Pitäisi yrittää etsiä maastopyörä erityisesti työajoon, mutta maastopyörä siksi että voi myös virkistyskäytössä käyttää eikä vain asfaltilla kelailla. Fatbike oli aiemmin ajatuksissa, mutta hylkäsin sen tuon työmatkaosuuden vuoksi.
Ajatuksia siis maastopyörästä. Täys vai etujoustolla, mihin kannattaa akussa ja moottorissa kiinnittää huomiota? Budjetti ei vielä selvä, mutta en usko oikein alle 5000€ pääsevän, kun tarkoitus olisi ostaa pidemmän ajan kulkine.
Itsellä Helkama FSE12 täysjousto työ ja hupiajossa.
Akku tässä on 630Wh ja riittää kesällä noin 100km ja talvella noin 70km.
Moottori Shimano EP8 toimii kyllä hiton hyvin, muutkin merkit toimivat varmaan yhtä hyvin mutta ei ole kokemusta.
Iskarit ja muut osat eivät ole tässä pyörässä viimeisenpäälle osia mutta minulle ne ovat riittäneet.
Sähköpyörässä lujille joutuvat osat takapakka ja ketjut kuluvat väistämättä nopeammin kuin luomupyörässä.
Olen ollut tyytyväinen että valitsin täysjouston vaikka hinta on kyllä suolainen.
Tässä muutama oma ajatus mitä itse arvostan sähköpyörässä.
Helposti iroitettava akku, oman pyörän säilytys kylmässä ulkona työpaikalla ja kotona ulkovarastossa joten irroitan akun aina jos lämpötila alle nollan.
Jos käytät pyörää kovilla pakkasilla pitäisi se saada herämään käyntiin myös silloin.
Shimanon käynistysnappi saattaa kovilla pakkasilla -20 ja yli kadottaa herätevirran ja silloin sitä ei saa napista päälle.
Helkamassa on porattu pyörän runkoon akkun käynistysnapin kohdalle 5mm reikä jossa on semmoinen kumitappi josta painamalla pyörän saa päälle ilman käynistysnappia.
Sähköpyörä on sen verran arvokas että tarvitsee välttämättä lukon että saa kiinnitettyä johonkin tukevampaan rungosta.
Lokasuojat, nämä on hyvä olla työmatka ajossa eipähän ole vaatteet aivan kurassa märällä kelillä.
Nastarenkaat, saattaisi pärjätä hyvänä talvena ilmankin pelkillä maastorenkailla, mutta itse laitoin nastarenkaat molempiin päihin ja on todella hyvät ei luistele jäätiköllä.
Tietenkin pyörä tarvitse valot pimeällä ajaessa, itsellä irroitettava ladattava valaisin edessä sekä takana.
Sähköpyöriin löytyy kyllä pyörän akusta virran ottavia valaisimia.
Seisonta jalka, itse laitoin saapahan pyörän pysymään pystyssä ilman muuta tukea.
Iskari pumppua tarvitsee harvoin mutta joskus kuitenkin.
Nämä kaikki kun laittaa niin päälle 5000€ siihen tahtoo mennä, mutta on sillä hauska ajella.