Periaatteessa kyllä. Itse olen vuosikaudet lämmittänyt sähkölämmitteistä (~20MWh/a) omakotitaloa yösähköllä, juurikin vanhanaikaisilla menetelmillä eli sähköverkon ohjaamana klo 22-7 menee käyttövesivaraaja ja 50m2 varaavat lattialämmitykset (toki termostaattiohjattuina) päälle. Lisäksi sitten pyykkikone ja tiskikone ajastamalla.
Mutta ainakin tämän kevään aikana ne pörssisähkön kalliit tunnit ovat illalla jatkuneet aina klo 00 tai 01 tunneille ja alkaneet aamulla jo 06 tai 07 tunneilla! Siis jos lämmintä vettä ei ole paljoa käytetty, tulee se lämmitettyä kokonaan niiden kalliiden tuntien aikana vaikka aamuyöstä sähkö välillä olisi jopa lähes ilmaista.
Eli jos pystyisin ohjaamaan kulutustani tarkemmin kuin tuo sähköverkon yösähköohjaus, siitä voisi ehkä rakentaa pörssisähköllä hinnaltaan kilpailukykyisen, mutta nykyisellään ei. Toisaalta halpaan aikaan vuodesta pitäisi pystyä saavuttamaan melkoisia säästöjä, että koko vuoden keskiarvo jäisi talven kalliista hinnoista huolimatta järkevälle tasolle.
Ja tosiaan nämä omat kokemukset ainostaan tältä keväältä, ajanjaksolta joka on tainnut pörssisähkönkin osalta poikkeuksellinen.
Joku tuolla aiemmin totesikin, että jos myyjä siirtäisi pörssisähkön halvat tunnit jollakin menetelmällä kuluttajille, se motivoisi säästön kautta leikkaamaan niitä vuorokautisia kulutushuippujen leikkaamisessa!
Pahasti yksinkertaistettu esimerkki: jos myyjä esim. hintaan 15c/kWh myymästään sähköstä joutuu pahimpien ruuhkahuippujen aikaan talvella maksamaan pörssiin vaikka 1€/kWh, tulee siitä enemmän tappioita, kuin siitä että onnistuisi ohjaamaan osan asiakkaistaan siirtämään osan kulutuksestaan aamuyön selvästi halvemmille tunneille lupaamalla vaikka niiltä tunneilta sähkön kokonaan ilmaiseksi. Tästä voisi olla hyötyä niiden tulevalle talvelle sähköpulan takia uhkailtujen jakelukatkojen välttämisessäkin?
@ttppii Jos itse pystyt kulutuksestasi yli 80% ajoittamaan välille 22 - 07 ja käytät pörssisähköä, niin kiinnostaisi tietää paljonko olet vaikka toukokuussa tai kesäkuussa maksanut siitä keskihintaa? Itsellä se koko perheen kovista ponnisteluista huolimatta nousi 12,588c/kWh (siihen päälle kauppiaan 0,293c/kWh kate). Nykyinen Turku Energian 12,38c/kWh sopimus ilman hirvittävää säätämistä palautti perhesovun.