Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Olen tätä kehunut aikaisemmin mutta nyt on pakko vetää sanoja takaisin ja harkita, tilaako samanlaisen vai jonkun muun.
Heti julkaisusta käytännössä tuon hankein ja nyt on akku siinä kunnossa, ettei yhtä auton rengasta saa tyhjästä täyteen. Alkuun onnistui aivan mainiosti. Nyt alkaa herjaamaan heikosta akusta käytännössä heti kun käynnistää.

Toivottavasti on vain oma kappale mutta sanotaanko, ettei vakuuta. Ei vaikka taisin tuon reilun kolmisen kymppiä itsekin maksaa.
Eipä tuon fiksaaminen paljoa maksa, kaksi uutta 18650-akkua tarvitaan





Kannattaa samalla vaivalla ostaa laadukkailla Panasonicin tai Samsungin kennoilla varustetut akut, eikä säästää niitä viimeisiä pennejä
 
Eipä tuon fiksaaminen paljoa maksa, kaksi uutta 18650-akkua tarvitaan





Kannattaa samalla vaivalla ostaa laadukkailla Panasonicin tai Samsungin kennoilla varustetut akut, eikä säästää niitä viimeisiä pennejä

Tämä on todella hyvä pontti. Tottakai montaa laitetta voi korjata ja kannattaakin, se on aivan totta. Jokainen ei kuitenkaan tee tällaisia.

Mutta... Jos tuollainen laite kestää jonkun kymmenen latauskertaa niin pidän kyllä kelvottomana. Kennoja en ole vielä toki katsonut mutta ihan jo mielenkiinnosta teen sen. Näkee, onko käytetty miten kuralaatuista kennoa ja täsmääkö netistä löytyviin kokemuksiin.
 
Jokainen saa olla vapaasti mitä mieltä haluaa. Kerroin vain oman kokemuksen.

Puran tuon kun jaksan ja katsastan kennot. Mutta tiedän myös oman käyttöni joten tuossa on latauskertoja varmuudella selvästi alle 50 kappaletta. Jos sillä käytöllä ja lataamisella katoaa reilusti kapasiteettia niin omasta mielestäni kyse on viallisesta laitteesta.
Ja toki, auton rengas on kokeiltu aikanaan. Nyt olisi ollut tarve samaan mutta potku hiipui reilusti etuajassa.

Luonnollisesti näitä voi ostaa joka toinen vuosi uusia mutta kovin ekologistahan tämä ei ole. Eli lämpimästi toivon oman kappaleen olleen heikoilla kennoilla.

Joo ei siinä mitään ja tolla latausmäärällä kuulostaa kyllä vialliselta. Alkuperäisen kuvauksen speksit oli vaan sen verran laveat (pitkä ja epämääräinen käyttöaika ja auton renkaan täyttökyvyttömyys esimerkkinä joka on enemmän äärikäyttötapaus tolle vehkeelle) niin jäin vaan miettiin onko aidosti viallinen vai ihan normaalia kulumista. :)
 
Joo ei siinä mitään ja tolla latausmäärällä kuulostaa kyllä vialliselta. Alkuperäisen kuvauksen speksit oli vaan sen verran laveat (pitkä ja epämääräinen käyttöaika ja auton renkaan täyttökyvyttömyys esimerkkinä joka on enemmän äärikäyttötapaus tolle vehkeelle) niin jäin vaan miettiin onko aidosti viallinen vai ihan normaalia kulumista. :)
Kieltämättä oletin, että tuo on suurimmalle osalle varsin vähällä käytöllä oleva laite johon tulee latauskertoja varsin vähän ja niissäkin ladataan vain osa akkujen kapasiteetista. En tiedä edes omasta mutta muutamassa kymmenessä tosiaan lasketaan.

Mutta tosiaan tuo pystyy videonakin olevien testien mukaan täyttämään tyhjän renkaan ongelmitta. Siksi valitsin sen esimerkkinä. Vastaavasti olen toki tuon olemassaolon aikana katsonut renkaiden vaihdon yhteydessä paineet ja korjannut ne oikeiksi. Se taas on hyvin joustava käsite joten kokeilin tänä vuonna tyhjään renkaaseen.

Käyttöajasta en ole varma joten siitä tuo "heti alussa hankittu", todellisuus on varmasti myöhemmin jos ajankohta jostain löytyy.

Kuitenkaan se heti lataamisen jälkeen käytössä alkava "akku tyhjä" ei anna hyvää kuvaa. Jos purkaa varausta, on matkassa mukana aika kelvoton. Akkujen eliniän heiketessä toki auttaa yksittäiseen renkaan täyttöön mutta sillä ollaan kaukana luvatusta.

Tyhjästä täyteen -kapasiteetin mittasin jo. Pitää katsoa, löydänkö excelin. Joka tapauksessa oli reilusti alle luvatun. Purku on haasteellisempi. Purkanen tuon ja mittaas kunhan jaksan
 
Itse ajoin eilen pidemmän lenkin kun hain kesäauton hallilta ajoon. Meinasi jäädä haku ekaan suojatien ylitykseen (pyörätien jatke/auto kääntymässä). Vanhempi mies tuli vanhan farmari-Volvon kanssa ja ei huomannut minua. Tein täysjarrutuksen ja sain pysäytettyä noin 10 sentin päähän autosta. Huh, onneksi olin hereillä.
Nyrkkisääntönä "autot ei väistä ennenkuin ne on pysähtyy". Aivan surutta jotkut ajaa pyörätien päälle kun näkeevät että skuutti tulossa, liekkö katkeroituneet iltalehtien skuutteihin liittyvän uutisoinnin takia...

Aivan järjetön vaikutus rengaspaineilla laudan kulkuu vaikka kädellä tuntu että ilmaa olisi vielä renkaissa "tarpeeks". Pumppasi käsin ilmaa niin paljon kun sai koska aina kun sen pumpun venttiilin irrottaa niin tuntuu että lähtee vitusti ilmaa pois
laitoin uuden paksumman O-renkaan tuohon adapteriletkun liittimen pohjalle mikä tuli laudan mukana, loppui vuoto irtiruuvattaessa.
 
Asiaa on varmasti ennenkin käsitelty, mutta jatkuva renkaiden vaihto alkaa jo pikkuhiljaa vtuttaan. Pojalla käytössä ja en tiedä missä se tuolla ajelee :angry:

Mites nuo honeycomb renkaat vertautuu noihin normi ilmatäytteisiin mukavuuden kannalta? Onko tiedossa erittäin epämiellyttävä kokemus vai onko lähellekään ns. "normi" rengasta? Poika nyt ei varmasti eroa huomaa, mutta itekki tulee välillä käytyä sekuvain ajelemassa ja olis mukava ettei tuntuis hampaiden tippuvan suusta siinä ajellessa :smile:
 
Asiaa on varmasti ennenkin käsitelty, mutta jatkuva renkaiden vaihto alkaa jo pikkuhiljaa vtuttaan. Pojalla käytössä ja en tiedä missä se tuolla ajelee :angry:

Mites nuo honeycomb renkaat vertautuu noihin normi ilmatäytteisiin mukavuuden kannalta? Onko tiedossa erittäin epämiellyttävä kokemus vai onko lähellekään ns. "normi" rengasta? Poika nyt ei varmasti eroa huomaa, mutta itekki tulee välillä käytyä sekuvain ajelemassa ja olis mukava ettei tuntuis hampaiden tippuvan suusta siinä ajellessa :smile:

Melkein 3k km ajellu honeycombeilla ja hampaat vielä tallella. On se mukavaa kun voi lasinsiruista yms ajella päältä pelkäämättä että renkaalle kävisi mitään. Jos ajelee asfaltilla niin enpä sanoisi että pahemmin eroaa vs ilma. Toki jos ajelee paljon kivi ja hiekkateitä, niin sitten varmaan ajomukavuus kärsii, mutta eipä ole minua haitannut.
 
Aivan järjetön vaikutus rengaspaineilla laudan kulkuu vaikka kädellä tuntu että ilmaa olisi vielä renkaissa "tarpeeks". Pumppasi käsin ilmaa niin paljon kun sai koska aina kun sen pumpun venttiilin irrottaa niin tuntuu että lähtee vitusti ilmaa pois. Noh, tänään kokeilin niin veti loivaan ylämäkeenkin tuo 300w F30D 20km/h, kun viimeksi se hyytyi alle 10km/h vauhtiin. Sää oli myös aikalailla sama kuin viimeks joten ei siitäkään johtunut.

ST-linkillä myös laitettu vanhempi DRV ja 25km/h regioni.

Kannattaa ostaa akkukäyttöinen pumppu, niin saa paineet kohdalleen ilman suurempaa vaivaa :) Sormilla puristelemalla on aika arpapeliä.
 
Tämä on todella hyvä pontti. Tottakai montaa laitetta voi korjata ja kannattaakin, se on aivan totta. Jokainen ei kuitenkaan tee tällaisia.

Mutta... Jos tuollainen laite kestää jonkun kymmenen latauskertaa niin pidän kyllä kelvottomana. Kennoja en ole vielä toki katsonut mutta ihan jo mielenkiinnosta teen sen. Näkee, onko käytetty miten kuralaatuista kennoa ja täsmääkö netistä löytyviin kokemuksiin.

Itsellä ainakin 2 vuotta kestänyt samainen pumppu ihan ongelmitta. Käytössä ollut autonrenkaiden paineiden tasauksessa, sekä laudan renkaita varten.
 
Eipä tuon fiksaaminen paljoa maksa, kaksi uutta 18650-akkua tarvitaan





Kannattaa samalla vaivalla ostaa laadukkailla Panasonicin tai Samsungin kennoilla varustetut akut, eikä säästää niitä viimeisiä pennejä


Kiitos tästä, en ole edes ajatellut asiaa näin pitkälle :) Erinomaista tietää, että 2 kpl kennoja vaan sisällä, niin tuon vaihdon voi tehdä hyvin itsekin, kun hyytyy. Samalla hankkii laadukkaat uudet kennot ja lataa ne kennot sitten ennen asennusta täysin samaan ominaisjännitteeseen, jolloin toimivat ideaalisimmalla tavalla.
 
ihan vinkkinä että laakerin irrotukseen voi koittaa tämmöstä 12mm (tai ehkä jopa 13mm) paksuista pulttia ja sitten nitkuttelee puolelta toiselle.
 

Liitteet

  • pultti.jpg
    pultti.jpg
    48,6 KB · Luettu: 25
Miks? Riippuen siitä missä asut niin kannattaa kans siihen varautua et jonakin päivänä pääset pohtimaan et mitäs tällä akulla nyt tekee kun se runko on lähteny jonkun matkaan tai muuten vaan jotain ilkivaltaa tehty. Ihan samalla tavalla se akku syttyy tuleen myös ilman runkoa kun rungon kanssa, jos sitä joku kuumottelee. Jos taas ongelmana on tila niin seinäteline tjsp on kätevä, jos huolena lattiat niin itellä on alustana pahvia jonka leikkelin tosta laitteen paketista.
Koska tässä kerrostalossa missä asun ei ole pyöräkellarissa pistorasioita eikä hissiä joten en mielelläni ala joka ajon jälkeen tuota lautaa kantamaan portaita pitkin kämppään sisälle kolmanteen kerrokseen.

Asiasta kukkaruukkuun. Tilasin tuon HX X9 Maxin RDE:stä tiistaina ja se tuotiin tänään minulle. Ostamisessa ja toimituksessa ei ollut mitään ongelmia kuten täällä varoiteltiin joten kaikki ok sen suhteen. Akku on tällä hetkellä latauksessa ja pitää vielä kunnon U-lukko hälyttimellä hankkia tuolle niin pääsen sitten testailemaan. Ulkoisesti näyttää pätevältä menopeliltä.
 
Olen tätä kehunut aikaisemmin mutta nyt on pakko vetää sanoja takaisin ja harkita, tilaako samanlaisen vai jonkun muun.
Heti julkaisusta käytännössä tuon hankein ja nyt on akku siinä kunnossa, ettei yhtä auton rengasta saa tyhjästä täyteen. Alkuun onnistui aivan mainiosti. Nyt alkaa herjaamaan heikosta akusta käytännössä heti kun käynnistää.

Toivottavasti on vain oma kappale mutta sanotaanko, ettei vakuuta. Ei vaikka taisin tuon reilun kolmisen kymppiä itsekin maksaa.

Täällä sama homma, viime keväänä ostettu laite ja täytetty polkupyörän renkaita ja skootin renkaita maksimissaan 30 kertaa. Akku täyteen ladattuna ilmoittaa ensimmäistä rengasta täytettäessä alhaisesta akun varauksesta.
 
Koska tässä kerrostalossa missä asun ei ole pyöräkellarissa pistorasioita eikä hissiä joten en mielelläni ala joka ajon jälkeen tuota lautaa kantamaan portaita pitkin kämppään sisälle kolmanteen kerrokseen.

Asiasta kukkaruukkuun. Tilasin tuon HX X9 Maxin RDE:stä tiistaina ja se tuotiin tänään minulle. Ostamisessa ja toimituksessa ei ollut mitään ongelmia kuten täällä varoiteltiin joten kaikki ok sen suhteen. Akku on tällä hetkellä latauksessa ja pitää vielä kunnon U-lukko hälyttimellä hankkia tuolle niin pääsen sitten testailemaan. Ulkoisesti näyttää pätevältä menopeliltä.
Jaa, no jokainen toki tavallaan mut mä kyllä väitän et alle 25kg painavaa lautaa kantaa kyllä useemman kerroksen ihan ilman ongelmia vaikka ei oliskaan hirveen iso kaveri. Oma lauta painaa sen +35kg ja ite oon kohtalaisen luuviulu tälleen muutenkin 183cm/60kg ruhollani, eikä ton kanssa oo sen suurempia ongelmia kantaa useammatkaan rappuset. Aika usein totakin roudaillu kaverin kämppään kolmanteen kerrokseen rappusia, oma kämppä on tokassa kerroksessa niin vähän helpompi mut kun sitä muutaman viikon alkukesästä nostelee niin se alkaa jostain kumman syystä kyl muuttumaan vaan helpompaan suuntaan.

Pointtina siis se et ihan turhaan oikeasti otat riskejä sen suhteen et sille rungolle tapahtuu jotain siellä pyöräkellarissa. Mut tosiaan jokanen tavallaan, ite kyllä vaan suosiolla kantaisin ja ajattelisin senkin sit jonkinlaisena hyötyliikuntana.
 
Pointtina siis se et ihan turhaan oikeasti otat riskejä sen suhteen et sille rungolle tapahtuu jotain siellä pyöräkellarissa. Mut tosiaan jokanen tavallaan, ite kyllä vaan suosiolla kantaisin ja ajattelisin senkin sit jonkinlaisena hyötyliikuntana.
Asun sen verran sivistyneellä alueella, ettei sille mitään tapahdu kellarissa johon pääsee vain avaimella eikä sinne ole ikkunoitakaan mistä murtautua.
 
Koska tässä kerrostalossa missä asun ei ole pyöräkellarissa pistorasioita

Ostamisessa ja toimituksessa ei ollut mitään ongelmia kuten täällä varoiteltiin joten kaikki ok sen suhteen.
Ei pyöräkellarissa edes saa ladata näitä vaikka oliskin pistorasia. Hyvä jos saa edes säilyttää akun kanssa.

Toivottavasti ongelmia ei tule myöskään jatkossa, jos joutuu takuuasioiden kanssa tekemisiin. Mutta RDE:stä tosiaan on oma ketju.
 
Ei pyöräkellarissa edes saa ladata näitä vaikka oliskin pistorasia. Hyvä jos saa edes säilyttää akun kanssa.

Toivottavasti ongelmia ei tule myöskään jatkossa, jos joutuu takuuasioiden kanssa tekemisiin. Mutta RDE:stä tosiaan on oma ketju.
Toivotaan, ettei tarvitse takuuseen turvautua. Tällä hetkellä pähkäilen, että millaista U-lukkoa tosiaan olisin hankkimassa. Tällä hetkellä tuo Kryptonite Evolution Series 4 Standard turvaluokituksella 8/10 huokuttaisi aika paljon.
 
Mitä nyt kattelin noita kryptonitejä, onhan se mekaanisesti kestävä mutta avainten malli on sama kuin halpislukoissa
voisin sanoa että maltillisempi lukko + tärinästä aktivoituva varashälytin varmaan parempi investointi
 
Mitä nyt kattelin noita kryptonitejä, onhan se mekaanisesti kestävä mutta avainten malli on sama kuin halpislukoissa
voisin sanoa että maltillisempi lukko + tärinästä aktivoituva varashälytin varmaan parempi investointi
Varkaiden osuus jotka osaa tiirikoimalla tjsp väkivallattomalla keinolla avata lukot on kyllä niin absoluuttisen olematon et en tätä kyllä ajattelis edes riskinä.

Sinänsä se ja sama minkä lukon hommaa. Jos sitä ei saa rälläkää kevyemmällä välineellä auki ja käyttää vähän järkeä siinä et minne ja mihin kellonaikaan ja kuinka pitkäks aikaa jättää niin aika pitkälle pääsee tolla jo.
 
Täällä sama homma, viime keväänä ostettu laite ja täytetty polkupyörän renkaita ja skootin renkaita maksimissaan 30 kertaa. Akku täyteen ladattuna ilmoittaa ensimmäistä rengasta täytettäessä alhaisesta akun varauksesta.
Eli eipä taida olla vain yksittäisen kappaleen ongelma. Ikävää jos laajemmaltikin on hyvä laite pilattu huonoilla akuilla. Varsinkaan Suomen hinnoilla kun ei ole edes ilmainen.

Jaa, no jokainen toki tavallaan mut mä kyllä väitän et alle 25kg painavaa lautaa kantaa kyllä useemman kerroksen ihan ilman ongelmia vaikka ei oliskaan hirveen iso kaveri. Oma lauta painaa sen +35kg ja ite oon kohtalaisen luuviulu tälleen muutenkin 183cm/60kg ruhollani, eikä ton kanssa oo sen suurempia ongelmia kantaa useammatkaan rappuset. Aika usein totakin roudaillu kaverin kämppään kolmanteen kerrokseen rappusia, oma kämppä on tokassa kerroksessa niin vähän helpompi mut kun sitä muutaman viikon alkukesästä nostelee niin se alkaa jostain kumman syystä kyl muuttumaan vaan helpompaan suuntaan.

Pointtina siis se et ihan turhaan oikeasti otat riskejä sen suhteen et sille rungolle tapahtuu jotain siellä pyöräkellarissa. Mut tosiaan jokanen tavallaan, ite kyllä vaan suosiolla kantaisin ja ajattelisin senkin sit jonkinlaisena hyötyliikuntana.
Omasta mielestäni tämä ajattelumalli ei ole mitenkään hyvä. Miksi sopeutua päin jotain hoidettuun tilanteeseen, miksi ei vaadi siihen muutosta?

Ja kumpi on suurempi riski, se laudan katoaminen pyörävarastosta vs se, että lauta on latauksessa asunnon eteisessä ja syttyy siinä? Eli kyllä, sen laudan ja fillarin jne paikka on ehdottomasti siellä varastossa, ei asunnon eteisessä. Eikä parvekkeella.
Myös se tuottaa vuositasolla kuluja ja haittaa naapurisopua kun joka toinen kulkee porraskäytävässä laudan / fillarin kanssa metelöiden ja vähintäänkin tahrien paikkoja.

Itse toivon, että asunnoissa säilyttäminen kiellettäisiin mutta tähän on vielä matkaa. Vaatinee sen useamman kuoleman jotta näin tapahtuu. Mutta audienssi vetämässä, katsotaan, millaista keskustelua paikallisten viranomaisten kanssa saadaan aiheesta.

Asun sen verran sivistyneellä alueella, ettei sille mitään tapahdu kellarissa johon pääsee vain avaimella eikä sinne ole ikkunoitakaan mistä murtautua.
Osin pyöräkellarit ovat toki mitä ovat mutta kyllä näitä fiksujakin riittää. Kulku on vain niillä, kenellä on oikeasti asiaa, avaimen käytöstä jää aina jälki jne. Ja lukitusmahdollisuudetkin kunnossa.
Ja jos kellari ei ole asianmukaisessa kunnossa, se tulisi asukkaiden toki vaatia sellaiseksi.

Ei pyöräkellarissa edes saa ladata näitä vaikka oliskin pistorasia. Hyvä jos saa edes säilyttää akun kanssa.
Kyllä saa, jos tila on varusteltu sen mukaan. Mutta se ei riitä jos seinällä sattuu olemaan pistorasia.
Myöskään säilyttämistä ei lopulta monessakaan paikassa kielletä, säännöt kun ovat niissäkin kivikaudelta. Toisaalta voi aina kysyä, onko mitään järkeä kieltää säilyttämistä.

Ja tosiaan, tällaisia asiallisia, latausmahdollisuuksin varustettuja paloturvallisia tiloja on Suomessa olemassa. Määrällällisesti varmasti vielä vähän mutta pari todella fiksua olen käynyt katsomassakin.

Varkaiden osuus jotka osaa tiirikoimalla tjsp väkivallattomalla keinolla avata lukot on kyllä niin absoluuttisen olematon et en tätä kyllä ajattelis edes riskinä.

Sinänsä se ja sama minkä lukon hommaa. Jos sitä ei saa rälläkää kevyemmällä välineellä auki ja käyttää vähän järkeä siinä et minne ja mihin kellonaikaan ja kuinka pitkäks aikaa jättää niin aika pitkälle pääsee tolla jo.
Vaikka se lukko aukeaisi sivuleikkureilla niin helpommin lähtee lauta, jossa ei ole lukkoa ollenkaan. Ja toisaalta taas järeän lukon kanssa joku voi aina vääntää sen laudan solmuun jos on huonossa paikassa. Enkä olisi ollenkaan yllättynyt jos jossakin kohdassa alkaa katoilla akkuja. Niillä on arvonsa ja jos lukittua lautaa pääsee vähänkin kääntelemään niin pohja auki ja akku mukaan käy todella nopeasti.

Absoluuttisen olemattomasta olen hieman eri mieltä. Halvemman lukon avaa lähes kuka tahansa pienellä harjoittelulla ja varsinkin halvat numerolukot aukeavat kokemattomallakin helposti. Mutta onko tällä merkitystä? No eipä suuresti. Pääasia kun on viereistä lautaa paremmin lukittu.
 
Omasta mielestäni tämä ajattelumalli ei ole mitenkään hyvä. Miksi sopeutua päin jotain hoidettuun tilanteeseen, miksi ei vaadi siihen muutosta?

Ja kumpi on suurempi riski, se laudan katoaminen pyörävarastosta vs se, että lauta on latauksessa asunnon eteisessä ja syttyy siinä? Eli kyllä, sen laudan ja fillarin jne paikka on ehdottomasti siellä varastossa, ei asunnon eteisessä. Eikä parvekkeella.
Myös se tuottaa vuositasolla kuluja ja haittaa naapurisopua kun joka toinen kulkee porraskäytävässä laudan / fillarin kanssa metelöiden ja vähintäänkin tahrien paikkoja.
Mulle loppujenlopuks yks lysti missä kukakin lautaansa säilyttää. Onks sillä kuitenkaan paloturvallisuuden kannalta yhtään mitään väliä onko se akku latauksessa sisällä rungon kera vai ilman? Tuskin sitä akkua nimittäin syttyessään kiinnostaa et onko se laudassa kiinni vaiko ei. Tässä tapauksessa nimenomaan kyse siitä et runko jätetään pyöräkellariin ja akku tuodaan normaalisti sisälle lataukseen. En nää ite kovinkaan suurta eroa siihen et tuoko koko laudan vai vaan akun.

Ei mun laudan kantaminen rapussa tuota merkittävästi enempää ääntä kun muutkaan sitä rappua käyttävät ihmiset. Saatika tahri paikkoja sen enempää mitä kengätkään. En mä nyt jumalauta sitä visko pitkin seiniä siellä tai tarkotuksella käy pyörittelemässä koko romua mudassa ja sit tuo sitä sisälle.
 
Itsellä kulkee kätevästi päivittäin kantaen noin 47kg painava sähköpyörä. Mukana usein ostokset sivulaukussa tai ostoskasseissa roikkuen. Ja väitän, että yhtään enempää ääntä ei siitä tule kuin, että kävelisin ilman pyörää. Ja renkaat ei kosketa maata ( käytävän lattiaa) kuin silloin kun avaan oveni. Eikä vauhti edes pahemmin hidastu, vaikka muutama kerros kannettavana.
 
Mulle loppujenlopuks yks lysti missä kukakin lautaansa säilyttää. Onks sillä kuitenkaan paloturvallisuuden kannalta yhtään mitään väliä onko se akku latauksessa sisällä rungon kera vai ilman? Tuskin sitä akkua nimittäin syttyessään kiinnostaa et onko se laudassa kiinni vaiko ei. Tässä tapauksessa nimenomaan kyse siitä et runko jätetään pyöräkellariin ja akku tuodaan normaalisti sisälle lataukseen. En nää ite kovinkaan suurta eroa siihen et tuoko koko laudan vai vaan akun.

Ei mun laudan kantaminen rapussa tuota merkittävästi enempää ääntä kun muutkaan sitä rappua käyttävät ihmiset. Saatika tahri paikkoja sen enempää mitä kengätkään. En mä nyt jumalauta sitä visko pitkin seiniä siellä tai tarkotuksella käy pyörittelemässä koko romua mudassa ja sit tuo sitä sisälle.
Kannattaa joskus vetää henkeä ensin, se helpottaa.

Kyllä puhuttiin akusta mutta kyllä, sen laudan ja akun paikka on aivan muualla kuin asunnossa. Mutta jos asunnossa on vain pelkkä akku, se on huomattavasti helpompi peittää / sammuttaa tms jos syttyy tuleen.
Ja kyllä sillä on aika monelle merkitystä, kantaako koko laitetta vai vaan akkua. Samoin varmasti jossain kerrostaloyksiössä arvostaa sitä, jos sisällä on vain akku vs koko laite.

Ja ehkä juuri sinä et tuota häiriöitä mutta kyllä tuo on aivan todellinen ongelma ja lisääntyy myös koko ajan. Monella taholla asiaan vaan havahdutaan kovin myöhään.

Itsellä kulkee kätevästi päivittäin kantaen noin 47kg painava sähköpyörä. Mukana usein ostokset sivulaukussa tai ostoskasseissa roikkuen. Ja väitän, että yhtään enempää ääntä ei siitä tule kuin, että kävelisin ilman pyörää. Ja renkaat ei kosketa maata ( käytävän lattiaa) kuin silloin kun avaan oveni. Eikä vauhti edes pahemmin hidastu, vaikka muutama kerros kannettavana.
Myöskään tuollainen laite ei kuuluisi asuintiloihin missään tapauksessa. Mutta otappa kadulta tusina kaveria niin niistä kymmenen kunnolla tuota ei kanneta tuosta vaan, vauhti hidastuu, kolhitaan seiniin, tungetaan hissiin jne.

Kysehän ei ole yksittäisen henkilön tekemisestä vaan siitä, että kaikki eivät toimi samalla tavoin.

En tiedä fillariasi mutta painosta päätellen voi ajatella kyseessä olevan järeä peli, jolla oikeasti ajetaan maastossa ja kurassa ja monessa muussakin paikassa kelillä kuin kelillä. Jos tarjolla olisi järkevä ja turvallinen fillarivarasto ehkä jopa mahdollisuudella huuhtoa reissun kurat pois niin eikö se saisi harkitsemaan?
En siis syytä asunnossa säilyttäviä vaan paremminkin sitä, ettei hoideta muita vaihtoehtoja kuntoon. On aivan järjetöntä pitää sitä kaatopaikkaa muistuttavaa pyörävarastoa kun sen voisi myös nykyaikaistaa oikeasti palvelevaksi.
 
En tiedä fillariasi mutta painosta päätellen voi ajatella kyseessä olevan järeä peli, jolla oikeasti ajetaan maastossa ja kurassa ja monessa muussakin paikassa kelillä kuin kelillä. Jos tarjolla olisi järkevä ja turvallinen fillarivarasto ehkä jopa mahdollisuudella huuhtoa reissun kurat pois niin eikö se saisi harkitsemaan?

En siis syytä asunnossa säilyttäviä vaan paremminkin sitä, ettei hoideta muita vaihtoehtoja kuntoon. On aivan järjetöntä pitää sitä kaatopaikkaa muistuttavaa pyörävarastoa kun sen voisi myös nykyaikaistaa oikeasti palvelevaksi.

Toki jos olisi oikeasti varasto, johon voisi luottaa yli 6k€ pyörän. Eli ovessa pitäisi olla elekroninen lukitus, käyttäjän seurannalla (ja se kuka viimeksi ovesta mennyt varkauden aikaan olisi automaattisesti syyllinen / korvausvelvollinen (ja jos jättää esim oven auki tai päästää jonkun muun samalla avauksella niin sama homma syyllisyyden suhteen), ja nämä logit olisi helposti saatavilla, nythän poliisi ei niitä edes tutki). Sekä tietenkin kameravalvonta. Ja mahdollisuus ladata pyörää. Tämä toki vaatisi paljon muutoksia nykyisiin sääntöihin jne. Akkujahan ei saa ladata valvomatta, siksi omani lataan aina hereillä ja paikalla olessa. Tuo pesumahdollisuus olisi kyllä kätevä. Nyt pesen joko pyörän kerrostalon pihassa (Kärcher OC3 kannettava pyöräpesuri), jos on oikein likainen ja mutainen. Jos vähemmän likainen niin kannan suoraan kylppäriin ja pesen siellä. Ja kun pesty / kuivattu niin paikalleen ja akku lataukseen.
 
Tuskin sitä akkua nimittäin syttyessään kiinnostaa et onko se laudassa kiinni vaiko ei. Tässä tapauksessa

Ainakin tuossa vanhassa Inokimissa akku on paksun rungon sisässä eli jos syttyy niin mielummin siellä. Tosin ei sitä ole tehtykkään mukaan otettavaksi.
 
Toki jos olisi oikeasti varasto, johon voisi luottaa yli 6k€ pyörän. Eli ovessa pitäisi olla elekroninen lukitus, käyttäjän seurannalla (ja se kuka viimeksi ovesta mennyt varkauden aikaan olisi automaattisesti syyllinen / korvausvelvollinen (ja jos jättää esim oven auki tai päästää jonkun muun samalla avauksella niin sama homma syyllisyyden suhteen), ja nämä logit olisi helposti saatavilla, nythän poliisi ei niitä edes tutki).
Kuten todettua, itse koitan puhua kunnollisten varastojen puolesta. Se on ensimmäinen askel eteenpäin. Ja kun monessa paikassa on iloq tai vastaava muutoinkin, ei olisi kovinkaan suuri vaiva rajoittaa pyörävarastoon kulku vain niille, joilla siihen on tarve.

Automaattisesti syyllinen taas on turhaa haihattelua. Laki ei mahdollista tuollaista joten se siitä. Mutta lisää todella reilusti silti huolellisuutta kun on tiedossa jokaisesta käynnistä jäävän jälki.

Ja toki varastossa tulisi olla mahdollisuus järkevään lukitukseen. Tottakai, kaikki edellytyksen kuntoon.

Sekä tietenkin kameravalvonta. Ja mahdollisuus ladata pyörää.
Latausmahdollisuus tottakai. Se on vain halusta kiinni, ei ole merkittävä asia.
Kameravalvonnassa taas on omat haasteensa mutta heti en näe estettä, etteikö tilan käytön edellytys voisi olla kameravalvonnan hyväksyminen. Kustannus joka tapauksessa olematon.

Tämä toki vaatisi paljon muutoksia nykyisiin sääntöihin jne. Akkujahan ei saa ladata valvomatta, siksi omani lataan aina hereillä ja paikalla olessa. Tuo pesumahdollisuus olisi kyllä kätevä. Nyt pesen joko pyörän kerrostalon pihassa (Kärcher OC3 kannettava pyöräpesuri), jos on oikein likainen ja mutainen. Jos vähemmän likainen niin kannan suoraan kylppäriin ja pesen siellä. Ja kun pesty / kuivattu niin paikalleen ja akku lataukseen.
Moni pesee kylppärissä mutta mitään järkeähän siinä ei ole. Ja toki itsekin pesen tuolla OC:lla milloin mitäkin. Ketjun aiheen mukaisesti laudankin vaikka ulkovarastoon voi likaisenakin nostaa. Kätevä laite mutta onhan se aika tyyris normihinnalla.

Säännöt ovat joo... No joku ne on keksinyt mutta mitään järkeähän niissä ei ole. Suurin osa ei noudata sitä valvonnan alla lataamista millään tavoin jne joten ihan jo sillä olisi paras jos lataus tapahtuisi paloturvallisessa tilassa.
Itsekin rikon valvonnan alla lataamista. Kyllä lauta latautuu varastossa valvomatta mutta se on oma valinta. Pidän pienempänä riskinä jos siellä syttyy vs että toisin sisälle. Toki älyrasian kautta lataus jne joten kontrolloitavissa latausaikoja ja latauksen saa keskeytymään jos ei ole paikalla jne.

Ja kuten todettua, säännöt eivät lopulta siltikään estä järkevän tilan rakentamista. Tällainen on ollut myös asuntomessukohteena ja mainittuna monessa yhteydessä. Eli läpi on mennyt.

Ainakin tuossa vanhassa Inokimissa akku on paksun rungon sisässä eli jos syttyy niin mielummin siellä. Tosin ei sitä ole tehtykkään mukaan otettavaksi.
En tunne tuota kyseistä lautaa mutta ainakin osassa on tyyliin muovinen pohjalevy tai muu todella kevyt rakenne. Ei estä eikä oikeastaan edes hidasta paloa. Ainoastaan vaikeuttaa mahdollisuutta siirtää muuhun tilaan vs pelkkä akku.

Sähköautoissa toki aivan eri kokoluokan akut mutta turhaan palolaitokset eivät hanki kontteja, joihin voi upottaa koko auton. Sen akkupalon sammuttaminen on sikäli haastavaa.
 
Ainakin tuossa vanhassa Inokimissa akku on paksun rungon sisässä eli jos syttyy niin mielummin siellä. Tosin ei sitä ole tehtykkään mukaan otettavaksi.
Juu se runko hidastaa hieman sitä palon leviämistä ja mahdollistaa sen laudan ulos raahaamisen ehkä hieman paremmin. Toinen mahdollisuus jos ei ehdi ulos viskaamaan on viedä kylppäriin, suihkun alle, suihku täysille ja kylppärin ovi kiinni. Suihku hidastaa, rajoittaa ja jäähdyttää akkuapaloa, sekä "sitoo" osan myrkyllisistä kaasuista. Loput menee kylppärin ilmanpoistoventiilistä ulos. Lisäksi jos kylppäri on laatoilla varustettu niin pesu jälkeenpäin on helpompaa kun ei tarvitse maalata seiniä uusiksi ja uusia esim kankaisia sohvia jne.

Mistäkö tiedän. Erään sähköpyörän kiinalainen akku syttyi latauksessa. Vein sen tosiaan kylppäriin suihkun alle, ovi kiinni ja palokunnalle soittoa. Lopputuloksena oli pieni palanut jälki laatoissa, ja kylppärin pesu. Toki pyörä lähti nopeasti pois ja tilalle laadukkaampaa (ja kalliimpaa) pyörää. Piti kokea se, että halpaa ja hyvää ei saa samalla kertaa. Piti ostaa molemmat :D

Lisäksi on tullut käytyä palokunnan kanssa sytyttämässä ja kuvaamassa sähköpyörän akkupaloja, sytytimme siis tarkoituksella Sähköpyörän noin 800wh akkuja palamaan, niin irrallaan, kuin palosuojapussissa, sekä siihen tarkoitetussa metallisessa latauskotelossa. Metallinen latauskotelo esti esim hohtavana hehkuvien kennojen lentämisen ympäristöön. Ilman koteloa, kun akun kuoret olivat sulaneet hyvin nopeasti, ampui se jopa 7-8m päähän hohtavan kuumia kennoja. Palot alkoivat runsaalla savun muodostuksella ja metallisessa latauskotelossa sytytetty akku kesti parhaiten, ennenkuin liekit puskivat ulos. Siinä olisi ollut noin 50 sek aikaa reagoida kun savunmuodostus alkoi (tämän takia pitäisi olla paikalla ja hereillä kun akkua ladataan) Ja kantaa akku ulos, tai tosiaan vaikka kylppäriin.

Tuossa joku pieni pätkä meidän testeistä ilman ääniä. Voisi katsoa jos jaksaisi lisätä kaikki videot youtubeen.








Tuossa taas pieni pätkä Lipo palosuojapussissa. Ei hyödytä pätkääkään. Pahoittelut heiluvasta kuvasta, tuli käsivaralla kuvattua ns omaksi iloksi.

Samalla tuolla oli testissä Preston 50L li-ion sammutin
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa joskus vetää henkeä ensin, se helpottaa.

Kyllä puhuttiin akusta mutta kyllä, sen laudan ja akun paikka on aivan muualla kuin asunnossa. Mutta jos asunnossa on vain pelkkä akku, se on huomattavasti helpompi peittää / sammuttaa tms jos syttyy tuleen.
Ja kyllä sillä on aika monelle merkitystä, kantaako koko laitetta vai vaan akkua. Samoin varmasti jossain kerrostaloyksiössä arvostaa sitä, jos sisällä on vain akku vs koko laite.

Ja ehkä juuri sinä et tuota häiriöitä mutta kyllä tuo on aivan todellinen ongelma ja lisääntyy myös koko ajan. Monella taholla asiaan vaan havahdutaan kovin myöhään.
Mikään kohtalaisen kokonen akku ei syttyessään oikeen anna armoa sen vertaa et sitä kannattais alkaa sammuttelemaan tai mitään muutakaan, oli se laitteessa kii tai irrallaan. Se on ilmiliekeissä niin nopeasti ja palaa sen verran kuumana et siinä on keinot aika vähissä. Puhumattakaan niistä myrkyistä mitä sieltä vapautuu palaessa. Sä myös ite tiiät tän, mut pakko vissiin vängätä vänkäämisen ilosta.
 
Lisäksi on tullut käytyä palokunnan kanssa sytyttämässä ja kuvaamassa sähköpyörän akkupaloja, sytytimme siis tarkoituksella Sähköpyörän noin 800wh akkuja palamaan, niin irrallaan, kuin palosuojapussissa, sekä siihen tarkoitetussa metallisessa latauskotelossa. Metallinen latauskotelo esti esim hohtavana hehkuvien kennojen lentämisen ympäristöön. Ilman koteloa, kun akun kuoret olivat sulaneet hyvin nopeasti, ampui se jopa 7-8m päähän hohtavan kuumia kennoja. Palot alkoivat runsaalla savun muodostuksella ja metallisessa latauskotelossa sytytetty akku kesti parhaiten, ennenkuin liekit puskivat ulos. Siinä olisi ollut noin 30-45 sek aikaa reagoida kun savunmuodostus alkoi (tämän takia pitäisi olla paikalla ja hereillä kun akkua ladataan) Ja kantaa akku ulos, tai tosiaan vaikka kylppäriin.
Tämä on ihan asiaa ja näinhän se on. Levittää hyvin sitä paloa kyllä ja vaikeuttaa asiaan puuttumista.

Mutta... Jos akku on irroitettava, se on jonkinlaisessa suojakuoressa. Onko kiinteä varsinkaan fillarissa välttämättä sen paremmin suojattuna? Tai laudassa jossa tosiaan se muovinen pohja.

Tuo mainitsemasi savun muodostus on äärimmäisen tärkeä pointti. Jos yhtään on perehtynyt aiheeseen niin kuka haluaa olla jossain yksiössä, jossa et pääse edes parvekkeelle pakoon ja vahinko sattuu ulko-oven edessä? Mainitsemasi aikakin tuntuu ihan realistiselta ja siinä ajassa valitettavan moni lähinnä vain jäätyy ja hengittää savua.

Jokainen tekee omat valintansa mutta erillinen akku on mahdollista säilyttää ja ladata järkevässä, paloa hidastavassa pussissa / kaapissa jne. Toki näissäkään ei tarjontaa juurikaan ole, joka on kovin valitettavaa.

Pidän edelleen kiinni ajatuksesta, että asiaa ei ole ajateltu ollenkaan loppuun asti eikä riittävällä vakavuudella. Ilmeisesti ei ole kuviteltu laitteiden määrän kasvamista näin räjähdysmäisesti.
 
Vinkkejä tarvitaan kipeästi.
Miten tällaisen täyskumirenkaan saa vaihdettua? Moottorinjohtoa ei saa irti, eli lähettäminen renkaanvaihtopalveluun ei onnistu

Keitin rengasta 15min, asetin renkaan lattialle youtubesta löytyvän ohjeen mukaisesti. Sivelin fairyä kaikkiin kohtiin mikä liukastetta tarvitsi, kolmen rengasraudan avulla koitin vängätä ja koko oman kehon painolla seisoin päällä, mutta ei. Olisko just ja just puolet renkaasta paikalla korkeimmillaan, säkällä.
Omat paikat alko hajoamaan. Kolmantta päivää kiroan tätä työmaata o_O

Lautana Inmotion S1
Vihdoinkin sain äärettömän tiukan täyskumi/honeycomb renkaan asennettua moottori/vanne-yhdistelmän ympärille. Isot pojat sitä koitti, ja yksi random FB uhoaja "mä sen laitan, katotaa sitä hintaa sitte myöhemmi.." mutta eipä sitä kukaa onnistunu saamaan. Kaikki niksit käytetty varmasti.
Mutta sahkopotkulaudat.fi onnistui hommassa alle 10min. En nähnyt toimitusta mutta oletan että joku laite asiaa varten varmasti pojilla on, sen verran vikkelää oli, ja halpa myös: 25€, kun vein renkaan ja vanteen repussa paikanpäälle. Vaikka Lahti-Turku-Lahti -linja-auto oli 26€ ekstraa, niin kaiken arvoinen oli kyllä, täydet 555/5.
Ihan pikkasen rengas on vinossa mutta toivon mukaan käytöässä aikanaan menee paremmin paikalleen. Ei jaksa harmistua, kuukauden projekti kuitenkin jo.

Nyt kysyisin moottorin tiivisteistä:
Yrittäessäni itse asentaa rengasta moottorin ympärille, menin avaamaan moottorin suojana olleen metallilaatan. Iso virhe. Siinähän meni sitten sen metallilaatan alla olleet tiivisteetkin, mitä lie silikonia ollut? Nyt ei enää pysty kostealla kelillä ajamaan ollenkaan, koska riskinä on että vesi pääsee moottoriin.
Onko vinkkejä mitä tiivistettä sinne kannattaa laittaa?
 
Tuli sitten lopulta ostettua E-wheels E2S V2 MAX, muuten oiken menevä perus peli, mutta mutta todellinen nopeus näyttäis olevan 23.5km/h tuon 25km/h sijaan. Onko tuota mahdollista jotenki "kalibroida" tms, vai onko nyt sattunut vain susi käsiin ja reklamoinnin aika?
 
Tuli sitten lopulta ostettua E-wheels E2S V2 MAX, muuten oiken menevä perus peli, mutta mutta todellinen nopeus näyttäis olevan 23.5km/h tuon 25km/h sijaan. Onko tuota mahdollista jotenki "kalibroida" tms, vai onko nyt sattunut vain susi käsiin ja reklamoinnin aika?
Ei se nopeus ole mikään täsmällinen suure vaan helposti juurikin vähän alle maksimin rajan. Reklamoida voit mutta mihinkään se ei johda, käytät vain molempien osapuolten aikaa turhaan.

Mutta miten ne renkaat? Onhan varmasti paineet katsottu ja riittävät? Jos ei niin tarkistaen. Vaikuttaa kulkupuoleen.
 
Ei se nopeus ole mikään täsmällinen suure vaan helposti juurikin vähän alle maksimin rajan. Reklamoida voit mutta mihinkään se ei johda, käytät vain molempien osapuolten aikaa turhaan.

Mutta miten ne renkaat? Onhan varmasti paineet katsottu ja riittävät? Jos ei niin tarkistaen. Vaikuttaa kulkupuoleen.
Paineet tarkastetu ja laitettu ohjeiden mukaisiin spekseihin.
Kyllähä jos luvataab 25km/h ja mittari niin näyttää niin pitäisi se sen kulkea.
 
Paineet tarkastetu ja laitettu ohjeiden mukaisiin spekseihin.
Kyllähä jos luvataab 25km/h ja mittari niin näyttää niin pitäisi se sen kulkea.
Eli siis mitä siellä on painetta?

Ja jos tuohon pääsi firmikseen kiinni, sitä kautta onnistuu. En tosin tiedä, pääseekö. Joku muu kertonee.

Ja jos firmispäivitys (joka kannattaa tehdä hyvin harkiten) ei tilannetta muuta, lauta on täysin kunnossa eikä sille huollossa tehdä mitään.
 
Eli siis mitä siellä on painetta?

Ja jos tuohon pääsi firmikseen kiinni, sitä kautta onnistuu. En tosin tiedä, pääseekö. Joku muu kertonee.

Ja jos firmispäivitys (joka kannattaa tehdä hyvin harkiten) ei tilannetta muuta, lauta on täysin kunnossa eikä sille huollossa tehdä mitään.
No siellä oli firmis päivitts heti ja vaimo päivitti vaikka kielsin. Paineet kummassakin 60psi. Ohjeissa oli 55-60
 
Paineet tarkastetu ja laitettu ohjeiden mukaisiin spekseihin.
Kyllähä jos luvataab 25km/h ja mittari niin näyttää niin pitäisi se sen kulkea.

Toi on aika yleistä ja sama "ominaisuus" löytyy jokaisesta autosta eli mittari näyttää hieman yläkanttiin jotta rajan yli ei varmasti mennä. En tiedä skuuttien osalta mikä nyt on sitten todellinen juurisyy eli koitetaanko tosiaan pysyä rajan alla vai ihan vaan että saadaan kikkailtua pidempää rangea.
 
Toi on aika yleistä ja sama "ominaisuus" löytyy jokaisesta autosta eli mittari näyttää hieman yläkanttiin jotta rajan yli ei varmasti mennä. En tiedä skuuttien osalta mikä nyt on sitten todellinen juurisyy eli koitetaanko tosiaan pysyä rajan alla vai ihan vaan että saadaan kikkailtua pidempää rangea.
Edellinen halpa lauta veti juuri päinvastoin. Mittari näytti 25 ja todellinen vauhti lähempänä 27km/h :). Harmi kun muuten aika paska vehje
 
Toi on aika yleistä ja sama "ominaisuus" löytyy jokaisesta autosta eli mittari näyttää hieman yläkanttiin jotta rajan yli ei varmasti mennä. En tiedä skuuttien osalta mikä nyt on sitten todellinen juurisyy eli koitetaanko tosiaan pysyä rajan alla vai ihan vaan että saadaan kikkailtua pidempää rangea.
Kyllä tuo rangeen vaikuttaa ihan huomattavasti tuolla yläpäässä. Ja koska moni ei varmasti huomioi sitä pientä väärin näyttämää niin enpä yhtään ihmettelisi, jos rangen vuoksi on noin tehty.
Toisaalta en tunne jokaisen maan sääntöjäkään riittävän hyvin. Jos sitä 25 km/h ei saa ylittää yhtään, on pakko jättää pieni marginaali.

Toisaalta tuo tekee rangen vertailua vaikeammaksi. Osa puhuu siitä melkein oikeasta nopeudesta ja esim itse olen potkinut oman laudan näyttämään sitä oikeaa nopeutta. Varmasti moni muukin on näin tehnyt tai ainakin tietää näyttämän virheen.
 
Ja tosiaan, tällaisia asiallisia, latausmahdollisuuksin varustettuja paloturvallisia tiloja on Suomessa olemassa. Määrällällisesti varmasti vielä vähän mutta pari todella fiksua olen käynyt katsomassakin.
Lähinnä 2020-luvulla rakennetuissa taloissa voi hyvällä säkällä tuollainen tila olla. Seuraan uudisrakentamista ja näitä on tosiaan nyt ihan viime vuosina alkanut ilmestyä uusiin taloihin - mutta ei läheskään kaikkiin niihinkään. Muistan kyllä, että muutaman talon osalta olen nähnyt esitteessä mainostettavan jopa lukittavaa sähköpyörälle tarkoitettua latauspaikkaa, jollaisen voi ostaa autopaikan tapaan osakkeena. Mutta silti varmaan 99% laudan omistajista asuu taloissa, joissa pyörävarastossa ei latausta käytännössä sallita.
 
Lähinnä 2020-luvulla rakennetuissa taloissa voi hyvällä säkällä tuollainen tila olla. Seuraan uudisrakentamista ja näitä on tosiaan nyt ihan viime vuosina alkanut ilmestyä uusiin taloihin - mutta ei läheskään kaikkiin niihinkään. Muistan kyllä, että muutaman talon osalta olen nähnyt esitteessä mainostettavan jopa lukittavaa sähköpyörälle tarkoitettua latauspaikkaa, jollaisen voi ostaa autopaikan tapaan osakkeena. Mutta silti varmaan 99% laudan omistajista asuu taloissa, joissa pyörävarastossa ei latausta käytännössä sallita.
Kyllä, vain uusissa on suoraan tuota tarkoitusta varten tehtyjä tiloja. Ei muualla edes voi olla, ladattavat laitteet ovat kuitenkin niin uusi keksintö.

Mutta ei, järkevän, lukittavan jne tilan tarjoaminen ei ole mikään ongelma jos halua on. Lisäksi varsinkin kerrostalopuolella tilat ovat monesti betoniseinäisiä joten ainakin osassa vain palo-ovi on mahdollisesti tarpeen vaihtaa ja sen jälkeen tila täyttää vaatimukset. Muutoinkin tilat ovat monessa paikassa nykyisellään aivan surkeassa kunnossa eli käytännössä turhat. Silti jokainen asukas maksaa niistä. Ja järkevä tila palvelisi myös normi fillaristia jne.
Latausmahdollisuus toki erikseen mutta siinä ei ongelmia ole.

Ja kyllä, nykyisellään varmasti tuo 99% pitää paikkansa mutta siihen tulisi aktiivisesti puuttua. Kyse on halusta tai sen puutteesta. Ja joka tapauksessa lähes jokainen toimija löytää asian edestään joten tässä kohdassa olisi vielä saumaa olla jollakin tasolla edelläkävijä. Sitä tuskin kuitenkaan tulee tapahtumaan jos jokainen kantaa lautansa ja fillarinsa asuntoon protestoimatta asiaa mitenkään.

Tärkein pointti on kuitenkin se, että jos tai kun uusissa voidaan toteuttaa, on sama mahdollisuus vanhoissa. Se "pakko ladata asunnossa" ei siis ole edes viranomaisilla enää se ainoa, oikea ratkaisu.
 
Tuli sitten lopulta ostettua E-wheels E2S V2 MAX, muuten oiken menevä perus peli, mutta mutta todellinen nopeus näyttäis olevan 23.5km/h tuon 25km/h sijaan. Onko tuota mahdollista jotenki "kalibroida" tms, vai onko nyt sattunut vain susi käsiin ja reklamoinnin aika?

Kysy E-Wheelsin asiakaspalvelusta saako rajoittimen pois? Suht nopeasti vastailevat. Mulla oli viime kesänä samanlainen lauta ilman rajoitinta, niin silloin pystyi apin kautta asettamaan itse rajoittimen minne halusi. Esim. 27 km/h mittarin mukaan oli 25 todellisuudessa.

Nyt mulla on KingSong N12 Pro ja sama appi toimii siinäkin rajoittimen asettamiseen kuin tuosss E-Wheelsissä.
 
En kyllä lähtisi maksamaan taloyhtiölle erillisestä latauspistokkeesta varastossa;
Ostat laudan parin vuoden osarilla + 5-10€/kk latauspaikasta niin laudan hinta melkein tuplaantuu kahdessa vuodessa.
(eikä lukituksella ole merkitystä niin hiljaisessa paikassa)

En tiedä miksi suomessa vierastetaan ajoneuvojen sisä-säilytystä, jossain NY/SanFran on ihan normaalia ripustaa fillari olohuoneen seinälle telineeseen
 
En tiedä miksi suomessa vierastetaan ajoneuvojen sisä-säilytystä, jossain NY/SanFran on ihan normaalia ripustaa fillari olohuoneen seinälle telineeseen

Siellä taitaa olla vähemmän kurakelejä, kyllä mulla ainakin on laudat ja pyörä eteisessä, eihän se kerrostalossa ole optimaalinen ratkaisu mutta niiden jättäminen taloyhtiön pyöräkellariin on turhan riskialtista kun sinne pääsee ehkä 100 ihmistä eikä mitään valvontaa.
Vaikka ne menisikin vakuutukseen niin se aiheuttaa kuitenkin ylimääräistä säätöä ja odottelua, pyörää varsinkin kun tarvitsee työmatkoilla niin se ei oikein kestä kuukauden odottelua että saa uuden.
Ja vaikkei niitä edes varastettaisi niin joku kuitenkin kolhii niitä ja naarmujen korvaaminen alkuperäiskuntoon on vakuutuksen kanssa vielä ongelmallisempaa
 
En kyllä lähtisi maksamaan taloyhtiölle erillisestä latauspistokkeesta varastossa;
Ostat laudan parin vuoden osarilla + 5-10€/kk latauspaikasta niin laudan hinta melkein tuplaantuu kahdessa vuodessa.
(eikä lukituksella ole merkitystä niin hiljaisessa paikassa)

En tiedä miksi suomessa vierastetaan ajoneuvojen sisä-säilytystä, jossain NY/SanFran on ihan normaalia ripustaa fillari olohuoneen seinälle telineeseen
Itsellä tulee tuosta sisä-säilytyksestä mieleen ainakin kulttuurierot, säilytystilat ja ilmasto. Esim. monissa maissahan ihmiset kulkee sisälläkin kengät jalassa, niin ei varmaan niin paljoa häiritse jos jotain kuraa ynnä muutakin kulkeutuisi sisälle ja sitten kaikissa maissa ei välttämättä ole edes sellaisia yhteisiä varastotiloja mihin vaikkapa juuri pyöriä voisi jättää, niin osa varmasti jo ihan pakosta ne sisälle vie. Itse kuulun myös ihmisryhmään, kellä ei tulisi likaisia tai edes puhtaita laitteita mieleenkään ruveta sisälle kuskaamaan ja joka kerta en jaksaisi niitä pestä. Pakosta toki itsekin veisin, jos ei muuta järkevää vaihtoehtoa olisi. Omakotitalo asujana en joudu onneksi sellaista miettimään, kun voin viedä autotalliin kuivaan ja lämpimään.
 
Kyllä toi pyörien yms. säilytys asunnoissa ja etenkin parvekkeilla on lisääntynyt varmaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Se on tosi sääli, etteivät taloyhtiöt panosta noihin pyörävarastoihin - uusissakaan varastoissa on harvoin esim. runkolukitusmahdollisuutta, vanhoista nyt puhumattakaan. Monissa vanhoissa taloissa nämä varastot on vieläpä lähes käyttötarkoitukseensa sopimattomia.
 
Koska tässä kerrostalossa missä asun ei ole pyöräkellarissa pistorasioita eikä hissiä joten en mielelläni ala joka ajon jälkeen tuota lautaa kantamaan portaita pitkin kämppään sisälle kolmanteen kerrokseen.

Asiasta kukkaruukkuun. Tilasin tuon HX X9 Maxin RDE:stä tiistaina ja se tuotiin tänään minulle. Ostamisessa ja toimituksessa ei ollut mitään ongelmia kuten täällä varoiteltiin joten kaikki ok sen suhteen. Akku on tällä hetkellä latauksessa ja pitää vielä kunnon U-lukko hälyttimellä hankkia tuolle niin pääsen sitten testailemaan. Ulkoisesti näyttää pätevältä menopeliltä.

Äkkiä siihen tottuu, että joutuu kantamaan laitteen ylös nimimerkillä: 13kg ja 30kg laudan omistaja, joka asuu hissittömässä kerrostalossa 3.krs :) Kantamisesta myös tulee helpompaa pikkuhiljaa kun löytää kantoon tekniikan ja taitaa siinä samalla vahvistua lihaksetkin niin, että homma on mielekkäämpää.
 
Ja kumpi on suurempi riski, se laudan katoaminen pyörävarastosta vs se, että lauta on latauksessa asunnon eteisessä ja syttyy siinä? Eli kyllä, sen laudan ja fillarin jne paikka on ehdottomasti siellä varastossa, ei asunnon eteisessä. Eikä parvekkeella.
Myös se tuottaa vuositasolla kuluja ja haittaa naapurisopua kun joka toinen kulkee porraskäytävässä laudan / fillarin kanssa metelöiden ja vähintäänkin tahrien paikkoja.

Itse toivon, että asunnoissa säilyttäminen kiellettäisiin mutta tähän on vielä matkaa. Vaatinee sen useamman kuoleman jotta näin tapahtuu. Mutta audienssi vetämässä, katsotaan, millaista keskustelua paikallisten viranomaisten kanssa saadaan aiheesta.


Osin pyöräkellarit ovat toki mitä ovat mutta kyllä näitä fiksujakin riittää. Kulku on vain niillä, kenellä on oikeasti asiaa, avaimen käytöstä jää aina jälki jne. Ja lukitusmahdollisuudetkin kunnossa.
Ja jos kellari ei ole asianmukaisessa kunnossa, se tulisi asukkaiden toki vaatia sellaiseksi.

Tää on vähän sama kuin kaupassa laudan taluttaminen, joka pitäisi toki kieltää erityisen vaarallisena toimintana tai ainakin varoiksi. Kaiken kieltämisen hinku vaan tuntuu joillain olevan niin kovin verissä, jos asia ei sovi omaan näkemykseen tai maailmankuvaan 100% :)

Kerrostalossa saa myös kokkailla kaasuhellalla tai sähköliedellä. Montako paloa ja vaarallisia tilanteita näistä aiheutuu vuositasolla? Noh paljon enemmän kuin laudan akkupaloista. Ehkä olisi syytä miettiä, josko kerrostalossa kokkaaminen pitäisi kieltää. Kerrostalon pihalle voisi rakentaa turvallisen erityisen rakennuksen tai alueen kokkausta varten.

Kerrostalossa saa sytyttää myös kynttilöitä. Montako paloa ja vaarallisia tilanteita näistä aiheutuu vuositasolla? Huomattavasti enemmän kuin akkupaloja. Ehkä pitäisi kieltää kynttilöiden sytyttelyt kerrostaloissa kokonaan, että vältytään vaaratilanteilta :) Luvanvaraiseksi tavalliset kynttilät tai korkeintaan ammattilaisille ns. tilaisuuksia varten luvan alle.

Samalla myynnissä olevat pihasoihdut ja roihut voi korvata esim. mielikuvituksella.

Kerrostalon parvekkeella saa myös grillata ja mm. hiiligrilliä ei kielletä erikseen, mutta ei sitä myöskään suositella käytettävän. Näkisin myös, että kännissä olevat grillaajat parvekkeella grilleineen voivat olla astetta vaarallisempaa toimintaa oli sitten kyseessä kaasu tai hiiligrilli :)Grillaaminen kerrostaloasunnon parveekkeella pitäisi varmasti turvallisuuden takia kieltää, ettei mitään sattuisi.

Mielestäni kerrostalossa asuvalla on ja pitää olla täysi oikeus omaan asuntoonsa ja siihen mitä siellä säilyttää, jos sitä ei ole erikseen kielletty jollain erityisen hyvällä syyllä. Akkupalot ovat kuitenkin hyvin harvinaisia, jos laite on asianmukaisessa kunnossa, sekä laite on yleisesti laatutuote. Se, että jollain tapahtuisi akkupalo, niin se on toki ikävä tilanne, mutta muutama akkupalo vuositasolla ei pitäisi liikuttaa suuntaan tai toiseen, jos aletaan vertailemaan muita palovaarallisia toimintoja, joita saa harjoittaa omassa kerrostaloasunnossaan.

Tilanne on myöskin se, että yli 90% kerrostalojen kellarivarastoista tähän ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Vanhoissa kerrostaloissa ei ole edes tilaa kunnollista säilytystä varten. Ennen sitä on mielestäni aivan turhaa edes yleisellä tasolla unelmoida erityisistä kielloista, jotka vain haittaavat asukkaiden elämää.

Vaahtosammutin on myös hyvä hommata muutenkin asuntoon oli lauta tai ei. Sammutuspeitteet katson itse "kynttilöiden sammutukseen". Isotkaan sammuttimet eivät nykyisin maksa paljoa ja niillä saadaan myöskin se harvinaisempi akkupalo laannutettua ainakin sen verran, että apua saa paikalle. Nykyisin löytyy myös markkinoilta ihan akkupaloihin suunniteltuja vaahtosammuttimia, jotka jäähdyttävät palopesäkkeen tehokkaammin.

Kotivakuutus korvaa ja hoitaa loput.
 
Viimeksi muokattu:
Säännöt ovat joo... No joku ne on keksinyt mutta mitään järkeähän niissä ei ole. Suurin osa ei noudata sitä valvonnan alla lataamista millään tavoin jne joten ihan jo sillä olisi paras jos lataus tapahtuisi paloturvallisessa tilassa.
Itsekin rikon valvonnan alla lataamista. Kyllä lauta latautuu varastossa valvomatta mutta se on oma valinta. Pidän pienempänä riskinä jos siellä syttyy vs että toisin sisälle.

Puhut asioiden kieltämisestä koskien akkulaitteiden kantoa kerrostaloasuntoon, koska koet akkupalon olevan vaarallinen ja tämä on syy juuri tähän näkemykseesi.

Et kuitenkaan itse valvo kertomasi mukaan akun latausta latauksen aikana lainkaan. Lakiin ei ole kirjoitettu, että jokaisen akkukäyttöisen laitteen omistajan pitäisi latausprosessia vahtia, mutta erittäin suositeltavaa se on turvallisen käytön ja latauksen kannalta. Akkupalot kun tapahtuu useimmiten juuri latauksen aikana. Suositusten mukaan akkua ei pidä myöskään ladata ns. "yön yli" valvomatta.

Itse vahdin ja olen aina paikalla himassa hereillä, kun akun latausprosessi on käynnissä oli sitten kyse puhelimesta tai sähköhammasharjasta. Koskaan en poistu asunnosta tällöin. Vaahtosammutinkin seisoo huoneiston kulmassa varalta :)

Lataan lautojen akkuja välillä 30-80% useimmiten, joten senkin vuoksi olen itse paikalla valvomassa latausprosessia tehden muita asioita samalla.

Näin yleisellä tasolla onhan toki niin, että keskusteluissa kaksinaismoralismia voi harjoittaa omissa jutuissaan, kunhan muistaa siirtää itsensä ensin arvostelun ulkopuolelle :)
 
Viimeksi muokattu:
Tilanne on myöskin se, että yli 90% kerrostalojen kellarivarastoista tähän ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Vanhoissa kerrostaloissa ei ole edes tilaa kunnollista säilytystä varten. Ennen sitä on mielestäni aivan turhaa edes yleisellä tasolla unelmoida erityisistä kielloista, jotka vain haittaavat asukkaiden elämää.
Mutta ei, järkevän, lukittavan jne tilan tarjoaminen ei ole mikään ongelma jos halua on. Lisäksi varsinkin kerrostalopuolella tilat ovat monesti betoniseinäisiä joten ainakin osassa vain palo-ovi on mahdollisesti tarpeen vaihtaa ja sen jälkeen tila täyttää vaatimukset. Muutoinkin tilat ovat monessa paikassa nykyisellään aivan surkeassa kunnossa eli käytännössä turhat. Silti jokainen asukas maksaa niistä. Ja järkevä tila palvelisi myös normi fillaristia jne.
Latausmahdollisuus toki erikseen mutta siinä ei ongelmia ole.
Melko selvästi mielestäni esimerkiksi tuossa yllä lainatussa kirjoitettu, että kaipaan järkeviä tiloja. Tarkoitushakuisesti jätit tämän luonnollisesti huomiotta.

Et kuitenkaan itse valvo kertomasi mukaan akun latausta latauksen aikana lainkaan. Lakiin ei ole kirjoitettu, että jokaisen akkukäyttöisen laitteen omistajan pitäisi latausprosessia vahtia, mutta erittäin suositeltavaa se on turvallisen käytön ja latauksen kannalta. Akkupalot kun tapahtuu useimmiten juuri latauksen aikana. Suositusten mukaan akkua ei pidä myöskään ladata ns. "yön yli" valvomatta.
Mielenkiintoinen tulkinta. En ole missään kohtaan kertonut, etten valvo lainkaan. Suora fyysinen näköyhteys lautaan puuttuu, säilytyspaikkaan tällainen on. Sekin löytynee tästä ketjusta, että laturi on etäohjattavan rasian perässä. Virran valvontaa, kello-ohjausta jne. Jostakin myös oletus siitä, että tilassa ei voi olla palovaroitinta. Eikä vikavirtasuojaa. Kameraa ei enää ole, sillä tuli tunnit täyteen.

Siitä pidän edelleen kiinni, ettei kerrostalossa eteinen ole oikea paikka ladata. Jos vielä parvekkeeton, poistuminen asunnosta on todella vaikeaa jos eteisessä syttyy palo. Ja jos todella huono tuuri käy, on syttyy se palo sillä hetkellä kun käy wc:ssä / suihkussa tms. Mukava paikka jäädä ansaan.

Loppu pelkkää offtopicia ja sanojen suuhuni laittamista jälleen kerran. En näe mitään tarvetta lähteä siihen mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 672
Viestejä
4 492 024
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom