Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Haaveissa olis koettaa pätsätä Xiaomi Mi Essentialiin hiukan rivakampi firmware. Jos kulkis mäissä vähän paremmin ja nopeutta sais yli sen 20 km/h.
Onko porukoilla mielipidettä kannattaa asiaa edistää Hack Tool - Custom Firmware for your Xiaomi Scooter Essential / Lite ✅ -ohjeilla vai onko scooterhacking ScooterHacking.org :: Xiaomi CFW Builder parempi resurssi?
Ite käytin scooterhackingiä, oli helppo ja ties et mitä siihen firmikseen sit meni.

Täytyy kyllä vaan samaan hengenvetoon mainita et tosta Essentialista et saa yli 20kmh kovinkaan helposti, ja se kaikki tulee sit myös erittäin pahasti heikentyneen akunkeston kanssa. Jos tehorajoja ja nopeusrajaa kutittelet niin kannattaa asennoitua siihen et kantama on sit reilusti alle 10km kuskin painosta riippuen. Essential tartteis kipeästi lisäakkua rinnalleen mut sen hinta sit lähtee jo sen verran käpälästä et on melkeenpä fiksumpaa ostaa outletista tai käytettynä sit suoraan Pro 2 tai se Max G30.
 
Joo, käytännössä olis hyvä jos ei alamäessä jarruttais... range ei oikeastaan ole ongelma kun työmatka on kuitenkin vaan 3 km eikä siihen kovin paljoa lisämutkia tule. Ylämäet tässä eniten rassaa (Kuopio).
 
Eli iso suositus laittoman laudan hankkimiselle. Ei näin. Tulisi ymmärtää, että se yli 25km/h kulkeva lauta ei pääsääntöisesti muutu millään keinoilla lailliseksi. Vastaavasti sen virallisesti 25km/h laudan saa lailliseksi takaisin niin halutessaan.

Lisäksi 500W on sekin jostain keksitty, ei todellinen. Ihan jo ensimmäisen sukupolven perus M365 tarjoaa tuon verran tehoa viimeistään potkaisemalla firmistä, moni muu lauta taas suoraan vakiofirmiksellä enemmän.

Vaarallisuuskaan ei pidä noin suoraviivaisesti paikkaansa. Aika moni peruslauta kulkee joissakin maissa yli 25km/h ja on jopa suunniteltu tällaiseen. Vertailukohtana joku merkitön kiinalainen tekele voi olla laadultaan niin kelvoton, ettei sellaisella tulisi ajaa ollenkaan.

Ja "mitään järkeä" on sekin reilua yleistystä. On varsin monia syitä hankkia se järkevän painoinen ja kokoinen laite riippumatta siitä, mitä firmikseille tekee. Osa kun kantaa lautaa kerrostalon kerrokseen x, kuljettaa julkisissa, omassa autossaan jne.

Kun varsin monessa maassa ja maanosassa on rajoitukset niin on aivan turhaa pohtia täällä, ovatko typeriä vai eivät. Niin moni näkee rajoitukset perusteltuna, ettei muutosta ole varmuudella tulossa. Muutosta ei myöskään voi tulla, harmonisoidaanhan eu-alueella ajoneuvoluokkia jne. Yksittäinen maa ei siis voi nostaa rajaa, laskea voi.

Ja jos se 25km/h ei riitä niin siitä pääsee eroon hankkimalla muun luokan kulkupelin ja hoitaa sen rekisteriin ja vakuutuksiin. Tätä ei estä mikään kunhan laite täyttää vaatimukset. On puhtaasti oma valinta hankkia sellaiseen luokkaan kuuluva kulkuneuvo joka ei täytä omia tarpeita.
Toki, tarjonta on heikko niissä, jotka on mahdollista laittaa helposti kilpiin. Mutta jos kiinnostus kasvaa riittävästi, kasvaa varmasti myös tarjonta. Sitä odotellessa laillinen ratkaisu ei ole joku kiinankura joka ei täytä mitään vaatimuksia mutta kulkee satasta.

Se porukan oma järki on jo nähty. Vuokralaudoilla on jo pitkä lista lisärajoituksia ja syystä että? Aivan, ei ole osattu käyttäytyä.
Ei nyt pilkkua tarvitsitse nusiskella. ;D
tuo mun heitto perustuu täysin siihen kun porukka jo osto vaiheessa miettii miten ensimmäisenä kuitenkin saisi sen rajoituksen pois... niin mitä silloin kannattaa sitten suositella? 1000w lauta ilman rajoitinta kantaa jokaisen mäen ylös ja tarvittaessa sen saa myös laillisesti rajoitettua siihen 25km/h :)
 
Paljonko tuli maksamaan? Laitatko vielä linkit?
Etujouset: https://www.amazon.de/dp/B09L1BBYLH/ref=pe_27091401_487027711_TE_SCE_dp_1
Takajouset: https://www.amazon.de/dp/B0982W9GSH/ref=pe_27091401_487027711_TE_SCE_dp_2
Noin 170e oli kun tilasin, kummankin hinta näköjään tippunut jonkun verran.

Ihan mielenkiinnosta: mikä esti niitä sopimasta e-600 maxiin?
Etuhaarukan varsi oli liian pitkä siis se keskimmäinen mikä on kiinnityksen puolella. Myös YT videoissa nähtävä prikka, mikä siellä kiinnikkeen yläpuolella on, oli ihan väärän mallinen eli liian paksu.
Takajousitusta en edes kokeillut, se edellyttäisi tuon laudan kumipäällysteen liiman repimisen, uskon kokeilematta että ei ole yhteensopiva.


Suomi päättää yksin todella vähän liikenteeseen liittyvistä rajoista, eu hoitaa kyllä keskitetysti nämä seikat. Ja kyllä, painorajansta on puhuttu tehorajan tilalla / lisäksi tms. Varmaksi en muista mutta 24 kiloa tuntuu tutulta. En silti näe ongelmaa, jos kevyet sähköajoneuvot -luokkaan tulee tuo raja. Esim täälläkin juuri myyntiin tulleena mainittu Xiaomin 4 ultra näyttäisi menevän vain puolella kilolla yli. Kyseessä on kuitenkin jo varsin järeä lauta monilla herkuilla ja silti kevennettävissä tuohon 24 kiloon.
Ajoneuvoluokkien lisäämistä entisestään en toisaalta pidä ollenkaan hyvänä. Raskaampi sähköinen voitaisiin mainiosti rinnastaa mopoon jos samat edellytykset täyttyvät.
Mielestäni 24kg on aivan liian pieni painoraja, joku Segway GT2 ehkä painavimpana (50kg?) on myös varsin kevyt jos vertaa perinteisiin skoottereihin.... Eikös ne paina noin 100kg.
Se, että vaaditaan jotain liikennevakuutusta yli 24kg painavasta skuutista ei anna yhtään pelivaraa sille, että tulevaisuudessa tulisi markkinoille laitteita joilla voisi täällä pohjolassakin ajaa ympäri vuoden ja dual moottorilla. 25kmh rajoituksen ymmärtää rengaskoko huomioon ottaen sekä sen, että näillä oletettavasti kuljetaan pyöräteillä missä kovimmat lihastyöllä saavutettavat vauhdit ovat tuota luokkaa.
Ylitiukkojen paino- sekä tehorajojen tuominen näihin olisi mielestäni puhdasta perseilyä päättäjien toimesta, sekä myös suorassa ristiriidassa "ViHrEäN SiIrTyMäN" kanssa.

Tuo Xiaomi on itseasiassa mielestäni huono esimerkki jämerästä laudasta, mikäli olen oikein ymmärtänyt, sen "takajousitus" on pelkkä kuminpalanen.

Uskon että merkittävä osa ihmisistä hankkii skuutin jotta voi kulkea työmatkat vaivattomasti, sekä edullisesti, ilman mitään hemmetin vakuutus/rekisteröintisäätöjä.
Tuo on toiminut minulla aina esteenä sille että en kesäisin kulje perinteisellä skootterilla, byrokratia söisi leijonanosan potentiaalisesta rahan säästöstä.
 
Jos skuutti kulkee 45km/h, niin eikö sitä silloin pitäisi ja kohdella kohdella mopona?
 
Mielestäni 24kg on aivan liian pieni painoraja, joku Segway GT2 ehkä painavimpana (50kg?) on myös varsin kevyt jos vertaa perinteisiin skoottereihin.... Eikös ne paina noin 100kg.
Millä perusteella se on aivan liian pieni? Miksi pitäisi verrata perinteisiin skoottereihin kun kyseessä on täysin eri kulkuneuvo?
"kevyt sähköajoneuvo". Jo määritelmä kertoo aivan kaiken tarpeellisen. Sadan kilon laite menee eri luokkaan ja siinä kaikki.

Se, että vaaditaan jotain liikennevakuutusta yli 24kg painavasta skuutista ei anna yhtään pelivaraa sille, että tulevaisuudessa tulisi markkinoille laitteita joilla voisi täällä pohjolassakin ajaa ympäri vuoden ja dual moottorilla. 25kmh rajoituksen ymmärtää rengaskoko huomioon ottaen sekä sen, että näillä oletettavasti kuljetaan pyöräteillä missä kovimmat lihastyöllä saavutettavat vauhdit ovat tuota luokkaa.
Miten niin ei anna pelivaraa? Tottakai antaa, ne laitteet vaan vakuutetaan kuten aivan oikein onkin. Ei liikenteessä voi olla kovin paljon kulkuneuvoja, joiden aiheuttamat vahingot maksetaan muiden vakuutuksista. Kun autojen määrää pyritään sitäkin vähentämään, vakuutuspakko tulee varmuudella ulottumaan entistä suurempaan osaan muita kulkuneuvoja.
Ja jos vakuutusta ei huomioida niin edelleen 24kg antaa pelivaraa vaikka mihin. Miksi muka ei antaisi? Ajoneuvoluokka vain muuttuu.

Nopeusrajoitus on juuri tuosta, mitä kirjoitit. Tottakai on. Muut ajoneuvoluokat sitten erikseen.

Tuplamoottori ei kuulu millään tavalla koko asiaan. Voi olla kaksi jos teho pysyy säädetyissä rajoissa. Muutoinkin tuplamoottoriratkaisuiden peruste on pääasiassa saada reilusti tehoa, talvella joku kiinalainen valmistaja ei perustele asiaa.

Ja kuten olen tähän ketjuun kirjoitellutkin, näiden Kontioiden tms kanssa tuntuu olevan eniten sitä neljä päällä ja todella nuorta porukkaa. Painoraja kohdentuu varsin pitkästi juuri näihin ja hyvä niin. Nuo laitteet ovat muutenkin sellasia, joita ei kevlillä mieluusti näkisi ollenkaan.

Ylitiukkojen paino- sekä tehorajojen tuominen näihin olisi mielestäni puhdasta perseilyä päättäjien toimesta, sekä myös suorassa ristiriidassa "ViHrEäN SiIrTyMäN" kanssa.
Kannattaa varmaan viestittää tuo sinne eu:n suuntaan.
Ja omasta mielestäni rajat ovat aivan riittävät. Edelleen "kevyt sähkö" ja edelleen, mikään ei estä tehokkaampia.

Tuo Xiaomi on itseasiassa mielestäni huono esimerkki jämerästä laudasta, mikäli olen oikein ymmärtänyt, sen "takajousitus" on pelkkä kuminpalanen.
Aha... Jämäkkyys määritellään jousituksen perusteella. Miten vaan.
Siitä huolimatta, se on kevyeksi jämäkkä.

Uskon että merkittävä osa ihmisistä hankkii skuutin jotta voi kulkea työmatkat vaivattomasti, sekä edullisesti, ilman mitään hemmetin vakuutus/rekisteröintisäätöjä.
Tuo on toiminut minulla aina esteenä sille että en kesäisin kulje perinteisellä skootterilla, byrokratia söisi leijonanosan potentiaalisesta rahan säästöstä.
Hankkii laitteen, jota ei tarvitse rekisteröidä, ei katsastaa, ei vakuuttaa, ei jne. En siis näe mitään ongelmaa. 24 kilon raja on uutta keksintöä ja toisaalta hieman kyseenalaistan sen tarpeen myös itse. Mutta 1000W alla olevia on loputtomasti, melkoinen osa tuohon tehorajaan osuvista menee myös alle tuon painon. Ei siis edelleenkään ongelmaa.

Koska perinteisen skootterin mainitsit niin... Itse olen sen ikäinen, ettei ole mitään mopokortteja kyselty jne. Joten en ole loputtoman säätelyn ylin ystävä. Mutta valitettavan usein sitä saa, mitä tilaa. Sama pätee lautoihinkin. Ei osata käyttäytyä ja vahinkoja sattuu liikaa niin säädellään. Plus eu:n mukanaan tuomat. Niille emme oikeastaan edes voi mitään.

Jos skuutti kulkee 45km/h, niin eikö sitä silloin pitäisi ja kohdella kohdella mopona?
Nimenomaan juuri näin!
Lisäksi olisi ihan hyvä huomioida mopojen tehot.

Linkki ei ole paras mutta ensimmäisen sopiva googlella: Tilastokeskus
Kaksipyöräisen mopon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori
1kW maksimi kevyessä on mielestäni aivan hyvin suhteessa tuohon mopon maksimiin. Ja vastaavasti aika moni reilumman tehoista lautaa hamuava ei taida ymmärtää, ettei käy edes moposta tehon puolesta vaikka muut edellytykset täyttyisivätkin. Eli sillä tehokkaalla laudalla tutkaan ja kaikki mahdolliset rapsut niin tulipa edulliseksi.
 
Jos skuutti kulkee 45km/h, niin eikö sitä silloin pitäisi ja kohdella kohdella mopona?
Joo ja niillä ei sitten ajella enää baarista tai kaverilta kotiin maistissa ilman rattijuopumussyytettä, jos Reinikainen tulee tunkemaan pilliä suuhun.
 
Jos skuutti kulkee 45km/h, niin eikö sitä silloin pitäisi ja kohdella kohdella mopona?
Niin pitäisi, tämä on oikeastaan jo ratkaistu ongelma ilman että rajoituksia ja sääntöjä ylimitoitetaan pilaamaan koko liikkumismuoto, ja aletaan kieltämään kaikki.
Skuuteissa voisi olla vaikka tuplamoottorit ja 2kW per moottori, kunhan nopeus ei pyörätiellä mene yli 25km/h, muita rajoituksia ei näihin tarvita.

Se rajoitinkin voisi periaatteessa olla ohitettavissa, silloin kun käyttäjä ajaa esim. Offroad-harrastuksena. Vaikka nämä skuutit omasta mielestäni ovatkin aika absurdeja offroad kapistuksia.


Koska perinteisen skootterin mainitsit niin... Itse olen sen ikäinen, ettei ole mitään mopokortteja kyselty jne. Joten en ole loputtoman säätelyn ylin ystävä. Mutta valitettavan usein sitä saa, mitä tilaa. Sama pätee lautoihinkin. Ei osata käyttäytyä ja vahinkoja sattuu liikaa niin säädellään. Plus eu:n mukanaan tuomat. Niille emme oikeastaan edes voi mitään.
Olen itsekin sen ikäinen että taidan saada ajaa mopoa ilman korttia, jos oikein ymmärsin. Positiivinen ikäsyrjintä on pop!
Et ole loputtoman sääntelyn ylin ystävä, mutta kovin innokkaasti levittelet pyllynposkia, käsiä, ja lompakkoa, jotta Petteri Orpo lakeijoineen saavat vapaat kädet kehdä miten lystää....vain siksi koska tyhmä nuoriso perseilee vastuuttomasti?

Tuolla sinun logiikalla kaikki mopoautoa vähänkään isommat, tehokkaammat, tai nopeammat autot; tulee kieltää, rajoittaa ja laittaa lisämaksulle jokaisesta mopoauton ylittävästä hevosesta. Siksi koska nuoriso perseilee niillä mopoautoillaan.
 
Niin pitäisi, tämä on oikeastaan jo ratkaistu ongelma ilman että rajoituksia ja sääntöjä ylimitoitetaan pilaamaan koko liikkumismuoto, ja aletaan kieltämään kaikki.
Siis kuka on kieltämässä ja mitä kaikkea?
Et ymmärrä vieläkään sitä, että puhutaan vain ja ainoastaan keyvistä sähkköisistä ja niiden rajoituksista? Ajoneuvoluokkia on aika monta muutakin.

Skuuteissa voisi olla vaikka tuplamoottorit ja 2kW per moottori, kunhan nopeus ei pyörätiellä mene yli 25km/h, muita rajoituksia ei näihin tarvita.
Tämä on aivan turhaa mutta jos haluaa aikaansa käyttää moiseen niin mikäpä siinä. Mihinkään ei tule johtamaan ja syitä on monia.
Edellä jo linkkasin mopojen tehorajan. Ymmärtkö oman väitteesi älyttömyyden kun mielestäsi alemmassa luokassa voi olla sama tai enemmän tehoa?

Pyörätiellä yli 25km/h. Tämä menee jo trollauksen puolelle. Mutta kerro toki, miten rajoitat nopeuden vain pyöräteillä? Ja miksi kevyt sähkö tulisi voida olla L1e-luokan ajoneuvoa tehokkaampi? Tai miksi se ei siis olisi tuo L1e?
Ja jos rajoitettaisiin vain nopeuden perusteella niin kevlillä voisi ajaa nopeusrajoitetulla autolla?

Se rajoitinkin voisi periaatteessa olla ohitettavissa, silloin kun käyttäjä ajaa esim. Offroad-harrastuksena. Vaikka nämä skuutit omasta mielestäni ovatkin aika absurdeja offroad kapistuksia.
Ei voisi. Täysin selvä asia. Ainoastaan paikkaan sidotut ohitukset ovat järkevästi mahdollisia.

Olen itsekin sen ikäinen että taidan saada ajaa mopoa ilman korttia, jos oikein ymmärsin. Positiivinen ikäsyrjintä on pop!
Et ole loputtoman sääntelyn ylin ystävä, mutta kovin innokkaasti levittelet pyllynposkia, käsiä, ja lompakkoa, jotta Petteri Orpo lakeijoineen saavat vapaat kädet kehdä miten lystää....vain siksi koska tyhmä nuoriso perseilee vastuuttomasti?

Tuolla sinun logiikalla kaikki mopoautoa vähänkään isommat, tehokkaammat, tai nopeammat autot; tulee kieltää, rajoittaa ja laittaa lisämaksulle jokaisesta mopoauton ylittävästä hevosesta. Siksi koska nuoriso perseilee niillä mopoautoillaan.
Ei, en ole ollut kieltämässä mitään kulkuneuvoa, paremminkin otan uudet vastaan oikein mieluusti. Olenhan laudankin hankkinut ensimmäisten joukossa. Ensimmäisellä ei vain saanut lain mukaan ajaa muualla kuin suljetulla alueella joten turhakkeeksi jäi.
Ja kyllä, lähes kaikelle on ajoneuvoluokka olemassa. Niistä keskustelulle voit vapaasti perustaa oman ketjun jos sellaista ei jo ole. Verotuksellisille seikoille on niillekin oma ketjunsa viimeistään kun perustat sellaisen.

Laitetaan vielä se rautalanka: Kevyille sähköille on oma luokkansa. Jos siihen sopiva ei täytä tarpeitasi, hanki johonkin muuhun sopiva. Mitään suoraa kieltoa ei ole sähköiselle kaksipyöräiselle vaikka painaisi enemmänkin ja tehoa olisi kolmenumeroisessa määrin.

Eli ei muuta kuin uutta ketjua tehokkaille sähköisille, potkulautaa muistuttaville kaksipyöräisille. Fillareille tällaiset mielestäni olikin jo.
 
jos rahalla ei väliä, onko tämä parasta mitä saa?

Ei ole, on todella kaukana parhaasta. Lauta kannattaa teettää jos rahalla ei ole mitään väliä.

Todellisuudessa budjetti on kuitenkin joten kerro se yläraja hankinnalle. Tuo pari tonnia ei lopulta ole kovin suuri.
Kerro myös, mitä laudalta haluat.
Ja jos on jotain erityistä toivetta niin ne myös. Niiden perusteella on paljon helpompi suositella parasta budjettiisi sopivaa.
 
Huomautus: Asiaton käytös
Siis kuka on kieltämässä ja mitä kaikkea?
Et ymmärrä vieläkään sitä, että puhutaan vain ja ainoastaan keyvistä sähkköisistä ja niiden rajoituksista? Ajoneuvoluokkia on aika monta muutakin.


Tämä on aivan turhaa mutta jos haluaa aikaansa käyttää moiseen niin mikäpä siinä. Mihinkään ei tule johtamaan ja syitä on monia.
Edellä jo linkkasin mopojen tehorajan. Ymmärtkö oman väitteesi älyttömyyden kun mielestäsi alemmassa luokassa voi olla sama tai enemmän tehoa?

Pyörätiellä yli 25km/h. Tämä menee jo trollauksen puolelle. Mutta kerro toki, miten rajoitat nopeuden vain pyöräteillä? Ja miksi kevyt sähkö tulisi voida olla L1e-luokan ajoneuvoa tehokkaampi? Tai miksi se ei siis olisi tuo L1e?
Ja jos rajoitettaisiin vain nopeuden perusteella niin kevlillä voisi ajaa nopeusrajoitetulla autolla?


Ei voisi. Täysin selvä asia. Ainoastaan paikkaan sidotut ohitukset ovat järkevästi mahdollisia.


Ei, en ole ollut kieltämässä mitään kulkuneuvoa, paremminkin otan uudet vastaan oikein mieluusti. Olenhan laudankin hankkinut ensimmäisten joukossa. Ensimmäisellä ei vain saanut lain mukaan ajaa muualla kuin suljetulla alueella joten turhakkeeksi jäi.
Ja kyllä, lähes kaikelle on ajoneuvoluokka olemassa. Niistä keskustelulle voit vapaasti perustaa oman ketjun jos sellaista ei jo ole. Verotuksellisille seikoille on niillekin oma ketjunsa viimeistään kun perustat sellaisen.

Laitetaan vielä se rautalanka: Kevyille sähköille on oma luokkansa. Jos siihen sopiva ei täytä tarpeitasi, hanki johonkin muuhun sopiva. Mitään suoraa kieltoa ei ole sähköiselle kaksipyöräiselle vaikka painaisi enemmänkin ja tehoa olisi kolmenumeroisessa määrin.

Eli ei muuta kuin uutta ketjua tehokkaille sähköisille, potkulautaa muistuttaville kaksipyöräisille. Fillareille tällaiset mielestäni olikin jo.
Siis oikeastiko sinulla puuttuu kyky ymmärtää että ihmiset voivat käyttää kulkuneuvoa, oli se miten tehokas/suorituskykyinen tahansa, vastuullisesti ja rajoituksia noudattaen?

Hyppäät skuutin selkään ja ajat sen 4km mieluiselle metsäpolulle. Poista rajoitin ja ajele metsäpoluilla kunnes jalat väsyvät pompuista ja palaa takaisin kotiin rajoituksia noudattaen.
Kaikki tämä samalla skuutilla, vaikka sandaalit jalassa.

Miksi tuo kuvio täytyy tehdä mahdottomaksi/laittomaksi vain siksi koska nuoriso perseilee, djmake:t eivät osaa ajaa kuin kaasu pohjassa, ja miksi se olisi muka mahdoton kuvio ilman että isoveli valvoo GPS-historiaa...?
 
Viimeksi muokattu:
Sähköpotkulaudoilla ja millä tahansa liikkuvalla laitteella kevyen liikenteen väylällä on hyvä ajaa kaupunkien keskustassa muun liikenteen mukaisesti ja siihen riittää 25 km/h kyllä enemmän kuin hyvin. Järkevä liikennekäyttäytyminen on välttämättömyys kaupungissa oli alla mikä laite tahansa.

Tästä huolimatta laudalla ajavat kyllä jäävät työmatkapyöräilijöiden taakse, sekä kilpapyöräilijöiden, jotka ajavat 35-50 km/h tunnissa keskustan läpi. Jarruja tai "aivoja" heillä ei ole ja eivät kunnioita tai huomioi millään lailla muuta liikennettä tai jalan liikkuvia. Ajavat siitä huolimatta myös "täysin laillista nopeutta" keskusta-alueella, koska autojen nopeusrajoitukset koskevat keskustassa myös heitä, mutta samat nopeusrajoitukset eivät koske lautailijoita.

"Me sähköpotkulautailijat" ajamme tai meidän pitäisi ajaa eräiden keskustelijoidenkin mielestä aina ja aivan kaikissa tilanteissa korkeintaan 25 km/h nopeusmittaria vilkuillen tai mieluummin varoiksi alle. Jyrkässä alamäessä hymymme nousee korviin laudan jarruttaessa vauhtia automaattisesti ja pyöräilijöiden rullatessa samaan aikaan ohitse. Sanomattakin selvää, että huumorilla tästäkin selvitään.

Jos on käynyt kuitenkin niin ikävästi, ettei lauta osaa jarruttaa alamäessä itse vauhtiaan, niin jarrulla meillä on käsi/peukalo aina kaikissa ajotilanteissa, ettei nopeus pääse nousemaan vahingossakaan yli 25 km/h.

Ylämäessä tai lievässä nousussa ajamme 8 km/h useimmiten tai noh, jos nyt ihan totta puhumme, niin mehän talutamme lautamme ylös, koska näin asiat vain ovat ja ne on hyväksyttävä näin sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähti vaimolla tälläinen tilaukseen. Hänellä joitain vähän erikoisempia vaatimuksia laudalle että oikeasti tyytyväinen, tämä ainakin speksien mukaan täyttää nämä. Katsotaan miten käytännössä sitten kun tulee. Yrittävät sentään vähän jotain uutta/erilaista.
Myi jo edellisen lautansa ja ajatteli että sähköfillarilla mennään, mutta kuulemma se laudalla on vaan niin paljon mukavampaa :)
Edit. Ensimäinen lauta myös mikä itsellä tullut vastaan jossa IP65 luokitus ja jopa mainostetaan että voi ajaa "säässä kuin säässä"
No tätä ei sitte ikinä tullutkaan vakkka viime viikolla piti saapua.
Tuossa ois speksien puolesta hyviä segway lautoja, mutta onko tosiaan ettei enään löydt cruise controllia nuista? Vähä heikosti löytyy muutenkin aina laudoista infoa löytyykö tup ominaisuus, pitää kaivamalla kaivaa. Tuo ominaisuus ois melko korkealla listassa kun lautaa etsii. Mitähä sitte alkais kattelemaan...
 
Kaikki lukot ovat tosiaan avattavissa (akku) rälläkällä.

Muutama out of box idea:

Maalaa laudan Tier, Bot tjms väriseksi.

Hälytin. Näitä mainostetaan sähköpyöriin miksei toimisi laudassakin?

Itse käytän vaan halvahkoa ketjulukkoa ja menty 7 vuotta, laudalla myös usempi käyttäjä. Hyvä tuuri? (kop kop) Toki otan laudan aina sisälle kun mahdollista.
 
jos rahalla ei väliä, onko tämä parasta mitä saa?


Näistä ei meinaa löytyä kyllä mitään testiä tai vertailua toisiinsa. Eikä käyttäjä kokemuksiakaan. Vinkkejä otetaan kyllä vastaan..

Redditissä haukutaan tonnin liian kalliiksi, kun tonnin halvemmalla saa kaksoisjousitetun ja saman kantaman lautoja pilvin pimein. Tosin vaihtoehtoja ei tuoda esille ja ainut vertailu on paperilla olevat luvut.

Mikäli Ninebot G2 on 1000€:n luokkaa, niin olisi kiva tietää onko sen jousitus jos ei toimiva, niin ei ainakaan käyttöä haittaisi tai onko esim P100S:n jousitus tuon hintaeron väärti.

Kantama ja hieman tehokkaampi moottori plussaa P100S:ssä.
 
Onks kukaan päivittänyt e-600 uusinta firmwarea, mitä hyötyä tai haittaa? Nykyinen versio 1.26
 
Onks kukaan päivittänyt e-600 uusinta firmwarea, mitä hyötyä tai haittaa? Nykyinen versio 1.26

Vaimon skuuttiin päivitettiin eilen samalla kun piti käydä asetuksista muuttamassa lauta kulkemaan 25km/h (oletuksena oli 20km/h). Ei huomattu normaali ajossa mitään eroa
 
Eivät ole käytännössä akkurälläkällä avattavissa uusimmilla ja parhaimmilla U-lukoilla.

Onko linkkiä tällaiseen malliin?

Muistan jonkun testin niin kaikki lopulta aukesivat, osa toki vaati pidempää jyrnyttämistä ja meni useampi laikka.
 
Onko linkkiä tällaiseen malliin?

Muistan jonkun testin niin kaikki lopulta aukesivat, osa toki vaati pidempää jyrnyttämistä ja meni useampi laikka.

Tää nyt ainakin kestää ainakin hetken jurruuttamista. Periaatteessa homman voi ajatella niin et jos se lukko aukeaa vaan rälläkällä niin se on jo aika hyvä karkote. Kovin monella ei oo pokkaa mennä ihmisten ilmoille rälläköimään lukkoa auki, vaikka suomalaisista kyllä huomannu sen ettei siihen kukaan mitenkään väliin menis ja vartijaa hakiessa se on jo hävinny. Jos se taas kestää laikan tai pari imasta ennenkun antautuu niin sit sitä ei todennäkösesti kukaan oo mistään ostoskeskuksen edestä viemässä, kunhan ei nyt vaan kyseenalasille paikoille missä saa operoida rauhassa jätä pidemmäks aikaa.

Fiksuinta silti aina raahata mukana sitä romua kun vaan voi. Toistaseks ei oo tullu vastaan paikkoja mihin ei sais ottaa mukaan, mut pienemmät kaupat jätän ihan käytännön syistä väliin laudalla liikkuessa.
 
Fiksuinta silti aina raahata mukana sitä romua kun vaan voi.

Näin.

Toi linkkaamasi lukko vaikuttaa pätevältä, menee ainakin aikaa avata (akkukin voi jo ehtiä tyhjenemään ja useampi laikka menee) mutta siinä tulee melkein se että on helpompi rälläköidä se putki missä lukko on kiinni. Ainakin mitä itse katsonut kaupungilla niitä niin ei ne yleensä kovin vahvoilta vaikuta.

Arvaan että tämäkin keskustelu käyty täällä foorumilla useaan kertaan. Pahoittelut jos on toistoa.
 
Näin.

Toi linkkaamasi lukko vaikuttaa pätevältä, menee ainakin aikaa avata (akkukin voi jo ehtiä tyhjenemään ja useampi laikka menee) mutta siinä tulee melkein se että on helpompi rälläköidä se putki missä lukko on kiinni. Ainakin mitä itse katsonut kaupungilla niitä niin ei ne yleensä kovin vahvoilta vaikuta.

Arvaan että tämäkin keskustelu käyty täällä foorumilla useaan kertaan. Pahoittelut jos on toistoa.
Joo, ton ja muitten järeitten vehkeiden kanssa homma menee nopeasti siihen et se on nopeempi katkasta se mihin se vehje on laitettu kiinni. Ongelmaks kanssa muodostuu se et sähköpotkulaudoissa on sellanen homma et ne kuitenkin edelleen herättää huomiota enemmän kun esimerkiks jotkut huomattavasti kalliimmat pyörätkin, etenkin jos ne ei sähkömallisia ja näinollen sit on ehkä valheellisestikkin mieluisampia kohteita viedä. Tähänkin tosin pätee se et osa lukottamisen periaatetta on se et sun laittees on hankalampi viedä kun se viereinen, niin sit todnäk se viereinen viedään. Ongelmana vaan se et jos sun laite on ainut sähköpotkulauta siinä ja se ees etäisesti näyttää vähän arvokkaammalta niin se on sit korkeella todennäkösyydellä se mieluisin saalis siitä rykelmästä.

Joo onhan näistä lukoista paasattu täällä jo suurinpiirtein joka toisella sivulla jokaikinen kevät, sama pätee kans tohon laillisuuskeskusteluun et siitäkin aina aika-ajoin väännetään ja lopputulos ei kuitenkaan muutu mihinkään. Lukitsemiset ja ylinopeudet ja ylitehot aina omalla vastuulla, ei suositella mut tehkää mitä lystäätte
 
Onks kukaan päivittänyt e-600 uusinta firmwarea, mitä hyötyä tai haittaa? Nykyinen versio 1.26

Itselläkin 1.26 mutta devtoolilla säätänyt 1.29 ja 1.31 (en oo varma muistanko tarkkaan oikein vetsionumerot).
1.31 meni selvästi hiljempaa kuin muut, vaan vähän reilu 30kmh, en tiedä johtuiko firmiksestä vai yksilöstä.
Muuten en huomannut eroja, en päivittäisi jos kaikki toimii.
 
Itselläkin 1.26 mutta devtoolilla säätänyt 1.29 ja 1.31 (en oo varma muistanko tarkkaan oikein vetsionumerot).
1.31 meni selvästi hiljempaa kuin muut, vaan vähän reilu 30kmh, en tiedä johtuiko firmiksestä vai yksilöstä.
Muuten en huomannut eroja, en päivittäisi jos kaikki toimii.
Voisipa tuon päivityksen laittaa ignoreen. Liian monta tarinaa kuullut, että firmis poistanut ominaisuuksia kuten vakkari, tai hiljentänyt vauhtia/kiihtyvyyttä.
Täälläkin tuo1.26, enkä koe tarpeelliseksi päivittää kun kaikki toimii oikein.
 
Morjesta.

Tein varta vasten käyttäjän tänne kun olen itse tälle kesälle hankkimassa sähköpotkulautaa.

Tätä keskustelua on tullut jonkin verran luettua ja tämä vaihtoehto pisti silmään: Sähköpotkulauta HX X9 Plus 10 musta hinta

Onko tuo HX X9 ihan varteenotettava vaihtoehto vielä jos haluaa hyvällä hinta/laatu suhteella olevan 25km/h kulkevan sähköpotkulaudan jossa on vielä ihan hyvä kantama?
 
Morjesta.

Tein varta vasten käyttäjän tänne kun olen itse tälle kesälle hankkimassa sähköpotkulautaa.

Tätä keskustelua on tullut jonkin verran luettua ja tämä vaihtoehto pisti silmään: Sähköpotkulauta HX X9 Plus 10 musta hinta

Onko tuo HX X9 ihan varteenotettava vaihtoehto vielä jos haluaa hyvällä hinta/laatu suhteella olevan 25km/h kulkevan sähköpotkulaudan jossa on vielä ihan hyvä kantama?

Mitäs olette mieltä HX X9 Max laudasta? X9 Scooter - HX Electric Scooter Online Store

Omasta mielestäni:
+Tehokas moottori: 550W ( Peak power 850W/1100W )
+Range: Jopa 60Km (todellisuus varmaan n.40-50km aikuisella)
+Akku: Irroitettava 750Wh
+Vauhti: 25km/h, mutta säädettävissä 40km/h
+Edullinen: 670€
+IP suojattu
+Varaosa saatavuus: Hyvä
+Painoraja 120kg

-Painava, lähes 20kg
-Virallisesti vissiin laiton, kun saa ohitettuu rajoittimen.

Suomeen saisi tilattua RDE:n kautta

Ja Virosta saisi pikkasen edullisemmin: https://www.xn--tuksimaailm-ffb.ee/fi/shop/hx-x9-max-elektritoukeratas/

Kannattee katsoa myös tuo vaihtoehto!
 
Näin.

Toi linkkaamasi lukko vaikuttaa pätevältä, menee ainakin aikaa avata (akkukin voi jo ehtiä tyhjenemään ja useampi laikka menee) mutta siinä tulee melkein se että on helpompi rälläköidä se putki missä lukko on kiinni. Ainakin mitä itse katsonut kaupungilla niitä niin ei ne yleensä kovin vahvoilta vaikuta.

Arvaan että tämäkin keskustelu käyty täällä foorumilla useaan kertaan. Pahoittelut jos on toistoa.
:)

Akkulaitteella näitä parhaimpia ja uusimpia U-lukkoja ei käytännössä saa poikki, koska akku hyytyy varmasti ensin ennen kuin lukko antaa periksi. Harvalla varkaalla varmaankaan on 3-4 akkua mukana. Akullisissa ei ole myöskään niin paljoa voimaa leikkausta varten vs johdollisissa. Akun varauksen vähentyessä vähentyy myös leikkausvoima dramaattisesti. Akku myös kuluu nopeammin mitä haastavampi materiaali on kyseessä ja mitä enemmän laikkaa painetaan metallia vasten ns. kiire kun varkailla on. Harva varas on myöskään kovin "ammattilainen" kulmahiomakoneen käytössä.

Joku voisi sanoa, että "onpa kallis lukko". Onhan se vs halvemmat U-lukot, mutta lukko ei kulu tai vanhene ja tarjoaa saman turvan, vaikka sen 10 vuotta, kunnes markkinoille tulee parempia materiaaleja ja lukkomalleja, joihin voipi sitten taas investoida uudelleen. Ainoa haittapuoli tuossa on mielestäni paino. Useampaan lautaan kyllä mahdollista ostaa/rakennella itse teline, johon tuon voi toki laittaa kiinni.

Tehokkaalla plasmaleikkurilla toki saa kaikki U-lukot poikki 5 sekunnissa eli ajetaan pakettiautolla viereen, ovet auki ja plasmaleikkurin pitkä johto ulos ja leikkaamaan. Pyörä tai lauta pakettiautoon ja homma valmis :)

Näistä plasmaleikkuria käyttävistä varkaista en kyllä itse ole lukenut mistään ja vaikka näitä olisikin jossain päin maailmaa tai meilläkin täällä, niin huonoa tuuria saa olla, että osuu kohdalle.
 
Arvostelu jossa käydään suhteellisen kattavasti Ninebot MAX G2 :



Vähän ehkä puuhastelurevikka kun vertaa vaikka tuohon Riders Guideen kun ei nyt ole hirveän tieteellisesti noita testattu ja vertailukohdat puuttuu. Testattu range esimerkiksi vaikuttaa olevan vähän alakanttiin mutta äkkiäkös ton selittää jos on esim. mäkistä testausmaastoa. Ehkä suurimpana nostona toi näytön huono luettavuus auringonvalossa jota joku muukin kritisoi. Jännä että ovat ton ryssineet suhteessa edeltäviin malleihin.

Xiaomi Ultra 4:sta edelleen puuttuu kunnon revikat. Tuli Android Authorityn tekstimuotoinen review vastaan mutta näkee kans ettei ole mikään skuuttien perinteinen arvostelusivusto: Xiaomi Electric Scooter 4 Ultra review: Why I won't go back to renting electric scooters
 
Onks kukaan päivittänyt e-600 uusinta firmwarea, mitä hyötyä tai haittaa? Nykyinen versio 1.26
Jos laudassa ei sisällä olevalla firmiksellä ole jotain selkeää vikaa tai puutetta, EI KANNATA PÄIVITTÄÄ!

Tämä sama keskustelu käydään aina uudelleen ja uudelleen ja siitä huolimatta aina päivitetään miettimättä ja menetetään jotain ominaisuuksia. Siis siitä huolimatta, että selkeistä parannuksista on raporttia toimivien lautojen osalta hyvin rajallisesti. Muutama esimerkki täälläkin on kuitenkin ollut, missä on oikeasti korjattu asioita mutta taustalla on ollut ihan tiedostettu asia.

Mutta ihan oikea toimintamalli toki tässä. Kysyy ja selvittää ensin, sitten vasta päivittää. Kunhan tosiaan malttaa olla oikeasti päivittämättä jos vastauksia ei tule. Eikä valitettavasti ko, laudan osalta ole itsellä tietoa mutta sama toimintamalli pätee joka ainoaan lautaan.

ja onko näissä yleensä mikä firmware käytössä, pystyykö näihin nakata customit helposti( esim scooterhacking sovellus)? Hinta vähä houkuttaa
Kenelläkään täällä ei ole varmaa vastausta, on kyse puhtaasti arpapelistä. Voit saada laitteen, jossa on uusi(n) firmis tai vaihtoehtoisesti varastossa jonkin aikaa olleen jossa on selvästi vanhempi. Aina on mahdollista myös se, että kohdalle osuu ensimmäisten joukossa firmis, joka vielä tuntematon eikä siitä siten ole kokemuksia. Saati tietoa, voiko kustomoida.

Mutta suurin mahdollinen virhe on iskeä heti ensimmäisenä lauta kiinni valmistajan omaan kännysoftaan ja antaa sen tehdä päivitys. Siitä huolimatta todella moni aloittaa tästä miettii vasta sen jälkeen.

Ehkä vielä joskus ilmaantuu kauppa, joka myy prossujen tapaan "kellottuvia" lautoja. Tarkistettu firmiksen olevan sopiva, mahdollisesti downgradettu jne.

Testattu range esimerkiksi vaikuttaa olevan vähän alakanttiin mutta äkkiäkös ton selittää jos on esim. mäkistä testausmaastoa.
Toki se testattu range kertoo suuntaa-antavasti asioita mutta kuten ennenkin on ollut puhetta, pitää olosuhteiden olla vakioidut. Voi olla realistiseen verrattuna yli tai alle, ihan mitä testaaja on hakenut. Eikä edes vakioreitti pelasta jos testataan laitteita eri vuosina. Olosuhteet eivät ole silloin vakiot.

Ei esim ovaalin ajo vastaa todellista eikä toisaalta myöskään kiitotietä eestaas ajaminen. Mutta ainakin itse arvostaisin silti tuollaisia tuloksia. Kilometrin suora, alussa täyskaasukiihdytys, sitten suoran päähän, kääntö jne ja testaajalla kiviä repussa jos on edellistä testaajaa kevyempi. Tulokset olisivat keskenään vertailukelpoisia. Toki vielä parempi, jos mukaan saisi mäen. Joka tapauksessa mahdollisimman vakioidut olot.
 
Tuolta joo useempikin tältä foorumilta uittanu lautansa, itekin tuolta yhen kotiuttanu. Ei kai hirveen tuoretta tietoa mitä firmistä ovat mut aika tuoretta erää kuitenkin korkeella todennäkösyydellä kun tuolta sai ensimmäisten joukosta Gen 2 moottoria suoraan paketista. Et vähän siinä ja tässä saako CFW sisään vai ei, varmaan ehkä myyjältä kannattais kysellä mut en sit tiedä osaako hekään vastata tai tuleeko sieltä totuudenmukaista vastausta.
 
Okei, no pitääköhä sitä sit ostaa joku toinen malli joka olis takavetoinen ja ei välttämättä nii sidonnainen ohjelmiin. Mikä olis paras skootti 500,-1000€ luokkaa?

Onko näistä kokemuksisia?

 
Viimeksi muokattu:
Tehokkaalla plasmaleikkurilla toki saa kaikki U-lukot poikki 5 sekunnissa eli ajetaan pakettiautolla viereen, ovet auki ja plasmaleikkurin pitkä johto ulos ja leikkaamaan. Pyörä tai lauta pakettiautoon ja homma valmis :)

Sillä varmaan aukeaa. Pitää olla myös paineilmakompressori siinä pakussa sitten eli kalliiksi tulee. Ei tuolla oikein tuntipalkoille päästä kun ei noita arvokkaita kulkupelejä kovin paljon näy. Kiinnijäämisen riski iso. Romanialaiselle saastalle toki kelpaa pienikin tuotto. Ennen noita pakujengejä tuli myös Baltiasta paljon, voi olla että nykyään vähemmän.
 
Toki se testattu range kertoo suuntaa-antavasti asioita mutta kuten ennenkin on ollut puhetta, pitää olosuhteiden olla vakioidut. Voi olla realistiseen verrattuna yli tai alle, ihan mitä testaaja on hakenut. Eikä edes vakioreitti pelasta jos testataan laitteita eri vuosina. Olosuhteet eivät ole silloin vakiot.

Ei esim ovaalin ajo vastaa todellista eikä toisaalta myöskään kiitotietä eestaas ajaminen. Mutta ainakin itse arvostaisin silti tuollaisia tuloksia. Kilometrin suora, alussa täyskaasukiihdytys, sitten suoran päähän, kääntö jne ja testaajalla kiviä repussa jos on edellistä testaajaa kevyempi. Tulokset olisivat keskenään vertailukelpoisia. Toki vielä parempi, jos mukaan saisi mäen. Joka tapauksessa mahdollisimman vakioidut olot.

Joo kummallekin on paikkansa. Enemmän viittasin kuitenkin siihen ettei oikein mitään verrokkilaitetta ollut eikä testausreittiäkään kovin hyvin kuvattu ja videon aikanakin heiteltiin aika montaa erilaista kilometrimäärää lonkalta jolloin kokonaisuutena jää vähän tyhjän päälle. Muutenkaan oikein mitään esitetty aidosti mitattuna vaan vähän tommoisena mutuna. Jarrutusmatkakin testattiin alamäkeen ajaen n. 30km/h ja sai lähinnä videon pohjalta visuaalisesti arvailla monta metria se nyt oli. Mulle sinänsä riittäisi Riders Guiden tyyppinen tapa jossa ajavat vakiolenkkiä jolloin saadaan realistisen ympäristön lukemat suhteellisen vertailukelpoisesti ulos ja verrokkilaitteitakin löytyy. Toki hekin voisivat testiradan profiilin, testilämpötilan ja testikuskin painon tuoda vähän selkeämmin esille.
 
Joo kummallekin on paikkansa. Enemmän viittasin kuitenkin siihen ettei oikein mitään verrokkilaitetta ollut eikä testausreittiäkään kovin hyvin kuvattu ja videon aikanakin heiteltiin aika montaa erilaista kilometrimäärää lonkalta jolloin kokonaisuutena jää vähän tyhjän päälle. Muutenkaan oikein mitään esitetty aidosti mitattuna vaan vähän tommoisena mutuna. Jarrutusmatkakin testattiin alamäkeen ajaen n. 30km/h ja sai lähinnä videon pohjalta visuaalisesti arvailla monta metria se nyt oli. Mulle sinänsä riittäisi Riders Guiden tyyppinen tapa jossa ajavat vakiolenkkiä jolloin saadaan realistisen ympäristön lukemat suhteellisen vertailukelpoisesti ulos ja verrokkilaitteitakin löytyy. Toki hekin voisivat testiradan profiilin, testilämpötilan ja testikuskin painon tuoda vähän selkeämmin esille.
Ihan asiaa puhut kyllä, ei sitä voi kiistää. Ollaan selkeästi samaa mieltä, ettei "testaamisella" ole varsinaista merkitystä. Johtaa ainoastaan harhaan.

Ja mitä viimeiseen lauseeseen tulee niin jos todella on mahdollisuus vakioida muun liikenteen haittaamatta niin ehdottomasti toisin profiilin näkyville. Lämpötilaan ei voi vaikuttaa mutta taisi noillakin olla kohtuutasaisia päiviä. Enkä ainakaan itse jaksa valittaa jos sanotaan +-5 astetta tai vähemmän.
Lopulta myös ne viimeiset (kilo)metrit ovat varsin merkityksettömiä jos ajetaan tasamaalla. Kaikilla tämä ei toteudu.

Tusinatestejä tosiaan valitettavasti riittää ja niihin myös uskoo moni. Seuraavaksi täältä voidaan lukea ihmettelyt, miksi todellisuus -20 km vs optimaallisimmat lupaukset.

Toisaalta itsekin kerron, mihin asti akku omassa riittää. Koska en välitä jakaa gps-jälkeä korkeusprofiileineen niin mistään absoluuttisesta totuudesta ei ole kyse. Siksi en ainakaan toivottavasti ole luvannut mitään absoluuttista vaan "pääseekö 20km?"-tyylisiin vastauksena "joo, pääsen mäkisessä maastossa 20 kiloa selkärepussa tuon mutten uskaltaisi olettaa enempää"
 
Mitä noihin rangeihin tulee, niin ite oon vähän sitä koulukuntaa et tulee huomioitua oikeastaan pelkästään worst case-scenario ranget, niin ei tuu sit ikäviä yllätyksiä sen suhteen et pääseekin taluttamaan viimeset kilometrit kotiin tai minne ikinä nyt onkaan matkalla. Samasta syystä oikeastaan suosittelen lämpimästi jokaselle ottamaan selvää et mikä toi lukema omalla laudalla vois olla. Toki ihan absoluuttista lukemaa on vaikea saada kun tohon kuitenkin vaikuttaa ihan kaikki, mäet, tuuli, lämpötila yms. Mut pari kertaa kun ajelee akun tyhjäks nurkalla niin alkaa jo muodostumaan aika hyvä käsitys et montako kilometriä sillä pääsee. Ite oon tosta lukemasta vielä nappassu parit vikat kilometrit pois ihan vaan sen takia et jos olosuhteet vaihtelee sopivasti niin sieltä kyllä alkaa häviämään niitä kilometrejä aika nopeaan. Ei edes kovinkaan kylmä tartte pihalla olla et se alkaa jo näkymään rangessa, samoten vastatuulessa ajaminen on kaikenlisäks vittumaista, niin sekin sit alkaa rangea rokottamaan aika nopeasti.

Mut näillä opeilla on toistaseks vältytty taluttamishommilta. Vantaalta tosin kun Espooseen rullaili menemään niin siinä kyllä meni ihan hilkulle, mut sanosin et siinä oli kyllä olosuhteetkin aika täydellisesti vastassa. Pihalla asteita joku +5c ja tuulikin sopivasti, ei kovin mukavasta ajokokemuksesta kyllä voinu puhua.
 
Mitä noihin rangeihin tulee, niin ite oon vähän sitä koulukuntaa et tulee huomioitua oikeastaan pelkästään worst case-scenario ranget, niin ei tuu sit ikäviä yllätyksiä sen suhteen et pääseekin taluttamaan viimeset kilometrit kotiin tai minne ikinä nyt onkaan matkalla. Samasta syystä oikeastaan suosittelen lämpimästi jokaselle ottamaan selvää et mikä toi lukema omalla laudalla vois olla. Toki ihan absoluuttista lukemaa on vaikea saada kun tohon kuitenkin vaikuttaa ihan kaikki, mäet, tuuli, lämpötila yms. Mut pari kertaa kun ajelee akun tyhjäks nurkalla niin alkaa jo muodostumaan aika hyvä käsitys et montako kilometriä sillä pääsee. Ite oon tosta lukemasta vielä nappassu parit vikat kilometrit pois ihan vaan sen takia et jos olosuhteet vaihtelee sopivasti niin sieltä kyllä alkaa häviämään niitä kilometrejä aika nopeaan. Ei edes kovinkaan kylmä tartte pihalla olla et se alkaa jo näkymään rangessa, samoten vastatuulessa ajaminen on kaikenlisäks vittumaista, niin sekin sit alkaa rangea rokottamaan aika nopeasti.

Mut näillä opeilla on toistaseks vältytty taluttamishommilta. Vantaalta tosin kun Espooseen rullaili menemään niin siinä kyllä meni ihan hilkulle, mut sanosin et siinä oli kyllä olosuhteetkin aika täydellisesti vastassa. Pihalla asteita joku +5c ja tuulikin sopivasti, ei kovin mukavasta ajokokemuksesta kyllä voinu puhua.
En tiedä, voiko koskaan välttyä taluttamiselta. Epäilen, ettei voi tai sitten lautaa ei käytä äärirajoille asti.
Itsehän olen taluttanut ihan puhtaasti rengasrikon vuoksi mutta myös akun loppumisen vuoksi. Toki akun loppuminen on oma vika jos lähtee ajamaan maksimin mukaista matkaa ja ajaa harhaan. Myös sekin omaa syytä kun täsmälleen maksimia muttei viitsi katsoa kartasta, onko soratietä. Mutta toisaalta kertoo sitäkin, ettei sitä rangea kannata ajatella mitenkään täsmälleen tarkkana suureena. Siihen vaikuttaa yllättävän moni asia ja lopputulos on sama harmitus.

Mutta pitkälti samaa mieltä olen ja tuota mallia mukaillen olen koittanut täälläkin oman laudan rangen kertoa. Jos pääsee omalla jonkun tonnin ajetulla x km, painoa reilu laudan maksimi, mäkiä matkassa, orkkista hiukka enempi tehoa otettu irti jne niin uskallan kertoa melko varmasti toteutuvan matkan. Samaten uskallan sanoa onnistuvan jos joku kysyy saman mittaista työmatkaa.

Yksi suuri ongelma näissä on se, että aihetta ei ymmärretä riittävästi. Täydestä akusta -20% ei ole se, josta voi laskea koko rangen. Näin turhan moni kuitenkin tekee ja kertoo totuutena.
 
Onko tuossa HX X9 MAXissa mitä eroa tuohon HX X9 Plussaan kun itse vertasin, niin en ainakaan mitään kummoista eroa löytänyt?
Mulla on itsellä HX X9 Max lauta ja ehdottomasti voin suositella. Maxissa on hieman tehokkaampi moottori ja isompi akku + 1kg painavampi, muilta osin taitaa olla identtiset. RDE.fi: stä saa MAXia 671€ hintaan.
 
Kysyisin vielä jousituksista ennen kuin teen ostopäätöksen. Jäänkö jostain paitsi, jos sähköpotkulaudassa ei ole esimerkiksi tällaista jousitusta?
 
Oisko ideoita mikä olis paras (huoltopaikka) Helsingissä jarrusatulan/jarrupalan säätöön? Kettumainen säätää kun levyjarrun ja rungon väliin jää vähän tilaa ja kun jarrusatula ei mene suorasti niin aina hiertää joko sisempään tai ulkoiseen jarrupalaan. Tai sit on vaan taidon puutetta :D
minuhx9_1.png
 
Oisko ideoita mikä olis paras (huoltopaikka) Helsingissä jarrusatulan/jarrupalan säätöön? Kettumainen säätää kun levyjarrun ja rungon väliin jää vähän tilaa ja kun jarrusatula ei mene suorasti niin aina hiertää joko sisempään tai ulkoiseen jarrupalaan. Tai sit on vaan taidon puutetta :D
Kokeilitko niin, että nuo säätöruuvit löysälle, sitten jarru pohjaan ja samalla kiristät?
 
Kokeilitko niin, että nuo säätöruuvit löysälle, sitten jarru pohjaan ja samalla kiristät?

Oon yrittänyt joo, mutta jotenkin aina menee ketuilleen, kun tuo ruuviaukko vetää satulan vinoon ja sillä uloinpaan jarrupalaan kiinni. Jos löysään vaijeria tarpeeksi, että ulkoinen jarrupala menee kauemmas ja väli palojen välissä suurenee, mutta se tekee sitten jarrun liian löysäksi eikä jarruta kahva pohjassakaan. Täytyy vielä vissiin jatkaa harjoituksia tai löytää ammattilainen asialle :D
jarru.jpg
 
Kysyisin vielä jousituksista ennen kuin teen ostopäätöksen. Jäänkö jostain paitsi, jos sähköpotkulaudassa ei ole esimerkiksi tällaista jousitusta?

Tarkoititko nyt vs. ei jousitusta ollenkaan vai vs. johonkin toisen tyyppiseen jousitukseen? Itse pidän jousitusta enemmän "nice to have" kuin "must have" -luokassa. Pääsääntöisestihän toi lisää vain ajomukavuutta eli jousituksen merkitys korostuu jos ajat pääsääntöisesti pitkiä yli puolen tunnin lenkkejä tai skuutissa on umpikumirenkaat jotka välittävät tärinät kovemmin runkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 492 654
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom