Mielestäni 24kg on aivan liian pieni painoraja, joku Segway GT2 ehkä painavimpana (50kg?) on myös varsin kevyt jos vertaa perinteisiin skoottereihin.... Eikös ne paina noin 100kg.
Millä perusteella se on aivan liian pieni? Miksi pitäisi verrata perinteisiin skoottereihin kun kyseessä on täysin eri kulkuneuvo?
"kevyt sähköajoneuvo". Jo määritelmä kertoo aivan kaiken tarpeellisen. Sadan kilon laite menee eri luokkaan ja siinä kaikki.
Se, että vaaditaan jotain liikennevakuutusta yli 24kg painavasta skuutista ei anna yhtään pelivaraa sille, että tulevaisuudessa tulisi markkinoille laitteita joilla voisi täällä pohjolassakin ajaa ympäri vuoden ja dual moottorilla. 25kmh rajoituksen ymmärtää rengaskoko huomioon ottaen sekä sen, että näillä oletettavasti kuljetaan pyöräteillä missä kovimmat lihastyöllä saavutettavat vauhdit ovat tuota luokkaa.
Miten niin ei anna pelivaraa? Tottakai antaa, ne laitteet vaan vakuutetaan kuten aivan oikein onkin. Ei liikenteessä voi olla kovin paljon kulkuneuvoja, joiden aiheuttamat vahingot maksetaan muiden vakuutuksista. Kun autojen määrää pyritään sitäkin vähentämään, vakuutuspakko tulee varmuudella ulottumaan entistä suurempaan osaan muita kulkuneuvoja.
Ja jos vakuutusta ei huomioida niin edelleen 24kg antaa pelivaraa vaikka mihin. Miksi muka ei antaisi? Ajoneuvoluokka vain muuttuu.
Nopeusrajoitus on juuri tuosta, mitä kirjoitit. Tottakai on. Muut ajoneuvoluokat sitten erikseen.
Tuplamoottori ei kuulu millään tavalla koko asiaan. Voi olla kaksi jos teho pysyy säädetyissä rajoissa. Muutoinkin tuplamoottoriratkaisuiden peruste on pääasiassa saada reilusti tehoa, talvella joku kiinalainen valmistaja ei perustele asiaa.
Ja kuten olen tähän ketjuun kirjoitellutkin, näiden Kontioiden tms kanssa tuntuu olevan eniten sitä neljä päällä ja todella nuorta porukkaa. Painoraja kohdentuu varsin pitkästi juuri näihin ja hyvä niin. Nuo laitteet ovat muutenkin sellasia, joita ei kevlillä mieluusti näkisi ollenkaan.
Ylitiukkojen paino- sekä tehorajojen tuominen näihin olisi mielestäni puhdasta perseilyä päättäjien toimesta, sekä myös suorassa ristiriidassa "ViHrEäN SiIrTyMäN" kanssa.
Kannattaa varmaan viestittää tuo sinne eu:n suuntaan.
Ja omasta mielestäni rajat ovat aivan riittävät. Edelleen "kevyt sähkö" ja edelleen, mikään ei estä tehokkaampia.
Tuo Xiaomi on itseasiassa mielestäni huono esimerkki jämerästä laudasta, mikäli olen oikein ymmärtänyt, sen "takajousitus" on pelkkä kuminpalanen.
Aha... Jämäkkyys määritellään jousituksen perusteella. Miten vaan.
Siitä huolimatta, se on kevyeksi jämäkkä.
Uskon että merkittävä osa ihmisistä hankkii skuutin jotta voi kulkea työmatkat vaivattomasti, sekä edullisesti, ilman mitään hemmetin vakuutus/rekisteröintisäätöjä.
Tuo on toiminut minulla aina esteenä sille että en kesäisin kulje perinteisellä skootterilla, byrokratia söisi leijonanosan potentiaalisesta rahan säästöstä.
Hankkii laitteen, jota ei tarvitse rekisteröidä, ei katsastaa, ei vakuuttaa, ei jne. En siis näe mitään ongelmaa. 24 kilon raja on uutta keksintöä ja toisaalta hieman kyseenalaistan sen tarpeen myös itse. Mutta 1000W alla olevia on loputtomasti, melkoinen osa tuohon tehorajaan osuvista menee myös alle tuon painon. Ei siis edelleenkään ongelmaa.
Koska perinteisen skootterin mainitsit niin... Itse olen sen ikäinen, ettei ole mitään mopokortteja kyselty jne. Joten en ole loputtoman säätelyn ylin ystävä. Mutta valitettavan usein sitä saa, mitä tilaa. Sama pätee lautoihinkin. Ei osata käyttäytyä ja vahinkoja sattuu liikaa niin säädellään. Plus eu:n mukanaan tuomat. Niille emme oikeastaan edes voi mitään.
Jos skuutti kulkee 45km/h, niin eikö sitä silloin pitäisi ja kohdella kohdella mopona?
Nimenomaan juuri näin!
Lisäksi olisi ihan hyvä huomioida mopojen tehot.
Linkki ei ole paras mutta ensimmäisen sopiva googlella:
Tilastokeskus
Kaksipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori
1kW maksimi kevyessä on mielestäni aivan hyvin suhteessa tuohon mopon maksimiin. Ja vastaavasti aika moni reilumman tehoista lautaa hamuava ei taida ymmärtää, ettei käy edes moposta tehon puolesta vaikka muut edellytykset täyttyisivätkin. Eli sillä tehokkaalla laudalla tutkaan ja kaikki mahdolliset rapsut niin tulipa edulliseksi.