Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Lähestyisin tätä turvallisuusajatusta siitä suunnasta, että törmäys muuhun kevyeen liikenteeseen edustaa melko pientä osaa vahingoista. Töyssyyn, railoon, tasapainon katoamiseen, vauhdissa dekiltä astumiseen ja vaikka mihin käyttäjäperäiseen virheeseen kaatumiset ilman toista osapuolta ovat huomattavan yleisiä. Käsien ja kasvojen murtumat ovat kai aika yleisiä juuri yhden skuutin vahingoissa. Aivovammakaan ei ole ihme. Erilaisilla istuen ajettavilla hitailla läskipyörillä vastaavat vahingot ovat intuition mukaan vallan harvinaisia, enkä ihmettele jos harvinaisempia kuin perinteisesti polkupyöräillessä. Kontiomopon tai vastaavan päältä ei kaadu kovin korkealta.

Tietenkin läskipyörämopo on haitta ja vaara jos sitä käytetään väärin eli "meillä polvenkorkuiset ajaa mopolla kun nyt se on sallittua, tosi kätevää tämä nykyaika". Kahdeksanvuotiaat jalkakäytävällä pimeässä kulmassa kolme päällä 25 km/h(tai pahimmassa tapauksessa paljon kovempaa) ei naurata. Toisaalta kyllä sitä liike-energiaa on myös satakiloisessa karjussa, täydessä repussa ja 25 kilon laudassa, etenkin jos kulkua on lisätty yli sallitun.

Töheltäminen väistävänä osapuolena ajoneuvoliikenteen alle? En osaa vertailla läskiskuuttia, lautaa ja fillaria mitenkään järkevästi. Sen tyyppinen mokaaminen kaikilla sattuu, yleensä vain itseen.

Itse ajanut kaikilla noista kulkuneuvoista, eli läskiskuutilla, laudalla ja fillarilla (ja löytyy kaikki nytkin autotallista). Läskiskuutti ehdottomasti varsinkin omassa käytössä kaikista turvallisin, niin itselle kuin muille samaan aikaan liikkuville, varsinkin koska omaan selkäongelmien takia vähän huonon tasapainon ja seisoma asentokaan ei selän takia ole kunnollinen ajelu vaihtoehto itsellä, eli laudalla jos ajaisin, niin ei pysty yhtä turvallisesti ajamaan. Polkupyörä muuten ok ja turvallinen, mutta sillä ajaessakin selkä kipeytyy ja onhan sekin vähän kiikkerämpi ajaa.

Kaikissa noissa vaihtoehdoissa on silti omat hyvät ja huonot puolensa ja se mikä on toiselle turvallisin ja/tai paras ei sitä välttämättä toiselle ole.

Nuo sinun mainitsemasi pointit oli aika hyviä ja tosiaan onnettumuuksia potkulaudoilla valitettavasti herkemmin sattuu, sen huomaa jo uutistenkin määrästä, mutta tuota tosiaan sekoittaa vuokra laudoilla sattuneet onnettomuudet, mitkä varmastikin se isoin ongelma, ei oman laudan omistajat niinkään.
 
70km fiilispäivitys:
Äkkiä alkoi 25km/h tuntumaan raivostuttavan hitaalta, pyöräilijät vetää aina ohi hirveää vauhtia. Yllättävän hyvin onnistuu ajaminen jäälläkin tai kinoksessa, kunhan ei ole jäätynyt uria. En tiedä olenko jo paskonut jotain tuolla touhulla vai onko vain säätö huonosti, sisältä kun ottaa laudan niin jarrussa joku hinkkaa johonkin, mutta se loppuu aina jarrun painamisen jälkeen. Tällä kokemuksella MAX G2 arvosanaksi 5/5, joku sanoi, että sillä ajaminen tuntuu surffaukselta ja olen täysin samaa mieltä.
Kypärän osalta en ole vielä päättänyt
Tämäkin asia tullut nyt selväksi, hankin kypärän ehdottomasti jo ihan mielenrauhan takia, ajaessa jatkuvasti jyskyttää takaraivossa ajatus, että tökkää johonkin ja käy hassusti.
 
En tiedä olenko jo paskonut jotain tuolla touhulla vai onko vain säätö huonosti, sisältä kun ottaa laudan niin jarrussa joku hinkkaa johonkin, mutta se loppuu aina jarrun painamisen jälkeen.
Ennen jarrun avaamista varmistuisin siitä, että vapaaliike on järkevästi säädetty, kahva toimii sujuvasti, vaijeri ei töki, rumpujarrun käyttövipu tuntuu palauttavan hyvin ja tämän jälkeen kunnolla käytetään sitä mekaanista käyttöjarrua toivossa, että herkistyy.

tuota tosiaan sekoittaa vuokra laudoilla sattuneet onnettomuudet, mitkä varmastikin se isoin ongelma, ei oman laudan omistajat niinkään.
Juu, eiköhän ongelma yhteiskunnan tasolla toistaiseksi liity etupäässä vuokralautoihin joilla ajetaan paljon päissään ilman pottaa kaksi päällä, oudolla vehkeellä ja ehkä outoa reittiä. Kaatuessa telominen vaan luonnostaan on sekä yleisempää että vakavampaa seisten ajettavalla ultrakevyellä kuin senioriskootterin tapaisella kaksipyöräisellä de facto hitaalla sähkömoottoripyörällä. Sikäli oletan että vahinkomäärä vakuutuksen arviointiperusteena pitäisi kallistua siihen, että taittolaudat ovat vahinkoalttiimpia kuin läskit.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin asia tullut nyt selväksi, hankin kypärän ehdottomasti jo ihan mielenrauhan takia, ajaessa jatkuvasti jyskyttää takaraivossa ajatus, että tökkää johonkin ja käy hassusti.

Kyllä se kypärä hyvä on olla juu. Vaikka itse ei hölmöilisikään, niin aina voi joku muu olla se idiootti liikenteessä tai sitten laitteeseen tulee joku äkillinen yllättävä vika mikä aiheuttaa kaatumisen. Ja vaikka ei noistakaan välittäisi, niin näyttää ainakin nuoremmille liikkujille hyvää esimerkkiä.

Lisäksi kyllähän kypäriä löytyy vaikka minkämallisia, jos ei nuo vakio potat miellytä silmää. Itse en kehtaisi ajaa edes ilman kypärää, kun omalle pojalle sen tärkeydestä aina sanon.
 
Kypärä ehdottomasti. Se, että tietää itse osaavansa ajaa ei kerro tulevasta onnettomuudesta mitään.

Olen kokenut tyyliin kaikki kompastuskivet sähköskootin arjessa. Märät lehdet, märkä asfaltti, musta jää, pehmeä maaperä, kanttikivi, pimeälle metsätielle kaatunut puu mutkan takana.

Näistä kaikista oppinut kantapään kautta ja yhdellä nilkannyrjähdyksellä ja asfaltti-ihottumalla. Isoimmissa tälleissä ollut mukana kypärä ja kuuluu vakiovarustukseen tänäpäivänä.
 
Maanmuokkauskausi alkaa taas olla käsillä ja pitäisi saada järkihintainen sähköskuutti hiekkateillä tapahtuvia muutaman kilometrin siirtymiä varten. Hirveän kallista en viitsisi hankkia koska laite viskataan siirron ajaksi kaivinkoneen kauhaan ja sieltä ajellaan takaisin autolle. Rangella ei juurikaan ole merkitystä, toki pidempi aina parempi. Kuskilla painoa 100kg.

Suosituksia? Myös käytettyjä voi linkata. Ostaja itä-suomessa.
Tämä lähtikin taas tuttuun tapaan käsistä ja tuli tilattua dhgatelta g2 max:rolleyes: pitää varmaan keksiä kaivurin konepellille jokin kiinnitys kun ei tuota enää viitsi paiskata kauhaan kolisemaan.

Kokeilin kaikenlaisia kuponkeja ja koodeja mutta 642€ jäi vielä hinnaksi.
 
Olipa hauska tapaus, tulin kaupasta ja kasa nuoria jätkiä ihmetteli lautaa. Lähtivät sitten äkkiä pois ja halusin päästä vaahtoamaan laudasta (miksei tutuilla kiinnosta?o_O) joten huutelin perään, vähän ujosti alkoivat kyselemään ja neuvoin tietysti DHgaten.

Huomasin myös, että olen alkanut heilauttamaan keholla vauhtia kiihdytyksissä, kun havaitsin asian testailin sitä hetken ja mittarin mukaan vauhti hyppää heti suunnilleen 3-5km/h. Tekeekö kukaan muu tuota?
 
Kuluuko muilla Ninebot G2 max akku itsestään muilla? Täyteen ladattu ja 3 viikossa n. 15% hävinnyt (100>85). Ja apple my find ei ole ollut päällä (sovelluksessa ei päällä, ilmeisesti kuitenkin se on aina päällä ilman mekaanista pois kytkentää).

Pienen tutkimisen jälkeen vaikuttaa olevan "normaali" < Kokemuksia kellään?
 
Viimeksi muokattu:
G30 ohjekirja sanoo kans että pitäis itsestään tyhjentyä, en ole moista huomannut kyllä

+lithium akut tykkää jos niitä säilyttää pitempiä aikoja vajaalla lautauksella, itsekkin pidän lataustason 85-60% välissä ja lataus 100% ainoastaan pitkiä matkoja varten
 
Kuluuko muilla Ninebot G2 max akku itsestään muilla? Täyteen ladattu ja 3 viikossa n. 15% hävinnyt (100>85). Ja apple my find ei ole ollut päällä.

Pienen tutkimisen jälkeen vaikuttaa olevan "normaali" < Kokemuksia kellään?

Jos siis oikein käsitin, niin G2 sisältää pahasti akkua purkavan marginaalimerkin poropietarihaitakkeen* joka on oletuksena päällä ja pitää haluttaessa disabloida fyysisillä kytkimillä. Kivaa ja helppoa kun sen tietää.

Videon selitys kuulosti myös siltä, että tuon toimenpiteen jälkeen varaus taas säilyisi kuten vanhassa Maxissa eli puolivaraus kestää helvetin hyvin pitkän talvisäilytyksen ajan ilman pelkoa että olisi keväällä tyhjä.

*Anteeksi suolaisuus mutta hiukan rasauttaa. Jäljitin vakiovarusteena on kyllä periaatteessa houkuttelevaa lisäarvoa, jos se vaan oikeasti toimii. Viime vuoden tarinoiden perusteella omppusysteemiin sidottu paska ei toimi edes käyttöönoton jälkeen muulla kuin iOs-sovelluksella koska webin kautta ei näe tageja ja findmy vaan pelkästään iLaitteet. Toivottavasti tietoni on vanhaa.

Kuitenkin 15% kolmessa viikossa on kausisäilytyslaitteen kanssa sellainen katastrofi, että varastointi- ja käyttöönottohuoltoihin pitää ehdottomasti sisällyttää kannen avaus ja dippivipujen kääntö. Protokolla pitenee niin, että tarvitaan melkein checklist ja huoltomuistio. :lol:

G30 ohjekirja sanoo kans että pitäis itsestään tyhjentyä, en ole moista huomannut kyllä

Tapahtuu erittäin hitaasti ainakin alkuperäisen G30 tapauksessa. Kyllähän siellä kannen alla BMS:n valo vilkkuu koko ajan.
 
A: Please avoid using or storing the vehicle and battery in an environment below -10°C or above 50°C (for example, do not put the vehicle in a car exposed to the sun in summer). Typically, in an environment of -10°C, the cruising range may only be half or less than that at normal temperature. After the temperature rises, the battery's cruising range will be restored. A fully charged vehicle will use up its stored power after about 120~180 days of standby. It is recommended to fully charge the vehicle at least every 90 days. Note: There is a smart chip inside the battery to record the charging and discharging of the battery. If it is damaged due to long-term non-charging, it will not be able to be charged again, and it will not be able to enjoy free warranty. (Reminder: Non-professionals are forbidden to disassemble the battery pack at will, otherwise it may cause serious safety accidents due to electric shock or short circuit)

Eli 90 päivän välein täyteen latausta suositellaan, osuuhan se hyvin kohille jos n 1% päivässä tippuu. Jollain vielä talvisäilytyksessä G2 Max, onkohan paljon akkua jäljellä ? Toki tämä oma on vasta kerran ladattu täyteen eikä edes vielä ajettu, joten ei välttämättä akkukaan täysin iskussa ole.
 
On kyllä paha jos noin äkkiä purkautuu. Käytännössä siis useimmat normaalisti toimivan käyttäjän laitteet tyhjenisivät hyvin epäterveellisesti pitkäksi aikaa joka talvi, jopa vähän miedommassa ilmastossa. Kuulostaa lähinnä suunnitellulta vanhenemiselta.

Toisaalta erilaisten skuuttien ohjeissa on kaikenlaista reikäpäistä säilytysneuvoa muutenkin. Jossain oli ilmeisesti lyijyakuista periytyvä superhuolellinen vastuunsiirtoneuvo ladata 30 päivän välein täyteen jos laite on pois käytöstä. Vanhenemista edistävä toimi tämäkin toki.
 
Minulta pöllittiin viime kesän lopuksi edellinen sähköpotkulauta oven edestä ja nyt pitäisi ostaa uutta tilalle. Aiempi oli tuttu ja turvallinen Max G30 II, vieläkö se on tällaiselle peruskäyttäjälle paras vaihtoehto? Tykkään tehdä "pitkiä" reissuja, 30-40 kilometriä, joka onnistui Maxilla yhdellä latauksella. Edelliseen lautaan ehti kahdessa kesässä kertyä 4150 kilometriä, että kovaa ajoa oli : )

Näköjään olisi tuo Max G30E II juuri sopivasti Verkkokauppa.comissa pienessä tarjouksessakin.
 
Tuli nyt sitten hankittua myös tuo G2 ja hintaan nähden vaikuttaa testiajon jälkeen lupaavalta. 35kmh rajoitin oli päällä heti kun laittoi maaksi ameriikan ja tuo cruise on kyllä kätevä ominaisuus myös. Jousien kanssa oli mukavaa vähän epätaisemmallakin alustalla.

Täydestä akusta oli jäljellä 61% nollakelissä 16km matkan jälkeen. Toki testiajossa oli paljon pysähtelyä ja kiihdyttelyä sekä 35kmh ajoa joten kesällä ns normaaliajossa varmasti kestää akku pidempään. Jäällä ajaessa oli kyllä helvetin liukasta joten ei tuo vakiorenkailla mikään talviajopeli ole.

Pitää nyt parinsadan kilometrin jälkeen tarkastella uudelleen, mutta ensivaikultema oli kyllä 5/5 kyseisestä keksinnöstä.
 
Minulta pöllittiin viime kesän lopuksi edellinen sähköpotkulauta oven edestä ja nyt pitäisi ostaa uutta tilalle. Aiempi oli tuttu ja turvallinen Max G30 II, vieläkö se on tällaiselle peruskäyttäjälle paras vaihtoehto? Tykkään tehdä "pitkiä" reissuja, 30-40 kilometriä, joka onnistui Maxilla yhdellä latauksella. Edelliseen lautaan ehti kahdessa kesässä kertyä 4150 kilometriä, että kovaa ajoa oli : )

Näköjään olisi tuo Max G30E II juuri sopivasti Verkkokauppa.comissa pienessä tarjouksessakin.
Max G2 on G30:n seuraajamalli

 

Onkos tämä nyt oikea malli ostettavaksi? Paino taitaa jäädä juuri alle sen 25 kilogramman rajan tuolla?

Valmistajan speksien mukaan paino on 24,3 kiloa.
Specifications

Rider

Minimum age 14+ years

Max. rider weight
120 kg (265 lbs)

Dimensions and

Product dimension - Unfolded
1210 x 570 x 1264

Product dimension - Folded
1210 x 570 x 605 mm

Net weight
24.3 kg (53.5 lbs)
Range

Range
Up to 70 km (43.5 miles)

Range in Standard Mode (D)
Up to 55 km (20 km/h)

Range in Sport mode (S)
Up to 50 km (25 km/h)

Range in Eco mode (E)
Up to 70 km (15 km/h)
Product Parameters
Speed
Up to 25 km/h (15.5 mph)

Shock absorption
Hydraulic front suspension and double spring rear suspension

Water resistance
IPX5

Battery

Battery capacity
551 Wh (15300 mAh)

Smart Battery Management System
Yes

Charging time
Approx. 6 hours

Motor

Climbing angle
Up to 22%


Power output
450 W

Maximum power
900W


Wheel drive
Rear wheel

Traction Control System (TCS)
Yes

Brakes
Brake
Electronic brake (rear) and drum brake (front)

Lights

Lights

Front (2.1 W high power) and Rear LED lights
Rear brake light
Yes


Ambient lights
No

Integrated Indicators
Yes, front and rear
Tyres
Tyres type
RideyLONG™ Self-sealing pneumatic tubeless tyres

Tyres size - Front
254 mm / 10 inch

Tyres size - Rear
254 mm / 10 inch

Connectivity

App monitor Yes
Bluetooth
Yes

NFC technology (for un/lock)
No

Apple Find My
Yes

Other

Folding mechanism
Easy folding (Require hands)
Info display
Full coloured info dashboard display


Information on LED Screen
Colour LED (speed, remaining power, modes, maintenance, bluetooth connection, left/right direction indicator)

Riding modes
3 Riding modes (Eco, Drive, Sport); 1 Walk Mode

Customizable Sport mode
Yes (except for the D version)

Cruise Control
No

Certified reflectors
Yes (front, rear and side E-MARK reflectors)

Insurance Plate Holder
Yes

Bell
Press bell

USB C port
No

*Theoretical Range: Tested while riding with a full battery,75 kg (165 lbs) load, 25°C (77°F), at the speed of 16 km/h (9.9 mph) on average on pavement.

Maksiminopeuden saa pidettyä 25 km/h

 
Onko joku ajellut sekä augmentilla sekä tuolla uudella Ninebotilla? Tällä hetkellä testissä ES210 (käytetty kappale) mutta tuntuu vähän rimpulalta eikä kräkättynä jaksa runsasta 100kg lastia raahata 29 km/h nopeampaa. Olisiko kannattavampi vaan ostaa G2 uutena?
 
Onko joku ajellut sekä augmentilla sekä tuolla uudella Ninebotilla? Tällä hetkellä testissä ES210 (käytetty kappale) mutta tuntuu vähän rimpulalta eikä kräkättynä jaksa runsasta 100kg lastia raahata 29 km/h nopeampaa. Olisiko kannattavampi vaan ostaa G2 uutena?
Mulla oli Augment aiemmin. En muista mallia, mutta sellainen jossa oli akku pystytangossa. Nyt on G2.
Osta vaan suosiolla G2. On ihan eri tavalla vääntöä kuin Augmentissa ja jousitus on myös hyvä mukavuustekijä.
 
Jahas, dhgatelta tuli viestiä että vaativat lisää toimitusmaksuja. Ilmoituksessa ilmoitettu "shipping to finland ~9€" kattaa vain toimituksen Suomen puolelle. Nurmes Pohjois-karjalassa onkin sitten jo liian kaukana ja pitäisi maksaa extraa.

Dear friend, your address is remote, please make up the shipping cost so that we can send express delivery to you through other channels.

I'm sorry to say that your shipping costs are just the normal shipping costs from Poland to Finland, but due to the remoteness of the area, additional shipping costs are currently required.
 
Onko normi softwarella mahdollista saada G2:sesta tuo rajotin sillain pois että pisteeseen x toimii moottori mutta antaa rullata sitten vapaasti siitä eteenpäin? Tuntuu tyhmältä kun lauta jarruttaa alamäkeen kun rajotettu nopeus saavutetaan :D
Ja miten tuota tankoa käännetään, nyt on vähän vinossa eturenkaaseen nähden




Jahas, dhgatelta tuli viestiä että vaativat lisää toimitusmaksuja. Ilmoituksessa ilmoitettu "shipping to finland ~9€" kattaa vain toimituksen Suomen puolelle. Nurmes Pohjois-karjalassa onkin sitten jo liian kaukana ja pitäisi maksaa extraa.

Dear friend, your address is remote, please make up the shipping cost so that we can send express delivery to you through other channels.

I'm sorry to say that your shipping costs are just the normal shipping costs from Poland to Finland, but due to the remoteness of the area, additional shipping costs are currently required.
Sama homma, taisi 40usd pyytää lisää
 
Tänään tuli G2 max Aliexpressin kautta tilattuna ja sopivasti syntymäpäivälle osui saapuminen. Pientä säätöä oli dpd kuljetusliikkeen kanssa kun eivät ilmoitelleet mitään toimitusajasta ja en ollut kotona kun yrittivät toimittaa. Meni sit reilu viikko lisää odottelua ja epätietoisuutta milloin laudan saa. Ei saanut edes hakea sitä lajittelukeskuksesta joka lähellä.
Nyt ajettu 30 km, 15 km suuntaansa ja toisessa päädyssä latasin akun. 93 kg kuljetti hyvin ja yllätyin jousituksista positiiviseati joita jäykistin. 15 km jälkeen oli akkua noin 50% jäljellä ja ajo oli hyvin vaihtelevaa, pysähdyksiä pajon, mäkiä, jne. Tasakaasua hitaammissa paikoissa oli hieman hankala ajaa kun moottori ns. nyki. Eli "kaasu' vaihteli on ja off vaikka vipua yritti pitää paikallaan samassa asennossa. Ei kyllä ollut iso murhe ja voi olla opittavaa kaasun käytössä. 35 kmh kulki tasaisella. Toivomuslistalla olisi omaan makuun leveämpi stonga ja erilliset jarrut etu- ja takapyörälle. Tyytyväinen olen ostokseen ja tosiaan jousitus yllätti. Kolme edellistä kautta ajanut vuokralaudoilla ja ne on aika kivirekiä. Tässä ensitunnelmat.
 
Jahas, dhgatelta tuli viestiä että vaativat lisää toimitusmaksuja. Ilmoituksessa ilmoitettu "shipping to finland ~9€" kattaa vain toimituksen Suomen puolelle. Nurmes Pohjois-karjalassa onkin sitten jo liian kaukana ja pitäisi maksaa extraa.

Dear friend, your address is remote, please make up the shipping cost so that we can send express delivery to you through other channels.

I'm sorry to say that your shipping costs are just the normal shipping costs from Poland to Finland, but due to the remoteness of the area, additional shipping costs are currently required.
Retkutuksen tuoksua ilmassa jos jälkikäteen pyytävät. Vai oliko jo alusta saakka tiedossa ?
 
Löytyykö täältä kokemusta MQi+ sähköskootterista? Tytölle mopo/skootteri hakusessa ja pohdin jos menisi suoraan sähköllä niin ei tarvi tankkailla ja tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

 
Löytyykö täältä kokemusta MQi+ sähköskootterista? Tytölle mopo/skootteri hakusessa ja pohdin jos menisi suoraan sähköllä niin ei tarvi tankkailla ja tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

Tuollaista hiukan kanssa katsellut, sattui lähitapiolan kanssa puheeksi. Olivat hiukan uteliaalla tuulella säilytyksen suhteen. Autotalli ei kuulemma paras paikka.
Mitään pykälää eivät olleet vielä sorvanneet.
Asuinrakennukseen olisi hyvä olla etäisyyttä kuulemma. Ja keskustelu tasoa kahvilla käynti.
 
Löytyykö täältä kokemusta MQi+ sähköskootterista? Tytölle mopo/skootteri hakusessa ja pohdin jos menisi suoraan sähköllä niin ei tarvi tankkailla ja tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

Muuta tietoa ei ole kuin että Niu on laatuvalmistaja.
 
Tuollaista hiukan kanssa katsellut, sattui lähitapiolan kanssa puheeksi. Olivat hiukan uteliaalla tuulella säilytyksen suhteen. Autotalli ei kuulemma paras paikka.
Mitään pykälää eivät olleet vielä sorvanneet.
Asuinrakennukseen olisi hyvä olla etäisyyttä kuulemma. Ja keskustelu tasoa kahvilla käynti.
Tuossahan on irrotettava akku, eli saisi pienennettyä paloriskiä kun ottaa akun irti kun ei aja, tai ainakin öisin. Mitä lukenut niin pitäisi olla ihan laatuvalmistaja kuten @erihyva totesi ja tuossahan on aika kehittynyttä tekniikkaakin. Tulisi varmaan itsekin ajettua välillä jos tuon ostaa, sen verran houkutteleva.:lol:

Tosiaan säilytys tapahtuisi etukatoksessa, ei suljetussa tilassa.
 
Löytyykö täältä kokemusta MQi+ sähköskootterista? Tytölle mopo/skootteri hakusessa ja pohdin jos menisi suoraan sähköllä niin ei tarvi tankkailla ja tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

Tossa on auttamatta vähän liian pieni akku jos tarkotus 45kmh ajella. Noi ajomatkojen arviot on aina ihan helvetin optimistisia ja mitattu jollain 15kmh vauhdilla 60kg kuskilla tasasella maalla ilman tuulta.

Tossa on 48v 42ah akku, eli sellanen 2000wh. 45kmh vauhdeilla tolla ei ihan hirveen pitkälle kyllä pötki. Vertailuna omassa laudassa on 60v 21ah akku, eli sen 1260wh. Tolla pääsee aikalailla maksimissaan sen 50km jos ajelee sellasta max 30-35kmh vauhtia, mut se alkaa kyllä sit tippumaan aika nopeasti jos nopeutta yrittää nostaa. Uumoilisin tolle about samanlaista 50km toimintasädettä optimiolosuhteissa, tolla on kuitenkin huomattavasti enemmän painoa kannettavana. Lisäks sähkövehkeissä sen kans huomaa vähän ikävästi kun akku alkaa hiipumaan et tehotkin alkaa häviämään. Mulla on oma epäilykseni siitä et meneekö toi edes tota 45 tietyn pisteen jälkeen enää.

Jos toi 50km riittää absoluuttisesti ihan kaikkeen niin sit ei varmaan kovin suurta estettä hankinnalle. Siinä on sit vaan se et jos joskus täytyykin päivän aikana päästä enemmän kun se 50km niin oot vähän niinkun kusessa sit siinä vaiheessa, toki ehkä jotain pikalatureita saa sun muuta mut ei se silti sitä muuta et toi 50km on kuitenkin aika vähän ja jos enemmän tarvii niin odotelluks menee jokatapauksessa. Ellei sit toista akkua ole, mut se nyt on vähemmän yllättäen tonkin menopelin kallein osa.

Ite ehkä vielä tässä vaiheessa kattelisin ihan perinteisiä nelitahtiskoottereita. Ei ne kuitenkaan juurikaan mitään kuluta et sillä sinänsä hirveitä kuluja sais kerrytettyä, huollot ehkä isompi vaiva mut kyllähän noita aikoinaan vaikka missä rassattiin ja ne jopa sen jälkeen vielä toimikin.
 
Retkutuksen tuoksua ilmassa jos jälkikäteen pyytävät. Vai oliko jo alusta saakka tiedossa ?
Sama maku jäi itsellekin. Ei ollut mitään muuta mainintaa kuin "shipping to finland 8,36€ via dpd"

50usd pyysivät minulta lisää postimaksuja, arvosteluihin joku muukin suomalainen oli kommentoinut samasta asiasta.

Mitäs tuon tietää jos siellä on joku varastoheppu keksinyt hyvän tavan tehdä sivubisnestä eikä laita tavaroita matkaan ennenkuin saa maksun. Maksu piti laittaa paypalilla leong2006@163.com -tunnukselle.

Kuinka sinulla meni @musikutteri

Ainakin itsellä on kakan makua suussa tässä vaiheessa enkä näillä kokemuksilla uskalla muille suositella. Jos sattuu saamaan viallisen tuotteen niin se pitäisi palauttaa Kiinaan mikä taas ei ole mahdollista eu maasta akun takia.
 
Sama maku jäi itsellekin. Ei ollut mitään muuta mainintaa kuin "shipping to finland 8,36€ via dpd"

50usd pyysivät minulta lisää postimaksuja, arvosteluihin joku muukin suomalainen oli kommentoinut samasta asiasta.

Mitäs tuon tietää jos siellä on joku varastoheppu keksinyt hyvän tavan tehdä sivubisnestä eikä laita tavaroita matkaan ennenkuin saa maksun. Maksu piti laittaa paypalilla leong2006@163.com -tunnukselle.

Kuinka sinulla meni @musikutteri

Ainakin itsellä on kakan makua suussa tässä vaiheessa enkä näillä kokemuksilla uskalla muille suositella. Jos sattuu saamaan viallisen tuotteen niin se pitäisi palauttaa Kiinaan mikä taas ei ole mahdollista eu maasta akun takia.
Maksoin sen muistaakseni 40usd. Tais siitä seuraavana päivänä lähteä ja viikonpäästä ilmestyi ovelle

Saisivat kyllä muokata nuo postituksensa oikein tuohon ilmoitukseenkin, itse jo odotin jotain lisämaksua kun luki aikaisempia viestejä täältä ja kun ajattelee loogisesti niin ihme jos puolastaa alle kympillä tuollainen 30kg jööti tulee ovelle
 
Maksoin sen muistaakseni 40usd. Tais siitä seuraavana päivänä lähteä ja viikonpäästä ilmestyi ovelle

Saisivat kyllä muokata nuo postituksensa oikein tuohon ilmoitukseenkin, itse jo odotin jotain lisämaksua kun luki aikaisempia viestejä täältä ja kun ajattelee loogisesti niin ihme jos puolastaa alle kympillä tuollainen 30kg jööti tulee ovelle
Tänne tuli 8,24e shippingillä. Tosin tilasin viime marraskuun lopussa. Hinta oli kaiken kaikkiaan n. 600e. Tuli viikossa ovelle.
 
Löytyykö täältä kokemusta MQi+ sähköskootterista? Tytölle mopo/skootteri hakusessa ja pohdin jos menisi suoraan sähköllä niin ei tarvi tankkailla ja tuo vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.

Kokemusta ei vielä ole itsellä noista tämän vuoden Huippukoneen uutuuksista, mutta löytyisi ainakin omasta mielestä ihan varteenotettavia malleja mopokäyttöön. Ja löytyy isolla akullakin, jos sellaiselle tarvetta. Noissa facebookin sähkömenopeli ryhmissä nuo mopo mallisetkin pääsääntöisesti pelkkää hyvää kuulluut. Itse ajelen kyseisen maahantuojan Ego City mallilla, joka vuodelta 2019 (polkupyörä versio). Ego sähköskootterit - Huippukone.com
 
Kylläpä säikäytti, turhan huolettomasti alkanut ajamaan ja yhtäkkiä lauta lähti vauhdilla liukumaan pois alta. Vielä ei tarvinut asfalttiin tutustua tarkemmin, jää loppui yhtä nopeasti kuin ilmestyikin ja pysyin pystyssä. Jatkossa sitten tarkemmin.

Mitenhän tämmöistä kannattaisi alkaa maalaamaan? Vähän katselin mitä tehneet ja kaikilla eri tapa, osa vetänyt metalliin asti paljaaksi pinnat ja osa vähän vain hioo. Entä itse maalit? Jos joku vaikka jonkun hyvän oppaan tietää niin kelpaisi.
 
Aliexpressissä näkyy myynnissä Ninebot F30 Plus. Kevyt malli haussa ja tuo näyttäisi spekseiltään sopivalta, mutta kyseistä mallia ei löydy Ninebotin virallisilta sivuilta. Onko se joku Kiina spesiaali vai mikä?
 
Tuo on ilmeisesti joku pk-seudun oma juttu, itse en ole ainakaan täällä pohjoisemmassa nähnyt kenenkään vievän lautaa sisälle. Sitäkin pohtinut kehtaako ottaa esim. pikkukauppaan talutettavaksi vai ei, ei aina jaksaisi pultata kiinni.
Meillä ihan välillä näkee kanssa täällä pohjoisemmassa. Itse olen mukana kuljettanut sen muutaman kerran kun on tullut extemporena käytyä kaupassa eikä lukko ole tullut mukaan. Erikseen myyjiltä vielä kysellessä ovat sanoneet että ei hätää, kun kerran vehkeellä ei ajeta sisällä. Vielä ei ole kieltoja myöskään näkynyt.

Oma ajelu jää kyllä nyt auttamatta vähemmäksi ja siirtynee mahdollisesti tyttären ajoon lähestulkoon pysyvästi, kun itse hyppäsin sähköpyöräkelkkaan työsuhde-edun vuoksi. Pyörää ei kauppaan ainakaan saa vietyä.
Toistaiseksi maistuu kyllä tuo että saa vähän jalkoja vispata ettei ihan seisoskeluksi mene.

Mitä tuohon aiemmin käytyyn vakkarikeskusteluun tulee niin aika harvoin matkaa töihin ajaessa edes vapautan sormea kaasulta, vaikka vakkari onkin jo päällä. Pärjäisin hyvin ilmankin kyllä.

Sitten taas usein risteyksiä ennakoidessa tykkään kaasun käytöllä hidastaa, mikä vakkarin kanssa tarkoittaa kaasun napauttamista, eli ylimääräinen toimi taas, sen sijaan että vapauttaisi vain kaasun.

Muistaakseni omassa sai softalla säädettyä vakkarin käytön ja voisi tuon kytkeä poiskin. Ei varmasti teinin lautareissuja vaarallisemmaksi tee jos sen poistaisi.
 
Jos nyt ostaisit budjetti edellä, mahdollisimman halvan sen parempi^^ niin minkä laudan ostaisit? Tai onko nämä leasing palvelut ok? Ja saako ne irtisanottua "heti".
 
Mulla nuo kympit oli täältä foorumilta toiselta käyttäjältä ostetut käyttämättömät. En tiedä oliko tarkalleen Pro2 tai yleensä Xiaomin vehkeisiin tarkoitettu vai ehkä johonkin Segwayhin. Joka tapauksessa ne olivat sen karvan verran liian isot.

Jos onnistut sopivan kokoiset kympin nakit sinne laittamaan niin hyvä, mutta jos ne on yhtä lailla isot kuin omani niin en kyllä toivo pahimmalle vihamiehellenikään sitä urakkaa mitä siitä koitui.

Oma lauta oli softamodattu kulkemaan 35km/h (80kg kuskilla) tasaisella ja täydellä akulla. Renkaiden vaihdon kanssa huiput nousi 39km/h:n, mutta se oli laitteen oma ilmoitus. Softassa oli rengaskoon muutos huomioitu, mutta todellista nopeusmittausta ei tullut millään muulla laitteella tehtyä.

Pehmeämpi kyyti, no joo. Itse tykkään aina ajella päkiöiden varassa (älä kysy miksi) mikä antaa kivan jousituksen pohkeesta, eli tuo kyydin pehmeys itselläni ei ollut niin merkittävä kuin ehkä jollakin muulla olisi.

Vuosi eteenpäin oli kuski saanut vähän lisää elopainoa ja sitten ei enää mäet nousseetkaan ihan hirveän hyvin enää. Kun akku oli puolillaan niin Ylämäki™ meni 17km/h alkuvauhdeilla ja joskus alamäen juurelle pysähtyessä ja siitä lähtemällä onnistui laite ylikuumenemaan ja sammuttamaan itsensä. Pienet jäähdyttelyt ja taas jaksoi käynnistyä, mutta ei se silti mäkeä noussut.

Akkuahan tuo isomman renkaan pyöritys syö nopeammin. Tasaisella pääsee saman matkan akulla, mutta nopeammin tietysti. Ylämäissä tuo voimasuhde kääntyy epäedulliseksi ja akkua kuluu kuin leipää, koska momentti on huonompi.

Toki kova vauhti oli kivaa, mutta en kyllä kenellekään suosittelisi enää. Meidänkin pikkukylällä oli pitkää suoraa töihin eikä vastaantulijoita juuri ollut, mutta jossakin tiheämmin asutussa paikassa on ihan hölmöjen hommaa mennä urku auki mopon vauhtia tuollaisella.

Vanteellehan tuollainen kympin nakki menee aika kivuttomasti, mutta kun koettaa sitä perinteistä 8.5":sta ährätä siihen takaisin niin en edes viitsi sanoa.

Oma valinta tietysti, mut mä en uskalla kymppejä suositella kyllä siinä pelossa että ne on hiukan liian isot. Se 9.2" on varmasti aika hyvä kompromissiratkaisu ja on tullut nyt myyntiin varmaan juuri sen takia että ne kympit ei aina ihan istu.

Sitten niihin halpoihin kumeihin vielä sen verran että itse onnistuin puhkomaan kympin ajossa kun joku terävä meni läpi. Orkkiskumeja en koskaan ole onnistunut puhkomaan. Ehkä tuuria, ehkä parempi laatu, en tiedä, mutta se halvin Kiinan kura voi tosiaan olla melko huonolaatuista.

Tuli nyt kumminkin Alista tilattua tuo 10" setti kun sai halvalla 21€, saa nähä mitä sieltä tulee
 
Aliexpressissä näkyy myynnissä Ninebot F30 Plus. Kevyt malli haussa ja tuo näyttäisi spekseiltään sopivalta, mutta kyseistä mallia ei löydy Ninebotin virallisilta sivuilta. Onko se joku Kiina spesiaali vai mikä?
En keksinyt mikä Kiina spesiaali tuo on, joten laitoin Ninebot F2 Pro E mallin Verkkiksestä, kun oli ennakkomyyntitarjouksessa.
 
Nyt tuli nakit, pitäis laakerit vaihtaa samaan syssyyn, kelpaako esim. Puuilosta joku perus Wurth?
Ilmeisesti ostit sitten vanteineen? Itse ostin pelkät kumit (sisä- ja ulkosellaiset) jotka pyöräytin samoille vanteille eli tarvetta muulle ei ollut.

Laakereita en osaa sanoa; ehkä joku muu osaa, mutta äkkiseltään en usko että niissä niin montaa liikkuvaa osaa on (heh, missähän olisi enemmän liikkuvia osia kuin laakereissa) että saman kokoisella hirveän paljon vikaan voisi mennä, mitä nyt se että ne hajoavat paskan laadun vuoksi kesken ajon.
 
Auton takakonttiin heitettävää potkulautaa etsimässä, jolla lähinnä "ilmaiselta parkkipaikalta" siirtyy 500m-3km ja toki takaisinkin päin vuoden ympäri. Eli ei kovin kummoiset vaatimukset, paitsi ois toki näppärä ladata välillä autosta käsin. Lieneekö moisia saatavilla jostain tai halvalla.
 
Auton takakonttiin heitettävää potkulautaa etsimässä, jolla lähinnä "ilmaiselta parkkipaikalta" siirtyy 500m-3km ja toki takaisinkin päin vuoden ympäri. Eli ei kovin kummoiset vaatimukset, paitsi ois toki näppärä ladata välillä autosta käsin. Lieneekö moisia saatavilla jostain tai halvalla.
Vuoden ympäri on noilla vehkeillä vähän ikävä kun rengas on mitä on. Xiaomin Lite-mallin laudat varmaan riittää tuollaiseen ajoon. Ei niissä kummoinen akku ole mutta ei ole hintakaan. Se onko se 1,2,3 vai 4 ei juuri tee eroa jos käyttö on vaatimatonta. Pienemmän numeron omaavat vanhemmat mallit tietysti ovat edullisempia. Muutoin erot niiden välillä on aika minimaalisia.

Autossa lataaminen noille vehkeille kyllä on vähän niin ja näin. Vissiin joitakin latureita on olemassa mutta en tiedä kuinka tehokasta se on.

Tietysti rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta kyllä mä sanoisin et Xiaomi tekee ihan peruslaatuiset (ei halvinta Kiinan kuraa) entry level -laudat edullisempaan hintaluokkaan.
 
Autossa lataaminen noille vehkeille kyllä on vähän niin ja näin. Vissiin joitakin latureita on olemassa mutta en tiedä kuinka tehokasta se on.
Suurin ongelma on löytää siihen lautaan sopiva stepup-poweri muttei sekään ole mitenkään mahdoton. Joihinkin on näkynyt suoraan valmistakin.
Toisaalta, jos integroitu laturi niin tarvitaan invertteri joita saa liki mistä tahansa ja hakkuripoweri kelpuuttaa varsin huonolaatuisenkin jännitteen. Tosin häviöiden määrä kasvaa kun jännite muutetaan useammassa portaassa.

Monessa laudassa lataus on lopulta kaukana pikalatauksesta joten mitään estettä ei ole päästä samaan nopeuteen myös autossa. Tosin lataus olisi hyvä pystyä tekemään pääosin ajon aikana. Varsinkaan suuremmalla akulla varustetun lataaminen tyhjästä täyteen auton seistessä ei kovin hyvä ajatus ole.

Toki autoissa on eroja mutta vähänkin uudemmissa on monessa varsin tehokas laturi. Eli sen osalta ei ole ongelmaa laudan latauksessa jos samaan aikaan ei ole pakko käyttää kaikkia mahdollisia sähkölaitteita ja sitä tehokkainta olemassa olevaa lisävalopaneelia tuplana. Ja jos itse virittelee latauksen niin järki mukana ja sulakepuoli kuntoon niin ei pala koko auto.
Tietysti rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta kyllä mä sanoisin et Xiaomi tekee ihan peruslaatuiset (ei halvinta Kiinan kuraa) entry level -laudat edullisempaan hintaluokkaan.
Xiaomia katsoisin itsekin. Tai toki vaihtoehtona joku muu tunnettu merkki. Mitään merkitöntä, kiinalaista halppista en ottaisi.
 
Onko joku tässä keväällä kysellyt liikennevakuutuksia laudoille? Minkä hintasia? OP erityisesti kiinnostaa kun sieltä löytyy kaikki muutkin vakuutukset.
Taitaa olla itellä vakuuttaminen edessä kun paino mukavasti 26kg.
Lautana G30 jonka oma painohan toki jää reippaasti alle 25kg, mutta vähän tuppaa sharksetit painamaan edessä ja takana + lisäakkuhan tuossa möllöttää myös.

Ohimennen tästä kysäsin OP:lta kun muissa vakuutusasioissa sinne soittelin.
Kyseinen nainen ei tiennyt mitään mistään lakimuutoksista tai liikennevakuutuksen vaatimuksesta jos potkulauta yli 25kg :)
Myönnän että olin pikkusen yllättynyt, mutta enpä jaksanut alkaa siinä opettamaan sitten sen enempää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 774
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom