Joissain yli 25kmh kulkevissa tuplamoottorillisissa laudoissa on kyllä mahollisuus rajoittaa se nopeus siihen 25kmh, joko asetuksia säätämällä tai sit vähän järeämmin, eli kontrollerissa on piuha jonka pätkäsemällä sen saa sit halutessaan pois. Kyl mä sinällänsä näkisin et tollasille painavemmille 25kmh kulkeville laudoille vois olla tarvettakin, vaikkakin aika spesifeissä skenaarioissa. Niissä kuitenkin riittää rangea sit aika poskettoman pitkälle.
Mut pääasiassa ongelmaks sit muodostuu se 1kw rajotus. Vaikka en edelleenkään oo kuullu, nähny tai muutenkaan usko et tota rajotusta kovin tarkasti seurataan, niin taitaa se fakta edelleen olla se et jos nimellistehoa on enemmän kun 1kw, niin se lauta on laiton riippumatta siitä kulkeeks se 20kmh vai 200kmh. Ton takia omasta mielestä toi on vähän hölmö rajotus siinä mielessä et 25kmh rajotuksella se lauta ei todennäkösesti imeskele yli sitä kilowattia kun korkeintaan ylämäissä, mut jos moottorit on speksattu korkeemmalle niin se on vähän voivoi.
Toki, monessa on mahdollisuus rajoittaa nopeus, se on selvä ja kuten kirjoitatkin, on fyysistä johtimen katkaisua jne. Eli tien päällä varsin haasteellinen nopeasti tehtäväksi (teoriassa, käytännössä ei). Softalla hetkessä tehtävä.
Mutta tuossa toisessa kappaleessa perustelet hyvin ensimmäisen kappaleen merkityksen mitättömäksi ja juuri tuostahan asiassa on kyse. Kun tehon osalta on raja, törmätään siihen auttamatta lähes kaikissa mahdollisissa ripeämmissä laudoissa, oli nopeus rajoitettu tai ei. Olemme siis samaa mieltä.
Ja samaa mieltä tuostakin, että speksit ratkaisevat. Ei poliisi kykene mittaamaan tehoja tien päällä eikä tähän ole edes tarvetta. Yli rajan -> laiton.
Poliisin resurssit ovat toki, mitä ovat mutta myös siellä on mukana oikeasti fiksuja. Oppivat aivan varmasti tunnistamaan sen tuplamoottorilaudan tms joten kevyttä liikennettä valvoessa on varsin helppo huomioida tällaiset.
Vuokralautaa ei koskaan pitäisi verrata ihmisten omiin lautoihin. En ole vielä koskaan nähnyt omalla laudalla ajavan perseilevän liikenteessä, vuokralaudalla sen sijaan jopa valtaosa ajelee aivan miten sattuu.
Vuokralautoihin kohdistuvia erittäin tiukkoja rajoituksia kannatan juuri tästä syystä. Ei se vuokralaudoilla perseilevä jengi yleensä omia hanki ja harva lähtee muutenkaan oman laudan kanssa esim. baariin, kun et sä sitä sisälle voi ottaa ja ulkoa se varastetaan alta aikayksikön.
Tämä ei ole ollenkaan ensimmäinen kerta kun muutaman postauksen postannut tulee johonkin, esimerkiksi tähän ketjuun kertomaan, miten kaikki on tehty väärin. Perustelu on myös kovin usein "en ole koskaan nähnyt". Voisi lämpimästi suositella lukemaan ketjua laajemmin läpi, jokainen mahdollinen näkökohta on yleensä jo käyty läpi.
Laudat kuuluvat samaan ajoneuvoluokkaan riippumatta siitä, millainen omistussuhde on taustalla. Kaikkia koskee täsmälleen samat rajoitukset nopeuden, tehon, sääntöjen jne suhteen. Rajoituksia taas on aivan pakko olla, perustelit sen itsekin, sitä perusteli edellä toinenkin ja sitä on perustellut moni muukin tässä ketjussa.
Kun lähtökohta on monella "hanki tehokkain lauta", "rajoituksia ei tarvitse olla", "kehuskele miten ajelit päättömästi" jnejne niin tottakai, rajoituksia kiristetään. Vuokralaudoista on helppo aloittaa mutta lopulta kohdistuvat kaikkiin.
Jos omalla laudalla osataan käyttäytyä niin voi aivan oikeutetusti kysyä. miksi tulisi hankkia se reilusti säädetyn tehorajan ylittävä ja samalla se, jossa ei ole säädetyn mukaisesti rajoitettua nopeutta? Aivan, ainoa syy on rikkoa niitä pykäliä. Ja nimenomaisesti sillä omalla laudalla, vuokrapelillä et voi rikkoa tehorajaa etkä ajaa ylinopeutta. Et juurikaan edes humalassa, ovathan viikonloppuöisin käyttökiellossa.
Koska tie vuokralautojen rajoitusten osalta on monelta osin käyty loppuun, seuraava kohde on valitettavasti omat laudat. Kovin vaikea ei ole päätellä, onko luvassa vapauksia vai rajoituksia.