Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Nyt olisi ensimmäinen sähköpyörä hankinnassa ja tarkoitus olisi ostaa pyörä, millä tekisi lenkkejä maantiellä ja maastossa poluillakin. Pyöräedulla siis ostamassa ja hinta-laatusuhteeltaan parasta pyörää tietysti hankkimassa. Alla olisi muutama vaihtoehto.

Radon Render AL 7.0 750

Cube Stereo Hybrid 140 HPC race 625

Specialized Turbo Levo Alloy tästä myös se pienempiakkuinen vähän halvempi versio vaihtoehtona.

Minkä itse ottaisit vai ottaisitko mitään näistä? Ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan.

Jos käytössä vapaus.io niin ainakin oman Canyonin tilaaminen oli helppoa kuin heinän teko: Canyonin kaupassa on maksutapavaihtoehtona Vapaus.

Jos budjetti venyi tuonne Specializedin lukemiin asti niin kannattaa vilkaista tämä alepyörä juuri nyt meneillään olevassa alessa Torque:ON CF 8
Tuo on siis ihan täysiverinen maasturi kovempaankin hyppimiseen,eli kuskin tasosta riippuen voi olla yliampuva.

Tai jos alurunko ja pienempi joustovara riittää niin Neuron:ON kannattaa vilkaista.
Siitä on myös CF sarja hiilikuiturungolla ja parilla akkukoolla 5k€ pinnassa.
 
Jos käytössä vapaus.io niin ainakin oman Canyonin tilaaminen oli helppoa kuin heinän teko: Canyonin kaupassa on maksutapavaihtoehtona Vapaus.
Meillä on käytössä gobybike.

Tuossa Radonissa saksasta tilattuna kiehtoo tuo 4000€ hinta ja vastaavilla osilla Suomessa pyörät on sitä 5000€.
 
Meillä on käytössä gobybike.

Tuossa Radonissa saksasta tilattuna kiehtoo tuo 4000€ hinta ja vastaavilla osilla Suomessa pyörät on sitä 5000€.

Kieltämättä kun osia katsoo niin aika hyvin vastinetta rahalle tuossa, kun alle neljään tonniin saa kohtuu ok osat ja ison 750Wh akun. Joitakin kompromissejä on varmasti tehty sillä ei se halpuutus tule näissäkään tyhjästä, mutta en usko että tuolla pahasti menee vikaan.

Ostin oman Canyonini kevään helmi-maaliskuun vaihteen aleista ja silloin muistan että Neuron:ONia oli joitakin malleja todella edullisesti, tyyliin 3300-3500 paikkeilla. Mallisarjan aloitusversio toki, eli kompromisseja osien suhteen.
 
Nyt meillekin tuli työpaikalle pyöräetu käyttöön ja viimeinen viikko onkin tullut hikoiltua niin tämän ketjun kuin armottoman googlettelun parissa.

Ajatus olisi lähteä korvaamaan mahdollisimman paljon autolla tapahtuvaa nurkka-ajoa ympäri vuoden niin kauppaan, harrastuksiin kuin muihin hurvitteluihin, eli matkat ovat aika kohtuulliset 2-10 km välissä ja pääasiallisesti asfaltilla. Takaraivossa kuitenkin kummittelisi kuitenkin se, että jos pyöräilystä enemmänkin innostuu, voisi sillä lähteä tekemään lenkkiä poluille yms., mutta tuon toteutuminen on nyt tässä kohtaa vielä hyvinkin jos-tasolla. Sattuipa naapurikin hommaamaan samanaikaisesti Specializedin pyörän (en muista tarkempaa mallia) ja kävin tuota koittamassa, ja voi veljet kun sillä kruisailu olikin mukavaa. Nyt lueskelujen ja testailujen myötä olen rajaillut vaihtoehtoja seuraavaan kolmeen, ja nyt kiinnostaisikin kuulla raadin mielipiteet ja kenties uudet ehdotukset. Budjetti kaikkine kilkkeineen (nastat, kypärä, lukko jne.) 3000 - 4000 € ja olisi tosi mukava, jos jostain kivijalasta saisi ostaa ja ihmetellä. Toki verkkokaupat eivät ole poissuljettuja.

Specialized Turbo Vado 4.0. Ymmärtääkseni näissä moottori on yksi ainoita, joka ei rajoita vauhtia tuon 25 km/h jälkeen ja polkeminen tuntuu mukavalta sen päälle. Tämähän ei nyt maastoon taida istua kunnolla oikein mitenkään päin, mutta toimii kadulla enemmän kuin hyvin ja ajoasento on todella mukava.

Trek Powerfly 4. Tällä pärjäisi jo maastossakin mukavasti. Ainoa jota en ole päässyt kokeilemaan, mutta kovasti eräässä kivijalassa sai suosituksia myyjältä.

Tunturi E290. Edullinen, mutta käsittääkseni komponentit melko asialliset. Näin pyöristä enempää tietämättä vaikea täysin saada kiinni tämän ja Trekin välistä hintaeroa, mutta varmasti siellä jotkut perusteet ovat.

Minkälaisia ajatuksia tästä herää?
 
Nyt meillekin tuli työpaikalle pyöräetu käyttöön ja viimeinen viikko onkin tullut hikoiltua niin tämän ketjun kuin armottoman googlettelun parissa.

Ajatus olisi lähteä korvaamaan mahdollisimman paljon autolla tapahtuvaa nurkka-ajoa ympäri vuoden niin kauppaan, harrastuksiin kuin muihin hurvitteluihin, eli matkat ovat aika kohtuulliset 2-10 km välissä ja pääasiallisesti asfaltilla. Takaraivossa kuitenkin kummittelisi kuitenkin se, että jos pyöräilystä enemmänkin innostuu, voisi sillä lähteä tekemään lenkkiä poluille yms., mutta tuon toteutuminen on nyt tässä kohtaa vielä hyvinkin jos-tasolla. Sattuipa naapurikin hommaamaan samanaikaisesti Specializedin pyörän (en muista tarkempaa mallia) ja kävin tuota koittamassa, ja voi veljet kun sillä kruisailu olikin mukavaa. Nyt lueskelujen ja testailujen myötä olen rajaillut vaihtoehtoja seuraavaan kolmeen, ja nyt kiinnostaisikin kuulla raadin mielipiteet ja kenties uudet ehdotukset. Budjetti kaikkine kilkkeineen (nastat, kypärä, lukko jne.) 3000 - 4000 € ja olisi tosi mukava, jos jostain kivijalasta saisi ostaa ja ihmetellä. Toki verkkokaupat eivät ole poissuljettuja.

Specialized Turbo Vado 4.0. Ymmärtääkseni näissä moottori on yksi ainoita, joka ei rajoita vauhtia tuon 25 km/h jälkeen ja polkeminen tuntuu mukavalta sen päälle. Tämähän ei nyt maastoon taida istua kunnolla oikein mitenkään päin, mutta toimii kadulla enemmän kuin hyvin ja ajoasento on todella mukava.

Trek Powerfly 4. Tällä pärjäisi jo maastossakin mukavasti. Ainoa jota en ole päässyt kokeilemaan, mutta kovasti eräässä kivijalassa sai suosituksia myyjältä.

Tunturi E290. Edullinen, mutta käsittääkseni komponentit melko asialliset. Näin pyöristä enempää tietämättä vaikea täysin saada kiinni tämän ja Trekin välistä hintaeroa, mutta varmasti siellä jotkut perusteet ovat.

Minkälaisia ajatuksia tästä herää?
Jokapäiväisiin ajoihin ympäri vuoden kunnolliset täyspitkät lokasuojat on ainaki itselle ehdoton varuste. Maastopyöräänkin tietysti ainakin jonkunlaiset lokarit onnistuu, mutta ei usein yhtä hyvät.

Jos taas alkaa katsoa sellaista maastopyörää mikä on oikeasti hyvä maastoajoon niin hintakin nousee. Esimerkiksi tuossa Trekissä keula on hyvin vaatimaton ja keulan säädettävyyyden vuoksi sen olisi hyvä olla ilmajousella.

Edit.
Noissa ns. kaupunkipyörissä kannattaa talviajoa varten ottaa huomioon se, että mahtuu ne lokarit ja tarpeeksi leveät renkaat. Ainakin joku 50mm rengas olisi mielestäni hyvä mahtua mukavaa talviajoa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Jalostin Tunturi E290 -sähkömaasturista itselleni juuri tarpeisiini sopivan pyörän arkiajoille, retkeilyyn sekä kuntoiluun teille ja maastoon. Yhtenä vaatimuksena oli pysyä kurautumatta arkiajeluilla, joten kunnolliset lokasuojat tarvitsin. Ostin Bikeshopista SKS:n lokasuojaparin ja niihin sopivat kiinnityspannat. Lisäksi lokasuojiin piti vielä väsäta kuraläpät kenkien ja selän suojauksen parantamiseksi.

Lokasuosjien lisäksi asensin kunnollisen häikäisemättömän Lupine SL SX -etuvalon ja Lezynen takavalon, virrat akusta. Muita hankintoja olivat esim. Cuben sivutuki, joustotolppa ja sopivampi satula, Atran-tavarateline ja siihen kaksi pikakiinnitteistä koria adapterin avulla, isompi ja pienempi. Johdotukset ja muutkin asennukset tein hyviä tuotekehityskäytäntöjä noudattaen, ei mitään purkka- tai jesarivirityksiä:) Esim. takavalon ohuen johdon vedin tippakasteluletkun sisään. Lisäksi kierrätän kahta laadukasta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, alkuperäinen varaketjuksi. Väsäsin myös alkuperäistä paremman telineen Kryptoniten U-lukolle satulaputken taakse.

Näihin viritelmiin olen ollut oikein tyytyväinen, sain juuri sellaisen pyörän kuin tarvitsin! Ajoja on 2,5 vuodessa tullut vähän vajaa 4000 km. Kuntoiluajossa maanteillä ja kelveillä akku riittää 125 kilometrille, kun keskinopeus on noin 25 km/h.

Lokasuojat

Kiinnityspannat


Tunturi E290 Fix1.jpg


Kuraläppä eteen.jpgKuraläppä taakse.jpg
 
Siinä tulikin hyvä esimerkki, että maastopyörästäkin saa arkiajoihin pätevän pyörän kun näkee vähän vaivaa.

Tässä oli saatu ratkaistua kätevästi sekin ongelma, ettei sähköpyöriin usein mahdu pulloteline sekä teline u-lukolle. Kryptonite tai vastaava jämerä u-lukko on kyllä ehdoton varuste, kun hoidetaan arkiajoja ja pyörä saattaa jäädä pidemmäksikin aikaa lukittuna.
 
↑ ↑ Pyörässäni on Topeakin säädettävä pulloteline, jolloin mukaan mahtuu isokin juomapullo kuten kuvassa tai vaikka termospullo. Homma ei ihan heittämällä onnistunut pyörän ahtaan runkorakenteen takia, mutta Topeakin adapterilla pullotelineen reikiä sai puoli reikien väliä siirrettyä ylöspäin (tai tarvittaessa alaspäin). Paketissa tuli kaksi adapteria, joten toisen voin tarvitsevalle toimittaa.

61w6BUmlNsL._AC_SL1500_.jpgTopeak Adapter.jpg
 
Paremman U-lukon telineen rakentelu oli aikamoista mietintää ja rakentelua. Lopulta päädyin tekemään sen ovenkahvoista ja airon/melanpitimistä:) U-osan lukitus riippuu tavaratelineestä ja siihen kiinnitetystä korista.

U-osaakin piti vähän tuunata. Poistin kaaresta sen Kryptoniten typerän pyörän runkoa raapivan metalliosan ja täytin aukon Gorilla-teipillä. Lukko-osaan pujotin o-renkaat sen sivuttaisliikettä estämään.

U-lukon alapidin3b.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meillekin tuli työpaikalle pyöräetu käyttöön ja viimeinen viikko onkin tullut hikoiltua niin tämän ketjun kuin armottoman googlettelun parissa.

Ajatus olisi lähteä korvaamaan mahdollisimman paljon autolla tapahtuvaa nurkka-ajoa ympäri vuoden niin kauppaan, harrastuksiin kuin muihin hurvitteluihin, eli matkat ovat aika kohtuulliset 2-10 km välissä ja pääasiallisesti asfaltilla. Takaraivossa kuitenkin kummittelisi kuitenkin se, että jos pyöräilystä enemmänkin innostuu, voisi sillä lähteä tekemään lenkkiä poluille yms., mutta tuon toteutuminen on nyt tässä kohtaa vielä hyvinkin jos-tasolla. Sattuipa naapurikin hommaamaan samanaikaisesti Specializedin pyörän (en muista tarkempaa mallia) ja kävin tuota koittamassa, ja voi veljet kun sillä kruisailu olikin mukavaa. Nyt lueskelujen ja testailujen myötä olen rajaillut vaihtoehtoja seuraavaan kolmeen, ja nyt kiinnostaisikin kuulla raadin mielipiteet ja kenties uudet ehdotukset. Budjetti kaikkine kilkkeineen (nastat, kypärä, lukko jne.) 3000 - 4000 € ja olisi tosi mukava, jos jostain kivijalasta saisi ostaa ja ihmetellä. Toki verkkokaupat eivät ole poissuljettuja.

Specialized Turbo Vado 4.0. Ymmärtääkseni näissä moottori on yksi ainoita, joka ei rajoita vauhtia tuon 25 km/h jälkeen ja polkeminen tuntuu mukavalta sen päälle. Tämähän ei nyt maastoon taida istua kunnolla oikein mitenkään päin, mutta toimii kadulla enemmän kuin hyvin ja ajoasento on todella mukava.

Trek Powerfly 4. Tällä pärjäisi jo maastossakin mukavasti. Ainoa jota en ole päässyt kokeilemaan, mutta kovasti eräässä kivijalassa sai suosituksia myyjältä.

Tunturi E290. Edullinen, mutta käsittääkseni komponentit melko asialliset. Näin pyöristä enempää tietämättä vaikea täysin saada kiinni tämän ja Trekin välistä hintaeroa, mutta varmasti siellä jotkut perusteet ovat.

Minkälaisia ajatuksia tästä herää?

Valikoimaahan on nykyään aika valtavasti ja saatavuus yleisesti ottaen hyvä, toisin kuin vuosi-pari sitten.

Sanoisin itse, että mikään järeämpi sähköpyörä ei ole nautinto polkea yli 25km/h avustusrajan jälkeen. Enemmänkin, että onko se ikävää, vai todella ikävää.

Oma mielipide on, että jäykkäperäinen maasturi on melkeinpä monikäyttöisin malli ja saatavilla silti kohtuuhintaan.
Itsellä on Canyonin Grand Canyon:ON 8 shimanon ep8 tekniikalla ja kuljen tällä töihin, vedän lasta peräkärryssä ja pari päivää sitten kävin maastopyöräilemässä ihan kunnon maastossa reitillä jossa oli hyppyjäkin rakennettu. Toimii kaikessa käytössä vähintäänkin kohtuullisesti, ehkä työmatka-siivulle renkaat voisi olla paremmin rullaavat(sähkön kanssa vierinvastus ei periaatteessa haittaa, mutta karkeakuvioiset saattaa "hurruttaa" asvaltilla)

Retkipyörä-puolelta Canyonilta löytyy Pathlite:ON, sekin kannattaa vilkaista.
 
Siinä tulikin hyvä esimerkki, että maastopyörästäkin saa arkiajoihin pätevän pyörän kun näkee vähän vaivaa.


Itsehän en muuta tehnyt, kuin rengaspaineet tarkistin, sekä alustan säädin sopivaksi ja samantien fillari kovaan ajoon. Toki syksyllä laitan valot ja lokarit tarvittaessa, muuten pyörä pysyy täysin stokkina.
 
Itsehän en muuta tehnyt, kuin rengaspaineet tarkistin, sekä alustan säädin sopivaksi ja samantien fillari kovaan ajoon. Toki syksyllä laitan valot ja lokarit tarvittaessa, muuten pyörä pysyy täysin stokkina.
Kunnolliset lokarit lähinnä ne tärkeimmät. Ihan kesälläkin, jos pyörä tulee jokapäiväiseen esim. työmatka-ajoon. Ja valot tietysti pimeään aikaan. Tavaratelineet ja muut sitten jos tuntee tarvitsevansa. Jos maastopyörään päätyy niin kannattaaa ottaa huomioon se, että tarvittaviin lisävarusteisiin saattaa hyvinkin upota 100-200e ylimääräistä.

Ns. arkiajo voi olla eri ihmisillä niin erilaista, että vaikea sanoa minkälainen pyörä siihen olisi paras tai mitä varusteita tarvii.
 
Kunnolliset lokarit lähinnä ne tärkeimmät. Ihan kesälläkin, jos pyörä tulee jokapäiväiseen esim. työmatka-ajoon. Ja valot tietysti pimeään aikaan. Tavaratelineet ja muut sitten jos tuntee tarvitsevansa. Jos maastopyörään päätyy niin kannattaaa ottaa huomioon se, että tarvittaviin lisävarusteisiin saattaa hyvinkin upota 100-200e ylimääräistä.

Ns. arkiajo voi olla eri ihmisillä niin erilaista, että vaikea sanoa minkälainen pyörä siihen olisi paras tai mitä varusteita tarvii.
Joo, ei 100-200 € riittänyt:) Itsellä meni tuon Tunturi E290 -pyörän varusteluun 1264 €. Kun päätin itse alkaa huoltaa pyöräni, niin pyörää varten tarvittaviin erikoishuoltovälineisiin meni 459 €. Tätä kirjanpitoa olen pitänyt sen varalta, että jos pyörä varastetaan, niin on jotain näyttöä varustelun lisäkustannuksista. Kaikki tuohon varusteluun kuuluvat tavarat eivät tietenkään kerralla ole mukana pyöräilemään lähtiessäni.
 
Valikoimaahan on nykyään aika valtavasti ja saatavuus yleisesti ottaen hyvä, toisin kuin vuosi-pari sitten.

Sanoisin itse, että mikään järeämpi sähköpyörä ei ole nautinto polkea yli 25km/h avustusrajan jälkeen. Enemmänkin, että onko se ikävää, vai todella ikävää.

Oma mielipide on, että jäykkäperäinen maasturi on melkeinpä monikäyttöisin malli ja saatavilla silti kohtuuhintaan.
Itsellä on Canyonin Grand Canyon:ON 8 shimanon ep8 tekniikalla ja kuljen tällä töihin, vedän lasta peräkärryssä ja pari päivää sitten kävin maastopyöräilemässä ihan kunnon maastossa reitillä jossa oli hyppyjäkin rakennettu. Toimii kaikessa käytössä vähintäänkin kohtuullisesti, ehkä työmatka-siivulle renkaat voisi olla paremmin rullaavat(sähkön kanssa vierinvastus ei periaatteessa haittaa, mutta karkeakuvioiset saattaa "hurruttaa" asvaltilla)

Retkipyörä-puolelta Canyonilta löytyy Pathlite:ON, sekin kannattaa vilkaista.
Kiitos vastauksesta! Aika paljon on nyt tullut tutustuttua tuohon Grand Canyon:ON 8 ja voipi olla, että moinen lähtee hankintaan. Tietysti viisas mies saattaisi odottaa alennuksia, mutta ei taida maltti siihen riittää.

Jätin alunperin Canyonit laskusta kun ajattelin, että tilaus- ja huoltojärjestelyt hoituisi jotenkin vaivalloisesti vrt. perinteisesti kivijalasta ostettuna, mutta tuo nyt oli lähinnä tiedonpuutetta. Arvostelu- ja ajovideoita katsellessa maastokärpänen puraisi myös aavistuksen kovemmin, joten olisipa siihenkin kevyet edellytykset olemassa.

EDIT. Paitsi että: nykyisen asumisjärjestelyn takia pyörän lataus voi olla ongelmallista ja sitä kautta olisi hyvä, jos akun irrottaminen olisi vaivatonta. Olinpa jotenkin ajatellut tuon itsestäänselvyytenä, että joka valmistajalla akku on helppo napsauttaa irti mutta ilmeisesti tämä ei olekaan tilanne. Esimerkiksi Canyonin aspasta eivät suositelleet akun jatkuvaa irrottamista.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sata kertaa jo käsitelty, mutta mikä on suositeltava lukko sähköpyörälle?

Mikään lukko ei estä pyörän katoamista jos se halutaan viedä.
Tärkeintä on säilyttää pyörää turvallisessa paikassa, esim. kerrostalon pyörävarasto EI valitettavasti ole sellainen.
Ja oleellista myös lukita pyörä kiinni kiinteään objektiin. Vaikka pyörässä olisi sata lukkoa, härski varas nostaa sen pakuun ja rälläköi lukot muualla auki.

Mutta tunnetun valmistajan U-kaarilukko tai järeä karkaistu ketjulukko on hyviä vaihtoehtoja. U-lukkoon tarvittaessa lisävaijeri etupyörälle.

U-lukossa puhdas massa tekee rälläköinnistäkin hidasta. Ketjulukkoa on vaikea rälläköidä koska se ei pysy paikallaan.

Esim. Kryptonite, Abus tekee molemmat laadukkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sata kertaa jo käsitelty, mutta mikä on suositeltava lukko sähköpyörälle?
Esim Kryptoniten New York sarjan u-lukko. Järeät ketjulukot painaa tosi paljon ja u-lukko kulkee helpommin mukana omassa telineessään.

Tärkeintä on säilyttää pyörää turvallisessa paikassa, esim. kerrostalon pyörävarasto EI valitettavasti ole sellainen.
Ja oleellista myös lukita pyörä kiinni kiinteään objektiin. Vaikka pyörässä olisi sata lukkoa, härski varas nostaa sen pakuun ja rälläköi lukot muualla auki.
Tässä se oleellisin. Jos pyörän säilytyspaikka on sellainen, että vorolla on aikaa operoida rauhassa niin mikään lukko ei pidättele. Julkiselle paikalle uskaltaa kyllä mielestäni jättää asioinnin ym. ajaksi kunnon lukolla, kiinteään objektiin lukittuna.
 
Kaippa sitä on taivuttava ja otettava pyöräetu. Mutta kun ei kokemusta pyöristä kauheasti ole ja sähköpyöristä vielä vähemmän niin onko jossain jotain näppärää taulukkoa tai ohjetta siitä mikä pyörämerkki on parempi kuin toinen ja mikä moottori on parempi kuin toinen ja miksi.

Polkupyörän ostaminen tuntuu jotenkin hirveän vaikealta jos haluaa hinta-laatusuhteeltaan hyvän pyörän itselleen löytää.

Jos esim. aloitetaan merkeistä, niin mikä näistä on hyvä ja mikä on huono ja miten nämä eroaa toisistaan (laatu, hinta jne) vai onko kaikki hyviä?
- Orbea
- Canyon
- Canondale
- Trek
- Spezialiced
- Helkama
- Tunturi
- Biltema
- Crescent
- Scott
- Cube
- Haibike
- White
 
No jos on sähköpyörää katsomassa niin ensimmäinen tehtävä on selvittää itselle missä pyörää aikoo ladata. Esim. Orbeassa ei ole irrotettavaa akkua ja koko fillari saatava laturiin.
 
Kaippa sitä on taivuttava ja otettava pyöräetu. Mutta kun ei kokemusta pyöristä kauheasti ole ja sähköpyöristä vielä vähemmän niin onko jossain jotain näppärää taulukkoa tai ohjetta siitä mikä pyörämerkki on parempi kuin toinen ja mikä moottori on parempi kuin toinen ja miksi.

Polkupyörän ostaminen tuntuu jotenkin hirveän vaikealta jos haluaa hinta-laatusuhteeltaan hyvän pyörän itselleen löytää.

Jos esim. aloitetaan merkeistä, niin mikä näistä on hyvä ja mikä on huono ja miten nämä eroaa toisistaan (laatu, hinta jne) vai onko kaikki hyviä?
- Orbea
- Canyon
- Canondale
- Trek
- Spezialiced
- Helkama
- Tunturi
- Biltema
- Crescent
- Scott
- Cube
- Haibike
- White
On hyvin vanhakantaista ajatella että jokin merkki on hyvä ja toinen huono. Toki tuollaisia ääritapauksia on edelleen joitakin, mutta pääasiassa jokaiselta merkiltä on laadukkaita ja laaduttomia pyöriä. Se mikä on hyvä, riippuu taas täysin käyttötarkoituksesta ja budjetista.

4kex tuossa kertoikin yhden olennaisen asian sähköpyörän valinnassa. Mutta on niitä monia muitakin -kerrotko siis tarkemmin minkälainen budjetti sinulla on mielessä ja minkälaiseen ajoon olet pyörää ajatellut?
 
Kaippa sitä on taivuttava ja otettava pyöräetu. Mutta kun ei kokemusta pyöristä kauheasti ole ja sähköpyöristä vielä vähemmän niin onko jossain jotain näppärää taulukkoa tai ohjetta siitä mikä pyörämerkki on parempi kuin toinen ja mikä moottori on parempi kuin toinen ja miksi.

Polkupyörän ostaminen tuntuu jotenkin hirveän vaikealta jos haluaa hinta-laatusuhteeltaan hyvän pyörän itselleen löytää.

Jos esim. aloitetaan merkeistä, niin mikä näistä on hyvä ja mikä on huono ja miten nämä eroaa toisistaan (laatu, hinta jne) vai onko kaikki hyviä?
- Orbea
- Canyon
- Canondale
- Trek
- Spezialiced
- Helkama
- Tunturi
- Biltema
- Crescent
- Scott
- Cube
- Haibike
- White
Harvalla lienee kokemusta kovin usean valmistajan pyöristä, mutta Bilteman ja Crescentin varmaan voinee ruksia suoraan yli jos etsitään hieman laadukkaampaa pyörää.
Helkama ja Tunturi taas omaa "suomilisää" (ellei satu olemaan tarjouksessa), sillä ulkomailta tilaaminen ja täten jopa useampien satasten säästö on usein mahdollista näillä pyöräetu-yrityksillä.

Moottoreista löytyy monia vertailuja googlaamalla tai videomuodossa youtubesta hakemalla "e-bike motor comparison/test".
Tämä sivu antoi suosituksensa Bosch CX (gen4) / Shimano EP8 https://www.bikeradar.com/features/tech/best-electric-mountain-bike-motor/
Oma suositus on ottaa itse päivitettävä järjestelmä (ainakin Bosch CX gen4 "Smart System"), niin ei tarvitse huoltojen yhteydessä maksaa siitä ilosta, että pyörähuolto päivittää ohjelmiston.

Itsellä edellinen luomu-MTB ja myös nykyinen sähkö-MTB ovat Cubeja, joten näiden kokemuksella voi antaa suosituksen. Canyon on myös kovassa suosiossa.
750Wh akku kestää eMTB moodissa (asteikolla: Turbo > eMTB > Tour+ > ECO) noin 120km, eli akkukoko tarpeen mukaan.
 
No jos on sähköpyörää katsomassa niin ensimmäinen tehtävä on selvittää itselle missä pyörää aikoo ladata. Esim. Orbeassa ei ole irrotettavaa akkua ja koko fillari saatava laturiin.

Kiitos huomiosta, ei ollut itselleni edes mieleen tuollainen. Sillä ehdottomasti pitää olla irrotettava akku.
 
On hyvin vanhakantaista ajatella että jokin merkki on hyvä ja toinen huono. Toki tuollaisia ääritapauksia on edelleen joitakin, mutta pääasiassa jokaiselta merkiltä on laadukkaita ja laaduttomia pyöriä. Se mikä on hyvä, riippuu taas täysin käyttötarkoituksesta ja budjetista.

4kex tuossa kertoikin yhden olennaisen asian sähköpyörän valinnassa. Mutta on niitä monia muitakin -kerrotko siis tarkemmin minkälainen budjetti sinulla on mielessä ja minkälaiseen ajoon olet pyörää ajatellut?

No juu oli ehkä hiukan yleistävä kysymys.

Budjettina on varmaan jotain reilun 3000€ ja pääasiassa kaupungissa ja maantiella varmaan ajelen, mutta jonkin verran ehkä myös sorateillä (jos mökille innostun pyörällä ajamaan)
 
Harvalla lienee kokemusta kovin usean valmistajan pyöristä, mutta Bilteman ja Crescentin varmaan voinee ruksia suoraan yli jos etsitään hieman laadukkaampaa pyörää.
Helkama ja Tunturi taas omaa "suomilisää" (ellei satu olemaan tarjouksessa), sillä ulkomailta tilaaminen ja täten jopa useampien satasten säästö on usein mahdollista näillä pyöräetu-yrityksillä.

Moottoreista löytyy monia vertailuja googlaamalla tai videomuodossa youtubesta hakemalla "e-bike motor comparison/test".
Tämä sivu antoi suosituksensa Bosch CX (gen4) / Shimano EP8 https://www.bikeradar.com/features/tech/best-electric-mountain-bike-motor/
Oma suositus on ottaa itse päivitettävä järjestelmä (ainakin Bosch CX gen4 "Smart System"), niin ei tarvitse huoltojen yhteydessä maksaa siitä ilosta, että pyörähuolto päivittää ohjelmiston.

Itsellä edellinen luomu-MTB ja myös nykyinen sähkö-MTB ovat Cubeja, joten näiden kokemuksella voi antaa suosituksen. Canyon on myös kovassa suosiossa.
750Wh akku kestää eMTB moodissa (asteikolla: Turbo > eMTB > Tour+ > ECO) noin 120km, eli akkukoko tarpeen mukaan.

Kiitos tästä vinkistä, ei ollut tämäkään tullut edes mieleeni että myös ohjelmistopäivitykset pitää ottaa huomioon.
 
No juu oli ehkä hiukan yleistävä kysymys.

Budjettina on varmaan jotain reilun 3000€ ja pääasiassa kaupungissa ja maantiella varmaan ajelen, mutta jonkin verran ehkä myös sorateillä (jos mökille innostun pyörällä ajamaan)
Canyon on hinta-laatusuhteeltaan usein kova. Esimerki Canyon Precede:ON pyörät on tällä hetkellä aika hyvässä tarjouksessa ja kokojakin löytyy. Mainitsemaasi käyttöön varmasti oikein passeli.
Esimerki tämä 6 malli hinta-komponenttisuhteeltaan oikein hyvä.


Canyon Pathlite:ON myös toinen vaihtoehto mitä löytyy 3000e hintaluokassa. Tosin itse en tiekäyttöön ottaisi turhaa joustokeulan rutkua tuomaan lisää painoa.

Kiitos huomiosta, ei ollut itselleni edes mieleen tuollainen. Sillä ehdottomasti pitää olla irrotettava akku.
Akun irrotuksesta on hyvä kysyä pyörän valmistajalta tai liikkeestä ostettaessa myyjältä. Akku saattaa jossain malleissa olla irroitettava, mutta valmistaja ei silti välttämättä suosittele jokapäiväistä irroittelua. Irrallaan lataus saattaa myös vaatia erillisen adapterin.
 
Olisiko vinkkejä sähkömaasturin suhteen? Saavat ehkä töissä aikaiseksi tuon työpyöräedun niin voisi jotain 4-5000€ vekotinta ihmetellä.
Pääasiassa mielessä jäykkäperäinen, Canyonilta löytyi muutama, mutta niitä ei ihan hirveämmin pääse missäään testaamaan.

Jäykkäperäinen siksi, koska pääasiassa ajo tapahtuu rennosti asfaltilla tai helpoilla metsäreiteillä, mitään hullua DH:ta nyt ei ole tarkoitus lähteä kyntämään :D Myöskin vähemmän huoltamista sekä "pienemmällä" hinnalla paremmat osat kiinnostaa.
Toki, hyviä argumenttejä ja vinkkejä täysjousitetun puolesta otetaan vastaan, testasin kaverin pyörää niin ei se polkiessa ollut niin mukava kun jousti sen verran paljon. (Toki oletettavasti sen vaimentimen saa lukkoon myös tarvittaessa)
 
Helposti iroitettava akku, oman pyörän säilytys kylmässä ulkona työpaikalla ja kotona ulkovarastossa joten irroitan akun aina jos lämpötila alle nollan.

Jos käytät pyörää kovilla pakkasilla pitäisi se saada herämään käyntiin myös silloin.
Shimanon käynistysnappi saattaa kovilla pakkasilla -20 ja yli kadottaa herätevirran ja silloin sitä ei saa napista päälle.
Tästä viestistä heräsi kysymyksiä talvisäilytykseen, kohtahan ne pakkaset alkaa. Kotona säilytys kylmässä tallissa ja töissä ulkosalla. Eli kärsiikö akku jos sitä pitää pyörässä kovillakin pakkasilla? Lataukset toki sisällä. Ajellaan tyttöystävän kanssa puoliksi, niin hänelle akun paikoilleen laittaminen saattaa olla turhan hankalaa. Akun saa suht helposti irti, mutta paikoilleen laittaminen on melko hankalaa. On nimittäin yllättävän jäykkä systeemi. Mietinnässä ollut, että rakentaisin talliin pienen kopin pyörää varten, jossa olisi lämmitys pienesti plussan puolella. Pääsisi aamulla nopeasti liikkeelle ilman säätöä akun kanssa. Tai sitten pitää toivoa, että akku menee helpommin paikoilleen, kun sitä enemmän irroittelee...
 
Tästä viestistä heräsi kysymyksiä talvisäilytykseen, kohtahan ne pakkaset alkaa. Kotona säilytys kylmässä tallissa ja töissä ulkosalla. Eli kärsiikö akku jos sitä pitää pyörässä kovillakin pakkasilla? Lataukset toki sisällä. Ajellaan tyttöystävän kanssa puoliksi, niin hänelle akun paikoilleen laittaminen saattaa olla turhan hankalaa. Akun saa suht helposti irti, mutta paikoilleen laittaminen on melko hankalaa. On nimittäin yllättävän jäykkä systeemi. Mietinnässä ollut, että rakentaisin talliin pienen kopin pyörää varten, jossa olisi lämmitys pienesti plussan puolella. Pääsisi aamulla nopeasti liikkeelle ilman säätöä akun kanssa. Tai sitten pitää toivoa, että akku menee helpommin paikoilleen, kun sitä enemmän irroittelee...
Kyllä range (lataus) tippuu aika reilusti jos ulkona säilyttää akkua. Ite otan akun lämpimään jo 5c alaspäin.
 
Tästä viestistä heräsi kysymyksiä talvisäilytykseen, kohtahan ne pakkaset alkaa. Kotona säilytys kylmässä tallissa ja töissä ulkosalla. Eli kärsiikö akku jos sitä pitää pyörässä kovillakin pakkasilla? Lataukset toki sisällä. Ajellaan tyttöystävän kanssa puoliksi, niin hänelle akun paikoilleen laittaminen saattaa olla turhan hankalaa. Akun saa suht helposti irti, mutta paikoilleen laittaminen on melko hankalaa. On nimittäin yllättävän jäykkä systeemi. Mietinnässä ollut, että rakentaisin talliin pienen kopin pyörää varten, jossa olisi lämmitys pienesti plussan puolella. Pääsisi aamulla nopeasti liikkeelle ilman säätöä akun kanssa. Tai sitten pitää toivoa, että akku menee helpommin paikoilleen, kun sitä enemmän irroittelee...
Ikinä en jättäisi litium akkua pakkaseen...
 
En tarvitse sähköpyörää mutta työsuhde-edun käyttö kiinnostaa..

Joku Electra Kakau Cruiser Go! tyylinen beach cruiser vaikka. Vähän toivon että siitä tulisi uusi versio hihnalla.

Rangella ei ole paskankaan väliä ja yksikin vaihde riittää. Ulkonäkö tärkeää ja mielellään siis hihnavetoinen. Hinta max kolmisen tonnia. Ei talviajoa, talvet pyörä saa koristaa mancavea. Muita ehdotuksia kuin toi Electra?
 
Tästä viestistä heräsi kysymyksiä talvisäilytykseen, kohtahan ne pakkaset alkaa. Kotona säilytys kylmässä tallissa ja töissä ulkosalla. Eli kärsiikö akku jos sitä pitää pyörässä kovillakin pakkasilla? Lataukset toki sisällä. Ajellaan tyttöystävän kanssa puoliksi, niin hänelle akun paikoilleen laittaminen saattaa olla turhan hankalaa. Akun saa suht helposti irti, mutta paikoilleen laittaminen on melko hankalaa. On nimittäin yllättävän jäykkä systeemi. Mietinnässä ollut, että rakentaisin talliin pienen kopin pyörää varten, jossa olisi lämmitys pienesti plussan puolella. Pääsisi aamulla nopeasti liikkeelle ilman säätöä akun kanssa. Tai sitten pitää toivoa, että akku menee helpommin paikoilleen, kun sitä enemmän irroittelee...

Yhden otoksella (tosin 2 eri pyörää, yhteensä 5 vuotta) range tippuu ehkä 10-20% talvella jos pitää akkua ulkona. Nolla muuta ongelmaa, otin sisään vain lataukseen.
 
nyt kun olisi mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä.
niin minkä sitä valitsisi jos työmatka 10km/suunta 5km siitä hiekkateitä loppu asvalttia ja muu harrastekäyttö hiekkatiet/metsäpolut ja muutamat kalastus reissut kesässä norjaan/lappiin jossa vois pyörää hyödyntää...

ehdoton vaatimus pyörältä helposti irrotettava akku koska säilytys kylmässä tilassa. hintaluokka vois olla +-4k
 
nyt kun olisi mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä.
niin minkä sitä valitsisi jos työmatka 10km/suunta 5km siitä hiekkateitä loppu asvalttia ja muu harrastekäyttö hiekkatiet/metsäpolut ja muutamat kalastus reissut kesässä norjaan/lappiin jossa vois pyörää hyödyntää...

ehdoton vaatimus pyörältä helposti irrotettava akku koska säilytys kylmässä tilassa. hintaluokka vois olla +-4k
4k€ hintaluokassa alkaa olla jo jotain täysjoustoja. Joskus Canyonillakin tarjouksesta. Mutta varmaan jäykkäperäkin menee tuolla käytöllä ja valikoimaa alle 4000€ jo huomattavasti.
 
nyt kun olisi mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä.
niin minkä sitä valitsisi jos työmatka 10km/suunta 5km siitä hiekkateitä loppu asvalttia ja muu harrastekäyttö hiekkatiet/metsäpolut ja muutamat kalastus reissut kesässä norjaan/lappiin jossa vois pyörää hyödyntää...

ehdoton vaatimus pyörältä helposti irrotettava akku koska säilytys kylmässä tilassa. hintaluokka vois olla +-4k

Muuten tuossa käytössä menisi aika monenlainenkin pyörä, kuten paksurenkainen retki/kaupunkipyörä eikä edes joustokeula olisi tarpeen. Mutta jos on todella aikomus metsäpoluille asti päätyä niin maasturia tuo sitten jo huutaa. Jos suuri osa käytöstä on työmatkaa ja vain pieni osa sitä polkua niin jäykkäperäinen riittänee mainiosti.

Tuo akun irroitettavuus kannattaa selvittää tarkemmin. Osassa merkeissä "irroitettava" on varsin löyhästi ilmaistu, kun irroitus vaatii tyyliin pyörän kääntämisen ylösalaisin tai jotain muuta. Osa on taas suunniteltu siihen ja akusta löytyy erillinen kahva vapautukseen joka toimii myös kantokahvana.

Sähköpyörä reissukäytössä on mielenkiintoinen ajatus, mutta kannattaa pohtia miten ja missä lataaminen onnistuu. Akku ei vaikeaa maastoa kestä kuitenkaan kuin 50-100km avustustasosta riippuen.

Merkkejä mitä kannattaa vilkaista ainakin Canyon, Cube, Radon, Trek, Focus ainakin tulee mieleen, muitakin löytyy toki.
 
  • Tykkää
Reactions: WRC
Saakohan 1000-1500€ hintaluokassa vielä mitään kunnollista sähköpyörää?

Tulisi pääosin kaupungissa työmatkan polkemiseen, mutta satunnaisesti myös hiekkatietä
 
Saakohan 1000-1500€ hintaluokassa vielä mitään kunnollista sähköpyörää?

Tulisi pääosin kaupungissa työmatkan polkemiseen, mutta satunnaisesti myös hiekkatietä
"Kunnollista" ei tuossa hintaluokassa irtoa, mutta jotain kiinalaisia halpiksia varmasti löytyy. Hinnat ovat nousseet sen verran paljon muutamassa vuodessa, että alle kahden tonnin on vaikea löytää mitään järkevää kokonaisuutta muuhun kun hyvin satunnaiseen käyttöön ilman sen kummempia vaatimuksia.

Alla artikkeli aiheesta vuoden takaa ja tuosta hetkestä tähän päivään hinnat ovat nousseet edelleen. Jutussa mainittu Himo C26 irtoaa tällä hetkellä kuitenkin 1379 eurolla. Itse en tuosta ostaisi, mutta voi se johonkin tarpeeseen kelvata.

 
Viimeksi muokattu:
Saakohan 1000-1500€ hintaluokassa vielä mitään kunnollista sähköpyörää?

Tulisi pääosin kaupungissa työmatkan polkemiseen, mutta satunnaisesti myös hiekkatietä
2k€ se bilteman sähköpyörä on jo ihan perus hyvä asfaltille...
 
nyt kun olisi mahdollisuus hankkia työsuhdepyörä.
niin minkä sitä valitsisi jos työmatka 10km/suunta 5km siitä hiekkateitä loppu asvalttia ja muu harrastekäyttö hiekkatiet/metsäpolut ja muutamat kalastus reissut kesässä norjaan/lappiin jossa vois pyörää hyödyntää...

ehdoton vaatimus pyörältä helposti irrotettava akku koska säilytys kylmässä tilassa. hintaluokka vois olla +-4k
Jäykkäperäistä maasturia lähtisin itsekkin suosittelemaan. Jos maastoajo on mielessä niin suosittelen katsomaan malleja missä on vähintään 120mm joustoa. Kunnollinen keula on se mitä jäykkäperää ostaessa kannattaa erityisesti katsoa, koska se on moottorin ja akun ohella pyörän kallein osa. 4000e hintaluokassa saa jo ihan hyviä jäykkäperiä ainakin postimyyntimerkeiltä (Canyon, Radon ym.). Kivijalasta voi nykyhinnoilla olla vähän siinä ja siinä.
 
Käytettynä voisi löytyä. Välillä on myynnissä sellaisia muutama sata km ajettuja ja muutaman vuoden ikäisiä.

Tähän tyyliin


Ottamatta kantaa noihin pyöriin, on tuo mobiilitori todella typerä sivusto näin tietokoneen käyttäjien näkökulmasta.

- Itse myyntiilmoituksen kuva on postimerkin kokoisena keskellä sivua ylereunassa
- sivua hallitsee random automainokset joiden kuvat ovat isommat ja selkeämmät kuin itse ilmoituksen minikuva.
- Ilmoitukseen liittyvät tiedot ovat sitten rullauksen päässä automilmoitusten alla ja nekin todella epäselvästi.
- Ei mitään selkeää nappia, josta pääsisi lukemaan ilmoituksen oikeaan toriin.

1691655055572.png


Tämä ei ole tokikaan pelkästään torin ongelma, vaan pääosa sivustoista on nykyään todella surkeita ja kaikenlainen responsiivisuus on nykyään poissa.
Päätän ränttini täältä tähän.
 
Ottamatta kantaa noihin pyöriin, on tuo mobiilitori todella typerä sivusto näin tietokoneen käyttäjien näkökulmasta.

- Itse myyntiilmoituksen kuva on postimerkin kokoisena keskellä sivua ylereunassa
- sivua hallitsee random automainokset joiden kuvat ovat isommat ja selkeämmät kuin itse ilmoituksen minikuva.
- Ilmoitukseen liittyvät tiedot ovat sitten rullauksen päässä automilmoitusten alla ja nekin todella epäselvästi.
- Ei mitään selkeää nappia, josta pääsisi lukemaan ilmoituksen oikeaan toriin.

1691655055572.png


Tämä ei ole tokikaan pelkästään torin ongelma, vaan pääosa sivustoista on nykyään todella surkeita ja kaikenlainen responsiivisuus on nykyään poissa.
Päätän ränttini täältä tähän.
Osoitteesta kun ottaa m. pois niin pääsee desktop-näkymään.
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on näistä GPS -tietokoneista poluilla, tai ylipäätään tien päällä? Omalla kotiseudulla ainakin on niin surkeat opasteet mtb-reiteille, että tuli tilattua tuo Garmin Explorer 2. Säästyypä ainakin puhelimen akku, kun ei tarvitse siellä mitään softia ei pitää päällä ajellessa :hmm:
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on näistä GPS -tietokoneista poluilla, tai ylipäätään tien päällä? Omalla kotiseudulla ainakin on niin surkeat opasteet mtb-reiteille, että tuli tilattua tuo Garmin Explorer 2. Säästyypä ainakin puhelimen akku, kun ei tarvitse siellä mitään softia ei pitää päällä ajellessa :hmm:
Boschin Smart Systemissä on mapboxin kartoilla tehty reittisuunnittelu, jossa on siis Leisure, Daily ja eMTB, jolla valitaan painotus minkälaisessa maastossa haluaa ajaa pisteestä A pisteeseen B.
Reitin pystyy sitten siirtämään ainakin näille Kiox 300 ja 500 näytöille tai käyttämään matkapuhelinta näyttönä (Smart Grip lisävarusteella voi ladata puhelinta pyörän akulla). Ainakin tässä Pirkanmaalla kartalla on varsin hyvin MTB reittejä merkattuna.
 
miten yleensäkin reittien tekeminen ja "navigointi" toimii ja millä vehkeillä?

Mulla on huawein gt2 kello ja sampan puhelin, jotka osaa paikantaa.
Trailmapsissa voi tehdä nättejä reittejä mitä tutkiskelin. Voin tallentaa gpx tiedostoja ja siirtää niitä vaikka google mapsiin.

Onko kuitenkaan olemassa jotain navi-appia mihin gpx:n voi tiputtaa ja se näyttäisi navigaattorimaisesti sitä reittiä? Vai onko yleinen tapa vain tiputtaa se gpx mapsiin ja seurata karttapohjasta missä päin oma täppä sitä reittiä milloinkin kulkee.

EDIT: ja oliko siis toi ebike flow app itse asiassa juuri sellainen appi mitä mä tässä olen kyselemässä?
 
EDIT: ja oliko siis toi ebike flow app itse asiassa juuri sellainen appi mitä mä tässä olen kyselemässä?
Flow:lla voi tosiaan suunnitella yksinkertaisen reitin kolmella eri maastoprofiililla ja voi sitten aloittaa navigoinnin.
Sovellus ei kuitenkaan tue mitään kolmannen osapuolen reittitiedostoja ja toimii vain Boschin Smart System:llä varustetuilla pyörillä, joten joku yleispätevä sovellus olisi kyllä hyvä.
 
Boschin Smart Systemissä on mapboxin kartoilla tehty reittisuunnittelu, jossa on siis Leisure, Daily ja eMTB, jolla valitaan painotus minkälaisessa maastossa haluaa ajaa pisteestä A pisteeseen B.
Reitin pystyy sitten siirtämään ainakin näille Kiox 300 ja 500 näytöille tai käyttämään matkapuhelinta näyttönä (Smart Grip lisävarusteella voi ladata puhelinta pyörän akulla). Ainakin tässä Pirkanmaalla kartalla on varsin hyvin MTB reittejä merkattuna.
Tämä on aika hyvä. Itsellä ei toki vielä ole kovin montaa kymmentä km kokemusta, mutta tosiaan jopa erinomainen ominaisuus. Tai no, muutaman kerran on navi näyttänyt reitille jotain polkua, mutta tosiasiassa ollut ihan täysi ryteikkö edessä. Mutta osaa kyllä suunnitella hyvin uuden reitin jos vaihtaa suuntaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 552
Viestejä
4 556 907
Jäsenet
74 998
Uusin jäsen
hcko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom