Voi olla vastattu aiemmin täällä, mutta miksi määräaikainen soppari menee poikki jos joku muu tekee samaan paikkaan sopimuksen? Miksi sitä ei ole lukittu jollain tavalla? Kuluttajansuoja on pienen ihmisen puolella?
Yksi mikä ensimmäisenä tulee mieleen on:
Joku muu taho tahtoo purkaa tuon sopimuksen.
Eli henkilö vaikka kuolee, todella monet tilaukset ja muut on jo nyt äärimmäisen vaikea hoitaa loppuun vaikka henkilö on kuollut (ei, en voi pyytää tilaajaa puhelimeen.. ..hän on KUOLLUT, mutta tilaus pitäisi purkaa.. ..ei hän ei VOI laittaa teille postia koska hän on KUOLLUT)
Tai jos henkilö on muuten estynyt, vankilassa, sairaalassa, jne jne.
Monesti myös erikseen pyydetään että kun muutetaan pois sähköjä EI katkaista vaan seuraava asukas sitten ottaa sen uuden sopimuksen (ilman että esim. vuokran antajan täytyy sitä välillä ottaa tai että uusi vuokralainen joutuisi maksamaan sähköjen uudelleen kytkennän jos ne on välillä katkaistu).
Toki tässä on mahdollisuus väärinkäytökseen. Esim. kun muutin tähän asuntoon olisin VOINUT jättää uuden sähkösopimuksen tekemättä ja jatkaa niin pitkään kuin sähköt täällä olisivat toimineet vanhan asukkaan piikkiin. Mutta kun asunnon ostaa se olisi ns. dick move joten tietysti hoidin nuo kuntoon.
Valitettavasti (ainakin niin annetaan ymmärtää) nyt joku kolmas taho voi teoriassa ihan vaan vaikka varastaa joltain henkilöltä X yhden laskun mistä näkee tämän nimen sekä sosiaaliturvatunnuksen => soittelee eri sähköyhtiöihin ja kertoo tämän henkilön nimissä että esim. presidentin linnaan otetaan nyt uudet sähköt tai käy eri sähköyhtiöt lävitse ja tilaa kokonaiseen kortteliin uudet sähköt. Unohtamatta klassista "vihaan mun koulua / työpaikkaa / paikkaa X" joten tilaa sinne kalleimman mahdollisen uuden sähköliitttymän jonkun toisen tiedoilla. Toki käyttäen sellaista puhelinta ettei sitä voi jäljittää jos on fiksu (prepaid).
Itse olen ainakin huomannut että kun tähän muutin erikseen soitettiin ja kyseltiin onko varmasti osoite oikea ja olenko henkilö joka sanon olevani. Koska tässä OLI määräaikainen sopimus ja olin uutta solmimassa, eri nimellä (tietysti kun en vanha asukas ollut). Jolloin jouduin selittämään että ostin asunnon ja kyllä, osoite on oikein, minun tietoni ovat oikein, olen itse puhelimessa, tässä on vielä sosiaaliturvatunnukseni ja puhelinnumero johon soititte on myös oikein.
Eli ainakin jossain vaiheessa joku on osannut noita oikeinkin hoitaa, tiedä sitten miksi nyt enää ei? Ehkä osa puhelinmyyjistä / yhtiöistä ei enää vaan välitä tai saa tarvittavaa koulutusta? (Ennenkuin kukaan kysyy, tämä tapahtui nyt aika tarkkaan 9 vuotta sitten. Eli kyse ei ollut "70-luvun" jutuista tjsp.)