• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Tuo tehomaksu siis tulee vaikka yksittäisen 10min tai 10s piikin perusteella koko kuukaudeksi?
Ainakin Helenillä on tällä hetkellä "Tehomaksu määräytyy joka kuukauden kolmanneksi suurimman mitatun tunnin keskitehon mukaan"

Siinähän saunotaan ja lataillaan sähköautoja ja kotiakkuja. Eipä niitä akkujakaan sitten enää kannata ladata kuin kilowatin teholla.
Sinänsä jos harrastaa myös saunomista, niin ainakin kiukaan huipputehon suuruudellahan niitä akkuja ja sähköautoa voi ladata ilman lisäkustannusta, kunhan ei tee sitä samaan aikaan saunomisen tai muun suuritehoisen kanssa.
 
Vähän vielä lisää siistohintoihin niin alkaa kesäisin saamaan kivan hyödyn paneeleista, kun viilennyksen tarpeen takia kulutus nousee.

Vielä kun keksitään joku "liikkumisenergialisä" tmv. sille sähkölle mikä ladataan sähköautoon niin ai että!
 
Totesin joskus vuosia sitten, jotta sähköautojen lataamisen takia verkko tulee vaatimaan suuria investointeja ja nyt sen on todenneet sähköfirmatkin ja kun nostetut siirtohinnat on siirretty jo monopolien voitoiksi, eikä niitä haluta leikata, niin rahat tullaan käärimään kuluttajilta nällä "teho" maksuilla...

No, eipä siinä mitään, lisää puuta uuniin..
Onneksi saunaankin on piipussa hormi, pitänee muuttaa puukiuas sinne...
 
Vielä kun keksitään joku "liikkumisenergialisä" tmv. sille sähkölle mikä ladataan sähköautoon niin ai että!
Jotakin tuon suuntaista tulee takuuvarmasti, jos ei suoraa kilometriveroa (auton kokonaispainon mukaan), mikä on se todennäköisin. Jollakin polttoainevero pitää korvata joka tapauksessa.

Miten sitten "liikennesähkön" mittaaminen ja verotus voitaisiin toteuttaa, niin eipä tietoa muissa kuin kaupallisissa laturipaikoissa.
 
Totesin joskus vuosia sitten, jotta sähköautojen lataamisen takia verkko tulee vaatimaan suuria investointeja ja nyt sen on todenneet sähköfirmatkin ja kun nostetut siirtohinnat on siirretty jo monopolien voitoiksi, eikä niitä haluta leikata, niin rahat tullaan käärimään kuluttajilta nällä "teho" maksuilla...
- Siirtomaksut nousseet ensisijaisesti ns säävarman verkon investointien takia.
- Sähköautojen teholatausverkko vaatii investointeja, siinä enemmän kyse niiden asemien kustannuksesta kuin koti kuluttajien
- Siirtomaksuja korottannut putinin sekoilut
- Pienliittymien perusmaksujen painetta lisää energia tehokkuus, oma tuotanto, eli verkkoyhtiöillä taiteilua miten kustannuksia jakaa kulutuksen ja liittymän suhteen
. Verkkoyhtiöiden hinnoittelu on säädelty tiukkaan, ja siinä vääntöä yleisen tahtotilan ja kustannusten välillä. Haluttiin kovasti säävarmaa jakelua, mutta sitten kun sitä rakennettiin niin vähemmän yllättäen ei oltu tyytyväisiä kustannuksista.
 
Ainakin Helenillä on tällä hetkellä "Tehomaksu määräytyy joka kuukauden kolmanneksi suurimman mitatun tunnin keskitehon mukaan"


Sinänsä jos harrastaa myös saunomista, niin ainakin kiukaan huipputehon suuruudellahan niitä akkuja ja sähköautoa voi ladata ilman lisäkustannusta, kunhan ei tee sitä samaan aikaan saunomisen tai muun suuritehoisen kanssa.
Meillä tuo menee aika helposti, kun pudottaa 8kW kiukaan termostaattia vähän alemmas. Kiuas on on/off termostaatilla. Lämmittää sitten vähän pidempään pienemmällä keskiteholla.
 
Joo siis tarkoitin että auton lataustehon laittaa samaksi kuin kiukaan aiheuttama suurin keskimääräinen teho mittausjaksossa..

Sinänsä tällä hetkellä jos olisi tuollainen tuntimittauksen perusteella oleva tehomaksu ja saunan lämmittämisessä menisi tunti, niin tehomaksun kannalta kannattaisi laittaa lämmitys käyntiin aina puolelta, niin saisi tehon jaettua kahdelle tunnille. Sitten kun tulee vartit käyttöön niin ei enää auta.
 
Meillä tuo menee aika helposti, kun pudottaa 8kW kiukaan termostaattia vähän alemmas. Kiuas on on/off termostaatilla. Lämmittää sitten vähän pidempään pienemmällä keskiteholla.

Pidempi lämmitysaika lisää lämmönhukkaa, eli saunomiseen menee enemmän sähköä -> energiatehokkuus huononee. Tehomaksu vie optimoinnista/kulutusjoustosta järkeä pois, koska ei kannata keskittää kaikkea optimoitavaa kulutusta niihin tunteihin kun sähkö on halpaa eli tuulivoima tuottaa paljon. Jos tälläistä aletaan puuhaamaan niin olisi kyllä aika myös tarkistaa valvontamallia ja suitsia paljonko sitä voittoa saa tehdä siirrosta.
 
- Siirtomaksut nousseet ensisijaisesti ns säävarman verkon investointien takia.
- Sähköautojen teholatausverkko vaatii investointeja, siinä enemmän kyse niiden asemien kustannuksesta kuin koti kuluttajien
- Siirtomaksuja korottannut putinin sekoilut
- Pienliittymien perusmaksujen painetta lisää energia tehokkuus, oma tuotanto, eli verkkoyhtiöillä taiteilua miten kustannuksia jakaa kulutuksen ja liittymän suhteen
. Verkkoyhtiöiden hinnoittelu on säädelty tiukkaan, ja siinä vääntöä yleisen tahtotilan ja kustannusten välillä. Haluttiin kovasti säävarmaa jakelua, mutta sitten kun sitä rakennettiin niin vähemmän yllättäen ei oltu tyytyväisiä kustannuksista.
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
 
Edit sähkönsiirto ketjuun siirretty
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
Monella tapaa, mutta kirjoittaessa ajattelin lähinnä sähköenergian hintaa, ja sen vaihtelun kasvamista. -> eli siirtomaksuihin tuli nousupainetta sitä kautta (häviöiden kustannukset nousi).

Eli siellä sitten niitä vaikutuksia minkä takia painetta investoida verkon vakauteen, varmuuteen, idäntuontikin loppu. Fingridin kustannukset valuu niihin kuluttajalta perittäviin siirtomaksuihin.

Jollain varmaan tuli ensin mieleen talousjutut, kustannus inflaatio, korot, joille alku toki koronassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tehomaksut taitaa tosiaan olla tulossa sähkönsiirtoon


Tässä sähkönsiirtoketju:

 
Edit, Jatkoin sähkönsiirto ketjuun
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
Monella tapaa, mutta kirjoittaessa ajattelin lähinnä sähköenergian hintaa, ja sen vaihtelun kasvamista. -> eli siirtomaksuihin tuli nousupainetta sitä kautta (häviöiden kustannukset nousi).

Eli siellä sitten niitä vaikutuksia minkä takia painetta investoida verkon vakauteen, varmuuteen, idäntuontikin loppu. Fingridin kustannukset valuu niihin kuluttajalta perittäviin siirtomaksuihin.

Jollain varmaan tuli ensin mieleen talousjutut, kustannus inflaatio, korot, joille alku toki koronassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
 
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
Joo käytöksesi on valtakunnanverkon kannalta kiva ja saat siitä taloudellista hyötyä mutta taas paikalliselle verkkoyhtiölle mahdollisesti ikävää, jos suuri osa sähkön kuluttajista kohdistaa kulutusta merkittävästi tietyille tunneille.
 
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
Mites se muuten menisi, jos lataa sähköautoa ympärivuoden, niin sinähän voit olla tehoa perustaisessa voittaja. Enemmän se iskee heihin joilla kulutus keskimäärin ei ole suurta, mutta on sitten yksittäisiä piikkejä.
 
Tehomaksu vie optimoinnista/kulutusjoustosta järkeä pois, koska ei kannata keskittää kaikkea optimoitavaa kulutusta niihin tunteihin kun sähkö on halpaa eli tuulivoima tuottaa paljon. Jos tälläistä aletaan puuhaamaan niin olisi kyllä aika myös tarkistaa valvontamallia ja suitsia paljonko sitä voittoa saa tehdä siirrosta.
Tuo on kyllä validi pointti, jota en tullut ajatelleeksi. Pörssisähkön hyödyntäminen kyllä kärsii. Tosin miten mikäkin yhtiö määrittelee tehomaksun, niin ei tietoa ainakaan minulla. Onko yhtenäinen käytäntö vai ei. Halpojen tuntien käyttöä pitäisi sitten jakaa useammalle tunnille, jolloin kaikki eivät välttämättä enää ole halpoja.

Menee vaikeaksi. Toinen vaihtoehto on maksaa lasku kun se tulee, eikä miettiä vaikeita.
 
Jippii me tienataan tällä(uusi googlen datakeskus Muhoksen suuntaan): Googlelta miljardi-investointi Suomeen: Riemu repesi pikkukunnassa lisää runsasta säännöllistä sähkönkulutusta tulee meille ja taas kuluttajat maksavat lisää, kun hinnat piikkaavat entisestään korkeammalle. Googgeli varmaan rakennuttaa parit vispilät ja taasen perustellaan, että tuotetaan sen mitä kulutetaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä validi pointti, jota en tullut ajatelleeksi. Pörssisähkön hyödyntäminen kyllä kärsii. Tosin miten mikäkin yhtiö määrittelee tehomaksun, niin ei tietoa ainakaan minulla. Onko yhtenäinen käytäntö vai ei. Halpojen tuntien käyttöä pitäisi sitten jakaa useammalle tunnille, jolloin kaikki eivät välttämättä enää ole halpoja.

Menee vaikeaksi. Toinen vaihtoehto on maksaa lasku kun se tulee, eikä miettiä vaikeita.

Tälläinen vaan vähentää houkutusta investoida pörssiohjaukseen, kun siitä rankaistaan. Nykytilanteessa pitäisi kyllä päinvastoin kannustaa optimoimaan esim. sähköauton latausta, lämmitystä jne. pois niiltä piikkitunneilta kun sähköä kuluu eniten. Osalla verkkoaluesta on sama hinta sulakekoolla 3x25A-3x63A, joten tuollaisen isomman liittymän päässä oleva voisi hyvin siirtää vaikka kahdenkin sähköauton lataukset yölle halvimmille tunneille kun kulutusta on vähiten. Tämä taas vaatii isompia investointeja latauasemiin, jos on tarkoitus ladata kaksi sähköauto vaikka välillä 00-06.

Joo käytöksesi on valtakunnanverkon kannalta kiva ja saat siitä taloudellista hyötyä mutta taas paikalliselle verkkoyhtiölle mahdollisesti ikävää, jos suuri osa sähkön kuluttajista kohdistaa kulutusta merkittävästi tietyille tunneille.

Kyllä se on samoin sille paikalliselle verkkoyhtiölle kiva kun sitä kulutusta kohdistetaan niille halvoille tunneille. Kun katsoo pörssisähkön keskiarvoja, niin halvat hinnat on yleensä yöllä näin keskimääräisesti ja silloin on kulutusta vähemmän siellä paikallisen siirtoyhtiön verkossakin. Harvalla klo 2 on sauna päällä, mutta vaikka klo 19 se sauna saattaa aika monessakin talossa olla päällä. En oikein usko, että vuorokauden kulutuspiikkiä ihan helposti tulisi yöaikaan, vaikka ihmiset optimoisivat ne helposti optimoivat. Se paikallinen yhtiökin joutuu sen verkkonsa mitoittamaan kulutuspiikkien mukaan ja väitän kyllä, että ne kulutuspiikit tulee ihan päivä/ilta aikaan, ei yöllä vaikka miten optimoitaisiin kulutusta.
 
- Siirtomaksut nousseet ensisijaisesti ns säävarman verkon investointien takia.
- Sähköautojen teholatausverkko vaatii investointeja, siinä enemmän kyse niiden asemien kustannuksesta kuin koti kuluttajien
- Siirtomaksuja korottannut putinin sekoilut
- Pienliittymien perusmaksujen painetta lisää energia tehokkuus, oma tuotanto, eli verkkoyhtiöillä taiteilua miten kustannuksia jakaa kulutuksen ja liittymän suhteen
. Verkkoyhtiöiden hinnoittelu on säädelty tiukkaan, ja siinä vääntöä yleisen tahtotilan ja kustannusten välillä. Haluttiin kovasti säävarmaa jakelua, mutta sitten kun sitä rakennettiin niin vähemmän yllättäen ei oltu tyytyväisiä kustannuksista.
Kun esim parkkihalliin pistetään vaikka 30 autoa latautumaan yksi, niin kyllä sitä sähkö virtaa ihan helvetisti.
Esin Joensuun keskustassa kun oli tapahtuma (ei edes hirveän iso), niin verkko ei kesällä!! riittänyt vaan sinne piti tuoda generaattori jytisemään tapahtumasähkölle.. Puhuin asiasta myös joskus yhden asentajan kanssa ja samaa totesi, jos latausta meinataan viritellä, niin kaapelointi ym menee keskustassa vaihtoon..
 
Kun esim parkkihalliin pistetään vaikka 30 autoa latautumaan yksi, niin kyllä sitä sähkö virtaa ihan helvetisti.
Esin Joensuun keskustassa kun oli tapahtuma (ei edes hirveän iso), niin verkko ei kesällä!! riittänyt vaan sinne piti tuoda generaattori jytisemään tapahtumasähkölle.. Puhuin asiasta myös joskus yhden asentajan kanssa ja samaa totesi, jos latausta meinataan viritellä, niin kaapelointi ym menee keskustassa vaihtoon..

No eipä tuollaisia 30 auton latauspaikkoja taida koko Suomen niemellä hirveän montaa olla. Jos se yhdelle autolla tarjoataan kaikkien paikkojen ollessa käytössä vaikka 11kW, niin eipä tuo nyt ole vielä kun vasta 330kW. Riippuu siis paljon mikä se latausteho on. Pohjoismaiden isoin henkilöautojen latauskenttä taitaa olla Helsinki-Vantaan kupeessa ja se on 40 autolle. Pikaisella vilkaisulla Joensuun isoin latausasema on 10 latauspistettä. Missähän tapahtumassa verkko ei muka keskustassa ole riittänyt? Se, ettei keskustassa ole liityntäpistettä jokaisella nurkalla, josta sähköä saisi tapahtumaan ei nyt vielä kerro ettei verkko muka riittäisi. Niin ja minkälainen se generaattori oli? Joku perässä hinattava, merikontti vai isompi?
 
No eipä tuollaisia 30 auton latauspaikkoja taida koko Suomen niemellä hirveän montaa olla. Jos se yhdelle autolla tarjoataan kaikkien paikkojen ollessa käytössä vaikka 11kW, niin eipä tuo nyt ole vielä kun vasta 330kW. Riippuu siis paljon mikä se latausteho on. Pohjoismaiden isoin henkilöautojen latauskenttä taitaa olla Helsinki-Vantaan kupeessa ja se on 40 autolle. Pikaisella vilkaisulla Joensuun isoin latausasema on 10 latauspistettä. Missähän tapahtumassa verkko ei muka keskustassa ole riittänyt? Se, ettei keskustassa ole liityntäpistettä jokaisella nurkalla, josta sähköä saisi tapahtumaan ei nyt vielä kerro ettei verkko muka riittäisi. Niin ja minkälainen se generaattori oli? Joku perässä hinattava, merikontti vai isompi?
Normi saunaton kerrostalokämppä (joille vanhat kaapelit, muuntamot ym on mitotettu ei paljon vie. Jos veisi yläkanttiin arvioituna 95% ajasta kulutus jää alle max jotain 3kw, niin tuo 330kW tarkoittaisi 110 asuntoa.

Sähköautojen tarpeet ovat melkoisen uusi keksintö ja sähköinfra on taas kymmeniä vuosia vanhaa (uusiminen on jossain kaupungin keskustassa todella kallista ja hankalaa, kun joutuu repimään kadut auki), joten ei toinna ihmetellä, miksi on ongelmia..

Liityntäpiste olisi hyvä ja siihen voisi pistää suuremmat sulakkeetkin, paitsi muu infra ei sitä salli. Ja kaikki siellä torilla käyneet tietävät, että paikka ei ole loputakaan kovin iso, siellä ei voi järjestää mitään kovinkaan kummoista. Oikeat tapahtumat järjestetäänkin yleensä muualla.
 
Normi saunaton kerrostalokämppä (joille vanhat kaapelit, muuntamot ym on mitotettu ei paljon vie. Jos veisi yläkanttiin arvioituna 95% ajasta kulutus jää alle max jotain 3kw, niin tuo 330kW tarkoittaisi 110 asuntoa.
110 kerrostaloa asuntoa on todella vähän kun mietitään minkään kaupungin keskustaa. Kuten sanoin, isoin Pohjoismaissa on 40 auton latausasema. Ei tuollaisia 30 auton latausasemia missään tuppukylissä ole. Oletko koskaan kuullut keksinnöstä nimeltään liesi? Se yksistään vie helposti enemmän kuin tuon 3kW jos siinä ei ole pelkästään yksi kattila. Tähän sittne päälle kaikki muu sähkön kulutus.
Liityntäpiste olisi hyvä ja siihen voisi pistää suuremmat sulakkeetkin, paitsi muu infra ei sitä salli. Ja kaikki siellä torilla käyneet tietävät, että paikka ei ole loputakaan kovin iso, siellä ei voi järjestää mitään kovinkaan kummoista. Oikeat tapahtumat järjestetäänkin yleensä muualla.

Edelleen missä tapahtumassa muka koko keskustan sähköverkko ei siihen olisi riittänyt? Vai oliko tämä ihan keksitty tarina? Mihin sitä sähköä siinä tapahtumassa muka niin paljon käytettiin? En nimittäin kyllä usko, että yhdessä ulkoilmatapahtumassa käytettäisiin niin paljon sähköä ettei sähköverkko olisi siihen riittänyt. Näkyy siellä olevan torimyyjillekkin voimavirtaa tarjolla myyntikojuihin, joten eiköhän siinä ole enemmän kuin riittävästi sähköä tarjolla tapahmien järjestämiseen, jos siitä on vaan valmis maksamaan. Generaattoria saatettiin käyttää ihan vaikka siksi ettei järjestejä tajunnut hoitaa käyttöoikeutta sähköpisteeseen ajoissa.

Kannattaa nyt herätä vähän todellisuuteen mitä tuonkin kokoinen kaupunki kuluttaa sähköä, siinä yksi ulkoilmatapahtuma torilla katoaa taustakohinaan. Googletin vähän Joensuun sähkön kulutusta ja kaupungin sivuilta löytyi vähän selvitettyjä kulutuksia ja esim. 2021 tiedepuisto kulutti vuodessa 4076 MWh (~0,5MWh keskiarvolla, joten huiput lienee paljon enemmän). Wikipedian mukaan tuo on 40 000 m2 pytinki eli ei mikään mahdottoman iso. Siitä kun alat vähän haarukoimaan, niin huomaat ettei tuollainen tapahtuma voi mitenkään kuluttaa niin paljon sähköä, että koko alueen sähköverkko ei siihen muka kesällä riittäisi. Torin laidalla on suunnilleen tiedepuiston kokoinen ostoskeskus (35 000m2), kun kyseessä on ostoskeskus veikkaan kulutuksen olevan huomattavasti suurempi.
 
Oletko koskaan kuullut keksinnöstä nimeltään liesi? Se yksistään vie helposti enemmän kuin tuon 3kW jos siinä ei ole pelkästään yksi kattila.
Ovat kovin harvoin päällä. Usein neukkukuution keskikulutus voi olla jopa alle 100 wattia keskimäärin. Jos tiettyjä ruuhkatunteja lasketaan niin ei nyt ainakaan yli 500w keskimäärin, jos tosiaan ei ole saunaa ja vastaavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 946
Viestejä
4 517 348
Jäsenet
74 518
Uusin jäsen
Nitro_Main

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom