Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Samaa alamäkijarrutusta on G30 Maxissakin. Maksimit on Kuopion mäkiin 35 km/h ollut jolloin alkaa piipata. Yleensä siinä 30km/h pyörii. Ei tuo itseä ole haitannut. Samoissa mäissä on sit pyörällä tullut mentyä 40-50 km/h

Joo enemmän tossa vaan yllätti ton aggressiivisuus joka ei pienissä alamäissä päästä nopeutta yli 25km/h. En tiedä mikä siinä mentaalipuolella häiritsee kun vauhti ei kasva yhtään alamäkeen. Toinen on sitten toi pienimuotoinen sekoilu kun alamäki päättyy. Mut joo kokonaisuuteena varmaan enemmän totuttautumiskysymys.

en suosittele +20km/h menemään alamäkeen KERS päällä, generoi niin helvetisti virtaa isoilla nopeuksilla että alkaa varmasti kaapelit sulamaan

M365 Tools näyttää generoinnin negatiivisena, itsellä kävi jo pienessä mäessä -300W kulutus mikä on 3x suurempi kuin normaali latausnopeus

Saa nähdä onko G2 Maxissa tämä sama heikkous mutta en kyl ala erikseen alamäissä jarrutteleen vauhteja alle 20km/h. Pitää toivoa että toi "tyyppivika" johtojen kanssa on G2:ssa korjattu. En kyllä muutenkaan usko että ihan noin varovainen pitää olla kun muutenhan noista olisi käytännössä jokainen hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä onko G2 Maxissa tämä sama heikkous mutta en kyl ala erikseen alamäissä jarrutteleen vauhteja alle 20km/h. Pitää toivoa että toi "tyyppivika" johtojen kanssa on G2:ssa korjattu. En kyllä muutenkaan usko että ihan noin varovainen pitää olla kun muutenhan noista olisi käytännössä jokainen hajonnut.

kestäähän ne hieman yli speksien rasitusta mutta 35km/h on jo aika rajoilla niin 50 on reilusti yli.
Mieluummin 30sec 400W lämpökuormaa kuin 10sec 1200W

mutta postauksen pointti olikin vain tuoda ilmi potentiaalisesta ongelmasta, Nineboteista kun ei KERSiä saa pois päältä...
 
kattelin noita kun ekaa lautaa etsin, niihin kyllä saa lithium akkuja pienestä lisähinnasta
bonuksena että varaosia noihin saa tyyliin motonetistä(shimanon jarrut, standardi rengaskoko yms)
onko linkkiä noihin parempiin akkuihin? taidan kallistua velociferiin vaikka lyijyakut on tiedossa, kun kontiomotors yms eivät sovi mun makuun.
 
en suosittele +20km/h menemään alamäkeen KERS päällä, generoi niin helvetisti virtaa isoilla nopeuksilla että alkaa varmasti kaapelit sulamaan

M365 Tools näyttää generoinnin negatiivisena, itsellä kävi jo pienessä mäessä -300W kulutus mikä on 3x suurempi kuin normaali latausnopeus
Lataus kulkee samoja kaapeleita pitkin kuin teho akulta moottorille (~1000W), mikä ongelma?
 
kestäähän ne hieman yli speksien rasitusta mutta 35km/h on jo aika rajoilla niin 50 on reilusti yli.
Mieluummin 30sec 400W lämpökuormaa kuin 10sec 1200W

mutta postauksen pointti olikin vain tuoda ilmi potentiaalisesta ongelmasta, Nineboteista kun ei KERSiä saa pois päältä...

Aah joo sori luin vähän huonosti eli meinasit jotain 50km/h vauhteja etkä köröttelyä alamäkeen 20km/h.
 
onko linkkiä noihin parempiin akkuihin? taidan kallistua velociferiin vaikka lyijyakut on tiedossa, kun kontiomotors yms eivät sovi mun makuun.
En sen tarkemmin tutkinut, joissakin käytettyjen myynti-ilmoituksissa oli maininta että lithium akut vaihdettu. Kuvien perusteella vaikuttaisivat ihan standardi-kokoisilta moottoripyörän akuilta...
 
Rengas tuli ja tilasin sen honeycomb renkaan. Olisko heittää viime hetken tipsejä ja mitä pitäis varoa? Xiaomi pro 2 ja kyseessä siis eturengas missä se moottori on.

Keittää rengasta pitkään, pirusti fairya ja pari rengasrautaa + ihan stn pitkät hermot? :lol:

Voi herran isä sentään mikä homma! Kait tuohon meni nyt se tunti, ainakin, kun sain paikalleen :tup: No jos/kun takarengas jossain kohtaa puhkeaa tilaan vk.com sen valmiin takarenkaan vanteineen ja laitan paikalleen, sen verran oli vmäinen homma tuo vaihto :rage:
 
Lataus kulkee samoja kaapeleita pitkin kuin teho akulta moottorille (~1000W), mikä ongelma?
Tässä on varmaan jokin väärinymmärrys. Piirilevyjä palaa kun akkua ei voi ladata yhtä nopeasti kuin moottorilta tulee tehoa. Fetit palaa, ei kaapelit. Ninebot G30:ssä kärysi liittimet.
 
Tässä on varmaan jokin väärinymmärrys. Piirilevyjä palaa kun akkua ei voi ladata yhtä nopeasti kuin moottorilta tulee tehoa. Fetit palaa, ei kaapelit. Ninebot G30:ssä kärysi liittimet.
Tämäkään ei ole vielä koko totuus. Tehoa ei synny ilman kuormaa ja suurin ongelma on surkea suunnittelu.

Jos nuo sähköiset jarrut olisi suunniteltu järkevästi, laudoissa olisi jarruvastus, johon voidaan ylimääräinen talteen otettu ajaa. Näin ei taida olla vieläkään missään eli yritetään tuupata akkuun se jarrutusenergia. Sekään ei vielä välttämättä muodosta ongelmaa, talteen otettu on kuitenkin vain osia ajon aikaisesta maksimista.

Mutta esim tuolla aikaisemmin mainitussa M365 (prossa) on käytetty turhaan kovin heikon jännitteenkeston omaavia päätekiviä. Moottorijarrutuksessa jännitteen nousua ei käytännössä rajoita mikään muu kuin akku (joka ei pysty tähän varsinkaan riittävän nopeasti) joten jännitepiikki -> päätekivipari palaa -> oikosulku -> akusta riittää potkua polttamaan liittimiä tai kupareita levyltä.

Ylivirralla päätekiviä ei kyllä polta, niin paljon regen ei kykene tuottamaan. Toisaalta ilman em jarruvastusta kerran aloitettu moottorijarru on oikeastaan pakko pitää päällä, palaa joku tai ei. Siitäkin tulisi turhan paljon melua jos kesken sen alamäen jarru katoaisi. Toisaalta tästä seuraisi jälleen tuo jännitteiden nousu jne.
 
Kirjoittelin tuossa keväämmällä että tällainen sotanorsun kokoinen näyttää pääsevän tuolla Augmentin laudalla sillä isolla akulla (LR) 18 kilsaa jos oikein kuiviin asti vetää. Uusintakoeajoilla olen päässyt matka-ajossa aina suurinpiirtein samaan lukemaan joten pidin mittaustulosta ihan pätevänä ja siihen luottaen lähdinkin eilen sitten vähän reissuun. Ennakkosuunnitelmista poiketen akku alkoikin piiputtamaan vähän ennen kohdetta mutta pistin asian sen piikkiin että reitillä oli yhteensä 4 kilometriä loivaa ylämäkeä ja vastatuulikin nappaa aika hyvin lähes 2-metriseen runkooni. Perille kuitenkin pääsin ja mittarissa luki 16.9 kilsaa, eli em 'vastoinkäymiset' huomioiden ihan ok suoritus.

Paitsi että GPS:n ja Google Mapsin mukaan tuo matka on vain 15.1-15.2 kilometriä. Reitti oli myös hyvin suoraviivainen, lähes tyystin ison tien pientareella köröttelyä eli kovin suurta virhettä Google/GPS tuskin ovat tehneet mittauksissaan.

Tuostahan sitten tullaankin siihen tulokseen että ainakin oman Augmenti 210:n matkamittari näyttää noin 10% myyntimiehen lisää joka kannattanee huomioida jos aikoo ajella johonkin rangen rajamaille.
 
Tuostahan sitten tullaankin siihen tulokseen että ainakin oman Augmenti 210:n matkamittari näyttää noin 10% myyntimiehen lisää joka kannattanee huomioida jos aikoo ajella johonkin rangen rajamaille.

Onko sama 10% heitto myös sitten nopeuden suhteen. esim. jos lauta mittaa matkaa liikaa, niin laudalla ei pääse ihan 25km/h?
 
Pitkään käytetty tuota wilfa electric scoot hackkia 600 maxissa ja toiminut hienosti. Nyt puhelimen vaihdon vuoksi latasin apin uudelleen ja ei toimi enää. Näyttää vain vakio asetukset, ei enää "unlimited" optiota nopeudessa. Koitin myös vanhalla luurilla (jouduin tähänkin lataamaan apin uusiksi, koska tehdaspalautin luurin ja ei toimi siinäkään. Näyttää vain vakio setit. Missä voisi olla ongelma? Kohtalontovereita? Laudan firmistä ei oo päivitetty vissiin kertaakaan, taisi olla 1.18? Pitäisi toimia tollakin firmiksellä kyllä?
 
Pitkään käytetty tuota wilfa electric scoot hackkia 600 maxissa ja toiminut hienosti. Nyt puhelimen vaihdon vuoksi latasin apin uudelleen ja ei toimi enää. Näyttää vain vakio asetukset, ei enää "unlimited" optiota nopeudessa. Koitin myös vanhalla luurilla (jouduin tähänkin lataamaan apin uusiksi, koska tehdaspalautin luurin ja ei toimi siinäkään. Näyttää vain vakio setit. Missä voisi olla ongelma? Kohtalontovereita? Laudan firmistä ei oo päivitetty vissiin kertaakaan, taisi olla 1.18? Pitäisi toimia tollakin firmiksellä kyllä?
Oisko nyt uudempi versio itse apista, ja siksi vain vakio asetukset.
 
Ois kyllä kätevä joku toimiva retyre kumi jonka vois kiinnittää kuluneen kumin päälle ettei tarvis koko rengasta vaihtaa.
 
Tuli tänään ajettua G2 Maxilla testimielessä toi Messukylän lyhyempi mäki uusiksi ja sen jälkeen toiseen suuntaan pidempi mäki jonka ajattelin olevan haastavampi skuutille. Käytännössä pidemmässä mäessä ei sitten vauhdit pudonneetkaan kuin hetkellisesti 22km/h jonka jälkeen se kiihdytti ylämäkeen takaisin 25km/h. Ilmeisesti siis tossa lyhyemmässä mäessä on n. 10m matkalla hieman korkeampi nousukulma joka pudottaa ton vauhdin hetkeksi 17km/h. Tuli otettua toi lyhyempi mäki Relivellä talteen, joka väittää Interactive Chartilla että tossa olisi hetkellisesti 14% nousukulma vaikkei toi nyt millään hirveällä tarkuudella tota tallenna.

Eilen tuli myös vastaan tämmöinen todella sketchyltä vaikuttava dayFREuro-sivusto, jossa on kuitenkin ensimmäinen vastaantullut suora Ultra 4 vs. G2 Max vertailu. Itse teksti kuitenkin vaikuttaa ihan uskottavalta joka toteaa seuraavaa:
Power: Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra
On this point, the difference is quite minimal. The Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra allows you to reach a speed of 25 km/h while climbing slopes, while the Ninebot Kickscooter G2 will only reach 21-22 km/h under the same conditions.
So there is no major difference here. Acceleration is powerful in Sport mode for both models. It’s a matter of voltage. The battery voltage of the Xiaomi is higher than that of the Ninebot.


Ultra 4:ssä on tosiaan 48V järjestelmä kun taas G2 Max jää ilmeisesti 36V, joka ilmeisesti toisi tämän keskeisen eron mäkivääntöön. Ajattelin ettei tolla AVG tehojen 50W erolla olisi juurikaan käytännön merkitystä mutta näemmä yhdistettynä voltteihin sillä ilmeisesti on. Tästä huolimatta onhan kummallakin puolensa eli Ninebot on satkun halvempi ja siinä on noita lisäarvo-ominaisuuksia. Toi arvostelu ei ota kantaa Xiaomin tyypilliseen tehojen rajoittamiseen alle 40% akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ninebot on satkun halvempi
Tällä hetkellä molempia myydään Suomessa 999€, ulkomailla sit halvempi toi G2. Tietty G2 ei ole tullut vielä isoihin kauppoihin (operaattorit, Verkkis, Gigantti jne.)... Mutta edelleen arveluttaa tilata ulkomailta.
 
Tällä hetkellä molempia myydään Suomessa 999€, ulkomailla sit halvempi toi G2. Tietty G2 ei ole tullut vielä isoihin kauppoihin (operaattorit, Verkkis, Gigantti jne.)... Mutta edelleen arveluttaa tilata ulkomailta.

Juu se on jokaisen henkilökohtainen valinta mistä haluaa ja on valmis ostamaan. Käytännössä toi on kuitenkin käsittääkseni ihan valmistajien suositushintojen ero. Aika näyttää tuleeko joskus Suomessa sillä hinnalla myyntiin. Olihan Ultrakin hetken 1399€ hinnalla Veikon koneella :)
 
Kysy E-Wheelsin asiakaspalvelusta saako rajoittimen pois? Suht nopeasti vastailevat. Mulla oli viime kesänä samanlainen lauta ilman rajoitinta, niin silloin pystyi apin kautta asettamaan itse rajoittimen minne halusi. Esim. 27 km/h mittarin mukaan oli 25 todellisuudessa.

Nyt mulla on KingSong N12 Pro ja sama appi toimii siinäkin rajoittimen asettamiseen kuin tuosss E-Wheelsissä.
aa että minäki ehkä voisin haluta N12 pro seuraavaksi. Vielä on kingsongin valmistama e-600 käytössä.
 
2750km ajettu e-600 ampui etupyörän laakerit, kun oli joku prikka irronnut. Kuulemma toinen vaastaavanlainen tapaus ollut. Huolto vaihtoi takuuseen etu- ja takapuörän ja jotain vähäistä huoltoa. En tiedä miksi takapyörä moottoreineen oli vaihdettu, kun ei siitä minun mielestä mitään vikaa ollut. Mutta nyt se on parempi kuin uutena. Ajettu kohta 3000km. Täytyy olla tyytyväinen Gosseen, kun sain laudan takas alle viikossa. Uutta tekis mieli pitkällä rangella, mutta jos yrittäisi ajaa tuon niin kauan kun vain kulkee. Oli takuuhuolto kun lauta alle 2v vanha.
 
Laitoin Ninebot G2 tilaukseen voltesilta. 818e tuli hinnaksi. Toivon että ensi viikolla tulisi niin pääse ajamaan työmatkaa kun kerran kelejä riittää
 
Taitaa harjaton kiinanmoottori olla halvempi ilman alvia kuin 3 tunnin palkka laakereiden vaihtamisesta
eikös ne kaikki ole kiinassa tehty. Niinhan se varmaan on, olisko jotain satasen pintaan, täytyy katsoa
edit: mutta pointti oli se että miksi takapyöräkin vaihdettii, vikahan oli etupyöräs. Mut hyvä niin, molemmat on nyt uudet.l
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin Ninebot G2 tilaukseen voltesilta. 818e tuli hinnaksi. Toivon että ensi viikolla tulisi niin pääse ajamaan työmatkaa kun kerran kelejä riittää
Eikö se aikaisemmin ollu 900e tuolla? Ite tässä miettiny jos 800e löytäis ni voisin ehkä tilata. Ja toihan jo melkein olisi. Tuskin sitä ton halvemmalla tulee ihan lähiaikoina saamaan? Mitä veikkaa muut?
 
Eikö se aikaisemmin ollu 900e tuolla? Ite tässä miettiny jos 800e löytäis ni voisin ehkä tilata. Ja toihan jo melkein olisi. Tuskin sitä ton halvemmalla tulee ihan lähiaikoina saamaan? Mitä veikkaa muut?
Joo seurailin tuota jonkun aikaa, ja tosiaan 900€ se aiemmin oli, mutta kun kerran olivat sen tiputtaneet 800€ niin oli pakko laittaa tilaukseen.
 
Joo seurailin tuota jonkun aikaa, ja tosiaan 900€ se aiemmin oli, mutta kun kerran olivat sen tiputtaneet 800€ niin oli pakko laittaa tilaukseen.

Hinta on pudonnut Ninebotin Hollannin Storessakin (ei toimita Suomeen) 799€. Onkohan Ninebot sitten heti lähtenyt hintakilpaileen Ultra 4:n kanssa ja pudottanut suositushintaa. Kyllä kannatti ennakkotilata taas kun nyt tuli noita jotain vertailurevikoita ulos ja nyt hieman mietityttää olisko Ultra 4 ollut parempi ja G2 Maxin saisi vielä satkun halvemmallakin :D
 
Viimeksi muokattu:
Elikkä sisällä on jarrukengät jotka kahvasta vetäessä laajenevat ja ottavat kiinni tohon "moottoriin" eli jarrurumpuun (oikeanpuoleinen punanen nuoli) Nyt kun menit öljyämään ne niin jarruteho voipi olla aika olematon. Vahva suositus että purat jarrun, ostat brake cleaneriä (spray) ja hiekkapaperia. Kulutuspinnat on voinut "kiillottua" vaikka saisitkin öljyt pois niin pinnat ois hyvä karhentaa takaisin. Rumpua kannattaa myös käydä läpi. Siellä voi näkyä jäljet mihin kengät ottaa kiinni. Kiillotetun pinnan voi nähdä silmällä tai kokeilla sormella. Ei saisi liukua ainakaan kevyesti , vaan pientä karheutta olisi hyvä olla.

1. Purku
2. Brake cleaner
3. Karhennus
4. Brake cleaner
5. Kasaus
6. Jarrun säätö

Säätö tapahtuu tosta mutterista vaijerin päässä. Se pitää löysätä purkaessa, ja kasatessa kiristää sen verran että rengas vielä pyörii kun ei kahvaan koske. Eli jos rengas jumahtaa niin löysää vähäsen.

Ei se laakerineste ollu onneks osunu vissiin jarrukenkiin tai muuhunkaan, kun rumpujarrut toimii vieläkin tehokkaasti.

Mutta yks toinen ongelma on nyt ilmenny, mikähän mahtaa olla kun sähkö-/rumpujarru välillä iskee päälle kun lähtee liikkeelle ja sitten lähtee taas toimiin normaalisti kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi. Ja välillä kun ajaa vakkari päällä ja tulee joku kuoppa niin lyö jarrun päälle (ja joutuu käyttään sähköt kiinni).

Oon säätänyt nyt uusiksi tuota kaasukahvan asentoa ja se on välillä tuntunut auttavan ja sitten oon myös vähän säätänyt tuota rumpujarrurenkaan vaijerin päässä olevaa mutteria.
 

Liitteet

  • rumpujarru.jpg
    rumpujarru.jpg
    60,8 KB · Luettu: 32
e: huomasin myös että jarruvalo vilkkuu kun käynnistää potkulaudan (e-way 6075frs), mutta sitten kun käynnistää uudelleen niin lähtee liikkeelle :/
 
Vajaa 3v vanhasta Augmentista kosahti akku tai latauksen jälkeen toimii hetken normaalisti ja sitten kyykähtää. Varaus tippuu 2-3 palkkiin ja alkaa veto katkoa tai sammuu. Tämä ihan tasaisessa maastossa tai pienessä ylämäessä. Uudelleen kynnistäessä taas nousee 4:n palkkiin. Oisko sitten joku kenno sökö. Onko kukaan korjaillut tai uudelleenkennottanut noita akkuja tai saako mistään järkihintaan uusia? Vai onko sama heittää romuksi ja uutta tilalle? Omaksi maksettu siis niin ei uutta akkua Augmentilta saa.

Voi olla, että akku kosahtanut siinä, kun melkoinen ylämäki tästä kun kylille lähtee, ettei toi oikeen oo jaksanut ainakaan viime aikoina ilman apuja mäkeä vetää. Lisäksi kohtuu vähän ajettu ja pitkiä aikoja käyttämättä vaikka ei kyllä tyhjillään akkua säilytetty. Onko toi uudempi Augmentin malli merkittävästi parempi, että jaksais yli 80 kilosen äijän vetää jyrkkää mäkeä ylös, vai kannattaako suosiolla hommata joku selvästi tehokkaampi?
 
Vajaa 3v vanhasta Augmentista kosahti akku
kohtuu vähän ajettu
Ai hitto, kerro toki uteliaille paljonko on ajettu ongelmien alkaessa. Minullakin on alle 3 vuotta vanha Augmentilta ostettu HX X8. Toimii normaalisti, tosin omalla ajoprofiililla en osaa sanoa paljonko akku on heikentynyt.
pitkiä aikoja käyttämättä vaikka ei kyllä tyhjillään akkua säilytetty
Harvemmin kai akkua tyhjillään säilytetään haitaksi asti. Täytenä sen sijaan useinkin, ja varsin korkeissa lämpötiloissa. Siinä se morjestaa äkkiä.
Oisko sitten joku kenno sökö. Onko kukaan korjaillut tai uudelleenkennottanut noita akkuja
Tällaista projektia en ole mistään löytänyt, joskin en ole viime aikoina etsinyt. Ilmeisesti yleensä rakenteluhenkiset ovat suosineet Ninebotin ja Xiaomin tuotteita, ja onhan niitä muutenkin myyty määrällisesti enemmän.
saako mistään järkihintaan uusia?
Joskus viime ja toissa vuonna ne olivat kiinakaupoissa muistaakseni noin 200 normaalista 10Ah akusta ja enemmän isommasta.
Omaksi maksettu siis niin ei uutta akkua Augmentilta saa.
Ei Augmentilta uutta saa palvelusopimuksellakaan ilman. Se on "testattu ja yli 70-prosenttisessa kunnossa" eli saattaa olla romuksi luokiteltava vaikka toimii.

Ylimääräisiä akkuja rahaa vastaan on ainakin ollut tarjolla, siis jos nyt Augmentilla sattuu mitään tavaraa olemaan varastossa, yleensä korkeintaan yhtä yleisintä. 10Ah maksoi muistaakseni joskus 199 ja isompi 299. Tässä ei kai tehdä mitään eroa siinä, onko asiakkaalla voimassa sopimus vai ei.
 
Ai hitto, kerro toki uteliaille paljonko on ajettu ongelmien alkaessa. Minullakin on alle 3 vuotta vanha Augmentilta ostettu HX X8. Toimii normaalisti, tosin omalla ajoprofiililla en osaa sanoa paljonko akku on heikentynyt.

Alta 300km eli tosi vähän. Ajettu lähinnä lyhyttä pätkää tohon kilsan päähän lähikauppaan. Välissä harju mikä varmaan ottaa kyllä koville, kun sitä junnaa ylös.

Harvemmin kai akkua tyhjillään säilytetään haitaksi asti. Täytenä sen sijaan useinkin, ja varsin korkeissa lämpötiloissa. Siinä se morjestaa äkkiä.

Joo ei sinällään jos sopivassa varauksessa pitää, mutta huomaa kyllä aina, että kun on pitkään käyttämättä esim. talven, niin vaatii muutaman latauksen, että virkoaa, mutta ei oo aiemmin kyykännyt noin, että alkaa meno katkoa.

Tällaista projektia en ole mistään löytänyt, joskin en ole viime aikoina etsinyt. Ilmeisesti yleensä rakenteluhenkiset ovat suosineet Ninebotin ja Xiaomin tuotteita, ja onhan niitä muutenkin myyty määrällisesti enemmän.

Joskus viime ja toissa vuonna ne olivat kiinakaupoissa muistaakseni noin 200 normaalista 10Ah akusta ja enemmän isommasta.

Varmasti tuollainen yleisempi malli on helpompi ja löytyy niitä akkujakin. Jotain tosiaan löytyy, että on ollut ainakin joskus aiemmin myynnissä tohon hinaa, ja ehkä jossain myynnissäkin, mutta vähän arvoitus noi kiinan akut, että mitä on.

Ei Augmentilta uutta saa palvelusopimuksellakaan ilman. Se on "testattu ja yli 70-prosenttisessa kunnossa" eli saattaa olla romuksi luokiteltava vaikka toimii.

Toi on kyllä selvästi viallinen. Miten lie sitten testaavat noita, mutta jos sopimuksen aikana menisi rikki noin niin ei vaatisi kyllä kuin testiajon, niin voisivat kyllä todeta, että sökö on. Kevyellä kuormalla tietty voi kapasiteettia löytyä, mutta ihan väärä tapa testata.

Ylimääräisiä akkuja rahaa vastaan on ainakin ollut tarjolla, siis jos nyt Augmentilla sattuu mitään tavaraa olemaan varastossa, yleensä korkeintaan yhtä yleisintä. 10Ah maksoi muistaakseni joskus 199 ja isompi 299. Tässä ei kai tehdä mitään eroa siinä, onko asiakkaalla voimassa sopimus vai ei.

Augmentilla oli tosiaan noi hinnat joskus sivuilla, mutta ei enää löydy. Ei tietysti maksa mitään kysyä. Akun vaan täytys olla uusi, ettei mitään Augmentin käytettyjä viitsisi ostaa.
 
Kevyellä kuormalla tietty voi kapasiteettia löytyä, mutta ihan väärä tapa testata.
Mistä tulikin mieleen ettei olisi liittimen kontaktissa vika. Katsopa tarkkaan onko siellä paskaa tai jopa vauriota.

Olen siis itse aina huolellisesti irrottanut latausta varten ja takaisin asentaessa painanut kunnolla pohjaan. Joskus aluksi ajoneuvo menetti virrat pienestä pompusta, minkä jälkeen tarkastin akun kiinnityslistojen ruuvit ja lisäsin hieman teippiä sopiviin paikkoihin. Ei ole akku pomppinut.

Omassa on myös erittäin pieni ajomäärä, taitaa olla alle tuplat tuosta kolmesta sadasta. Lukema on myös uskottava verrattaessa muihin mittareihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tulikin mieleen ettei olisi liittimen kontaktissa vika. Katsopa tarkkaan onko siellä paskaa tai jopa vauriota.
Ei kyllä vaikuta likaisilta, mutta pitää koittaa vielä putsata. Niistä isommista oletettavasti jännitenastoista ei muuten yleismittari näytä paljon mitään jännitettä. Tarvinneekohan sitten jonkin herätteen toimikseen.
 
Ei kyllä vaikuta likaisilta, mutta pitää koittaa vielä putsata. Niistä isommista oletettavasti jännitenastoista ei muuten yleismittari näytä paljon mitään jännitettä. Tarvinneekohan sitten jonkin herätteen toimikseen.
Mitenkäs skuutin puolen liitin? Nyt vain arvailen mutta kun näistä on joskus ollut puhetta ja ilmeisesti voivat sotkeentua tai kärähtää.
 
Mitenkäs skuutin puolen liitin? Nyt vain arvailen mutta kun näistä on joskus ollut puhetta ja ilmeisesti voivat sotkeentua tai kärähtää.
Selkeesti kyllä likaantumiselle alttiit, kun hieman hiekkaa tms. pölyä on kerännyt. Ei pahalta vaikuta kuitenkaan tai hapettuneelta, mutta eipä tosta tiedä miten pienestä on kiinni, niin täytyy koittaa vielä putsata kunnolla.
 
Vinkuuko muilla joilla on moottori takana se rengas, kun pyöritätte kädellä ees tai taas? Ei kai laakerit vingu vaikka ois rikki, mutta mikähän siellä vinkus? Ja kuuluuko moottorirenkaan pyöriä ilman mitään vastusta? Tuo ei kyllä pyöri kun 5cm ehkä eteenpäin kun keviästi pyöräyttää ja eturengas samalla voimalla pyörähtää monta kierrosta.

Ja tältä näyttää muuten rumpujarrun sisältä, onko normaalin näkönen? Kun sähköstä jarrua valittaa aina välillä ja pysähtyy liikkeessä ja pitää käyttää laite kiinni. Ainakin omaan silmään tuossa päätyseinämässä on naarmuja niin siihen ottanut joku kiinni, eikö rengas oo ollu ihan keskellä akselilla? Ja tuossa punaisessa nuolessa on jotain ylimäärästä metallia, muu on ihan tasanen, niin oisko se ottanut kiinni tuonne seinämään?

rumpujarrun_seinama.jpg
 

Liitteet

  • rumpujarru_sisalta.jpg
    rumpujarru_sisalta.jpg
    283,6 KB · Luettu: 77
Viimeksi muokattu:
Miksei kukaan sanonu että rumpujarrun kahva on yhteydessä moottori/sähköjarruun, oon vissiin ajellu 100km osittain moottorijarru koko ajan päällä niin ompa kumma jos vekotin menos hajalle, ei oo kiva kaikkea opetella kantapään kautta :/
 
Miksei kukaan sanonu että rumpujarrun kahva on yhteydessä moottori/sähköjarruun, oon vissiin ajellu 100km osittain moottorijarru koko ajan päällä niin ompa kumma jos vekotin menos hajalle, ei oo kiva kaikkea opetella kantapään kautta :/
Koska tän tietäis jos vilkasis ohjekirjaa tai funtsis et mistä se markkinoitu virta jarrutuksesta tulee, tai ylipäätään sitä et riittääkö rumpujarru tai yks pieni levyjarru. Sulla on muutenkin ollu aika voitosta voittoon kulkua kun eka jarruun vähän öljyä ja sit vielä oot ajellu kahva pohjassa.

Periaatteessahan ton ei pitäis olla mahdollista et antaa laittaa kaasua kun on jarrut pohjassa mut riippuu varmaan laudasta. Tai näemmä riippuu, kyllähän sen kans huomaa jos täydellä akulla se sähköjarru on pois pelistä niin se jarrutusteho on ihan onneton.
 
Minkähänlaisia hintoja sähköpotkulaudoissa on liikennevakuutukset?
Mistähän tuo kannattaisi ottaa.
 
Ohjekirjassa ei kyllä oo mainintaakaan siitä. Mutta kyllä ois ollu hyvä joku huoltokurssi jonku asiantuntijan toimesta ennen käyttöönottoa paikallaan. Tai edes jotain muutaman minuutin mittasia animaatioita netissä. Ei tuo manuaali oo kuin tosi pinnallinen omassa laudassa ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ohjekirjassa ei kyllä oo mainintaakaan siitä. Mutta kyllä ois ollu hyvä joku huoltokurssi jonku asiantuntijan toimesta ennen käyttöönottoa paikallaan. Tai edes jotain muutaman minuutin mittasia animaatioita netissä. Ei tuo manuaali oo kuin tosi pinnallinen omassa laudassa ainakaan.

Ihan mielenkiinnosta mikä tää sun lauta on? Mennyt ohi jos on aiemmin mainittu. Samoin myös miten sää sillä jarru pohjassa onnistuit ajaan?
 
Koska tän tietäis jos vilkasis ohjekirjaa tai funtsis et mistä se markkinoitu virta jarrutuksesta tulee, tai ylipäätään sitä et riittääkö rumpujarru tai yks pieni levyjarru. Sulla on muutenkin ollu aika voitosta voittoon kulkua kun eka jarruun vähän öljyä ja sit vielä oot ajellu kahva pohjassa.
Juuri tämä. Joskus kannattaa oikeasti lukea se ohjekirja. Suomesta ostetuissa tulee kuitenkin olla ihan suomeksi sellainen. Ja jos tai kun ei kerro tarpeeksi niin mielummin kysyy ensin ja tekee vasta sitten. Varsinkin, kun se ohje ei ole mikään huoltokirja.

Tuossa on nyt omalla toiminnalla kadotettu kyllä laudasta takuu monelta osin ja taitaa voittokulku jatkua muutoinkin.

Periaatteessahan ton ei pitäis olla mahdollista et antaa laittaa kaasua kun on jarrut pohjassa mut riippuu varmaan laudasta. Tai näemmä riippuu, kyllähän sen kans huomaa jos täydellä akulla se sähköjarru on pois pelistä niin se jarrutusteho on ihan onneton.
Ei, tässä ei ole mitään lautariippuvaista. Sähköjarrusta oli puhe ja se ei todellakaan voi olla samaan aikaan päällä ajon kanssa. Se jarrutus kun tehdään sillä moottorilla niin ei onnistu.
Joten eipä tällä mallilla ole mitään rikkikään saatu. Toki moinen ajatus voi tulla jos tekniikkaa ei tunne mutta totuuspohja puuttuu tässä kohdassa.

Normaali jarru voisi laahata, sitä ei toki estä mikään. Mutta epäilen myös itse sitä, ettei ajo onnistu jos kahva ei ole siinä normissa "lepotilassa". Ja tuossahan oli jarrukengistä kuva eikä niissä kovin suuresti näyttäisi päällä makaamisen jälkiä olevan joten epämääräisestä säädöstä huolimatta tuskin ongelmaa on ollut.
 
Ei, tässä ei ole mitään lautariippuvaista. Sähköjarrusta oli puhe ja se ei todellakaan voi olla samaan aikaan päällä ajon kanssa. Se jarrutus kun tehdään sillä moottorilla niin ei onnistu.
Otaksun että tämä on selvää lainatulle käyttäjälle ja pyrkimys oli viitata eri asiaan. Arvelen siis että tässä tarkoitettiin sitä, että ohjain hyväksyisi kiihdytyskäskyn samaan aikaan kun on moottorijarrutuspyyntö voimassa. Sehän ei ole teknisesti mahdotonta vaan tollo suunnittelu riittää.
 
Otaksun että tämä on selvää lainatulle käyttäjälle ja pyrkimys oli viitata eri asiaan. Arvelen siis että tässä tarkoitettiin sitä, että ohjain hyväksyisi kiihdytyskäskyn samaan aikaan kun on moottorijarrutuspyyntö voimassa. Sehän ei ole teknisesti mahdotonta vaan tollo suunnittelu riittää.
Kyllä se on pitkälti mahdotonta. Mitään erillistä sähköjarrua ei ole joten sama moottori hoitaa molemmat. Moottori joko ottaa tai tuottaa tehoa, molempia ei voi olla samaan aikaan.

Ohjaus voisi toki olla samaan aikaan mutta kahdella ristiriitaisella ohjearvolla molempia ei voida noudattaa. Eli joko toteutetaan voimassa ollutta tai jarrun osalta ohjaukselle annetaan prioriteetti. Ohjauksellisestikaan ei siis ole kyseessä mahdollinen tilanne, molempia ei voi toteuttaa samanaikaisesti.

Jos taas tarkoitat tilannetta, jossa prioriteetti annetaan kiihdytykselle yli jarrun niin toki, tällainen on mahdollista mutta tämän kaltainen lauta olisi todella nopeasti myyntikiellossa täällä. Kyseessä olisi niin kriittinen vika.
Ihan normaalia logiikkaa ajatellen käytetään set / resettiä ja näissä reset on se vahvempi eli kävelee setin yli. Reset / set on tietoinen valinta. Ei välttämättä päde lautoihin mutta todella paljon olisi oikaistu.

Mekaanisen jarrun osalta voisi jarru laahata tai jarrukahvan toimimattoman kytkimen vuoksi jarrua voisi käyttää ilman, että moottorin ohjausta katkaistaisiin. Mutta tässä kyse olisi eri asiasta.

Joka tapauksessa alkuperäisen postaajan moottorijarru samaan aikaan "kaasun" kanssa on mahdoton. Yhdellä moottorilla ei tuoteta ja kuluteta tehoa samaan aikaan.
 
Jos taas tarkoitat tilannetta, jossa prioriteetti annetaan kiihdytykselle yli jarrun niin toki, tällainen on mahdollista mutta tämän kaltainen lauta olisi todella nopeasti myyntikiellossa täällä.
Kyllä ja kyllä.

Tosin minulle ei tainnut missään vaiheessa selvitä mikä laite on kyseessä ja jokin epämääräinen halpis se joka tapauksessa on.
 
Kyllä ja kyllä.

Tosin minulle ei tainnut missään vaiheessa selvitä mikä laite on kyseessä ja jokin epämääräinen halpis se joka tapauksessa on.

Yleensä it-piireissä on tapana näsäviisastella kommenteilla jälkeenpäin (mahtaako olla edes alkujaan tietoa). Tuntuu että täällä on vaan pari tyyppiä jotka selvästi tietää lautojen ja moottorien toiminnasta enemmän.

Kyllä se oli tuolla mainittu, e-way 6075frs. Ja en tiedä miksi se moottorirengas ei sitten pyöri vapaasti vaikka miten koittas säätää. Jotain ininää siitä kuuluu.
 
Yleensä it-piireissä on tapana näsäviisastella kommenteilla jälkeenpäin (mahtaako olla edes alkujaan tietoa). Tuntuu että täällä on vaan pari tyyppiä jotka selvästi tietää lautojen ja moottorien toiminnasta enemmän.
Joo, näinhän se on. Chillaa. :smoke: Niin minäkin vaikka on tässä äkillisessä uramuutoksessa nyt hieman sulateltavaa.
Kyllä se oli tuolla mainittu, e-way 6075frs. Ja en tiedä miksi se moottorirengas ei sitten pyöri vapaasti vaikka miten koittas säätää. Jotain ininää siitä kuuluu.
Sori, en huomannut että välissä oli laitteen tyyppi mainittu.
Vinkuuko muilla joilla on moottori takana se rengas, kun pyöritätte kädellä ees tai taas? Ei kai laakerit vingu vaikka ois rikki, mutta mikähän siellä vinkus? Ja kuuluuko moottorirenkaan pyöriä ilman mitään vastusta? Tuo ei kyllä pyöri kun 5cm ehkä eteenpäin kun keviästi pyöräyttää ja eturengas samalla voimalla pyörähtää monta kierrosta.
Tuo on aivan normaalia eikä moottorin voi olettaa pyörivän pelkän pyörän pyörimismäärän turvin samoin kuin vapaasti rullaava pyörä. Siellä laittaa vastaan se moottori.

Vertailuun viidestä sentistä ja monesta kierroksesta en osaa sanoa, mutta normaalia on että moottoripää kunnolla pyöräyttäessä pysähtyy aika äkkiä, noin alle sekunnissa. Vapaasti rullaavan renkaan pyöriminen taas normaalisti jatkuu luokkaa kymmeniä sekunteja samalla tarmolla pyöräyttäen, jos on ehjä laakeri eikä käyttöjarru laahaa.
 
Otaksun että tämä on selvää lainatulle käyttäjälle ja pyrkimys oli viitata eri asiaan. Arvelen siis että tässä tarkoitettiin sitä, että ohjain hyväksyisi kiihdytyskäskyn samaan aikaan kun on moottorijarrutuspyyntö voimassa. Sehän ei ole teknisesti mahdotonta vaan tollo suunnittelu riittää.
Niin siis joo, pointtina oli se et kaikki omat laudat on kyllä ottanu kaasun täysin pois toiminnasta jos on jarrukahvaa painettu sen verran et se moottorijarru aktivoituu. Onhan se nyt kai aikalailla sanomattakin selvää et sama moottori ei voi sekä samanaikaisesti jarruttaa että kiihdyttää. Enhän mä tossa edes sanonu et on mahdollista vetää moottorijarrua ja kaasua samaan aikaan, oletin vaan et kun halvimmissakin kiinalaudoissa se kaasu menee pois pelistä kun jarrukahvaa kiskoo, mut eway näemmä on tässäkin päässy yllättämään.

Mitä sit tohon vikaan tulee niin se voi kyllä hyvinkin olla se takarenkaan laakeri joka sitä ääntä pitää. Vaikee tarkemmin sanoa ilman et ääntä kuulee, mut äkkiseltään ei muutakaan tuu mieleen. Toki kans siinä moottorillisessa renkaassa on enemmän vastusta kun moottorittomassa, mut jos se tuntuu siltä et siinä on enemmän ku pitäs niin sekin varmaan ihan kattomisen arvonen juttu.

Mitä sit tohon kantapään kautta oppimiseen tulee niin itestähän se on kiinni mitä kautta haluaa asiat saada selville. Vaihtoehtona on toi eka, tai sit kysyminen tai ite selvittäminen. Kantapään kautta yleensä oppii kerrasta, mut jos pysähtyis miettimään hetkeks ja kysyis jos mietityttää, niin selviäis aika paljolta harmilta. Ei täällä kai kukaan tuu kysymättä neuvomaankaan.
 
Minkähänlaisia hintoja sähköpotkulaudoissa on liikennevakuutukset?
Mistähän tuo kannattaisi ottaa.
Et saa otettua. Potkulaudoille ei ole liikennevakuutusta (eikä siis yleisesti kevyelle sähköajoneuvolle) L1e-A luokan menopelille taas saa otettua liikennevakuutuksen (+ osakaskon), mutta jotta laite olisi sellainen siinä pitää olla polkimet. Eli sun pitää asentaa polkimet potkulautaasi. Tämä on myös siitä "huvittava", että jos L1e-A luokan moottorilla varustetusta pyörästä otetaan polkimet ja ketjut pois niin se "putoaa" kevyt sähköajoneuvo luokkaan ja ei tarvitse liikennevakuutusta, mutta polkimet kiinni tarvitsee.
 
Et saa otettua. Potkulaudoille ei ole liikennevakuutusta (eikä siis yleisesti kevyelle sähköajoneuvolle) L1e-A luokan menopelille taas saa otettua liikennevakuutuksen (+ osakaskon), mutta jotta laite olisi sellainen siinä pitää olla polkimet. Eli sun pitää asentaa polkimet potkulautaasi. Tämä on myös siitä "huvittava", että jos L1e-A luokan moottorilla varustetusta pyörästä otetaan polkimet ja ketjut pois niin se "putoaa" kevyt sähköajoneuvo luokkaan ja ei tarvitse liikennevakuutusta, mutta polkimet kiinni tarvitsee.
Olet oikeassa, lähetin L-Tapiolalle viestiä omasta laudasta ja sieltä sanottiin myös näin.
"Kyseinen sähköpotkulauta ei ole liikennevakuutettava. Mikäli sähköpotkulaudan teho on yli 1kW tai se kulkee yli 25km/h, tulee se liikennevakuuttaa. Teknisten tietojen mukaan tämä sähköpotkulauta ei ylitä näitä lukemia."


Elikkä pitää odotella jos nuo säännökset menisi edes hieman järkevämmäksi ensivuoden puolella kun alkavat näitä säännöksiä ilmeisesti muuttelemaan.

Edit: 199€ vuodessa tuli tarjous liikennevakuutuksesta, luki kylläkin mopovakuutus ilman rekisteröintiä.
Joillakin ilmeisesti 55€ luokaa joissakin paikoissa liikennevakuutus joten saa jäädä kyseisen firman vakuutukset ainakin ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 124
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom