Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Aika monella on katkennut e-vaussa samasta kohdasta, eli on jopa vaarallinen liikkumisväline.
 
Onko kukaan vielä vakuutellut omaa yli 25 kiloista sähköpotkulautaansa? Tässä miettinyt, että mitä jos pokkana ottaisin omaani "tietämättömänä" vakuutuksen tiedoilla, että on "no name" -kiinavehje, eikä mallista ja merkistä tietoa, ja tehot on 1kW ja huippunopeus 25 km/h, vaikka ovatkin yli. Huippunopeuden sitten vaikka katsoisin, jos saisi valikosta rajoitettua 29 km/h. Mietin, että kuinka tarkkaan syynäisivät lautaa, jos sattuu poliisi pysäyttämään ja tarkistamaan? Olisi ainakin näyttää, että on vakuutettu, kun se on selvää, että paino on reilusti yli vakuutusrajan.
En sen suuremmin osaa sanoa et mitä ne vakuuttaessa kysyy, merkin ja mallin ainakin + jonkun tunnistenumeron (sarjanumero tjsp). Zeron tapauksessa sen saa vaikka akusta tai ehkä controllerista. Antasin akusta sen sarjanumeron ehkä kuitenkin, tai jos ei löydy mitään niin no, keksi niille joku sarjanumero siihen sit. Mistä ne tietää onks se olemassa vaiko ei. Se on sit eri kysymys et kysyykö ne tota teholukemaa tai huippunopeutta, mut ite varmaankin sanosin et huippunopeus 25kmh ja se on rajotettu. Jos kysyy huipputehoa niin siihen voi sit sanoa et koska se on rajotettu tohon 25kmh niin ei se yli kilowattia mitenkään ole. Eikä se nimellisteho ookkaan, ylämäessä ehkä saattaa hörpätä just ja just sen verran. Pointtina se ettei ne vahingossa myy sulle jotain vakuutusta missä kuitenkin sit ilmenee et se vehje ei oo tieliikennekäyttöön tarkotettu.

Mitä tohon nopeuden rajottamiseen tulee niin mulla on VDM-10 lautana joka on pitkälti sisuskaluiltansa identtinen kun Zero 10x. Asensin siihen ite tälläsen kaukosäätimellä toimivan nopeusrajottimen. Ei oo tullu kertaakaan tarve mut siinä se on jos tulee, tai no, lauta varmaan menee myyntiin muitten vatkaimien tieltä mut kuitenkin. Kytkin sen kyllä vähän eri tavalla mitä ohjeissa sanottiin, pöllin sen 12v virran suoraan etulampuilta (jotka on muutenkin ihan vitun turhat) ja asetin rajottimen siihen asentoon et se on 25kmh rajotettu ennenkun kaukosäätimestä painaa. Toi resetoituu aina kun laudasta ottaa virrat pois. Sen voi kytkeä myös toistepäin et se on rajottamaton kunnes painat kaukosäätimestä, mut koen ite toisin päin fiksummaks.


Mut tosiaan, ei oo ollu tarvetta tolle varsinaisesti. On vaan varmuuden vuoks jos oiskin tullu tilannetta eteen. Rajotin ei oo sinällänsä tarkka ja se ei rajota pelkkää nopeutta vaan käytännössä se rajottaa kaasun toimintaa, eli samalla kans tehoa.. Siinä oleva säädettävä vastus on vaan niin paskalaatunen et mitä pidempään pidät kaasua pohjassa, sitä enemmän se vastus lämpee -> vastus tippuu -> nopeus nousee hitaasti. Et jos joku poliisi nyt lähtee 2km suoraa testaamaan nappi pohjassa niin se on aika nopeasti jossain 30kmh hujakoilla painamassa jos vaan pitää nappia pohjassa.

Omat havainnot PKS on se et poliiseilla on muutakin tekemistä, ellet ajele ihan pisin vittuja rikkoen liikennesääntöjä ja jotain 50kmh nopeuksia pyörätiellä. Käyttää ite pelisilmää sen tilanteen mukaan, kaupungissa ei kannata hurjastella tai muutenkaan tehä mitään typerää, mut hiljanen pyörätie/baana jossa ei oikeastaan ketään sun lisäks niin siinä voi sit laittaa liipasinta pohjaan, ittensä siinä vaan teloo jos ei taidot riitä. Jos ei näytä siltä että pitää puuttua niin ne tuskin myöskään puuttuu. Tää tosin koskee pääasiassa maijoja, koska omat kokemukset on osottanu et MP poliiseilla on jostain syystä enemmän mielenkiintoa kevyttä liikennettä kohtaan noin muutenkin. Ei oo yks tai kaks kertaa kun ne on jääny ajelemaan viereen ja mätsäämään nopeutta siltä varalta et pääsiskö antaa lappua vaiko ei. Niillä on kanssa yleisesti ottaen vähän enemmän egoa päällä kun muilla, en tiiä miks ne tuntuu olevan pääasiassa aika mulkkuja kaikki käytännössä ilman syytä.
 
Muuntuu, sähköpotkulaudan rajat on 1000w, 25km/h. Jos joku noista menee yli on se laiton TAI pitää se rekisteröidä mopoksi, mikä ei onnistu JOS se tyyppihyväksyntä puuttuu.

Korjasin.
Myynnissä on myös kyytejä joihin löytyy CoC-todistus (esim. E-go fätit) ja jotka voi rekisteröidä mopoiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tänään tilattua ensimmäiseksi laudaksi tuo Segway Ninebot Max G2 muiden tapaan DHgatelta. Hinnaksi jäi 611,85€ posteineen. Harkinnassa oli ostaa Suomesta joko Xiaomin Electric Scooter 4 Ultra tai NIU KQi3 Max mutta näillä hinnoilla (usean satasen halvempi) tuo G2 vaikutti parhaalta.
 
En sen suuremmin osaa sanoa et mitä ne vakuuttaessa kysyy, merkin ja mallin ainakin + jonkun tunnistenumeron (sarjanumero tjsp). Zeron tapauksessa sen saa vaikka akusta tai ehkä controllerista. Antasin akusta sen sarjanumeron ehkä kuitenkin, tai jos ei löydy mitään niin no, keksi niille joku sarjanumero siihen sit. Mistä ne tietää onks se olemassa vaiko ei. Se on sit eri kysymys et kysyykö ne tota teholukemaa tai huippunopeutta, mut ite varmaankin sanosin et huippunopeus 25kmh ja se on rajotettu. Jos kysyy huipputehoa niin siihen voi sit sanoa et koska se on rajotettu tohon 25kmh niin ei se yli kilowattia mitenkään ole. Eikä se nimellisteho ookkaan, ylämäessä ehkä saattaa hörpätä just ja just sen verran. Pointtina se ettei ne vahingossa myy sulle jotain vakuutusta missä kuitenkin sit ilmenee et se vehje ei oo tieliikennekäyttöön tarkotettu.

Mitä tohon nopeuden rajottamiseen tulee niin mulla on VDM-10 lautana joka on pitkälti sisuskaluiltansa identtinen kun Zero 10x. Asensin siihen ite tälläsen kaukosäätimellä toimivan nopeusrajottimen. Ei oo tullu kertaakaan tarve mut siinä se on jos tulee, tai no, lauta varmaan menee myyntiin muitten vatkaimien tieltä mut kuitenkin. Kytkin sen kyllä vähän eri tavalla mitä ohjeissa sanottiin, pöllin sen 12v virran suoraan etulampuilta (jotka on muutenkin ihan vitun turhat) ja asetin rajottimen siihen asentoon et se on 25kmh rajotettu ennenkun kaukosäätimestä painaa. Toi resetoituu aina kun laudasta ottaa virrat pois. Sen voi kytkeä myös toistepäin et se on rajottamaton kunnes painat kaukosäätimestä, mut koen ite toisin päin fiksummaks.


Mut tosiaan, ei oo ollu tarvetta tolle varsinaisesti. On vaan varmuuden vuoks jos oiskin tullu tilannetta eteen. Rajotin ei oo sinällänsä tarkka ja se ei rajota pelkkää nopeutta vaan käytännössä se rajottaa kaasun toimintaa, eli samalla kans tehoa.. Siinä oleva säädettävä vastus on vaan niin paskalaatunen et mitä pidempään pidät kaasua pohjassa, sitä enemmän se vastus lämpee -> vastus tippuu -> nopeus nousee hitaasti. Et jos joku poliisi nyt lähtee 2km suoraa testaamaan nappi pohjassa niin se on aika nopeasti jossain 30kmh hujakoilla painamassa jos vaan pitää nappia pohjassa.

Omat havainnot PKS on se et poliiseilla on muutakin tekemistä, ellet ajele ihan pisin vittuja rikkoen liikennesääntöjä ja jotain 50kmh nopeuksia pyörätiellä. Käyttää ite pelisilmää sen tilanteen mukaan, kaupungissa ei kannata hurjastella tai muutenkaan tehä mitään typerää, mut hiljanen pyörätie/baana jossa ei oikeastaan ketään sun lisäks niin siinä voi sit laittaa liipasinta pohjaan, ittensä siinä vaan teloo jos ei taidot riitä. Jos ei näytä siltä että pitää puuttua niin ne tuskin myöskään puuttuu. Tää tosin koskee pääasiassa maijoja, koska omat kokemukset on osottanu et MP poliiseilla on jostain syystä enemmän mielenkiintoa kevyttä liikennettä kohtaan noin muutenkin. Ei oo yks tai kaks kertaa kun ne on jääny ajelemaan viereen ja mätsäämään nopeutta siltä varalta et pääsiskö antaa lappua vaiko ei. Niillä on kanssa yleisesti ottaen vähän enemmän egoa päällä kun muilla, en tiiä miks ne tuntuu olevan pääasiassa aika mulkkuja kaikki käytännössä ilman syytä.

Onkohan nämä periaatteessa ihan samoja:

tai:

Olisi hienoa, jos kertoisit miten teit asennuksen niin, että rajoitin menee itsestään aina pois päältä virrat katkaistaessa? Noiden myyjien mukaan rajoitin pysyy ohjeiden mukaan asennettaessa siinä tilassa, missä se oli laudan virrat katkaistaessa, kuten sanoit.
 
Onkohan nämä periaatteessa ihan samoja:

tai:

Olisi hienoa, jos kertoisit miten teit asennuksen niin, että rajoitin menee itsestään aina pois päältä virrat katkaistaessa? Noiden myyjien mukaan rajoitin pysyy ohjeiden mukaan asennettaessa siinä tilassa, missä se oli laudan virrat katkaistaessa, kuten sanoit.
Noi toimii jos sulla on controllerissa se nopeusrajottimen piuha olemassa. Mulla ei itellä ollu ollenkaan, niin sit piti olla tollanen joka menee siihen kaasukahvan liittimen väliin.

No tästä on jo pari vuotta kun ton asensin. Koska pöllin virrat rajottimelle etulampuista, niin se kans tarkotti sitä et rajottimelle itessään ei tullu virtaa ellei etulamput ollu päällä, eikä kaukosäädin myöskään toiminu. Yhden piuhan paikkaa siirtämällä voi vaihtaa sitä ns. default asentoa missä toi rajotin on, eli jos siinä ei oo virtaa niin onko rajotin päällä vai poissa. Laitoin ite silleen et se on oletuksena aina päällä, ja menee pois vasta kun kaukosäätimestä painaa. Ja kun virrat lähtee, menee se takas automaattisesti päälle se rajotin. Kaukosäädinkin toimii vaan sillon jos etuvalot on tosiaan päällä, koska muuten siihen härpäkkeeseen ei tuu virtaa ollenkaan.

Noissa kahdessa linkkaamassas laitteessa rajottimelle tulee kokoajan virtaa, koska näyttäs nopeasti siltä et virrat otetaan suoraan akusta. Periaatteessa toi munkin linkkaama ottaa virrat heti kun laitteessa on virta, mut se normaalisti ottaa sen siitä kaasukahvan piuhasta ja siinä välissä on DC-DC konvertteri joka tiputtaa jännitteen sille rajottimen haluamalle määrälle. Mulla meni se konvertteri rikki jostain syystä, mut etuvaloista sai saman jännitteen niin syyhkin sitten sieltä virrat ja se on toiminu sit ihan ongelmitta.

Tiivistettynä jos rajottimesta lähtee virrat samalla kun sammutat ite laudan, niin sen saa toimimaan tolla tavalla et se rajotin on aina käynnistäessä päällä. Jos se taas ottaa akusta suoraan virrat, niin eihän se varsinaisesti koskaan oo sit pois päältä ja sitä sit täytyy ohjata kaukosäätimellä. Sitä voi kans muuttaa et haluaako et käynnistäessä se rajotin on päällä vai pois, et pitääkö aina kaukosäätimestä napauttaa pois vai haluaako niin päin et kaukosäädintä painamalla rajoittaa.
 
Eilen tuli dhgatelta ninebot g2 ja parin lyhyen testilenkin perusteella mainio peli. Nopeudenrajoittimenkiertopiuha kiinni, uusin firmis sisään ja ajoon. Ehkä eniten hämäsi korkea painopiste ja pehmeät jarrut, mutta kyllä niihin tottu ja varmaan parempikin että jarrut ei oo mitenkään äkkinäiset. Ajaessa ennakointi on kyllä yksi avaintekijöistä turvalliseen liikkumiseen. Jousitusta täytynee vielä vähän kattoa, kun sitä ilmeisesti sai hieman säädettyä.
 
Eilen tuli dhgatelta ninebot g2 ja parin lyhyen testilenkin perusteella mainio peli. Nopeudenrajoittimenkiertopiuha kiinni, uusin firmis sisään ja ajoon. Ehkä eniten hämäsi korkea painopiste ja pehmeät jarrut, mutta kyllä niihin tottu ja varmaan parempikin että jarrut ei oo mitenkään äkkinäiset. Ajaessa ennakointi on kyllä yksi avaintekijöistä turvalliseen liikkumiseen. Jousitusta täytynee vielä vähän kattoa, kun sitä ilmeisesti sai hieman säädettyä.
Tarviaako tuota piuhaa edes käyttää jos aktivointi vaiheessa laittaa sijainniksi US?
 
En kyllä osaa sanoa, missään vaiheessa aktivointia en mielestäni mitään aluetta tai maata edes kyllä antanut..
Jaa kai tuo sit muuttunu. Dhgate kommenteissa tuli vastaan että sijainnin muutoksella toimii lauta ilman rajoitinta. Sama taisi olla jossain täällä techin kommenteissa.
 
Varmaan jollain toisella apilla, kuin Segwayn omalla voi tarkistaa / vaihtaa regionin.
 
Käytettyä Kontiota menossa kattomaan vailla aiempaa kokemusta moisista värkeistä. Onko näissä jotain mitä kannattee erityisesti tarkistaa kun käytetystä kyse? Akun kunto, saako tuosta dataa mitenkään?

Edit. Näkyykö ajetut kilometrit mittarista?
 
Käytettyä Kontiota menossa kattomaan vailla aiempaa kokemusta moisista värkeistä. Onko näissä jotain mitä kannattee erityisesti tarkistaa kun käytetystä kyse? Akun kunto, saako tuosta dataa mitenkään?

Edit. Näkyykö ajetut kilometrit mittarista?
No, ensinnäkin toi on todennäkösesti myynnissä sen takia kun tosta kesäkuusta eteenpäin noi Kontiot yms on pakko vakuuttaa. Hankala sanoa mitä tulee maksamaan vuodessa, voi olla mitä vaan reilusta satasesta ylöspäin. Jos tää on tiedossa niin ok. Tai jos on 45kmh malli joka on mopoks menossa.

Laitteesta itessään kannattaa sit kysästä et miten akusta on pidetty huolta siinä välissä kun laite ei oo ollu ajossa. Jos ei osaa tähän vastata niin se vastaus on et ei olla pidetty huolta, vaan laitettu sellasena säilöön mitä nyt sattuu olemaankaan. Mä en tiedä ilmottaako kontio akun jännitettä, käyttöohjeen mukaan joo (ainakin paremmassa mallissa), eli pyydä omistajaa lataamaan akku täyteen ennenku meet kattomaan. Jos siinä on 60v akku, niin täyteenladattuna sen kuuluis ilmottaa 67.2v. Jos ei ilmota, mut heitto on pieni, eli jotain 67v kuitenkin niin ihan ok. Mut jos alkaa olemaan sen alle niin sit se ehkä vähän jo kertoo et akussa alkaa ikä ehkä pikkasen jo näkymään. Muistettavan arvosta kanssa se et noihan ei oo kovin tarkkoja lukemia yleensä, vaan pitäis yleismittarilla kattoa et sais tarkan luvun.

Muuten sit varmaan vaan yleiskunnon perusteella. Ruosteen näkee jos sitä on, ei pitäis olla mut mitä vilkuillu helsingissä ruokakuskien vehkeitä niin vittu nehän lahoo kohta niitten alta kun enemmän ruostetta kun mitään muuta.

Mut noin muuten aika selkee homma. Kannattaa kans ottaa huomioon se et näistä sähkövehkeistä noi kontiot on ehdottomasti paskimmalla energiatehokkuudella varustettuja, eli syö eniten virtaa. Samasta syystä en sellasta ostais missään tapauksessa sillä 0,7kwh (700wh) akulla kun sillä ajaa ehkä lähikauppaan ja kotiin ja sit taas laturiin. En kyllä varmaan muutenkaan 25kmh rajotuksella ostais, nää on mun mielestä vähän turhan isoja pyöräteille.
 
Xiaomi scooter pro 2 nordic tms. toi 429e powerissa maksava..
Miksi nosti nopeuden vaan 20 km/h näytöltä? Joku asetus pielessä vai väärä moodi? Eikö muka vedä 25km/h asti?
Kestääkö edellä mainittu skootteri "normaalia jämäkkää töksähtelevää ajoa, jossa keulitaan kanttariin tms.? Meneekö tämä siitä rikki vai ei?

Halpa oli niin tartuin. Vähän laiskahan tuo ylämäkeen kyllä on, että pyörällä varmaan edelleen useimmat, mutta onpahan joku jonka auton konttiin heittää jos menoja on.. Tai jonnekin meno bussilla tms. Sinänsä tuntui hyvältä, kun oli ns. helppo ottaa käyttöön. Katsotaan, kuinka kauan menee kunnes varastetaan..
 
Xiaomi scooter pro 2 nordic tms. toi 429e powerissa maksava..
Miksi nosti nopeuden vaan 20 km/h näytöltä? Joku asetus pielessä vai väärä moodi? Eikö muka vedä 25km/h asti?
Kestääkö edellä mainittu skootteri "normaalia jämäkkää töksähtelevää ajoa, jossa keulitaan kanttariin tms.? Meneekö tämä siitä rikki vai ei?

Halpa oli niin tartuin. Vähän laiskahan tuo ylämäkeen kyllä on, että pyörällä varmaan edelleen useimmat, mutta onpahan joku jonka auton konttiin heittää jos menoja on.. Tai jonnekin meno bussilla tms. Sinänsä tuntui hyvältä, kun oli ns. helppo ottaa käyttöön. Katsotaan, kuinka kauan menee kunnes varastetaan..
Älä keuli kanttariin.

Menit ostamaan Nordic-mallin joka on rajoitettu 20km/h vauhtiin. Global menee sen 25km/h. Laite itsessään on sama ja ero on vain ohjelmallinen.

Ennen vanhaan nopeuden sai helposti vapautettua 25km/h:lle mutta nykyisissä taitaa olla jo sen verran tuoreempi softa ettei olekaan ihan niin helppoa modata säätöjä. En ole seurannut uutisia niin tarkkaan että tietäisin onko uusi softa kuinka helposti ohitettavissa.
 
Varmaan jollain toisella apilla, kuin Segwayn omalla voi tarkistaa / vaihtaa regionin.
Muutin sovelluksesta oman tilin regionin US ja antaa määritellä nopeuden 35km/h asti.
1715752042277.png
 
Tuli noin viikko sitten mökiltä palatessa nähtyä suht nopea sähköpotkulauta. Olimme ajaneet Kehä kakkosta etelään ja juuri nousseet valoihin odottamaan Ylismäentielle oikealle kääntymistä, kun vasemmalta Ylismäentietä ajaa potkulauta vähän vauhdikkaammin. Vieressä istuva isä totesi: "seitsemääkymppiä". Valot vaihtuivat meille vihreiksi, mutta emme lähteneet liikkeelle, koska potkulaudan perässä painoi moottoripyöräpoliisi. Lauta teki uukkarin juuri ennen Olarin skeittipuistoa, ja ajoi kevyenliikenteenväylälle. Poliisi teki uukkarin aika rauhallisesti ja meni hyvin varovasti kanttarin yli. En nähnyt lautaa enää, joten se kääntyi todennäköisesti vasemmalle alikulkua Suurpeltoon. Poliisikin taisi vähän funtsia laudan reittiä, koska ei kanttarin jälkeen avannut urkua. Tämän enempää en ehtinyt nähdä takaa-ajoa.

Eilen IS uutisoi erittäin laittomasta menopelistä, ja sehän oli kuin olikin juuri sama lauta, minkä olin nähnyt. Uutisessa on videopätkä, jossa poliisi ehtii Suurpellossa saada tutkaan 69 km/h, ennenkuin joutuu jarruttamaan Muhevaisen mutkaan. Tuli ajokieltoa ja päiväsakkoa.

 
Muuntuu, sähköpotkulaudan rajat on 1000w, 25km/h. Jos joku noista menee yli on se laiton TAI pitää se rekisteröidä mopoksi, mikä ei onnistu koska se tyyppihyväksyntä puuttuu.
Joka ikisen marketti rimpulan saa rajottimen poistolla kulkemaan yli 25km/h, xiaomit jne. on siis myös täysin laittomia jos tuollaisesta muka säädettäisiin se laki, eli ei pidä paikkaansa.
Rajotin 25km/h, paino ja teho ratkaisee, jos valmistaja lupaa sen kulkevan 25km/h ja se lukee jopa ohjekirjassa maksimi vauhdiksi, lauta on suomesta ostettu niin kai se laillinen pitäs olla.
 
Joka ikisen marketti rimpulan saa rajottimen poistolla kulkemaan yli 25km/h, xiaomit jne. on siis myös täysin laittomia jos tuollaisesta muka säädettäisiin se laki, eli ei pidä paikkaansa.
Rajotin 25km/h, paino ja teho ratkaisee, jos valmistaja lupaa sen kulkevan 25km/h ja se lukee jopa ohjekirjassa maksimi vauhdiksi, lauta on suomesta ostettu niin kai se laillinen pitäs olla.
Kaikissa laitteissa missä on rajoitin, sen saa kierrettyä. Laillisiahan ne onkin niin pitkään kun kulkee sen max. 25km/h.

Joa sitä lähtee virittämään että kulkee esim. 35km/h muuttuu sen ajoneuvo luokka mopoksi, jolloin se pitäisi rekisteröidä mopoksi. Kukaan ei näin tee koska harvassa se on mahdollista, puuttuvan tyyppihyväksynnän takia.
 
Kaikissa laitteissa missä on rajoitin, sen saa kierrettyä. Laillisiahan ne onkin niin pitkään kun kulkee sen max. 25km/h.

Joa sitä lähtee virittämään että kulkee esim. 35km/h muuttuu sen ajoneuvo luokka mopoksi, jolloin se pitäisi rekisteröidä mopoksi. Kukaan ei näin tee koska harvassa se on mahdollista, puuttuvan tyyppihyväksynnän takia.
Näimpä, eli edellisellä sivulla nimimerkki greenlandin kysymykseen jossa puhui että rajoittimen poistolla maksimi nopeus on 40km/h, eli se ei ole laiton jos paino ja teho on rajoissa ja nopeus on rajoitettu 25 km/h.
Näitä xiaomi, ninebot jne. lautoja jne. myydään eri nopeuksilla myös eri maissa, eli maksimi nopeus on aina 100% varmasti kaikissa yli 25km/h.
Sama muuten pätee sähköavusteisiin suomessa myynnissä oleviin sähköavusteisiin pyöriin, joka ikinen kulkee yli 25km/h rajoittimen ohituksella, eli niiden maksimi nopus on enemmän kuin 25km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Näimpä, eli edellisellä sivulla nimimerkki greenlandin kysymykseen jossa puhui että rajoittimen poistolla maksimi nopeus on 40km/h, eli se ei ole laiton jos paino ja teho on rajoissa ja nopeus on rajoitettu 25 km/h.
Näitä xiaomi, ninebot jne. lautoja jne. myydään eri nopeuksilla myös eri maissa, eli maksimi nopeus on aina 100% varmasti kaikissa yli 25km/h.
Sama muuten pätee sähköavusteisiin suomessa myynnissä oleviin sähköavusteisiin pyöriin, joka ikinen kulkee yli 25km/h rajoittimen ohituksella, eli niiden maksimi nopus on enemmän kuin 25km/h.
No enhän minä muuta väittänytkään?
 
Myynnissä Nzita Electric Scooter, mopoksi rekisteröity eli kulkee 45 km/h. 20 Ah akku jonka kantama noin 30-50 km. Hinta 1000€ ja sijaitsee Tampereella.

Kyllä, näytä sama sähköpotkulaudassa
Jono! YV!

Ei vaan, ihan mielenkiinnosta; onko tullut vastaan ylämäkiä joita tuo ei jaksaisi kunnolla kiivetä meneekö nämä ihan normaalilla mopon rekisteröintimaksulla?

Saas nähdä minkämoiset liikennevakuutukset näihin pitää nyt sitten maksella kun laki astuu voimaan. Toivotaan että osaavat suhteuttaa niitä jollakin tapaa. Joku lasten sähkömoottorilla toimiva miniautohan saattaa mennä tuohon vakuutuksen piiriin painonsa puolesta vaikka teho ~3 ja vauhti 5km/h. Typerää kikkailua jos laki ei anna mahdollisuutta kiertää sitä tällaisten kohdalla.

Toki sitten tähän mopoksi rekisteröityyn vehkeeseen sietääkin olla liikennevakuutus.
 
Jono! YV!

Ei vaan, ihan mielenkiinnosta; onko tullut vastaan ylämäkiä joita tuo ei jaksaisi kunnolla kiivetä meneekö nämä ihan normaalilla mopon rekisteröintimaksulla?

Saas nähdä minkämoiset liikennevakuutukset näihin pitää nyt sitten maksella kun laki astuu voimaan. Toivotaan että osaavat suhteuttaa niitä jollakin tapaa. Joku lasten sähkömoottorilla toimiva miniautohan saattaa mennä tuohon vakuutuksen piiriin painonsa puolesta vaikka teho ~3 ja vauhti 5km/h. Typerää kikkailua jos laki ei anna mahdollisuutta kiertää sitä tällaisten kohdalla.

Toki sitten tähän mopoksi rekisteröityyn vehkeeseen sietääkin olla liikennevakuutus.
Eikö tuolla toisessa keskustelussa ollut jotain +100€ vakuutukset
 
No enhän minä muuta väittänytkään?
Et niin, pointti olikin tässä selvennyksenä asioihin kun porukka käisttelee tätä lakisäännöstelyä vähän miten sattuu, oma näkemys tähän on että joko kaikki on laittomia tai kaikki on laillisia tuon nopeuden puolesta.

Sehän on ennen uutta lakiakin ollut että yli 25km/h on laiton, mutta rajottimella se on laillinen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos erikseen joku keskustelu noille oikeille sähköskoottereille eli 45km/h eikä mikään 3m pitkä nolo rimpula liki neliön mallisilla renkailla, eikä sähköpotkulauta?

Ihan vaa pohdin et saisko noita jostain ulkomailta kans halvemmalla ku suomesta, jotain vähän edullisempia malleja…
 
Eilen tuli dhgatelta ninebot g2 ja parin lyhyen testilenkin perusteella mainio peli. Nopeudenrajoittimenkiertopiuha kiinni, uusin firmis sisään ja ajoon. Ehkä eniten hämäsi korkea painopiste ja pehmeät jarrut, mutta kyllä niihin tottu ja varmaan parempikin että jarrut ei oo mitenkään äkkinäiset. Ajaessa ennakointi on kyllä yksi avaintekijöistä turvalliseen liikkumiseen. Jousitusta täytynee vielä vähän kattoa, kun sitä ilmeisesti sai hieman säädettyä.
Toimiiko dhgaten G2:ssa vakionopeudensäädin ilman kikkailuja? Vai pitääkö vaihtaa region tai jotain muuta säätöä?
 
Toimiiko dhgaten G2:ssa vakionopeudensäädin ilman kikkailuja? Vai pitääkö vaihtaa region tai jotain muuta säätöä?
Ei käsittääkseni toimi. Pitää laittaa esim. US niin saa cruisen toimimaan.

Edit. On kyllä helvetin hidasta toimintaa Dhgatella kun sunnuntaina tilattu Max G2 eikä vielä edes lähetetty.
 
548.48€ 41% OFF|Ninebot By Segway MAX G30 G30P Kickscooter 30km/h Speed 65km Range Upgrade Motor Original G30 Smart Electric Scooter EU STOCK| | - AliExpress
Ninebot By Segway MAX G30 G30P Kickscooter 30km/h Speed 65km Range

Tilasin vanhemman mallin Aliexpressistä, tuli 7 pvä kuluttua tilauksesta, ilmeisesti Italiasta. Hinta oli tuo 548,58 + rahti. En osannut käyttää kuponkeja/löytänyt toimivia. Paketissa tuli skuutti ja Ninebot-lukko. Ekan testilenkin perusteella toimiva laite. Drive-moodissa kulkee 25 Km/h, sport-moodissa 30 km/h. Ehkä itselle pieni yllätys, että ainakaan Drive-moodissa ei kovin vääntävä ylämäkeen ajettaessa, mutta oma aikaisempi kokemus on vain vuokralaudoista. Noin 25 km ajettu Drive-moodissa ja akun taso putosi puoleen (oma paino n. 70 kg), eli ihan hyvä tuntuu olevan. Perustelut miksi tilasin vanhemman, on kevyempi käsitellä vrt. G2 ja ajattelin, että jousitusta en tarvitse. Työssyissa voi vähän keventää etupyörää, niin ei tärähdä pahasti. Ajo tulee olemaan lähinnä kaupunkiajoa, jossa tien pinta aika tasainen pääosin.

IMG_20240516_145509.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on sama lauta.

Tuliko moottori GEN1 vai GEN2 versiolla?
Motors beginning with a serial number of ‘5’ or ‘6’ are the older generation or “Gen 1”.

The new generation motor, “Gen 2”, begins with a ‘9’.
 
Toimiiko dhgaten G2:ssa vakionopeudensäädin ilman kikkailuja? Vai pitääkö vaihtaa region tai jotain muuta säätöä?

Itsellä toimii, en siis ole maata määritellyt missään (mielestäni), ainoastaan rajoittimenpoistopiuhan laitoin kiinni mikä tuli mukana.
 
Drive-moodissa kulkee 25 Km/h, sport-moodissa 30 km/h. Ehkä itselle pieni yllätys, että ainakaan Drive-moodissa ei kovin vääntävä ylämäkeen ajettaessa, mutta oma aikaisempi kokemus on vain vuokralaudoista.
G2 on sama homma, drivessä aika laiska kiihtymään mutta sportilla lähtee huomattavasti nopeammin. Softilla saa varmaan täydet kiihtymiset myös muihin modeihin mutta itse ajattelin ulkoisia ohjelmistoja välttää

Mulla myös siinä ihan samannäkönen neliön muotoinen sarjanumerohomma, ilmeisesti tuo 2 gen siis niinkun luvattiinkin
 
G2 on sama homma, drivessä aika laiska kiihtymään mutta sportilla lähtee huomattavasti nopeammin. Softilla saa varmaan täydet kiihtymiset myös muihin modeihin mutta itse ajattelin ulkoisia ohjelmistoja välttää

Mulla myös siinä ihan samannäkönen neliön muotoinen sarjanumerohomma, ilmeisesti tuo 2 gen siis niinkun luvattiinkin
Näin sen varmaan kuuluukin olla. Eri tehorajat Drivessä ja Sportissa, ainakin Max G30 oli näin. Vakiona Max G30 näyttäs olevan Drivessä 14A ja Sportissa 25A, eli on siinä aika iso ero. Max G2 varmaan samoilla nurkilla, mut hankala sanoa kun siitä ei firmistä oo vielä korkattu ainakaan niin helposti räpellettäväks mitä se aiemmin oli Xiaomeissa ja Nineboteissa.

Jos sen nyt vaikka laskee ihan huvikseen, 36v akku ja se on 42v täyteen ladattuna. 42 x 25 = 1050w ja 42 x 14 = 588w. Nokkelimmat alkaa tässä vaiheessa miettimään et hetkonen eikös tässä oo 350w moottori jossa piikkiteho sen 700w max. Joo, on. Ei oo vaan koskaan merkinny noi moottoriin merkityt tehot mitään kun ne kestää huomattavasti isompiakin määriä kyllä. Laudoissa se controlleri määrää sen tahdin noin yleisesti ottaen, ei moottori. Ja jos nyt ihan suurennuslasilla ihmettelee niin Max G30 on myös tieliikennekäyttöön laiton, yli kilowatin imeskelee. Mut moottoriin merkitty 350w niin sillä sit mennään. Ei varmaan sekään tuu yllätyksenä et sama homma on kaikissa vehkeissä, moottorin teho merkitty ihan miten huvittaa ja todellisuus on sit jotain ihan muuta.

Custom firmiksillä saa sit noita virtarajoja kutiteltua. Jos tuntuu et alkaa ylämäissä hööga loppumaan niin sillä sit saa lisää vääntöä akunkeston hinnalla. Ei oo ees pakko huippunopeutta nostaa, helpottaa vaan mäissä. Ulkomuistista tais 35a olla aikalailla vielä turvallinen, toki vähän painosta riippuen. 120kg en välttämättä laittais 35a enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 297
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom