Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)




Kyllä noilla hinnoittelussa aivan järjettömiä marginaaleja on. Ja muutoinkin voi ihan aiheellisesti kyseenalaistaa tuollaisen sopimuksen järkevyyden. Normaali sähkön käyttäjä ei ymmärrä asiaa varsinkaan, kun puhelimitse tällaista kaupataan.

"spot-hinta + välityspalkkio" tarkoittaa spot ja välityspalkkio yhteensä.
 
Lähellä ollaan että kympin raja ratkeaa. Parikkalan laskuri on yllättäin scheissena, PKS kiinnitykset ja Parikkalan laskuri on kuitenkin olleet hyvin synkassa tuon pitkän ajan hinnan kanssa.
 

Liitteet

  • IMG_20230317_182000.jpg
    IMG_20230317_182000.jpg
    91,8 KB · Luettu: 139
Kaverilla on Nordic Green Energyltä tms. määräaikainen pörssisähkösoppari, jonka marginaali on tyyliin 6,5snt/kWh.
Minullekkin soitti puolisen vuotta sitten nordic greenin myyjä ja höpisi jotain kuukausimaksuttomasta sopimuksesta. Kuuntelin kiinnostuneena, kunnes paljasti hinnan olevan reilu 6 snt/kWh. Vasta tivaamisen jälkeen suostui myöntämään, että kyseessä on pörssisähkösopimus, johon tulee lisäksi spot-hinta mainitun kuuden sentin päälle.

Jos asunnossa ei ole muuta sähköllä toimivaa kuin jääkaappi ja valot, niin tuokin sopimus olisi voinut olla halvempi kuin normaali marginaali + 4 €/kk.

Taitaa kuitenkin olla 0,065 snt/kWh? Vai 0,65 snt? Aivan posketon marginaali jos 0,65. Määräaikaiseen sopisi tuo 0,065 snt paremmin.
Eipä ollu.
 
"spot-hinta + välityspalkkio" tarkoittaa spot ja välityspalkkio yhteensä.
Olet oikeassa, seison korjattuna. Mutta noinhan sivuilla ei kuitenkaan lue.
kyseisen tunnin spot-hinta + välityspalkkio 6 snt/kWh.
Tuossa kerrotaan varsin yksiselitteisesti välityspalkkion suuruudeksi tuo 6 senttiä, ei suinkaan yhteensä tuo.

Toisaalta, jotta asiasta saadaan mahdollisimman sekava, samaisella sivulla on maininta
Miten SMARTTI-sopimuksen laskutus käytännössä toimii?

Esimerkiksi, jos kulutat tunnissa 2 kWh:ta sähköä, jakaantuu kyseisen tunnin laskutus seuraavasti:
  • 1 kWh laskutetaan kiinteällä hinnalla
  • 1 kWh laskutetaan kyseisen tunnin Spot-hinnalla
Tuossa ei mainita marginaalista mitään. Eikä koko sivulla ole marginaalista mitään mainintaa. Vasta, jos lähtee tekemään sopimusta, sieltä löytyy
1,32 / 1,59 snt/kWh sopimustyypistä riippuen,
Eli putosihan se marginaali mutta on silti reilun suuruinen ja hyvin epäselvästi kerrottu. Oletettavasti alv 10% vaikka sitäkään ei suoraan kerrota. Ja nämä siis Smartin marginaalit.

Mukaan vielä edellä mainittu puhelimessa myynti ilmeisen harhaanjohtavasti niin ainakaan itse en näe mitään syytä tehdä sopparia tuon firman kanssa.
 
Noniin, kävinpä purkamassa viidelläkympillä omankin kiinteän sopparini.
Pörssiin mars, Oomilla marginaali 0,22c + 4,35 €/kk (alv10). Onko kellään sattunut parempia tarjouksia silmään?
Riippuu kulutuksestasi, mutta on montakin edullisempaa. Kuukausihinta on esimerkissäsi kallis.
 
Ens viikon alussa pitäs kans pörssisopimus tehdä. 5.4 loppuu väreen 4snt soppari. 13000 kwh vuosikulutuksella pitänee kai tuo Oomi ottaa. Releet tilasin valmiiksi, jonkinlainen homeassistantjärjestelmä rakennella vesiboilerin ohjaukseen ja ehkä myös lattialämpöjen ohjaus samalla.
 
Talvi oli poikkeuksellisen lauha, joten ne riskit sähköpulasta ja pörssisähkön hintojen raketoimisesta eivät toteutuneet. Moni laski ettei yksinkertaisesti voi ottaa riskiä taloudellisen kantokyvyn romahtamatta. Helppo tietysti jälkikäteen jeesustella, kun riskit eivät toteutuneetkaan.
Tammikuu oli lauha. Helmikuu ja maaliskuu (tosi kylmääkin välillä) lienevät olleen ihan keskiverto talven lämmöissä.
 
Pakko varmaan soittaa Helenille ja kysyä että miten tuon sopparin vaihdon kanssa nyt menee, otin alkuun hysteerisesti sen fiksun 6kk 20c ja vaihdoin tuossa ennen kuun vaihdetta pörssiin ihan netin kautta (olen jo asiakas- sopimustyypinvaihto tms.). Muistaakseni olis näinä aikoina vaihtunut varmaan sen 50€ sakon kanssa. Mutta kurkkasin mailissa sopimusta niin "on voimassa 28.7.2023 alkaen toistaiseksi", eli tuon 6kk päättymisen jälkeen vasta ellei halua erikseen katkaista ja ottaa sakkoa.

Sähkönkulutus laskenut yli 40% vs. viime vuoden vastaavat kun pitää kahden kylpyhuoneen lattialämmitystä minimillä. Eli ei kummosia laskuja 100neliön kaukolämpö kerrostaloon vaikka kaikenmaalman viihdedingel-dangelit soi ja naukuu.
 

Tämä oli jees. Lokakuu-Joulukuu tuon mukaan ollut nykyisellä kiinteällä -50% (14c vs 28c) pörssiin verrattuna ja tammikuusta eteenpäin pörssi olisi ollut sen -5c parempi eli 50€ sopimussakko täältä tullaan.
 
Onko millään yhtiöllä vastaavaa appia kuin Värellä? Mietin vaan kannattaako värestä maksaa korkeampaa hintaa appin vuoksi?
 
Onko millään yhtiöllä vastaavaa appia kuin Värellä? Mietin vaan kannattaako värestä maksaa korkeampaa hintaa appin vuoksi?
Tuntematta tarkemmin Vären appia on vaikea verrata muihin. Mutta lähes jokaisella yhtiöllä on nykyään omansa. Lisäksi verkkoyhtiöilläkin on omat, kannattaa ensisijaisesti käyttää niitä jos vaan mahdollista. Helpottaa sähkön myyjän vaihtoa kun aikaisempi data pysyy edelleen tallessa.
Ja toki datahubin kauttakin saa tiedot mutta sen käytettävyydestä voidaan varmasti olla montaa mieltä.
 
Jos sen verran kerrot, että mitä mahtavaa siinä appissa on?

En tiedä muuta kuin niin kehuvat kuinka helposti voi katsella kulutusta reaali ajassa ja vaikuttaa omaan käyttäytymiseen ilman että tarvii lokkautua mihinkään verkkosivuille. Tiedä sitten tulisko sellaista käytettyä.
 
En tiedä muuta kuin niin kehuvat kuinka helposti voi katsella kulutusta reaali ajassa ja vaikuttaa omaan käyttäytymiseen ilman että tarvii lokkautua mihinkään verkkosivuille. Tiedä sitten tulisko sellaista käytettyä.

Tämän suuntaista ajattelinkin. En usko, että sieltä saa reaaliaikaista vaan tyyliin tunnin tarkkuudella, kuten taitaa saada ”kaikilta” muiltakin. En itse antaisi painoarvoa appille.
Riippuen sähkömittarista, niin voit joillain kympeillä ostaa siihen palikan, että saat oikeasti reaaliaikaisen kulutuksen. Halvemmallakin toki, mutta ei ole out of the box ratkaisu.
 
En tiedä muuta kuin niin kehuvat kuinka helposti voi katsella kulutusta reaali ajassa ja vaikuttaa omaan käyttäytymiseen ilman että tarvii lokkautua mihinkään verkkosivuille. Tiedä sitten tulisko sellaista käytettyä.
Epäilen, että nyt on joku väärinymmärrys. En usko Väreenkään pystyvän vielä tällä hetkellä tarjoamaan reaaliaikaista kulutustietoa. Yleensä noissa on muutamasta tunnista jopa muutamaan päivään viivettä.
Olen kyllä mielelläni väärässä. Reaaliaikainen helpottaisi pörssisähkönkin käyttöä melkoisesti.
 
Ens viikon alussa pitäs kans pörssisopimus tehdä. 5.4 loppuu väreen 4snt soppari. 13000 kwh vuosikulutuksella pitänee kai tuo Oomi ottaa. Releet tilasin valmiiksi, jonkinlainen homeassistantjärjestelmä rakennella vesiboilerin ohjaukseen ja ehkä myös lattialämpöjen ohjaus samalla.
Miksi näin? Kallis kk hinta, edullisempiakin on kuten täällä on useasti mainittu.
 
Miksi näin? Kallis kk hinta, edullisempiakin on kuten täällä on useasti mainittu.
Oomin pörssisopimuksessa on "kallis" kuukausimaksu mutta hyvin edullinen marginaali. Jos ottaa huomioon vain hyvämaineiset vakiintuneet yhtiöt - ja miksi ottaisi huomioon mitään kusetus- tai pöytälaatikkofirmoja - tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ainakin sähkönkäyttöpaikkoihin. Toimiva asiakaspalvelu ja kaikki.

Yhden ledilampun sähköntarkkailupaikoissa toki ei kannata maksaa 4,35 euroa kuukausimaksua vaan mieluummin vähemmän sitä ja isompaa marginaalia.
 
Oomin pörssisopimuksessa on "kallis" kuukausimaksu mutta hyvin edullinen marginaali. Jos ottaa huomioon vain hyvämaineiset vakiintuneet yhtiöt - ja miksi ottaisi huomioon mitään kusetus- tai pöytälaatikkofirmoja - tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ainakin sähkönkäyttöpaikkoihin. Toimiva asiakaspalvelu ja kaikki.

Yhden ledilampun sähköntarkkailupaikoissa toki ei kannata maksaa 4,35 euroa kuukausimaksua vaan mieluummin vähemmän sitä ja isompaa marginaalia.
Marginaali ei ole "hyvin edullinen", vaan samaa luokkaa kuin usealla muulla edullisella kilpailijalla. Kk maksu on kuitenkin huomattavasti edullisempi useammallakin yhtiöllä.
 
Oomin pörssisopimuksessa on "kallis" kuukausimaksu mutta hyvin edullinen marginaali. Jos ottaa huomioon vain hyvämaineiset vakiintuneet yhtiöt - ja miksi ottaisi huomioon mitään kusetus- tai pöytälaatikkofirmoja - tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ainakin sähkönkäyttöpaikkoihin. Toimiva asiakaspalvelu ja kaikki.

Yhden ledilampun sähköntarkkailupaikoissa toki ei kannata maksaa 4,35 euroa kuukausimaksua vaan mieluummin vähemmän sitä ja isompaa marginaalia.

Viittaatko "hyvämaineisella" ja "vakiintuneella" yhtiöön nimeltä Oomi Oy, jonka tilikauden tappio vuonna 2020 oli 10,3 miljoonaa ja 2021 jopa 26,9 miljoonaa euroa?
 
Marginaali ei ole "hyvin edullinen", vaan samaa luokkaa kuin usealla muulla edullisella kilpailijalla. Kk maksu on kuitenkin huomattavasti edullisempi useammallakin yhtiöllä.
Kun näistä ei tunnu olevan helposti saatavilla olevaa listaa, niin painokkaasti väittävä varmaan sellaisen tähän tarjoaa. Itse asiassa muutama poiminta riittää. Luettele nyt ensin vaikkapa kolme hyvämaineista sähköyhtiötä, joilla on sama tai vastaava marginaali ja huomattavasti edullisempi kuukausimaksu.

Viittaatko "hyvämaineisella" ja "vakiintuneella" yhtiöön nimeltä Oomi Oy, jonka tilikauden tappio vuonna 2020 oli 10,3 miljoonaa ja 2021 jopa 26,9 miljoonaa euroa?
Vain yhtenä esimerkkinä, mutta kyllä. Aiheena on kuitenkin sopimusten hinnoittelu, ei viisastelu. Kaikki tietävät, mitä tarkoitan tällä sähkönmyyntiyhtiöiden jaottelulla kahteen ryhmään.
 
Viittaatko "hyvämaineisella" ja "vakiintuneella" yhtiöön nimeltä Oomi Oy, jonka tilikauden tappio vuonna 2020 oli 10,3 miljoonaa ja 2021 jopa 26,9 miljoonaa euroa?

Tuon takana taitaa olla aika monta ”hyvämaineista” ja ”vakiintunutta” firmaa. Kurkkaappa niiden tietoja. Vero suunnittelu on vero suunnittelua..
 
Tuon takana taitaa olla aika monta ”hyvämaineista” ja ”vakiintunutta” firmaa. Kurkkaappa niiden tietoja. Vero suunnittelu on vero suunnittelua..
Saattaa muuten olla jotain NGE tai vastaavan aggressiivista markkinointia varten varattu altteri. Yli vuoden tauon jälkeen, yhtä turhanpäiväistä helmikuun huumoriviestiä lukuun ottamatta, viestini oli niin tärkeä että aktivoitui jakamaan terävän liikkeenhoidon osaamista ilmentävän huomionsa.
 
Viittaatko "hyvämaineisella" ja "vakiintuneella" yhtiöön nimeltä Oomi Oy, jonka tilikauden tappio vuonna 2020 oli 10,3 miljoonaa ja 2021 jopa 26,9 miljoonaa euroa?

Oletko perehtynyt, että miksi moiset tappiot?
Suoraan viimeisen viivan päällä olevia numeroita katsomalla ei välttämäti pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata/voi vetää. Imo.
 
Oletko perehtynyt, että miksi moiset tappiot?
Suoraan viimeisen viivan päällä olevia numeroita katsomalla ei välttämäti pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata/voi vetää. Imo.

En ole eikä varsinaisesti edes kiinnosta. Viestini oli vastaavanlaista mutkat suoriksi kääntämistä kuin lainaamassani viestissä.

Määräaikaisten liittyen osalta on syytä harkita tarkkaan, ennen kuin ottaa liittymää potentiaalisesti sopimusajan kuluessa toimintansa lakkauttavalta sähköyhtiöltä. Pörssisähkön osalta sen sijaan en lähtisi valitsemaan vain niiden isoimpien ja tunnetuimpien väliltä, koska en ainakaan itse näe kantavani myyjän puolesta riskiä. Korjatkaa toki vääräksi mutta pörssisopimuksessa lienee isoimpia riskejä se, ettei asiakaspalveluun saa tarvittaessa yhteyttä jos tarvitsee vaikka maksuaikaa laskulle.

Todettakoon vielä väärinymmärrysten vuoksi etten ole NBO:n kätyri. Olen aktivoitunut nyt koska oma halpa määräaikaisuus myös päättymässä ja selvitellyt jatkotoimia. Näillä näkymin Herrforsin pörssisähköön tulee vaihtumaan ellei lähiviikkoina hinnat/suunta muutu.
 
Viittaatko "hyvämaineisella" ja "vakiintuneella" yhtiöön nimeltä Oomi Oy, jonka tilikauden tappio vuonna 2020 oli 10,3 miljoonaa ja 2021 jopa 26,9 miljoonaa euroa?

No toisaalta hyvämaineinen ja vakiintunut yhtiö kuten Fortum, tilikauden 2022 tappio oli:
- Liikevoitto oli -653 (547) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli -0,68 (0,47) euroa.

Vuosi 2021:
- Liiketoiminnan tappio 4 169 miljoonaa euroa eli 4,169 miljardia euroa

Sinua lainaten "En ole eikä varsinaisesti edes kiinnosta" (Syyt miksi moiset tappiot).
Voidaan siis vain yleisesti todeta että kyllä moni hyvämainen ja vakiintunut yhtiö on tehnyt tappioita, jopa HUOMATTAVASTI enemmän kuin nuo mainitsemasi pikkusummat...
 
Talvi oli poikkeuksellisen lauha, joten ne riskit sähköpulasta ja pörssisähkön hintojen raketoimisesta eivät toteutuneet. Moni laski ettei yksinkertaisesti voi ottaa riskiä taloudellisen kantokyvyn romahtamatta. Helppo tietysti jälkikäteen jeesustella, kun riskit eivät toteutuneetkaan.
Itse olen teollisuudessa töissä ja koko sähköpulapelottelu oli täysin epärealistinen skenaario. Teollisuus veti jo osin joulukuun hinnoilla rajoitteita päälle ja jos siitä olisi hinnat vielä noussut niin tehtaita oltaisiin suljettu ja porukkaa lomautettu. Tämä olisi käynyt kauan ennenkuin sähkö oikeasti olisi loppunut. Sähkön markkinahinnoittelu pitää huolen että hinta on kestämätön ennenkuin se oikeasti loppuu ja se vapauttaa sitten teollisuudesta kapasiteettiä yhteiskunnan pyöritykseen.
 
Kuopion alueella toimii Savon Voima ja Kuopion energia. Kumpi on halvempi? Yritin katsella hinnastoa mutta en ottanut oikein selvää. (Kerrostalo kaksioon)
 
sahkonhinta.fi, Energiaviraston ylläpitämä
Olenko vain tyhmä ja sokea, vai eikö tuon sivun kautta pääse suoraan tekemään sähkösopimusta valitulle yhtiölle? Ei siis satu linkki silmään mistä tilauksen voi laittaa sisään...
 
Olenko vain tyhmä ja sokea, vai eikö tuon sivun kautta pääse suoraan tekemään sähkösopimusta valitulle yhtiölle? Ei siis satu linkki silmään mistä tilauksen voi laittaa sisään...
Katso lisää -linkin kautta pääsee yhtiön verkkosivuille, mutta mitään suoria ostolinkkejä ei ole, kun tuo on viranomaisen ylläpitämä palvelu eikä verkkokauppa.
 
Ehkä en ihan never heard yhtiöön tekisi sopparia, esim. itselleni halvin tarjous "Vihreä Älyenergia Oy":ltä. Toiseksi halvin Herrforsilta mistä tulikin otettua pörssisähkö. Tosin en tuosta Herrforsistakaan ollut aiemmin kuullut muualta kuin täältä.. Toki voihan sitä "riskillä" ottaa hämärämmästäkin jos oleellisesti halvempi/halvin. (Itsellä Vihreä äly euron halvempi vuodessa kuin Herrfors) Pörssisähkön kyseessä ollen yhtiön vaihto pitäisi olla kuitenkin helppoa.
 
Millä tavalla pörssisähkön laskuissa joutuu käyttämään kuluttaja-asiamiestä?
No tässä esimerkki ajalta ennen energian hinnanhyppäyksiä, arviolaskutus meni jatkuvasti yläkanttiin ja tasauksia ei tullutkaan.

Ja jos yhden sähköyhtiön julkinen maine menee mutaan, niin ei kuin uusi tulille. Koska:

1679233846670.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 386
Viestejä
4 929 056
Jäsenet
79 355
Uusin jäsen
Erkki69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom