Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Shimano DU-E7000 ja E-TUBE PROJECT Cyclist -äppi.
Onko mahdollista säätää noiden ECO, TRAIL ja BOOST tilojen avustustasoja?
Hakusessa ois jotain tosta ECO:n ja TRAIL:in väliltä ja jostain syystä en kyllä tosta äpistä löydä kohtaa millä sais niitä säädettyä tarkemmin.
Löytyy toki ne LOW-MID-HIGH säädöt vai mitkä olikaan, mutta kaipaisin nyt jotain vähän tarkempaa kun tommosta kolmipykäläistä säätöasteikkoa.

Itse hommasin tuon stunlocker -sovelluksen, jolla ainakin lisenssin kanssa pystyy säätämään hyvinkin tarkasti. Sovellus taisi maksaa alle pari euroa.
 
Itse hommasin tuon stunlocker -sovelluksen, jolla ainakin lisenssin kanssa pystyy säätämään hyvinkin tarkasti. Sovellus taisi maksaa alle pari euroa.

Jes, näin vähän arvelinkin että tuolla softalla varmasti onnistuisi.
Vaan en viittisi sitä ensi hätään ottaa käyttöön kun ei tiedä mitä Shimano tykkää pyörän kutittelusta kolmannen osapuolen softalla, noin niinku takuuta ajatellen.
Pyöräkin kun on vasta pari viikkoa vanha.
 
ST Unlocker varoittaa, jos avustukset eivät ole Shimanon oletusten mukaiset. Sitä en muista, onnistuiko avustusten muutokset sillä parin euron sovelluksella, pro-versio maksaa muistaakseni 30 euroa. Itse aktivoin halpisversiolla valolähdön ja nollasin akun valovarauksen.
 

Olisikohan tämä hintansa veroinen?
Mahtaako nuo viimeksi esillä olleet olla edes mitään oikeita kauppoja vai vievätkö vaan rahat ja katoavat? Aika uusi firma tuokin ja miksi myisi noin halvalla kyseistä pyörää :hmm:
 
Jos hintaluokka on tossa 1500e, niin katselisin Bilteman sähkäreitä. Ainakin takuuasioiden kanssa luulisi olevan helpompaa kuin jonkun velomarketin kanssa...
No eikös 1500:lla jo melkein saa jonkun FitNordin? Kai ne Biltsun vehkeet päihittää...
 

Tämä kauppa antaa nyt 10% pois myös tarjoushinnoista koodilla bikesummer10.

Linkissä on pyörä esimerkkinä jos etsii iskareita kovempaankin menoon. Tosta siis saa vielä 10% pois.


Kerroin kaverilleni että osta äkkiä se pyörä jos Öhlinsin haluat, mä laitoin siitä vinkkiä foorumille, tuli äsken viesti että "sold out" ja perään "kiitos tilauksestasi" :rofl:
 
Mahtaako nuo viimeksi esillä olleet olla edes mitään oikeita kauppoja vai vievätkö vaan rahat ja katoavat? Aika uusi firma tuokin ja miksi myisi noin halvalla kyseistä pyörää :hmm:
Sama pyörä löytyi vielä halvemmalla täältä Haibike HardNine 4 sähkömaastopyörä.

Tuolla hintaa lähti tilaukseen.
 
Sama pyörä löytyi vielä halvemmalla täältä Haibike HardNine 4 sähkömaastopyörä.

Tuolla hintaa lähti tilaukseen.
Hinnat alkaen komponentteja tuossa lähinnä on, eikä moottorikaan ole cx-versiota, mutta tuolla hinnalla varmasti ihan ok.

Ja ainahan niitä palikoita voi päivittää paremmaksi myöhemmin. Lähinnä keula, jarrut ja vaihteisto siis.
 
Viimeksi muokattu:
Hinnat alkaen komponentteja tuossa lähinnä on, eikä moottorikaan ole cx-versiota, mutta tuolla hinnalla varmasti ihan ok.

Ja ainahan niitä palikoita voi päivittää paremmaksi myöhemmin. Lähinnä keula, jarrut ja vaihteisto siis.
Totta, mutta hintaisekseen varmasti vaimolle passeli. Tulee pelkästään hänen käyttöön ja ajelee vain tiellä. Joten siksikään esim.keulalla ei ole sinänsä väliä. Vaihteet/jarrut yms. on helppo vaihtaa parempiin jos tulisi tarvetta. Tarjoushaukkana saattaa saada halvallakin päivitettyä. Päätin tänään lenkin jälkeen, että jatkan itse luomuna ajelemista, joten polkurääkkiä ei pyörälle tule.
 
Shimano DU-E7000 ja E-TUBE PROJECT Cyclist -äppi.
Onko mahdollista säätää noiden ECO, TRAIL ja BOOST tilojen avustustasoja?
Hakusessa ois jotain tosta ECO:n ja TRAIL:in väliltä ja jostain syystä en kyllä tosta äpistä löydä kohtaa millä sais niitä säädettyä tarkemmin.
Löytyy toki ne LOW-MID-HIGH säädöt vai mitkä olikaan, mutta kaipaisin nyt jotain vähän tarkempaa kun tommosta kolmipykäläistä säätöasteikkoa.

Ainakin omassa EP8-tekniikan Canyonissa pystyy säätämään avustustasoja tarkemmin Shimanon appilla.

Tuollahan se sovelluskaupan kuvakaappauksissakin on
ZSsKCJuO6Bib8iOxtq4IhCUOLhhf-BaK8DvIn4FUiz5GMNsaAAHqxqNMat9XYcvzZ2k=w2560-h1440
 
Ainakin omassa EP8-tekniikan Canyonissa pystyy säätämään avustustasoja tarkemmin Shimanon appilla.

Tuollahan se sovelluskaupan kuvakaappauksissakin on

Mjoo, ei aukea mulla moista valikkoa mistään.
Taitaa olla EP8 hienouksia tuo sitten..
 
Aikaisemmin kyselin kommetteja Raymon Bike sähkötäpäristä. Vaikka hinta/osasarja ei olekkaan ihan optimaalinen, niin olen päätynyt tilaamaan tämän johtuen helposta hantintatavasta.

Tätä on saatavilla kahdella rengaskoolla samaan hintaan: 29”/2.3 tai 27.5”/2.6 (olisko tää nyt sit ns 27+)
Tuossa 27.5” mallissa jostain syystä 140mm joustokeula vs 29” 130mm.

Eikö näistä kannata ottaa tuo 27.5” rengastus?
 
Aikaisemmin kyselin kommetteja Raymon Bike sähkötäpäristä. Vaikka hinta/osasarja ei olekkaan ihan optimaalinen, niin olen päätynyt tilaamaan tämän johtuen helposta hantintatavasta.

Tätä on saatavilla kahdella rengaskoolla samaan hintaan: 29”/2.3 tai 27.5”/2.6 (olisko tää nyt sit ns 27+)
Tuossa 27.5” mallissa jostain syystä 140mm joustokeula vs 29” 130mm.

Eikö näistä kannata ottaa tuo 27.5” rengastus?
Riippuu vähän. 29" koko on hyvä matka-ajossa, sekä maastossa etenkin edessä, jolloin pyörä nousee helpommin juurakoitten ja kivien yli. 27,5" on taas ketterämpi, mutta ei niin hyvä matka-ajossa, eikä nousemaan juurakoitten ja kivien yli.

Tästä johtuen nykyisin onkin yhä enemmän ns. mullet pyöriä, joissa edessä on 29" ja takana 27,5".

edit. Itse ottaisin mulletin, mutta tuosta pyörästä ei ole, niin sitten ottaisin 29".
 
Kävin päivällä viimein ajamassa vähän pidemmän lenkin (38km) tuolla neuronilla. Vehje rullaa oikein kevyesti maantiellä ja edes ecolla tuossa helteessä ei kuitenkaan tullut yhtään epämiellyttävä olo. Eksyin matkan varrella eräälle mtb-reitille myös ja pistin trailmoden päälle yhteen julmettuun kivikkoylämäkeen - huutonaurulla ja suoralla selällä ylös :D Hävyttömiä vehkeitä. Reitti muuttui kuitenkin pian erittäin vaikeaksi todella suurten kivien takia, eikä suojavarusteista ollut tietoakaan, joten käännyin pois ja ajelin loppumatkan asfaltilla, sekä hiekkateitä kotiin.

Vain yksi asia jäi harmittamaan: Miksi noissa pitää olla aina kivikova satula? Sanon tämän nyt suoraan: kulkuset ja perse ei tuosta satulasta tykkää. Ei sentään kulli puutunut, kuten kaverilla omassaan, ennenkuin vaihtoi toisenlaiseen satulaan... Se menee siis välittömästi vaihtoon, jahka sopiva korvike löytyy. Varmasti tuollainen satula ajaa asiansa jossain nopeassa mutkittelussa alamäessä, mutta ei ainakaan maantiellä toiminut yhtään.

Satula:
  • Fizik Terra Alpaca X5
Silmämääräisesti katsottuna näyttää olevan suorassa, eli en ala sitä nokkaa laskemaan, vaan haluaisin vaan mukavamman tilalle - kun vaan tietäisi minkä?

Muuta purnattavaa ei sitten ollutkaan, pyörä toimii kuin ajatus. 28% näytti akkua vieneen tuolla 38km lenkillä, jossa 84,6% oli eco käytössä, trailia 4,4% ja 11% ajoa ilman avustusta.
 
Vain yksi asia jäi harmittamaan: Miksi noissa pitää olla aina kivikova satula? Sanon tämän nyt suoraan: kulkuset ja perse ei tuosta satulasta tykkää. Ei sentään kulli puutunut, kuten kaverilla omassaan, ennenkuin vaihtoi toisenlaiseen satulaan... Se menee siis välittömästi vaihtoon, jahka sopiva korvike löytyy. Varmasti tuollainen satula ajaa asiansa jossain nopeassa mutkittelussa alamäessä, mutta ei ainakaan maantiellä toiminut yhtään.

Satula:
  • Fizik Terra Alpaca X5
Omassa Cubessa on varsin mukava satula, jotkin geelipehmusteet näyttäisi olevan

Ja aiemmin pariinkin otteeseen maininnut tuosta joustotolpasta, joka pehmentää menoa entisestään
 
Sähköpyörästä puhe niin 29" matka-ajon paremmuus on se ja sama. Mullet olis ehkä fiksuin. Ite päädyin 27.5 koska oli ketterämpi poluilla pyörittää. Eikä ole ollut ongelmia päästä juurien tai kivien yli.
 
Minäkin suosittelen jäykkäperään tuota Suntour SP12/17 -joustotolppaa. Se eliminoi myös kovilla rengaspaineilla ajaessa esim. suojateiden maalausten nypytykset. Omassa sähkömaasturissani satula oli ylileveä sohva, josta tunsin koko ajan liukuvana eteenpäin. Tein Velogin opastaman istuinluiden välin mittauksen, ja sen antamalla tuloksella valitsin satulaksi WTB Volt Cromoly 135 mm -satulan - ja tähän valintaani olen ollut tyytyväinen. Tämä satula on lievästi geelitetty, eikä mikään superkova. Sillä vaikka parin tunnin lenkit onnistuvat hyvin alapään puutumatta.

Satulan mitoitus
 
Vain yksi asia jäi harmittamaan: Miksi noissa pitää olla aina kivikova satula? Sanon tämän nyt suoraan: kulkuset ja perse ei tuosta satulasta tykkää. Ei sentään kulli puutunut, kuten kaverilla omassaan, ennenkuin vaihtoi toisenlaiseen satulaan... Se menee siis välittömästi vaihtoon, jahka sopiva korvike löytyy. Varmasti tuollainen satula ajaa asiansa jossain nopeassa mutkittelussa alamäessä, mutta ei ainakaan maantiellä toiminut yhtään.

Satula:
  • Fizik Terra Alpaca X5
Silmämääräisesti katsottuna näyttää olevan suorassa, eli en ala sitä nokkaa laskemaan, vaan haluaisin vaan mukavamman tilalle - kun vaan tietäisi minkä?
Aika nopeasti persus tottuu siihen satulaan. Pehmeä satula tuntuu hyvältä idealta, mutta käytännössä liian pehmeä sellainen vain hiertää, hiostaa ja painaa väärästä kohdasta. Tämän vuoksi kunnon pyöräilyhousuissa on geelipehmusteet, mutta en ole itse sellaisia koskaan kaivannut.
 
Satulat on myös sen hintaisia että jos aivan karsealta tuntuu niin kannattaa vaihtaa.
 
+
Sähköpyörästä puhe niin 29" matka-ajon paremmuus on se ja sama. Mullet olis ehkä fiksuin. Ite päädyin 27.5 koska oli ketterämpi poluilla pyörittää. Eikä ole ollut ongelmia päästä juurien tai kivien yli.
Ajattelin vähän samalla tavalla. Jostain olin katsovinani, että 27+ ja 29:n välillä korkeudessa ei ole niin suuria eroja kun +rengas profiililtaan korkeampi.
27.5 olin siitä syystä kallistumassa, että keulaan saa 10 milliä enemmän joustoa. Tosin onko tolla mitään merkitystä?
 
+

Ajattelin vähän samalla tavalla. Jostain olin katsovinani, että 27+ ja 29:n välillä korkeudessa ei ole niin suuria eroja kun +rengas profiililtaan korkeampi.
27.5 olin siitä syystä kallistumassa, että keulaan saa 10 milliä enemmän joustoa. Tosin onko tolla mitään merkitystä?
On myös pyöriä joissa tulee isompi etuhaarukka ja niinollen myös pyöriä joissa on takana 27,5 ja edessä 29. Tällä tavoitellaan hyvää ylityskykyä isolla eturenkaalla ja helppoa käsiteltävyyttä pienemmällä takurilla. Itse kyllä tykkään kovin 29 helposta vierinnästä kantojen ja juurien yli, mutta mittaakin tosin on kuskilla 185. 165 pitkät esim haluaa varmasti painopistettä alemmas yms, eli pienemmät pyörät
 
On myös pyöriä joissa tulee isompi etuhaarukka ja niinollen myös pyöriä joissa on takana 27,5 ja edessä 29. Tällä tavoitellaan hyvää ylityskykyä isolla eturenkaalla ja helppoa käsiteltävyyttä pienemmällä takurilla. Itse kyllä tykkään kovin 29 helposta vierinnästä kantojen ja juurien yli, mutta mittaakin tosin on kuskilla 185. 165 pitkät esim haluaa varmasti painopistettä alemmas yms, eli pienemmät pyörät
Makuasioita aika pitkälti. 29" on silti ehdottomasti oma suosikki. Meillä on parissa fillarissa 27,5 kiekot ja niillä tulee jotenkin aina vähän sellainen lastenpyörän fiilis, vaikka ero ei suuri olekaan. Lisäksi kanttareissa polkimet ottavat helpommin maahan, mutta tämä varmasti vaihtelee rungon mitoituksen mukaan.

Täältä vähän enemmän testiä ja kommenttia valintaan:

 
Satulat on myös sen hintaisia että jos aivan karsealta tuntuu niin kannattaa vaihtaa.
Ja satulaa kannattaa se 2-3 vko ainakin testata. Ja siis ajaa useamman kerran viikkoon. Ainakaan itselle ei ole tullut 30 harrastusvuoden aikana vastaan satulaa, joka ei pidemmän ajotauon jälkeen saisi persettä kipeäksi. Vaan satulaan tosiaan tottuu muutamassa viikossa (on toki tullut vadtaa itselle täysin sopimattomiakin satuloita). Mutta ei satulan tarvitse pehmeä olla. Itsellä ollut tosi kovia satuloita ja ajanut todellä pitkiäkin maastoajoaj onglmeitta (6-10h)
 
Mikä olisi raadin valinta sähkötäpärille, jolla ensisijaisesti olisi tarkoitus painaa erilaisia metsäpolkuja, mutta toiveena olisi myös sen riittävän amatöörille bike parkissakin? Hinnan puolesta 5500€ on kyllä kipuraja.

Kuinka pitkää jousitusta suosittelette? Ymmärrykseni mukaan liiasta ei sinänsä haittaa pitäisi olla ellei mennä äärimmäisyyksiin, joten 160mm tuntumassa lienee "tarpeeksi"?

Alkuun olin vähän Canyon Neuron:Onin kannalla, mutta arvelin jousituksen saattavan rajoittaa käyttömahdollisuuksia. Tässä lista vaihtoehdoista mitä olen löytänyt (ei mitään käryä mihin pyörien geometriat sopii):
  • Specialized Turbo Levo (Comp) Alloy
  • Canyon Spectral:ON CF 7
  • Radon Deft
  • Orbea Wild FS Hxx
Näistä ehkä Specialized houkuttelisi eniten (kuvitteellisen?) paremman laadun vuoksi. Tuoko Comp versio mitään lisää aloittelijalle?
 
Mikä olisi raadin valinta sähkötäpärille, jolla ensisijaisesti olisi tarkoitus painaa erilaisia metsäpolkuja, mutta toiveena olisi myös sen riittävän amatöörille bike parkissakin? Hinnan puolesta 5500€ on kyllä kipuraja.

Kuinka pitkää jousitusta suosittelette? Ymmärrykseni mukaan liiasta ei sinänsä haittaa pitäisi olla ellei mennä äärimmäisyyksiin, joten 160mm tuntumassa lienee "tarpeeksi"?

Alkuun olin vähän Canyon Neuron:Onin kannalla, mutta arvelin jousituksen saattavan rajoittaa käyttömahdollisuuksia. Tässä lista vaihtoehdoista mitä olen löytänyt (ei mitään käryä mihin pyörien geometriat sopii):
  • Specialized Turbo Levo (Comp) Alloy
  • Canyon Spectral:ON CF 7
  • Radon Deft
  • Orbea Wild FS Hxx
Näistä ehkä Specialized houkuttelisi eniten (kuvitteellisen?) paremman laadun vuoksi. Tuoko Comp versio mitään lisää aloittelijalle?
Orbea Rise?

Itsellä pääosin metsäpolkuajossa Rise M20 hevisti kustomoituna tosin, kyllä sillä pärjäsi 3 päivää Järvsö Bike Parkissa viime kesänä hienosti.


Itsellä tosin hiilikuituinen, mutta toi alumiininen sopisi budjettiin ja jäisi vielä vähän rahaa päivittää ainakin jarrut..

Wild on tosi paljon hevimpi ja ainakin itse tykkään ketteryydestä.
 
Orbea Rise?

Itsellä pääosin metsäpolkuajossa Rise M20 hevisti kustomoituna tosin, kyllä sillä pärjäsi 3 päivää Järvsö Bike Parkissa viime kesänä hienosti.


Itsellä tosin hiilikuituinen, mutta toi alumiininen sopisi budjettiin ja jäisi vielä vähän rahaa päivittää ainakin jarrut..

Wild on tosi paljon hevimpi ja ainakin itse tykkään ketteryydestä.
Vahva suositus, itsellä tuo rise ja vain etujarrun itsekin päivitin parempaan. Muuten aivan huippupeli, kevyt, laadukkaat osat ja kestävä (ei halkeilevaa hiilikuiturunkoa kuten cubessa) :)
 
Mikä olisi raadin valinta sähkötäpärille, jolla ensisijaisesti olisi tarkoitus painaa erilaisia metsäpolkuja, mutta toiveena olisi myös sen riittävän amatöörille bike parkissakin? Hinnan puolesta 5500€ on kyllä kipuraja.

Kuinka pitkää jousitusta suosittelette? Ymmärrykseni mukaan liiasta ei sinänsä haittaa pitäisi olla ellei mennä äärimmäisyyksiin, joten 160mm tuntumassa lienee "tarpeeksi"?
Jos bikeparkki ja mäki hommat kiinnostaa niin Rocky Mountain Altidude. On eniten voimaa päästä mäen päälle ja hyvällä geometrialla kiva tulla alamäkeen. Rockyssa oma moottori yms. niin osien saatavuus hyvä jälleenmyyjien kautta, eikä tarvi odotella pitkään takuu hommien kanssa. Moottorin toiminta eniten normaalinpyörän oloinen ja monipuolisesti säädettävissä avustusta. Ei ehkä osien puolesta parasta hintaluokkaan, mutta moottorin ja runko on parhaasta päästä. On tuolla tullut ajettua reilu 20km maastolenkki ilman sähköjä, kun nopeusanturinjohto poikkesi lenkin alkuvaiheella, joten kohtuullisen kevyt ajettava niinkin.
Sähköpyörällä mäki hommissa suosisin 38mm (FOX 38, RS ZEB ja RS Domain) keulaa, tuo tukevuutta painavalle pyörällä.

Jälleenmyyjien kautta kysyä tarjousta esim.
 
Oli kait kyseessä pääasiassa metsäpolkujen ajeluun ja aloittelijalle bikeparkkiin. On vähän heviä settiä joku 38mm keula metsäajoon. Kuten myös aloittelijalle bikeparkkiin. Tollainen Rocky Mountain painaa 25kg. Rise sen 20kg (hiilarimallit 19kg, mulla tuunattuna metsäajoon 18.5kg ja bikeparkkiin 19kg). On muuten massiivinen ero pyörän käsittelyssä tolla painoerolla.

Ja itse esim ajoin Järvsössä Risellä hyppylinjan ongelmitta.

eli tämän:

 
Mikä olisi raadin valinta sähkötäpärille, jolla ensisijaisesti olisi tarkoitus painaa erilaisia metsäpolkuja, mutta toiveena olisi myös sen riittävän amatöörille bike parkissakin? Hinnan puolesta 5500€ on kyllä kipuraja.

Kuinka pitkää jousitusta suosittelette? Ymmärrykseni mukaan liiasta ei sinänsä haittaa pitäisi olla ellei mennä äärimmäisyyksiin, joten 160mm tuntumassa lienee "tarpeeksi"?

Alkuun olin vähän Canyon Neuron:Onin kannalla, mutta arvelin jousituksen saattavan rajoittaa käyttömahdollisuuksia. Tässä lista vaihtoehdoista mitä olen löytänyt (ei mitään käryä mihin pyörien geometriat sopii):
  • Specialized Turbo Levo (Comp) Alloy
  • Canyon Spectral:ON CF 7
  • Radon Deft
  • Orbea Wild FS Hxx
Näistä ehkä Specialized houkuttelisi eniten (kuvitteellisen?) paremman laadun vuoksi. Tuoko Comp versio mitään lisää aloittelijalle?


Jos et halua ostaa sikaa säkissä niin käy kokeilemassa. Edes parkkipaikalla jos mahdollista. Bike Shop jopa lähettää testiin tiettyjä pyöriä (Matkahuollon kuluilla) ja useampi liike varmasti antaa kokeilla pyörää ainakin parkkipaikalla.

Iso akku lisää aina painoa joten lenkkien pituus kannattaa myös miettiä ja mitä järeämpi keula sitä enemmän se myös painaa. Eli kaikkea samaan on vaikea saada ellei jostain halua tinkiä.

Esim. Haibike mistä laitoin linkin aikaisemmin ja kaverini tilasi niin se on todella raskas.
 
Viimeksi muokattu:
Orbeoissa kannattaa sitten huomioida toi integroitu akku. Eli koko fillari saatava lataukseen jonnekin. Näin kerrostaloasujana on ainakin itselläni poissuljettu vaihtoehto.
 
Mikä olisi raadin valinta sähkötäpärille, jolla ensisijaisesti olisi tarkoitus painaa erilaisia metsäpolkuja, mutta toiveena olisi myös sen riittävän amatöörille bike parkissakin? Hinnan puolesta 5500€ on kyllä kipuraja.

Kuinka pitkää jousitusta suosittelette? Ymmärrykseni mukaan liiasta ei sinänsä haittaa pitäisi olla ellei mennä äärimmäisyyksiin, joten 160mm tuntumassa lienee "tarpeeksi"?

Alkuun olin vähän Canyon Neuron:Onin kannalla, mutta arvelin jousituksen saattavan rajoittaa käyttömahdollisuuksia. Tässä lista vaihtoehdoista mitä olen löytänyt (ei mitään käryä mihin pyörien geometriat sopii):
  • Specialized Turbo Levo (Comp) Alloy
  • Canyon Spectral:ON CF 7
  • Radon Deft
  • Orbea Wild FS Hxx
Näistä ehkä Specialized houkuttelisi eniten (kuvitteellisen?) paremman laadun vuoksi. Tuoko Comp versio mitään lisää aloittelijalle?

Itsekin ostin pari viikkoa sitten Orbea Rise H30:n, alumiiniversion. Sain hyvään hintaan uutena, 4500€. Tuossa on viimeistely kohdillaan esim. hitsaussaumoja ei juuri näy. Lisäksi paino tosiaan maltillinen ja Shimanon EP8 RS -moottori, joka on Shimanon erikseen Orbealle suunnittelema/muokattu. Toki vääntöä "vain" 60nm ja akku 504wh, mutta keveys kompensoi ja poljintuntuma tuossa luonnollisempi vs. monet muut. Tuota voi kyllä suositella vielä alle 5000€ hintaan hyvinkin. On ollut mukava ajella.
 
Shimano DU-E7000 ja E-TUBE PROJECT Cyclist -äppi.
Onko mahdollista säätää noiden ECO, TRAIL ja BOOST tilojen avustustasoja?
Hakusessa ois jotain tosta ECO:n ja TRAIL:in väliltä ja jostain syystä en kyllä tosta äpistä löydä kohtaa millä sais niitä säädettyä tarkemmin.
Löytyy toki ne LOW-MID-HIGH säädöt vai mitkä olikaan, mutta kaipaisin nyt jotain vähän tarkempaa kun tommosta kolmipykäläistä säätöasteikkoa.

Itse hommasin tuon stunlocker -sovelluksen, jolla ainakin lisenssin kanssa pystyy säätämään hyvinkin tarkasti. Sovellus taisi maksaa alle pari euroa.

Jes, näin vähän arvelinkin että tuolla softalla varmasti onnistuisi.
Vaan en viittisi sitä ensi hätään ottaa käyttöön kun ei tiedä mitä Shimano tykkää pyörän kutittelusta kolmannen osapuolen softalla, noin niinku takuuta ajatellen.
Pyöräkin kun on vasta pari viikkoa vanha.

Päädyinpä nyt sitten kuitenkin ostamaan ton STunlockerin.
No, hyvä että ostin.

Heti kun yhdistin sovelluksen pyörään niin tulikin sitten ilmotus että jotkut asetukset ei ole tehdasasetuksilla.
Jännittävää, nimittäin kun en ollut mitään muuta käyttänyt kun sitä Shimanon omaa E-Tube sovellusta.
Heti siellä sitten näkyikin että Eco tilan avustus ei ollut tehdaslukemassa vaan 19% (vääntö oli 30nm mitä pitääkin).
Ja siis mainittakoon tähän väliin että jo heti liikkeestä pois ajettua Eco tila tuntui todella laiskalta.
En sitten tiedä mitä tuo etube sovellus oikeen tekee jos ei osaa edes tehtaan mukavia avustustasoja laittaa..
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin; Eco tila takas tehdasasetuksille (olikohan 57% vai 59%) ja nyt on varmasti se mode joka jatkossa käytössä koko ajan.
Rupesin vähän jo töissäkin ihmettelemään että ei mulla nyt näin paska kunto ole kun 50-60v naispuolinen työkaveri totesi että ajaa omalla sähköpyörällä Eco tilalla koko ajan. Ja ei hänkään tietääkseni mikään himo urheilija ole :lol:
 
Ollut pari vuotta telakalla tällänen wanha sähköfätti kun boschin näytön virtanappi oli särki.


No nyt sain aikaiseksi tilattua uuden näytön, mutta fillari ei suorita kalibrointia. Eli näyttöön ei tule 0,0 Km/h lukemia. Näyttö kuitenkin toimii käsikahvan napeista ja selkeästi kättelee jotain moottorin kanssa koska matkamittarin lukemat päivittyi näyttöön. Samoin näyttö menee päälle kun painan akun virtanappia.

Oisko vinkkejä mitä tehdä?

e: Se olikin hapettuneet virtaliittimet pyörän päässä. Vähän puhdistusspraytä sinne ja taas rokkaa :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Vaimolle hankimme Helkama Aino ei siis Oiva sähköpolkupyörän.
Pyörän paperien mukana oli samassa pussissa tämä oudon näköinen muovinen härpäke jossa teksti "Shimano" (pituus 10cm).

Kysymys: Mihin tuota tarvitaan?
 

Liitteet

  • P6200002.JPG
    P6200002.JPG
    123,1 KB · Luettu: 95
  • P6200003.JPG
    P6200003.JPG
    121,5 KB · Luettu: 104
  • P6200004.JPG
    P6200004.JPG
    110,5 KB · Luettu: 90
Viimeksi muokattu:
Vaimolle hankimme Helkama Oiva sähköpolkupyörän.
Pyörän paperien mukana oli samassa pussissa tämä oudon näköinen muovinen härpäke jossa teksti "Shimano" (pituus 10cm).

Kysymys: Mihin tuota tarvitaan?
Se on työkalu jolla irroitetaan ja asennetaan näyttöön tulevia johtoja.
Haarukkapäällä saa johdon iroitettua ja toisella päällä johto painetaan paikoilleen.
Jos esimerkiksi kytket polkupyörän tietokoneeseen Shimanon liitäntälaitteen avulla.
 
Se on työkalu jolla irroitetaan ja asennetaan näyttöön tulevia johtoja.
Haarukkapäällä saa johdon iroitettua ja toisella päällä johto painetaan paikoilleen.
Jos esimerkiksi kytket polkupyörän tietokoneeseen Shimanon liitäntälaitteen avulla.

Kiitokset nopeasta vastauksesta. Kyllä täältä löytyy tietoa. :)

PS. Pyörä olis siis Helkama Aino (ei Oiva).
 
Kun edellinen sähkömankeli kelpasi selkeästi jonkun ohikulkijan kainaloon, niin olen alkanut tässä uutta katselemaan. Käyttö on sikäli sekalaista, että jäykkäperäkin käy mutta ainahan täysjyystö on kiva. Mitäpä raati on tällaisesta (halvemmasta) Leader Fox Acronista mieltä:

Full-suspension e-bike LEADER FOX ACRON 27,5" 2023 | GREATEBIKE.EU

Noi Leader Foxin (tsekkiläinen) fatbiket on vissiin olleet hyviä, mutta onkohan tuosta Acronista mihinkään? Suomessakin näyttää olevan myynnissä 3600e hintaan. Siihen verrattuna tuo Euroopan hinta on edullinen, mutta mitähän kaikkea tarvii pidemmän päälle vaihtaa/uusia. Onko jollain kokemusta pyörästä, ja kannattaisko kuitenkin kiertää kaukaa?
 
En sekaantuisi tollaiseen. Hyvällä tuurilla ihan ok, mutta en luottaisi tuuriin.

Geometriasta ei mitään tietoa? Keula on ainakin halvinta kuraa, mitä on. Muutenkin osalista on vajavainen. Mitkäköhän jarrut taikka kiekot tossa on?
Noita jos tarttee alkaa päivittämään, niin hinta nousee ja runko on edelleen mitä on...

Googletus antoi painkosi 27kg, joka on paljon. Ja vain 100mm joustoa, joka on todella erikoine valinta.


Suomessa myytävässä mallissa näyttäisi olevan ainakin osin eri komponentit kuin tossa sun linkissä.
 
En sekaantuisi tollaiseen. Hyvällä tuurilla ihan ok, mutta en luottaisi tuuriin.

Geometriasta ei mitään tietoa? Keula on ainakin halvinta kuraa, mitä on. Muutenkin osalista on vajavainen. Mitkäköhän jarrut taikka kiekot tossa on?
Noita jos tarttee alkaa päivittämään, niin hinta nousee ja runko on edelleen mitä on...

Googletus antoi painkosi 27kg, joka on paljon. Ja vain 100mm joustoa, joka on todella erikoine valinta.


Suomessa myytävässä mallissa näyttäisi olevan ainakin osin eri komponentit kuin tossa sun linkissä.
Joo. Sitähän tässä haarukoinkin, että riskeeraanko, vaiko en.

Tuolla oli vähän laajemmin ominaisuuksista, ja myös ltd malli kalliimmalla myynnissä.

LEADER FOX Acron (Bafang M510-720Wh) 27,5 Zoll E-MTB Fully
 
Tuollaisen "kiinalaisen" täysjouston kanssa kannattaa miettiä myös sitä, kun takajousituksen linkusto rupee väsymään, että mistä saat laakereita, puslia ja pultteja siihen. Onko niitä saatavilla ja kuinka helposti.
 
Jaahas tuli laitettua Bosch Smart systemissä virrat päälle kun akku ei ollut ihan pohjassa tai sitten otin akun pois kun virrat oli vielä päällä. Nyt antaa virhettä 63000A, eikä lähde pois uudelleenkäynnistyksellä.
Muutenhan pyörä toimii ihan normaalisti, virhe pitää vaan kuitata joka käynnistyksessä. Googlettelin että virheen saa nollattua vain Bosch dealerilla.
Onko muilla tullut eteen samaa virhekoodia ja onkohan tuohon muuta tapaa nollata virhe kuin käyttää huollossa?
 
Moikka, tuli viikonloppun ajeltua n. 80 km lainassa olevalla sähkösellä jäykkäperällä. Jokin grand canyon malli se oli. Tämän reissun jälkeen on oma hommattava... :D Hintahaitari olisi 3000-4000 euron väliin. Tulee tiellä ajeltua aika paljon, mutta välillä tulee mettäsäkin mentyä, että kai se häätyy olla täysjousitus... Tämmöstä mietin hintaa tulisi n. 3900 tilattuna: Stereo Hybrid 120 Race 625 polarsilver´n´black
Onko järkevä valinta tuohon hintaa?
 
Moikka, tuli viikonloppun ajeltua n. 80 km lainassa olevalla sähkösellä jäykkäperällä. Jokin grand canyon malli se oli. Tämän reissun jälkeen on oma hommattava... :D Hintahaitari olisi 3000-4000 euron väliin. Tulee tiellä ajeltua aika paljon, mutta välillä tulee mettäsäkin mentyä, että kai se häätyy olla täysjousitus... Tämmöstä mietin hintaa tulisi n. 3900 tilattuna: Stereo Hybrid 120 Race 625 polarsilver´n´black
Onko järkevä valinta tuohon hintaa?
Jos tiellä ajelet niin miksi täysjousto? Lähinnä lisää huollettavia komponentteja.
Itellä jäykkäperäsiä Focus pyöriä nyt 2 peräkkäin enkä oo vielä tarvinnut takaiskaria. Itsellä kanssa pääsääntöisesti tiellä ajelua , mutta joskus metsässä myös.
 
Moikka, tuli viikonloppun ajeltua n. 80 km lainassa olevalla sähkösellä jäykkäperällä. Jokin grand canyon malli se oli. Tämän reissun jälkeen on oma hommattava... :D Hintahaitari olisi 3000-4000 euron väliin. Tulee tiellä ajeltua aika paljon, mutta välillä tulee mettäsäkin mentyä, että kai se häätyy olla täysjousitus... Tämmöstä mietin hintaa tulisi n. 3900 tilattuna: Stereo Hybrid 120 Race 625 polarsilver´n´black
Onko järkevä valinta tuohon hintaa?
Minulla oli tuollainen ja hiilikuiturungossa oli heti uutena "halkeamia" tms. Takuuvaihdetussa rungossa ei yhdellä lenkillä ilmaantunut ongelmia, mutta sen verran jännitti, että laitoin pyörän vaihtoon. Muutenkin hyvä tiedostaa, että käytännössä takuisiin pyörä lähetettävä Saksaan -Ei kiitos enää ikinä tällaista: Suomaiset jälleenmyyjät ei hoida Cuben takuuasioita jos pyörä on ostettu muualta (tämä vahvistettu myös kuluttajaneuvonnasta)!

Tosin tuo ei ollut ainoa syy, vaan mielestäni Cube oli liian painava ja kömpelö, niin vaihdoin Orbea Rise H30 kevytsähköön
-Kevyempi, joten on ketterämpi käsitellä ja avustus on kuitenkin riittävä. En myöskään pitänyt Boch:n "teknisen ajon avustuksesta", eli polkaisemalla poljinta pienenmatkaa avustaa pyörä tyyliin sekunnin tai 2 kohtuuttoman suurella teholla. Tuo teki jyrkkien ja vaativien nousujen ajamisesta melko mahdotonta kun poljinvoima ei pysynytkään vakiona. Tottakai jatkuvalla polkemisella ongelma olisi ratkennut, mutta itsellä ei ole taitoa tai halua muuttaa omaa ajotapaani pyörän takia - ennemmin vaihdoin pyörän, joka sopii omaan ajotapaani :tup:
 
Jos tiellä ajelet niin miksi täysjousto? Lähinnä lisää huollettavia komponentteja.
Itellä jäykkäperäsiä Focus pyöriä nyt 2 peräkkäin enkä oo vielä tarvinnut takaiskaria. Itsellä kanssa pääsääntöisesti tiellä ajelua , mutta joskus metsässä myös.
No ei se nyt mikään pakko ole hommata täysjoustoa... Välillä pyöräillessä tuntuisi että voisi olla pehmempääkiin, jos sorateille tai semmosille sattuu eksymään :D toki siihen voisi varmaan jonkun geelipenkin hommata, että ei kovin perseessä tunnu pitempi matka. Onkos tuo täysjousto tarkoitettu sitten jos olisi kovastikin siellä metän puolella ja menisi hyppyreistä yms?

Minulla oli tuollainen ja hiilikuiturungossa oli heti uutena "halkeamia" tms. Takuuvaihdetussa rungossa ei yhdellä lenkillä ilmaantunut ongelmia, mutta sen verran jännitti, että laitoin pyörän vaihtoon. Muutenkin hyvä tiedostaa, että käytännössä takuisiin pyörä lähetettävä Saksaan -Ei kiitos enää ikinä tällaista: Suomaiset jälleenmyyjät ei hoida Cuben takuuasioita jos pyörä on ostettu muualta (tämä vahvistettu myös kuluttajaneuvonnasta)!

Tosin tuo ei ollut ainoa syy, vaan mielestäni Cube oli liian painava ja kömpelö, niin vaihdoin Orbea Rise H30 kevytsähköön
-Kevyempi, joten on ketterämpi käsitellä ja avustus on kuitenkin riittävä. En myöskään pitänyt Boch:n "teknisen ajon avustuksesta", eli polkaisemalla poljinta pienenmatkaa avustaa pyörä tyyliin sekunnin tai 2 kohtuuttoman suurella teholla. Tuo teki jyrkkien ja vaativien nousujen ajamisesta melko mahdotonta kun poljinvoima ei pysynytkään vakiona. Tottakai jatkuvalla polkemisella ongelma olisi ratkennut, mutta itsellä ei ole taitoa tai halua muuttaa omaa ajotapaani pyörän takia - ennemmin vaihdoin pyörän, joka sopii omaan ajotapaani :tup:

Tuohan ei ole hiilikuitorunkoinen, että ei se pelota. Nuo takuu asiat kyllä sitten toisaalta jännittää. Saksaan pitäisi vissiin omakustanteisesti se lähettää jos jotain kävisi...

Nuo orbeat ja focucset tuntuisi olevan budjetin riittämättömissä, että olisiko se sittenkin 3500e luokaa oleva jäykkäperä... Minkäs näköisiä niitä seuraavaksi kattelisi?
 
No ei se nyt mikään pakko ole hommata täysjoustoa... Välillä pyöräillessä tuntuisi että voisi olla pehmempääkiin, jos sorateille tai semmosille sattuu eksymään :D toki siihen voisi varmaan jonkun geelipenkin hommata, että ei kovin perseessä tunnu pitempi matka. Onkos tuo täysjousto tarkoitettu sitten jos olisi kovastikin siellä metän puolella ja menisi hyppyreistä yms?

Tuohan ei ole hiilikuitorunkoinen, että ei se pelota. Nuo takuu asiat kyllä sitten toisaalta jännittää. Saksaan pitäisi vissiin omakustanteisesti se lähettää jos jotain kävisi...

Nuo orbeat ja focucset tuntuisi olevan budjetin riittämättömissä, että olisiko se sittenkin 3500e luokaa oleva jäykkäperä... Minkäs näköisiä niitä seuraavaksi kattelisi?
Enpä huomannutkaan että sinulla oli 120 versio, kun itsellä oli 140 HPC race. Tuo on tosiaan alumiinirungolla, niin sikäli turvallisempi valinta. Täysjoustoa kyllä itse suosittelen jos vähänkin maastossa haluaa ajella. Sillä on mukavaa menoa, mutta melkeinpä suosittelisin tuohon 140mm joustoon sitten panostavan. Se on "aika" pieni lisäpanostus ja sitten voi vähän jo hyppiäkin kevyemmillä mielillä -toisaalta tuo Cuben 34 fox on aika hyvä keula jo sekin, että voihan siihen ruodon vaihtaa jos haluaa tuon 140mm jouston. Ei tuo siis huono vaihtoehto olisi tuokaan.

Jäykkäperistä en osaa sanoa kun siirryin jäykästä hybridistä suoraan täysjoustoon. Ilman sähköjä olisin itsekin ostanut jäykkäperän (sen mitä kaverin pyörää kokeillut), mutta sähköpyöränä menin ehdottomasti täysjoustoon suoraan, kun lisäjousto ei tee haittaa. Hyötyä vain
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 635
Viestejä
4 560 639
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom