Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Olikohan Focus pyöristä myös nyt alet päällä jälleenmyyjillä.

Focus Aventura 6.8 täällä ja pidän kyllä erinomaisena pyöränä . Bike24 hinnat 3300-4300 väliin varustelusta riippuen. Omani oli 3950€ . Suurin osa työajoa ja 1000 km tälle kesälle mittarissa .
Renkaat just passelit sekä maastoon että tielle koska leveys 2.25 mutta kuiten maastokuviota löytyy . Normi maasturissa taitaa olla 2.6 . On taakkateline, integroidut valot , seisontatuki ja kamat saa sivulaukkuihin .
750 kokoinen akku jolla pääsee hyvissä oloissa 140 km. Akun koko varmaan se mikä vaikuttaa hintoihin yleisesti
 
Renkaat just passelit sekä maastoon että tielle koska leveys 2.25 mutta kuiten maastokuviota löytyy . Normi maasturissa taitaa olla 2.6

Omasta mielestä sähkön kanssa leveämpi = parempi.

Vierinvastusta voi pienentää renkaalla jossa on rullaavuutta varten keskellä yhtenäinen kuvio. Kapea rengas taas on useassa muussa tapauksessa huono.

Tuolla omalla, jossa on 2,6" leveät voi mm. ajaa pitkospuita aika huoletta, pitää olla todella iso rako välissä että riskiä renkaan uppoamisesta. Ja talvikelissä jos ei nastoja ole, niin leveämpi lähes aina parempi.

Hyvin hoidetulla lumipinnalla leveä normirengas riittää hyvin eikä tarvetta nastoille ole.
 
Totta sekin. Tässä on myös sellainen jatkuva pinta keskellä. Jossain se raja menee tieten kuinka leveällä haluaa ajaa maantietä. Kokeilin läskiä joskus ja en mielellään semmoista jyrinää suotta kuuntelisi työmatkalla/ tarvitsisi jos 2.25 pitää loskassa kiitettävästi. 2.6 rengas varmasti toimii hyvin joka alustalla. Nastat tulee jokatapauksessa talveksi
Edit:Tuo Focus Aventura löytyy touring pyörien kategoriasta
 
Tässä olisi yksi jota uskallan suositella osien perusteella ja tuollaiseen käyttöön. Hinta on kohdillaan vaikka edellisen vuoden malli. Kaikkia kokojakin löytyy. 4899€

Ei ole varmasti se kevyin mutta kulkee maastossa kuin "tankki" ja tiellä pääset sen 100-150km.

En ole juuri tuota mallia koeajanut mutta vastaavaa Stavensiä ja en mitään huonoa löytänyt suhteessa hintaan. Toki en ole ammattilainen vaan enemmän tällainen kaljaa ottava kuntoilija. :kippis:


Viime viikolla juuri sain kyseisen maastomankelin, tosin sain vielä huokeampaan hintaan 4490€ (samasta paikasta). Jostain syystä noussut siitä...
En ole juuri ehtinyt heittään lenkkiä, mutta on kyllä kova vehje.

IMG_20230718_143327408.jpg

Edit. Silloin kun ostin niin näitä oli varastossa 2 kpl eikä uusia näitä enää tule, ehkä siksi nousi tuo hinta...
Sen voisin vielä mainita, että heillä on 10 päivän jono pyörien kasauksessa, eikä edes tee huoltoja.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla juuri sain kyseisen maastomankelin, tosin sain vielä huokeampaan hintaan 4490€ (samasta paikasta). Jostain syystä noussut siitä...
En ole juuri ehtinyt heittään lenkkiä, mutta on kyllä kova vehje.

IMG_20230718_143327408.jpg

Edit. Silloin kun ostin niin näitä oli varastossa 2 kpl eikä uusia näitä enää tule, ehkä siksi nousi tuo hinta...
Sen voisin vielä mainita, että heillä on 10 päivän jono pyörien kasauksessa, eikä edes tee huoltoja.

On varmasti yleiskäyttöön oikein passeli. Pääsee maastoon tai vaikka Puutorin vessaan. :whistling:
 

Siinä olisi myös aika kova tarjous (4462€) Tuohon hintaan ei paha. En ole itse tuolta tilannut pyörää mutta toimittavat kyllä Suomeen. Postikulut oli muistaakseni kalliit, noin 150e kun joskus kyselin.

Niin ja tämä on se Brosen 2.2 Smag eli ei enää se "ohennetun hihnan malli" Meillä huonompi Fanticin malli jossa kuitenkin sama kone ja akku. Ajettu yli 3500km eikä mitään ongelmia akussa tai moottorissa.
 
PXL_20230725_114051965.jpg

Sehän tulikin hieman yllättäen tänne Canyonin Neuron:ON 6 2022 malli, vaikka piti toimitus mennä syyskyyn puolelle.

Hinta toimitettuna 3589€ 630W akulla.
Epassin kautta maksuaika 44kk.

Renkaat tuli litkutettua heti. Polkimet ja penkki tuli vaihdettua vanhasta pyörästä myös. Abus taittolukko on kyllä myös näppärä jonka tilasin tuohon.

Eka latauksella ajoin seka-ajoa töissä sekä maastolenkkiä reilu 30kilsaa. Niin yhdellä latauksella pääsi 98km.

Näillä näkymin todella tyytyväinen pyörään.

Edit. Valot tuli magicshine ME 2000
 
Viimeksi muokattu:
Samainen canyon täälläkin ja heti ensitöikseni ekan testin jälkeen pyörä muuttui amerikkalaiseksi... Erittäin vastenmielistä ajaa rajoitinta vastaan 25kmh ja pyörä jopa tavallaan jarruttelee kun sitä kovempaa koitti päästä. Nyt on sweetspotissa itselleni :cool:
 
Samainen canyon täälläkin ja heti ensitöikseni ekan testin jälkeen pyörä muuttui amerikkalaiseksi... Erittäin vastenmielistä ajaa rajoitinta vastaan 25kmh ja pyörä jopa tavallaan jarruttelee kun sitä kovempaa koitti päästä. Nyt on sweetspotissa itselleni :cool:

Eipä tuo rajoitus oikeastaan häiritse itseä muualla kuin pyörätiellä ajaessa, maastossa 25km/h on enemmän kuin tarpeeksi melkein aina.

Mutta kyllä, sama suunnitelma itsellä kunhan takuuaika alkaa mennä vähän lähemmäs loppua.

Saako muuten sillä st unlockerilla useamman pyörän käsiteltyä? Voin maksaa osan lisenssistä jos löytyy joku Tampereen seudulla jolla appi/lisenssi.
 
Samainen canyon täälläkin ja heti ensitöikseni ekan testin jälkeen pyörä muuttui amerikkalaiseksi... Erittäin vastenmielistä ajaa rajoitinta vastaan 25kmh ja pyörä jopa tavallaan jarruttelee kun sitä kovempaa koitti päästä. Nyt on sweetspotissa itselleni :cool:
Omasta mielestä moottori ei jarruta juuri ollenkaan, kun avustus loppuu. Toki ylämäissä ja pehmeässä ajaessa kyllä huomaa.
 
Sähköpyörässä tämä eurooppalainen nopeusrajoitus 25km/h sattuu tosi huonoon nopeuteen.
Monesti tulee ajettua syrjemmällä siinä 26-28km/h ja rajoitin rajoittaa nopeutta tosi tympeästi kun se loppuu tuossa likellä 26km/h.
Kaupungissa ei sitten tartte huristella kuin jotain 18-20km/h kun siellä on paljon muitakin kulkijoita ja liikennettä jotka pitää ottaa huomioon.
Miksiköhän täällä on päädytty tuohon 25km/h ja rapakon takana 32km/h?
 
Omasta mielestä moottori ei jarruta juuri ollenkaan, kun avustus loppuu. Toki ylämäissä ja pehmeässä ajaessa kyllä huomaa.
Pyörissä on erilaista sähkötekniikkaa. Oma kakkosgeneraation Bosch (tai 3rd generation, en muista kumpi se nyt oli) ei jarruta avustamattomana juuri lainkaan, eli avustus lakkaa lineaarisesti 24-27km/h välillä ja sen jälkeen mennään lihasvoimin. Tosin tuostakin on jotkut sanoneet että se ottaa vastaan, mutta taitaa olla kyse pikemminkin siitä, ettei tykätä kun joutuu tekemään enemmän työtä lihasvoimin. Ja ilman avustusta fillari tuntuu tietenkin painavammalta, kuin tavallinen moottoriton versio.

Pykälää uudemmassa Boschissa tuntuu ottavan mekanismi vastaan hieman enemmän ja sitten jos on vielä iso akku ja mahdollisesti täysjousto (ja ehkä vielä joku fatti alla), niin painaahan se aika lailla.

Oli miten oli, tästä omasta toteutuksesta nimenomaan pidän, kun sähkö auttaa tarvittaessa ja lähinnä vain kovassa vastatuulessa tai ylämäissä. Silloinkin toki avustuksen määrää voi säätää myös kytkimestä, mutta joko alin "eco", tai keskimmäinen "tour" on osoittautunut parhaimmaksi. Maastonousuissa sitten enemmän apuja.

Sähköpyörässä tämä eurooppalainen nopeusrajoitus 25km/h sattuu tosi huonoon nopeuteen.
Monesti tulee ajettua syrjemmällä siinä 26-28km/h ja rajoitin rajoittaa nopeutta tosi tympeästi kun se loppuu tuossa likellä 26km/h.
Kaupungissa ei sitten tartte huristella kuin jotain 18-20km/h kun siellä on paljon muitakin kulkijoita ja liikennettä jotka pitää ottaa huomioon.
Miksiköhän täällä on päädytty tuohon 25km/h ja rapakon takana 32km/h?
No jaa. 25km/h on meikäläisillä yleisillä pyöräteillä mielestäni ihan ok liikkujien yleistä taitotasoa ja samoilla teillä jaloin liikkuvien määrää ajatellen.

Syrjemmillä/hiljaisemmilla alueilla se saattaa tuntua liian alhaiselta ja toki haluaisin itsekin ajella välissä rivakammin paikasta riippumatta, mutta jos raja olisi suoraan kaupasta korkeampi, sitä käytettäisiin kuitenkin kaikkialla ja lopputulos näkyisi jollakin aikavälillä myös onnettomuustilastoissa. Nyt kun rajoituksen ohittaminen vaatii erillisiä lisäkomponentteja ja/tai maksullisia softia, on kynnys kikkailuun korkeampi.

Vaihtoehto on lisätä lihasvoimaa ja sehän on vaan hyvä asia ihan kansanterveyttäkin ajatellen. :D
 
Viimeksi muokattu:
Moikka, uusi täällä. Google toi tarjousketjuun ja sieltä vinkkaus tähän. Tiedustelisin josko saisinko mahdollisesti apua kahteen kyssäriin. Verkkokaupan listaamat huoltoliikkeet erittäin nihkeitä asian kanssa.

Ostin pojalle käytettynä GZR Pedelec Fat 4.0 2017 -pyörän. Vuosi meni hyvin. Nyt katkeaa virrat viimeistään kilometrin ajon jälkeen. Avaimesta virrat pois ja takaisin, niin pääsee taas vähän matkaa -> tihentyvä ongelma. Akku näyttää täyttä varausta, mutta onkohan vika siinä kuitenkin?

Toinen juttu, vaikuttaisi, että tähän malliin ei sovi verkkokaupan myymä varaosa GZR FAT 4.0 vara-akku – Verkkokauppa.com . Tori.fissä on yksi käytettynä ja emme saaneet sitä myyjän kanssa istumaan. Liitinreiät ovat akuissa hivenen erimuotoiset. Olisiko käsitystä, mistä tähän vanhaan malliin saisi tarvikeakkuja. Akussa ei ole ainakaan tallella mitään mallimerkintää. Päällä on nappula varauksen näyttämiseen ja muutoinkin on ulkoisesti identtinen verkkokaupan linkin kanssa.

Suurkiitokset mahdollisesta avusta ja hauskaa loppukesää kaikille!
 
Avaimesta virrat pois ja takaisin, niin pääsee taas vähän matkaa -> tihentyvä ongelma. Akku näyttää täyttä varausta, mutta onkohan vika siinä kuitenkin?

Haiskahtaa kyllä akkuongelmalta. Akkua ei ole pakko vaihtaa sellaisenaan uuteen vaan se voidaan kennottaa uudelleen tai mahdollinen rikkinäinen kenno vaihtaa.

Noita uudelleenkennotuksia tekeviä puljuja löytyy esim. googlen avulla kyllä.
 
Moikka, uusi täällä. Google toi tarjousketjuun ja sieltä vinkkaus tähän. Tiedustelisin josko saisinko mahdollisesti apua kahteen kyssäriin. Verkkokaupan listaamat huoltoliikkeet erittäin nihkeitä asian kanssa.

Ostin pojalle käytettynä GZR Pedelec Fat 4.0 2017 -pyörän. Vuosi meni hyvin. Nyt katkeaa virrat viimeistään kilometrin ajon jälkeen. Avaimesta virrat pois ja takaisin, niin pääsee taas vähän matkaa -> tihentyvä ongelma. Akku näyttää täyttä varausta, mutta onkohan vika siinä kuitenkin?

Toinen juttu, vaikuttaisi, että tähän malliin ei sovi verkkokaupan myymä varaosa GZR FAT 4.0 vara-akku – Verkkokauppa.com . Tori.fissä on yksi käytettynä ja emme saaneet sitä myyjän kanssa istumaan. Liitinreiät ovat akuissa hivenen erimuotoiset. Olisiko käsitystä, mistä tähän vanhaan malliin saisi tarvikeakkuja. Akussa ei ole ainakaan tallella mitään mallimerkintää. Päällä on nappula varauksen näyttämiseen ja muutoinkin on ulkoisesti identtinen verkkokaupan linkin kanssa.

Suurkiitokset mahdollisesta avusta ja hauskaa loppukesää kaikille!
Akkuongelma minunkin korvaan haiskahtaa.

Verkkokaupan myymä luultavasti sopiva varaosa olisi tämä, mutta on poistunut mallistosta.
GZR FAT 4.0 -vara-akku 179,99

Yleensä tuon akkumallin mukana toimitetaan vastakappaleena liitin, johon akun pohjassa olevat kontaktit yhtyy. Näitä on ebayt ja aliexpressit pullollaan. En varsinaisesti suosittele ostamaan kiina-akkua, mutta vastakappaleen voisi löytää. Alla on yksi esimerkki kitistä, jossa on akku+kisko+liitin. Tulos on ebayn ensimmäinen hakutulos, eikä mitenkään sitä paremman valintaprosessin tulos.

36V E-Bike Battery Li-ion Battery with Charger for Prophet Phylion Zhenlong | eBay
 
Tuo ylläoleva pulju lopettaa Euroopan toimintansa tämän vuoden aikana, joten jos ei takuuasiat huoleta, niin mikä nottei :lol:
 
Akkuongelma minunkin korvaan haiskahtaa.

Verkkokaupan myymä luultavasti sopiva varaosa olisi tämä, mutta on poistunut mallistosta.
GZR FAT 4.0 -vara-akku 179,99

Yleensä tuon akkumallin mukana toimitetaan vastakappaleena liitin, johon akun pohjassa olevat kontaktit yhtyy. Näitä on ebayt ja aliexpressit pullollaan. En varsinaisesti suosittele ostamaan kiina-akkua, mutta vastakappaleen voisi löytää. Alla on yksi esimerkki kitistä, jossa on akku+kisko+liitin. Tulos on ebayn ensimmäinen hakutulos, eikä mitenkään sitä paremman valintaprosessin tulos.

36V E-Bike Battery Li-ion Battery with Charger for Prophet Phylion Zhenlong | eBay

Suurkiitos vastauksista! Laitoin kuitenkin myynti-ilmoituksen tori.fi:hin. Jos jollakulla on aikaa ja intoa puuhata, niin voi saada kohtuuhyvän projektin.
 
Suositelkaa edullista läski sähköpyörää. Hintaa saisi olla ~1500e.
Mitä meinasit tehdä 1500€ sähköläskillä? Tuohon hintaan en kyllä keksi mitään minkä oikeasti ostaisin, johon saa varaosia ja kunnon huolto/takuu palvelut ja joka kestäisi paria vuotta pidempää...
 
Varmaan käsitelty täällä sen seittemäntoista kertaa, mutta kysytään nyt vielä.

Vaimolle pitäis ~10km työmatkaan hankkia joku mankeli. Ei tajua pyöristä mitään, eli vähän vähemmän mitä minä. 2 on nyt pikahaulla zuumissa:

Precede:ON 7 | CANYON FI
Pathlite:ON 6 mid-step | CANYON FI

Kommenttia? Saa ehdottaa jotain muutakin. Budjetti asettuu noille haminoille tai alemmas. Pelkkää asfalttia ajellaan 95% ajasta ja loppu soralla ja ehkä metsäpolkuja jos innostutaan retkelle, mutta mitään maastorälläystä ei ole tiedossa varmasti koskaan. Lastenistuin pitäis saada asennettua ja/tai peräkärry liitettyä taka-akseliin.

Oisko näistä kahdesta Precede kuitenkin se osuvampi - hihnaveto, napavaihde... ja joustokeulakin lienee kaupunkilaiselle aivan hyödytön. Ja halvempikin selvästi.
 
Varmaan käsitelty täällä sen seittemäntoista kertaa, mutta kysytään nyt vielä.

Vaimolle pitäis ~10km työmatkaan hankkia joku mankeli. Ei tajua pyöristä mitään, eli vähän vähemmän mitä minä. 2 on nyt pikahaulla zuumissa:

Precede:ON 7 | CANYON FI
Pathlite:ON 6 mid-step | CANYON FI

Kommenttia? Saa ehdottaa jotain muutakin. Budjetti asettuu noille haminoille tai alemmas. Pelkkää asfalttia ajellaan 95% ajasta ja loppu soralla ja ehkä metsäpolkuja jos innostutaan retkelle, mutta mitään maastorälläystä ei ole tiedossa varmasti koskaan. Lastenistuin pitäis saada asennettua ja/tai peräkärry liitettyä taka-akseliin.

Oisko näistä kahdesta Precede kuitenkin se osuvampi - hihnaveto, napavaihde... ja joustokeulakin lienee kaupunkilaiselle aivan hyödytön. Ja halvempikin selvästi.
En mä tiedä, mutta 3k€ kaupunkipyörästä. Itse en maksaisi, mutta moni varmaan juu.
 
En mä tiedä, mutta 3k€ kaupunkipyörästä. Itse en maksaisi, mutta moni varmaan juu.

Tää kommentti nyt asiaa ei edistänyt ihan hirveesti :D Niin että miksei maksais? Mitäs sitten ehdotat tarpeeseen?

Sen tosta nyt jo taisin bongata, että Precedeen ei taida lastenistuinta edes saada juntattua... mistä kyllä miinus.
 
Mitä meinasit tehdä 1500€ sähköläskillä? Tuohon hintaan en kyllä keksi mitään minkä oikeasti ostaisin, johon saa varaosia ja kunnon huolto/takuu palvelut ja joka kestäisi paria vuotta pidempää...
Jollain sitä pitäisi lihavan töihin mennä..
Mitään 3-4000e en todellakaan ole valmis laittamaan pyörään. Johan sillä rahalla saa kunnon auton.
 
En mä tiedä, mutta 3k€ kaupunkipyörästä. Itse en maksaisi, mutta moni varmaan juu.
Näiden fillareiden hinnat nyt vaan on karanneet ihan käsistä. En ostaisi tuota minäkään, mutta ei tuo Precede:ONin 3k€ nykymittapuuhun suhteutettuna silti kovin paha ole. Toisaalta mitään joustoa tuossa ei ole ja hihnaveto voi olla vähän hasardi pitkässä käytössä. Napavaihteetkaan eivät ole minun juttu, mutta jollekin se voi olla helpon huollettavuuden myötä plussaa.

Mieluummin noista kahdesta ottaisin Pathlite:ONin, mutta se on sitten jo melkein 4k€ fillari, joten ei kiitos.
 
Varmaan käsitelty täällä sen seittemäntoista kertaa, mutta kysytään nyt vielä.

Vaimolle pitäis ~10km työmatkaan hankkia joku mankeli. Ei tajua pyöristä mitään, eli vähän vähemmän mitä minä. 2 on nyt pikahaulla zuumissa:

Precede:ON 7 | CANYON FI
Pathlite:ON 6 mid-step | CANYON FI

Kommenttia? Saa ehdottaa jotain muutakin. Budjetti asettuu noille haminoille tai alemmas. Pelkkää asfalttia ajellaan 95% ajasta ja loppu soralla ja ehkä metsäpolkuja jos innostutaan retkelle, mutta mitään maastorälläystä ei ole tiedossa varmasti koskaan. Lastenistuin pitäis saada asennettua ja/tai peräkärry liitettyä taka-akseliin.

Oisko näistä kahdesta Precede kuitenkin se osuvampi - hihnaveto, napavaihde... ja joustokeulakin lienee kaupunkilaiselle aivan hyödytön. Ja halvempikin selvästi.

Jos kokoja on tarjolla sopivasti niin Precede:ON 5:sta saa juuri nyt juuri 2000€ päälle plus toimitus.

Lastenistuin voi olla hankalampi näissä joissa pystyputki on reilusti vinossa, mutta kärryadapterin saa kiinni viimeistään läpiakseli-adapterilla.

Screenshot_2023-07-28-19-36-12-01~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan käsitelty täällä sen seittemäntoista kertaa, mutta kysytään nyt vielä.

Vaimolle pitäis ~10km työmatkaan hankkia joku mankeli. Ei tajua pyöristä mitään, eli vähän vähemmän mitä minä. 2 on nyt pikahaulla zuumissa:

Precede:ON 7 | CANYON FI
Pathlite:ON 6 mid-step | CANYON FI

Kommenttia? Saa ehdottaa jotain muutakin. Budjetti asettuu noille haminoille tai alemmas. Pelkkää asfalttia ajellaan 95% ajasta ja loppu soralla ja ehkä metsäpolkuja jos innostutaan retkelle, mutta mitään maastorälläystä ei ole tiedossa varmasti koskaan. Lastenistuin pitäis saada asennettua ja/tai peräkärry liitettyä taka-akseliin.

Oisko näistä kahdesta Precede kuitenkin se osuvampi - hihnaveto, napavaihde... ja joustokeulakin lienee kaupunkilaiselle aivan hyödytön. Ja halvempikin selvästi.
3000 euron budjetilla ostaisin varmaan itsekin Preceden jo pelkästään huoltovapauden ja erikoisuuden takia. Varaosat tuohon lienee hintavia, jos joskus joutuu vaihteistoa tai hihnaa uusimaan, mutta toisaalta noiden pitäisi kestää ikuisuus. Kaveri osti myös arkipyöräksi Preceden ja on ollut tyytyväinen.

Lastenistuin ja peräkärry on tässä varmaan rajoittavin tekijä. Arvaan, ettei tuohon takanapaan saa adapteria kärrylle ja runkokin on erikoinen johtuen hihnavedosta. Voin myös olla väärässä.
 
Jollain sitä pitäisi lihavan töihin mennä..
Mitään 3-4000e en todellakaan ole valmis laittamaan pyörään. Johan sillä rahalla saa kunnon auton.
Miksi pitää ostaa läskipyörä työmatkapyöräilyyn?

Toki jos haluat mennä metsään välillä niin sitten ymmärrän, mutta 1500€ ei saa hyvää sähköläskiä, mutta parilla tonnilla saa jo hyviä kaupunkipyöriä työmatkalle...
 
Miksi pitää ostaa läskipyörä työmatkapyöräilyyn?

Toki jos haluat mennä metsään välillä niin sitten ymmärrän, mutta 1500€ ei saa hyvää sähköläskiä, mutta parilla tonnilla saa jo hyviä kaupunkipyöriä työmatkalle...
Talvea ajattelin. Miten kadut on aurattu täällä maaseudulla aamuvuoroon mentäessä elikkä klo 05.00.
 
Itse olen trek powerfly 4 2020 mallisen mennyt ympäri vuoden töihin 27.5 2.8 renkailla. Työmatka 19km suuntaansa. Näitä saa käytettynä 1000-2000€ tällä oli ajettu 200km kun ostin ja maksoi 1700€ viime syksynä.
 
Näiden fillareiden hinnat nyt vaan on karanneet ihan käsistä. En ostaisi tuota minäkään, mutta ei tuo Precede:ONin 3k€ nykymittapuuhun suhteutettuna silti kovin paha ole. Toisaalta mitään joustoa tuossa ei ole ja hihnaveto voi olla vähän hasardi pitkässä käytössä. Napavaihteetkaan eivät ole minun juttu, mutta jollekin se voi olla helpon huollettavuuden myötä plussaa.

Mieluummin noista kahdesta ottaisin Pathlite:ONin, mutta se on sitten jo melkein 4k€ fillari, joten ei kiitos.

Onko Pathlitessa paremmat komponentit tms? Miksi tarvitsis joustoa? Leveät kumithan noissa on kaikissa ja pahin haaste kaupunkilaiselle on joku soratien kuoppa tai kanttikivi. Toki onhan noi pyörätkin pirun painavia, eli onko myös oman painonsa takia?

Ja miksi hihna on pitkässä käytössä hasardi? Eikös se ole nimenomaan hyvä, jos ei ole suurta motia jatkuvasti rasvailla ja/tai kiristellä, saatikka vaihdella niitä ketjuja vähän väliä.

Ja edelleen - ihan mielellään otan kyllä muitakin ehdotuksia tähän tarpeeseen vastaan :D
 
Talvea ajattelin. Miten kadut on aurattu täällä maaseudulla aamuvuoroon mentäessä elikkä klo 05.00.

No sitten jo alan ymmärtämään jos oikeasti meinaa ympäri vuoden ajaa, mutta silti en suosittele 1500€ sähköläskiä.

Panostaa kerralla vähän enemmän niin ei heti pety varaosian saamattomuuteen tai heikkoon takuu/huoltoasioihin...
 
Itse olen trek powerfly 4 2020 mallisen mennyt ympäri vuoden töihin 27.5 2.8 renkailla. Työmatka 19km suuntaansa. Näitä saa käytettynä 1000-2000€ tällä oli ajettu 200km kun ostin ja maksoi 1700€ viime syksynä.
Tällä hetkellä yksi on torissa tuohon hintaan 17" rungolla... 183cm taitaa olla liian pieni kyseinen yksilö.
 
Miksi tarvitsis joustoa? Leveät kumithan noissa on kaikissa ja pahin haaste kaupunkilaiselle on joku soratien kuoppa tai kanttikivi. Toki onhan noi pyörätkin pirun painavia, eli onko myös oman painonsa takia?
En tarkoittanut, että välttämättä tarvitsisi joustoa, vaan lähinnä viittasin hintaan. Laadukas jousitus maksaa, mutta jos jäykkä fillari maksaa saman verran, niin sitten se hinta pitäisi löytyä jostakin muusta komponentista.

Tuo voi olla ihan ok laitos, mutta pelkästään kuvien ja speksilistan myötä en osaa kommentoida sitä tarkemmin.

Ja miksi hihna on pitkässä käytössä hasardi? Eikös se ole nimenomaan hyvä, jos ei ole suurta motia jatkuvasti rasvailla ja/tai kiristellä, saatikka vaihdella niitä ketjuja vähän väliä.
Ihan vaan siksi, kun se on harvinaisempi ja ongelmatilanteessa varmaan myös kalliimpi. Ketjut ja rataspakka on edullinen, helppo ja tuttu setti, mutta minulla ei kuitenkaan ole tarpeeksi kokemusta sanoa, että hihna olisi selvästi parempi tai huonompi.

Ja edelleen - ihan mielellään otan kyllä muitakin ehdotuksia tähän tarpeeseen vastaan :D
Minä todennäköisesti tilaisin tuohon tarpeeseen Saksasta (bike-discount.de) esim. jonkin tällaisen:


Tuossakin löytyy parannettavaa komponenteissa, mutta riittää kuitenkin tarpeeseen ja hinta on kuluineenkin selvästi alhaisempi.

Tai sitten vähän kalliimmalla hinnalla, mutta pykälää paremmilla komponenteilla:

 
Työkaveri ainakin kehui tuota Gatesin hihnaa ylivertaisena ketjuihin verrattuna. Hän ei omista autoa, pyöräilee käytännössä kaikkialle ja työpäivän jälkeenkin saattaa käydä heittämässä 80km lenkin. Hänellä siis meni aika tasaisesti ketjut ja rattaat vaihtoon kerran vuoteen, mutta hihnalla on polkenut nyt jo kolme vuotta vaihtamatta. Tosin fillari on luomu eikä sähkö. Plussana vielä hiljaisuus ketjuihin verrattuna.
 
Ei omaa kokemusta, mutta olen kanssa ymmärtänyt et nuo hihnat on melko pommin varmoja. Erittäin helppo hoitosia. Jos ostaisin asiointi sähköpyörää, niin ostaisin sen hihnalla.
 
Joo kyllä tuota hihnaveto-asiaa lisää tutkittuani ihan hyvää kommenttia ovat kaikkialta saaneet. Nimenomaan tuollaiseen käyttöpyörän virkaan. Eli tätä Precede:ON 7 | CANYON FI mankelia tässä koitetaan nyt saalistaa.

Runkojen koosta vielä vähän raavin päätä. Vaimo on 179cm / 81cm inseam, ruuminrakenne siis kevyesti mallia suomalainen persjalka, mutta pitkä selkä. Itse 198 / 96 hujoppi. Esim tuosta Precedestä sopivin taitais olla L-koko siten, että itsekin voisi sillä ajella? Sitä vaan on heikosti saatavilla noissa hihnaversioissa ja funtsin olisko XL sitten jo liikaa vaimokkeelle? Vaakaputkihan tuossa on vähän vino joten se helpottanee vähän kyytiin nousua? Eli jos satulaa vaan säätelee, niin pärjäisköhän tolla XL-versiolla molemmat? Toisaalta olen joidenkin kuullut sanovan että mieluummin pieni runko kuin liian iso, toisaalta jotkut taas puhuvat että riippuu ihan omista mieltymyksistä...
 
Joo kyllä tuota hihnaveto-asiaa lisää tutkittuani ihan hyvää kommenttia ovat kaikkialta saaneet. Nimenomaan tuollaiseen käyttöpyörän virkaan. Eli tätä Precede:ON 7 | CANYON FI mankelia tässä koitetaan nyt saalistaa.

Runkojen koosta vielä vähän raavin päätä. Vaimo on 179cm / 81cm inseam, ruuminrakenne siis kevyesti mallia suomalainen persjalka, mutta pitkä selkä. Itse 198 / 96 hujoppi. Esim tuosta Precedestä sopivin taitais olla L-koko siten, että itsekin voisi sillä ajella? Sitä vaan on heikosti saatavilla noissa hihnaversioissa ja funtsin olisko XL sitten jo liikaa vaimokkeelle? Vaakaputkihan tuossa on vähän vino joten se helpottanee vähän kyytiin nousua? Eli jos satulaa vaan säätelee, niin pärjäisköhän tolla XL-versiolla molemmat? Toisaalta olen joidenkin kuullut sanovan että mieluummin pieni runko kuin liian iso, toisaalta jotkut taas puhuvat että riippuu ihan omista mieltymyksistä...
Mieltymyksistä tosiaan. Mutta väitän että mukavampi on ajaa liian pienellä kuin liian isolla rungolla -oikea koko on tietenkin paras
 
Joo kyllä tuota hihnaveto-asiaa lisää tutkittuani ihan hyvää kommenttia ovat kaikkialta saaneet. Nimenomaan tuollaiseen käyttöpyörän virkaan. Eli tätä Precede:ON 7 | CANYON FI mankelia tässä koitetaan nyt saalistaa.

Runkojen koosta vielä vähän raavin päätä. Vaimo on 179cm / 81cm inseam, ruuminrakenne siis kevyesti mallia suomalainen persjalka, mutta pitkä selkä. Itse 198 / 96 hujoppi. Esim tuosta Precedestä sopivin taitais olla L-koko siten, että itsekin voisi sillä ajella? Sitä vaan on heikosti saatavilla noissa hihnaversioissa ja funtsin olisko XL sitten jo liikaa vaimokkeelle? Vaakaputkihan tuossa on vähän vino joten se helpottanee vähän kyytiin nousua? Eli jos satulaa vaan säätelee, niin pärjäisköhän tolla XL-versiolla molemmat? Toisaalta olen joidenkin kuullut sanovan että mieluummin pieni runko kuin liian iso, toisaalta jotkut taas puhuvat että riippuu ihan omista mieltymyksistä...
Teillä on niin paljon kokoeroa, että vaikea uskoa yhden pyörän palvelevan molempia käyttäjiä. En tuosta Precedestä tiedä, mutta yleisesti 179/81 -kokoinen olisi M-L välissä ja XL aivan liian suuri.
 
Joo, sanoisin että liian pienellä on vielä ihan mahdollista ajaa, mutta liian isolla todella ikävää.

Kyse on kuitenkin 3000€ luokkaa olevasta hankinnasta, niin sitä ei kannata pilata välimallin kompromissilla.

Itsekin arvoin pitkään Grand Canyonin osalta, että otanko S vai M koon rungon, mutta kyllä se varmaan oikeaan osui kun pyörä tuntuu omassa pihassa pyöriessä isolta, mutta heti kun saa vauhtia alle niin hyvältä. Otin siis M-koon.
 
Nyt olisi ensimmäinen sähköpyörä hankinnassa ja tarkoitus olisi ostaa pyörä, millä tekisi lenkkejä maantiellä ja maastossa poluillakin. Pyöräedulla siis ostamassa ja hinta-laatusuhteeltaan parasta pyörää tietysti hankkimassa. Alla olisi muutama vaihtoehto.

Radon Render AL 7.0 750

Cube Stereo Hybrid 140 HPC race 625

Specialized Turbo Levo Alloy tästä myös se pienempiakkuinen vähän halvempi versio vaihtoehtona.

Minkä itse ottaisit vai ottaisitko mitään näistä? Ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan.
 
Nyt olisi ensimmäinen sähköpyörä hankinnassa ja tarkoitus olisi ostaa pyörä, millä tekisi lenkkejä maantiellä ja maastossa poluillakin. Pyöräedulla siis ostamassa ja hinta-laatusuhteeltaan parasta pyörää tietysti hankkimassa. Alla olisi muutama vaihtoehto.

Radon Render AL 7.0 750

Cube Stereo Hybrid 140 HPC race 625

Specialized Turbo Levo Alloy tästä myös se pienempiakkuinen vähän halvempi versio vaihtoehtona.

Minkä itse ottaisit vai ottaisitko mitään näistä? Ehdotuksia ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Ilmeisesti ulkomailta tilaaminen onnistuu pyöräedun kautta, joten lähinnä tulin mainitsemaan, että Cubeja ainakin saa huomattavasti halvemmalla Saksasta MHW-bike / Bike-Discount, esim. uudempi versio tuosta HPC race 625 n. 700€ edukkaampi:

Nuo alelaarit kannattaa katsastaa myös josko löytyisi sopivaa kokoa vielä:
 
Ilmeisesti ulkomailta tilaaminen onnistuu pyöräedun kautta, joten lähinnä tulin mainitsemaan, että Cubeja ainakin saa huomattavasti halvemmalla Saksasta MHW-bike / Bike-Discount, esim. uudempi versio tuosta HPC race 625 n. 700€ edukkaampi:

Nuo alelaarit kannattaa katsastaa myös josko löytyisi sopivaa kokoa vielä:
Tuolla ketjussa kerroinkin omasta kokemuksestani kun yritin Cubea tilata Oomin(vapaus.io) kautta bike-discountista. Se olisi kyllä onnistunut, mutta he olisivat veloittaneet saksan alv (19%) ja suomen alv erotuksen minulta. Suoraan pyörän ostaessa bike-discountilta tuota erotusta ei kauppa perinyt, joten päädyin ostamaan suoraan ilman työsuhde-etua. Kannattaa siis olla tarkkana noiden kanssa -monen tonnin pyörässä tuollainen "pieni" alv osuus onkin yllättävän iso.

Alennukset on välillä todella isoja tosiaan bike-discountissa -mutta niin ne on suomessakin. Esimerkiksi bikeshopissa Rise H30 2022 (2022 on paremmilla osilla kuin 2023 malli. Itse vaihdoin Cubesta tähän) Orbea Rise H30 2022 alennus edelleen voimassa: 5899,00 € alkaen 4899,00 €
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 681
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom