Sisäkumilla varustetuilla ilmarenkailla se ajajan paino merkitsee millä paineilla ajetaan. Ajetaanko korkeimmalla mahdollisella ilmanpaineella vai jopa hieman yli, jos kokonaispaino on iso. Useimmiten melkein aina korkein sallittu paine yleensä silti kannattaa laittaa. Ennen ajoon lähtöä aina paineiden tarkistus mittarilla ja täyttö tarpeen mukaan. Paineet laskevat ajan saatossa ja töyssyissä tai renkaiden liiallisessa joustossa sitten sisäkumirengas saattaa alkaa hangata tai vetää ns. "kaksinkerroin" renkaan sisällä tehden hiertymällä reiän ja ilmat pois.
Täähän se tässä olis. Porukka valittaa paljon et ilmarenkaat menee puhki jatkuvalla syötöllä, mut samalla niillä ei oo hajuakaan mitä paineita ne sinne laittaa ja ne ei myöskään ikinä tarkista niitä paineita. Näistä pienemmistä renkaista lähtee ne paineet kävelemään yllättävänkin nopeasti, et ihan vähintään viikon välein tarkistaisin paineet. Ite tsekkailen about joka kolmas päivä, ja usein saa ihan pikkasen laittaa lisääkin. Helppoa tosta hommasta tekee se Xiaomin akkukäyttönen pumppu, jos sulla on ilmatäytteiset renkaat niin 30€ investoinnilla saa ihan helvetin helpoks tehtyä ton homman, siinä menee minuutti kun tsekkaat paineet ja laitat kuntoon.
Ja joo, sisärenkaisiin aina melkeen maksimipaineet, riippumatta painosta. Ite vetelen 10" renkaisiin sellaset suht tiukat 52psi paineet ja tässä 2v aikana yhen sisäkumin saanut puhki, joka johtu joko omasta huolimattomuudesta (en ollut tarkastanut paineita vähään aikaan) tai sit siitä et vakioulkokumi oli ruvennu jotenkin hajoamaan sinne sisäpuolelle ja sieltä löyty sellasta purua mitä noi nylonpaskat taitaa ollakkin, mikä oli sit hangannu sopivasti sisäkumia.
Itsellä olosuhteet on sellaiset, ettei koko potkulautaa pysty raahata sisälle ladattavaksi vaan pitäisi olla sellainen malli, että akun voi irroittaa ja ladata erikseen, joten luultavasti joka tapauksessa otan tuon HX X9:n.
Miks? Riippuen siitä missä asut niin kannattaa kans siihen varautua et jonakin päivänä pääset pohtimaan et mitäs tällä akulla nyt tekee kun se runko on lähteny jonkun matkaan tai muuten vaan jotain ilkivaltaa tehty. Ihan samalla tavalla se akku syttyy tuleen myös ilman runkoa kun rungon kanssa, jos sitä joku kuumottelee. Jos taas ongelmana on tila niin seinäteline tjsp on kätevä, jos huolena lattiat niin itellä on alustana pahvia jonka leikkelin tosta laitteen paketista.
Toki jos perusteluina on vaan se et se ei tuu siihen eteiseen syystä x niin sit paha vängätä vastaan, vaikka varsinaista pointtiahan tossa ei oo.
En tiedä, onko tämä nyt ihan oikea ketju avautua, mutta olen jopa yllättynyt siitä,
ettei näitä juttuja ole tullut enempää vastaan. Tuolla, kun teinit painavat menemään, varsinkin vuokraskooteilla, meno on kyllä jopa pelottavan näköistä välillä. Vedetään ihan miten sattuu, eikä seurata yhtään mitään liikennettä. Suojateiden ja autoteiden yli mennään ihan surutta katsomatta, tuleeko autoja, oli väistämisvelvollisuutta sitten tai ei. Liikennesäännöistä ei varmaan ole mitään hajua, eikä yleisestä liikennekäyttäytymisestä. Ideaalimaailmassa kotona nämä asiat pitäisi opettaa, mutta suurella osalla ei näin tapahdu. Mikähän lie olisi lääkkeeksi... ikärajä vuokraskooteihin? Koulussa pitäisi olla enemmän opetusta liikennesäännöistä tai vastaavasta (onko nykyään ollenkaan?).
Joo, skidit tuppaa ajamaan näillä ihan päin helvettiä ja usein ihan vaistonomasesti tiputan vauhdin 5kmh nurkille ku sieltä tuleekin joku kersa talla pohjassa vedellen siksakkia ja katellen ojanpohjia samalla. Et ei ihme et niille vähän saattaakin sattua ja tapahtua näillä, mut en mä kyllä sanois et autoilijoihinkaan olis ihan hirveen kova luotto ollu oikeastaan ikinä. Jos mä ajelisin sillä mentaliteetilla et luottaisin et autot pysähtyy suojatielle, niin olisin varmaan muutaman kerran alle jäämisen jälkeen vaihtanu hiippakuntaa tai muuttanu käyttäytymistäni. Aina oletuksena se et ne ei pysähdy, kuten ne ei muuten hirveen usein teekkään, 99% ajasta näkee sitä et se seuraava auto joka hyvin kerkeäis vielä pysähtyä painaakin kaasua parhaimmillaan lisää ja vetäsee siitä ohi, sitä seuraava auto sit todennäkösesti pysähtyy, mut ei aina sekään toteudu. Pari kertaa heränny ajatus et pitäs varmaan ihan vaan rehdisti pysähtyä siihen suojatien alkuun ja nostaa sormi pystyyn sille ekalle autolle jo ihan varotoimeks, seuraavalle sit tilanteen mukaan. Tää tuskin tilannetta edistäis, jos näyttäis peukkua alaspäin niin sit saattais ollakkin jotain hyötyä.
Et ei, en mä lähtis sanomaan et se yksinomaan tietyn ryhmän vika on. Mitä huomannu niin aikalailla tasasesti päin helvettiä porukka vetää tuolla liikenteessä, riippumatta siitä et millanen menopeli on alla vai onko mitään. Ei nyt tarkotus sanoa et itekkään virheitä en tekis, mut huomannu sen et parhaiten ongelmilta ja onnettomuuksilta välttyy niin et olettaa aina et jos vaan mahdollista niin joku hyppää sun alle tai aikoo ajaa sun päälle. Näin kärjistettynä.
Mut annetaan autoilijoille ja muille autotietä käyttäville sen verran armoa et 25kmh on jo sellanen sopivan ärsyttävä nopeus et tietyissä risteyksissä ei vaan yksinkertasesti oo reagointiaikaa jos sieltä joku päättääkin tulla talla pohjassa sillä laudalla eteen. Tilannetta ei myöskään helpota se et useimmat laudat ja niiden kuskit autosta katottuna näyttää about tismalleen samalta kun jalankulkija jolla olis joku hammastikku siinä jalkojen edessä. Korkeuskaan ei paljoa nouse näillä. Puhumattakaan sit jos se nopeus on enemmän ku 25kmh. Tätä asiaa harvemmin skidit tai muut jotka ei autolla oo ajanu tuu miettineeks, pyöräilijöiden kanssa miltei sama ongelma.