 25 km/h, niin pitääkö silloin vakuuttaa vai ei? Ostaessa tämä kuitenkin on ollut rajoitettuna 25 km/h, ja vahingossa löysin piilovalikon jota ei ohjeissakaan mainittu. Mitä vakuutus mahtaa maksaa, koska mistään en löytänyt hintoja, jotka näkisi ilman erillistä tarjouspyyntöä?
 
Itseltä löytyy potkulauta, jonka nopeuden pystyy rajoittamaan piilotetun valikon kautta max 40 km/h. Jos asetan tuon rajoituksen 25 km/h, niin pitääkö silloin vakuuttaa vai ei? Ostaessa tämä kuitenkin on ollut rajoitettuna 25 km/h, ja vahingossa löysin piilovalikon jota ei ohjeissakaan mainittu. Mitä vakuutus mahtaa maksaa, koska mistään en löytänyt hintoja, jotka näkisi ilman erillistä tarjouspyyntöä?
Jos se menee yli 25km/h on se mopo, ei sähköpotkulauta. Nyt tulevalla vakuutuspakolla halutaan nämä max1000w ja max 25km/h ja yli 25kg laudat vakuutuksen piiriin kuten polkupyörät L1e-A jotka on aina pitänyt vakuuttaa.
 
Ei ilmeisesti ole tullut muutosta tuon tehon suhteen ja yli kilowatin vehkeet on edelleen laittomia niinkuin tähänkin asti, joten tuskin niihin vakuutustakaan saa. Vaikka saisikin niin tuskin vakuutus kuitenkaan tekee laittomasta laillista?
 
Ei ilmeisesti ole tullut muutosta tuon tehon suhteen ja yli kilowatin vehkeet on edelleen laittomia niinkuin tähänkin asti, joten tuskin niihin vakuutustakaan saa. Vaikka saisikin niin tuskin vakuutus kuitenkaan tekee laittomasta laillista?
Yli kilowatin ja yli 25km/h menevät on mopoja L1e-B, ne pitää rekisteröidä ja vakuuttaa, sähköpotkulaudasta ei saa mopoa, koska tyyppihyväksyntä puuttuu.
 
Jos se menee yli 25km/h on se mopo, ei sähköpotkulauta. Nyt tulevalla vakuutuspakolla halutaan nämä max1000w ja max 25km/h ja yli 25kg laudat vakuutuksen piiriin kuten polkupyörät L1e-A jotka on aina pitänyt vakuuttaa.
Tuskinpa lauta muuntautuu mopoksi pelkkää nopeusrajoitinta säätämällä? Teho tai paino ei mene noiden rajojen yli
 
Tuskinpa lauta muuntautuu mopoksi pelkkää nopeusrajoitinta säätämällä? Teho tai paino ei mene noiden rajojen yli
Muuntuu, sähköpotkulaudan rajat on 1000w, 25km/h. Jos joku noista menee yli on se laiton TAI pitää se rekisteröidä mopoksi, mikä ei onnistu koska se tyyppihyväksyntä puuttuu.
 
Koko lain pääasiallinen tarkoitus on kerätä rahaa kattamaan (vuokra)lautaonnettomuuksien aiheuttamat kustannukset, jotta ne eivät enää tulisi pelkästään veronmaksajien harteille. Vuokralautafirmoja eivät myöskään koske samat säännöt kuin kuluttajia, joten ne eivät pysty kikkailemaan esim. tuomalla 24,9 kilon lautoja vuokrattavaksi.
Lainasit viestiäni mutta vastaus ei siihen liittynyt millään tavoin. Pasteamasi vaatimukset ovat olleet jo hyvän aikaa tiedossa.
Vakuutus muuttaa sitä, mistä korvaus maksetaan mutta kuten kirjoitin, lisärajoitusten riski on melkoinen jos vakuutus ei turvallisuutta lisää. Ja eihän se lisää eikä varsinkaan vuokralautojen käyttäjille näy mitenkään koska pienen hinnan korotuksen lisäksi ei vaikuta mitään mihinkään suuntaan.

Itseltä löytyy potkulauta, jonka nopeuden pystyy rajoittamaan piilotetun valikon kautta max 40 km/h. Jos asetan tuon rajoituksen 25 km/h, niin pitääkö silloin vakuuttaa vai ei? Ostaessa tämä kuitenkin on ollut rajoitettuna 25 km/h, ja vahingossa löysin piilovalikon jota ei ohjeissakaan mainittu. Mitä vakuutus mahtaa maksaa, koska mistään en löytänyt hintoja, jotka näkisi ilman erillistä tarjouspyyntöä?

Mitä rakenteellinen nopeus tarkoittaa?

Se on liikkumisvälineen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettama enimmäisnopeus.

  • Jos laite viritetään kulkemaan kovempaa kuin 25 km/h, sille tulee hankkia liikennevakuutus.
  • Jos rakenteellinen nopeus on enemmän kuin 25 km/h, laite tulee liikennevakuuttaa, vaikka sen nopeus olisi jälkikäteen säädetty enintään 25 kilometriin tunnissa.
Tuosta voi yrittää tulkita mutta liian helpoksi asiaa ei ole tehty. Jos samaa lautaa myydään esimerkiksi 25km/h ja 35km/h kulkevana niin jälkimmäinen ei olisi laillinen rajan asettamisen jälkeen.
Jos taas tilaat itse maailmalta olet periaatteessa maahantuoja mutta käytännössä lauta olisi jälleen laiton jos valmistajan asettama raja on yli 25km/h.
Muutama muu variaatio vielä päälle niin mikään selkeä asia tuokaan ei ole. Täällä laillisena tarjolla olevia voi ostaa vapaasti maailmalta ja rajoittaa, ei sen ostopaikan perään lähde kukaan kyselemään. Vastaavasti ilman virallista maahantuojaa meneekin vaikeaksi.

Onneksi ovat lisänneet "kuluttajan tulee itse varmistaa..." Vastuu siirretty ja virkamieskoneisto voi miettiä uusia, selkeitä rajoituksia.

Se taas on meillä kovin tuttua laadukasta asioiden hoitoa ettet saa hintoja mistään. Muutoksen voimassatulo oli selkeästi pakko saada kesäksi mutta jätettiin niin viime metreille, ettei monikaan taho ole voinut järkevästi valmistautua lopullisen sisällön ja aikataulun ollessa osin epäselvä.

Ei ilmeisesti ole tullut muutosta tuon tehon suhteen ja yli kilowatin vehkeet on edelleen laittomia niinkuin tähänkin asti, joten tuskin niihin vakuutustakaan saa. Vaikka saisikin niin tuskin vakuutus kuitenkaan tekee laittomasta laillista?
Ovat laittomia kevyinä sähköisinä mutta jos muut vaatimukset täyttyvät, ovat mopoja. Tosin, kuten @Dunlop kirjoitti, ei sitä tarpeellista hyväksyntää käytännössä ole. Ehkä tulevaisuudessa joku valmistaja tuo tällaisiakin markkinoille.
 
Ihmisillä menee tässä vakuutus asiassa asiat hieman sekaisin, on olemassa tietyt ajoneuvoluokat joihin pätee tietyt ehdot. Kevyt sähköinen ajoneuvo on max 1000w ja 25km/h, nyt tulevalla vakuutuspakolla halutaan nämä max1000w ja max 25km/h ja yli 25kg laudat vakuutuksen piiriin kuten polkupyörät L1e-A jotka on aina pitänyt vakuuttaa. Jos joku asia, teho tai nopeus menee yli, on se laiton TAI sen ajoneuvoluokka pitää muuttaa, kaikissa se ei onnistu koska tyyppihyväksyntää ei ole.

Sama asia kuin mopot, ne pitää olla 50cc ja max 45km/h, jos menee kovempaa on se laiton tai pitää rekisteröidä kevytmoottoripyöräksi (ajoneuvoluokka muuttuu), joka tuskin onnistuu, koska se tyyppihyväksyntä taas puuttuu.

Kevytmoottoripyörän 125cc tehoa ja moottorin kokoa on rajoitettu, mutta sen voi rekisteröidä moottoripyöräksi (ajoneuvoluokka muuttuu) jolloin tehorajoitusta ei ole.

A2 moottoripyörässä on myös teho ja moottorin koko rajoitus, mutta senkin voi rekisteröidä täysitehoiseksi moottoripyöräksi (ajoneuvoluokka muuttuu) jolloin rajoituksia ei ole.
 
Onko kukaan vielä vakuutellut omaa yli 25 kiloista sähköpotkulautaansa? Tässä miettinyt, että mitä jos pokkana ottaisin omaani "tietämättömänä" vakuutuksen tiedoilla, että on "no name" -kiinavehje, eikä mallista ja merkistä tietoa, ja tehot on 1kW ja huippunopeus 25 km/h, vaikka ovatkin yli. Huippunopeuden sitten vaikka katsoisin, jos saisi valikosta rajoitettua 29 km/h. Mietin, että kuinka tarkkaan syynäisivät lautaa, jos sattuu poliisi pysäyttämään ja tarkistamaan? Olisi ainakin näyttää, että on vakuutettu, kun se on selvää, että paino on reilusti yli vakuutusrajan.
 
Ihmisillä menee tässä vakuutus asiassa asiat hieman sekaisin, on olemassa tietyt ajoneuvoluokat joihin pätee tietyt ehdot.
Niin menee mutta onko edes ihme? Ei tätä asiaa mitenkään kehuttavasti ole hoidettu ja nyt ollaan tilanteessa jossa on kolme viikkoa aikaa hoitaa se mahdollisesti tarvittava vakuutus. Muutoinkaan ajoneuvoluokkien kanssa moni joutuu varsin vähän tekemisiin. Yleensä luokka on selvä ostohetkellä eikä sitä tarvitse itse miettiä.

Onhan tässä muutakin huomautettavaa. Edes vakuutusyhtiöillä ei tunnu vielä olevan tuotetta olemassakaan, viranomainen kertoo "tulee itse selvittää" jne. Sekin on epäselvää, millaisia sanktioita on luvassa jos vakuutus puuttuu.
En ole nähnyt tietoa siitäkään, miten vakuutuksen voimassa olo todennetaan. Valvonnan kannalta helppoa keinoa ei oikeastaan edes ole. Jos tulee kilpi niin tarkistetaanko jokainen kilvetön? Toisaalta kilpi ei voi olla vapaalippu virittämiseen joten tarkistella pitäisi.
Jos sarjanumero niin entä jos laudassa ei sellaista ole tai se tarra syystä tai toisesta tuhoutuu? Lauta serriin?

Onko kukaan vielä vakuutellut omaa yli 25 kiloista sähköpotkulautaansa? Tässä miettinyt, että mitä jos pokkana ottaisin omaani "tietämättömänä" vakuutuksen tiedoilla, että on "no name" -kiinavehje, eikä mallista ja merkistä tietoa, ja tehot on 1kW ja huippunopeus 25 km/h, vaikka ovatkin yli. Huippunopeuden sitten vaikka katsoisin, jos saisi valikosta rajoitettua 29 km/h. Mietin, että kuinka tarkkaan syynäisivät lautaa, jos sattuu poliisi pysäyttämään ja tarkistamaan? Olisi ainakin näyttää, että on vakuutettu, kun se on selvää, että paino on reilusti yli vakuutusrajan.
Ei taida vastauksia olla juuri tarjolla. Mutta tietämättömyys ei kyllä käy perusteluna jos kärähtää. Sitä en osaa sanoa, onko vakuuttamatta jättäminen vai virheellisin tiedoin vakuutettu suurempi ongelma mutta joka tapauksessa yksi vaikuttava tekijä lisää. Eli pitkä lista asioita kun ajat tuollaisella 30km/h alueella 50km/h.

Poliisi saanee tai on jo saanut ohjeet. Niistä on vaikea sanoa ainakaan jollei sakkokäsikirjasta löydy. Olettaa voi varsinkin moottoripyöräpoliiseilta löytyvän jonkin tason ymmärrys kaksipyöräisiin. Joka lautaa ei varmasti aleta pysäyttämään mutta kyllä joku järeän näköinen tuplamoottoripeli herättänee kiinnostusta.
Siitä en ole nähnyt mitään mainintaa, miten toimitaan jos pysäyttäessä epäillään laittomaksi. Tutkattu ylinopeus ja paino ovat todennettuja, muu on vaikeampi.

Aikaa myöden saadaan varmasti selvyyttä mutta toistaiseksi selkeää faktaa on niukalti.
 
Niin menee mutta onko edes ihme? Ei tätä asiaa mitenkään kehuttavasti ole hoidettu ja nyt ollaan tilanteessa jossa on kolme viikkoa aikaa hoitaa se mahdollisesti tarvittava vakuutus. Muutoinkaan ajoneuvoluokkien kanssa moni joutuu varsin vähän tekemisiin. Yleensä luokka on selvä ostohetkellä eikä sitä tarvitse itse miettiä.

Onhan tässä muutakin huomautettavaa. Edes vakuutusyhtiöillä ei tunnu vielä olevan tuotetta olemassakaan, viranomainen kertoo "tulee itse selvittää" jne. Sekin on epäselvää, millaisia sanktioita on luvassa jos vakuutus puuttuu.
En ole nähnyt tietoa siitäkään, miten vakuutuksen voimassa olo todennetaan. Valvonnan kannalta helppoa keinoa ei oikeastaan edes ole. Jos tulee kilpi niin tarkistetaanko jokainen kilvetön? Toisaalta kilpi ei voi olla vapaalippu virittämiseen joten tarkistella pitäisi.
Jos sarjanumero niin entä jos laudassa ei sellaista ole tai se tarra syystä tai toisesta tuhoutuu? Lauta serriin?


Ei taida vastauksia olla juuri tarjolla. Mutta tietämättömyys ei kyllä käy perusteluna jos kärähtää. Sitä en osaa sanoa, onko vakuuttamatta jättäminen vai virheellisin tiedoin vakuutettu suurempi ongelma mutta joka tapauksessa yksi vaikuttava tekijä lisää. Eli pitkä lista asioita kun ajat tuollaisella 30km/h alueella 50km/h.

Poliisi saanee tai on jo saanut ohjeet. Niistä on vaikea sanoa ainakaan jollei sakkokäsikirjasta löydy. Olettaa voi varsinkin moottoripyöräpoliiseilta löytyvän jonkin tason ymmärrys kaksipyöräisiin. Joka lautaa ei varmasti aleta pysäyttämään mutta kyllä joku järeän näköinen tuplamoottoripeli herättänee kiinnostusta.
Siitä en ole nähnyt mitään mainintaa, miten toimitaan jos pysäyttäessä epäillään laittomaksi. Tutkattu ylinopeus ja paino ovat todennettuja, muu on vaikeampi.

Aikaa myöden saadaan varmasti selvyyttä mutta toistaiseksi selkeää faktaa on niukalti.

Kovin on epämääräinen tilanne. Erikoista, että näin nopeasti haluttiin rynniä laki voimaan. Se on ihan selvää, että jos laudan tehot ei käy ulkoisista merkinnöistä selvästi ilmi, niin aikamoinen homma niitä lähteä selvittämään. Lisäksi tehoiltaan 1 kW ylittäviä ja vähän sen alittavia tai täsmälleen sen tehoisia malleja lienee niin paljon, että aika tehtävä lähteä niitä silmämääräisesti opettelemaan ja erottelemaan. Jos asia ei pysäytyksen yhteydessä käy ilmi, niin aika erikoisena näkisin tilanteen, että poliisi lähtisi sen pidemmälti asiaa selvittämään. Vaatisi varmaan laudan takavarikoimista siltä seisomalta ja sen poliisille tutkittavaksi ottamisen. Erikseen sitten mahdollisesti tilanteet, kun jotain on sattunut, etenkin henkilövahinkojen kohdalla.

Pointti tässä oli, että ilman että laudan teknisiä ominaisuuksia lähdettäisiin tarkemmin virkavallan toimesta pysäytettäessä selvittelemään, olisi muodollinen oikeus ajaa. Varmasti on oikeasti myös niitä, jotka eivät lautansa merkkiä, mallia tai teknisiä tehotietoja tiedä ja lauta kulkee kohtuullisuuden rajoissa sen 25-29 km/h (valikosta rajoitettuna tai ei, sitä välttämättä itse edes tietäen) ja haluavat lautansa vakuuttaa, jotta oikeus sen käyttöön jatkuu. Paino on helppo todentaa ja se sitten laitetaan vakuutushakemukseen ainoana varmana tietona. Tehoiksi merkitään sallittu maksimi 1 kW ja huippunopeudeksi 25 km/h. Veikkaan, että tällaisia lautoja tullaan rekisteröimään kohtalaisesti ilman, että on ihan varmuutta noista kahdesta viimeisestä. Koska kuka näistä monenkirjavista kiinavehkeistä lopulta edes varmasti tietää? Eihän nämä mitään tyyppikatsastettuja ole, eikä ehkä koskaan voi tulla olemaankaan.
 
Viimeksi muokattu:
...
En ole nähnyt tietoa siitäkään, miten vakuutuksen voimassa olo todennetaan. Valvonnan kannalta helppoa keinoa ei oikeastaan edes ole. Jos tulee kilpi niin tarkistetaanko jokainen kilvetön? Toisaalta kilpi ei voi olla vapaalippu virittämiseen joten tarkistella pitäisi.
Jos sarjanumero niin entä jos laudassa ei sellaista ole tai se tarra syystä tai toisesta tuhoutuu? Lauta serriin?
...
Minulla on L1e-a pyörä ja otin siihen liikennevakuutuksen Iffistä, malli ja runkonumero tarvittiin. Puhelimessa on Iffin appi, josta näkyy pyörän malli, vakuutus ja omat tietoni. Poliisi voinee halutessaan pirauttaa vakuutusyhtiöön, jos haluaa varmistaa vakuutuksen.
 
Vakuuttamattomuusmaksu ja onnettomuustilanteessa kuljettajan omia vahinkoja ei korvata mistään vakuutuksesta.
Myönnetään, epätarkka kirjoutusasu. Tarkoitin euromääräistä sanktiota, tuon mainitsemasi piiriin toki menee. Summat isommilla kulkupeleillä ovat järkyttävän suuria joten pitäisin hyvin kohtuullisena vaatimuksena tietää, mitä laudoille on suunniteltu ja lasketaanko maksun suuruus automaattisesti 1.6.2024 alkaen jos et pysty osoittamaan lautaa hankitun myöhemmin.

Omia vahinkoja en laske sanktioiksi mutta hyvä lisäys. Josta taas päästäänkin eteenpäin siihen, millaisia ongelmia on edessä. Ei meillä oikein ole vertailukohtaa kulkupelistä jonka osalta käyttäjän tulee itse tietää, onko vakuutus oltava vai ei. Kulut vastaavasti voivat omien vahinkojen osalta olla muiden kulujen lisäksi merkittävät.

Kovin on epämääräinen tilanne. Erikoista, että näin nopeasti haluttiin rynniä laki voimaan.
Rahastus. Jos kesäkauteen ei ehditä, jää euroja saamatta. Mutta kuluttaja tässä luonnollisesti kärsii ja osa ottaa vakuutuksen varmasti myös siksi ettei selkeää tietoa tarpeettomuudesta ole.

Lisäksi tehoiltaan 1 kW ylittäviä ja vähän sen alittavia tai täsmälleen sen tehoisia malleja lienee niin paljon, että aika tehtävä lähteä niitä silmämääräisesti opettelemaan ja erottelemaan.
Tehon osalta tilanne ei juuri muutu. Yli 1000W liikennekelpoisia on niin vähän että vakuutuksen kanssa tai ilman voi ajatella tulevan yhtä hyvin tai huonosti pysäytetyksi.

Tehoa on toki vaikea mitata itse eli valmistajan ilmoittaman mukaan mennään. Jos sattuu vahinko, onkin vaikeampi sanoa, mitä seuraa jos valmistajan ilmoitus ei ollutkaan oikea ja lauta ylitehoinen.
Painokin on toisaalta ongelmallinen. Jos valmistaja ilmoittaa hyvin lähelle 25 kiloa (kuten odotettavissa voi ajatella olevan), pitäisi kuluttajan voida luottaa tähän. Entä jos vahinko sattuu ja lauta punnitaan 100g ylipainoiseksi? Kuten lainaamassani viestissä oli, et saa vakuutuksesta mitään eli hyvin huono tilanne. Mitään toleranssiahan painon osalta ei ole annettu.

Minulla on L1e-a pyörä ja otin siihen liikennevakuutuksen Iffistä, malli ja runkonumero tarvittiin. Puhelimessa on Iffin appi, josta näkyy pyörän malli, vakuutus ja omat tietoni. Poliisi voinee halutessaan pirauttaa vakuutusyhtiöön, jos haluaa varmistaa vakuutuksen.
Kovin järkevä keino tuollainen ei ole jos tai kun niitä tarkistettavia tulee lisää. Samoin tarkistus pitäisi pystyä tekemään virka-ajan ulkopuolella. Eli eiköhän tuohon saada joku ylihintainen rekisteri. Silti jää se tilanne, jossa sarja / runkonumero puuttuu. Ei kaikissa ole eikä tarrassa olevan kestävyyteen voi luottaa samaan tapaan kuin stanssattuun. Samalla myös melko helppo kopioida / väärentää.
Kyllä näihin varmasti ratkaisut saadaan. Eri asia, miten nopeasti.
 
Minulla on L1e-a pyörä ja otin siihen liikennevakuutuksen Iffistä, malli ja runkonumero tarvittiin. Puhelimessa on Iffin appi, josta näkyy pyörän malli, vakuutus ja omat tietoni. Poliisi voinee halutessaan pirauttaa vakuutusyhtiöön, jos haluaa varmistaa vakuutuksen.

Mitä jos ei ole merkkiä eikä mallia? Voiko olla tilanne, ettei silloin kukaan vakuutusta tarjoa? Ainakaan omassa kiinateholaudassa ei ole runkonumeroakaan.
 
Ja puhumattakaan itse rakennetut. Käteväähän harrastelijalle on, että voit ostaa yhden omavalmistelaitteen vakuutuksen ja ajaa sillä vakuutuksella periaatteessa mitä vain vehjettä -jos laitteesta ei ole mitään yksityiskohtia kirjattuna vakuutukselle. Mallia ja runkonumeroahan lähtökohtaisesti omavalmisteissa ei ole, vaikka onhan runkonumero itsekin tehtävissä.

Kuitenkaan missään vaiheessa noiden ajopelien ei ole tarvinnut olla mitään kauppallisesti tuotettuja, tyyppihyväksyttyjä tai edes jarruiltaan yms. ominaisuuksiltaan oikeasti liikenteeseen kelpaaviakaan. Tai periaatteessa kai on tarvinnut olla liikenteeseen kelpaavia. Eikös ainoat ehdot kun ole ollut max 1kw teho, 25kmh nopeus ja oliko 80cm sarvien leveys? Jarruista (niiden tarpeesta tai tehoista varsinkaan) ei tietääkseni ole ollut vaatimuksia. Nyt kun tulee vakuutustarve, niin tulee olemaan jännä seurailla miten noita vakuutusvaadetta noudatetaan ja ennenkaikkea, miten valvotaan sitä onko laite vakuutettu.

Vai jääköhän sitten ainoaksi valvonan muodoksi jälkikäteen valvonta -> Jäät vehkeelläsi vaikka auton alle ja riippumatta siitä, oletko vahinkoon syyllinen tai syytön, niin vakuutusyhtiö evää kaikki vakuutuskorvaukset (esim sairaalakulut), kunnes osoitat että sinulla oli liikennevakuutus kyseiseen ajopeliin tai todistat, ettei laite sellaista tarvitse -> Haluat itse kantaa mukana vakuutusasiakirjaa tai vakuutuskilpeä. Voi olla vaikea todistusta jälkikäteen hankkia millainen ajopeli oli, jos laite on tuhannen palasina onnettomuuden jälkeen eikä se ole sarjatuotantokappale

Vai olenko aivan hakoteillä tämän asian kanssa?

Mitä jos ei ole merkkiä eikä mallia? Voiko olla tilanne, ettei silloin kukaan vakuutusta tarjoa? Ainakaan omassa kiinateholaudassa ei ole runkonumeroakaan.
Kerrothan meille, ennen 1.6 :D ? Luulisi että vakuutusyhtiöt ottavat kyllä rahat pois, mutta millä hinnalla ja millä ehdoin. Voihan ne vaatia vaikka tekniset detailit, kuvat ja vakuutuksenhinta 3*perushinta...
 
Mitä jos ei ole merkkiä eikä mallia? Voiko olla tilanne, ettei silloin kukaan vakuutusta tarjoa? Ainakaan omassa kiinateholaudassa ei ole runkonumeroakaan.

Onko sovellusta millä saa yhteyden lautaan? Sieltä yleensä löytyy joku yksilöivä tunnus vakuutusta varten.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos ei ole merkkiä eikä mallia? Voiko olla tilanne, ettei silloin kukaan vakuutusta tarjoa? Ainakaan omassa kiinateholaudassa ei ole runkonumeroakaan.
Sitten vain paras arvaus merkistä ja mallista tai keksii itse. Runkonumeron voi raapustaa vaikka tussilla. If asiakaspalvelija nuo minulta kysyi, mutta ei tullut paikan päälle tarkastamaan. Jos poliisille ei kelpaa, niin varmaan kertonee sitten oikeat tiedot. :cool:
 
Sitten vain paras arvaus merkistä ja mallista tai keksii itse. Runkonumeron voi raapustaa vaikka tussilla. If asiakaspalvelija nuo minulta kysyi, mutta ei tullut paikan päälle tarkastamaan. Jos poliisille ei kelpaa, niin varmaan kertonee sitten oikeat tiedot. :cool:

Pitää keksiä joku uskottava kiinamerkki ja -malli :D. Noitahan on pilvin pimein ja nimet usein niin koomista englantia, että useimmat 6-7-vuotiaiden, juuri englantia oppimaan aloittaneiden ehdotukset lienevät täysin päteviä. Ja koska mallit tulee ja menee, niin kenelläkään tuskin voi käytännössä olla mahdollisuuksia osoittaa, onko nimi mielikuvituksen tuotetta vai ei.
 
Oma rakas ewau sano itsensä irti. Onneksi vauhtia oli minimit kun olin juuri tullut suojatien yli. Vauhdissa olisi voinut olla ikävempi yllätys

IMG_1833.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom