Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Melko selvästi mielestäni esimerkiksi tuossa yllä lainatussa kirjoitettu, että kaipaan järkeviä tiloja. Tarkoitushakuisesti jätit tämän luonnollisesti huomiotta.


Mielenkiintoinen tulkinta. En ole missään kohtaan kertonut, etten valvo lainkaan. Suora fyysinen näköyhteys lautaan puuttuu, säilytyspaikkaan tällainen on. Sekin löytynee tästä ketjusta, että laturi on etäohjattavan rasian perässä. Virran valvontaa, kello-ohjausta jne. Jostakin myös oletus siitä, että tilassa ei voi olla palovaroitinta. Eikä vikavirtasuojaa. Kameraa ei enää ole, sillä tuli tunnit täyteen.

Siitä pidän edelleen kiinni, ettei kerrostalossa eteinen ole oikea paikka ladata. Jos vielä parvekkeeton, poistuminen asunnosta on todella vaikeaa jos eteisessä syttyy palo. Ja jos todella huono tuuri käy, on syttyy se palo sillä hetkellä kun käy wc:ssä / suihkussa tms. Mukava paikka jäädä ansaan.

Loppu pelkkää offtopicia ja sanojen suuhuni laittamista jälleen kerran. En näe mitään tarvetta lähteä siihen mukaan.

Sinä kaipaat viesteissäsi järkeviä lautojen ja sähköpyörien säilytystiloja kerrostaloihin, se on ihan järkevä pointti. Muusta olen itse täysin eri mieltä.

Kuitenkin ennen kuin korvaavat tilat löytyvät laajasti kaikista kerrostaloista, sitä ennen ei ole mielestäni tarvetta ajaa kieltoa laajasti kenenkään tahon tai viranomaisen toimesta. Kaikki muu on vain turhaa kerrostaloasukkaiden elämisen hankaloittamista ja kiusantekoa.

Ei asioiden kanssa voi toimia niin, että kielletään suoraan vaan ensin, vaikka vaihtoehtoja ei ole, sekä näin hankaloitetaan ihmisten elämistä sillä lailla, vaan parempi vaihtoehto on hakea aina ensin korvaavaa ratkaisua, joita kaikki voivat sitten hyödyntää uudella tavalla heti. Jos vaihtoehtoja ei ole säilytysratkaisuun tai tiloja mahdollista vapauttaa tähän, niin silloin kielto olisi ratkaisuna täysin kohtuuton asukkaille ja sellaista ei voida asettaa voimaan.

Ihan oikeaoppisesti ja oikealla tavalla hoidettuna latausprosessia pitää seurata koko ajan lähietäisyydellä tai "katseen alla", ei niin miten kerroit itse aiemmassa viestissäsi toimivasi.

Ketään tuskin kiinnostaa kuinka usein seuraat ja kuinka usein et seuraa lataustasi, mutta kerroit vain ihan itse, ettet noudata tuota sääntöä aiemmassa viestissäsi. Toimit näin siis itse akun latausprosessissa "ohjeistuksen vastaisesti", mutta haluaisit kieltää muilta kuitenkin latauksen kerrostalossa omistusasunnossa suoran seurannan alla, joilla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa olemassa?

Tekstin lukemisen ymmärtäminen on myös kokonaisvaltainen prosessi. Minä ymmärrän viestisi niin, että haluat kieltää muilta laudan/sähköpolkupyörän tuomisen kerrostaloon asuinhuoneistoon, vaikka säilytystiloja ei löytyisikään ns. "yleisen turvallisuuden vuoksi", joka olisi ratkaisuna mielestäni täysin kohtuuton. Tuskin kukaan muukaan ymmärtää aiempia viestejäsi tässä asiassa muulla tavalla kuin juuri edellä mainitsemallani tavalla.

Jos tätä et tarkoittanut, niin korjaa ja tarkenna toki :D
 
Viimeksi muokattu:
Ihan oikeaoppisesti ja oikealla tavalla hoidettuna latausprosessia pitää seurata koko ajan lähietäisyydellä tai "katseen alla",
Tämä ei ole mitenkään realistinen ajatus. Maailman kaikkia sähköhammasharjoja ja muita sähköautoja ei ole kukaan alkamassa kytätä läpi latauksen. Sähköpotkulautaan ei liity muuta erikoista kuin matkapuhelinta yleisemmin epäilyttävän tasoisia akkuja/latauspiirejä sekä isohko usein asuinhuoneistossa ladattava akku.
 
Tämä ei ole mitenkään realistinen ajatus. Maailman kaikkia sähköhammasharjoja ja muita sähköautoja ei ole kukaan alkamassa kytätä läpi latauksen. Sähköpotkulautaan ei liity muuta erikoista kuin matkapuhelinta yleisemmin epäilyttävän tasoisia akkuja/latauspiirejä sekä isohko usein asuinhuoneistossa ladattava akku.

Eipä se realistinen ajatus ole kaikille mitenkään ja hyvin harvahan näin juuri toimii. Parempi tapa on kuitenkin aina seurata kuin olla seuraamatta lautasprosessia, mutta jokainen toimii mahdollisuuksiensa mukaan.
 
Tämä ei ole mitenkään realistinen ajatus. Maailman kaikkia sähköhammasharjoja ja muita sähköautoja ei ole kukaan alkamassa kytätä läpi latauksen. Sähköpotkulautaan ei liity muuta erikoista kuin matkapuhelinta yleisemmin epäilyttävän tasoisia akkuja/latauspiirejä sekä isohko usein asuinhuoneistossa ladattava akku.
Oikein mainio tiivistys asiaan, kiitos siitä.

Ja tuossa myös mainiosti se, miksi itse pidän nykykehitystä huonona. Kyseessä ei ole vain yksi akku lisää huoneistoihin vaan tosiaan käytännössä kaikkia aikaisempia reilusti suurempi akku. Kännykän osalta on varoiteltu ties moneenko otteeseen ja monessako paikassa vaikka akun kokoluokka on aivan eri. Nyt lautojen ja fillarien osalta mennään pitkästi samalla tiellä miettimättä, tulisiko asiaan reagoida myös muutoin.
 
Pitäisi kieltää liian halpojen (valitettavasti hinta korreloi näissä hyvin usein laadun kanssa) ja laaduttomien akkujen ja niitä käyttävien laitteiden ostaminen ja hallussapito. Tähän lasken monet kiinalaiset akut, kahden sentin bms:llä varustettuna. Lisäksi akut kasattu päin peetä, aidon nikkeliliuskan sijaan käytetty esim nikkelillä päällystettyä rautaa (kuumenee enemmän, eikä pysty kuskaamaan kunnon virtoja). Kuparin puuttumisesta puhumattakaan. Lisäksi napasuojat puuttuu usein.

Surkeimmissa ei ole edes kennoholdereita vaan liimattu yhteen (tärinä jota tälläisissä vehkeissä pakosti tulee, aiheuttaa liimauksien pettämisen ja kun se kylki kyljessä olevan kennon ohut wräppi repeää, ja takaalta paljastuu metalli ja nämä osuvat toisiinsa, niin tuloksena on tulipalo. Kunnon kennoholderit jättää aina reilun ilmavälin.

Myös johdotukset tehty miten sattuu. Ja selkeitä suunnitteluvirheitä näkee hiton usein. Esim sarjojen välinen virransyöttö jossain kapeammassa kohdassa vain yhden nikkelin (toivottavasti edes nikkeliä) kautta, jolloin koko akun virta menee siitä kuumenten sen. Bms ei välttämättä ole kunnollisia lämpötilasuojauksia, tai sitten anturit sijoitettu aivan miten sattuu jne. Tai jos onkin suojaus esim liian kuumaksi käymistä varten niin liian kylmiä kennoja vastaan ei olekkaan, koska säästö.

Esim regen / moottori jarrutuksen tulisi mennä pois päältä jos kennojen lämpötila alle +0c. Kuinka monessa on tästä huolehdittu. Jos ei ole niin jokainen jarrutus regenillä lataa akkua, joka taas hajottaa kennot lopulta. Lista on "loputon" Siksi en luota kuin vain laadukkaiden valmistajien, muutaman firman suomessa valmistamiin akkuihin, muutaman kiinalaisen ja saksalaisen firman, sekä tietenkin omatekemiini akkuihin.

Harmi vain, että ihmiset ostaa näitä halpoja akkuja / laittteita.
 
Aika vähän litium akkuja kuitenkin palaa kun ottaa huomioon kuinka paljon niitä on jokapaikassa nykyään.
Oikosulkemalla vaikka vanhan täyteenladatun 4s 1.2Ah dronen akun saa hyvän käsityksen sen palon rajuudesta jos virtajohdot ei mene poikki ensin :D
 
Pitäisi kieltää liian halpojen (valitettavasti hinta korreloi näissä hyvin usein laadun kanssa) ja laaduttomien akkujen ja niitä käyttävien laitteiden ostaminen ja hallussapito. Tähän lasken monet kiinalaiset akut, kahden sentin bms:llä varustettuna. Lisäksi akut kasattu päin peetä, aidon nikkeliliuskan sijaan käytetty esim nikkelillä päällystettyä rautaa (kuumenee enemmän, eikä pysty kuskaamaan kunnon virtoja). Kuparin puuttumisesta puhumattakaan. Lisäksi napasuojat puuttuu usein.

Surkeimmissa ei ole edes kennoholdereita vaan liimattu yhteen (tärinä jota tälläisissä vehkeissä pakosti tulee, aiheuttaa liimauksien pettämisen ja kun se kylki kyljessä olevan kennon ohut wräppi repeää, ja takaalta paljastuu metalli ja nämä osuvat toisiinsa, niin tuloksena on tulipalo. Kunnon kennoholderit jättää aina reilun ilmavälin.

Myös johdotukset tehty miten sattuu. Ja selkeitä suunnitteluvirheitä näkee hiton usein. Esim sarjojen välinen virransyöttö jossain kapeammassa kohdassa vain yhden nikkelin (toivottavasti edes nikkeliä) kautta, jolloin koko akun virta menee siitä kuumenten sen. Bms ei välttämättä ole kunnollisia lämpötilasuojauksia, tai sitten anturit sijoitettu aivan miten sattuu jne. Tai jos onkin suojaus esim liian kuumaksi käymistä varten niin liian kylmiä kennoja vastaan ei olekkaan, koska säästö.

Esim regen / moottori jarrutuksen tulisi mennä pois päältä jos kennojen lämpötila alle +0c. Kuinka monessa on tästä huolehdittu. Jos ei ole niin jokainen jarrutus regenillä lataa akkua, joka taas hajottaa kennot lopulta. Lista on "loputon" Siksi en luota kuin vain laadukkaiden valmistajien, muutaman firman suomessa valmistamiin akkuihin, muutaman kiinalaisen ja saksalaisen firman, sekä tietenkin omatekemiini akkuihin.

Harmi vain, että ihmiset ostaa näitä halpoja akkuja / laittteita.
Kieltäminen ei ole tässä ryhmässä selvästi sallittua joten pieleen meni.

Mutta tosiaan, mitään selvää ennakkotarkastusmalliahan meillä ei enää ole olemassa ja tässäkin ketjussa porukka katselee "tää on varmasti sama lauta" ja halvinta mahdollista tulemaan. Ei sitä muuta se, jos joku huomauttaa akun laadusta tai muusta. Kumpi siis on helpompaa, karsia epäkelvot vai ohjata lataus / säilytys sinne, missä aiheuttaa vähiten ongelmia? Varsinkaan, kun yksityisen ulkoa tuottamia ei kontrolloi kukaan.
Ja samalla palaan edelleen siihen, että se paras latauspaikka ei ole asunnossa sisällä. Perustelit varsin hyvin sen.

Näissä "tilaan tuon halvimman" unohtuu pääsääntöisesti myös vakuutuksen ehdot. Korvaus voi olla pettymys jos palo lähti siitä halvimmasta mahdollisesta laitteesta, joka ei täytä mitään vaatimuksia.

Kirjoittamasi pitää siis varsin hyvin paikkansa mutta on toisaalta asiaa, jota normaali lautailija ei ymmärrä miltään osin. Tämä on omiaan korostamaan ongelmaa entisestään. Aikaisempaa suurempaa akkua aikaisempaa laaduttomampana jne. Toki tuot muitankin aivan todellisia ongelmia esiin mutta nämä eivät onneksi vaikuta kovin merkittävästi turvallisuuteen vaan lähinnä laitteen elinkaareen.
 
Oikein mainio tiivistys asiaan, kiitos siitä.

Ja tuossa myös mainiosti se, miksi itse pidän nykykehitystä huonona. Kyseessä ei ole vain yksi akku lisää huoneistoihin vaan tosiaan käytännössä kaikkia aikaisempia reilusti suurempi akku. Kännykän osalta on varoiteltu ties moneenko otteeseen ja monessako paikassa vaikka akun kokoluokka on aivan eri. Nyt lautojen ja fillarien osalta mennään pitkästi samalla tiellä miettimättä, tulisiko asiaan reagoida myös muutoin.

Yleisempiä tulipalon syitä Suomessa ovat tilastojen mukaan mm. liesi, sauna ja kynttilät.

Ei sähköpotkulautojen tai sähköpyörien akut.

Kyllä pidän myös itse nykyistä tilannetta äärimmäisen huonona, että tavallisten kynttilöidenkin vaaroista on varoiteltu ties kuinka monta kymmentä vuotta, tuhansissa julkaisuissa ja medioissa aina useita kertoja vuodesta toiseen. Silti kynttilöitä ihmiset ostavat ja sytyttävät niitä kotonaan. Niillä syntyy useita tulipaloja asuntoihin Suomessa, joka ikinen vuosi.

Miksi mitään ei tehdä ja miksei tätä touhua kielletä? Kai jokin taho tätä ajaa eteenpäin, että kynttilät kiellettäisiin asuinhuoneistoissa?

Noh mikä toiminta näistä sitten on paloturvallisuuden kannalta tilastojen valossa vaarallista?

Vastaus on, että realismin oikea ymmärtäminen antaa tähänkin asiaan oikean vastauksen.
 
Jos noi olisi ongelma niin se varmaan näkyisi jo vakuutuksissa.
Ei oo vielä Suomessa ongelma, mutta esim jossain jenkeissä alkaa olemaan paikoin. Tuossa esim New Yorkista:
Suomessakin voidaan mennä tuohon kun laitteet yleistyy jne. Toki ei voi suoraan verrata pikkuista Suomea.


"
Officials say in New York City alone there has been more than 400 fires sparked by lithium-ion batteries in the last four years -- resulting in more than 300 injuries and 12 deaths.

That includes more than 200 fires just last year alone as the e-bikes have gained popularity with food delivery workers.

"

Tuossakin mainitaan nuo halvat akut suurimmaksi ongelmaksi.

"
Food delivery workers, many of them independent contractors, use those e-bikes but fire officials say it's the cheap aftermarket batteries that are the real issue.

On Monday the New York City Council Committee on Transportation and Infrastructure is considering the feasibility of building e-bike charging stations.

"
 
Tottakai tiedän, ettei tuollainen onnistuisi koskaan, ei tämä sentään mikään pohjoiskorea ole. Mutta kunhan nyt kirjoitin.
Valitettavasti pienin paha on yleensä valittava ja sitä voi miettiä, mikä se on tässä kohdassa.

Yleisempiä tulipalon syitä Suomessa ovat tilastojen mukaan mm. liesi, sauna ja kynttilät.

Ei sähköpotkulautojen tai sähköpyörien akut.
Mitä jos vain lopettaisin sanojen muiden suihin laittamiset ja nollapostaukset?
Mitä jos laittaisit myös linkin väitteisiisi?

Ja kannattaisi myös huomioida se, että laudat ja sähköfillarit ovat varsin uusi laiteryhmä. Samalla miettiä myös vielä kerran se, miten aikaseimmin kännykän akut ovat olleet varoittelun arvoinen mutta moninkertaisesti suuremmat eivät olisikaan riski.

Lopuksi tuo @Niksu postaus. Ongelmia siis aivan oikeasti on. Koska kyseessä on ihmishenkiä, ennalta reagointia voisi pitää varsin toivottavana.
 
Jos vakuutus vaatisi että pitää olla ce hyväksytty vois olla tehokas.

E: siis koskien isoakkuisia laitteita niinkuin lautoja ja pyöriä
Ee: vaikka yli 100wh
 
Viimeksi muokattu:
Jos vakuutus vaatisi että pitää olla ce hyväksytty vois olla tehokas.
Kannattaa lukea ne oman vakuutusyhtiön suojeluohjeet. Moni ei lue edes normeja ehtoja, saati noita ohjeita.

Pari lainausta

Vakuutuksenottajan on noudatettava vakuutettua omaisuutta ja toimintaa koskevia säädöksiä ja viranomaismääräyksiä. Tällaisia ovat esimerkiksi pelastuslainsäädäntö, rakennuslainsäädäntö, sähköturvallisuuslainsäädäntö ja kemikaalilainsäädäntö. Vakuutetun rakennuksen on täytettävä rakennus- tai toimenpideluvan myöntämishetkellä voimassa olleet Suomen rakentamismääräyskokoelman määräykset.

Säädösten edellyttämät ja viranomaisten määräämät suunnitelmat, ohjelmat ja tarkastukset on laadittava ja toteutettava ja niiden mukaisesti on toimittava. Tällaisia ovat esimerkiksi pelastussuunnitelma, palotarkastus, nuohous, sähkölaitteistojen määräaikaistarkastus, pysyvään asumiseen tai työskentelyyn käytettävän rakennuksen käyttö- ja huolto-ohje, räjähdyssuojausasiakirja (ATEX) sekä vaarallisten kemikaalien teollisen käsittelyn ja varastoinnin toimintaperiaateasiakirja ja turvallisuusselvitys.

Ajoneuvon, kulkuvälineen tai työkoneen käynnistys- tai ajovoima-akun latauspaikan pitää olla puhdas ja hyvin tuulettuva eikä ladattavan akun läheisyydessä, vähintään kahden (2) metrin etäisyydellä, saa olla syttyvää materiaalia.

Latauspaikalla avotuli, tupakointi ja kipinöivien työkalujen käyttö on ehdottomasti kielletty aina, kun latauskaapeli on kytkettynä. Latauspaikan välittömässä läheisyydessä on oltava vähintään teholuokan 43A 233BC käsisammutin.
Lähde: Kiinteistövakuutuksen suojeluohjeet

Vaatimuksia siis riittää ja ainakaan itse en välitä lähteä koeponnistamaan tuota jälkimmäistä.
 
Ei oo vielä Suomessa ongelma, mutta esim jossain jenkeissä alkaa olemaan paikoin. Tuossa esim New Yorkista:
Suomessakin voidaan mennä tuohon kun laitteet yleistyy jne. Toki ei voi suoraan verrata pikkuista Suomea.
Tämähän se. Ei tietenkään "ole ongelma" kun verrataan saunoihin ja kynttilöihin ja liesiin joita on jokaisella. Sähköpotkulaudan omistaminen on ollut melko marginaalista touhua ihan viime vuosiin ja tilastot laahaavat aina perässä. Lisäksi myydyimmät ovat sentään varsin laadukkaita valtamerkkien laitteita.
 
Tämähän se. Ei tietenkään "ole ongelma" kun verrataan saunoihin ja kynttilöihin ja liesiin joita on jokaisella. Sähköpotkulaudan omistaminen on ollut melko marginaalista touhua ihan viime vuosiin ja tilastot laahaavat aina perässä. Lisäksi myydyimmät ovat sentään varsin laadukkaita valtamerkkien laitteita.
Marginaaliseen on hyvä puuttua jotta ollaan ajoissa liikkeellä. Nythän niin ei tehty vuokralautojen osalta ja se näkyy.
Aivan samasta syystä olen itse kirjoitellut ensimmäisen lausunnon aiheesta jo joskus puolisentoista vuotta sitten. Sen sisältö ei vaan ole kaikkien halun mukainen.

En mäkään :D
Suunnitelma b: jos toisi enemmän ihmisille tietoa noista vakuutusehdoista niin ne välttäisi ihan pelosta kiinarihkamaa.
Tästä on kyllä todella helppo olla samaa mieltä. Mutta tieto toisaalta lisää tuskaa.
 
Valitettavasti pienin paha on yleensä valittava ja sitä voi miettiä, mikä se on tässä kohdassa.


Mitä jos vain lopettaisin sanojen muiden suihin laittamiset ja nollapostaukset?
Mitä jos laittaisit myös linkin väitteisiisi?

Ja kannattaisi myös huomioida se, että laudat ja sähköfillarit ovat varsin uusi laiteryhmä. Samalla miettiä myös vielä kerran se, miten aikaseimmin kännykän akut ovat olleet varoittelun arvoinen mutta moninkertaisesti suuremmat eivät olisikaan riski.

Lopuksi tuo @Niksu postaus. Ongelmia siis aivan oikeasti on. Koska kyseessä on ihmishenkiä, ennalta reagointia voisi pitää varsin toivottavana.

Nollapostaukset? Olet varsin "koominen" kaveri. Kenties peiliin olisi syytä nyt katsoa ennemmin siellä päässä tässä asiassa edes hetkisen :rofl:

Varmaan odotat vain, että muut keskustelijat ottavat esittämäsi kielto-näkemykset mukisematta vastaan ja vastaväitteille ei ole sijaa.

Tilastotietoa on saatavissa paloturvallisuudesta verkosta tai ihan soitttamalla vakuutusyhtiöön. Uskon, että olet kykenevä löytämään nämä tiedot ihan itsekin.

Kynttiläesimerkki ja muut olivat ihan siksi tässä, että voisit ymmärtää tässä asiassa edes hitusen realismia ennen kuin esität piensähkökulkuneuvojen kannon kieltoa kerrostaloasuntoon. Tämän hetkinen tilanne on se, että piensähkökulkuneuvot eivät ole palojen aiheuttajia suuressa mittakaavassa vaan esim. KYNTTILÄT yhtenä esimerkkinä ja niiden käyttö asuinhuoneistoissa ja asunnoissa.

Voin sanoa tässä sinulle, että sellaista kieltoa ei onneksi ole tulossa ainakaan lyhyellä aikavälillä, joten voit säästää energiasi muihin asioihin.
:cigar:
 
Tämähän se. Ei tietenkään "ole ongelma" kun verrataan saunoihin ja kynttilöihin ja liesiin joita on jokaisella. Sähköpotkulaudan omistaminen on ollut melko marginaalista touhua ihan viime vuosiin ja tilastot laahaavat aina perässä. Lisäksi myydyimmät ovat sentään varsin laadukkaita valtamerkkien laitteita.

Juurikin näin.

Suomesta tai Euroopasta tilattaessa saa pääasiassa suhteellisen turvallisia ja laadukkaita laitteita.

Asia on tietysti aivan eri, jos/kun nämä laudat olisivat ongelma paloturvallisuuden kannalta, mutta kun eivät ole ja ovat suhteellisen marginaalisia laitteitakin vielä. Tällä hetkellä kynttilät ja muut ovat paljon suurempi ongelma paloturvallisuudessa ja "siihenkään ei ole reagoitu" mitenkään.

Marginaalinen vaara tai pelkkä mahdollisuus vaaraan ei ole syy lähteä kieltämään kaikilta ihmisiltä kevyen liikennevälineen käyttöä ja omistusta kerrostaloasunnossa, niin kuin eräät täällä esittävät.
 
Marginaalinen vaara tai pelkkä mahdollisuus vaaraan ei ole syy lähteä kieltämään kaikilta ihmisiltä kevyen liikennevälineen käyttöä ja omistusta kerrostaloasunnossa, niin kuin eräät täällä esittävät.
Onko ihan oikeasti useampikin käyttäjä vaatinut sähköpotkulautojen käytön ja omistuksen(tarkoittanee: "latauksen ja säilytyksen") kieltoa kerrostalohuoneistoissa? Olen tainnut lukea huolimattomasti.

Minähän en ainakaan itse moista ehdota. Sen sijaan toivoisin että asiaan liittyviä valmiuksia kehitettäisiin etenkin uusissa rakennuksissa siinä missä muutakin paloturvallisuutta ja käyttöturvallisuutta on kehitetty.

Ihmisten olisi myös hyvä käsittää yleisemminkin, että on oikeasti hyvin tyhmää ladata skuuttia juuri siinä eteisessä eli asunnon ainoan poistumistien vieressä, johon yleensä vielä on strategisesti aseteltu sytykkeeksi, palokuormaksi ja savunmuodostajaksi mainosroskien lisäksi tuulipuvut, pikamuoti ja parit kumisaappaat. Katastrofin lähtökohta on ihan eri tasolla, jos latauspaikka on asunnon perimmäisessä nurkassa missä roihu ei välittömästi tuki pakotietä ovelle. Jos vielä on alkusammutusvalmius, useampi asiaankuuluva varoitinlaite ja kenties jopa latauslaatikko joka hyvällä tuurilla rajaisi palon, on homma oikein hyvin hoidossa. Tuntuu vaan huolimattomille tärkeintä olevan, ettei tule yhtään kuraa sisälle - ikään kuin sitä tulisi hirveästi lisää sen takia että yhden mopon työntää pidemmälle jossa siihen ei edes potki varpaitaan. Hiukan sellainen Speden naisenlogiikka-sketsin ajatustapa. Silmänpalvonta tärkeämpää kuin eloonjääminen.

Itsehän säilytän ja lataan asunnossa. Olen tavallista arempi akkujen ja mm. tulenkäytön kanssa, vaikka en olekaan ihan foliohattutasolla varautunut. Ei ole betonilaattoja tai hiekkalaatikkoa latauspaikan alla, mutta skuutit olohuoneen takaseinällä ja pääsääntöisesti lataan ihan kotona hereillä ollessa, enimmäkseen samassa huoneessa. Kevyttä sähköpotkulautaa pidän silti juurikin siinä olohuoneessa ihan muutenkin kuin varastotilan puutteesta tai varkaiden pelosta. Ei minulla ole mitään kiinnostusta mennä johonkin yleisiin tiloihin aina lähtiessä ja palatessa, vaan liikun suoraan himasta jos menen skuutilla. Samoin väline on sen tapainen, että haluan kyetä toteamaan varaustilan, rengaspaineen ja kunnon poistumatta kotoa esimerkiksi tuntia ennen lähtöä tai edellisenä päivänä. En minä muitakaan pieniä kodinkoneita tai työkaluja ala minnekään varastoon kiikuttamaan jos niitä käytetään kotona. Sähköpotkulautaa käytän kotona sikäli, että matka alkaa asunnon ovelta; reitti on siitä eteenpäin sama kuin jalkaisin. Joku läskipyöräskootteri olisi eri asia - enhän raahaa mopoa tai autoakaan asuntoon.
 
Huomautus - asiaton käytös, foorumilla ei ole tarkoitus analysoida provosovasti keskustelua/käydä metakeskustelua
Ei vittu miten vajaa-älyistä vänkäämistä tääkin koko ketju on ainakin tän sivun osalta.

Joo, siinä on olemassa mahollisuus että se akku syttyy tuleen. Jos vaan on laadukkaista kennoista valmistettu akku niin se mahdollisuus on vaan aika pieni ja about yhtä iso kun se et mitä tahansa muuta sun himassas syttyis ns. spontaanisti. Jos mietitään kanssa ihan käytännön juttuja niin kuka helvetti sitä tulis valvomaan et mitä sulla on kämpässäs/talossas sisällä milloinkin.
 
Ei vittu miten vajaa-älyistä vänkäämistä tääkin koko ketju on ainakin tän sivun osalta.
Miltä osin? Siksikö, että keskustellaan lataamisesta tai palovaarasta vai siksi että keskustelijoilla on mielipide-eroja?
Joo, siinä on olemassa mahollisuus että se akku syttyy tuleen. Jos vaan on laadukkaista kennoista valmistettu akku niin se mahdollisuus on vaan aika pieni ja about yhtä iso kun se et mitä tahansa muuta sun himassas syttyis ns. spontaanisti.
Jos jätetään huomiotta akkujen piilevä vaurioriski käytön aikana ennen latausta esimerkiksi pakkaskylmällä tai täydellä akulla moottorijarrutettaessa, niin jotakuinkin näin. Palovaara on jokseenkin sama kuin luurissa ja läppärissä olettaen vastaava laatu. Ei siis täysin olematon mutta vähäinen; niitä kärähtää mutta ei usein.

Tästä pääseekin sujuvasti siihen seuraavaan muuttujaan. Potkulautojen akustot taloudessani ovat noin 360 ja 550 Wh. Läppäri ja powerbankit noin 40, puhelimet luokkaa 7-11 ja tabletin rämä jotain siltä väliltä. Hammasharjat, kuulokkeet, partakoneet hyvin pieniä.

Lisäksi nämä muut tavarat painavat kymmenistä grammoista pariin kiloon, potkulaudat vajaa 20 kilogrammaa.

Tästä päästään siihen, että epätodennäköisen syttymisen sattuessa riski ei ole ollenkaan sama ja itseavun vaativuus ei sekään ole samalla tasolla. Puhelimeni onnistun kyllä pienin palovammoin apuvälineitä käyttäen heittämään takapihan nurmikolle ja sammuttamaan sen sytyttämät asiat kämpässä vaikka perseellä, jos se päättää nyt syttyä tuleen tuossa pöydällä. Jos skuutti alkaa nyt savuta tuolla nurkassa, en olisi ollenkaan niin varma lopputuloksesta.
Jos mietitään kanssa ihan käytännön juttuja niin kuka helvetti sitä tulis valvomaan et mitä sulla on kämpässäs/talossas sisällä milloinkin.
No tämähän pätee melkein mihin tahansa. Harvoja asioita valvotaan ja tarkastetaan paikan päällä. Omakotitalon palotarkastuksetkin tehdään nykyään yleensä itsepalvelulomakkeella ellei asiakas pyydä käyntiä itse, riittää että mahdolliset tulisijat nuohotaan eikä nuohooja välttämättä suostu edes käymään vintillä katsomassa hormia ellei asukas epäile että on ns. piippu halki. Ei esim. epäasiallisia sähkölaitteitakaan valvota millään kotien pistotarkastuksilla, tietenkään. Oikeusvaltiossa on kotirauha ja oikeus yksityisyyteen.

Mutta tämä mainittuhan ei ole mikään ongelma vaan yleinen havainto. Lähtökohtana on ja pitää olla se, että aikuinen ihminen on itse vastuussa tekemisistään ja asumisestaan. Vain poikkeuksellisia ja tärkeäksi katsottuja asioita syynätään ja katsastetaan virallisesti, eikä sekään menettely aina ole mitenkään kovin raskas. Näin kuuluukin olla.
 
Miltä osin? Siksikö, että keskustellaan lataamisesta tai palovaarasta vai siksi että keskustelijoilla on mielipide-eroja?

Jos jätetään huomiotta akkujen piilevä vaurioriski käytön aikana ennen latausta esimerkiksi pakkaskylmällä tai täydellä akulla moottorijarrutettaessa, niin jotakuinkin näin. Palovaara on jokseenkin sama kuin luurissa ja läppärissä olettaen vastaava laatu. Ei siis täysin olematon mutta vähäinen; niitä kärähtää mutta ei usein.

Tästä pääseekin sujuvasti siihen seuraavaan muuttujaan. Potkulautojen akustot taloudessani ovat noin 360 ja 550 Wh. Läppäri ja powerbankit noin 40, puhelimet luokkaa 7-11 ja tabletin rämä jotain siltä väliltä. Hammasharjat, kuulokkeet, partakoneet hyvin pieniä.

Lisäksi nämä muut tavarat painavat kymmenistä grammoista pariin kiloon, potkulaudat vajaa 20 kilogrammaa.

Tästä päästään siihen, että epätodennäköisen syttymisen sattuessa riski ei ole ollenkaan sama ja itseavun vaativuus ei sekään ole samalla tasolla. Puhelimeni onnistun kyllä pienin palovammoin apuvälineitä käyttäen heittämään takapihan nurmikolle ja sammuttamaan sen sytyttämät asiat kämpässä vaikka perseellä, jos se päättää nyt syttyä tuleen tuossa pöydällä. Jos skuutti alkaa nyt savuta tuolla nurkassa, en olisi ollenkaan niin varma lopputuloksesta.

No tämähän pätee melkein mihin tahansa. Harvoja asioita valvotaan ja tarkastetaan paikan päällä. Omakotitalon palotarkastuksetkin tehdään nykyään yleensä itsepalvelulomakkeella ellei asiakas pyydä käyntiä itse, riittää että mahdolliset tulisijat nuohotaan eikä nuohooja välttämättä suostu edes käymään vintillä katsomassa hormia ellei asukas epäile että on ns. piippu halki. Ei esim. epäasiallisia sähkölaitteitakaan valvota millään kotien pistotarkastuksilla, tietenkään. Oikeusvaltiossa on kotirauha ja oikeus yksityisyyteen.

Mutta tämä mainittuhan ei ole mikään ongelma vaan yleinen havainto. Lähtökohtana on ja pitää olla se, että aikuinen ihminen on itse vastuussa tekemisistään ja asumisestaan. Vain poikkeuksellisia ja tärkeäksi katsottuja asioita syynätään ja katsastetaan virallisesti, eikä sekään menettely aina ole mitenkään kovin raskas. Näin kuuluukin olla.
Ei, vaan oikeastaan sen takia et tästä aiheesta käydään myöskin tasasin väliajoin keskusteluja jotka menee aina samalla tavalla. Eri mieltä saa olla ja on noissa yleensä joku pointtikin, mut lähtökohtasesti jos hysteerisesti pelkää akkupaloa, niin menee elämä kyllä varmaan vähän hankalaks siinä vaiheessa.

Se on kyllä ihan totta et kaikissa sähköisissä kulkuneuvoissa on sitä akkukennoa huomattavasti enemmän kun missään muussa laitteessa ja syttyessään se on sit vähän sellanen juttu et sitä ei oikeestaan sammuteta mitenkään, eikä siinä oikeen aikaa oo edes minimoida sen ympärillä tapahtuvia tuhoja kun se romu on ilmiliekeissä tosi nopeasti ja niitä kaasuja ei tosiaan kannattais hengitellä. Tästä syystä en myöskään suosittele kenenkään ostamaan laitetta missä on jotain no-name kiinabrändikennoja, enkä itekkään sellasta omaan kämppääni ottais, koska vaikka oonkin vähän sitä mieltä et laadukkaan akun kanssa ei tartte kauheasti murehtia, niin noitten kiinaräpellyksien kanssa en sit välttämättä olis niin rauhallisin mielin.

Mä näkisin asian ite vähän silleen et ihmisiä ois fiksua tiedottaa turvallisista toimintatavoista noiden akkujen kanssa. Toki jos pystyy lautaa säilyttämään muualla kun kämpän sisällä niin hyvä, mut en myöskään nää et kovin monella kerrostalossa asuvalla on tähän mahdollisuutta. Mut fiksuja käytäntöjä noudattaessa se akun syttymisen riski on sen verran pieni et en ite jaksa liikaa murehtia asiasta. Jos antaa akun ajon jälkeen rauhottua sen 30min-1h ja ei lataile sitä siellä lasitetulla parvekkeella 50c lämpötiloissa (tätäkin tapahtuu...) nii en usko et kovinkaan suurta riskiä on, mut aina tietty jonkinlainen. Mut sen verran häviävä et aika paljon todennäkösemmin kotona tapahtuu muita onnettomuuksia kun akkupalo.

Sähköpotkulaudathan itessään on suht turvallisia, enkä kovinkaan paljon oo tapauksia nähny edes maailmalla et ois mitään syttynyt tuleen. Eri asia noi ykspyöräset vehkeet (EUC), jollasen oon ajatellu hankkia tässä kuluvan kauden aikana. Tai jos hankin, ihan sama miten tota pyörittelee niin järki huutaa et älä saatana laita 3000€ laitteeseen joissa on kaikissa jotain lapsenkenkävikoja edelleenkin usean vuoden jälkeen ja esimerkiks edelleen on jokasella pyörällä riskinä et ajaessa BMS pätkäsee virrat tai kontrolleri kärtsää ja taas lähtee virrat. Samalla sekunilla kun ne virrat lähtee niin vehje lopettaa tasapainottamisen ja vetäset naamalles asfalttiin. Sit kanssa jokasella merkillä on ainakin muutamat akkupalot nimensä alla, ja esimerkiks Begoden laitteet on suorastaan vaarallisen olosia kun niitä roihahtaa tuleen vähän millon mistäkin syystä, vaikka ihan laadukkailla akuilla tehtykkin. Todennäkösin syy noissa on se et vettä, kosteutta tai jotain muuta päässy johonkin paikkaan ja oikosulun kautta sit alkaa lämpenemään. Nää on toisaalta onneks sen kokosia et voi vaikka ite nikkaroida jonkinlaisen säilytystilan joka edes pikkasen suojais jos syttyykin tuleen, ja ihan netistäkin saa tulenkestäviä säkkejä joihin noi voi työntää lataukseen tai säilytykseen. Tai sit ihan vaan rehdisti vessaan tai jotain.

Kyllä mäkin sen verran voin tunnustaa et on se pariin otteeseen mietityttäny kun oman laudan akku on 1260wh, niin se kyllä syttyessään kärtsäis varmaan koko kämpän. Ylläolevilla neuvoilla ja silikonilla vesieristetyllä laudalla + hyvin suojatuilla latausporteilla on kuitenkin toistaseks pystyny olemaan ihan rauhallisin mielin ku järjellä ajateltuna oikosulun mahdollisuus on aikalailla täysin olematon.
 
Näytti olevan nyt evxstoressa myynnissä tuo ninebot max g2, 999€. Olin jo tilaamassa tuota, mutta sitten huomasin lyhyet takuuajat. Muutamilla ulkomaisilla myyjillä on ainakin parissa paikassa ollut 24kk takuu (akku 12kk). Pitänee odotella, että tulee jollekkin muullekkin toimijalle myyntiin Suomessa niin näkee onko yhtä huonot takuu ajat.
 
Nyt on Max G2 testattu. Kiihtyy nopeammin ja mäet jaksaa kiivetä huomattavasti paremmin kuin vanha G30. Töyssyissä ei lähde hampaista paikat jousituksen ansiosta. Miinuksena se onneton näytön kirkkaus, auringossa ei saa mitään selvää näytöstä.
 
Nyt on Max G2 testattu. Kiihtyy nopeammin ja mäet jaksaa kiivetä huomattavasti paremmin kuin vanha G30. Töyssyissä ei lähde hampaista paikat jousituksen ansiosta. Miinuksena se onneton näytön kirkkaus, auringossa ei saa mitään selvää näytöstä.

Mites nuo renkaat, mainosvideo näyttää että voi vapaasti ajella nauloistakin. Onko noissa tubeless renkaissa yhtä tärkeää pitää ilmanpaino kunnossa, normi renkaat kun puhkeavat helpommin jos paine ei ole kunnossa.

Lähinnä moni täälläkin on harkinnut honeycomb renkaisiin vaihtoa vanhemmilla laudoilla koska rikkinäisen kumin vaihtaminen on iso työ. Tarviiko näitä G2 renkaita ikinä vaihtaa puhkeamisen yms takia? Jos ei, miksi kaikkien potkulautojen renkaat eivät ole tälläisiä. :)
 
Nyt on Max G2 testattu. Kiihtyy nopeammin ja mäet jaksaa kiivetä huomattavasti paremmin kuin vanha G30. Töyssyissä ei lähde hampaista paikat jousituksen ansiosta. Miinuksena se onneton näytön kirkkaus, auringossa ei saa mitään selvää näytöstä.

Tänne tuli kans eilen ja piti ajella ensituntumat kolmen palkin varastolatauksella. Onhan toi nyt eri peli kuin edeltänyt M365 Pro. Pitää mäkivääntöä vielä vähän testailla. Ajelin testimielessä aika jyrkkää mäkeä ylös about 50m ajomatkan kahdella latauspalkilla. Aika kivuttomasti se kyllä päälle jaksoi mutta vauhti laski johonkin 7-10 km/h tuntumaan. Vähän mietityttää mitenhän toi jaksaa talvella pidempiä ajomatkaltaan sadan metrin nousuja mutta pitää nyt katsoa torstaina kun pääsee tutumpaan mäkeen testaamaan vääntöä.

Toinen minkä huomasin on että kun ajoin isommalta katukivetykseltä alas sillain että skuutti putosi muutaman sentin äkillisesti niin takajousitus vaikutti "hakkaavan pohjaan" eli pääsi semmonen pieni kolahdusääni. En tiedä korjautuisiko toi kun säätäisi takajousituksen kovemmaksi vai mistä johtuu.

Mites nuo renkaat, mainosvideo näyttää että voi vapaasti ajella nauloistakin. Onko noissa tubeless renkaissa yhtä tärkeää pitää ilmanpaino kunnossa, normi renkaat kun puhkeavat helpommin jos paine ei ole kunnossa.

Lähinnä moni täälläkin on harkinnut honeycomb renkaisiin vaihtoa vanhemmilla laudoilla koska rikkinäisen kumin vaihtaminen on iso työ. Tarviiko näitä G2 renkaita ikinä vaihtaa puhkeamisen yms takia? Jos ei, miksi kaikkien potkulautojen renkaat eivät ole tälläisiä. :)

Yleisellä tasolla ei ihan niin tärkeää koska suurin ongelma paineiden kanssa taitaa olla noissa sisäkumillissa, joissa sisäkumi alhaisilla paineilla alkaa hankautumaan ulkokumiin joka aiheuttaa lopulta halkeaman tai reiän. Toki paineet edelleen vaikuttaa vierintävastukseen eli käytännössä nopeuteen jonka seurauksena ne kannattaa pitää aina kunnossa. Naulakestävyyttähän noissa pitäis olla mutta käytännössä selviää vasta sitten kun ajaa johonkin naulaan. Sinänsä uskon että se kyllä toimii kun toimintaperiaate on sama kuin paikkausmönjää käytettäessä. Toisaalta kuitenkin mietityttää miten toi kyky käytännössä kestää olosuhteita etenkin jos ajaa talvenkin yli. Käytännössä kauan se renkaan tahmainen sisäpinta pysyy reagointikykyisenä ja toimiiko vaikka kahden vuoden ajon jälkeen normaalisti. Viimeistäänhän sitten renkaan pinnan kuluminen pakottaa vaihtaan renkaan varmaan parin vuoden jälkeen :)
 
Tänne tuli kans eilen ja piti ajella ensituntumat kolmen palkin varastolatauksella. Onhan toi nyt eri peli kuin edeltänyt M365 Pro. Pitää mäkivääntöä vielä vähän testailla. Ajelin testimielessä aika jyrkkää mäkeä ylös about 50m kahdella latauspalkilla. Aika kivuttomasti se kyllä päälle jaksoi mutta vauhti laski johonkin 7-10 km/h tuntumaan. Vähän mietityttää mitenhän toi jaksaa talvella pidempiä sadan metrin nousuja mutta pitää nyt katsoa torstaina kun pääsee tutumpaan mäkeen testaamaan vääntöä.

Toinen minkä huomasin on että kun ajoin isommalta katukivetykseltä alas sillain että skuutti putosi muutaman sentin äkillisesti niin takajousitus vaikutti "hakkaavan pohjaan" eli pääsi semmonen pieni kolahdusääni. En tiedä korjautuisiko toi kun säätäisi takajousituksen kovemmaksi vai mistä johtuu.



Yleisellä tasolla ei ihan niin tärkeää koska suurin ongelma paineiden kanssa taitaa olla noissa sisäkumillissa, joissa sisäkumi alhaisilla paineilla alkaa hankautumaan ulkokumiin joka aiheuttaa lopulta halkeaman tai reiän. Toki paineet edelleen vaikuttaa vierintävastukseen eli käytännössä nopeuteen jonka seurauksena ne kannattaa pitää aina kunnossa. Naulakestävyyttähän noissa pitäis olla mutta käytännössä selviää vasta sitten kun ajaa johonkin naulaan. Sinänsä uskon että se kyllä toimii kun toimintaperiaate on sama kuin paikkausmönjää käytettäessä. Toisaalta kuitenkin mietityttää miten toi kyky käytännössä kestää olosuhteita etenkin jos ajaa talvenkin yli eli kauan se renkaan tahmainen sisäpinta käytännössä pysyy reagointikykyisenä ja toimiiko vaikka kahden vuoden ajon jälkeen normaalisti. Viimeistäänhän sitten renkaan pinnan kuluminen pakottaa vaihtaan renkaan varmaan parin vuoden jälkeen :)
Tuon kolauksenkin kuulin muutamassa kohtaa jyrkemmissä kivetyksissä. Osuuko laudan pohjaan vai lyökö jouset pohjaan en ole tutkinut.
 
Toinen minkä huomasin on että kun ajoin isommalta katukivetykseltä alas sillain että skuutti putosi muutaman sentin äkillisesti niin takajousitus vaikutti "hakkaavan pohjaan" eli pääsi semmonen pieni kolahdusääni. En tiedä korjautuisiko toi kun säätäisi takajousituksen kovemmaksi vai mistä johtuu.

Yleensäottaen mikään jousitus ei kestä loputtomasti pohjaamista, säätäisin jäykemmäksi jos kerran pystyy.
 
Näytti olevan nyt evxstoressa myynnissä tuo ninebot max g2, 999€. Olin jo tilaamassa tuota, mutta sitten huomasin lyhyet takuuajat. Muutamilla ulkomaisilla myyjillä on ainakin parissa paikassa ollut 24kk takuu (akku 12kk). Pitänee odotella, että tulee jollekkin muullekkin toimijalle myyntiin Suomessa niin näkee onko yhtä huonot takuu ajat.
EVX taitaa olla vähän poikkeus, että heidän myymissä laudoissa on vain vuoden takuu. Se onkin yksi syy miksi asiakkuus kyseiseen puljuun ei pahemmin kiinnosta. En ikinä ostaisi lautaa jossa on vain vuoden takuu (akku tietty vähemmän aina mutta kuitenkin).

Jännä juttu muuten, että tämä on heidän nettikaupassa jo nyt, kun aspa oli lupaillut jollekin toiselle henkilölle kyseistä lautaa vasta heinäkuun lopulla saapuvaksi...

Erät mitä kauppoihin saapuu, on ilmeisesti myös aika pieniä.
 
Rengas tuli ja tilasin sen honeycomb renkaan. Olisko heittää viime hetken tipsejä ja mitä pitäis varoa? Xiaomi pro 2 ja kyseessä siis eturengas missä se moottori on.

Keittää rengasta pitkään, pirusti fairya ja pari rengasrautaa + ihan stn pitkät hermot? :lol:
 
Rengas tuli ja tilasin sen honeycomb renkaan. Olisko heittää viime hetken tipsejä ja mitä pitäis varoa? Xiaomi pro 2 ja kyseessä siis eturengas missä se moottori on.

Keittää rengasta pitkään, pirusti fairya ja pari rengasrautaa + ihan stn pitkät hermot? :lol:
Jonkun youtube videon katoin niin aika helpolla pääs kun pulttas koko renkaan akselista pöytään kiinni(+tukea alle ettei akseli väänny)
Toki voimaa tulee tarvitsemaan, ja lämmityksen kanssa on turha kiirehtiä kun rengas pitää olla kuuma sisuksiin asti
 
Tarviiko näitä G2 renkaita ikinä vaihtaa puhkeamisen yms takia? Jos ei, miksi kaikkien potkulautojen renkaat eivät ole tälläisiä. :)
Varmasti joskus täytyy. Kyllähän autonrenkaitakin hajoaa ennenaikaisesti, eikä kaikkia puhjenneita voi paikata joko pikana tai lainkaan. Jos oletetaan ettei tapahdu väärinkäyttöä, niin eiköhän mitä tahansa tubelessrenkaita vaihdeta enemmän kulumisen kuin repeämisen takia.

Ensisijainen syy siihen, ettei parasta ratkaisua käytetä kattavammin, lienee se että huonommat rakenteet ovat halvempia. Lisäksi ilmaton rengas on huoltovapaa - joskin ei immuuni äkilliselle hajoamiselle. On myös erilaisia taikauskoisia ennakkoluuloja, kuten että sisärengas lisäisi varmuutta, onhan siinä rakenteessa kaksi kumia.
 
Kuinka tiukalla eturengas kuuluu olla? (moottori eturenkaas)

Hirveetä kitinää sieltä kuulu ja aloin miettiin että onko se ihan kohillaan edes (vai voiko se edes sivuttaissuunnassa olla väärässä kohdassa?).

Tein älyttömän virheen ja löin sinne rullaluistimen laakereille tarkotettua öljyä (bones speed bearings) ja siitä alko melkonen äänishow, sitten oon paperinpaloilla yrittänyt putsata tuolta välistä (sisältä), mutta oisko parempaa keinoa?

eturengas_eway.jpg
Kuvassa on eturenkaassa rumpujarru, sulla on moottori takana. Olet siis suihkuttanut öljyä jarruun. Tuon mötikän sisällä on vain rumpujarrun satulat.
 
Kuvassa on eturenkaassa rumpujarru, sulla on moottori takana. Olet siis suihkuttanut öljyä jarruun. Tuon mötikän sisällä on vain rumpujarrun satulat.
Elikkä sisällä on jarrukengät jotka kahvasta vetäessä laajenevat ja ottavat kiinni tohon "moottoriin" eli jarrurumpuun (oikeanpuoleinen punanen nuoli) Nyt kun menit öljyämään ne niin jarruteho voipi olla aika olematon. Vahva suositus että purat jarrun, ostat brake cleaneriä (spray) ja hiekkapaperia. Kulutuspinnat on voinut "kiillottua" vaikka saisitkin öljyt pois niin pinnat ois hyvä karhentaa takaisin. Rumpua kannattaa myös käydä läpi. Siellä voi näkyä jäljet mihin kengät ottaa kiinni. Kiillotetun pinnan voi nähdä silmällä tai kokeilla sormella. Ei saisi liukua ainakaan kevyesti , vaan pientä karheutta olisi hyvä olla.

1. Purku
2. Brake cleaner
3. Karhennus
4. Brake cleaner
5. Kasaus
6. Jarrun säätö

Säätö tapahtuu tosta mutterista vaijerin päässä. Se pitää löysätä purkaessa, ja kasatessa kiristää sen verran että rengas vielä pyörii kun ei kahvaan koske. Eli jos rengas jumahtaa niin löysää vähäsen.
 
Prismassa olisi asiakasomistajapäivät ja sieltä saisi E-way E-5045 lautaa karvan päälle viidensadan. Suurin piirtein saman hintainen olisi myös Xiaomin Pro 2.

Paperilla tuossa E-wayssä on hieman paremmat speksit, mutta mikä on sitten totuus? Xiaomissa olisi ilmatäytteiset renkaat ja E-wayssä honeycombit. Mitkä noiden erot on?

n. 500 euron lauta hakusessa, ja tulee pääasiallisesti työmatkojen ajoon (n. 5km/suunta).

Toki jos tuolla rahalla saa jotain huomattavasti parempaa kuin nuo yllämainitsemani, niin saa ehdottaa.
 
En kamalasti miettisi jonkun rahastusmielessä alihankitun Wilfan ja Xiaomi/Ninebot-tuotteen välillä jos samassa budjetissa liikutaan.

Jos haluaa kiinalaista yölaatua, sitä kannattaa tilata alibabasta eikä mistään Gigantista.
 
Prismassa olisi asiakasomistajapäivät ja sieltä saisi E-way E-5045 lautaa karvan päälle viidensadan. Suurin piirtein saman hintainen olisi myös Xiaomin Pro 2.

Paperilla tuossa E-wayssä on hieman paremmat speksit, mutta mikä on sitten totuus? Xiaomissa olisi ilmatäytteiset renkaat ja E-wayssä honeycombit. Mitkä noiden erot on?

n. 500 euron lauta hakusessa, ja tulee pääasiallisesti työmatkojen ajoon (n. 5km/suunta).

Toki jos tuolla rahalla saa jotain huomattavasti parempaa kuin nuo yllämainitsemani, niin saa ehdottaa.

Itsellä ollu kyseinen Xiaomi nyt viime kesästä ja ajettuna 1300km, ei mitään huonoa sanottavaa. Kuljettaa kivasti n.90kg kaveria 25kmh vauhtia. Eli täältä vahva suositus Xiaomillae.

Ja renkaatkin pysyy ehjänä kunhan muistaa tarkkailla n. kerran viikossa ilmanpaineet ja lisää jos on tarvis
 
Mulla oli Wilfalta se edeltäjämalli tuosta 5045:stä. Käytöstä ei varsinaisesti pahaa sanottavaa vajaan parin vuoden ajalta. Eihän ne honeycombit tietenkään maailman mukavimmat ole ajaa, mutta huoltovapaus vei mulla voiton (ja saatavuus, Xiaomi oli jo tilauksessa, mutta sen toimitus viivästyi niin peruin sen sitten). Huoltovapaat siis sinänsä, kunnes kuluvat puhki ja sadekelillä tai talvellakaan ajaminen ei ollut ongelma. Vikoja ei ollut, toimi kuin junan vessa.

Myyntiin meni pääasiassa rangen riittämättömyyden ja huoltoepävarmuuden vuoksi. Huoltoepävarmuus liittyi siihen, että ainakaan maahantuojan suosittelema huolto ei ollut jollekin toiselle suostunut vaihtamaan etukumia ilman, että moottori olisi mennyt uusiksi samalla, vaikkei moottorissa ollut mitään vikaa. Maahantuojalta ei saanut mukamas siihen varaosana pelkkää kumia tms. Päätin välttää tällaiset mahdolliset sudenkuopat. En halunnut joutua a) metsästämään jostain itse lautaan sopivia kumeja ja b) asentamaan niitä itse. Nykytilannetta en tiedä, toivottavasti on muuttunut.

Lisätään vielä: Maahantuojan suosittelemalla huollolla oli siis ihan paikallinen toimipiste, joten se olis ollut ensisijainen paikka. Jotain sieltä joskus kysyin enkä saanut koskaan vastausta sähköpostiin enkä mihinkään muuhunkaan kontaktiyritykseen.
 
Tänne tuli kans eilen ja piti ajella ensituntumat kolmen palkin varastolatauksella. Onhan toi nyt eri peli kuin edeltänyt M365 Pro. Pitää mäkivääntöä vielä vähän testailla. Ajelin testimielessä aika jyrkkää mäkeä ylös about 50m ajomatkan kahdella latauspalkilla. Aika kivuttomasti se kyllä päälle jaksoi mutta vauhti laski johonkin 7-10 km/h tuntumaan. Vähän mietityttää mitenhän toi jaksaa talvella pidempiä ajomatkaltaan sadan metrin nousuja mutta pitää nyt katsoa torstaina kun pääsee tutumpaan mäkeen testaamaan vääntöä.

Toinen minkä huomasin on että kun ajoin isommalta katukivetykseltä alas sillain että skuutti putosi muutaman sentin äkillisesti niin takajousitus vaikutti "hakkaavan pohjaan" eli pääsi semmonen pieni kolahdusääni. En tiedä korjautuisiko toi kun säätäisi takajousituksen kovemmaksi vai mistä johtuu.



Yleisellä tasolla ei ihan niin tärkeää koska suurin ongelma paineiden kanssa taitaa olla noissa sisäkumillissa, joissa sisäkumi alhaisilla paineilla alkaa hankautumaan ulkokumiin joka aiheuttaa lopulta halkeaman tai reiän. Toki paineet edelleen vaikuttaa vierintävastukseen eli käytännössä nopeuteen jonka seurauksena ne kannattaa pitää aina kunnossa. Naulakestävyyttähän noissa pitäis olla mutta käytännössä selviää vasta sitten kun ajaa johonkin naulaan. Sinänsä uskon että se kyllä toimii kun toimintaperiaate on sama kuin paikkausmönjää käytettäessä. Toisaalta kuitenkin mietityttää miten toi kyky käytännössä kestää olosuhteita etenkin jos ajaa talvenkin yli. Käytännössä kauan se renkaan tahmainen sisäpinta pysyy reagointikykyisenä ja toimiiko vaikka kahden vuoden ajon jälkeen normaalisti. Viimeistäänhän sitten renkaan pinnan kuluminen pakottaa vaihtaan renkaan varmaan parin vuoden jälkeen :)

Tuli nyt tänään ajettua ensimmäinen vähän pidempi lenkki G2 Maxilla ja tämä Messukylän pienempi mäki pohjalta ylös ja takaisin akkupalkin näyttäessä 4/5. Kyllä tossa vähän vauhti hyytyi eli alimmillaan mittari näytti 17km/h vaikka ihan hyvin ylös asti väänsi. Hieman mietityttää mikä toi lukema on talvella pakkasessa eli pääseekö skuuttia potkiin ylös samaan tapaan kuin M365 Prota. Jotenkin elättelin toivoa että olisi vetänyt ton 25km/h vauhdilla ylös asti mutta ehkä siihen tarvitaan vielä parisataa wattia lisää moottoritehoja kun skuutin painokin on sen 25kg.

Toinen mikä tuli havaittua on että toi tuntuu rajoittavan vauhtia alamäkiin tehokkaasti. En tiedä onko tämä sitten sitä "rideylong"-optimointia eli aggressivista energy recovery brakingia mutta kun laskee kaasu pohjassa kevyeen alamäkeen (esim. alikulkutunneli) niin mittari näyttää tasan 25km/h koko alamäen. Sitten kun pääsee alamäen pohjalle ja ylämäki alkaa niin vauhti laskee hetkeksi 23km/h eli menee muutama sekunti että skuutti tajuaa alamäen loppuneen ja alkaa taas vetämään 25km/h kunnes ylämäki alkaa hidastamaan vauhtia. Sitten kun ajoin tota samaista Messukylän vähän isompaa mäkeä alaspäin niin alun jälkeen energy recoveryn jarrutuskyvyt taisi loppua ja piikkilukema oli n. 30km/h. Energy recovery asetus mulla on "weak" tilassa jota alemmaksi tota ei saa. En nyt tiedä onko tosta haittaa mutta käyttäytyy eri tavalla kuin entinen M365 pro jossa siinäkin oli kyllä energy recovery weakilla mutta mentiin kyllä säännöllisesti 25-30 väliä jokaisessa alamäessä. Ens kerralla pitää ajella kyllä toi Messukylän mäki toiseen suuntaan kun se on vielä pidempi ja jyrkempi mäki. Lopullinen testihän Tampereella olisi 12% Lukonmäki mutta näillä pohjilla en kyllä usko että toi sitä välttämättä ylös jaksaa.

Muina havaintoina cruise controllia siihen M365 Pron kanssa tottuneena hieman kaipaa vaikkei tossa peukalo ole hellänä samaan tapaan kuin m365:n kanssa pitkään kaasua painaessa. Säädin myös takajousitusta hieman kireämmälle muttei tuntunut olevan vaikutusta takajousituksen lonksahdusääneen. Tota kuuluu musta lähinnä silloin kun ajaa joltain rotvallilta tai nostetulta katulaatalta alas. Aloin miettimään että johtuisko toi sittenkin siitä että takarengas ottaa hetkeksi ilmaa ja jousitus pääsee iskemään itsensä suoraksi. Käytännössä siis pitäiskö takajousitusta pikemminkin säätää löysemmäksi jotta äänestä pääsee eroon. Noin muuten onhan toi joka suhteessa kertaluokkaa isompi skuutti kuin m365 pro. Menin tänään sen kanssa ekan kerran kebulaan ja vähän oli säätämistä. Yllättävän paljon nostettavuuteen vaikuttaa kun toi on takavetoinen ja painopiste on takarenkalla. M365:n käänsi suoralla tangolla aika ketterästi suuntaan tai toiseen esim. sisällä vaikkei sitä suositellakaan tehtäväksi. G2 Maxia ei ihan niin vaan nostetakaan suoralla ohjaustangolla kun painoa on 25kg ja painopiste on takarenkaalla. On toi kaikesta huolimatta vielä nostettavuuden rajoissa ja aion sen kyllä surutta kauppojen sisätiloihinkin viedä taluttaen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli nyt tänään ajettua ensimmäinen vähän pidempi lenkki G2 Maxilla ja tämä Messukylän pienempi mäki pohjalta ylös ja takaisin akkupalkin näyttäessä 4/5. Kyllä tossa vähän vauhti hyytyi eli alimmillaan mittari näytti 17km/h vaikka ihan hyvin ylös asti väänsi. Hieman mietityttää mikä toi lukema on talvella pakkasessa eli pääseekö skuuttia potkiin ylös samaan tapaan kuin M365 Prota. Jotenkin elättelin toivoa että olisi vetänyt ton 25km/h vauhdilla ylös asti mutta ehkä siihen tarvitaan vielä parisataa wattia lisää moottoritehoja kun skuutin painokin on sen 25kg.

Toinen mikä tuli havaittua on että toi tuntuu rajoittavan vauhtia alamäkiin tehokkaasti. En tiedä onko tämä sitten sitä "rideylong"-optimointia eli aggressivista energy recovery brakingia mutta kun laskee kaasu pohjassa kevyeen alamäkeen (esim. alikulkutunneli) niin mittari näyttää tasan 25km/h koko alamäen. Sitten kun pääsee alamäen pohjalle ja ylämäki alkaa niin vauhti laskee hetkeksi 23km/h eli menee muutama sekunti että skuutti tajuaa alamäen loppuneen ja alkaa taas vetämään 25km/h kunnes ylämäki alkaa hidastamaan vauhtia. Sitten kun ajoin tota samaista Messukylän vähän isompaa mäkeä alaspäin niin alun jälkeen energy recoveryn jarrutuskyvyt taisi loppua ja piikkilukema oli n. 30km/h. Energy recovery asetus mulla on "weak" tilassa jota alemmaksi tota ei saa. En nyt tiedä onko tosta haittaa mutta käyttäytyy eri tavalla kuin entinen M365 pro jossa siinäkin oli kyllä energy recovery weakilla mutta mentiin kyllä säännöllisesti 25-30 väliä jokaisessa alamäessä. Ens kerralla pitää ajella kyllä toi Messukylän mäki toiseen suuntaan kun se on vielä pidempi ja jyrkempi mäki. Lopullinen testihän Tampereella olisi 22% Lukonmäki mutta näillä pohjilla en kyllä usko että toi sitä välttämättä ylös jaksaa.

Muina havaintoina cruise controllia siihen M365 Pron kanssa tottuneena hieman kaipaa vaikkei tossa peukalo ole hellänä samaan tapaan kuin m365:n kanssa pitkään kaasua painaessa. Säädin myös takajousitusta hieman kireämmälle muttei tuntunut olevan vaikutusta takajousituksen lonksahdusääneen. Tota kuuluu musta lähinnä silloin kun ajaa joltain rotvallilta tai nostetulta katulaatalta alas. Aloin miettimään että johtuisko toi sittenkin siitä että takarengas ottaa hetkeksi ilmaa ja jousitus pääsee iskemään itsensä suoraksi. Käytännössä siis pitäiskö takajousitusta pikemminkin säätää löysemmäksi jotta äänestä pääsee eroon. Noin muuten onhan toi joka suhteessa kertaluokkaa isompi skuutti kuin m365 pro. Menin tänään sen kanssa ekan kerran kebulaan ja vähän oli säätämistä. Yllättävän paljon nostettavuuteen vaikuttaa kun toi on takavetoinen ja painopiste on takarenkalla. M365:n käänsi suoralla tangolla aika ketterästi suuntaan tai toiseen esim. sisällä vaikkei sitä suositellakaan tehtäväksi. G2 Maxia ei ihan niin vaan nostetakaan suoralla ohjaustangolla kun painoa on 25kg ja painopiste on takarenkaalla. On toi kaikesta huolimatta vielä nostettavuuden rajoissa ja aion sen kyllä surutta kauppojen sisätiloihinkin viedä taluttaen.
Tarkoitatko että lähdet tuolta Golf Daddy:n kyltin suunnalta kohti tuota valoristeystä, ja valoristeyksen ylämäessä alkaa jo hidastelemaan mäen yläosaa lähestyessä?
Tarkasta ihmeessä skuutin appin asetukset, sulla mahtaa olla vielä joku lapsenvahtiominaisuus päällä.

Itselläni on E-Way E600 MAX, ja kyllä se tuommoisen mäen jaksaa vetää ylös 25kmh vielä silloinkin kun akussa hiukan yli puolet varausta jäljellä, kuski hiukan alle 100kg pläski. Paljonkohan tuo GMaps nyt tuossa kuvassa vääristää, mutta kyllä on pettymys jos G2 ei tuota mäkeä jaksa kunnolla ylös, ainakin paperilla se on tehokkaampi kuin tämä minun oma lauta.
 
Tarkoitatko että lähdet tuolta Golf Daddy:n kyltin suunnalta kohti tuota valoristeystä, ja valoristeyksen ylämäessä alkaa jo hidastelemaan mäen yläosaa lähestyessä?
Tarkasta ihmeessä skuutin appin asetukset, sulla mahtaa olla vielä joku lapsenvahtiominaisuus päällä.

Itselläni on E-Way E600 MAX, ja kyllä se tuommoisen mäen jaksaa vetää ylös 25kmh vielä silloinkin kun akussa hiukan yli puolet varausta jäljellä, kuski hiukan alle 100kg pläski. Paljonkohan tuo GMaps nyt tuossa kuvassa vääristää, mutta kyllä on pettymys jos G2 ei tuota mäkeä jaksa kunnolla ylös, ainakin paperilla se on tehokkaampi kuin tämä minun oma lauta.

Juu tuossa mäen tiukimmassa kohdassa käväisi 17km/h eikä tossa mitään lapsenvahtia ole. Ota huomioon että G2 Max painaa 25kg ja siinä on 450W/900W moottori kun tuo E-Way näyttää olevan 18kg ja 600W/1200W moottori eli ei G2 paperilla musta mitenkään tehokkaampi ole. Ei toi mikään maailman jyrkin mäki ole mutta aika huonosti jyrkkyys yleisesti noista kuvista ilmenee. Käytännössä tommonen 300m pitkä hiljalleen 10m nouseva mäki jonka loppuvaiheessa pieni tiukempi nousu. Muttei tosiaan missään nimessä mikään erityisen jyrkkä.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen mikä tuli havaittua on että toi tuntuu rajoittavan vauhtia alamäkiin tehokkaasti. En tiedä onko tämä sitten sitä "rideylong"-optimointia eli aggressivista energy recovery brakingia mutta kun laskee kaasu pohjassa kevyeen alamäkeen (esim. alikulkutunneli) niin mittari näyttää tasan 25km/h koko alamäen.
Onkohan tähän mitään reseptiä... Tämä alamäkijarrutus ärsytti itse tavattoman paljon E-wayssa ja rajoittimen poistamalla myös tämä ominaisuus hävisi taivaan tuuliin.

Mutta tuota G2E:ta ei mahda saada kulkemaan Jenkkilän asetuksilla millään (riittäisi minulle hyvin, milloin ei tarvitsisi sitten ärsyyntyä alamäkijarruttelustakaan kun vauhti olisi riittävä).
 
Samaa alamäkijarrutusta on G30 Maxissakin. Maksimit on Kuopion mäkiin 35 km/h ollut jolloin alkaa piipata. Yleensä siinä 30km/h pyörii. Ei tuo itseä ole haitannut. Samoissa mäissä on sit pyörällä tullut mentyä 40-50 km/h
 
Tuosta alamäki jarrutuksesta, ainakin Augmentin laudoilla auttaa kun päästää kaasusta irti kokonaan. Ja alamäkijarrutukseen vaikuttaa myös se "sähkön talteenotto" asetus, sen kannattaa laittaa puhelimen kautta pienimmälle asetukselle niin rullaa sitten hieman vapaammin.
 
Yllättävän paljon nostettavuuteen vaikuttaa kun toi on takavetoinen ja painopiste on takarenkalla. M365:n käänsi suoralla tangolla aika ketterästi suuntaan tai toiseen esim. sisällä vaikkei sitä suositellakaan tehtäväksi. G2 Maxia ei ihan niin vaan nostetakaan suoralla ohjaustangolla kun painoa on 25kg ja painopiste on takarenkaalla. On toi kaikesta huolimatta vielä nostettavuuden rajoissa ja aion sen kyllä surutta kauppojen sisätiloihinkin viedä taluttaen.
On muuten aika suuri ero lähes samanpainoistenkin käsiteltävyydessä painopisteen mukaan. G30 on sekin aika kankea etenkin taitettuna vetää perässä, kun painoa on nostetussa osassa ja pylvään taitettava osa lyhyt verrattuna dekkiin eli se painava pyörä vielä selvästi kanto-otteen etupuolella,
 
Valtaosissa lyijyakut eli ihan järkyttävä kasa paskaa koko vehje kokonaisuudessaan. Vältä.
kattelin noita kun ekaa lautaa etsin, niihin kyllä saa lithium akkuja pienestä lisähinnasta
bonuksena että varaosia noihin saa tyyliin motonetistä(shimanon jarrut, standardi rengaskoko yms)

Samaa alamäkijarrutusta on G30 Maxissakin. Maksimit on Kuopion mäkiin 35 km/h ollut jolloin alkaa piipata. Yleensä siinä 30km/h pyörii. Ei tuo itseä ole haitannut. Samoissa mäissä on sit pyörällä tullut mentyä 40-50 km/h
en suosittele +20km/h menemään alamäkeen KERS päällä, generoi niin helvetisti virtaa isoilla nopeuksilla että alkaa varmasti kaapelit sulamaan

M365 Tools näyttää generoinnin negatiivisena, itsellä kävi jo pienessä mäessä -300W kulutus mikä on 3x suurempi kuin normaali latausnopeus
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 126
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom