Nyt kävi se vihoviimeinen, eli vaimon Fitnordin laudasta oli takarengas paskana. Minä vaihtamaan ja sisäkumi on karvan verran pienempi kuin varastossa oleva Xiaomin laudan kumi. Sovittelin kuitenkin vanteelle testimielessä. Ja aivan kuten tapana on ollut niin puhkihan sekin meni ulkokumia vanteelle taiteillessa. Päätin että olkoon tämä tältä erää tässä. Nyt pitäisi kuitenkin katsella sopivaa takarengasta laitteeseen.
Xiaomi Pro2:n takavannetta asettelin myös testiin, mutta akseli on leveämpi, vaikka muuten vanne ja jarrulevykin melkein identtiset (mitä nyt jarrulevyt kiinnitys on Fitnordissa 5:llä ja Xiaomissa 6:lla ruuvilla).
Sitten intouduin jo viime kesänä rikki menneen oman Xiaomin takarengasta uusimaan. Ajatus oli jo aiemmin ostaa umpikuminen. Jarrulevy menee myös uusintaan erään kaatumisen takia, minkä seurauksena se ottaa hiukan kiinni yhdeltä kohtaa.
Eli olin ostamassa Xiaomi Pro2:n täyskumista rengasta ja jarrulevyä. Mahtaakohan täyskuminen olla v*ttus*atanasta asentaa vanteelle ja kannattaako ottaa vanteineen valmis eikä itse kikkailla? Hintaeroa on jonkin verran kuitenkin.
Samassa yhteydessä huomasin että Xiaomin Pro-mallit käyttävät leveämmällä akselilla olevaa vannetta (sähköpotkulaudat.fi -sivustolla oikein erikseen huomautettiin asiasta) kuin perusmallin, joten jäin miettimään että menisikö tuollainen perusmallin vanne tuohon Fitnordiin? Pääsisi helpolla kun ostaisi umpikumiset renkaat molempiin lautoihin, toiseen Pro:n leveämmän ja toiseen perusmallin. Tai vaihtoehtoisesti pelkät umpikumit ilman vannetta.
Mietteitä?
Ensimmäinen sähköpotkulauta hakusessa. Arvostan pitkää kantamaa. Hakusessa 25 km/h kulkeva ja maksimissaan 1000W sähköpotkulauta. Tarkoittaako uuden lain vaatima alle 1000W teho nimellistehoa vai maksimitehoa? Onko täällä suosittu Max G2 dhgatelta tällä hetkellä paras lauta hinta/laatu-suhteeltaan vai meneekö joku tarjous jostain laudasta tämän ohi hinta/laatu-suhteeltaan?
Eikös tuon lain mukaan moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kiloa tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h pidä vakuuttaa? Tuossa ei tehoon liittyvää rajoitusta ole vaikka itsekin muistan taannoin sellaisesta kuulleeni. Nimellisteho kuitenkin taitaa olla kyseessä, mikäli sellainen rajoitus tosiaan on.
Max G2 on oiva peli kyllä hintaluokassaan. Xiaomilta löytyy myös noita Pro-malleja jotka eivät paljoa Segwaylle häviä. Jos löydät sopivasti edullisempaan hintaan Xiaomin niin kelpo laite sellaisenkin. Pro2 ja Pro3 ovat vanhempia mutta vielä ihan hyviä laitteita, mutta tulevat oletuksena 8.5" renkailla. Pro4 on jo päivitetty 10" renkaisiin, jotka myös Max G2:sta taisi löytyä. Ne ovat mukavammat ajaa.
Toki hiukan harvemmin nähtyjä lautoja myös on jotka on hyviä, mutta ihan varaosien saatavuuden ja helpon korjattavuuden vuoksi itse kääntyisin Segwayn tai Xiaomin suuntaan.
Tuossa ylempänä jo runoilin tuota omaa rengasasiaani ja siihen liittyen en voi olla painottamatta varaosien saatavuuden helppoutta hyvänä asiana.