• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Tuo tehomaksu siis tulee vaikka yksittäisen 10min tai 10s piikin perusteella koko kuukaudeksi?
Ainakin Helenillä on tällä hetkellä "Tehomaksu määräytyy joka kuukauden kolmanneksi suurimman mitatun tunnin keskitehon mukaan"

Siinähän saunotaan ja lataillaan sähköautoja ja kotiakkuja. Eipä niitä akkujakaan sitten enää kannata ladata kuin kilowatin teholla.
Sinänsä jos harrastaa myös saunomista, niin ainakin kiukaan huipputehon suuruudellahan niitä akkuja ja sähköautoa voi ladata ilman lisäkustannusta, kunhan ei tee sitä samaan aikaan saunomisen tai muun suuritehoisen kanssa.
 
Vähän vielä lisää siistohintoihin niin alkaa kesäisin saamaan kivan hyödyn paneeleista, kun viilennyksen tarpeen takia kulutus nousee.

Vielä kun keksitään joku "liikkumisenergialisä" tmv. sille sähkölle mikä ladataan sähköautoon niin ai että!
 
Totesin joskus vuosia sitten, jotta sähköautojen lataamisen takia verkko tulee vaatimaan suuria investointeja ja nyt sen on todenneet sähköfirmatkin ja kun nostetut siirtohinnat on siirretty jo monopolien voitoiksi, eikä niitä haluta leikata, niin rahat tullaan käärimään kuluttajilta nällä "teho" maksuilla...

No, eipä siinä mitään, lisää puuta uuniin..
Onneksi saunaankin on piipussa hormi, pitänee muuttaa puukiuas sinne...
 
Vielä kun keksitään joku "liikkumisenergialisä" tmv. sille sähkölle mikä ladataan sähköautoon niin ai että!
Jotakin tuon suuntaista tulee takuuvarmasti, jos ei suoraa kilometriveroa (auton kokonaispainon mukaan), mikä on se todennäköisin. Jollakin polttoainevero pitää korvata joka tapauksessa.

Miten sitten "liikennesähkön" mittaaminen ja verotus voitaisiin toteuttaa, niin eipä tietoa muissa kuin kaupallisissa laturipaikoissa.
 
Totesin joskus vuosia sitten, jotta sähköautojen lataamisen takia verkko tulee vaatimaan suuria investointeja ja nyt sen on todenneet sähköfirmatkin ja kun nostetut siirtohinnat on siirretty jo monopolien voitoiksi, eikä niitä haluta leikata, niin rahat tullaan käärimään kuluttajilta nällä "teho" maksuilla...
- Siirtomaksut nousseet ensisijaisesti ns säävarman verkon investointien takia.
- Sähköautojen teholatausverkko vaatii investointeja, siinä enemmän kyse niiden asemien kustannuksesta kuin koti kuluttajien
- Siirtomaksuja korottannut putinin sekoilut
- Pienliittymien perusmaksujen painetta lisää energia tehokkuus, oma tuotanto, eli verkkoyhtiöillä taiteilua miten kustannuksia jakaa kulutuksen ja liittymän suhteen
. Verkkoyhtiöiden hinnoittelu on säädelty tiukkaan, ja siinä vääntöä yleisen tahtotilan ja kustannusten välillä. Haluttiin kovasti säävarmaa jakelua, mutta sitten kun sitä rakennettiin niin vähemmän yllättäen ei oltu tyytyväisiä kustannuksista.
 
Ainakin Helenillä on tällä hetkellä "Tehomaksu määräytyy joka kuukauden kolmanneksi suurimman mitatun tunnin keskitehon mukaan"


Sinänsä jos harrastaa myös saunomista, niin ainakin kiukaan huipputehon suuruudellahan niitä akkuja ja sähköautoa voi ladata ilman lisäkustannusta, kunhan ei tee sitä samaan aikaan saunomisen tai muun suuritehoisen kanssa.
Meillä tuo menee aika helposti, kun pudottaa 8kW kiukaan termostaattia vähän alemmas. Kiuas on on/off termostaatilla. Lämmittää sitten vähän pidempään pienemmällä keskiteholla.
 
Joo siis tarkoitin että auton lataustehon laittaa samaksi kuin kiukaan aiheuttama suurin keskimääräinen teho mittausjaksossa..

Sinänsä tällä hetkellä jos olisi tuollainen tuntimittauksen perusteella oleva tehomaksu ja saunan lämmittämisessä menisi tunti, niin tehomaksun kannalta kannattaisi laittaa lämmitys käyntiin aina puolelta, niin saisi tehon jaettua kahdelle tunnille. Sitten kun tulee vartit käyttöön niin ei enää auta.
 
Meillä tuo menee aika helposti, kun pudottaa 8kW kiukaan termostaattia vähän alemmas. Kiuas on on/off termostaatilla. Lämmittää sitten vähän pidempään pienemmällä keskiteholla.

Pidempi lämmitysaika lisää lämmönhukkaa, eli saunomiseen menee enemmän sähköä -> energiatehokkuus huononee. Tehomaksu vie optimoinnista/kulutusjoustosta järkeä pois, koska ei kannata keskittää kaikkea optimoitavaa kulutusta niihin tunteihin kun sähkö on halpaa eli tuulivoima tuottaa paljon. Jos tälläistä aletaan puuhaamaan niin olisi kyllä aika myös tarkistaa valvontamallia ja suitsia paljonko sitä voittoa saa tehdä siirrosta.
 
- Siirtomaksut nousseet ensisijaisesti ns säävarman verkon investointien takia.
- Sähköautojen teholatausverkko vaatii investointeja, siinä enemmän kyse niiden asemien kustannuksesta kuin koti kuluttajien
- Siirtomaksuja korottannut putinin sekoilut
- Pienliittymien perusmaksujen painetta lisää energia tehokkuus, oma tuotanto, eli verkkoyhtiöillä taiteilua miten kustannuksia jakaa kulutuksen ja liittymän suhteen
. Verkkoyhtiöiden hinnoittelu on säädelty tiukkaan, ja siinä vääntöä yleisen tahtotilan ja kustannusten välillä. Haluttiin kovasti säävarmaa jakelua, mutta sitten kun sitä rakennettiin niin vähemmän yllättäen ei oltu tyytyväisiä kustannuksista.
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
 
Edit sähkönsiirto ketjuun siirretty
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
Monella tapaa, mutta kirjoittaessa ajattelin lähinnä sähköenergian hintaa, ja sen vaihtelun kasvamista. -> eli siirtomaksuihin tuli nousupainetta sitä kautta (häviöiden kustannukset nousi).

Eli siellä sitten niitä vaikutuksia minkä takia painetta investoida verkon vakauteen, varmuuteen, idäntuontikin loppu. Fingridin kustannukset valuu niihin kuluttajalta perittäviin siirtomaksuihin.

Jollain varmaan tuli ensin mieleen talousjutut, kustannus inflaatio, korot, joille alku toki koronassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tehomaksut taitaa tosiaan olla tulossa sähkönsiirtoon


Tässä sähkönsiirtoketju:

 
Edit, Jatkoin sähkönsiirto ketjuun
Miten Putinin sotatoimet vaikuttaa Suomen sähkönsiirtoverkkoihin?
Monella tapaa, mutta kirjoittaessa ajattelin lähinnä sähköenergian hintaa, ja sen vaihtelun kasvamista. -> eli siirtomaksuihin tuli nousupainetta sitä kautta (häviöiden kustannukset nousi).

Eli siellä sitten niitä vaikutuksia minkä takia painetta investoida verkon vakauteen, varmuuteen, idäntuontikin loppu. Fingridin kustannukset valuu niihin kuluttajalta perittäviin siirtomaksuihin.

Jollain varmaan tuli ensin mieleen talousjutut, kustannus inflaatio, korot, joille alku toki koronassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
 
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
Joo käytöksesi on valtakunnanverkon kannalta kiva ja saat siitä taloudellista hyötyä mutta taas paikalliselle verkkoyhtiölle mahdollisesti ikävää, jos suuri osa sähkön kuluttajista kohdistaa kulutusta merkittävästi tietyille tunneille.
 
Tuo siirtotehoperusteinen lisämaksu on kyllä aivan hanurista itseni kaltaiselle kuluttajalle, joka ajoittaa sen sähköauton latauksen niille halvimmille pörssisähkön tunneille. Eikö oma käytökseni ole nimenomaan verkon kuormitusta keventävää, jolloin minua pitäisi mieluummin palkita siitä verkon kuorman tasaamisesta vaikka yksilötasolla katsottuna yöllä kulutukseni ~15-20kw voikin olla 4-5 kertainen normaaliin talven 4-5kw lämmityskuormaan.
Mites se muuten menisi, jos lataa sähköautoa ympärivuoden, niin sinähän voit olla tehoa perustaisessa voittaja. Enemmän se iskee heihin joilla kulutus keskimäärin ei ole suurta, mutta on sitten yksittäisiä piikkejä.
 
Tehomaksu vie optimoinnista/kulutusjoustosta järkeä pois, koska ei kannata keskittää kaikkea optimoitavaa kulutusta niihin tunteihin kun sähkö on halpaa eli tuulivoima tuottaa paljon. Jos tälläistä aletaan puuhaamaan niin olisi kyllä aika myös tarkistaa valvontamallia ja suitsia paljonko sitä voittoa saa tehdä siirrosta.
Tuo on kyllä validi pointti, jota en tullut ajatelleeksi. Pörssisähkön hyödyntäminen kyllä kärsii. Tosin miten mikäkin yhtiö määrittelee tehomaksun, niin ei tietoa ainakaan minulla. Onko yhtenäinen käytäntö vai ei. Halpojen tuntien käyttöä pitäisi sitten jakaa useammalle tunnille, jolloin kaikki eivät välttämättä enää ole halpoja.

Menee vaikeaksi. Toinen vaihtoehto on maksaa lasku kun se tulee, eikä miettiä vaikeita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 867
Viestejä
4 514 006
Jäsenet
74 503
Uusin jäsen
Koskenkorvaani

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom